Auteur Topic: (ambts)jubilea  (gelezen 4184 keer)

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Gepost op: december 15, 2012, 09:25:52 am »
Waarom vieren sommige groepen mensen een feest als ze 25, 40 of 50 jaar een bepaald beroep uitoefenen?
Maar als u en ik, die (wellicht) een gewoon beroep uitoefenen als timmerman, huishoudelijk medewerker of accountant, vieren 25, 40 of 50 jaar nadat ze hun eerste baan begonnen GEEN feestje.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2012, 09:55:54 am »
Wat let je dan om dat wél te doen? Blijkbaar is het in bepaalde beroepsculturen gebruikelijk om dergelijke jubilea te vieren. Omdat men het beroep of het ambt wat men beoefend als iets bijzonders beschouwd. Vooral als het bepaald niet vanzelfsprekend is dat je het beroep zo lang weet te beoefenen, wil men elk mijlpunt toch even gedenken. Dan kan uit trots gebeuren, maar juist ook uit dankbaarheid. Andere beroepsgroepen hechten daar minder waarde aan en dat is ook hun goed recht. Het één is niet per se beter dan het andere.

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2012, 12:36:24 pm »
Ik ben niet vies van een feestje, maar ik vraag me af of het vieren van een ambtsjubileum in deze (crisis)tijd wel "verantwoord" is.
Er wordt een cadeau aan de jubilaris gegeven dat betaald is/wordt van het geld dat u en ik eigenlijk niet kunnen missen, maar er wordt een dringend appèl gedaan om toch bij te dragen...

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2012, 05:10:41 pm »

quote:

lkm schreef op 15 december 2012 om 12:36:
Ik ben niet vies van een feestje, maar ik vraag me af of het vieren van een ambtsjubileum in deze (crisis)tijd wel "verantwoord" is.
Er wordt een cadeau aan de jubilaris gegeven dat betaald is/wordt van het geld dat u en ik eigenlijk niet kunnen missen, maar er wordt een dringend appèl gedaan om toch bij te dragen...

Veel van dat soort dingen liggen vast in de CAO-regelingen.
Los daarvan is het maar hoe groot je het wilt maken daarnaast :)
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #4 Gepost op: december 15, 2012, 07:04:14 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 december 2012 om 17:10:
[...]

Veel van dat soort dingen liggen vast in de CAO-regelingen.
Los daarvan is het maar hoe groot je het wilt maken daarnaast :)
volgend jaar word ik 50, is dat ook een jubileum? ZEKER  een feestje waard gezien mijn kruisvol leven

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #5 Gepost op: december 15, 2012, 07:28:11 pm »
Waar ik werkte kreeg je ook, als je 20, 25, 30 en 40 jaar bij de firma was, een premie. En voor de kolegas gaf je een rondje. (Of ronde, n´avenant)

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #6 Gepost op: december 16, 2012, 09:22:55 pm »

quote:

vrolijke schreef op 15 december 2012 om 19:28:
Waar ik werkte kreeg je ook, als je 20, 25, 30 en 40 jaar bij de firma was, een premie. En voor de kolegas gaf je een rondje. (Of ronde, n´avenant)


Ok, 25 jaar in dienst van bedrijf X of Y, maar ik heb het over 25 jaar werkzaam (bij welke "werkgever" dan ook).
Predikanten bijv. blijven zelden 25 jaar bij een gemeente, maar krijgen wel een receptie als zij 25 jaar in het ambt zitten.

angel

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2012, 11:39:36 am »
ambtenaren krijgen ook feestjes, ookal hebben ze voor verschillende gemeentes oid gewerkt. Zijn gewoon cao-afspraken.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2012, 12:32:42 am »

quote:

lkm schreef op 16 december 2012 om 21:22:
[...]


Ok, 25 jaar in dienst van bedrijf X of Y, maar ik heb het over 25 jaar werkzaam (bij welke "werkgever" dan ook).
Predikanten bijv. blijven zelden 25 jaar bij een gemeente, maar krijgen wel een receptie als zij 25 jaar in het ambt zitten.
Ja, en, wat is het probleem?
Mail me maar als je wat wilt weten

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #9 Gepost op: december 18, 2012, 11:27:00 am »

quote:

Ja, en, wat is het probleem?
Ik wil hiermee zeggen dat ik het vreemd vind dat de ene beroepsgroep feest viert omdat iemand uit die beroepsgroep een "arbeids"jubileum viert en de andere beroepsgroep niet.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #10 Gepost op: december 18, 2012, 12:19:08 pm »

quote:

lkm schreef op 18 december 2012 om 11:27:
[...]


Ik wil hiermee zeggen dat ik het vreemd vind dat de ene beroepsgroep feest viert omdat iemand uit die beroepsgroep een "arbeids"jubileum viert en de andere beroepsgroep niet.
volgens mij is het in de meeste beroepen wel gebruikelijk om een jubileum te vieren. Toch?  Welke beroepsgroepen doen dat niet dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #11 Gepost op: december 18, 2012, 04:55:52 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 december 2012 om 12:19:
[...]

volgens mij is het in de meeste beroepen wel gebruikelijk om een jubileum te vieren. Toch?  Welke beroepsgroepen doen dat niet dan?

Even wat google'ende begrijp ik dat er in ieder geval wel verschil zou zijn dat bij sommigen het zelfs mogelijk is dat een jubileum geldt als men niet steeds voor dezelfde werkgever heeft gewerkt maar wel steeds hetzelfde werk heeft gedaan.
Dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat een jubileum alleen er was wanneer men steeds voor hetzelfde bedrijf gewerkt had, gedurende 25 of 40 jaar. Maar dat schijnt niet steeds zo te zijn, maar afhankelijk van de CAO

(angel zei ook als zoiets; sorry dat had ik even niet gezien.)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2012, 05:29:35 pm door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #12 Gepost op: december 18, 2012, 07:21:23 pm »

quote:

Trajecto schreef op 18 december 2012 om 16:55:
[...]

Even wat google'ende begrijp ik dat er in ieder geval wel verschil zou zijn dat bij sommigen het zelfs mogelijk is dat een jubileum geldt als men niet steeds voor dezelfde werkgever heeft gewerkt maar wel steeds hetzelfde werk heeft gedaan.
Dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat een jubileum alleen er was wanneer men steeds voor hetzelfde bedrijf gewerkt had, gedurende 25 of 40 jaar. Maar dat schijnt niet steeds zo te zijn, maar afhankelijk van de CAO

(angel zei ook als zoiets; sorry dat had ik even niet gezien.)
Een dienstjubileum is inderdaad wat anders dan een ambtsjubileum.
Ik zit inmiddels al 26 jaar in hetzelfde werkveld alleen steeds in een ander deel van het vak, telt dat ook???
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #13 Gepost op: december 19, 2012, 12:32:05 am »
let wel: bij een AMBT vier je het functioneren IN het ambt. bv predikant, rechter etc.
Bij een werknemer vier je het dienstverband.
aangezien ik beide niet heb (geen "beëdigt" ambt als hulpverlener" en geen werknemer schap) vier ik elke dag gewoon dat ik weer een dat iets mag doen :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
(ambts)jubilea
« Reactie #14 Gepost op: december 19, 2012, 12:49:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 december 2012 om 00:32:
let wel: bij een AMBT vier je het functioneren IN het ambt. bv predikant, rechter etc.
Bij een werknemer vier je het dienstverband.
aangezien ik beide niet heb (geen "beëdigt" ambt als hulpverlener" en geen werknemer schap) vier ik elke dag gewoon dat ik weer een dat iets mag doen :)

Kijk eens aan; dat is een mooie instelling!

Maar jij bent directeur van je eigen bedrijf, is het niet?
Mogelijk is het dan wel zo is dat als het geheel een vorm heeft waarbij jij een salaris ontvangt vanuit dat bedrijf je een jubileum kunt hebben dat belastingtechnisch qua behandeling aantrekkelijk is. Maar dat zal dan nog niet voor nu zijn, denk ik zo. Daarvoor zul je vast wel een andere berekening moeten volgen dan die mooie "werkveld-berekening" die je in de vorige post maakte. Maar voor dit alles heb je een deskundige nodig.
Veel mooier is het dat jij elke dag viert zoals je zegt! :)