Auteur Topic: PKN komt met internetkerk  (gelezen 8095 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #45 Gepost op: oktober 24, 2012, 12:35:06 am »

quote:

learsi schreef op 23 oktober 2012 om 21:36:
[...]

Ik oordeel wederom niet, ik geef aan waarom ik problemen heb met de PKN waar ik zelf deel van uitmaak, via de gemeente en waarom ik mij hen hard gemaakt om als gemeente ons er niet bij aan te sluiten.

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3
Ik meende dat ik een vraag gesteld had of je naar de weg van Mattheus hebt gehandeld. Daar geef je geen antwoord op. Ik kan mij voorstellen dat je daar energie in hebt gestoken. Als je aangeeft wat je daarin gedaan hebt kan verhelderend zijn.

quote:

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3
Het gaat niet om spijkers, ik stel je een vraag immers?
-------------------------------------------------------

quote:

Je moet echt eens beter gaan lezen, ik geef mijn mening juist niet over groep, waar ikzelf deel van uitmaak, maar geef mijn ongezouten mening over de PKN top.
Zelf ben ik minder blij geworden met onze gemeente sinds ze zich hebben laten inlijven door de PKN. Voor mij is die PKN een totaal verkeerde ontwikkeling en ik deel dat. Daar kan je het dan mee eens zijn of niet, dat is jou keuze.
Mijn vraag blijft dan: "Wat heb jij gedaan om de mensen te wijzen op wat er anders zou moeten?".
Sorry, maar dat is wel steekhoudend namelijk.
De "top" van alles verwijten is prima maar ga dan naar de "top" toe en wijs hen er op. Net zo goed als je in je gemeenschap gewoon je stem kunt laten horen.
Als je hen er nimmer op gewezen hebt, hoe wil je het hen dan verwijten?
Omdat "anderen" dat wel hebben gedaan? Omdat "het toch niet werkt"? Omdat "weet ik veel welke reden"?
Kun je dat vertellen hoe je in dat proces hebt gehandeld (en mogelijk gestreden)?

quote:

[...]

Nog vaker andere kerken bezoeken dan ik nu doe bedoel je? :-)
Je geeft een advies terwijl je me totaal niet kent Riemer.

Nee, inderdaad kennen we elkaar niet. Los daarvan is het advies nog steeds staande.

Nb: ik schrijf hierboven gericht op "jouw" omdat dat qua vorm gemakkelijk is. Het is niet persoonlijk bedoeld (immers schrijf je terecht dat we elkaar niet kennen!).
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2012, 12:03:57 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 24, 2012, 05:19:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2012 om 00:04:
Ik ga - naast mijn trouwe gkv bezoek - af en toe wel eens naar een Messiaanse dienst (op sabbat!). Ik ben ervan overtuigd dat daar onze wortels liggen. Nadat de tempel en de stad Jeruzalem verwoest was door de Romeinen ging de kerk ervan uit dat God had afgerekend met Israël.

Een tijdje heb ik op een messiaanse forum gezeten, maar ik heb naast herkenning in hun benadering naar het christendom in het algemeen, bij hen ook het gevoel dat ze te traditioneel zijn geworden. Vast aan de wetten en er naar leven. Ik snap dan het bezwaar van Paulus al snel.
Ik mis daar wat.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 24, 2012, 05:25:55 pm »

quote:

learsi schreef op 23 oktober 2012 om 23:38:
@  gaitema,
Hier

http://nl.wikipedia.org/w...stantse_Kerk_in_Nederland

en hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_Hervormde_Kerk

en hier

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi56-1c.php

Wat achtergrond informatie!

Voor mij was de steun van PKN aan Sabeel HET onoverkomelijke struikelblok.
Ook de naamswijziging werd en wordt door mij gehekeld, waarmee een identiteit verloren gaat.

Het wordt door velen gezien als een poging om eerst iedereen maar binnen de gelederen te krijgen onder het motto alles mag, vrijheid blijheid, om wellicht ooit eens met eisen op tafel te gaan komen.

Voor de inlijving door PKN behielden we meer onze eigen identiteit.

Daarom zweef ik nu tussen de HHK en de baptisten. Misschien ga ik wel om de week naar de een en de ander? Of in de ochtend de HHK en in de avond de Baptisten?

Wel weet ik dat ik bij de Baptisten een enorme passie voel voor het evangelie, zonder er allerhande bijzaken erbij te betrekken. De bijbel staat er echt centraal en men leeft echt uit het Woord. Het staat als het ware met het ene been in het orthodoxe en met het ander in het evangelische, zonder naar (een van) beide kanten door te slaan.

Dank je voor de linken. Ik snap dat het met de kerkrecht te maken heeft nu. Toch vanwege de lutheraanse invloeden. Ik begreep ook altijd dat het lutheranisme ook wat vrijzinnigs in zich heeft. Concreet kan ik het me niet maken. Ik vraag me af of de bonders dat wel kunnen. Zou best kunnen dat ze er meer van weten, omdat zij meer onderwijs vanuit de heidelbergse cathegismus hebben gehad. Dat onderwijs heb ik op de cathechese namelijk nog nooit gehad. Wel zal het in de modernere boekjes waar we uit werkten en in de preken die we horen verweven zitten, vermoed ik. Daarnaast in de opvoeding.

Maar goed, daar lag het dus aan.
Jouw reden snap ik. Dat is concreet en heeft met Israël te maken.
De Babtisten vind ik zelf ook een mooie richting. Theologisch niet altijd met hun eens. Op dat vlak heb ik toch veel gereformeerde wortels, blijkt dan.
De kracht zit hem er voor me inderdaad er in dat het tussen calvanistisch en evangelisch in lijkt te zitten.
Het verlies van de hervormde naam is voor mij eigenlijk anders.
als gereformeerde had ik altijd last van die titel. Mensen wisten nooit wat ze aan die titel hadden. Ze verwarden me met de gereformeerde gemeentes bijvoorbeeld. Stelden me vragen als "heb je wel een tv"en verbaast reageerde iemand in de disco: "mag je hier wel komen?"
Daarbij werden de katholieken dan nerveus.
Bij "de PKN" heb ik een heerlijk neutraal gevoel. Ze weten waar je bij hoort en hebben er een ander beeld van. Ook het begrip "de synodalen" is mooi naar de bliksem. Daar ben ik blij om. Een "lichtzinnige imago" zijn we van verlost.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2012, 05:40:47 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 24, 2012, 06:00:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2012 om 17:19:

Een tijdje heb ik op een messiaanse forum gezeten, maar ik heb naast herkenning in hun benadering naar het christendom in het algemeen, bij hen ook het gevoel dat ze te traditioneel zijn geworden. Vast aan de wetten en er naar leven. Ik snap dan het bezwaar van Paulus al snel.
Ik mis daar wat.
Op die Messiaanse forums voelde ik me niet thuis. Ze waren erg veroordelend. In die gemeentes ervaar ik het (tot nu toe) anders.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 24, 2012, 07:07:48 pm »
Okee. Maar toch, Paulus stak wel anders in elkaar.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: oktober 24, 2012, 07:58:36 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2012 om 18:00:
[...]

Op die Messiaanse forums voelde ik me niet thuis. Ze waren erg veroordelend. In die gemeentes ervaar ik het (tot nu toe) anders.
Is de Zevendedagsbaptisten niet iets?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsbaptisten

Helaas maar zeer beperkt beschikbaar in Nederland, misschien is het voor jou dichtbij?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 24, 2012, 08:30:52 pm »

quote:

learsi schreef op 24 oktober 2012 om 19:58:
Is de Zevendedagsbaptisten niet iets?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsbaptisten

Helaas maar zeer beperkt beschikbaar in Nederland, misschien is het voor jou dichtbij?
Het is niet de bedoeling om van kerk te veranderen. Er kunnen zwaarwegende redenen zijn om zoiets te doen. Maar ik voel me best thuis in mijn eigen gemeente al heb ik afwijkende inzichten. Om met Henk Binnendijk te zeggen: "bloei op de plek waar je geplant bent". Dat was ook Gods opdracht aan de Israëlieten toen ze in Babel waren. (Jer. 29:7)

Eigenlijk wil ik een brug zijn tussen beide "werelden": Jood en heiden. De scheidsmuur die tussen hen in lag is door Christus is afgebroken (Efeze 2), maar die door de gelovigen weer is opgetrokken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 24, 2012, 10:30:56 pm »
Dat is een wijs woord.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 25, 2012, 12:27:08 am »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2012 om 20:30:
[...]

Het is niet de bedoeling om van kerk te veranderen. Er kunnen zwaarwegende redenen zijn om zoiets te doen. Maar ik voel me best thuis in mijn eigen gemeente al heb ik afwijkende inzichten. Om met Henk Binnendijk te zeggen: "bloei op de plek waar je geplant bent". Dat was ook Gods opdracht aan de Israëlieten toen ze in Babel waren. (Jer. 29:7)
Als iedereen dat "opbloeien" op "zijn gestelde plek" zou doen zou veel schelen denk ik.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2012, 10:26:48 am door Riemer Lap »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 25, 2012, 07:22:59 am »
Opbloeien op eigen plek en buurten bij anderen (terwijl ik me duidelijk identificeer als Quaker) gaat voor mij heel goed samen.
Sterker nog: om mijn geloof in die ene, algemene heilige christelijke kerk inhoud te geven hoort dat buurten er mijns inziens bij, ook tot over de grenzen van het christendom heen.
Mijn geloof wordt sterker door niet alleen met 'eigensoortige' gelovigen om te gaan.
Mijn hoop is dat 'internetkerken' (opgevat als zelfstandig naamwoord, maar vooral ook als werkwoord) een rol kan spelen in het afbreken van de spreekwoordelijke kerkmuren die die ene algemene heilige christelijke kerk lijken te verdelen.
Voor mij speelt ook dit forum daar een belangrijke rol in.

Met v&Vriendengroet,

Wim

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 25, 2012, 12:15:13 pm »
Op een bijzondere wijze heb ik een bijzonder antwoord ontvangen vandaag.

Normaliter reis ik zeer zelden per trein, maar vandaag moest ik in het centrum zijn van een grote stad vlakbij het station, dus was het een beter optie.

Sinds ons einde van de deel-gemeente ben ik al aan het bidden tot de Heer over de juiste kerk. Moet ik blijven bij mijn roots? of Dient dit alles zich aan om verder te kijken en zo ja welke kerk wilt u mij hebben.

Nu is dit een van de vragen in gebed die naar het schijnt ook nauwelijks wordt beantwoord door de Heer. Dus deze week gaf ik in gebed aan te willen stoppen met kerken TOTDAT de Heer mij zou vertellen welke kerk de juiste is.

Vandaag dus in de trein, die ik zelden neem.

Komt een vrouw van ongeveer 60 jaar op mij aflopen terwijl ik in de trein zit. Heel doelgericht. Ze vraagt aan mij of ik even bij haar wil komen zitten in de tweede klas, want ik zit in de eerste, omdat ze een boodschap voor mij heeft.

Even later zegt deze vrouw tegen mij:
De Heer zegt dat er geen een kerk de beste of de juiste is, allemaal doen ze zaken onjuist. De Heer kijkt naar ieders hart en het contact, vertrouwen en liefde die daar is voor Mij. De mate van het betrekken van Mij in je eigen leven is maatgevend, ongeacht welke kerkstroming. Een kerk redt niemand, maar jullie contact en geloof in Mij!

De vrouw gaf later aan zelf katholiek te zijn........... :*)
Ik moest denken aan gaitema met zijn voorbeeld over Corrie ten Boom en anderen, die toch verspreid over de kerkstromingen bijzondere taken mochten verrichten voor de Heer !
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2012, 12:20:59 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 25, 2012, 01:17:12 pm »
Wat een geweldige boodschap Learsi! Zoals die vrouw dat verwoordde zie ik het ook. Jij maakte je terecht bezorgd over ontwikkelingen in de "top" van de kerk. Maar dat zijn geen ontwikkelingen waarvoor jij verantwoordelijk bent. Je hoeft er immers niet mee in te stemmen.....

Christus roept ons op om lief te hebben en van Zijn liefde getuige te zijn op de plek waar Hij je heeft geplaatst of op de plek waar Hij je roept. Die wetenschap kan heel ontspannend zijn. We geloven niet in een kerk, althans niet in een kerkelijke organisatie, maar onze "top" zit aan de rechterhand van God.

Heerlijk!
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2012, 01:18:15 pm door Adinomis »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 25, 2012, 01:53:37 pm »
Wat een bijzondere ervaring, Learsi!
Qua inhoud verbaast mij die boodschap echter niet. :-)

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 25, 2012, 04:05:40 pm »
Verbazingwekkend. We zaten gisteren in onze jeugddienstcommissie-vergadering na te denken over de toekomst van de jeugddiensten. Dat het in een kwestie van overleven dat het beste kan door met andere kerken samen te gaan organiseren.
Iemand kwam vervolgens over de volle pinksterkerk van Almelo, heel veel jeugd.

Ik werd er allemaal een beetje moedeloos van, eigenlijk.
Ik begon hier ook weer over te piekeren.
Nu lees ik vandaag het antwoord van Learsi
en ik vind het wel mooi dat het zo gaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2012, 05:17:39 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 25, 2012, 06:13:04 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 oktober 2012 om 13:17:
We geloven niet in een kerk, althans niet in een kerkelijke organisatie, maar onze "top" zit aan de rechterhand van God.

Heerlijk!
Ik geloof wel degelijk in De Kerk als zijnde het wereldomvattende lichaam van Christus. Die Kerk is te herkennen en te onderscheiden.

@ de Top: sinds wanneer is alleen de rechterhand van God nog de top?
De Top is imho: de Vader, Zoon en Geest.

Los daarvan: de aardse top kun je aanspreken op hun gedrag. Niet voor jezelf maar voor hún behoud!