Auteur Topic: Alverzoening  (gelezen 7014 keer)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #30 Gepost op: november 06, 2012, 03:33:28 pm »

quote:

pjotr schreef op 06 november 2012 om 14:44:
 Wie Jezus volgt, krijgt te maken met het zwaard. Als ze dit al aan de Meester doen, wat zal er dan met de volgelingen gebeuren?
Ja, je hebt volgens mij helemaal gelijk.

quote:

Angst voor de hel was voor mij vroeger ook een drijfveer om te geloven en het speelt nog wel eens op. Maar met zulk geloof red je het niet. "Gelooft gij dat God één is? Dat geloven de boze geesten ook, en zij sidderen." Als je bang bent voor God, heb je zijn redding nog niet volledig aangenomen. De hel is een menselijke voorstelling van hoe God zou moeten zijn. Maar hoe kan God ons opdragen onze naaste lief te hebben, als Hij zelf vervolgens die persoon in de hel gooit?

De liefde van God is als het land van melk en honing. Denk aan de heerschappij van koning Salomo. Door de wet en de onderwerping aan God, stromen er vanuit het gezag en door de wet rijke zegeningen op alle mensen in dienst van de koning en alle mensen in de omgeving van de koning en alle dieren en zelfs het land rondom de koning. Ja, zelfs tot aan verre koninkrijken over heel de aarde toe. Barmhartigheid en liefde zijn tekenen die passen bij een instelling gericht op het toebrengen van alle onderdanen tot de eer en heerlijkheid van heel het land.

Maar: in rechtvaardigheid en met snoeimessen van oordeel, wordt hetgeen afgesneden, wat zich daartegen blijvend verzet. Denk aan Mefiboseth uit het huis van Jonathan: door de belofte aan Jonathan werd genade en heerlijkheid in nabijheid van de koning aan hem gegeven. Rust voor de kreupele. Denk ook aan hetzelfde lot dat Simei kreeg. Tegen de wil van David de Koning in. Dat was genade van Salomo tegen verdienste in. Tot Simei slordig werd en ging Rusten op de Geschenk van genade.

Maar het was geen vrijblijvend geschenk. Het was genade tot eer van de goedheid van de koning.
En hij werd ter dood gebracht.

quote:

"dwingt hen om in te gaan" is veel misbruikt om mensen onder dwang te bekeren. Het bestaan van de hel was daarvoor een goede motivatie, immers de hel was nog erger dan de middelen die men ter dwang gebruikte. Met de Bijbel in de hand werd kracht en geweld gemotiveerd. Maar God zegt: "door mijn Geest".

Het is jammer hoezeer je de bijbel beschouwt als hulpmiddel van oudere meer primitieve volken. Als je je daarin te gemakkelijk verliest kan het tegenovergestelde nog bewaarheid blijken.

Nee, het dwingen om in te gaan is niet door de Geest. Dat zie je denk ik verkeerd. Het zwaard van het Woord en het dwingen om in te gaan is in een tijdperk dat genade en heerlijkheid en oordeel komen zal door het Woord. Dat is de Schrift, om te scheiden de schapen en de bokken tot het oordeel dat Christus Zelf brengen zal.

En alleen door de Geest is het geloof en de Kracht en de Heerlijkheid in gemeenschao van God. Dat kun je niet afdwingen. In dat opzicht heb je denk ik gelijk. Maar de Geest luistert naar het Woord en wil er van horen, want de Geest weet  en onderscheidt dat het Woord van God is en de Geest zal er één mee willen zijn en zich er nooit tegen kunnen verzetten.

Maar de mens die gaat rusten in de Geest, die vergeet dat de mens zelf ook een stem heeft in het hart. De profeet is meester over zijn geest, zegt de Schrift. Ik doe de dingen die ik niet wil doen, zegt Paulus. Benaarstig u om in te gaan zegt een ander schriftwoord. Blijft in de liefde zegt Johannes. Alsof we er niet automatisch in blijven zullen. Allemaal vermaningen om niet te Rusten in wat je denkt dat je al had.
Want vele eersten zullen de laatsten zijn.
Dat is ook: Vele gearriveerden zullen weer buitengeworpen worden.

quote:

Christus heeft het oordeel en de straf over de zonde weggenomen. Alles is volbracht, alles wat nu nog gebeurt is naspel.

Ja, dat denk ik ook. Heel mooi beeld, dat je gebruikt: Naspel. Inderdaad. Het is allemaal een schouwspel. Wij doen allemaal mee aan een reality-show tot eer van God.

Speel je het spel mee? Vertolk je je rol?
Wie is de kijker? Wie probeer je te behagen?
Is dat het publiek? Wat is in deze context publiek?

We moeten onze blik richten op de goede kant. Het publiek dat zijn de engelen en de hemelse legermachten. Dat is Gods Geest.

En waar wij denken dat het publiek is, daar is geen publiek, maar daar is het theater; het schouwspel. Het theater van de vreugde. 'Theater', want niemand ziet het en niemand gelooft het. Het is dus tegelijk een klucht. En alleen door je eigen leven en je eigen werken kun je het overdragen. Want een woord is een leugen als de daden er niet ook van getuigen. Denk aan Salomo en zijn heerschappij: stromen van rechtvaardigheid en liefde, en getuigenissen van een heerlijker toekomst, zijn de belangrijkste attributen op ons toneel..
« Laatst bewerkt op: november 06, 2012, 03:35:35 pm door small brother »

Reformatorisch

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #31 Gepost op: november 06, 2012, 10:04:38 pm »
Gelukkig is er dit    http://www.hetgoedeleven....?tabid=240&IndexId=188677

Trolando

  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #32 Gepost op: november 07, 2012, 10:53:14 am »
Voor wie dat interessant vindt heb ik ooit een site gemaakt over alverzoening: http://www.christelijk-universalisme.nl. Verder heb ik ook een soort brochure over het onderwerp geschreven: KLIK HIER.

Reformatorisch

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #33 Gepost op: november 07, 2012, 12:04:08 pm »
Ik snap dat het best lastig om te geloven in 'eeuwige straf', alverzoening aanhangers geloven dat 'alle' mensen gered zullen worden, maar dat zegt niets dat 'iedereen' gered zal worden.

Het is voor 'alle' mensen mogelijk om gered te worden, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het voor de gehele mensheid geldt....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #34 Gepost op: november 07, 2012, 12:50:25 pm »
Zie Mattheus 25 waar Jezus duidelijk spreekt over de hel. De schifting tussen hen die de eeuwige straf verdienen zullen en wie niet.

Wel pas bij het laatste oordeel. Dus na de opname van Zijn volgelingen uit Zijn Gemeente, na Zijn Wederkomst als Messias en Koning der Joden en dus koningen om Israël uit de grote verdrukking te redden, na het duizend jarig vredesrijk op aarde, na het wederom vrijlaten van de satan en de opstanding van alle ongelovigen (niet Joden en Niet christenen) om te oordelen na hun werken.

Matteus 25
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn:  Ga weg van Mij, vervloekten, in het  eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Ook de gelijkenis van Jezus in Lucas 16 mbt Lazarus en de rijke gierige man is overduidelijk in het feit dat er een hel bestaat.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #35 Gepost op: november 07, 2012, 01:28:09 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 12:50:
Zie Mattheus 25 waar Jezus duidelijk spreekt over de hel. De schifting tussen hen die de eeuwige straf verdienen zullen en wie niet.

Wel pas bij het laatste oordeel. Dus na de opname van Zijn volgelingen uit Zijn Gemeente, na Zijn Wederkomst als Messias en Koning der Joden en dus koningen om Israël uit de grote verdrukking te redden, na het duizend jarig vredesrijk op aarde, na het wederom vrijlaten van de satan en de opstanding van alle ongelovigen (niet Joden en Niet christenen) om te oordelen na hun werken.

Matteus 25
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn:  Ga weg van Mij, vervloekten, in het  eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Ook de gelijkenis van Jezus in Lucas 16 mbt Lazarus en de rijke gierige man is overduidelijk in het feit dat er een hel bestaat.


Citaat uit George Ladd (1974) The presence of the future:
Wat het betekent om verloren te zijn:
"The one Greek word (apollumi) carries two meanings: to destroy or kill, and to lose (passive: to be lost, to die or perish). Both meanings, to be destroyed and to perish, are used of the eschatological destruction (apoleia, Matt. 7: 13). Not to be saved means to lose one's live (Mark 8:35; cf Matt. 10:39; 16:25; Luke 9:24; 17:33); and to lose one's life is to lose everything (Mark 8:36), for one has lost himself (Luke 9:25). Thus to lose one's life is to be destroyed. It is within God's power to destroy not only the body but also the soul; and this destruction is described in terms of the fire of Gehenna (Matt. 10:28; Mark9: 42-48), eternal fire (Matt. 18:8; 25:41), and darkness (Matt. 8: 12, 22:13; 25:30). Since fire and darkness are not homogeneous concepts, the central fact is not the form of this ultimate destruction but its religious significance. This is found in the words 'I never knew you; depart from me, you evildoers' (Matt. 7:23; Luke 13:27). Here is the meaning of destruction: exclusion from the joys and pleasures of the presence of God in his Kingdom."

Jezus is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden. Bekeer je, voor het te laat is.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #36 Gepost op: november 07, 2012, 01:37:40 pm »

quote:

pjotr schreef op 07 november 2012 om 13:28:
[Here is the meaning of destruction: exclusion from the joys and pleasures of the presence of God in his Kingdom."

Ik tracht nu een beetje met je mee te denken:

En hoe denk je dat de wereld of de omgeving waar G'd geheel niet aanwezig is, totaal weg is, Zijn zegen heeft ingetrokken, eruit ziet dan?

Denk eens aan de slechte gevangenissen, waar tuig elkaar het leven meer zuur maakt dan dat de bewakers dat doen. De ongelovigen en zondaars (slechte werken) zullen elkaar het leven zuur maken, zoals ze bij leven ook al deden. Geen G'd de Vader meer Die ingrijpt of zegent, alleen een opper-zondaar satan, die zijn haat tegen mensen er kan blijven uitleven voor eeuwig.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #37 Gepost op: november 07, 2012, 02:45:08 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 13:37:
[...]

Ik tracht nu een beetje met je mee te denken:

En hoe denk je dat de wereld of de omgeving waar G'd geheel niet aanwezig is, totaal weg is, Zijn zegen heeft ingetrokken, eruit ziet dan?

Bijvoorbeeld Maleachi 4:1: "Dan zulle alle overmoedigen en allen die goddeloosheid bedrijven, zijn als stoppels, en de dag die komt, zal hen in brand steken welke hun wortel noch tak zal overlaten."

Net als vuilnis volledig opgebrand (praktijk Gehenna). Er blijft na vernietiging niets over.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 02:45:29 pm door pjotr »

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #38 Gepost op: november 07, 2012, 09:06:21 pm »

quote:

Reformatorisch schreef op 07 november 2012 om 12:04:
Ik snap dat het best lastig om te geloven in 'eeuwige straf', alverzoening aanhangers geloven dat 'alle' mensen gered zullen worden, maar dat zegt niets dat 'iedereen' gered zal worden.

Het is voor 'alle' mensen mogelijk om gered te worden, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het voor de gehele mensheid geldt....


Ik snap dat het best lastig om niet te geloven in 'eeuwige straf', niet alverzoening aanhangers geloven niet dat 'alle' mensen gered zullen worden, maar dat zegt niets dat 'niet iedereen' gered zal worden.

Het is voor 'alle' mensen mogelijk om gered te worden, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het niet voor de gehele mensheid geldt...

Op andere posts van users die wel moeite doen om hun verhaal ook te onderbouwen zal ik vanwege heftige koorts en griep op zijn vroegst na het weekend reageren.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 09:11:52 pm door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #39 Gepost op: november 08, 2012, 07:34:36 pm »
@ penguin1978, beterschap gewenst !

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #40 Gepost op: november 09, 2012, 12:04:40 am »

quote:

learsi schreef op 08 november 2012 om 19:34:
@ penguin1978, beterschap gewenst !
Inderdaad: beterschap gewenst!!!!
Mail me maar als je wat wilt weten

HarryK

  • Berichten: 288
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #41 Gepost op: november 16, 2012, 07:04:16 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 07 november 2012 om 21:06:Op andere posts van users die wel moeite doen om hun verhaal ook te onderbouwen zal ik vanwege heftige koorts en griep op zijn vroegst na het weekend reageren.

he penguin,
ik hoop dat het weer beter met je gaat.

In één van mijn laatste bijdragen wilde ik proberen om even het gediscussieer over "eeuwig(heid)" even aan de kant te zetten. Niet omdat het niet interessant is, maar omdat ik een andere lijn naar voren wilde halen.

Ik doe dat nu nog maar eens een keer.
Ik doe het even stap-voor-stap, en ben benieuwd tot waar jij (en eventueel anderen) het met mij eens zijn en vanaf waar niet meer (en liefst ook waarom).

1. God is de schepper van alles en iedereen.
Hij heeft ook de mens geschapen, en 'goed' geschapen.
En de relatie tussen God en de mens was ook goed.

2. Door te eten van de boom "van kennis van goed en kwaad" is er een breuk gekomen tussen God en de mens, die door de mens zelf niet kan worden overbrugd.

3. Door HET offer van Het Lam Christus Jezus is er weer 'vrede' mogelijk tussen God en de mens. Zoals dat wordt genoemd: door Zijn offer zijn we weer rechtvaardig voor God.

4. Maar het onderwijs in het Nieuwe Testament geeft aan dat ik alleen door geloof in Christus gerechtvaardigd wordt. Alleen door het geloof in Christus kan ik worden gered.

5. Als God "alverzoenend" is, houdt dat in dat iedereen op de één of andere manier rechtvaardig voor God is.
Ook als je niet gelooft in Christus.
Maar dan is het dus NIET alleen door het geloof.

6. En dan is mijn logische conclusie:
Als het niet alleen door geloof is, heeft dat geloof geen enkele waarde.
Sterker: je zou dan feitelijk moeten concluderen dat wat hierover in de bijbel staat, onwaar is.

7. Daarom kan het volgens mij maar één van de volgende zijn:
Of: God verlost alleen door geloof, Hij is niet alverzoenend, en dus zullen er mensen verloren gaan.
Of: God is alverzoenend, maar spreekt niet de waarheid als Hij laat opschrijven dat we "alleen door geloof worden gerechtvaardigd", en dus is Hij onbetrouwbaar en heeft het geloof geen waarde.

Ik geloof de eerste optie.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #42 Gepost op: november 18, 2012, 11:34:19 am »
Ik geloof de derde optie: na een kwelling van de tweede dood dat misschien wel miljarden jaren duurd komen allen tot bekering (groep voor groep erkennen dat ze fout zaten en Jezus Heer is). Dan pas zal iedereen aan de voeten van Jezus onderworpen zijn, erkennen dat Hij Heer is en zal Jezus zich vervolgens aan God onderwerpen.

Mocht het zo zijn, dat de meerderheid nooooit tot bekering komt, dan is er geen alverzoening. Maar dan komt de vraag op: "waarom zal God een mens scheppen, als het voor altijd verloren zal zijn?"
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #43 Gepost op: november 18, 2012, 02:31:10 pm »
Dit vind ik ook een mooie gedeelte. Uit de deuterocanonieke boek Wijsheid:

Wijsheid 11: 15-26

15 In hun onverstand en verdorvenheid dwaalden zij zozeer dat ze reptielen en ander ongedierte gingen vereren. U hebt hen voor straf onder zulke dieren bedolven, 16 opdat ze zouden inzien: waardoor iemand zondigt, daardoor wordt hij gestraft. 17 Het was geen onmacht van uw almachtige hand, die immers de wereld uit vormeloze materie heeft geschapen. U had een leger beren of grimmige leeuwen op hen kunnen afsturen, 18 of nieuwgeschapen, ongekende beesten, woest en vuurspuwend, rookwolken blazend, met ogen die vreselijke vonken schieten, 19 beesten die niet eens hoefden uit te halen om hen te doden, maar hen alleen al door hun verschrikkelijke aanblik te gronde zouden richten. 20 Ook zonder dat alles hadden ze in één ogenblik kunnen bezwijken wanneer het recht hen zou vervolgen en uw machtige adem hen zou wegvagen. Maar u hebt van alles maat, getal en gewicht bepaald. 21 U bent te allen tijde in staat uw macht te tonen; wie kan de kracht van uw arm weerstaan? 22 Heel de wereld is voor u als een stofje op een weegschaal, als een dauwdruppel die ’s ochtends op de aarde valt. 23 Omdat u alles kunt, ontfermt u zich over iedereen; u ziet voorbij aan de zonden van mensen, opdat zij tot inkeer komen. 24 Alles wat er is hebt u lief, niets van wat u gemaakt hebt is u te min; u zou het niet eens gemaakt hebben als u er een afkeer van had. 25 Hoe zou iets tegen uw wil kunnen blijven bestaan? Hoe zou iets kunnen voortbestaan als u het niet in het leven had geroepen? 26 U, Heer, hebt het leven lief en u spaart alles, omdat het van u is;

Wijsheid 12
 
12
1 in alles woont uw onvergankelijke geest. 2 Daarom legt u aan hen die dwalen een beperkte straf op. U wijst hen terecht door hen te herinneren aan hun zonden, zodat ze, bevrijd van het kwaad, op u gaan vertrouwen, Heer.
 
3 Ook de vroegere bewoners van uw heilige land 4 hebt u gehaat om hun gruwelijke praktijken, hun toverij en goddeloze rituelen. 5 Daarom wilde u die wrede kindermoordenaars, mensen die ingewanden aten bij hun maaltijden van mensenvlees en bloed, ingewijden bij orgieën, 6 ouders die hun hulpeloze kinderen slachtten, door onze voorouders laten ombrengen, 7 zodat Gods kinderen op waardige wijze het land konden bewonen dat u zo dierbaar was. 8 Maar zelfs die vroegere bewoners hebt u gespaard, omdat het mensen waren. U hebt horzels op hen afgestuurd als voorboden van uw leger, om hun ondergang geleidelijk aan te bewerkstelligen. 9 Dat was niet uit onmacht: u had de goddelozen in een veldslag kunnen uitleveren aan de rechtvaardigen, hen aan angstaanjagende beesten kunnen overlaten, of hen met een enkel woord kunnen wegvagen. 10 Maar door de straf geleidelijk aan te voltrekken hebt u hun de kans gegeven om tot inkeer te komen, hoewel u wist dat het een verdorven geslacht was, dat het kwaad hun was aangeboren en dat hun denken nooit ofte nimmer zou veranderen. 11 Want dat volk was van meet af aan vervloekt.
 
Het was evenmin uit angst dat u hun zonden ongestraft liet. 12 Want wie zou u rekenschap kunnen vragen van uw daden? Wie kan uw vonnis aanvechten? Wie klaagt u aan als u volken vernietigt die u zelf hebt gemaakt? Wie pleit bij u voor verdorven mensen? 13 Buiten u is er geen god; u draagt zorg voor alle mensen. Tegenover wie zou u moeten verklaren dat u geen onrechtvaardig vonnis velt? 14 Er is geen koning of machthebber die u kan trotseren wanneer u mensen straft. 15 U bent rechtvaardig en u regeert rechtvaardig over alles. U acht het onverenigbaar met uw macht om iemand te bestraffen die geen straf verdient. 16 Uw macht is de bron van uw rechtvaardigheid, en omdat u over alle mensen heerst, kunt u ook iedereen sparen. 17 U toont uw macht wanneer de volkomenheid ervan in twijfel wordt getrokken; wie uw macht kent en u toch uitdaagt, wordt daarvoor gestraft. 18 Omdat u heer en meester bent kunt u uw macht uitoefenen wanneer u dat wilt. Toch oordeelt u zachtmoedig en regeert u ons op milde wijze.
 
19 Door zo te handelen hebt u uw volk geleerd dat rechtvaardigen menslievend moeten zijn; u geeft uw kinderen de hoop dat zondaars tot inkeer kunnen komen. 20 Want als u degenen die uw kinderen vijandig bejegenen en die de dood verdienen al zo zorgvuldig en behoedzaam gestraft hebt, door hun de kans en de tijd te gunnen om zich van het kwaad te bevrijden, 21 hoe groot was dan niet uw zorg toen u een oordeel velde over uw kinderen? Met hun voorouders had u immers verbonden gesloten, waarin u hun onder ede alle goeds had beloofd. 22 Terwijl u ons tuchtigt, geselt u onze vijanden in tienduizendvoud, opdat wij aan uw genade denken wanneer wij een oordeel vellen, en wanneer er een oordeel over ons wordt uitgesproken, barmhartigheid verwachten.
 
23 Daarom hebt u ook degenen die een dwaas en onrechtvaardig leven leidden met hun eigen gruwelijkheden gekweld. 24 Zij waren ver voorbij de bekende dwaalwegen toen ze de verachtelijkste dieren als goden gingen vereren. Ze hebben zich laten beetnemen als onnozele kinderen; 25 daarom hebt u hun, als aan kinderen zonder verstand, een straf opgelegd die hen belachelijk maakte. 26 Maar wie zich zelfs door zulke bespotting niet laat terechtwijzen, moet Gods rechtvaardig oordeel ondergaan. 27 Gekweld door de wezens waarvan ze te lijden hadden, gestraft juist door wat ze voor goden aanzagen, zijn ze tot het inzicht en de erkenning gekomen dat hij, die ze eerder niet wilden kennen, God is. Met dat doel heeft deze vreselijke straf hen getroffen.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alverzoening
« Reactie #44 Gepost op: november 18, 2012, 02:47:22 pm »
Dit doen we er even bij, omdat hij het zo helder beschrijft (misschien off topic, maar toch):

Wijsheid 13
 

De dwaasheid van afgodendienst

1 Wie niet van God weet is een geboren dwaas. Zulke mensen zijn niet eens in staat om uit alle goede dingen die ze zien de Zijnde te kennen, of de maker te ontwaren in wat hij gemaakt heeft. 2 In plaats daarvan zien ze vuur of wind, of een windvlaag, een sterrenkring, onstuimig water of hemellichten aan voor goden die de wereld beheersen. 3 Als zij, verrukt door hun schoonheid, deze dingen al tot goden verheffen, dan hadden ze toch moeten inzien hoezeer hij die over al die dingen heerst, ze te boven gaat. Alles is immers gemaakt door de schepper van de schoonheid. 4 En als ze verbaasd staan over de kracht en de werking van die dingen, dan hadden ze daaruit toch moeten leren hoe groot de macht is van hem die ze gemaakt heeft. 5 Uit de grootheid en de schoonheid van de schepping is immers af te leiden wie de schepper is. 6 Toch moet over deze mensen niet al te hard geoordeeld worden, want misschien dwalen ze terwijl ze God zoeken en hem willen vinden. 7 Ze zijn zo verdiept in het bestuderen van wat hij gemaakt heeft dat ze zich helemaal door het uiterlijk laten meeslepen, zo mooi is alles wat er te zien is. 8 Desondanks zijn ze niet vrij te pleiten: 9 als ze bij machte zijn om zo veel kennis op te doen dat ze de wereld kunnen doorvorsen, dan hadden ze hem die heerst over al die dingen toch allang moeten vinden?
 
10 Meelijwekkend zijn ook zij die hun hoop stellen in dode dingen en maaksels van mensenhanden tot god uitroepen, of het nu gouden of zilveren beelden zijn, afbeeldingen van levende wezens, of een nutteloos stenen voorwerp uit vroeger tijd.
 
11 Neem bijvoorbeeld een timmerman die een geschikte boom heeft omgezaagd. Vakkundig verwijdert hij de hele schors, dan maakt hij er met al zijn vakmanschap een nuttig voorwerp van voor dagelijks gebruik. 12 Het hout dat na dit werk overblijft gebruikt hij voor het koken van zijn eten, waaraan hij zich te goed doet. 13 Uit het restant, waardeloos afval, neemt hij een krom stuk hout, een en al knoest, waarmee hij in zijn vrije tijd aan de slag gaat. Heel precies bewerkt hij het, in alle rust; hij geeft het vorm en maakt er een menselijke figuur van, 14 of misschien iets dat lijkt op een of ander dier. Dan smeert hij het in met rode oker en maakt de hele buitenkant vuurrood; elk vlekje wordt erdoor bedekt. 15 Hij maakt er een passende nis voor in de muur, en bevestigt het beeld met ijzers. 16 Zo wil hij voorkomen dat het omvalt, omdat hij beseft dat het niet in staat is zichzelf te helpen; het is immers een beeld, dat geholpen moet worden. 17 Desondanks schrikt hij er niet voor terug tot dat levenloze ding te gaan bidden voor zijn bezit, zijn huwelijk en zijn kinderen. Hij roept iets zwaks aan voor zijn gezondheid, 18 smeekt een dood ding om leven en vraagt het stompzinnigste om raad. Iets dat geen voet kan verzetten, vraagt hij om een voorspoedige reis, 19 iets dat volslagen krachteloos is, om kracht, opdat hij middelen van bestaan, werk en voorspoed in zaken zal hebben.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Een nieuwe start is een nieuw begin