Auteur Topic: Verbod op Godslastering  (gelezen 9789 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #30 Gepost op: december 06, 2012, 06:36:05 pm »

quote:

Antonius schreef op 04 december 2012 om 20:50:
[...]

Ik neem aan dat je met ´ons´ en ´we´ alle christenen bedoeld. Er zit wel iets in wat je zegt, wij hebben inderdaad de naam van onze Heer hoog te houden.

Een verbod is lastig, zeker als de overheid dit zou moeten handhaven, we hebben immers scheiding van staat.

Nu, Joden en Christenen, we dienen immers Dezelfde G'd van Israël.
Moeilijk ja, maar er zijn wel meer moeilijke dingen.
Maar ipv onze schouders erover ophalen, kunnen we als Jood/Christen ook ons actief inzetten en bidden om dit tegen te houden.

Want als er toch nauwelijks gebruik van is gemaakt om mensen aan te klagen voor Godslastering, waar maken de ongelovigen zich dan zo druk om?

Wat dat betreft respect voor de islam, die hebben ertegen geprotesteerd, wel op verkeerde wijze met geweld dreiging voor aanslagen.  Maar toch, zij laten hun afgod allah niet zomaar beledigen. Terwijl wij als Joden/Christenen onze Ware en Enige G'd van Israël, wel laten lasteren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #31 Gepost op: december 08, 2012, 02:26:02 am »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 20:31:
Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit verbod door de politiek van de baan, zie http://www.nu.nl/politiek...verbod-godslastering.html

Is dit een nu teken van de eindtijd of niet?

Het werd nooit gebruikt, heb ik begrepen, dus geen probleem.
wat opvalt is dat de marrokaanse beweging el Shabab (een tak van de Al Kajda) direct ging drijgen met aanslagen, omdat dit gebod in Nederland wordt afgeschaft. Dan denk ik: waar bemoeien ze zich mee!?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #32 Gepost op: december 08, 2012, 02:29:51 am »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 23:27:
[...]

1 Thessalonicenzen 5
Oproep tot waakzaamheid
1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed  dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal  een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4   Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen  kinderen van het licht en kinderen  van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6   Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar  laten wij waakzaam  en nuchter zijn.

Voor Zijn ware volgelingen volgelingen komt Hij dus niet als een dief in de nacht.

Voor ons komt hij als een verrassing :)
Zoals een verjaardagscadeau.

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #33 Gepost op: december 08, 2012, 01:39:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 december 2012 om 02:26:
Het werd nooit gebruikt, heb ik begrepen, dus geen probleem.

Het gaat om het principe dat we als Joden?Christenen lijdzaam toezien zonder protest, dat men onze Vader G'd en Jezus Christus mag lasteren.
In de Schrift staat dat het openlijk lasteren van G'd de Vader een teken van de eindtijd is.

quote:

wat opvalt is dat de marrokaanse beweging el Shabab (een tak van de Al Kajda) direct ging drijgen met aanslagen, omdat dit gebod in Nederland wordt afgeschaft. Dan denk ik: waar bemoeien ze zich mee!?

De manier dmv dreigen is afkeurenswaardig, maar we zouden ons als christenen moeten schamen dat zij (islam) meer begaan zijn met hun afgod allah (waarvan ze denken dat het God is), dan wij hebben met Onze Enige Waren G'd van Israël.

Want juist als het nooit is gebruikt, waar maken de ongelovigen zich dan druk om?
Waarom moet een wet perse weg, die TOCH nooit is ingezet?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #34 Gepost op: december 08, 2012, 05:43:39 pm »

quote:

learsi schreef op 08 december 2012 om 13:39:

Het gaat om het principe dat we als Joden?Christenen lijdzaam toezien zonder protest, dat men onze Vader G'd en Jezus Christus mag lasteren.
In de Schrift staat dat het openlijk lasteren van G'd de Vader een teken van de eindtijd is.

Zelf zeg ik er alleen wat van als ik denk dat het nut heeft. Eén van mijn vrienden vloekt ook regelmatig. Hoewel hij weet dat ik een christen ben. Hij is zich er alleen niet bewust van en ik weet hoe hij denkt. Voor hem heeft dat totaal geen waarde, al geloofd hij ook dat God bestaat. Wat vager overigens.
Hij is randkerkelijk.

Weet je wat mijn opvalt. Dat veel mensen doen zoals mijn neef. Hij weet dat ik een christen ben, dus vloekt niet als ik er bij ben. Ook zoals een kennis van me. Vloekt, beseft dat ik er bij ben en bied zijn excuses aan.
Dat hoeft van mij om eerlijk te zijn niet. Ze moeten niet rekening met mij houden.
Mij maakt het niet uit. Ik hoop eerder dat ze in plaats van te vloeken als ik er niet bij ben, dat ze Jezus leren kennen en met Hem in contact komen.

quote:

De manier dmv dreigen is afkeurenswaardig, maar we zouden ons als christenen moeten schamen dat zij (islam) meer begaan zijn met hun afgod allah (waarvan ze denken dat het God is), dan wij hebben met Onze Enige Waren G'd van Israël.

Hier ben ik iets te protestants voor denk ik, om te denken in wij en zij.
Ik schaam me niet vanwege ons. Ik schaam me niet vanwege mijn kerk.
Ik worstel wel eens met mijn eigen problemen. Schaam me over mijn eigen zonden. Op anderen heb ik niet zo'n heldere kijk. Ik worstel nu ook met de vraag wat mijn roeping is in en buiten onze gemeente.

quote:

Want juist als het nooit is gebruikt, waar maken de ongelovigen zich dan druk om?
Waarom moet een wet perse weg, die TOCH nooit is ingezet?
Ik snap het wel. Waarom zou je een boek dikker maken, dan nodig?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #35 Gepost op: december 08, 2012, 10:01:00 pm »

quote:

Oogje schreef op 28 november 2012 om 11:48:
Wat is godslastering? Als ik zou zeggen dat er gvd kinderen in Afrika sterven aan Aids, dan zullen veel christenen zich meer ergeren aan die vloek dan aan het feit dat er kinderen sterven aan Aids. Is dat dan eigenlijk niet veel meer lasterend voor God? Alsof God geraakt zou worden door een vloek... Je zou je eigenlijk dood moeten schamen dat zo'n lijdend kind je blijkbaar minder zegt dan zo'n domme vloek. Denk je echt dat God dezelfde gevoelens daarin heeft? Laat kinderen maar sterven, het maakt Mij niet uit of het je iets doet of niet, maar o wee als je gvd zegt! Kom nou...
Gek genoeg neemt God het lasteren van Zijn naam wel degelijk zeer serieus, zie de talloze voorbeelden in het OT (waar er de doodstraf op stond - zeer serieus dus), maar ook in het NT (bv. het lasterende beest in Openbaring). Ja, en Hij neemt daarnaast ook heel serieus, dat Zijn volk onrecht doet. Maar je kunt niet het ene tegen het andere wegstrepen.

quote:

Weet je wat misschien pas écht godslasterend is? Kerken die bijna elke week weer dreigen met hel en verdoemenis.
Weet je ook, dat Jezus meer dan alle andere mensen in de bijbel over de hel spreekt?

quote:

(...) Jongeren die menen dat zij hun ouders moeten bekeren omdat die anders naar de hel zouden gaan. (...)

waarom is het 'godslasterlijk' als je als jongere bezorgd bent om je ouders?

zomaar wat vragen en opmerkingen bij een post waarin het e.e.a. toch wel erg uit de bocht vloog.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #36 Gepost op: december 08, 2012, 10:26:06 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 december 2012 om 22:01:
[...]

Gek genoeg neemt God het lasteren van Zijn naam wel degelijk zeer serieus, zie de talloze voorbeelden in het OT (waar er de doodstraf op stond - zeer serieus dus), maar ook in het NT (bv. het lasterende beest in Openbaring). Ja, en Hij neemt daarnaast ook heel serieus, dat Zijn volk onrecht doet. Maar je kunt niet het ene tegen het andere wegstrepen.
Waarom laten julie het niet aan hem over, om het te bestraffen?

Adinomis

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #37 Gepost op: december 08, 2012, 11:49:46 pm »

quote:

vrolijke schreef op 08 december 2012 om 22:26:

Vind ik niet zo'n gekke gedachte...
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #38 Gepost op: december 09, 2012, 12:47:27 am »

quote:

learsi schreef op 29 november 2012 om 11:26:
[...]

Dat deel ik ook hoor, maar aan die Verlossing zitten voorwaarden en ook ernstige consequenties wanneer men er niet aan wil voldoen.
Dat is nu exact wat ik bedoel....
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #39 Gepost op: december 09, 2012, 12:48:25 am »

quote:

vrolijke schreef op 08 december 2012 om 22:26:

Adinomis schreef op 08 december 2012 om 23:49:
Vind ik niet zo'n gekke gedachte...

Weet je dat zeker?
Of bedoelen jullie daarmee dat God toch niet zal straffen tot na ons leven?

Als God werkelijk de gemeente zou straffen op dergelijke zonden, dan zou je m.i. acuut gebedsmomenten organiseren om God op andere gedachten te brengen, en het volk meer tijd te gunnen om te waarschuwen en te vermanen, c.q. het kwaad uit zijn midden te weren..

Ik denk trouwens dat God wel degelijk ook de gemeente belast en bestraft voor de grove fouten die de gemeente moedwillig laat bestaan. Zegen en vloek zal altijd onderdeel blijven van de tuchtigingen die God de mens geeft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #40 Gepost op: december 09, 2012, 01:53:27 am »
Het hangt niet van onze inspanningen af, maar om Gods leiding.
Bidden om opheldering elke dag, lijkt me iets voor ons.

Adinomis

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #41 Gepost op: december 09, 2012, 11:49:40 am »

quote:

small brother schreef op 09 december 2012 om 00:48:

Weet je dat zeker?
Of bedoelen jullie daarmee dat God toch niet zal straffen tot na ons leven?

Als God werkelijk de gemeente zou straffen op dergelijke zonden, dan zou je m.i. acuut gebedsmomenten organiseren om God op andere gedachten te brengen, en het volk meer tijd te gunnen om te waarschuwen en te vermanen, c.q. het kwaad uit zijn midden te weren..

Ik denk trouwens dat God wel degelijk ook de gemeente belast en bestraft voor de grove fouten die de gemeente moedwillig laat bestaan. Zegen en vloek zal altijd onderdeel blijven van de tuchtigingen die God de mens geeft.

Ik heb de draad niet helemaal gevolgd. Het lijkt me dat godslastering niet in de gemeente van Christus kan voorkomen. Mocht dat het geval zijn dan zijn maartregelen onvermijdelijk.

Godslastering komt vaak van ongelovigen en van vijanden van het geloof in God.
Mijn indruk is dat, hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe erger het wordt.

Je zou in bepaalde gevallen kunnen bidden: "vergeef het ze Heer, want ze weten niet wat ze zeggen"." In andere gevallen weten ze heel goed wat ze zeggen. Maar daarover kan God oordelen.

Het is beter om een tegengesteld geluid te laten horen. Laten we openlijk God prijzen en Zijn naam belijden.

Fil.215 Opdat gij moogt onberispelijk en oprecht zijn, kinderen Gods zijnde, onstraffelijk in het midden van een krom en verdraaid geslacht, onder welke gij schijnt als lichten in de wereld;

Laat de tegenstelling maar duidelijk worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #42 Gepost op: december 09, 2012, 01:02:38 pm »
Wat mij trouwens opvalt: veel christenen gebruiken buiten de kerk groffe woorden, gedragen zich stoer en vloeken. In de kerk zijn ze dan weer niet zo.

Adinomis

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #43 Gepost op: december 09, 2012, 01:18:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 december 2012 om 13:02:
Wat mij trouwens opvalt: veel christenen gebruiken buiten de kerk groffe woorden, gedragen zich stoer en vloeken. In de kerk zijn ze dan weer niet zo.

Nou Gaitema, daarop moeten die mensen worden aangesproken. Dat kan gewoon niet. Een kerk met zulke leden kun je niet het "Lichaam van Christus" noemen.

Jac.3:
10 Uit denzelfden mond komt voort zegening en vervloeking. Dit moet, mijn broeders, alzo niet geschieden.

11 Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter?

12 Kan ook, mijn broeders, een vijgeboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Alzo kan geen fontein zout en zoet water voortbrengen.

Nog even eraan toegevoegd: op mijn weblog heb ik over dit verschijnsel eens een voorbeeld van Henk Binnendijk genoemd. Klik hier.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 01:29:18 pm door Adinomis »

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #44 Gepost op: december 09, 2012, 02:03:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 december 2012 om 17:43:
[...]

Zelf zeg ik er alleen wat van als ik denk dat het nut heeft. Eén van mijn vrienden vloekt ook regelmatig. Hoewel hij weet dat ik een christen ben. Hij is zich er alleen niet bewust van en ik weet hoe hij denkt. Voor hem heeft dat totaal geen waarde, al geloofd hij ook dat God bestaat. Wat vager overigens.
Hij is randkerkelijk.

Weet je wat mijn opvalt. Dat veel mensen doen zoals mijn neef. Hij weet dat ik een christen ben, dus vloekt niet als ik er bij ben. Ook zoals een kennis van me. Vloekt, beseft dat ik er bij ben en bied zijn excuses aan.
Dat hoeft van mij om eerlijk te zijn niet. Ze moeten niet rekening met mij houden.
Mij maakt het niet uit. Ik hoop eerder dat ze in plaats van te vloeken als ik er niet bij ben, dat ze Jezus leren kennen en met Hem in contact komen.

Daarom ook gaf ik in een eerdere reactie aan dat de et er niet is voor ons Joden/Christenen, maar voor G'd. Niet omdat wij ons gekrenkt voelen maar omdat we toestaan dat G'd gekrenkt wordt.

Vloeken valt voor mij daarmee absoluut niet onder deze wet. Maar daadwerkelijk lasteren van Christus en G'd. Hen opzettelijke kleineren en belachelijk maken op publieke TV bijvoorbeeld.

quote:

Hier ben ik iets te protestants voor denk ik, om te denken in wij en zij.
Ik schaam me niet vanwege ons. Ik schaam me niet vanwege mijn kerk.
Ik worstel wel eens met mijn eigen problemen. Schaam me over mijn eigen zonden. Op anderen heb ik niet zo'n heldere kijk. Ik worstel nu ook met de vraag wat mijn roeping is in en buiten onze gemeente.

Voor Jezus zijn alle ware christenen, ongeacht welke kerkstroming of geen kerkstroming, Zijn gemeente. Daarvan maken we nu eenmaal deel van uit als we Christus aannemen, nog wel meer dan onze lokale kerkgroep.

quote:

Ik snap het wel. Waarom zou je een boek dikker maken, dan nodig?

Weet je hoeveel onzinnige wetten er in het wetboek staan? Zaken die verboden zijn volgens de wet maar die we dogen? (Lees, er geen ruchtbaarheid aangeven?)
Waarom zou men dan niet eerst Godslastering kunnen dogen< (zoals eigenlijk dus in de praktijk al gebeurde?)