Auteur Topic: PKN komt met internetkerk  (gelezen 11285 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Gepost op: oktober 18, 2012, 08:28:26 pm »
UTRECHT - De Protestante Kerk in Nederland (PKN) lanceert halverwege volgend jaar een internetkerk.


"De doelgroep van de internetkerk bestaat uit mensen die geen binding hebben met de kerk, maar ook tegen levensvragen aanlopen en daar wat mee willen doen", zegt een woordvoerder van de PKN in het Reformatorisch Dagblad.

Op dit moment wordt er ge­zocht naar een internetdominee, die samen met een communitymanager en een webredacteur het kernteam vormt van de digitale kerk die mijnkerk.nl gaat heten. Binnen 5 jaar hoopt de kerk 10.000 vaste kerkgangers te hebben.

Bron:nu.nl

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:30:01 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 18 oktober 2012 om 20:28:
UTRECHT - De Protestante Kerk in Nederland (PKN) lanceert halverwege volgend jaar een internetkerk.

"De doelgroep van de internetkerk bestaat uit mensen die geen binding hebben met de kerk, maar ook tegen levensvragen aanlopen en daar wat mee willen doen", zegt een woordvoerder van de PKN in het Reformatorisch Dagblad.

Op dit moment wordt er ge­zocht naar een internetdominee, die samen met een communitymanager en een webredacteur het kernteam vormt van de digitale kerk die mijnkerk.nl gaat heten. Binnen 5 jaar hoopt de kerk 10.000 vaste kerkgangers te hebben.

Bron:nu.nl
Nu dan maar hard bidden dat de Heer een ECHTE dominee vol van geloof en de Heilige Geest daar plaatst, opdat niet op deze manier de dwalende medemens van de wal de sloot in wordt gesleurd.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2012, 08:18:23 am »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 21:30:
[...]


Nu dan maar hard bidden dat de Heer een ECHTE dominee vol van geloof en de Heilige Geest daar plaatst, opdat niet op deze manier de dwalende medemens van de wal de sloot in wordt gesleurd.
Ik ben er van overtuigd dat als er een solide basis is neergezet dit zou kunnen gaan werken - de jongere generatie wil niet meer binden zoals vroeger bijna standaard werd verwacht - dus wie gaan het zien.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2012, 10:50:40 am »
We zullen zien.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:28:39 am »

quote:

rtfm08 schreef op 19 oktober 2012 om 08:18:
[...]


Ik ben er van overtuigd dat als er een solide basis is neergezet dit zou kunnen gaan werken - de jongere generatie wil niet meer binden zoals vroeger bijna standaard werd verwacht - dus wie gaan het zien.
Het zal allemaal afhankelijk zijn van de predikant, maar buiten dat (het belangrijkste) is het een goed initiatief. Misschien moeten meer stromingen hiermee beginnen zodat er keuze mogelijkheid is.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:41:40 pm »
Er zijn al mensen die denken, door op een forum actief te zijn, al bij een gemeente te horen. Ik geloof dat een internet medium meer is zoals de brievenwisseling tussen de apostelen en de gemeentes. Goed om te lezen, maar een gemeente ben je in samen leven.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:46:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 13:41:
Er zijn al mensen die denken, door op een forum actief te zijn, al bij een gemeente te horen. Ik geloof dat een internet medium meer is zoals de brievenwisseling tussen de apostelen en de gemeentes. Goed om te lezen, maar een gemeente ben je in samen leven.


Maar er is maar Een gemeente en dat zijn alle ware volgelingen van Christus. Kerk of niet. Sterker nog, mogelijk gaan er mensen braaf elke zondag naar de kerk en behoren toch niet tot de Ene Ware Gemeente van Christus waarvan Hij Zelf het hoofd is, terwijl een ander niet naar de fysieke kerk hoort maar wel vol is van de Heilige Geest. Niet de kerk is zaligmakend maar Christus onze Heiland is dat.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we niet naar de kerk hoeven te gaan, maar dat iemand naar de kerk gaat zegt op zich heel weinig over het ware geloof van die persoon.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 01:47:20 pm door learsi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:52:34 pm »
Dat ben ik met je eens, zoals je vast wel had vermoed. Ik zit meer te denken aan die goedbedoelde solochristenen die ik op forums trof met doorgaans enorm radicale gedachtegangen. Zo radicaal, dat je er niet redelijk mee in discussie kunt. Dan denk ik wel eens: "ga eens naar zo'n kring en zoek de nuance"
Liefde leer je door te geven.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 01:53:35 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2012, 02:04:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 13:52:
Dat ben ik met je eens, zoals je vast wel had vermoed. Ik zit meer te denken aan die goedbedoelde solochristenen die ik op forums trof met doorgaans enorm radicale gedachtegangen. Zo radicaal, dat je er niet redelijk mee in discussie kunt. Dan denk ik wel eens: "ga eens naar zo'n kring en zoek de nuance"
Liefde leer je door te geven.


Tsja, kijk eens naar Johannes de Doper, niet iemand die elke Sabbat in de tempél zat te bidden en al helemaal niet vroom maar TOCH een man Gods......  ;)
Vermoedelijk maakt het voor de Heer geen verschil en zet hij beiden in op ieder de eigen manier.

Iemand die erg meegaand is kan de vrede bewaren, maar zal minder snel genegen zijn om de gemeente wakker te schudden, ongeacht de reacties erop.
Daarvoor heeft de Heer dan weer een eenling nodig die lak heeft aan wat de gemeente van hem/haar vindt, zolang het Woord maar wordt gevolgd. Samen houdt dat dan alles wellicht in balans. ;)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2012, 07:42:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 13:41:
Er zijn al mensen die denken, door op een forum actief te zijn, al bij een gemeente te horen. Ik geloof dat een internet medium meer is zoals de brievenwisseling tussen de apostelen en de gemeentes. Goed om te lezen, maar een gemeente ben je in samen leven.


Even over de gemeente:
Weet je dat er in het NT op 76/76 vindplaatsen in 75/74 verzen naar de gemeente verwezen wordt. (HSV/SV)

Maar weet je ook dat er in het OT over de gemeente verwezen wordt?
90/96 vindplaatsen in 83/90 verzen in het OT ! (HSV/SV)

Heel vaak rekenen wij christenen ons rijk met de Gemeente, maar daar horen dus ook de Joden bij. Zij waren al de gemeente voordat wij heidenen het worden konden. ;)

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:32:08 pm »
Toch blijven we de Kerk nodig hebben voor het ontvangen van de sacramenten, het horen van de juiste Evangelie en voor het beoefenen van echte naastenliefde. Vooral dat laatste, want het liefhebben van "onzichtbare" mensen op internet die je zelf uitkiest is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan het liefhebben van mensen die je toebedeelt krijgt en ook echt ziet en meemaakt.

Op internet kunnen mensen zich nog mooi en ideaal voordoen, in de kerk prik je daar gewoon doorheen en prikken mensen ook door jou heen. Daar heb je je gewoon te schikken naar de ander, zonder rekening te houden met jezelf (vgl. Rom 15,1). Daar ben je gebonden aan elkaar, omdat de liefde altijd bindt en daarom ook nooit vrij kan zijn. Dat is vandaag de dag misschien geen populaire boodschap, maar het is wel inherent aan het Evangelie en wel het beste voor de mens.

Dit initiatief is dus heel aardig als het bedoelt is als laagdrempelige manier om meer te weten te komen over het christendom en als het haar "leden" daadwerkelijk uiteindelijk voorbereid op het gaan naar een echte parochie of gemeente in de buurt. Maar een vervanging van deze parochie of gemeente kan het nooit zijn. Iedere christen heeft de Kerk nodig, hoe dan ook.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 11:33:09 pm door Oogje »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:38:06 am »
Precies. De Algemene Kerk van Jezus. Het Lichaam.
Dat is ook de gemeente en het punt met internet is toch dat het maar een plat scherm is waar je naar kijkt en een stoel waar je op blijft zitten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2012, 02:23:46 pm »
Een heel interessant initiatief, die internet-PKN-kerk!
Ik heb zelf (zoals jullie mogelijk weten) al jaren ervaring met iets vergelijkbaars, maar dan internationaal en op Quaker-basis: de combinatie van de forum-website www.quakerfaithandfellowship.org (waar mensen zich kunnen inschrijven als lid) en de website voor online 'wijdingsbijeenkomsten' http://quakerworship.org.
Ik help het ze hopen, die 10.000 leden, maar ik ben inmiddels aardig wat voetangels en klemmen tegenkomen...

Het kan wel, denk ik, maar ik zie vergelijkbare mitsen en maren als Oogje.

Met v&Vriendengroet,

Wim

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:28:40 pm »

quote:

Oogje schreef op 19 oktober 2012 om 23:32:
Toch blijven we de Kerk nodig hebben voor het ontvangen van de sacramenten, het horen van de juiste Evangelie en voor het beoefenen van echte naastenliefde. Vooral dat laatste, want het liefhebben van "onzichtbare" mensen op internet die je zelf uitkiest is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan het liefhebben van mensen die je toebedeelt krijgt en ook echt ziet en meemaakt.

Maar houdt de naastenliefde dan voor jou op buiten de kerk? Nee toch hoop ik?
Om naastenliefde toe te passen heb je toch geen kerk nodig? G'd de Vader ziet toch wat iemand wel en niet doet? We doen het toch voor Hem en niet voor de dominee/pastoor/predikant, mede kerkgenoten?


quote:

Op internet kunnen mensen zich nog mooi en ideaal voordoen, in de kerk prik je daar gewoon doorheen en prikken mensen ook door jou heen. Daar heb je je gewoon te schikken naar de ander, zonder rekening te houden met jezelf (vgl. Rom 15,1). Daar ben je gebonden aan elkaar, omdat de liefde altijd bindt en daarom ook nooit vrij kan zijn.

De kerk is toch geen testmiddel om te beproeven?
De kerk is er toch niet om haar kerkleden te (ber)/(be)oordelen?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #14 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:03:00 pm »
Learsi: volgens mij snap je prima wat hij bedoeld. Een gemeenschapsleven via Internet is niet helemaal het echte werk.
Daarbij: je naaste lief hebben doe je niet enkel voor God, immers heeft God de hele wereld lief. Wij zullen ook de hele wereld lief dienen te hebben. Wie immers niet zijn broeder lief heeft die hij kan zien, kan God ook niet lief hebben die hij niet kan zien.

Het is het grote gebod die God gaf volgens Johannes: wie God lief heeft, moet ook een ander lief hebben.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 04:09:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:24:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 16:03:
Learsi: volgens mij snap je prima wat hij bedoeld. Een gemeenschapsleven via Internet is niet helemaal het echte werk.
Daarbij: je naaste lief hebben doe je niet enkel voor God, immers heeft God de hele wereld lief. Wij zullen ook de hele wereld lief dienen te hebben. Wie immers niet zijn broeder lief heeft die hij kan zien, kan God ook niet lief hebben die hij niet kan zien.

Het is het grote gebod die God gaf volgens Johannes: wie God lief heeft, moet ook een ander lief hebben.


Daarom ook mijn vraag gaitema, of zijn naaste liefde dan alleen maar binnen de kerk of ook erbuiten gold.
Het begrip naastenliefde is een hoofdstuk apart denk ik, want wat is naastenliefde precies? Gebroederlijk met kerst de geboorte van Jezus Christus herdenken met familie en vrienden terwijl er een paar straten verderop of in het centrum een zwerver buiten in de kou loopt en slaapt, die men negeert? Ik bedoel maar, het is een moeilijk punt.

Of Vader G'd de hele wereld lief heeft vind ik een moeilijke stelling, immers Hij raakt niet alle mensen aan en stuurt ze door naar Jezus Christus. Uiteindelijk kiezen niet wij voor Jezus (al denken we dat soms) maar kiest Vader G'd voor ons en leidt ons naar Jezus. Daarom komen velen op zeer bijzondere wijze tot Jezus, omdat G'd de vader het zo organiseert. Dan ineens ziet de persoon de Waarheid en neemt Jezus Christus aan als Vader G'd de knop in ons omdraait. Het is immers nooit een keuze op basis van verstandelijke afwegingen, sterker nog, vaak begrijpen we verstandelijk heel veel niet in het begin, maar geloven toch ineens !

Je kunt je dan afvragen of de Heer werkelijk van een ieder houdt op deze wereld, want waarom zou Hij dan niet allen aanraken en tot Jezus brengen om gered te worden? Wellicht kijkt de Heer in ons hart of diep in onze ziel om te weten wie er welkom is en wie niet?

Lees Openbaringen en vele OT profetieën en je ziet dat Vader G'd toch niet van alle mensen op aarde schijnt te houden........

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #16 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:48:18 pm »
God houdt van de hele wereld, dat staat immers in de bijbel in de woorden:
"want al zooo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft."

En in de bijbel schrijft God ook: "Ik vind geen welbehagen in de ondergang van de mensen."

Als God zinspeelt op zijn haat tegen de wereld, dan gaat het om de afkeer van de zondige wereld en te gelijk heeft Hij Zijn schepping lief.

Hij vindt vreugde in een zondaar die gered wordt. Hij heeft intens verdriet over het verlorene.

Een man uit ons dorp is door een tragisch ongeluk om het leven gekomen. Samen met zijn vrouw werden ze door de bliksum getroffen in een wandeling op de sallandse heuvelrug, toen noodweer hen overviel.
Van die zelfde man die overtuigd christen was is een droom bekend die hij eens had. Hij zag daarin Jezus op de Sallandse Heuvelrug staan met het zich op ons dorp en Hij huilde over ons dorp, omdat het licht er aan het verdwijnen is.

Ik geloof dat God zooo is. Het gaat Hem intens aan het hart, maar als rechtvaardige rechter kan Hij niet anders dan rechtvaardig oordelen en is het voor Hem onmogelijk om iedereen naar Jezus te leiden, vanwege die overwegingen in de mensenharten.
Van de week las ik in de bijbel dat God de mensenharten slecht vindt.

God is liefde.
Hij kan niet anders dan lief hebben en dat gaat veel met een intens verdriet.
"Vader vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen."

Ik las eens van de eerste dominee van de vrij evangelische gemeente bij ons, waardoor hij beroepen werd. Deze jonge man was toen namelijk net afgestudeerd. Er werd van hem beschreven dat hij in een hele grote kerk van een bondersgemeente in het land (niet persoonlijk, ik heb een vriend die een bonder is :) ) mocht preken in plaats van hun dominee die ziek op bed lag.
Hij begon te preken over Gods liefde voor een wereld dat verloren ging uit Micha.
Na afloop stond hij op om het slotlied in te zetten, maar de gemeente zong niet mee.
De gemeente was woest. Maar hij voelde een grote rust en kalmte over zich komen terwijl een menigte uit deze 2000 bezoekers tellende viering met ballende vuisten op hem af kwamen.  Hij voelde een arm die hem greep en snel via de deur naar buiten hielp op weg naar de dominee om aan de woeste menigte te ontkomen. Bij de predikant thuis vroeg deze aan de jonge voorganger: "maar wat heb je ze verteld?" De jonge theoloog vertelde het, waarop de oude zieke dominee zei: "ja dat wel, maar er is meer!"
Van dat meerdere, dacht de jonge theoloog toen met vrees, had hij kennelijk nog niets begrepen.
Vertwijfeld en teneergeslagen droop de jonge theoloog af naar huis.
De gemeente uit ons dorp hoorde het en besloot hem eens uit te nodigen, voor een themaavond door de week. Leek het veiliger om hem niet in een dienst uit te nodigen. Ze wilden wel eens horen wie deze eigenaardige jonge theoloog was, dat hij een hele kerk in opstand wist te krijgen. Daarop kreeg hij even later na de thema-avond een reactie vanuit deze gemeente. Hij werd als eerste predikant van deze gemeente beroepen.
De predikant reageerde daarop: "hoe wonderbaarlijk. Ik dacht dat het helemaal verkeken was, maar juist toen opende God voor me de deuren."
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 04:55:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #17 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:22:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 16:48:
God houdt van de hele wereld, dat staat immers in de bijbel in de woorden:
"want al zooo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft."

Uiteraard houdt Vader G'd van de wereld, die Hij zelf geschapen heeft.
Maar we weten ook dat Vader G'd in de tijd van Noach korte metten maakte met al het leven op de wereld.

quote:

En in de bijbel schrijft God ook: "Ik vind geen welbehagen in de ondergang van de mensen."

Hier zeg je het goed gaitema, denk ik.
Geen welbehagen hebben in een ondergang van de mensen is iets anders dan allen erop liefhebben. Zoals een ouder bij een kind, als het goed is heeft de ouder geen behagen in om het kind te straffen indien noodzakelijk, maar toch zal de ouder dat soms doen. Maar een ouder houdt wel van zijn kind als het goed is.

Maar dan kom je op de vraag of wel alle mensen op aardde kinderen van Vader G'd zijn?

quote:

Als God zinspeelt op zijn haat tegen de wereld, dan gaat het om de afkeer van de zondige wereld en te gelijk heeft Hij Zijn schepping lief.

Uiteraard gaat G'd Zijn haat tegen de of sommige mensen hand in hand met de zonde van de mens.

quote:

Hij vindt vreugde in een zondaar die gered wordt. Hij heeft intens verdriet over het verlorene.

Ja, maar Vader G'd bepaalt uiteindelijk Zelf wie er wel en niet tot Jezus komen en dus wel of niet gered worden.

Een van de voorbeelden! Romeinen 8
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.


- Vader G'd kende ons dus al voor onze geboorte.
- Vader G'd bepaalde toen voor onze geboorte al wie er tot Jezus zou komen.
- Degenen die vader G'd roept, rechtvaardigt Hij dus ook !

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #18 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:25:32 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 17:22:
[...]

Uiteraard houdt Vader G'd van de wereld, die Hij zelf geschapen heeft.
Maar we weten ook dat Vader G'd in de tijd van Noach korte metten maakte met al het leven op de wereld.

Zou God uit liefdeloosheid de wereld onder water hebben gezet? Of is het dat wij zijn liefde niet begrijpen? God is liefde en onze wegen zijn niet de zijne.

Er zijn dierenartsen die een hond een spuitje geeft als het helse pijnen moet lijden, uit medelijden met het dier.
Ik zag een film waarin een man in een oorlog volledig in brand vloog en één van zijn maten hem moest dood schieten, om hem van zijn lijden te verlossen.


quote:


Hier zeg je het goed gaitema, denk ik.
Geen welbehagen hebben in een ondergang van de mensen is iets anders dan allen erop liefhebben. Zoals een ouder bij een kind, als het goed is heeft de ouder geen behagen in om het kind te straffen indien noodzakelijk, maar toch zal de ouder dat soms doen. Maar een ouder houdt wel van zijn kind als het goed is.

Een ouder die van zijn kind houd tuchtigd hem, is een bijbels gegeven.
Daarom straft God de mensen uit liefde. Als God je nooit straft, dan is het tijd om je zorgen te maken.

quote:

Maar dan kom je op de vraag of wel alle mensen op aardde kinderen van Vader G'd zijn?

Het antwoord daarop weet je.

quote:


Ja, maar Vader G'd bepaalt uiteindelijk Zelf wie er wel en niet tot Jezus komen en dus wel of niet gered worden.

Een van de voorbeelden! Romeinen 8
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.


- Vader G'd kende ons dus al voor onze geboorte.
- Vader G'd bepaalde toen voor onze geboorte al wie er tot Jezus zou komen.
- Degenen die vader G'd roept, rechtvaardigt Hij dus ook !


Vrij vervelend in de discusesie met jou vind ik wel dat je hier en daar negeerd wat ik schrijf, vooral nu omdat ik het scheef citerende uit je eigen woorden.
We weten dat God zoals je hier weer leest en eerder aangehaald hebt, dat God de harten doorzoekt. Daarvan schreef ik: God vindt de harten van de mensen slecht. Ik schreef ook: "God kan als rechter niet iedereen tot Jezus leiden, vanwege wat er in de harten omgaat."

Te denken aan Genesis 6: "toen Hij dat zag, zei Hij: de mens is slechts vlees. Uit stof is hij gekomen en tot stof zal hij vergaan. Ik kan Mijn Geest niet langer meer onder hen laten wonen, nu ze dit gedaan hebben. Ik geef ze voortaan nog maar 120 jaar om zich van hun zondige wegen te bekeren."

Het is wederzijds als het om bekering gaat. God geeft de Geest, wij hebben de keuze.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #19 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:45:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 18:25:
[...]

Zou God uit liefdeloosheid de wereld onder water hebben gezet? Of is het dat wij zijn liefde niet begrijpen? God is liefde en onze wegen zijn niet de zijne.

Er zijn dierenartsen die een hond een spuitje geeft als het helse pijnen moet lijden, uit medelijden met het dier.
Ik zag een film waarin een man in een oorlog volledig in brand vloog en één van zijn maten hem moest dood schieten, om hem van zijn lijden te verlossen.


Dit klinkt alsof je denkt dat G'd in de tijd van Noach de wereld heeft laten verdrinken om het uit zijn leiden te halen? Begrijp ik jou nu goed?


quote:

Een ouder die van zijn kind houd tuchtigd hem, is een bijbels gegeven.
Daarom straft God de mensen uit liefde. Als God je nooit straft, dan is het tijd om je zorgen te maken.

Ik zou er iets aan toe willen voegen, want we tuchtigen niet omdat het nu eenmaal hoort, zoals G'd ons niet tuchtigt omdat het nu eenmaal hoort.

Een ouder die van zijn kind houd tuchtigd hem als het de regels overtreed.
Immers G'd tuchtigt ons ook als we de regels aan onze laars lappen.


quote:

Het antwoord daarop weet je.

Dus we zijn het eens dat niet alle mensen kinderen van G'd zijn?
Wel Zijn schepsels, maar niet Zijn kinderen.


quote:

Vrij vervelend in de discusesie met jou vind ik wel dat je hier en daar negeerd wat ik schrijf, vooral nu omdat ik het scheef citerende uit je eigen woorden.
We weten dat God zoals je hier weer leest en eerder aangehaald hebt, dat God de harten doorzoekt. Daarvan schreef ik: God vindt de harten van de mensen slecht. Ik schreef ook: "God kan als rechter niet iedereen tot Jezus leiden, vanwege wat er in de harten omgaat."

Te denken aan Genesis 6: "toen Hij dat zag, zei Hij: de mens is slechts vlees. Uit stof is hij gekomen en tot stof zal hij vergaan. Ik kan Mijn Geest niet langer meer onder hen laten wonen, nu ze dit gedaan hebben. Ik geef ze voortaan nog maar 120 jaar om zich van hun zondige wegen te bekeren."

Het is wederzijds als het om bekering gaat. God geeft de Geest, wij hebben de keuze.

Het laatste zie ik echt anders en de bijbel toont dat volgens mij ook aan.
Wanneer iemand tot bekering komt is er immers geen afwegen van zal ik het doen of zal ik het niet doen? Overdenkingen als Wat zijn de voordelen en de nadelen? spelen geen enkele rol. Men kiest niet, men weet ineens at Jezus onze Redder is en ieder heeft daar zijn eigen specifieke en persoonlijke verhaal bij.

Misschien dat daar het verschil inzit dat sommigen toch weer kunnen afdwalen en losraken van de Heer? Hebben die zelf gekozen met verstand en zijn die niet uitgekozen door G'd? Eerlijk gezegd weet ik daar het antwoord niet op, maar wel dat er geen vergeving meer is voor wie eens gewandeld heeft met G'd en Zich tegen hem keert. Terugkomen is er dan niet meer bij.

Hebreeën 6
4   Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest,
5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld,
6 en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 06:45:38 pm door learsi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #20 Gepost op: oktober 20, 2012, 08:03:18 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 18:45:

Dit klinkt alsof je denkt dat G'd in de tijd van Noach de wereld heeft laten verdrinken om het uit zijn leiden te halen? Begrijp ik jou nu goed?

Letterlijk is het zo dat God dit deed om de hel op aarde een stop te geven, opdat er geen enkele vooruitgang voor de mensen nog te halen was om in die hel voort te leven. Deze zielen kunnen nog beter gevangen worden in de duisternis, zoals de godenzonen weer voor de dag komen bij Jezus' afdaling in het dodenrijk na de kruisdood, dan verder in deze hel elkaar nog verder in de diepste duisternis te brengen tot verdere vernietiging van elkaar.
Uit liefde heeft Hij ingegrepen. Uit liefde, al begrijpen wij mensen dat niet.
God is Liefde, dat heeft Hij zelf tot ons laten komen.

Liefde betekend in de bijbel ook wat anders, dan wat wij als Nederlanders doorgaans bij het begrip liefde denken.
Op de tienerclub had ik het er over dat je elkaar lief moest hebben. De tieners denken als eerste aan verliefdheid. Wie denkt er bijvoorbeeld aan dat je ook je vijand lief kan hebben door puur rekening er mee te houden dat die in duisternis leeft en daardoor jou niet lief heeft, bijvoorbeeld? Je hoeft dan niet direct beste maatjes te zijn, wat wij dan haast denken. Het is een stukje geduld, zelfbeheersing, verdriet om zijn bestaan in zijn slavernij en vergeving. Woede kan ook liefde zijn, als het tot nut dient om iemand er beter door te laten worden. Het dient opbouwend te zijn.
God bouwd met zijn woede altijd iets op.

quote:



Ik zou er iets aan toe willen voegen, want we tuchtigen niet omdat het nu eenmaal hoort, zoals G'd ons niet tuchtigt omdat het nu eenmaal hoort.

Een ouder die van zijn kind houd tuchtigd hem als het de regels overtreed.
Immers G'd tuchtigt ons ook als we de regels aan onze laars lappen.

Die regels zitten er bij jou behoorlijk in. Er zit echter een nadeel aan die regelsbenadering. Je zit daardoor in een soort competitiestrijd met God. Je probeerd erdoor Hem te evenaren als mens. Je zit zelf op die racefiets en fietst.
Het nieuwe verbond is echter dit: God zit op de racefiets. Hij fietst.
Telkens wanneer je in die tweestrijd zit is het eigenlijk dat je met God wilt op fietsen. Gods correctie is telkens als Hij er op wijst: "je ligt heel ver achter Mijn kind!" In de bestraffing wordt je geconfronteerd met de kloof tussen jou en God die een enorme sprong voor je uit is.  God die al lang bij de eindstreep is, die vanaf hier gezien ergens voorbij de horizon ligt waar jij nooit kan komen.
Hierdoor wil Hij je corrigeren, waardoor je tot het besluit komt op Zijn kracht te fietsen. Hem te laten fietsen, waardoor jij met Hem op Zijn fiets zult arriveren.
Die keuze, stelt Hij ons steeds weer en ja: Hij gaf ons die fiets en gaf ons ons lichaam en gaf ons ons leven en gaf ons ons denkvermogen en gaf ons onze vrijheid om te kiezen en gaf ons onze capaciteit om die keuzes te kunnen maken en gaf ons de omgeving om er mee aan de slag te gaan en het lag allemaal al ver voor onze geboortes al vast geordend in zijn plan wat wij van minuut tot minuut zouden doen, zouden denken, zouden gaan kiezen en zouden gaan laten.

Het is dubbel. Wij doen het, maar doordat Hij ons dat laat doen.
Je kan het, omdat Hij jou dat laat kunnen.


Hou nu eens je adem voor de aardigheid in? Probeer dat eens een minuut vol te houden?


Heb je dit gedaan uit eigen keuze? Ja en nee.
Zelfs het inhouden van je adem had God al voor het ontstaan van deze aarde in zijn plan met jouw leven bepaald, dat jij nu je adem wel of niet zou inhouden.
Zelfs wat ik nu hier typ heeft Hij vastgelegd in zijn plan.
En toch heb ik het getypt.


Ik heb ook dit getypt: lkhdkAHJK.
Hoe onzinnig ook: God heeft vastgelegd ver voor het ontstaan van deze wereld dat ik lkhdkAHJK zou gaat typen.

Duizelingwekkend hé?

Dat geeft een nieuw licht op wat Jezus bedoelde met de woorden: "zonder Mij kan je niets doen."

quote:



Dus we zijn het eens dat niet alle mensen kinderen van G'd zijn?
Wel Zijn schepsels, maar niet Zijn kinderen.


God heeft het al bepaald dat je dit zou vragen en het zelf zou beantwoorden :)

lkhdkAHJK :D

Ik mag je wel.

quote:

Het laatste zie ik echt anders en de bijbel toont dat volgens mij ook aan.
Wanneer iemand tot bekering komt is er immers geen afwegen van zal ik het doen of zal ik het niet doen? Overdenkingen als Wat zijn de voordelen en de nadelen? spelen geen enkele rol. Men kiest niet, men weet ineens at Jezus onze Redder is en ieder heeft daar zijn eigen specifieke en persoonlijke verhaal bij.
lkhdkAHJK :)

It was n't me. Yes I did it, but not alone. I can't do than alone.
Zal het klei aan de pottenbakker vragen: waarom heb je mij gemaakt?

quote:

Misschien dat daar het verschil inzit dat sommigen toch weer kunnen afdwalen en losraken van de Heer? Hebben die zelf gekozen met verstand en zijn die niet uitgekozen door G'd? Eerlijk gezegd weet ik daar het antwoord niet op, maar wel dat er geen vergeving meer is voor wie eens gewandeld heeft met G'd en Zich tegen hem keert. Terugkomen is er dan niet meer bij.

Hebreeën 6
4   Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest,
5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld,
6 en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.


Hoe diep moet een mens zijn, als het zo ver is gegaan?
God bracht het evangelie aan de godenzonen in het dodenrijk die omkwamen bij de zondvloed, toen het daar naar afdaalde na de kruisdood. Hij nam de sleutel van het dodenrijk mee.
Het moet wel heel diep gaan, als het net als de godenzonen afdaalt in de duisternis. En toch, Jezus bracht hen het evangelie in het dodenrijk.
Raadselachtig eigenlijk. God heeft zelfs aan hen gedacht.


lkhdkAHJK :)
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 08:12:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #21 Gepost op: oktober 20, 2012, 09:24:21 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 15:28:
[...]

Maar houdt de naastenliefde dan voor jou op buiten de kerk? Nee toch hoop ik?
Om naastenliefde toe te passen heb je toch geen kerk nodig? G'd de Vader ziet toch wat iemand wel en niet doet? We doen het toch voor Hem en niet voor de dominee/pastoor/predikant, mede kerkgenoten?

Het lijkt mij evident dat naastenliefde niet ophoudt buiten de Kerk. Maar je hebt de Kerk mijns inziens wel degelijk nodig om te oefenen in echte naastenliefde. Het is altijd goed om bij een gemeenschap te horen die je niet zelf uitkiest, bestaande uit mensen die je niet zelf uitkiest. Je vrienden kies je zelf uit, met familie kun je het contact verminderen als iedereen dat prettiger vindt, maar je parochie blijft altijd je parochie. Als je werkelijk getreiterd of nog erger wordt binnen je parochie, dan is het goed om naar een andere parochie te gaan, maar anders blijft de parochie wel een belangrijke basis in je christenleven en een goede oefening in naastenliefde.

quote:

De kerk is toch geen testmiddel om te beproeven?
De kerk is er toch niet om haar kerkleden te (ber)/(be)oordelen?
De Kerk heeft als doel mensen te helpen in het worden als Christus. Daarvoor heeft ze de sacramenten, de verkondiging en het gemeenschapsleven. En dat kan inderdaad ook bekoringen opleveren, als die zuster bijvoorbeeld zo vinnig tegen je doet, of die broeder zijn afspraken maar niet nakomt, of als de liturgie niet naar jouw smaak wordt gevierd. Je mag de Kerk echter niet ontwijken vanwege die bekoringen, want het Kruis kom je vroeg of laat toch wel tegen, waar je ook gaat of staat. Christus heeft de Kerk gesticht en daar hoor jij als gelovige gewoon bij. Of je het nu leuk vindt of niet.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #22 Gepost op: oktober 20, 2012, 09:57:59 pm »
Learsi:
net dacht ik nog even na over hoe God in alles wat we doen verweven zit.
Je komt wel op een gegeven moment uit op de werking van de Heilige Geest.
Als ik vloek, dan is het wel zo dat ik dat kan doen, omdat God mij zo laat zijn, maar het is niet God die vloekt. Maar als ik een Woord van God zou door geven, dan is het wel weer dat Hij dat doet of ik zou het doen buiten Hem om.
Dat is weer het idee van het werken vanuit Gods Geest of vanuit eigen kracht.
Werken naar mijn eigen plannen en vanuit Gods leiding.
Daar geeft God en hebben we ook de vrijheid om ons te laten leiden.
Zoals de spreker Jan Trapman dat toen tegen me zei:
"je moet in de autoriteit van Jezus gaan staan."

Elke dag weer kan je er voor kiezen in de autoriteit van Jezus te gaan staan, maar dat betekend ook dat Jezus de autoriteit heeft.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 09:58:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #23 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:48:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 20:03:
[...]

Letterlijk is het zo dat God dit deed om de hel op aarde een stop te geven, opdat er geen enkele vooruitgang voor de mensen nog te halen was om in die hel voort te leven. Deze zielen kunnen nog beter gevangen worden in de duisternis, zoals de godenzonen weer voor de dag komen bij Jezus' afdaling in het dodenrijk na de kruisdood, dan verder in deze hel elkaar nog verder in de diepste duisternis te brengen tot verdere vernietiging van elkaar.
Uit liefde heeft Hij ingegrepen. Uit liefde, al begrijpen wij mensen dat niet.
God is Liefde, dat heeft Hij zelf tot ons laten komen.

Als ik het stuk over Noach lees dan is Vader G'd gewoon vreselijk boos op de wereld en alle mensen erop, zo boos dat Hij het wil vernietigen. Maar !
Er is een man die wel godvrezend is (niet zondeloos) en dat is Noach. En G'd de Vader is Rechtvaardig en DUS ziet Hij af van Zijn Plan om de wereld op dat moment in zijn geheel ver vernietigen. Wanneer Noach er net was geweest had Vader G'd volgens mij gewoon de wereld in Zijn toorn vernietigd !

quote:

Die regels zitten er bij jou behoorlijk in. Er zit echter een nadeel aan die regelsbenadering. Je zit daardoor in een soort competitiestrijd met God. Je probeerd erdoor Hem te evenaren als mens. Je zit zelf op die racefiets en fietst.
Het nieuwe verbond is echter dit: God zit op de racefiets. Hij fietst.
Dit weet ik beste gaitema, ik stel zelfs dat we niet eens zelf kiezen voor Christus dus dat rijmt niet met het stempel dat je drukt hier (omdat ik orthodox bonder ben?) dat ik meen dat we het zelf moeten doen. Inderdaad, de Heer doet alles, zelfs ons in Hem laten geloven.

Maar, we hebben een vrije keuze en als we willen kunnen we de Heilige Geest door ons grote ego aan de kant drukken zodat er voor Hem geen plaats meer is. De vrije wil wordt gerespecteerd en daardoor kunnen we nog steeds zondigen als Christen. Was dat maar niet zo, wat hadden wij christenen met dan geweldig ! ;)


quote:

Telkens wanneer je in die tweestrijd zit is het eigenlijk dat je met God wilt op fietsen.

Niet van toepassing dus....
Ik heb in een van mijn reacties ergens al een gewezen op de keuze tussen met de trap op eigen kracht proberen boven te komen met alle risico's om (dodelijk) te vallen naar beneden en de Lift op kracht van de Here Jezus, waar als we vallen TOCH nog op Kracht van Christus omhoog blijven stijgen.

quote:

God heeft het al bepaald dat je dit zou vragen en het zelf zou beantwoorden :)


 :)
De Schrift zegt zelfs dat G'd de goddeloze heeft gemaakt voor de dag van het onheil ! Dus geschapen op uiteindelijk gestraft te worden. Net zoals de Farao zijn hart hard gemaakt werd door G'd om Zijn Kracht en macht aan het volk Israël te tonen, ten koste van de vele levens van Egyptische strijders die ook maar deden wat de Farao hen toe opdroeg (zoals G'd de Farao had ingegeven)
Spreuken 16
4 De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf,
ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.

quote:

Ik mag je wel.
Idem, je bent immers mijn broeder in Christus :)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #24 Gepost op: oktober 21, 2012, 02:01:08 pm »

quote:

Oogje schreef op 20 oktober 2012 om 21:24:
[...]

Het lijkt mij evident dat naastenliefde niet ophoudt buiten de Kerk.

Ik vroeg ook een beetje naar de bekende weg om een bevestiging, een retorische vraag dus.

quote:

Maar je hebt de Kerk mijns inziens wel degelijk nodig om te oefenen in echte naastenliefde.

Uiteraard heeft een kerk gemeenschap de voorkeur, ik stel ook niet dat internet beter is. Maar zeker gezien het feit dat de kwaliteit aan kerken behoorlijk aan het inboeten is, geeft de kerk geen zekerheid meer.


quote:

Het is altijd goed om bij een gemeenschap te horen die je niet zelf uitkiest, bestaande uit mensen die je niet zelf uitkiest. Je vrienden kies je zelf uit, met familie kun je het contact verminderen als iedereen dat prettiger vindt, maar je parochie blijft altijd je parochie.

Voor werk en sport-of hobby verenigingen geldt dit eveneens.

quote:

Als je werkelijk getreiterd of nog erger wordt binnen je parochie, dan is het goed om naar een andere parochie te gaan, maar anders blijft de parochie wel een belangrijke basis in je christenleven en een goede oefening in naastenliefde.

Dat ligt eraan,
Zelf kijkt mijn kerk mij met een scheef oog aan omdat ik op internet zit en TV kijk op zondag. Maar als men hier opmerkingen over maakt dan stel ik dat zij toch ook niet de hoofdschakelaar van de elektriciteit uitzetten, zoals de orthodoxe Joden wel doen. Of de gaskraan en dus koud eten op zondag? Zij zondigen net zo hard als ik als het gaat om het houden van de zondagsrust.

Maar ik laat me nooit wegjagen, want ik ben ene kind van G'd en derhalve lid van Zijn Gemeente, waarvan mijn kerk maar een mini onderdeel is. Dat geeft mij het recht om elke christelijke kerk (deel-gemeenten van de Ene Gemeente van Christus) binnen te wandelen die ik wil namelijk.

Wat dat betreft vind ik altijd dat de kerkdeuren van de katholieke kerken veel meer openstaan dan die van menig ander. :P

quote:

Je mag de Kerk echter niet ontwijken vanwege die bekoringen, want het Kruis kom je vroeg of laat toch wel tegen, waar je ook gaat of staat. Christus heeft de Kerk gesticht en daar hoor jij als gelovige gewoon bij. Of je het nu leuk vindt of niet.

Christus heeft de Gemeente waarvan Hij Alleen het hoofd is, gesticht.

Dit zegt Jezus er Zelf over namelijk.
Matteus 23
8 Maar u mag zich geen rabbi laten noemen, want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en u bent allen broeders.
9 En u mag niemand op de aarde uw vader noemen,  want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.
10 En u mag niet meesters genoemd worden, want Eén is uw Meester, namelijk Christus.
12   En wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #25 Gepost op: oktober 21, 2012, 02:10:37 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 13:48:
[...]

Als ik het stuk over Noach lees dan is Vader G'd gewoon vreselijk boos op de wereld en alle mensen erop, zo boos dat Hij het wil vernietigen. Maar !
Er is een man die wel godvrezend is (niet zondeloos) en dat is Noach. En G'd de Vader is Rechtvaardig en DUS ziet Hij af van Zijn Plan om de wereld op dat moment in zijn geheel ver vernietigen. Wanneer Noach er net was geweest had Vader G'd volgens mij gewoon de wereld in Zijn toorn vernietigd !

Dat is liefde, al is het niet te begrijpen. Uit liefde toont Hij zijn toorn.
Het is immers het beste voor de wereld dat Hij toornig wordt.
In de bijbel staat immers ook dat Hij mild is in zijn toorn.
Liefdeloosheid is een zonde. Je precenteerd alsof Toorn liefdeloos is en te gelijkertijd goed. Ik beweer dat je begrip van de liefde dan te Nederlands opgevat wordt. Als ik het dan zo moet opvatten dat je het verstaat zoals ik het bedoel: dan vervangen we het woord "liefde" maar voor "goed".
Het is goed dat God toornig is. God is dan geen liefde meer, maar God is dan goed.
Immers wordt hier op het forum beweerd dat God niet alleen liefde is, maar ook toorn.
In mijn bijbel lees ik: God is liefde.
Misschien staat in die van jou: God is goed.


quote:

:Spreuken 16
4 De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf,
ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.


Hij heeft dat, maar Hij heeft ook de mens geschapen naar zijn evenbeeld.
Het is de afval waardoor de mensen zo werden. Dat wist God voor Hij er aan begon.
De plan die Hij uitgestippeld heeft is een andere dan Hoe Hij het tot einddoel voor ogen had.
De zonde en de dood zijn nooit zijn bedoelingen geweest, maar de zonde en de dood blijken wij als lesmiddelen nodig te hebben om te leren dat we gelijkend moeten zijn aan God om echt te kunnen leven.
Mensen zondigen immers omdat ze in een leugen geloven. De leugen dat het hen goed zal gaan als ze zondigen. Het tegendeel blijkt echter het geval en dat ziet de mens betrekkelijk laaaat in.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #26 Gepost op: oktober 21, 2012, 02:18:04 pm »
We kiezen niet zelf voor Jezus stel je.

Ik vat dat voor me zelf op zoals ik geloof dat mijn ouders mijn ouders zijn.
Dat is niet een keuze die ik heb gemaakt, omdat ik constateer dat het mijn ouders zijn. Het is overduidelijk dat ze mijn ouders zouden moeten zijn.
Zo is het met Jezus ook. Je ziet dat Hij jouw redder is. Je kan dan wel zeggen dat Hij niet je redder is, maar dan weer je ook dat je liegt. Je weet het gewoon, want je hebt het gewoon gezien dat Hij je redder is.
Vol verwondering dat anderen dat niet inzien. Als anderen jou zouden drijgen met een zwaard op jou gericht dat je moet geloven dat Jezus niet je redder is, kan je uit angst zo iets wel gaan beweren, maar dan nog weet je dat je liegt uit angst en de angst voor God omdat je gelogen hebt zal er voor in de plaats komen.
Je kan immers nooit onder drijging van je geloof af komen.
Je kan kiezen om je van het rechte pad af te leiden, om Jezus niet te volgen. Maar dat God zich aan je geopenbaard heeft is iets waar je geen invloed op hebt.
Als je dus van Hem af dwaalt, dan is het onherroepelijk zo dat je geweten in opstand zal komen en je zullen wijzen op de Heer, want Zijn weg moet je gaan.
Er zit voor je dan niets anders op, je zal Hem maar weer gaan volgen, want je ziet dat enkel dat zaligmakend is. De rest is leeg.

Eenmaal weer op zijn weg denk je misschien:
Wat was ik toch een dwaas, waarom zou ik andere wegen gaan?
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 02:20:54 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #27 Gepost op: oktober 21, 2012, 02:22:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 oktober 2012 om 14:18:
We kiezen niet zelf voor Jezus stel je.

Ik vat dat voor me zelf op zoals ik geloof dat mijn ouders mijn ouders zijn.
Dat is niet een keuze die ik heb gemaakt, omdat ik constateer dat het mijn ouders zijn. Het is overduidelijk dat ze mijn ouders zouden moeten zijn.
Zo is het met Jezus ook. Je ziet dat Hij jouw redder is. Je kan dan wel zeggen dat Hij niet je redder is, maar dan weer je ook dat je liegt. Je weet het gewoon, want je hebt het gewoon gezien dat Hij je redder is.
Vol verwondering dat anderen dat niet inzien. Als anderen jou zouden drijgen met een zwaard op jou gericht dat je moet geloven dat Jezus niet je redder is, kan je uit angst zo iets wel gaan beweren, maar dan nog weet je dat je liegt uit angst en de angst voor God omdat je gelogen hebt zal er voor in de plaats komen.
Je kan immers nooit onder drijging van je geloof af komen.
Je kan kiezen om je van het rechte pad af te leiden, om Jezus niet te volgen. Maar dat God zich aan je geopenbaard heeft is iets waar je geen invloed op hebt.
Als je dus van Hem af dwaalt, dan is het onherroepelijk zo dat je geweten in opstand zal komen en je zullen wijzen op de Heer, want Zijn weg moet je gaan.
Er zit voor je dan niets anders op, je zal Hem maar weer gaan volgen, want je ziet dat enkel dat zaligmakend is. De rest is leeg.

Eenmaal weer op zijn weg denk je misschien:
Wat was ik toch een dwaas, waarom zou ik andere wegen gaan?
_O_  gaitema,

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #28 Gepost op: oktober 21, 2012, 04:26:46 pm »
Je maakt me verlegen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #29 Gepost op: oktober 21, 2012, 06:45:59 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 14:01:
Uiteraard heeft een kerk gemeenschap de voorkeur, ik stel ook niet dat internet beter is. Maar zeker gezien het feit dat de kwaliteit aan kerken behoorlijk aan het inboeten is, geeft de kerk geen zekerheid meer.

Als mensen inderdaad van de Kerk wegvluchten en menen op internet een gemeenschap te kunnen vormen, tja, dan blijft er weinig over natuurlijk. De Kerk blijft echter altijd en eeuwig bestaan en de sacramenten zullen altijd even heilig en werkzaam blijven. Juist als het nu wat minder gaat hier in Nederland, moet je niet wegvluchten, maar blijven en de beproeving dragen. Men kan niet enkel bij de Kerk blijven als alles leuk en goed gaat. Dat is niet wat Christus ons opdraagt.

quote:

Voor werk en sport-of hobby verenigingen geldt dit eveneens.

Sport- en hobbyverenigingen kies je zelf uit; je kan er gewoon weer vanaf als je dat wil. Van werk kom je natuurlijk niet zo snel af, maar het kan wel als het echt niet te houden is. Er zijn wel degelijk mensen geweest die een andere baan hebben gezocht naar aanleiding van een verziekte werksfeer. Het kan een tijd moeilijkheden opleveren, zeker tijdens deze crisis, maar het kan wel. Aan de Kerk blijf je echter je leven lang gebonden en elke parochie of gemeente kent haar eigen kruizen.

quote:

Dat ligt eraan,
Zelf kijkt mijn kerk mij met een scheef oog aan omdat ik op internet zit en TV kijk op zondag. Maar als men hier opmerkingen over maakt dan stel ik dat zij toch ook niet de hoofdschakelaar van de elektriciteit uitzetten, zoals de orthodoxe Joden wel doen. Of de gaskraan en dus koud eten op zondag? Zij zondigen net zo hard als ik als het gaat om het houden van de zondagsrust.

Zij proberen een balans te vinden tussen het bewaren van de stilte en de rust op zondag en het leefbaar houden van die dag. Lijkt mij niets mis mee. Sowieso begrijp ik niet waarom sommigen zo vreselijk star zijn over de zondag, maar dat is weer een andere discussie.

quote:

Maar ik laat me nooit wegjagen, want ik ben ene kind van G'd en derhalve lid van Zijn Gemeente, waarvan mijn kerk maar een mini onderdeel is. Dat geeft mij het recht om elke christelijke kerk (deel-gemeenten van de Ene Gemeente van Christus) binnen te wandelen die ik wil namelijk.

Zelf zie ik dat anders, maar daar gaat dit topic niet over. Ik geloof echter wel dat je sowieso trouw moet blijven aan de kerk waar je toe behoort, tenzij je er werkelijk diep van overtuigd bent dat ze zich baseert op de verkeerde bronnen of op te weinig of teveel bronnen als het gaat om het kennen van de Waarheid. En dan nog zul je eerst jezelf met open geest moeten verdiepen in waaróm je kerk zo leert en zul je het gesprek moeten aangaan met je dominee.

quote:

Wat dat betreft vind ik altijd dat de kerkdeuren van de katholieke kerken veel meer openstaan dan die van menig ander. :P

Een ieder is welkom om katholiek te worden, maar als je al lid bent van een andere, christelijke en beetje fatsoenlijke kerkgemeenschap, is het in principe sterk af te raden. Het levert een hoop onnodige moeilijkheden op en als je eenmaal katholiek bent, kun je niet meer terug. Alleen doen dus als je in je hart ervan overtuigt bent dat je eigenlijk al katholiek was al die tijd en hetgeen geschied is wat ik hierboven schreef.

quote:

Christus heeft de Gemeente waarvan Hij Alleen het hoofd is, gesticht.

Dit zegt Jezus er Zelf over namelijk.
Matteus 23
8 Maar u mag zich geen rabbi laten noemen, want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en u bent allen broeders.
9 En u mag niemand op de aarde uw vader noemen,  want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.
10 En u mag niet meesters genoemd worden, want Eén is uw Meester, namelijk Christus.
12   En wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.
Kerk of Gemeente zijn voor mij twee synoniemen voor hetzelfde begrip. Alleen het woord Kerk is al een heel stuk langer in gebruik. Nu lijkt de discussie over hoe de Kerk eruit zou moeten zien mij hier off-topic, want ook als je niet katholiek bent, behoor je toch in elk geval betrokken te zijn bij een fatsoenlijke, christelijke geloofsgemeenschap.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #30 Gepost op: oktober 21, 2012, 08:17:27 pm »

quote:

Oogje schreef op 21 oktober 2012 om 18:45:
Als mensen inderdaad van de Kerk wegvluchten en menen op internet een gemeenschap te kunnen vormen, tja, dan blijft er weinig over natuurlijk. De Kerk blijft echter altijd en eeuwig bestaan en de sacramenten zullen altijd even heilig en werkzaam blijven. Juist als het nu wat minder gaat hier in Nederland, moet je niet wegvluchten, maar blijven en de beproeving dragen. Men kan niet enkel bij de Kerk blijven als alles leuk en goed gaat. Dat is niet wat Christus ons opdraagt.

Nee, maar het is wel tijd om je biezen te pakken als de kerk een verkeerde richting opgaat en niet wil luisteren. Zonder ruzie, gewoon adieu vaarwel. De Gemeente bestaat niet voor niets uit tientallen stromingen en tig kerken waar ze wel de juiste leer brengen.


quote:

Sport- en hobbyverenigingen kies je zelf uit; je kan er gewoon weer vanaf als je dat wil.

Van je kerk ook hoor ! Uit fatsoen lelden wat de reden is (dat zal dan wel al bekend zijn) en nooit meer terugkomen, that simple.

quote:

Aan de Kerk blijf je echter je leven lang gebonden en elke parochie of gemeente kent haar eigen kruizen.

Wanneer ik mijn rug keer naar een kerk en die beschouwd mij desondanks toch ng als lid van hen omdat zij hebben bepaald dat niemand er meer afstand van kan doen, dan houden ze zichzelf voor de gek Oogje en niet mij.
Zolang ze mij maar nooit meer lastig vallen dan, mogen ze mij rustig tot hun rekenen als ze daar blij van worden.


quote:

Zij proberen een balans te vinden tussen het bewaren van de stilte en de rust op zondag en het leefbaar houden van die dag. Lijkt mij niets mis mee. Sowieso begrijp ik niet waarom sommigen zo vreselijk star zijn over de zondag, maar dat is weer een andere discussie.

Klopt, maar laat ze er dan consequent in zijn. Niet zelf wel stroom en verwarming gebruiken (ook niet in de winter) als je valt over TV of internet. Dat maakt degenen tot een huichelaar, welke Jezus immers altijd zo hekelde.


quote:

Zelf zie ik dat anders, maar daar gaat dit topic niet over. Ik geloof echter wel dat je sowieso trouw moet blijven aan de kerk waar je toe behoort, tenzij je er werkelijk diep van overtuigd bent dat ze zich baseert op de verkeerde bronnen of op te weinig of teveel bronnen als het gaat om het kennen van de Waarheid. En dan nog zul je eerst jezelf met open geest moeten verdiepen in waaróm je kerk zo leert en zul je het gesprek moeten aangaan met je dominee.

Daar zal het verschil zitten. Er is niets wat mij bindt namelijk met mede-kerkgenoten dan alleen Christus. En dat kan ik ook met andere deelgemeenten vinden in kerken vinden.


quote:

Een ieder is welkom om katholiek te worden, maar als je al lid bent van een andere, christelijke en beetje fatsoenlijke kerkgemeenschap, is het in principe sterk af te raden. Het levert een hoop onnodige moeilijkheden op en als je eenmaal katholiek bent, kun je niet meer terug. Alleen doen dus als je in je hart ervan overtuigt bent dat je eigenlijk al katholiek was al die tijd en hetgeen geschied is wat ik hierboven schreef.

Als niet-katholiek met zelfs de nodige bedenkingen kom ik toch wel zo nu en dan in een katholieke kerk, zonder intenties te hebben om Katholiek te worden. Dat bedoel ik mee. De pastoor weet dat en desondanks kan ik heel fijn met de beste man praten. Misschien wel fijner dan met de eigen dominee.  :*)


quote:

Kerk of Gemeente zijn voor mij twee synoniemen voor hetzelfde begrip. Alleen het woord Kerk is al een heel stuk langer in gebruik. Nu lijkt de discussie over hoe de Kerk eruit zou moeten zien mij hier off-topic, want ook als je niet katholiek bent, behoor je toch in elk geval betrokken te zijn bij een fatsoenlijke, christelijke geloofsgemeenschap.


Weet je dat wel zeker?
Ouder dan dit?
Exodus 12:6   
En gij zult het in bewaring hebben tot den veertienden dag dezer maand; en de ganse gemeente der vergadering van Israël zal het slachten tussen twee avonden.

Leviticus 4:14    
En die zonde, die zij daartegen gezondigd zullen hebben, bekend is geworden; zo zal de gemeente een var, een jong rund, ten zondoffer offeren, en dien voor de tent der samenkomst brengen;
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 08:17:58 pm door learsi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #31 Gepost op: oktober 22, 2012, 07:08:26 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 14:01:

Uiteraard heeft een kerk gemeenschap de voorkeur, ik stel ook niet dat internet beter is. Maar zeker gezien het feit dat de kwaliteit aan kerken behoorlijk aan het inboeten is, geeft de kerk geen zekerheid meer.

[/i]

Volgens een vol evangelische oud collega van me valt het juist op dat de preken in de gereformeerd gezinde kerken bij ons juist beter zijn geworden ten opzichte van vroeger. Het niveau is er volgens hem er hard op vooruit gegaan.
Alleen de leegloop is ook aanwezig. Logisch, in deze slaapverwekkende welvaardstijd.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 07:08:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #32 Gepost op: oktober 22, 2012, 08:04:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2012 om 19:08:
[...]

Volgens een vol evangelische oud collega van me valt het juist op dat de preken in de gereformeerd gezinde kerken bij ons juist beter zijn geworden ten opzichte van vroeger. Het niveau is er volgens hem er hard op vooruit gegaan.
Alleen de leegloop is ook aanwezig. Logisch, in deze slaapverwekkende welvaardstijd.


Hebben wij het dan zoveel beter dan in de USA gaitema?
In de USA is de leegloop van kerken een stuk minder ernstig namelijk.
Ik vraag mij af of dat wel DE oorzaak is. Kijk naar de kerk in Zwijndrecht die veelvuldig op Family-7 TV komt, die groeit wel als kool.

Het leeglopen van de kerken zegt hoegenaamd niets over het geloof in Nederland of zelfs Europa. Of zouden we in onze kerken eens goed de hand in eigen boezem moeten steken? Zijn we in onze kerken nog wel juist bezig en zegent G'd de Vader onze deel-gemeente nog wel. Zijn we met onze kerk nog wel steeds dat licht in de duisternis?

Neem nu onze PKN.
Eerijk gezegd kan ik mij voorstellen dat G'd Zijn handen ervan aftrekt, van volgelingen die zich door zo een &^%$%&*() laat besturen. het doet me pijn dit zo te schrijven, maar het is denk ik wel iets om over na te denken.

Je kunt het wel anders doen dan "foute" stromingen binnen de PKN, maar we sluiten ons er toch maar bij aan.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #33 Gepost op: oktober 22, 2012, 10:01:41 pm »
Zelf geloof ik dat het daar is zoals in de tijd van de jaren 50 hier.
Met God bouwde Nederland het land weer op. Vele joden werden ondergedoken (anderen uit geleverd). Maar de welvaard sukkelde Nederland in slaap.

Mijn moeder zei dat ze als meisje het zo gezellig vond dat alle kinderen en buren bij elkaar op bezoek kwamen. Noaberschap, heet dat hier. Een twents woord voor buren die voor elkaar zorgen en met elkaar als samenleving om gaan.

Van dat noaberschap is onder de allochtone Nederlanders meer van te merken dan de autochtone Nederlanders vandaag de dag.
Noaberschap is ook in de VS niet meer wat het geweest was.

Het is een bijbels gegeven: welvaard doet slapen.

De VS kent de rijkste en de armste mensen van de wereld.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 10:12:50 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #34 Gepost op: oktober 22, 2012, 10:15:36 pm »
Paulus zei tegen een gemeente: Jullie beschouwen jezelf zo rijk, dat jullie welvaart is toegenomen. Maar jullie weten niet hoe beklagenswaardig, naakt en arm jullie zijn! Jullie zijn nog heet, nog koud. Lauw ben je. Je smaakt nergens naar en daarom spuug ik je uit.

Maar het lijkt er wel beter. Ik weet alleen niet wat ik er van denken moet.
Het zijn vooral voorhofchristenen.

Je hebt in de tempel het voorhof, de heilige en de heilige der heilige.

Jezus is de deur naar het voorhof. Dat was de plek van de tempel waar de heidenen mochten komen.

Voorhof-christendom. Ja ik geloof, maar...

Ik heb vooral bewondering voor China, Iran en Afrika.
Daar is het nog zoals in de Handelingen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 10:24:33 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #35 Gepost op: oktober 22, 2012, 10:32:08 pm »
Wat ik trouwens nooit zo begrepen heb is de commotie rondom de PKN.
De hervormde kerk was altijd al een hotelkerk, wat is daar nu wezenlijk in veranderd? Met de komst van de vele confessionele gereformeerde kerken bij de PKN is hij doorsnee orthodoxer geworden.
Bedenk wel: meer dan de helft van de PKN bestaat uit gereformeerde bonders en confessionele pkners. Resteerd evenveel die horen bij de evangelischen als bij de midden orthodoxen en de vrijzinnigen.

De vrijzinnige beweging is binnen 20 jaar haast verdwenen immers.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 10:33:20 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #36 Gepost op: oktober 22, 2012, 11:16:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2012 om 22:15:
Ik heb vooral bewondering voor China, Iran en Afrika.
Daar is het nog zoals in de Handelingen.
Mee eens !

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #37 Gepost op: oktober 22, 2012, 11:20:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2012 om 22:32:
Wat ik trouwens nooit zo begrepen heb is de commotie rondom de PKN.
De hervormde kerk was altijd al een hotelkerk, wat is daar nu wezenlijk in veranderd? Met de komst van de vele confessionele gereformeerde kerken bij de PKN is hij doorsnee orthodoxer geworden.
Bedenk wel: meer dan de helft van de PKN bestaat uit gereformeerde bonders en confessionele pkners. Resteerd evenveel die horen bij de evangelischen als bij de midden orthodoxen en de vrijzinnigen.

De vrijzinnige beweging is binnen 20 jaar haast verdwenen immers.


Het gaat erom dat er binnen de PKN toegestaan wordt dat je uiterst vrijzinnig een gemeente runt. Dat zelfs een gemeente runnen die stelt dat Jezus niet echt bestaan heeft, tot de mogelijkheden kan bestaan. Dan is de "leiding" of de "top" corrupt.

Denk even een een corrupt politiekorps.
Als de leiding ervan corrupt is, kunnen de dienders op straat nog wel oprecht hun werk doen. Maar het politie apparaat is dan in zijn geheel corrupt en functioneert niet zoals het behoort.

Hoe die PKN ook als het ware in de macht diverse kerkstromingen opslokt, vind ik een enge ontwikkeling die ik persoonlijk met lede ogen aanzie en wantrouw.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 11:21:25 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #38 Gepost op: oktober 23, 2012, 01:19:46 am »

quote:

learsi schreef op 22 oktober 2012 om 23:20:
[...]


Het gaat erom dat er binnen de PKN toegestaan wordt dat je uiterst vrijzinnig een gemeente runt. Dat zelfs een gemeente runnen die stelt dat Jezus niet echt bestaan heeft, tot de mogelijkheden kan bestaan. Dan is de "leiding" of de "top" corrupt.
Wie ben jij om te oordelen over de PKN eigenlijk?
Wat maakt dat jij van mening bent dat de "top" corrupt is en, veel belangrijker, heb jij die top conform de weg van Mattheus gewezen op hun corruptie? Zo nee: zwijg dan.

quote:



Denk even een een corrupt politiekorps.
Als de leiding ervan corrupt is, kunnen de dienders op straat nog wel oprecht hun werk doen. Maar het politie apparaat is dan in zijn geheel corrupt en functioneert niet zoals het behoort.
Nee, de leiding kan corrupt zijn en de dienders kunnen de waarheid aanhangen. Zij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wanorde van hun bazen.
Je vergelijk is krom en doet een scala aan mensen geen recht, sterker nog: het is kwetsend voor de mensen in de PKN die oprecht gelovig zijn.
Wat jij doet is daarmee onjuist. Je oordeelt een groep op grond van hun leiders.
Was het niet Jezus die de knecht van een negatief overheersende macht genas nadat het oor van die knecht was afgeslagen?

quote:

Hoe die PKN ook als het ware in de macht diverse kerkstromingen opslokt, vind ik een enge ontwikkeling die ik persoonlijk met lede ogen aanzie en wantrouw.
Je moet mogelijk eens in gesprek gaan met mensen in andere kerken en wie weet ontdek je dat God veel meer doet dan wat jij denkt.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #39 Gepost op: oktober 23, 2012, 05:49:57 pm »

quote:

learsi schreef op 22 oktober 2012 om 23:20:
[...]


Het gaat erom dat er binnen de PKN toegestaan wordt dat je uiterst vrijzinnig een gemeente runt. Dat zelfs een gemeente runnen die stelt dat Jezus niet echt bestaan heeft, tot de mogelijkheden kan bestaan. Dan is de "leiding" of de "top" corrupt.

Denk even een een corrupt politiekorps.
Als de leiding ervan corrupt is, kunnen de dienders op straat nog wel oprecht hun werk doen. Maar het politie apparaat is dan in zijn geheel corrupt en functioneert niet zoals het behoort.

Hoe die PKN ook als het ware in de macht diverse kerkstromingen opslokt, vind ik een enge ontwikkeling die ik persoonlijk met lede ogen aanzie en wantrouw.

Maar dat was toch met de Nederlands hervormde kerk in Nederland niet anders?
Je had de vrijzinnig hervormde gemeenten immers. Waar ligt dan de nieuwigheid?
Ik begreep altijd dat de commotie om het bestaan van de lutherse en gereformeerde belijdenisgeschriften ging eigenlijk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #40 Gepost op: oktober 23, 2012, 09:36:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 oktober 2012 om 01:19:
[...]
 Wie ben jij om te oordelen over de PKN eigenlijk?
Wat maakt dat jij van mening bent dat de "top" corrupt is en, veel belangrijker, heb jij die top conform de weg van Mattheus gewezen op hun corruptie? Zo nee: zwijg dan.

Ik oordeel wederom niet, ik geef aan waarom ik problemen heb met de PKN waar ik zelf deel van uitmaak, via de gemeente en waarom ik mij hen hard gemaakt om als gemeente ons er niet bij aan te sluiten.

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3

[...]

quote:

Nee, de leiding kan corrupt zijn en de dienders kunnen de waarheid aanhangen. Zij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wanorde van hun bazen.
Je vergelijk is krom en doet een scala aan mensen geen recht, sterker nog: het is kwetsend voor de mensen in de PKN die oprecht gelovig zijn.

Dat ben ik zelf, doordat mijn gemeente nu onderdeel uitmaakt van de PKN ben ik dat zelf helaas ook.

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3

Citaat
Wat jij doet is daarmee onjuist. Je oordeelt een groep op grond van hun leiders.[/quote[
Je moet echt eens beter gaan lezen, ik geef mijn mening juist niet over groep, waar ikzelf deel van uitmaak, maar geef mijn ongezouten mening over de PKN top.
Zelf ben ik minder blij geworden met onze gemeente sinds ze zich hebben laten inlijven door de PKN. Voor mij is die PKN een totaal verkeerde ontwikkeling en ik deel dat. Daar kan je het dan mee eens zijn of niet, dat is jou keuze.


quote:

Je moet mogelijk eens in gesprek gaan met mensen in andere kerken en wie weet ontdek je dat God veel meer doet dan wat jij denkt.

Nog vaker andere kerken bezoeken dan ik nu doe bedoel je? :-)
Je geeft een advies terwijl je me totaal niet kent Riemer.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #41 Gepost op: oktober 23, 2012, 09:44:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 oktober 2012 om 17:49:
[...]

Maar dat was toch met de Nederlands hervormde kerk in Nederland niet anders?
Je had de vrijzinnig hervormde gemeenten immers. Waar ligt dan de nieuwigheid?
Ik begreep altijd dat de commotie om het bestaan van de lutherse en gereformeerde belijdenisgeschriften ging eigenlijk.


Daar heb ik me nooit mee bezig gehouden eigenlijk gaitema, in onze gemeente hebben we uiteindelijk gestemd zonder de Heer er in te betrekken (ook tegen mijn zin) of we ons wel of niet zouden aansluiten bij de PKN, of beter, of we ons zouden moeten afsplitsen door ons niet in te laten lijven door PKN.

De stemming is beïnvloed door verhalen over de financiele situatie e.d m.b.t. ons kerkgebouw. De inlijving zou ons zogenaamd een mogelijkheid hebben kunnen geven om samen te gaan met andere PKN kerken. Maar samengaat is er niet bij, in laten lijven wel. Vanuit de mens gezien kan een klein clubje niet een grote groep hun wil gaan opleggen. Resultaat is dat er misschien een handje vol echt zich laten inlijven en de rest zoekt elders zijn heil, of bij onze eigen identiteit in andere plaatsen of zoals ik in andere kerkstromingen.

Wat betreft de keuze voor de PKN is het dus gewest boontje komt om zijn loontje.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #42 Gepost op: oktober 23, 2012, 10:27:48 pm »
Helder dat het bij jullie fataal afliep. Maar nog steeds vraag ik me af en heb ik op die vraag die ik mezelf steeds serieus dan stel nog geen antwoord voor mezelf: wat is het verschil tussen de PKN en de hervormde kerk van weleer?
Ik heb geen enkel idee, behalve wat geschriften en de keuze tussen het gereformeerde en de hervormde kerkmodel plaatselijk.
Sinds het ontstaan had de Nederlandse Hervormde Kerk al vrijzinnig hervormde gemeentes. Waarom werd dat toen wel geaccepteerd?
Of is de vrijzinnigheid niet het probleem?

Van de ontstaansgeschiedenis weet ik dat de gereformeerde kerken deels er uit zijn geknikkerd en deels er uit zijn gestapt en de gereformeerden die bleven werden de Gereformeerde bonders des tijds. Zij wilden de hervormde kerk hervormen intern. Is die visie opeens veranderd sinds de komst van de PKN en waarom?
Onder lutheranen en gereformeerden zijn er vrijzinnigen, maar onder de hervormden waren ze er al sinds het ontstaan de republiek der 7 verenigde Nederlanden. Toen nog de Nederlandsche Gereformeerde Kerk.

Dus, wat is het verschil tussen de PKN en de Nederlands Hervormde Kerk van weleer, dat het een breekpunt is geworden?
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2012, 10:33:03 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #43 Gepost op: oktober 23, 2012, 11:38:47 pm »
@  gaitema,
Hier

http://nl.wikipedia.org/w...stantse_Kerk_in_Nederland

en hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_Hervormde_Kerk

en hier

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi56-1c.php

Wat achtergrond informatie!

Voor mij was de steun van PKN aan Sabeel HET onoverkomelijke struikelblok.
Ook de naamswijziging werd en wordt door mij gehekeld, waarmee een identiteit verloren gaat.

Het wordt door velen gezien als een poging om eerst iedereen maar binnen de gelederen te krijgen onder het motto alles mag, vrijheid blijheid, om wellicht ooit eens met eisen op tafel te gaan komen.

Voor de inlijving door PKN behielden we meer onze eigen identiteit.

Daarom zweef ik nu tussen de HHK en de baptisten. Misschien ga ik wel om de week naar de een en de ander? Of in de ochtend de HHK en in de avond de Baptisten?

Wel weet ik dat ik bij de Baptisten een enorme passie voel voor het evangelie, zonder er allerhande bijzaken erbij te betrekken. De bijbel staat er echt centraal en men leeft echt uit het Woord. Het staat als het ware met het ene been in het orthodoxe en met het ander in het evangelische, zonder naar (een van) beide kanten door te slaan.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #44 Gepost op: oktober 24, 2012, 12:04:39 am »
Ik ga - naast mijn trouwe gkv bezoek - af en toe wel eens naar een Messiaanse dienst (op sabbat!). Ik ben ervan overtuigd dat daar onze wortels liggen. Nadat de tempel en de stad Jeruzalem verwoest was door de Romeinen ging de kerk ervan uit dat God had afgerekend met Israël.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #45 Gepost op: oktober 24, 2012, 12:35:06 am »

quote:

learsi schreef op 23 oktober 2012 om 21:36:
[...]

Ik oordeel wederom niet, ik geef aan waarom ik problemen heb met de PKN waar ik zelf deel van uitmaak, via de gemeente en waarom ik mij hen hard gemaakt om als gemeente ons er niet bij aan te sluiten.

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3
Ik meende dat ik een vraag gesteld had of je naar de weg van Mattheus hebt gehandeld. Daar geef je geen antwoord op. Ik kan mij voorstellen dat je daar energie in hebt gestoken. Als je aangeeft wat je daarin gedaan hebt kan verhelderend zijn.

quote:

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3
Het gaat niet om spijkers, ik stel je een vraag immers?
-------------------------------------------------------

quote:



Je moet echt eens beter gaan lezen, ik geef mijn mening juist niet over groep, waar ikzelf deel van uitmaak, maar geef mijn ongezouten mening over de PKN top.
Zelf ben ik minder blij geworden met onze gemeente sinds ze zich hebben laten inlijven door de PKN. Voor mij is die PKN een totaal verkeerde ontwikkeling en ik deel dat. Daar kan je het dan mee eens zijn of niet, dat is jou keuze.
Mijn vraag blijft dan: "Wat heb jij gedaan om de mensen te wijzen op wat er anders zou moeten?".
Sorry, maar dat is wel steekhoudend namelijk.
De "top" van alles verwijten is prima maar ga dan naar de "top" toe en wijs hen er op. Net zo goed als je in je gemeenschap gewoon je stem kunt laten horen.
Als je hen er nimmer op gewezen hebt, hoe wil je het hen dan verwijten?
Omdat "anderen" dat wel hebben gedaan? Omdat "het toch niet werkt"? Omdat "weet ik veel welke reden"?
Kun je dat vertellen hoe je in dat proces hebt gehandeld (en mogelijk gestreden)?

quote:




[...]

Nog vaker andere kerken bezoeken dan ik nu doe bedoel je? :-)
Je geeft een advies terwijl je me totaal niet kent Riemer.

Nee, inderdaad kennen we elkaar niet. Los daarvan is het advies nog steeds staande.

Nb: ik schrijf hierboven gericht op "jouw" omdat dat qua vorm gemakkelijk is. Het is niet persoonlijk bedoeld (immers schrijf je terecht dat we elkaar niet kennen!).
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2012, 12:03:57 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #46 Gepost op: oktober 24, 2012, 05:19:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2012 om 00:04:
Ik ga - naast mijn trouwe gkv bezoek - af en toe wel eens naar een Messiaanse dienst (op sabbat!). Ik ben ervan overtuigd dat daar onze wortels liggen. Nadat de tempel en de stad Jeruzalem verwoest was door de Romeinen ging de kerk ervan uit dat God had afgerekend met Israël.

Een tijdje heb ik op een messiaanse forum gezeten, maar ik heb naast herkenning in hun benadering naar het christendom in het algemeen, bij hen ook het gevoel dat ze te traditioneel zijn geworden. Vast aan de wetten en er naar leven. Ik snap dan het bezwaar van Paulus al snel.
Ik mis daar wat.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #47 Gepost op: oktober 24, 2012, 05:25:55 pm »

quote:

learsi schreef op 23 oktober 2012 om 23:38:
@  gaitema,
Hier

http://nl.wikipedia.org/w...stantse_Kerk_in_Nederland

en hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_Hervormde_Kerk

en hier

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi56-1c.php

Wat achtergrond informatie!

Voor mij was de steun van PKN aan Sabeel HET onoverkomelijke struikelblok.
Ook de naamswijziging werd en wordt door mij gehekeld, waarmee een identiteit verloren gaat.

Het wordt door velen gezien als een poging om eerst iedereen maar binnen de gelederen te krijgen onder het motto alles mag, vrijheid blijheid, om wellicht ooit eens met eisen op tafel te gaan komen.

Voor de inlijving door PKN behielden we meer onze eigen identiteit.

Daarom zweef ik nu tussen de HHK en de baptisten. Misschien ga ik wel om de week naar de een en de ander? Of in de ochtend de HHK en in de avond de Baptisten?

Wel weet ik dat ik bij de Baptisten een enorme passie voel voor het evangelie, zonder er allerhande bijzaken erbij te betrekken. De bijbel staat er echt centraal en men leeft echt uit het Woord. Het staat als het ware met het ene been in het orthodoxe en met het ander in het evangelische, zonder naar (een van) beide kanten door te slaan.


Dank je voor de linken. Ik snap dat het met de kerkrecht te maken heeft nu. Toch vanwege de lutheraanse invloeden. Ik begreep ook altijd dat het lutheranisme ook wat vrijzinnigs in zich heeft. Concreet kan ik het me niet maken. Ik vraag me af of de bonders dat wel kunnen. Zou best kunnen dat ze er meer van weten, omdat zij meer onderwijs vanuit de heidelbergse cathegismus hebben gehad. Dat onderwijs heb ik op de cathechese namelijk nog nooit gehad. Wel zal het in de modernere boekjes waar we uit werkten en in de preken die we horen verweven zitten, vermoed ik. Daarnaast in de opvoeding.

Maar goed, daar lag het dus aan.
Jouw reden snap ik. Dat is concreet en heeft met Israël te maken.
De Babtisten vind ik zelf ook een mooie richting. Theologisch niet altijd met hun eens. Op dat vlak heb ik toch veel gereformeerde wortels, blijkt dan.
De kracht zit hem er voor me inderdaad er in dat het tussen calvanistisch en evangelisch in lijkt te zitten.
Het verlies van de hervormde naam is voor mij eigenlijk anders.
als gereformeerde had ik altijd last van die titel. Mensen wisten nooit wat ze aan die titel hadden. Ze verwarden me met de gereformeerde gemeentes bijvoorbeeld. Stelden me vragen als "heb je wel een tv"en verbaast reageerde iemand in de disco: "mag je hier wel komen?"
Daarbij werden de katholieken dan nerveus.
Bij "de PKN" heb ik een heerlijk neutraal gevoel. Ze weten waar je bij hoort en hebben er een ander beeld van. Ook het begrip "de synodalen" is mooi naar de bliksem. Daar ben ik blij om. Een "lichtzinnige imago" zijn we van verlost.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2012, 05:40:47 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #48 Gepost op: oktober 24, 2012, 06:00:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2012 om 17:19:

Een tijdje heb ik op een messiaanse forum gezeten, maar ik heb naast herkenning in hun benadering naar het christendom in het algemeen, bij hen ook het gevoel dat ze te traditioneel zijn geworden. Vast aan de wetten en er naar leven. Ik snap dan het bezwaar van Paulus al snel.
Ik mis daar wat.
Op die Messiaanse forums voelde ik me niet thuis. Ze waren erg veroordelend. In die gemeentes ervaar ik het (tot nu toe) anders.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #49 Gepost op: oktober 24, 2012, 07:07:48 pm »
Okee. Maar toch, Paulus stak wel anders in elkaar.
Een nieuwe start is een nieuw begin