Auteur Topic: Verbod op Godslastering  (gelezen 12006 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #45 Gepost op: december 09, 2012, 02:22:09 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 december 2012 om 13:18:
[...]

Nou Gaitema, daarop moeten die mensen worden aangesproken. Dat kan gewoon niet. Een kerk met zulke leden kun je niet het "Lichaam van Christus" noemen.

Jac.3:
10 Uit denzelfden mond komt voort zegening en vervloeking. Dit moet, mijn broeders, alzo niet geschieden.

11 Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter?

12 Kan ook, mijn broeders, een vijgeboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Alzo kan geen fontein zout en zoet water voortbrengen.

Nog even eraan toegevoegd: op mijn weblog heb ik over dit verschijnsel eens een voorbeeld van Henk Binnendijk genoemd. Klik hier.

Dat is nu precies wat ik zo vaak zie :)
Aan de andere kant, dat zegt niet altijd alles.
Iemand is meer dan wat die zegt of doet.

Zo las ik over de bekeringsgeschiedenis van ons dorp:
"belhamers kwamen schrijnende tot bekering."
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #46 Gepost op: december 09, 2012, 02:29:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 december 2012 om 13:02:
Wat mij trouwens opvalt: veel christenen gebruiken buiten de kerk groffe woorden, gedragen zich stoer en vloeken. In de kerk zijn ze dan weer niet zo.

Wie overkomt dit niet?
Ik bedoel, als ik met een hamer op mijn duim sla, dan is er helaas een grote kans op dat ik een een vloek over mijn lippen laat komen. ;(  Maar daarover heb ik dan berouw en doe een schietgebedje naar de Heer waarin ik om vergeving vraag. Later in mijn dagelijkse gebed doe ik dat dan nogmaals.

Zoals met alle zonden geldt dat ook hier, negeer het niet, praat het niet goed maar erken het als een zonde, heb berouw en vraag vergeving.
Juist in het goedpraten en ontkennen van de zonde, of het bedekken met een valse mantel der liefde, is zonde.

Toevallig lazen we vanochtend dit tijdens het ontbijt.

Pslam 32

1Welzalig is hij van wie de overtreding vergeven,
van wie de zonde bedekt is.
2 Welzalig de mens wie de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent,
en in wiens geest geen bedrog is.

3 Toen ik zweeg, teerden mijn beenderen weg,
onder mijn jammerklachten, de hele dag.
4 Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij,
mijn levensvocht veranderde in een zomerse droogte. Sela

5 Mijn zonde maakte ik U bekend,
mijn ongerechtigheid bedekte ik niet.
Ik zei: Ik zal mijn overtredingen  belijden voor de HEERE.
En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde. Sela

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #47 Gepost op: december 09, 2012, 02:35:45 pm »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 14:03:

Daarom ook gaf ik in een eerdere reactie aan dat de et er niet is voor ons Joden/Christenen, maar voor G'd. Niet omdat wij ons gekrenkt voelen maar omdat we toestaan dat G'd gekrenkt wordt.

Ik heb eigenlijk liever een overtuigd christen die wel eens vloekt, dan een beschaaft mens die zonder Jezus verloren gaat. Wat mij ten diepste knaagt is de leegte van onze maatschappij. Het verdriet van Jezus om onze natie dat verloren is.
Toch heb ik liever dat niemand vloekt natuurlijk. Ik geloof dat er wel duistere machten achter zitten, achter al dat gevloek.

quote:

Vloeken valt voor mij daarmee absoluut niet onder deze wet. Maar daadwerkelijk lasteren van Christus en G'd. Hen opzettelijke kleineren en belachelijk maken op publieke TV bijvoorbeeld.

Ik heb dan de nijging zo te reageren als Toon Hermans. Hij interesseerde zich niet in andere komieken in wat ze zeiden, want hij had niets met het aanvallen van anderen. Dat had hij zelf niet nodig. Hij kwetste en beledigde niemand.
Behalve sinterklaas :)
Wat me raakt is dat de mensen geen zicht op God hebben.

quote:

Voor Jezus zijn alle ware christenen, ongeacht welke kerkstroming of geen kerkstroming, Zijn gemeente. Daarvan maken we nu eenmaal deel van uit als we Christus aannemen, nog wel meer dan onze lokale kerkgroep.

Dat weet ik, maar ik hoef me niet te schamen om het gedrag van anderen.
Ik heb eerder medelijden met ze en herken in hen mijn eigen zwakheden.

quote:

Weet je hoeveel onzinnige wetten er in het wetboek staan? Zaken die verboden zijn volgens de wet maar die we dogen? (Lees, er geen ruchtbaarheid aangeven?)
Waarom zou men dan niet eerst Godslastering kunnen dogen< (zoals eigenlijk dus in de praktijk al gebeurde?)
De werkelijke reden is denk ik, dat ze vloeken niet als iets zondigs zien, maar is een onbeschaafde uitingsvorm. Ze zien het niet als een overtreding, maar als een hufterige uiting, gelijk aan schelden.

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #48 Gepost op: december 09, 2012, 02:48:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 december 2012 om 14:35:
De werkelijke reden is denk ik, dat ze vloeken niet als iets zondigs zien, maar is een onbeschaafde uitingsvorm. Ze zien het niet als een overtreding, maar als een hufterige uiting, gelijk aan schelden.

Wie bedoel je hier met we? Toch niet de Christenen?
Want wee hen, vloeken wordt in de Schrift namelijk wel degelijk als een zonde gezien en bij een misstap hierin dienen we dat in oprecht berouw als zonde G'd de Vader te brengen door het te belijden in Jezus Naam, en vergeving te vragen met kracht om het niet weer te doen. We zullen die vergeving ook ontvangen dan, door wat Christus voor ons heeft volbracht aan het Kruis.

Trolando

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #49 Gepost op: december 09, 2012, 10:43:31 pm »

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #50 Gepost op: december 09, 2012, 11:21:49 pm »

quote:

Het artikel gaat uit van het feit dat de wet er is voor Christenen. Dat is onjuist, de wet is er (zou er moeten zijn) voor G'd Zelf. Beter als mensen Godslasteraars aanpakken, dan G'd Zelf Zijn zaakjes maar moeten laten uitzoeken? Hoe zouden we christenen het vinden als G'd zo over ons zou denken?

Moeten we dan G'd laten lasteren en wachten tot Hij toornig wordt? Niet alleen op de lasteraar maar misschien ook op christenen die erover zwijgen en het gedogen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #51 Gepost op: december 10, 2012, 07:41:36 am »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 14:48:
[...]

Wie bedoel je hier met we? Toch niet de Christenen?

Ik weet niet waar je "we" leest.
Ik heb het over de politiek. Over "ze".

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #52 Gepost op: december 10, 2012, 10:01:06 am »

quote:

gaitema schreef op 10 december 2012 om 07:41:
[...]

Ik weet niet waar je "we" leest.
Ik heb het over de politiek. Over "ze".

Je hebt helemaal gelijk gaitema, duidelijk !  ;)
Zo zie je maar weer, ik had toch echt "we" gelezen  8)7

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #53 Gepost op: december 10, 2012, 02:30:21 pm »
:D Het is me wat

Trolando

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #54 Gepost op: december 11, 2012, 12:15:14 pm »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 23:21:
Het artikel gaat uit van het feit dat de wet er is voor Christenen. Dat is onjuist, de wet is er (zou er moeten zijn) voor G'd Zelf. Beter als mensen Godslasteraars aanpakken, dan G'd Zelf Zijn zaakjes maar moeten laten uitzoeken? Hoe zouden we christenen het vinden als G'd zo over ons zou denken?

Nee hoor, de wet waar we het hier over hebben is er om te regelen hoe de overheid en de burgers zich tot elkaar verhouden, en in dit specifieke geval, in hoeverre de overheid zich moet bemoeien met het taalgebruik van burgers.

De overheid regelt ook niet dat je in de cel moet als je op zondag zaterdag niet naar de kerk gaat geen sabbatsdag houdt, of wanneer je de ezel van je buurman mooi vindt, of een leuke avond hebt met je secretaresse zonder dat je vrouw het weet.

Mensen zijn vrij om in een religie te geloven of in geen religie te geloven, en de overheid behoort geen voorkeur te geven aan bepaalde religies. Als je regeltjes toevoegt uit de geloofstraditie van het christelijk geloof, dan kun je ook net zo goed de sharia invoeren. Bovendien is er geen wet die je verplicht om te vloeken, echtbreuk te plegen of op zondag zaterdag te werken. (Alhoewel er natuurlijk wel wetten zijn die stenigen verbieden, en dus mensen inperken in hun godsdienstvrijheid... is dat een probleem?)

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 23:21:
Moeten we dan G'd laten lasteren en wachten tot Hij toornig wordt? Niet alleen op de lasteraar maar misschien ook op christenen die erover zwijgen en het gedogen?
En wat als iemand Allah lastert, of Zijn Profeet, leef in eeuwigheid? En wat als iemand misbruik maakt van afbeeldingen van Shiva?
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 12:26:02 pm door Trolando »

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #55 Gepost op: december 11, 2012, 06:44:09 pm »

quote:

Trolando schreef op 11 december 2012 om 12:15:
Nee hoor, de wet waar we het hier over hebben is er om te regelen hoe de overheid en de burgers zich tot elkaar verhouden, en in dit specifieke geval, in hoeverre de overheid zich moet bemoeien met het taalgebruik van burgers.

Het gaat meer om zaken als kunst bijvoorbeeld.
Met het afschaffen van deze wet is de weg vrij om G'd of Jezus Christus in schilderijen of andere kunst, te lasteren. Of TV en radio programma's die nu vrijelijk de spot met G'd of Jezus kunnen drijven. Zonder deze wet, vervalt de grens, waar de mens in het algemeen juist heeft bewezen niet zelf grenzen te kunnen houden.

quote:

De overheid regelt ook niet dat je in de cel moet als je op zondag zaterdag niet naar de kerk gaat geen sabbatsdag houdt, of wanneer je de ezel van je buurman mooi vindt, of een leuke avond hebt met je secretaresse zonder dat je vrouw het weet.

Dat is niet echt Godslastering, maar meer zondigen.

quote:

Mensen zijn vrij om in een religie te geloven of in geen religie te geloven, en de overheid behoort geen voorkeur te geven aan bepaalde religies.

Moeten we in NL dan nu onze Joods Christelijke roots gaan verloochenen?

quote:

Als je regeltjes toevoegt uit de geloofstraditie van het christelijk geloof, dan kun je ook net zo goed de sharia invoeren.

Sharia is een wet die hoort bij de afgoderij islam en staat dus buiten deze discussie.

quote:

En wat als iemand Allah lastert, of Zijn Profeet, leef in eeuwigheid? En wat als iemand misbruik maakt van afbeeldingen van Shiva?

Dat is nu exact een van de doelen die satan met zijn afgoderij islam heeft. Haat zaaien, oorlog voeren tegen de Joden en Christenen, satan eren als allah, maar ook verwarring scheppen over wat geloof nu is. De ongelovige (en helaas ook te vaak de Christen) raakt verward en kiest er dan voor om maar alles aan de kant te schuiven.

Het gaat hier om Godslastering, de G'd van Israël, JHWH en niet om afgod lastering.

Maar omdat onze maatschappij zover van G'd de Vader komt af te staan, zien we dat verschil niet meer helaas. Zoals overal zijn de goeden de dupe van de kwaden.

De afgoderij islam heeft geen wet nodig, zij grijpen op geheel eigen gewelddadige wijze in conform de leerstellingen van afgod allah in de koran.

Trolando

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #56 Gepost op: december 12, 2012, 11:02:16 am »

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 18:44:
Het gaat meer om zaken als kunst bijvoorbeeld.
Met het afschaffen van deze wet is de weg vrij om G'd of Jezus Christus in schilderijen of andere kunst, te lasteren. Of TV en radio programma's die nu vrijelijk de spot met G'd of Jezus kunnen drijven. Zonder deze wet, vervalt de grens, waar de mens in het algemeen juist heeft bewezen niet zelf grenzen te kunnen houden.

Niemand verplicht je om die kunst mooi te vinden, niemand houdt je tegen om bijvoorbeeld met kunst of met boze brieven tegen dingen in te gaan die je niet leuk vindt. Daarvoor is die vrijheid van meningsuiting, zodat mensen zich kunnen uiten. Er zijn ook allerlei voorbeelden waarin protestanten de spot drijven met katholieken, of christenen de spot drijven met moslims, en andersom. Er bestaat zelfs een boek waarin niet-gelovigen worden bespot: de bijbel. Er zijn zelfs groeperingen die ongelovigen ongevraagd voorhouden dat ze ellendelingen zijn die niet in staat zijn om goed te handelen! It's a free world...

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 18:44:
Moeten we in NL dan nu onze Joods Christelijke roots gaan verloochenen?
[...]
Sharia is een wet die hoort bij de afgoderij islam en staat dus buiten deze discussie.
Dus jij vindt dat de overheid niet neutraal moet zijn maar één religie moet bevoordelen boven de anderen? Dat lijkt mij een heel slecht idee, een samenleving waarin alle niet-christenen in feite tweederangsburgers zijn.

learsi

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #57 Gepost op: december 12, 2012, 08:02:04 pm »

quote:

Trolando schreef op 12 december 2012 om 11:02:
[...]

Niemand verplicht je om die kunst mooi te vinden, niemand houdt je tegen om bijvoorbeeld met kunst of met boze brieven tegen dingen in te gaan die je niet leuk vindt. Daarvoor is die vrijheid van meningsuiting, zodat mensen zich kunnen uiten. Er zijn ook allerlei voorbeelden waarin protestanten de spot drijven met katholieken, of christenen de spot drijven met moslims, en andersom. Er bestaat zelfs een boek waarin niet-gelovigen worden bespot: de bijbel. Er zijn zelfs groeperingen die ongelovigen ongevraagd voorhouden dat ze ellendelingen zijn die niet in staat zijn om goed te handelen! It's a free world...

Daarom gaat het niet Trolando,
Jet gaat niet om mooi vinden of niet, het gaat erom dat erom  dat iedere zichzelf noemend kunstenaar nu Godlasterende kunst kan en mag maken en verkopen in NL. Of Godlasterende TV uitzendingen, films, muziek etc, waarin Jezus en of G'd regelrecht beledigd worden.

quote:

Dus jij vindt dat de overheid niet neutraal moet zijn maar één religie moet bevoordelen boven de anderen? Dat lijkt mij een heel slecht idee, een samenleving waarin alle niet-christenen in feite tweederangsburgers zijn.
Inderdaad zou geen enkel land of regering de vrije hand dienen te geven aan afgoderij. Wanneer een land dit toestaat dan zal het land net als bij het toestaan van Godslastering de toorn van G'd over zich heen roepen. Misschien zelfs wel over alle "christenen" die hun mond hebben gehouden of er (heimelijk) mee hebben ingestemd.

Adinomis

• Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #58 Gepost op: december 12, 2012, 10:39:53 pm »
Jezus zei: "mijn koninkrijk is niet van deze wereld".

De gedachten van de wereld zijn zo vreemd aan die van Gods Koninkrijk. Dat blijkt ook wat Jezus zegt in het Hogepriesterlijk gebed:

Joh.17:14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.
16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

Fil.3:20 Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,

Wij zijn vreemdelingen op aarde. We kunnen niet meegaan in een democratie waarbij iedere mening evenveel recht van bestaan heeft. Hoewel ik het zeker niet uitgesloten acht dat God sommige mensen in een regeringsfunctie plaatst.

Jezus vroeg aan zijn Vader ons niet uit deze wereld weg te nemen. We moeten  getuigen van de waarheid in Gods Woord, zoals de profeten het deden: "zo zegt de Here...." We kunnen de politiek door gebed beïnvloeden.

Het moet - naarmate de tijd van het oordeel dichterbij komt - duidelijk worden waar iedereen staat. Ik kopieer even een stukje van internet in dit verband:

"Op de laatste pagina van de Bijbel staat een heel merkwaardig stukje. Openbaring 22 vers 11: "Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht!" Dus laat hem nog maar meer onrecht doen. "Wie vuil is, hij worde vuiler", laat hem nog maar vuiler worden. "Die rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid. En wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd", laat hem nog heiliger worden.
Dit proces is momenteel heel duidelijk aan de gang. Iedereen is nu bezig vuiler te worden of schoner, rechtvaardiger of onrechtvaardiger, corrupter of eerlijker.  
Degenen die rechtvaardig zijn, zijn dus volgens dit stukje nog niet rechtvaardig genoeg. En die heilig zijn, zijn nog niet heilig genoeg. We zijn allemaal nog een mengseltje van het één en het ander, niet helemaal zwart, maar ook nog niet helemaal wit. Grijs dus."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op Godslastering
« Reactie #59 Gepost op: december 13, 2012, 01:01:39 am »

quote:

learsi schreef op 12 december 2012 om 20:02:
[...]

Daarom gaat het niet Trolando,
Jet gaat niet om mooi vinden of niet, het gaat erom dat erom  dat iedere zichzelf noemend kunstenaar nu Godlasterende kunst kan en mag maken en verkopen in NL. Of Godlasterende TV uitzendingen, films, muziek etc, waarin Jezus en of G'd regelrecht beledigd worden.
andere kant is : je hoeft niet te kijken.
Er zit een knop op de tv.
Doe Maar zong het lang geleden al en de techniek is niet gewijzigd :)

quote:

[...]

Inderdaad zou geen enkel land of regering de vrije hand dienen te geven aan afgoderij. Wanneer een land dit toestaat dan zal het land net als bij het toestaan van Godslastering de toorn van G'd over zich heen roepen. Misschien zelfs wel over alle "christenen" die hun mond hebben gehouden of er (heimelijk) mee hebben ingestemd.

Het gaat mij te ver om het oordeel van God in dezen te bepalen.
Wel denk ik: geen IKON, RKK, ZVK meer, waar mogen Christenen nog hun verhaal doen? Achter de voordeur?
CU heeft al klachten ingediend over dit voorstel en aangetoond dat er veel eenvoudiger te snijden is in de mediagelden.
Zijn wij christenen straks wél goed voor het oplossen van problemen in zorg en welzijn en mogen we ons Verhaal niet meer vertellen?
Dat vind ik zorgwekkend!!!!
Mail me maar als je wat wilt weten