quote:
Adinomis schreef op 12 januari 2013 om 22:49:Omdat in de andere topics de berichten over elkaar heen buitelen, wil ik hier mijn visie plaatsen over Gal. 3:16
Verbond van Galaten 3:16
Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus.Dit bijbelvers lijkt in tegenspraak te zijn met de beloften die God aan Abraham deed in het Oude Verbond.
[...]
1.
Om te beginnen: ik citeer uit de Herziene Statenvertaling (HSV), tenzij anders aangegeven.
2.
Ik heb de Strongs-concordantie erbij gepakt om te zien wat het gebruikte woord is, en waar dat nog meer wordt gebruikt.
In Genesis wordt het Hebreeuwse woord "zera" gebruikt, dat wordt vertaald als "zaad" of "nageslacht".
Het komt best wel vaak voor in het Oude Testament, meer dan 200 keer.
MEESTAL betekent het inderdaad "nageslacht" in meervoud, zoals eerst aan Abraham beloofd.
• Daarvan lezen we voor het eerst in
Gen. 12:7a - Toen verscheen de HEERE aan Abram en zei: Aan uw
nageslacht zal Ik dit land geven.
• En iets later concreter:
Gen. 13:15,16 - Want al het land dat u ziet, zal Ik voor eeuwig aan u en uw
nageslacht geven. En Ik zal uw
nageslacht maken als het stof van de aarde; als iemand het stof van de aarde zou kunnen tellen, dan zou ook uw
nageslacht geteld kunnen worden.
• En verder:
Gen.15:3-6 - Verder zei Abram: Zie, mij hebt U geen
nageslacht gegeven, en zie, iemand die in mijn huis geboren is, zal mijn erfgenaam zijn. Maar zie, het woord van de HEERE kwam tot hem: Deze
man zal uw erfgenaam niet zijn, maar
iemand die uit uw
eigen lichaam voortkomt, die zal uw erfgenaam zijn. Toen leidde Hij hem naar buiten en zei: Kijk toch naar de hemel en tel de sterren, als u ze kunt tellen. En Hij zei tegen hem: Zo
talrijk zal uw
nageslacht zijn. En hij geloofde in de HEERE, en Die rekende hem dat tot gerechtigheid.
• En nog menig keer daarna.
MAAR: Er zijn enkele teksten die ook duiden op gebruik in "enkelvoud".
•
Gen. 3:15 - En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw
nageslacht en haar
Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.
(Hier gaat het over Jezus, toch?)
•
Gen. 4:25 - En Adam had opnieuw gemeenschap met zijn vrouw en zij baarde een zoon, en zij gaf hem de naam Seth. Want,
zei ze, God heeft mij ander
nageslacht gegeven in de plaats van Abel;
(Hier gaat het over de persoon Seth.)
•
Gen. 21:13 - Maar ik zal ook de zoon van deze slavin tot een volk maken, omdat hij uw
nageslacht is.
(Hier gaat het over de persoon Ismaël.)
Het woord "zaad" wordt ook nog wel in andere verbanden gebruikt, maar die zijn hier minder relevant:
• Voor zaad van bomen en vruchten (bijv. Genesis 1:11-12)
• Voor zaad = sperma (bijv. Leviticus 15:16 e.v.)
3.
Galaten 3:16 heeft verband met 2 teksten in Genesis.
•
Gen. 21:12 - Maar God zei tegen Abraham: Laat deze zaak met betrekking tot de jongen en uw slavin niet kwalijk zijn in uw ogen. Bij alles wat Sara u zegt, luister naar haar stem, want
alleen het nageslacht van Izak zal uw
nageslacht genoemd worden.
!!!
Merk op: de oorspronkelijke Statenvertaling (
SV) heeft hier staan:
"want in Isaac sal u zaet genoemt worden." En bijv. ook de Engelse King James vertaling vertaalt het op deze wijze.
Dit betekent volgens mij niet hetzelfde, maar dit vind ik op dit moment even niet relevant.
•
Gen. 22:16-18 - Hij zei: Ik zweer bij Mijzelf, spreekt de HEERE: Omdat u dit gedaan hebt en Mij uw zoon, uw enige, niet onthouden hebt, zal Ik u zeker rijk zegenen en uw
nageslacht zeer talrijk maken, als de sterren aan de hemel en als het zand dat aan de oever van de zee is. Uw
nageslacht zal de poort van zijn vijanden in bezit hebben. En in uw
Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.
In Gen. 22:1-18 lezen we het verhaal dat God aan Abraham vraagt om Isaäk te offeren. Een korte samenvatting met een bijzondere vergelijking tussen Isaäk en Jezus lezen we in Hebreeën 11:17-19
•
Hebreeën 11:17-19HSV: "Door het geloof heeft Abraham, toen hij door God op de proef gesteld werd, Isaäk geofferd. En hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd. Tegen hem was gezegd: Dat van Isäak zal uw nageslacht genoemd worden. Hij overlegde bij zichzelf dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken. En hij kreeg hem als het ware daaruit ook terug."SV:
"Door het geloof heeft Abraham als hij verzocht werd, Isaäk geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft [zijn] eniggeborene geofferd, (Tot denwelken gezegd was, In Isaäk zal u het zaad genoemd worden) overleggende dat God machtig was [hem] ook uit de doden te verwekken: Waaruit hij hem ook bij gelijkenis wedergekregen heeft.4.
Eerder in Galaten 3 staat een bijzonder gedeelte. Ik citeer hieronder de verzen 7-9 en 13-14:
Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham.
...
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,
opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.5.
Ik heb twee conclusies.
• Er van uit gaand dat in Galaten 3:16 en de verwante teksten het woord "nageslacht" enkelvoudig is bedoeld en wijst naar Christus, doet dit
geheel niets af aan de beloften aan Abraham, Isaäk en Jakob dat hun nageslacht zeer talrijk zal worden (dus "nageslacht" in meervoud), dat zij het land Kanaän voor eeuwig tot bezit krijgen, en dat God hun God zal zijn.
• In een andere discussie werd ik door "Pottenbakker" gewezen op de link met de moederbelofte.
Al meteen vanaf het begin heeft God Zijn 'reddingsplan' gereed, door "HET" zaad van de vrouw, bedoeld zijnde Christus.
Via Hebreeën 11 zien we een vergelijking tussen Isaäk en Jezus, de vergelijking tussen 2 personen.
In Gen. 22:18 wordt aangegeven dat alle volken zullen worden gezegend in Abraham's zaad.
Gal. 3:14 geeft aan dat dit gebeurt "in Christus".
Dit wijst er op dat in Gal. 3:16 (en de gerelateerde teksten in Genesis), het woord "nageslacht" niet wijst op het talrijke nageslacht (meervoud), ook niet op "één geslachtslijn", maar op die Ene Redder.
Des te mooier dat we zo zien dat aan Abraham dus feitelijk 2 beloften zijn gedaan:
- De belofte van talrijk nageslacht in dat prachtige beloofde land plus het verbond met God.
- De belofte dat hij de vader is van dat ene nageslacht, die Redder zal worden van alle volken.