Auteur Topic: Alleen G'd is goed  (gelezen 6991 keer)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Gepost op: november 03, 2012, 09:11:24 pm »
vanavond bij het lezen in de bijbel na het eten kwamen wij dit tegen....

Jezus zegt in drie van de vier evangeliën dat alleen de Vader G'd goed is, wanneer Hij met Goede Meester wordt aangesproken door een Joodse rijke man.

Matteus 19
16   En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?
17 Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.

Marcus 10
17   En toen Hij naar buiten ging om op weg te gaan, snelde er iemand naar Hem toe, viel voor Hem op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.


Lucas 19
18   En een leidinggevende vroeg Hem en zei: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.


Waarom zei Jezus dit? Hij is immers toch Zelf ook zondeloos? Heeft iemand een idee?

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2012, 09:38:07 pm »
Natuurlijk heb ik wel een idee, maar dat zal jij zeker een ongepast idee vinden.
Nu is dit overigens wél een zeer goede draad om over in discussie te gaan.

Mijn uitgangspunt:: " God " is de essentie van volmaaktheid

Jezus is een menselijk wezen die deze essentie zo volledig mogelijk uitdrukt
en zodoende de autoriteit bezit de mensheid over dat goddelijke te onderwijzen. Het absolute Goede bestaat alleen in de geest , als idee, als abstractie, als essentie. Dit absolute Goede uit te drukken als mens van vlees en bloed is nooit in volledige perfectie te realiseren. Vandaar dat Jezus dit zo zei.

Het volmaakte schilderij, of het volmaakte boek of het volmaakte beeldhouwwerk bestaat enkel als een idee in de geest. In de zichtbare wereld is het niet te realiseren, want niemand weet wat dat absolute volmaakte is.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2012, 12:50:01 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 21:11:
vanavond bij het lezen in de bijbel na het eten kwamen wij dit tegen....

Jezus zegt in drie van de vier evangeliën dat alleen de Vader G'd goed is, wanneer Hij met Goede Meester wordt aangesproken door een Joodse rijke man.

Matteus 19
16   En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?
17 Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.

Marcus 10
17   En toen Hij naar buiten ging om op weg te gaan, snelde er iemand naar Hem toe, viel voor Hem op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.


Lucas 19
18   En een leidinggevende vroeg Hem en zei: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.


Waarom zei Jezus dit? Hij is immers toch Zelf ook zondeloos? Heeft iemand een idee?
Hij is zondeloos omdat Hij God is...... Het antwoord zou moeten zijn "U bent goed omdat U God bent!"
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2012, 01:03:40 am »
Jzus is goed door de Heilige Geest. Jezus wijst nooit naar zichzelf, maar altijd naar zijn Vader.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2012, 08:50:56 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2012, 03:42:39 am »
@Adinomis::
de voorbeelden die learsi geeft lijken juist tegen te spreken dat Jezus zichzelf gelijkstelt aan " God " . Natuurlijk kan alles zo gedraaid worden dat er van de diepere betekenissen van de bijbelse woorden geen moer overblijft. Dan gaan mensen denken dat Jezus inderdaad de opper-entiteit " God " is in de vermomming van een mens, wat dus niet zo is. Jezus geeft dit hier zelf aan. Zou men zijn definitie van wat " God " is bijstellen , dan zou men in één ogenblik inzicht hebben hoe de verhoudingen werkelijk liggen tussen Jezus,Christus en God.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #5 Gepost op: november 18, 2012, 03:46:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 november 2012 om 01:03:
Jzus is goed door de Heilige Geest.
Jezus is Goed. Punt. Hij wordt o.a. beschreven (Hebr.1:10-12) als de Schepper, in identieke bewoordingen als waarmee JHWH (Ps.102) als Schepper beschreven wordt.

De Heilige Geest is de Geest van Jezus (zie Opb.3:1, Rom.8:9, 1 Petr.1:11).

quote:

Jezus wijst nooit naar zichzelf, maar altijd naar zijn Vader.
Behalve dan al die keren dat Hij zei: "maar Ik zeg u" of "volg Mij" of "geloof in Mij" etc.. Nee dus, je haalt wat zaken door elkaar. De Geest zul je in de bijbel nooit naar Zichzelf zien wijzen. Jezus doet het ongeveer om de andere zin. (Overigens wijst Hij ook naar de Vader. Maar dat ontkracht niet, dat Hij voortdurend naar Zichzelf wijst en geregeld via Zichzelf naar de Vader).

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2012, 03:53:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 november 2012 om 15:46:
[...]


Jezus is Goed. Punt. Hij wordt o.a. beschreven (Hebr.1:10-12) als de Schepper, in identieke bewoordingen als waarmee JHWH (Ps.102) als Schepper beschreven wordt.

De Heilige Geest is de Geest van Jezus (zie Opb.3:1, Rom.8:9, 1 Petr.1:11).


[...]


Behalve dan al die keren dat Hij zei: "maar Ik zeg u" of "volg Mij" of "geloof in Mij" etc.. Nee dus, je haalt wat zaken door elkaar. De Geest zul je in de bijbel nooit naar Zichzelf zien wijzen. Jezus doet het ongeveer om de andere zin. (Overigens wijst Hij ook naar de Vader. Maar dat ontkracht niet, dat Hij voortdurend naar Zichzelf wijst en geregeld via Zichzelf naar de Vader).
:)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2012, 04:07:52 pm »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 21:11:
vanavond bij het lezen in de bijbel na het eten kwamen wij dit tegen....

Jezus zegt in drie van de vier evangeliën dat alleen de Vader G'd goed is, wanneer Hij met Goede Meester wordt aangesproken door een Joodse rijke man.

Matteus 19
16   En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?
17 Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.

Marcus 10
17   En toen Hij naar buiten ging om op weg te gaan, snelde er iemand naar Hem toe, viel voor Hem op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.


Lucas 19
18   En een leidinggevende vroeg Hem en zei: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.


Waarom zei Jezus dit? Hij is immers toch Zelf ook zondeloos? Heeft iemand een idee?
Jezus geeft een ontwijkend antwoord, zoals Hij wel vaker deed (helaas). Zo zegt Hij bij Zijn ondervraging voor de joodse hoge raad "Gij hebt het gezegd" (Mat.26:64) als men Hem vraagt of Hij de messias is (terwijl Hij dat elders wel gewoon erkent, bv. tegen de samaritaanse vrouw in Johannes 4:26). Overigens geeft Jezus na zijn ontwijkende "jullie zeggen het" wel een veel groter antwoord, namelijk dat Hij de Zoon des mensen is, gezeten aan de rechterhand v/d Vader, en komend op de wolken (Mat.26:64). In plaats van gewoon te antwoorden dat Hij de messias is, komt Hij met een verwijzing naar de mensenzoon in Daniel 7, die alle eer ontvangt van alle mensen, en tot in eeuwigheid zal regeren als koning, en met een verwijzing naar hoe God in het oude testament geregeld beschreven wordt, als komend of rijdend op de wolken. Niet zo heel verwonderlijk dat de hogepriester daarna zijn kleren scheurt en concludeert dat op deze godslastering de dood staat (Mat.26:65-66). Interessant eigenlijk, dat het niemand lukte om een consistente aanklacht tegen Hem in te dienen (Mat.6:57,Marcus 14:57) en dat Jezus in feite nog Zijn eigen doodsvonnis moet tekenen ook door te claimen God te zijn, omdat het de joodse raad niet lukt om de valse getuigenissen erdoor te krijgen.

Op dezelfde manier ontwijkt Jezus het antwoord als Pilatus Hem vraagt of Hij koning is ("Zegt gij dit uit uzelf, of hebben anderen u over Mij gesproken?"). En als Pilatus het weer direct vraagt (Joh.18:37) antwoordt Jezus: "Gij zegt, dat Ik koning ben.". Maar ondertussen spreekt Jezus wel over Zijn koninkrijk (Joh.18:36) tegen Pilatus, en spreekt Hij in de evangeliën meermalen over Zijn troon.

Als Lazarus, een vriend van Jezus, overleden is, komt Marta op Hem afrennen en zegt: "Heer, als U er geweest was, dan zou mijn broer niet gestorven zijn". Zij krijgt van Jezus een hele preek over dat Hij de opstanding en het leven is (hoezo... niet naar zichzelf wijzen?). Als de andere zus van Lazerus, Maria, even later exact hetzelfde aan Jezus vraagt, reageert Jezus compleet anders, en vraagt waar ze Lazarus neergelegd hebben, en huilt.

Het lijkt er op, dat je beter maar geen directe vraag aan Jezus kunt stellen, want het antwoord op zo'n vraag is verwarrend en cryptisch. Maar op het moment dat je geen vraag stelt, of iets heel anders vraagt, komt het antwoord vaak vanzelf bovendrijven.  ;)


Jezus noemt Zichzelf elders overigens wel degelijk "goed". In Johannes 10 noemt Hij zichzelf meermalen "de goede herder". Als Jezus op de aanspreektitel "goede meester" komt met het antwoord "niemand is goed behalve God", dan vraag ik me af wat Hij anders geclaimd kan hebben dan God te zijn, als Hij zichzelf als "Goede Herder" neerzet. Temeer, omdat het God is die Zich in het oude testament al als de herder had neergezet (ps.23, maar ook Ezechiel 34) die wel goed voor Zijn schaapjes zorgt.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #8 Gepost op: november 18, 2012, 04:36:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 november 2012 om 15:46:

Jezus is Goed. Punt. Hij wordt o.a. beschreven (Hebr.1:10-12) als de Schepper, in identieke bewoordingen als waarmee JHWH (Ps.102) als Schepper beschreven wordt.

De Heilige Geest is de Geest van Jezus (zie Opb.3:1, Rom.8:9, 1 Petr.1:11).)

Dat is allemaal ook waar. Jezus is in niets verkeerd. Hij richt zich echter ook op de Vader. Hij als wijnstok. De Vader als landman en wij als Zijn ranken. De God die Hem God noemt. Als God de Vader zijn Zoon God noemt, dan is Hij God.
Ik wijs op die relatie. Jezus is dat niet van zichzelf, maar door Zijn Vader. Jezus staat altijd in relatie met zijn Vader. Jezus is goed vanuit de relatie met de Vader en schept met de Vader. Een volmaakte duo en toch één.


quote:


Behalve dan al die keren dat Hij zei: "maar Ik zeg u" of "volg Mij" of "geloof in Mij" etc.. Nee dus, je haalt wat zaken door elkaar. De Geest zul je in de bijbel nooit naar Zichzelf zien wijzen. Jezus doet het ongeveer om de andere zin. (Overigens wijst Hij ook naar de Vader. Maar dat ontkracht niet, dat Hij voortdurend naar Zichzelf wijst en geregeld via Zichzelf naar de Vader).
De bijbel zegt ook dat als ieder aan Jezus' voeten onderworpen is, dat Jezus zich aan Zijn Vader zal onderwerpen. In die relatie is het iedere keer. Door Jezus wordt de Vader geopenbaard. Het doel van Jezus is niet om zichzelf te openbaren, maar om Zijn Vader te openbaren.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2012, 04:37:12 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2012, 07:04:23 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 november 2012 om 16:07:
Op dezelfde manier ontwijkt Jezus het antwoord als Pilatus Hem vraagt of Hij koning is ("Zegt gij dit uit uzelf, of hebben anderen u over Mij gesproken?"). En als Pilatus het weer direct vraagt (Joh.18:37) antwoordt Jezus: "Gij zegt, dat Ik koning ben.". Maar ondertussen spreekt Jezus wel over Zijn koninkrijk (Joh.18:36) tegen Pilatus, en spreekt Hij in de evangeliën meermalen over Zijn troon.

Het lijkt er op, dat je beter maar geen directe vraag aan Jezus kunt stellen, want het antwoord op zo'n vraag is verwarrend en cryptisch. Maar op het moment dat je geen vraag stelt, of iets heel anders vraagt, komt het antwoord vaak vanzelf bovendrijven.  ;)

Ik denk dat Jezus de bedoeling achter de vraag mee liet bepalen hoe hij antwoordde. Hij liet zich niet verleiden om in te gaan op vragen waarme ze hem eigenlijk in de val wilden laten lopen.

Maar ik pleit ervoor om Jezus altijd gerichte vragen te stellen in ons gebed. Als de bedoeling erachter zuiver is zal Hij op een of andere manier zorgen dat we komen te weten wat we weten moeten als dat goed voor ons is en past in zijn plan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #10 Gepost op: november 19, 2012, 04:25:29 am »
Een vraag stellen aan Jezus, is een vraag stellen aan je eigen, zich nog niet in het vlees manifesterende, volmaakte zelf. " Help mij " , " Wat moet ik doen " etc. etc.
en het antwoord dat eventueel doorkomt is niet het antwoord van Jezus, maar van je abstracte hogere hypothetische zelf. Zeker wel een goddelijk antwoord, maar zeker niet door Jezus uitgesproken. Nou ja, tenzij je gelooft dat het Jezus is........

De Vader openbaart zich door Jezus. Zo ook openbaart de Vader zich door jou.
In Jezus was dit tamelijk volledig. In de meeste andere mensen nu nog wat minder volledig.
Dat behoeft dus verbetering! Heb oog voor je hogere zelf, want het enige wat deze wil is zich uitdrukken in het vlees. De kruisiging ondergaan!
Wie zich kruisigt met Christus , die toont de Vader.

Zo zal het kruisoffer (van het lagere zelf) de zonden der mensen wegnemen.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2012, 04:30:44 am door Ozombi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #11 Gepost op: november 19, 2012, 08:05:09 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 november 2012 om 19:04:
[...]

Ik denk dat Jezus de bedoeling achter de vraag mee liet bepalen hoe hij antwoordde. Hij liet zich niet verleiden om in te gaan op vragen waarme ze hem eigenlijk in de val wilden laten lopen.

Maar ik pleit ervoor om Jezus altijd gerichte vragen te stellen in ons gebed. Als de bedoeling erachter zuiver is zal Hij op een of andere manier zorgen dat we komen te weten wat we weten moeten als dat goed voor ons is en past in zijn plan.



Misschien is het eigenlijk heel eenvoudig. Wij noemen iemand nog wel eens goed, want jij bent toch ook wel een goed mens en Learsi is wel een goed mens.
God echter confronteerd ons met de waarheid. Er is geen mens goed, behalve Hij zelf. Als ze Jezus goed noemden, was dat omdat ze God in Hem herkenden of omdat het een goede gewoonte was om iemand zo aan te spreken?
Jezus confronteerd ze met hun eigen uitspraken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #12 Gepost op: november 19, 2012, 10:51:11 am »

quote:

gaitema schreef op 19 november 2012 om 08:05:
Misschien is het eigenlijk heel eenvoudig. Wij noemen iemand nog wel eens goed, want jij bent toch ook wel een goed mens en Learsi is wel een goed mens.
God echter confronteerd ons met de waarheid. Er is geen mens goed, behalve Hij zelf. Als ze Jezus goed noemden, was dat omdat ze God in Hem herkenden of omdat het een goede gewoonte was om iemand zo aan te spreken?
Jezus confronteerd ze met hun eigen uitspraken.

Daar zit wel wat in. Als je zegt dat Learsi en ik ook wel goede mensen zijn dan kun je die "goedheid" niet op één hoop gooien met de goedheid van Jezus. Van nature zijn Learsi en ik (maar ook jij en de andere forummers) nooit goed genoeg in Gods ogen. De goedheid van Jezus was een openbaring van Gods goedheid. Daarbij valt menselijke goedheid in het niet.

Toch wordt die ons toegerekend. Rom.8:32 Zal hij, die zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar hem omwille van ons allen heeft prijsgegeven, ons met hem niet alles schenken?

Toch bid ik dat Gods goedheid door mij heen naar anderen zichtbaar mag zijn. Maar dan is het niet meer "mijn" goedheid. Dan mag ik ook zeggen: "niemand is goed, dan alleen God."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #13 Gepost op: november 19, 2012, 11:47:11 am »
Als m'n moeder en ik het over dit soort zaken hebben, dan zeggen we altijd: "de uiterlijke wereld is alleen maar de uiterlijk manifestatie van een innerlijke, geestelijke werkelijkheid die oneindig veel groter is." En dit geldt zeker in het geval van Jezus.
Omdat de gemiddelde mens nog niet één procent van de innerlijke werkelijkheid kan ervaren, heeft hij per definitie een verkeerd beeld van de werkelijkheid.
Jezus moet je, volgens onder meer de Kabbala, vooral zien als een geestelijke kracht, of een geestelijk vermogen tot transformatie. Jezus is daarmee een bemiddelaar tussen God en mens. En dit omdat een rechtstreeks contact met God voor een mens niet verdragen kan worden zonder dat de mens verbrandt. De kracht van God is voor een mens te sterk. De kracht van Jezus is dat niet. Ik denk dat dat vooral de rol van Jezus is.
Tato na vicikitsate

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #14 Gepost op: november 19, 2012, 01:37:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 november 2012 om 10:51:

Toch bid ik dat Gods goedheid door mij heen naar anderen zichtbaar mag zijn. Maar dan is het niet meer "mijn" goedheid. Dan mag ik ook zeggen: "niemand is goed, dan alleen God."
_O_

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #15 Gepost op: november 19, 2012, 01:52:05 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 november 2012 om 10:51:
[...]

Daar zit wel wat in. Als je zegt dat Learsi en ik ook wel goede mensen zijn dan kun je die "goedheid" niet op één hoop gooien met de goedheid van Jezus. Van nature zijn Learsi en ik (maar ook jij en de andere forummers) nooit goed genoeg in Gods ogen. De goedheid van Jezus was een openbaring van Gods goedheid. Daarbij valt menselijke goedheid in het niet.

Toch wordt die ons toegerekend. Rom.8:32 Zal hij, die zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar hem omwille van ons allen heeft prijsgegeven, ons met hem niet alles schenken?

Toch bid ik dat Gods goedheid door mij heen naar anderen zichtbaar mag zijn. Maar dan is het niet meer "mijn" goedheid. Dan mag ik ook zeggen: "niemand is goed, dan alleen God."
Dat denk ik ook :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #16 Gepost op: november 19, 2012, 02:06:10 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 november 2012 om 16:07:
[...]


Jezus geeft een ontwijkend antwoord, zoals Hij wel vaker deed (helaas). Zo zegt Hij bij Zijn ondervraging voor de joodse hoge raad "Gij hebt het gezegd" (Mat.26:64) als men Hem vraagt of Hij de messias is (terwijl Hij dat elders wel gewoon erkent, bv. tegen de samaritaanse vrouw in Johannes 4:26). Overigens geeft Jezus na zijn ontwijkende "jullie zeggen het" wel een veel groter antwoord, namelijk dat Hij de Zoon des mensen is, gezeten aan de rechterhand v/d Vader, en komend op de wolken (Mat.26:64). In plaats van gewoon te antwoorden dat Hij de messias is, komt Hij met een verwijzing naar de mensenzoon in Daniel 7, die alle eer ontvangt van alle mensen, en tot in eeuwigheid zal regeren als koning, en met een verwijzing naar hoe God in het oude testament geregeld beschreven wordt, als komend of rijdend op de wolken. Niet zo heel verwonderlijk dat de hogepriester daarna zijn kleren scheurt en concludeert dat op deze godslastering de dood staat (Mat.26:65-66). Interessant eigenlijk, dat het niemand lukte om een consistente aanklacht tegen Hem in te dienen (Mat.6:57,Marcus 14:57) en dat Jezus in feite nog Zijn eigen doodsvonnis moet tekenen ook door te claimen God te zijn, omdat het de joodse raad niet lukt om de valse getuigenissen erdoor te krijgen.
Zoals Jezus zelf zei in Johannes 10
17 Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik  Mijn leven geef om het opnieuw te nemen.
18 Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf;  Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.

quote:

Het lijkt er op, dat je beter maar geen directe vraag aan Jezus kunt stellen, want het antwoord op zo'n vraag is verwarrend en cryptisch. Maar op het moment dat je geen vraag stelt, of iets heel anders vraagt, komt het antwoord vaak vanzelf bovendrijven.  ;)
Dit heeft alles te maken met de opzettelijke verblinding die G'd de Vader over het Uitverkoren volk Israël heeft gelegd.
Marcus 9
9   En toen zij van de berg afdaalden, gebood Hij hun dat zij niemand vertellen zouden wat zij gezien hadden, voordat de Zoon des mensen uit de doden zou zijn opgestaan.

En Lucas 9
21 En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.

Matteus 13:10
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.


Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

quote:

Jezus noemt Zichzelf elders overigens wel degelijk "goed". In Johannes 10 noemt Hij zichzelf meermalen "de goede herder". Als Jezus op de aanspreektitel "goede meester" komt met het antwoord "niemand is goed behalve God", dan vraag ik me af wat Hij anders geclaimd kan hebben dan God te zijn, als Hij zichzelf als "Goede Herder" neerzet. Temeer, omdat het God is die Zich in het oude testament al als de herder had neergezet (ps.23, maar ook Ezechiel 34) die wel goed voor Zijn schaapjes zorgt.

Oké, dat is wel een interessante insteek. Dank je  :)
Door te vragen waarom deze man Hem goed noemt en te vervolgen dat alleen G'd de Vader goed is, laat Hij doorschemeren (zonder gevaar) dat Hij Zelf G'd is, want Die is goed. Maar de Schriftgeleerden meenden dat hij alle eer gaf aan Vader G'd. alleen......
Het past in 1 lijn met wat Adinomus schreef, de man had kunnen antwoorden, omdat U G'd bent, bent U goed.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #17 Gepost op: november 19, 2012, 02:07:30 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 19 november 2012 om 11:47:
Als m'n moeder en ik het over dit soort zaken hebben, dan zeggen we altijd: "de uiterlijke wereld is alleen maar de uiterlijk manifestatie van een innerlijke, geestelijke werkelijkheid die oneindig veel groter is." En dit geldt zeker in het geval van Jezus.
Omdat de gemiddelde mens nog niet één procent van de innerlijke werkelijkheid kan ervaren, heeft hij per definitie een verkeerd beeld van de werkelijkheid.
Jezus moet je, volgens onder meer de Kabbala, vooral zien als een geestelijke kracht, of een geestelijk vermogen tot transformatie. Jezus is daarmee een bemiddelaar tussen God en mens. En dit omdat een rechtstreeks contact met God voor een mens niet verdragen kan worden zonder dat de mens verbrandt. De kracht van God is voor een mens te sterk. De kracht van Jezus is dat niet. Ik denk dat dat vooral de rol van Jezus is.
Jij bent Kabbalist Ozombi?

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #18 Gepost op: november 19, 2012, 06:27:11 pm »
@learsi:: Zolderworm is iemand anders dan Ozombi

Overigens ben ik het hier wel enigszins met Zolderworm eens.
In wezen wordt Jezus in de bijbel voorgesteld als een mens in wie de Christus-kracht werkzaam is. Christus is de ware Zoon van God. Jezus is een Mensenzoon.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #19 Gepost op: november 20, 2012, 08:24:15 am »

quote:

learsi schreef op 19 november 2012 om 14:06:
(...)
Het past in 1 lijn met wat Adinomus schreef, de man had kunnen antwoorden, omdat U G'd bent, bent U goed.
ik denk niet dat die man dat door had. Wellicht nadat hij Jezus' antwoord had gehoord (en andere dingen die Jezus zei), dat hij toen is gaan nadenken over wat hij gezegd had.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #20 Gepost op: november 20, 2012, 01:20:33 pm »

quote:

Ozombi schreef op 19 november 2012 om 18:27:
@learsi:: Zolderworm is iemand anders dan Ozombi

Overigens ben ik het hier wel enigszins met Zolderworm eens.
In wezen wordt Jezus in de bijbel voorgesteld als een mens in wie de Christus-kracht werkzaam is. Christus is de ware Zoon van God. Jezus is een Mensenzoon.
Alleen al de "proloog" van het Johannesevangelie bewijst je ongelijk. Waar niet staat dat "het Woord" (of "de enige Zoon") "Zich gemanifesteerd heeft in Jezus van Nazareth". Er staat dat dat Woord mens is geworden... Dat evangelie maakt ook helemaal geen onderscheid tussen "Christus" en "Jezus". Maar spreekt gewoon over "Jezus Christus". Messias Jezus...

Joh 1:14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen.


Kortom: het is dus gewoon zo dat in jouw uitleg van die Bijbel Jezus in wezen wordt voorgesteld als een mens in wie de Christus-kracht werkzaam is. Christus de ware Zoon van God is. [Maar] Jezus [slechts] een Mensenzoon...

En dan zal ik die bijbel wel weer "verkeerd want ultraletterlijk" lezen... Maar dat heb ik dan liever dan dat ik iemand via die bijbel hoor "buikspreken"...


NB: e.e.a. staat trouwens ook gewoon in de discussierichtlijn voor dit forumonderdeel/het Apostolicum vermeld:
Wij geloven:
in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer...


één Christus Jezus; dus niet 1 Christus én 1 Jezus Mensenzoon = 2 "tijdelijk samenvallende entiteiten"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #21 Gepost op: november 20, 2012, 08:58:04 pm »

quote:

learsi schreef op 19 november 2012 om 14:07:
[...]
Jij bent Kabbalist Ozombi?
Wordt het niet eens tijd voor een bril, Learsi? In ieder geval ben ik geen kabbalist, geen sofist, geen boeddhist, geen communist, geen violist enzovoort. En ook geen christen, moslim of hindoe. Al deze "isten" en gelovigen namelijk hebben de overtuiging dat ze zeker weten hoe de wereld in elkaar zit. En mijn eerste gedachte is dat je zoiets als mens niet kunt weten. Onze zintuigen zijn eenvoudigweg te beperkt. Als mens is het goed je je ervan bewust te zijn dat je gewoon niets zeker weet, of zelfs überhaupt heel weinig weet. En als sommige mensen hier staan te oreren alsof ze de wijsheid in pacht hebben, dan glimlach ik maar een beetje en denk ik: ja, ja, klets maar een eind weg.
Tato na vicikitsate

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #22 Gepost op: november 21, 2012, 12:21:52 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 20 november 2012 om 20:58:
... dan glimlach ik maar een beetje en denk ik: ja, ja, klets maar een eind weg.

Ik vind dat nog niet zo'n verkeerde manier van omgang die je kiest.
Echter, als je vanuit dat vooroordeel glimlachend freewheelend daarop maar zo wat zegt, loop je wel een groot risico te vallen in een valkuil.

Dat is volgende valkuil:
Het toerekenen van slechte eigenschappen aan een ander, verleidt veel mensen om zelf minder zorgvuldig te zijn. Waardoor hetgeen een ander wordt toegerekend maar zo juist je eigen eigenschap of handicap kan blijken te zijn.

Of anders geformuleerd:

Zoals de waard zijn gasten inschat, gaat hij zichzelf gedragen.

Niemand is heilig, en wij zijn allemaal heel menselijk. Maar wie zich optrekt aan het volgen van Christus, die weet zich gehouden een bepaalde stijl van het koninkrijk hoog te houden.  Ongeacht beproevingen of verleidingen. Tot eer aan, en tot beantwoording van, de bewezen liefde van God. Dus zeg het gerust als je oprecht verbeterpunten opmerkt. Hoe concreter hoe beter.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2012, 12:24:15 pm door small brother »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #23 Gepost op: november 21, 2012, 02:23:33 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 20 november 2012 om 20:58:
[...]

Wordt het niet eens tijd voor een bril, Learsi?
Misschien NOG sterkere glazen? :P

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #24 Gepost op: november 22, 2012, 12:20:44 am »
@Hendrik::  

2 tijdelijk samenvallende entiteiten, tja, dat zijn er  - indien gescheiden - nogaltijd 2 , te weten Christus de universele 'zoon' - feitelijk de uitstraling van het goddelijke - en Jezus de Mensenzoon ,als mens een wezen in de christus-toestand.

Waar het mij om gaat is dat elk mens ter wereld mag geloven dat ook hij - net als Jezus - in die christus-toestand zou kunnen zijn. Is het niet nu al, dan in de toekomst wel. Is het niet nu al volledig, dan in de toekomst wel. Er komt een moment dat een mens zijn eigen potentie inziet, en Jezus werkelijk gaat volgen.

Men doet altijd zo verongelijkt als dergelijke statements naar voren worden gebracht. Alsof daarmee iets aan de grootsheid van Jezus zou worden afgedaan.  Dat is niet zo. Er wordt enkel gezegd dat het geen uniek fenomeen is in de oneindige geschiedenis en toekomst van het levende bestaan. Er zullen nog wel vaker christussen en boeddha's naar de mensen gezonden worden om hen te onderwijzen. Jezus is er zo één, de grootste die .... wij .... kennen omdat hij de laatste is die kwam. Dat wil niet zeggen dat hij de enige is en zal zijn.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2012, 12:27:25 am door Ozombi »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #25 Gepost op: november 22, 2012, 08:35:56 am »

quote:

Ozombi schreef op 22 november 2012 om 00:20:
Men doet altijd zo verongelijkt als dergelijke statements naar voren worden gebracht. Alsof daarmee iets aan de grootsheid van Jezus zou worden afgedaan. Dat is niet zo. Er wordt enkel gezegd dat het geen uniek fenomeen is in de oneindige geschiedenis en toekomst van het levende bestaan. Er zullen nog wel vaker christussen en boeddha's naar de mensen gezonden worden om hen te onderwijzen. Jezus is er zo één, de grootste die .... wij .... kennen omdat hij de laatste is die kwam. Dat wil niet zeggen dat hij de enige is en zal zijn.
Ozombi... Wij zijn het er nog niet eens over eens dat Hij de enige was... Daar begint al een levensgroot verschil in visie tussen ons beiden over de positie van Jezus Christus...

Het gaat er niet om dat Hij geen uniek fenomeen is "in de oneindige geschiedenis en toekomst van het levende bestaan". Het gaat om de erkenning dat Hij (helaas) wel degelijk een uniek fenomeen was "in de geschiedenis van de mensheid"...

En daar gaan we het, denk ik, niet over eens worden...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Alleen G'd is goed
« Reactie #26 Gepost op: november 23, 2012, 10:43:27 pm »
@Hendrik::
Zelfs in de geschiedenis van de aardse mensheid - want dat is denk ik wat je bedoeld als jij het over 'mensheid' hebt -  is Jezus niet een uniek fenomeen. Dat komt o.a omdat onze huidige Aarde slechts 1 ' bol ' is van een keten van 7 zich manifesterende bollen. Op alle andere bollen van onze planeetketen Aarde hebben zich zodoende soortgelijke gebeurtenissen voorgedaan, en zullen zich evenzo dergelijke gebeurtenissen gaan plaatsvinden. Maar zelfs als die andere bollen buiten beschouwing worden gelaten en het enkel over onze bol van de Aarde gaat hier, dan nog zullen Avatars zoals Jezus komen en gaan. Één keer in de ongeveer 2140 jaar om precies te zijn, dus mogelijk maken wij dat zelfs nog mee! Het geboortejaar van Jezus werd met terugwerkende kracht rondom het jaar 0 geschat, maar in werkelijkheid is zijn geboortejaar ongeveer 100 jaar eerder. Het is wel zo dat de ene Avatar groter is dan de andere en Jezus was zo`n grote. De volgende zal minder opvallend en mogelijk een kleinere invloed op de mensheid hebben, neemt niet weg dat ie zal komen om verheffende werken te vervullen.

Het ligt allemaal iets ingewikkelder dan men het nu voorstelt.