quote:
learsi schreef op 03 november 2012 om 21:11:vanavond bij het lezen in de bijbel na het eten kwamen wij dit tegen....
Jezus zegt in drie van de vier evangeliën dat alleen de Vader G'd goed is, wanneer Hij met Goede Meester wordt aangesproken door een Joodse rijke man.
Matteus 1916 En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?17 Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.Marcus 1017 En toen Hij naar buiten ging om op weg te gaan, snelde er iemand naar Hem toe, viel voor Hem op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.Lucas 1918 En een leidinggevende vroeg Hem en zei: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.Waarom zei Jezus dit? Hij is immers toch Zelf ook zondeloos? Heeft iemand een idee?
Jezus geeft een ontwijkend antwoord, zoals Hij wel vaker deed (helaas). Zo zegt Hij bij Zijn ondervraging voor de joodse hoge raad "Gij hebt het gezegd" (Mat.26:64) als men Hem vraagt of Hij de messias is (terwijl Hij dat elders wel gewoon erkent, bv. tegen de samaritaanse vrouw in Johannes 4:26). Overigens geeft Jezus
na zijn ontwijkende "jullie zeggen het"
wel een veel groter antwoord, namelijk dat Hij de Zoon des mensen is, gezeten aan de rechterhand v/d Vader, en komend op de wolken (Mat.26:64). In plaats van gewoon te antwoorden dat Hij de messias is, komt Hij met een verwijzing naar de mensenzoon in Daniel 7, die
alle eer ontvangt van alle mensen, en tot in eeuwigheid zal regeren als koning, en met een verwijzing naar hoe
God in het oude testament geregeld beschreven wordt, als komend of rijdend op de wolken. Niet zo heel verwonderlijk dat de hogepriester daarna zijn kleren scheurt en concludeert dat op deze godslastering de dood staat (Mat.26:65-66). Interessant eigenlijk, dat het niemand lukte om een consistente aanklacht tegen Hem in te dienen (Mat.6:57,Marcus 14:57) en dat Jezus in feite nog Zijn eigen doodsvonnis moet tekenen ook door te claimen God te zijn, omdat het de joodse raad niet lukt om de valse getuigenissen erdoor te krijgen.
Op dezelfde manier ontwijkt Jezus het antwoord als Pilatus Hem vraagt of Hij koning is (
"Zegt gij dit uit uzelf, of hebben anderen u over Mij gesproken?"). En als Pilatus het weer direct vraagt (Joh.18:37) antwoordt Jezus: "Gij zegt, dat Ik koning ben.". Maar ondertussen spreekt Jezus
wel over Zijn koninkrijk (Joh.18:36) tegen Pilatus, en spreekt Hij in de evangeliën meermalen over Zijn troon.
Als Lazarus, een vriend van Jezus, overleden is, komt Marta op Hem afrennen en zegt: "Heer, als U er geweest was, dan zou mijn broer niet gestorven zijn". Zij krijgt van Jezus een hele preek over dat Hij de opstanding en het leven is (hoezo... niet naar zichzelf wijzen?). Als de andere zus van Lazerus, Maria, even later
exact hetzelfde aan Jezus vraagt, reageert Jezus compleet anders, en vraagt waar ze Lazarus neergelegd hebben, en huilt.
Het lijkt er op, dat je beter maar geen directe vraag aan Jezus kunt stellen, want het antwoord op zo'n vraag is verwarrend en cryptisch. Maar op het moment dat je geen vraag stelt, of iets heel anders vraagt, komt het antwoord vaak vanzelf bovendrijven.
Jezus noemt Zichzelf elders overigens wel degelijk "goed". In Johannes 10 noemt Hij zichzelf meermalen "de goede herder". Als Jezus op de aanspreektitel "goede meester" komt met het antwoord "niemand is goed behalve God", dan vraag ik me af wat Hij anders geclaimd kan hebben dan God te zijn, als Hij zichzelf als "Goede Herder" neerzet. Temeer, omdat het God is die Zich in het oude testament al als de herder had neergezet (ps.23, maar ook Ezechiel 34) die
wel goed voor Zijn schaapjes zorgt.