Auteur Topic: Spijswetten  (gelezen 9445 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #30 Gepost op: november 10, 2012, 07:04:42 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 november 2012 om 20:42:
[...]

Zo kun je het uitleggen.

Maar wat denk je dan hiervan:

Joh. 14:21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.
1 Joh. 2:3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.
De meest betrouwbare vertaling de Staten Vertaling heeft het over geboden bewaren en niet in acht nemen. We dienen Zijn Woord en geboden te bewaren, dus niet ontkennen en verdraaien, dat zijn de voorwaarden. Niet ze doen, want dat kan uiteindelijk helemaal niemand, daarvoor is dan juist Christus gestorven en opgestaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #31 Gepost op: november 10, 2012, 08:00:07 pm »
Daar staat wel tegen over dat een ieder die in Jezus gelooft ook moet breken met de zonden.
Kijk maar in deze tekst:
Efeziërs 2:10

Herziene Statenvertaling

NBG-vertaling 1951

10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Uit: Herziene Statenvertaling
 © 2010 Stichting HSV

Uit: NBG-vertaling 1951
 © 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #32 Gepost op: november 10, 2012, 08:03:09 pm »
De wet houden is leven vanuit de Geest achter de wetten. Jezus zei immers ook:
het kloppende hart van de wetten en de profeten is: "behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wilt worden."

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #33 Gepost op: november 10, 2012, 08:04:10 pm »
Aan de wet houden deed Adam en Eva ook, voor ze van de verboden vrucht namen.
Het heeft dus met een bepaalde manier van leven te maken.

Adinomis

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #34 Gepost op: november 10, 2012, 08:12:04 pm »

quote:

learsi schreef op 10 november 2012 om 19:04:
De meest betrouwbare vertaling de Staten Vertaling heeft het over geboden bewaren en niet in acht nemen. We dienen Zijn Woord en geboden te bewaren, dus niet ontkennen en verdraaien, dat zijn de voorwaarden. Niet ze doen, want dat kan uiteindelijk helemaal niemand, daarvoor is dan juist Christus gestorven en opgestaan.

Is dat niet een beetje spijkers op laag water zoeken? Je mag van mij ook "bewaren" zeggen hoor! Volgens het Van Dale woordenboek is één van de drie betekenissen van "bewaren": "in acht nemen".

Nee, wij kunnen uit onszelf de geboden niet doen, niet in acht nemen maar ook niet bewaren. In Rom. 8:4 SV staat "want het bedenken des vleses onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet." Zo zijn wij vleselijke mensen van nature.

Wat heerlijk is het dan dat God Geest in ons uitwerkt wat we zelf niet kunnen. Mijn bedoeling is niet een soort lijstje van wetten te hanteren en aan anderen op te dringen. Gods Geest heeft mij opmerkzaam gemaakt op Jesaja 66 waar het oordeel plaatsvindt dat degenen treft die zwijnenvlees en verfoeisel en muizen eten. Als God er toen zo over dacht, zou Hij nu dan veranderd zijn?

In iedere situatie wil de Heilige Geest ons leiden en dan komen we niet in conflict met de wet Gal. 5:23 Tegen de zodanigen is de wet niet. (SV) We benaderen de wet vanuit Christus die Hem vervuld heeft en zoals SB zegt: "vervuld is nageleefd " Maar de wetten gelden nog steeds. Zolang de aarde bestaat zal er geen tittel of jota van voorbijgaan. Zo krijgen we ook meer begrip voor onze Joodse broeders en zusters.

Rom.8:4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Gal. 2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #35 Gepost op: november 10, 2012, 08:19:49 pm »
@ Adinomis,

Maar zoals ik in een ander topic ook al aandroeg.

De spijs-wetten waren bedoeld om de Joden apart te zetten voor G'd tov de wereld. Het was een bekrachtiging van Zijn verbond met het uitverkoren Israël.

Door Christus zijn we als heidenen mede erfgenamen van de Joden geworden, maar zijn niet zo apart gezet. De spijs-wetten zijn dus niet meer voor ons.

Wanneer een Jood de spijs-wet overtreed is zijn zonde, zich niet aan de overeenkomst van G'd Zijn Eerste verbond met hen houden. Niet zozeer het eten op zich, maar het zich niet apart laten zetten voor G'd tov de wereld is de zonde.

Daarom heeft G'd dat in het Verbond met Christus laten verwijderen, worden deze spijs zaken met naam en toenaam genoemd als opgeheven.

Niet omdat G;d veranderd zou zijn (want Hij is Eeuwig Dezelfde) maar omdat we in een ander tweede Verbond zitten dankzij Christus. We zijn immers geen Joden en zijn derhalve niet het volk Israël.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2012, 08:21:01 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #36 Gepost op: november 10, 2012, 08:21:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 november 2012 om 20:00:
Daar staat wel tegen over dat een ieder die in Jezus gelooft ook moet breken met de zonden.
Kijk maar in deze tekst:
Efeziërs 2:10
Herziene Statenvertaling
NBG-vertaling 1951
10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
 Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV
 Uit: NBG-vertaling 1951
 © 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Een mooie tekst Gait. Die heb ik ook vaak voor ogen staan. Het werk doen wat God voor jou en mij voorbereid heeft! Dat is heel positief, dat is wat anders dan dit mag niet en dat mag niet. Ik denk ook dat, hoemeer we ons daarnaar uitstrekken, des te minder zullen we ons afvragen "mag dit wel van God of mag dat wel".

Laten we allemaal maar bidden om dat te mogen doen wat God voor ons bestemd heeft. Hem en Zijn doel steeds voor ogen houden. Dan zal het goed zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #37 Gepost op: november 10, 2012, 08:58:04 pm »

quote:

learsi schreef op 10 november 2012 om 20:19:
@ Adinomis,

Maar zoals ik in een ander topic ook al aandroeg.

De spijs-wetten waren bedoeld om de Joden apart te zetten voor G'd tov de wereld. Het was een bekrachtiging van Zijn verbond met het uitverkoren Israël.

De Joden werden inderdaad apart gezet. Hun wetten waren Gods wetten.  
Kun je aangeven waar het staat dat de spijswetten een bekrachtiging van het verbond waren?

quote:

Door Christus zijn we als heidenen mede erfgenamen van de Joden geworden, maar zijn niet zo apart gezet. De spijs-wetten zijn dus niet meer voor ons.
Nou ook wij zijn apart gezet getuige wat Petrus schrijft:
1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
 10 Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.

quote:

Wanneer een Jood de spijs-wet overtreed is zijn zonde, zich niet aan de overeenkomst van G'd Zijn Eerste verbond met hen houden. Niet zozeer het eten op zich, maar het zich niet apart laten zetten voor G'd tov de wereld is de zonde.
Ook dit is mooi geformuleerd, maar het staat voor zover ik weet zo niet in de bijbel.

quote:

Daarom heeft G'd dat in het Verbond met Christus laten verwijderen, worden deze spijs zaken met naam en toenaam genoemd als opgeheven.
Ik lees dat niet in de bijbel. Ik lees wel dat Jezus zei dat er - zolang de aarde bestaat - er geen tittel of jota van de wet zou vervallen. En Jezus is toch de Hogepriester van het Nieuwe Verbond.

quote:

Niet omdat G;d veranderd zou zijn (want Hij is Eeuwig Dezelfde) maar omdat we in een ander tweede Verbond zitten dankzij Christus. We zijn immers geen Joden en zijn derhalve niet het volk Israël.

Er zijn al heel wat meer verbonden geweest:
1. Noach
2. Abraham
3. Mozes
4. David
5. Het nieuwe verbond

Vraag. Wie zijn dan diegenen die in het oordeel verteerd zullen worden omdat ze zwijnenvlees eten? Heidenen of Joden?

Maar ik wil niet tot het uiterste gaan met deze discussie. Dit zijn dingen waarin Gods Geest ons moet leiden. Discussies helpen om erover na te denken. Maar ze moeten niet tot tweespalt leiden. Ik houd van gelovigen om me heen die wel varkensvlees eten. God gaat met ieder een weg.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #38 Gepost op: november 10, 2012, 10:13:14 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 november 2012 om 20:58:
[...]

Kun je aangeven waar het staat dat de spijswetten een bekrachtiging van het verbond waren?

Ik zit er niet zo in, in die wetten, maar toch heeft Learsi wel een punt. Ik las een keer over een discussie dat ging over wat de heidenen moesten doen aan de wet die door de Heilige Geest tot bekering gekomen waren. Daarin werd zaken als besnijdenis niet als van toepassing op hen gezien en ook wat betreft het complete plaatje met wetten terug gebracht tot kort en bondig zoals niet het vlees eten waar het bloed van af druipt.

Ook herinder ik me dat spijswetten niet van toepassing zijn en van joden dat er wetten waren voor de heidenen, maar dan in een stuk mindere mate dan voor de joden.

Vandaar uit ook een andere benadering tot de niet-joodse volken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #39 Gepost op: november 10, 2012, 10:15:14 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 november 2012 om 20:21:
[...]

Een mooie tekst Gait. Die heb ik ook vaak voor ogen staan. Het werk doen wat God voor jou en mij voorbereid heeft! Dat is heel positief, dat is wat anders dan dit mag niet en dat mag niet. Ik denk ook dat, hoemeer we ons daarnaar uitstrekken, des te minder zullen we ons afvragen "mag dit wel van God of mag dat wel".

Laten we allemaal maar bidden om dat te mogen doen wat God voor ons bestemd heeft. Hem en Zijn doel steeds voor ogen houden. Dan zal het goed zijn.
Daar heb je gelijk in. Bidden, ik zal er aan denken :)

small brother

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #40 Gepost op: november 10, 2012, 10:25:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 november 2012 om 16:01:
In het onderwerp "homofilie" wordt gesteld dat het visioen dat Petrus kreeg in Hand. 10 de aanwijzing is dat er onreine dieren gegeten mogen worden.
Hoewel ik me eerst ook aan dat vers heb opgetrokken, wil ik hier zeggen hoe Petrus in vers 28 hier zelf over oordeelt:

Hij zei tegen hen: ‘U weet dat het Joden verboden is met niet-Joden om te gaan en dat ze niet bij hen aan huis mogen komen, maar God heeft me duidelijk gemaakt dat ik geen enkel mens als verwerpelijk of onrein mag beschouwen.  

Er waren in het visioen ook kruipende dieren te zien. Dus dat zou dan een aanleiding zijn om ook wormen, slakken en slangen te eten?
Ik moet eerlijk bekennen, dat als ik elders spreek over inlegkunde, dat ook op mijzelf slaat dat ik het rein achten van onrein voedsel uit de concrete verbeelding haal van het visioen. Dat is dus technisch gezien, als je Petrus'  interpretatie restrictief opvat: 'inlegkunde'. Daar kom je niet snel op omdat tot twee keer toe nadrukkelijk het visioen wordt verteld en weergegeven waarin God nadrukkelijk aangeeft dat het laken met voedsel rein is omdat God verklaart dat het rein is. Ik had dus ook geen idee van het niet op die manier willen duiden van het visioen, tot ik jou relativerende woorden las. Ik herinnerde me toen dat ik dit wel eens eerder besproken heb met iemand. Dat was een messiasbelijdende jood; iemand die ook de sabbat nog houdt en ik geloof ook veel van de andere joodse wetten; alhoewel ik niet weet hoe ver dat gaat. Hij gaf me ook als zijn visie dat het benaderen van Cornelius en zelfs ook het onrein eten eten een tijdelijke zaak is voor de heidenen om zo langzaam tot kennis van God te kunnen groeien (de wetten) zonder verplichtingen vooraf.
Ik ben het daar zeker niet mee eens, maar ik begrijp door jouw gebrachte inzicht over deze tekst in handelingen dus wel uit welke hoek deze wind kan waaien. En eerlijk is eerlijk: een restrictieve lezing lijkt hier dus inderdaad (enige) steun te geven aan een ruimer instandhouden van joodse wetten. Bedenk daarbij ook dat kennelijk Petrus en Jacobus de apostelen waren in Jeruzalen. En Jeruzalem is die geweldige gemeente die tot op grote hoogte in overeenstemming met de joden leefden.
Maar daar staat tegenover dat als Petrus de betekenis noemt van de droom, dat het dan helemaal niet gaat over het eten van Cornelius. Want Cornelius at al onrein voedsel. Dus richting Cornelius slaat het helemaal nergens op om het te gaan hebben over eten en over wat wat de boodschap aan Cornelius daarnaast ook nog voor neveneffecten heeft bij Petrus. Dus het niet noemen door Petrus van het geheiligd zijn van het onrein vlees, maakt volgens mij niet het geheiligd onrein vlees dat in het visioen wordt getoond door God, betekenisloos.

En tot slot is er de enorme felheid van Paulus tegen de joodse inzettingen bij de Galaten en in Jeruzalem (Hebreeën). Die felheid geeft de meest terechte waardering weer hoe wij met joodse inzettingen omgaan, zoals de besnijdenis. Maar omdat dus onze tekst in handelingen misschien wel enige aanleiding tot vragen gaf, hierbij nog  de volgende tekst, in de hoop dat die op zichzelf voldoende overtuigingskracht heeft en zo niet een overtuiging bewerkt die in feite berust op twee (mogelijk) halve overtuigingen.

1 Tim.4:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen; Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend. Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;  

Titus 1:13 Dit getuigenis is waar. Daarom bestraf hen scherpelijk, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof. En zich niet begeven tot Joodse fabelen, en geboden der mensen, die hen van de waarheid afkeren.
15 Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt. Zij belijden, dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met de werken, alzo zij gruwelijk zijn en ongehoorzaam, en tot alle goed werk ongeschikt.

Het is enige malen dat er wordt gesproken over de 'fabelen' van de joden. Daarbij moet volgens de statenvertalers gedacht worden aan de wetten, gebruiken en vele inzichten die via de Talmud hun invloed uitoefenden op de christelijke gemeente.

quote:

Er waren in het visioen ook kruipende dieren te zien.
Rom 14:17  Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.  
Joh 4:34 Jezus zeide tot hen: Mijn spijs is, dat Ik doe den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, en Zijn werk volbrenge.  
Joh 6:55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.  
1 Kor 10:17  Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam, dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn.  
Joh 6:27 Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld.  
Mat.24:45 Wie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht, denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft, om hunlieder hun voedsel te geven ter rechter tijd?  

quote:

Vraag. Wie zijn dan diegenen die in het oordeel verteerd zullen worden omdat ze zwijnenvlees eten? Heidenen of Joden?
Hoofdstuk 65 gaat al over het volk en de wederspannigheid en het gotere plan van God.
65:1 Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik.

66:2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme9 en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Wie een os slacht, slaat een man; wie een lam offert, breekt een hond den hals; wie spijsoffer offert, is als die als die zwijnenbloed offert; wie wierook brandt ten gedenkoffer, is als die een afgod zegent. Dezen verkiezen ook hun wegen, en hun ziel heeft lust aan hun verfoeiselen.
Ik zal ook verkiezen het loon hunner handelingen, en hun vreze zal Ik over hen doen komen, omdat Ik geroepen heb, en niemand antwoordde, Ik gesproken heb, en zij niet hoorden, maar deden dat kwaad is in Mijn ogen, en verkoren hetgeen waartoe Ik geen lust had.

5 Hoort des HEEREN woord, gij, die voor Zijn woord beeft! Uw broeders, die u haten, die u verre afzonderen, om Mijns Naams wil, zeggen: Dat de HEERE heerlijk worde! Doch Hij zal verschijnen tot ulieder vreugde, zij daarentegen zullen beschaamd worden.

6 Er zal een stem van een groot rumoer uit de stad zijn, een stem uit den tempel, de stem des HEEREN, Die Zijn vijanden de verdiensten vergeldt.
Eer zij barensnood35 had, heeft zij gebaard, eer haar smart overkwam, zo is zij van een knechtje verlost. Wie heeft ooit zulks gehoord? Wie heeft dergelijks gezien? Zou een land kunnen geboren worden op een enigen dag? Zou een volk kunnen geboren worden op een enige reize? Maar Sion heeft weeen gekregen, en zij heeft haar zonen gebaard.
Zou Ik de baarmoeder openbreken, en niet genereren? zegt de HEERE; zou Ik, Die genereer, voortaan toesluiten? zegt uw God.
Verblijdt u met Jeruzalem, en verheugt u over haar, al haar liefhebbers! Weest vrolijk over haar met vreugde, gij allen, die over haar zijt treurig geweest! [/i]

Dit is het laatste hoofdstuk van de machtige profetie van de Heilige Geest door Jesaja. Ik geloof dat dit hoofdstuk geheel en al spreekt over de ware godsdienst en de normen achter de wet. De hond die als lam wordt geofferd, de afgoden die worden gediend en de gruwelen die worden gegeten, zij zijn alle evenzovele tekenen en bewijzen van het ongeloof en de hardheid en de godlosheid van de zondaars die ze begaan. Het hoofdstuk spreekt over de komst van Christus en de verlossing voor de heidenen en het oordeel over heel de wereld tot verzoening van God met de gelovigen in een voortdurende sabbat.

Gelet op het inhoudelijk geestelijke karakter van heel het hoofdstuk, dienen we m.i. ook de beschijving van de zonde geestelijk te verstaan. Maar let op: geestelijk is hier materieel; want de werkelijkheid is geestelijk. En de werkelijkheid van de muizen en honden voor de joden, dat is wel materie, maar het is niet de Werkelijkheid; want de materie is slechts een voorafbeelding, en de werkelijke werkelijkheid is geestelijk. Niet naar de voorafschaduwing zoals deze zichtbaar maakte hoe God het zich heeft voorgesteld, maar naar de materiële geestelijke werkelijkheid van het geloof achter de schaduwen. Of in woorden van het nieuwe testament: niet in termen van de schaduwen maar in termen van het geestelijke lichaam in Christus. Dat gaat bij het spreken over hen die de muizen en slakken eten dus over verfoeilijke ontheiliging van de geestelijke zaken die in de reinheidswetten betekend zijn. De vraag blijft dan dus wat er geestelijk mee bedoeld wordt. Ik heb daar zo geen antwoord op; maar in hetzelfde vers en in vers drie krijgen we wel een indruk van de aard.

Ik ga het nog eens zeggen, maar nu vanuit een ander perspectief. Stel nu dat Jesaja de geestelijke wetten wilde benoemen. Dan kan dat - aan de joden - niet zonder de materiële uiterlijke wet, want de geestelijke wet is ingepakt in die uiterlijke wet. Dus als Jesaja de geestelijke wet wil benoemen, dan kan hij er niet omheen om die materiële uiterlijke wet te benoemen. Want via de letter van de wet bereikt hij de norm in het hart die door de letter van de wet is gewaarborgd in het vlees van de joden. Had Jesaja alleen de geestelijke wet van het hart willen benoemen die later pas in werking zou treden voor de heidenen en de joden, dan had hij nauwelijks andere mogelijkheden  dan te schrijven wat hij schreef.

En hij schrijft om zowel de joden als de heidenen te bereiken:
18 Hun werken en hun gedachten! Het komt, dat Ik vergaderen zal alle heidenen en tongen, en zij zullen komen, en zij zullen Mijn heerlijkheid zien.

Het antwoord is dus in mijn optiek: Het zijn heidenen en het zijn ook de joden. Waarbij de afrekening voor de heidenen plaatsvindt op gesteldheden van het hart en geestelijke waarden. En  de afrekening van de joden wordt verbazingwekkend genoeg op dezelfde wijze afgerekend op gesteldheden van het hart en geestelijke waarden. Want de wetten van de joden dienden de heiliging van het vlees op aarde en een straf op aarde, met een diepere onderlaag van geloof en heiliging. De uiterlijke wet is waarop ze in het leven worden afgerekend. Want de heiliging rechtvaardigt (nee; juister is: "bewaart") niets meer dan het vlees voor de periode dat de heiliging geldt en voor zover de heiliging wordt volgehouden. En de innerlijke wet is ook de wet achter de uiterlijke wet, dat is ook voor de joden de wet waarop de jood wordt afgerekend op de jongste dag. Het is niet voor niets dat de Schrift herhaalt en herhaalt dat niet door offerande maar door het geloof de werken van de oude gelovigen zijn gerechtvaardigd en dat het door de liefde en barmhartigheid en de trouw en de volharding en opnieuw dus het geloof, het is dat de kinderen van God tot God kunnen komen in genade en heerlijkheid.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2012, 10:30:28 pm door small brother »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #41 Gepost op: november 11, 2012, 12:35:00 am »

quote:

learsi schreef op 09 november 2012 om 19:22:
[...]

Je begrijpt me niet, of ik schrijf het onduidelijk, dat kan ook.
Het offer van Christus was geheel volkmaakt, het was een zoenoffer voor zonde. Beesten werden als zoenoffer geofferd om te verzoenen. Nu is Jezus het Perfecte Zoenoffer geweest, beter kan niet. Dus nu nog dieren offeren zou pleister plakken zijn op een professioneel noodverband dat al is aangelegd.

Zoenoffer voor "de" (lees:alle!) zonde of, en dat lees ik in je tekst, "zoenoffer voor de zonden waar voorheen voor geofferd werd"?
Is"Het is volbracht" een complete vervulling der wet geweest óf, en dat lees ik in jouw tekst, was het een deelvervulling der wet?
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #42 Gepost op: november 11, 2012, 12:58:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2012 om 00:35:
[...]

Zoenoffer voor "de" (lees:alle!) zonde of, en dat lees ik in je tekst, "zoenoffer voor de zonden waar voorheen voor geofferd werd"?
Is"Het is volbracht" een complete vervulling der wet geweest óf, en dat lees ik in jouw tekst, was het een deelvervulling der wet?

Nee Riemer dat zie je onjuist.
Jezus was het Ultieme Zoenoffer, beter kan niet meer schreef ik, dus daarmee geef ik aan dat het geheel volbracht is.
Daarom ook kan de Wet ons niet meer veroordelen in Christus, wanneer we de zonde erkennen, berouw hebben en vergeving vragen en de oprechte wil hebben om het niet meer te doen. De geestelijke worsteling hiervoor aan te gaan tegen het kwaad, om te kiezen voor het Licht.

Daar waar de Joden vroeger steeds maar weer een onschuldig en zondeloos beest moesten offeren voor hun gedane zonden (ze moesten dus evenzo de zonden erkennen en berouw hebben), zo kunnen wij christenen nu zonder een dier te offeren onze zonden aan de voeten van Christus leggen in erkenning van de zonde en berouw hebbend over de zonde, ter vergeving.

Daarmee blijft het kruisoffer van Christus nog steeds volmaakt!

Voorbeeld:

Ruim een decennia terug ben ik als waarnemer naar een oorlogsgebied uitgezonden geweest onder de VN. Onder die VN vlag genoot ik en mijn collega's onschendbaarheid. Dus, elke overtreding van de wetten daar of welke ook, konden ons onmogelijk worden aangerekend. Maar zou ik iemand hebben vermoord daar, dan zou ik wel degelijk schuldig zijn aan moord, alleen niet ervoor kunnen zijn veroordeeld, vanwege mijn onschendbaarheid. Hetzelfde gebeurd bij diplomaten, wanneer zij een overreding of zelfs misdaad begaan, worden zij niet veroordeeld vanwege onschendbaarheid.
Dit betekent nooit dat de wetten niet voor dezen bestaan, maar slechts dat er nooit een veroordeling zal kunnen volgen.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2012, 01:17:25 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #43 Gepost op: november 11, 2012, 02:16:43 pm »

quote:

learsi schreef op 11 november 2012 om 12:58:

Voorbeeld:

Ruim een decennia terug ben ik als waarnemer naar een oorlogsgebied uitgezonden geweest onder de VN. Onder die VN vlag genoot ik en mijn collega's onschendbaarheid. Dus, elke overtreding van de wetten daar of welke ook, konden ons onmogelijk worden aangerekend. Maar zou ik iemand hebben vermoord daar, dan zou ik wel degelijk schuldig zijn aan moord, alleen niet ervoor kunnen zijn veroordeeld, vanwege mijn onschendbaarheid. Hetzelfde gebeurd bij diplomaten, wanneer zij een overreding of zelfs misdaad begaan, worden zij niet veroordeeld vanwege onschendbaarheid.
Dit betekent nooit dat de wetten niet voor dezen bestaan, maar slechts dat er nooit een veroordeling zal kunnen volgen.
Mooi voorbeeld!! :-)

learsi

• Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #44 Gepost op: november 11, 2012, 02:42:32 pm »

quote:

[...]

Sommige zaken lopen als een rode draad door de boeken heen, zonder bij naam genoemd te worden. Een heel krachtig voorbeeld hiervan is de drie-eenheid van het NT. Het woord Drie-eenheid wordt in de Schrift dan ook nergens genoemd.

Zo is het hier ook, er staat nergens direct dat de spijs-wetten een bekrachtiging van het verbond is.
Dit komt er zover ik terug kan vinden het dichts bij, Leviticus 17
10 Iedereen uit het huis van Israël en van de vreemdelingen die in hun midden verblijven,  die wat voor bloed dan ook gegeten heeft, tegen die persoon die dat bloed gegeten heeft, zal Ik Mijn aangezicht keren, en Ik zal hem uit het midden van zijn volk uitroeien.
Er wordt duidelijk aangegeven dat deze wet geld voor het huis van Israël en allen die inwonen bij hen. De wet geldt dus niet voor degenen die niet uit het huis Israël zijn. Elders lezen we dat G'd Zijn Eerste Verbond sluit met het huis Israël en niet met de rest van de wereld.
en ook hier
12 Daarom heb Ik tegen de Israëlieten gezegd: Niemand van u mag bloed eten. Ook de vreemdeling die in uw midden verblijft, mag geen bloed eten.

We zien deze wetten ook komen op het moment dat Vader G'd heel erg dicht bij Zijn uitverkoren Volk gaat wonen en bij hen is. Hoe dichter G''d bij de mens is, hoe heiliger deze mens moet zijn. Al deze wetten zijn dus voorgeschreven om dat te benaderen in deze zo enorme nabijheid van G'd bij de mensen. Bij geen ander volk op aarde dan het volk Israël, is G'd letterlijk zo nabij geweest. Dat vergde een speciale behandeling en het apart gezet te worden voor G'd tov de rest van de wereld. Niet voor niets hebben al deze wetten met reinheid te maken tov G'd de Vader.

quote:

Ook dit is mooi geformuleerd, maar het staat voor zover ik weet zo niet in de bijbel.

Klopt zover ik ook weet, maar net zoals de Drie-eenheid nergens letterlijk wordt genoemd, staat ook dit nergens direct beschreven, maar loopt het als een rode lijn door het OT, zoals de Drie-eenheid als een rode draad door het NT loopt.

Citaat
Ik lees dat niet in de bijbel. Ik lees wel dat Jezus zei dat er - zolang de aarde bestaat - er geen tittel of jota van de wet zou vervallen. En Jezus is toch de Hogepriester van het Nieuwe Verbond.]/quote]
Voor mij kan Handelingen 10:9-16 het niet duidelijker verwoorden.
Met name vers 15.
12 waarin zich al de viervoetige dieren van de aarde bevonden, de wilde en de kruipende dieren en de vogels in de lucht.
13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet!
14 Maar Petrus zei: Beslist niet, Heere, want  ik heb nooit iets gegeten wat onheilig of onrein is.
15 En er kwam opnieuw, voor de tweede keer, een stem tot hem:  Wat God gereinigd heeft, mag u niet voor onheilig houden!

Maar je geeft dan ook wel weer duidelijk aan dat je het niet doet omdat je ermee gered denkt te worden, maar puur om G'd zijn Wil te doen. Zelf herken ik dit verlangen en heb er evenzo over gedacht. Maar al met al hebben met name Handelingen 10 mij doen concluderen dat we G'd als Christen niet meer kunnen behagen met spijs-wetten te volgen. Juist omdat het voor het apart genette volk Israël was bedoeld, om enigszins rein te zijn toen G'd zo vreselijk nabij hen was.

Maar een kwaad zie ik zeker niet in je poging, slechts veel moeite om G'd te behagen (wat een nobel streven is) op een wijze die voor ons niet meer geldig is.