Auteur Topic: Het Woord, geloof, bewijs en zekerheid  (gelezen 23437 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Het Woord, geloof, bewijs en zekerheid
« Reactie #15 Gepost op: december 03, 2012, 09:14:09 pm »

quote:

vrolijke schreef op 03 december 2012 om 18:18:
Volgens de bijbel, is de hemel warmer als de hel:

[...]
Haha Vrolijke, wat een verhaal... http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-02587.gif

Nou hier op aarde scheelt het overigens nogal wat: als je bijvoorbeeld op de Mont Blanc bent dan is het toch heel anders dan dat je je misschien ergens  in de Sahara bevindt op het moment van de hoogste dagtemperatuur ! :P

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 03, 2012, 09:42:02 pm »

quote:

dingo schreef op 03 december 2012 om 19:49:
De rest van je post is voor mij te lang, ik heb ook nog andere taken te doen. Maar dit eerste deel van je reactie wil ik wel op reageren. De vraag was of ik geloof in de onfeilbaarheid van de bijbel. Mijn antwoord daarop is nee want er zijn aantoonbaar verschrijvingen en andere kopieerfouten in de bijbel te vinden. Daarbij is het wereldbeeld in de bjbel het wereldbeeld van de schrijvers van de bijbel niet dat van God. Maar ik geloof wel in onfeilbaarheid van God. En als het Woord geen evangelie is dan vraag ik me af waarom je de bijbel nog leest want het heeft je dan niets te bieden: geen troost, geen geloofszekerheid, helemaal niets.

Wat betreft het oordeel over de mensen: dat laat ik graag aan God over. Maar wat ik leer uit de bijbel is dat geloof in God, Jezus en Heilige Geest essentieel is maar de bijbel gewoon een boek is wat je op tafel kan leggen. (Ook al is de bijbel geinspireerd door de Heilige Geest daarmee wordt het nog geen magisch boek)

- Dank je, dit antwoord is lang genoeg :-)
- De lijn die in deze draad werd gebracht is dat sommigen die het feilbaar vinden, goed terecht kunnen komen omdat ze het desondanks aannemen als volkomen richtsnoer voor het leven.  Kun je je winst mee doen.

- Als de schrijvers schrijven, is niet alleen het wereldbeeld van de schrijvers, maar ook het Godsbeeld. Je bent je daarvan bewust? Ga je ook zover? Of hanteer je een genuanceerd onfeilbaarheidsbegrip ?

- Het was jouw betoog dat de bijbel geen wetenschapsboek is maar een blijde boodschap. Dat is niet zo. Het is het Woord van God. En het is wel een boek van empirische wetenschap. Het Woord is geen evangelie voor wie zich niet bekeerd. Voor hen is het een veroordeling. Dat is in onze tijd een relevante aanscherping. Want de bijbel zien als blijdschapper is een onzuiver beeld.

- Dat wat van de bijbel op de tafel kan worden gelegd, is niets Harry-Potter-magisch aan. Maar een bewijs en een getuigenis van de werkelijkheid dat het ooit gezegd is geworden en gegeven aan de kerk. De mens stopt met geloven waar hij zelf een schijn van kennis verwerft. God heeft nooit bedoeld zijn bestaan als bewijzende boog in de wolken te laten zien. Hoewel die boog er wel is. Maar wel heeft Hij bedoeld om zijn Woord van Waarheid als een rots te doen zijn waar omheen geen mens kan, zonder zich te ergeren of zich eraan te laven.

Het is juist door het bewijsbaar ook aan jou gegeven zijn als betrouwbaar getuigenis, dat je wel iets meer ontzag mocht opbrengen voor die zo gewone woorden van God, waarmee jouw heil wordt beschreven, gedefinieerd, en ingeleid. Hoe gewoner, hoe meer je geacht mag worden je eraan te kunnen houden. Want het zijn dan gewoon de instructies en waarschuwingen van je voorvaderen.

Er is een rare vreemde zweem over al dat gepraat over zoveel zaken van het geloof: namelijk dat steevast wordt geredeneerd alsof de voorvaderen een beetje aan geloofsidioterie lijdden. En nu weten we dan zogenaamd zoveel meer. Maar dat is niet waar. De voorvaderen geloofden en het geloof deed hen omarmen en geen enkele afwijking of aanvechting toestaan, en alleen het beste en hoogste goed genoeg ervoor te achten en geen enkel compromis te willen sluiten met aanpassingen en mooimaken en evangelisatiedoeleinden en noem maar op hoe je de bijbel kunt minderachten. Zij hadden in hun tijd echt wel mogelijkheden om er iets vanaf te kunnen doen. Maar daar kozen zij (in bepaalde tijden) niet voor. Zij kozen ervoor om de bijbel te omarmen als Gods Woord van Waarheid.

Het enige punt van verschil is dus ook het enige dat altijd al het verschil was en ook altijd het verschil zal blijven:
dat is het GELOOF.

Geloof is jezelf toevertrouwen. Geloof is niet geinteresseerd zijn in bespiegelingen, want je weet wat Vader je gaf. Geloof is trouw door dik en dun. Weten we nog waarom het woord trouw was uitgevonden? Om in die perioden dat we ervan af willen, onszelf gebonden te weten. Van harte. Vanwege de Belofte waarin wij deel hebben gekregen.

En als wij dan zoiets gepresenteerd krijgen als leer, en we kijken met ons verstand, dan zien we ook wat het dodelijke is van de leer: als het niet in het hart zit is het van nul en gene waarde. Spoel de hele handel door en begin weer met melkspijs, Maar begin dan tenminste met die melkspijs. Geloof zelf.
geloof dat God ons iets heeft te vertellen.
geloof wat God ons heeft verteld.

Want als wij geloof hadden, dan hadden wij ons in al onze kennis en middelen van media ook afgevraagd of de leer in overeenstemming is met het Woord van God. De leer had ons geboeid omdat God ons boeit. En we waren op onderzoek uitgegaan. Is de schrift geschreven door de Heilige Geest? Wat zegt de Schrift zelf over de schrift?

Maar op zodanige leest is de werkelijkheid niet geschoeid. De leer wordt verworpen, niet vanwege de gebleken onjuistheid van de leer, maar vanwege de toepasselijkheid van 2 Tim 4. De gelovigen willen niet meer onverkort aan de bijbel. Want het valt niet meer binnen de reikwijdte van het geloof.

Of dat voor jou zou gelden weet ik natuurlijk niet. Ik ga in op je specifieke antwoord, met een algemene boodschap.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2012, 09:43:45 pm door small brother »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 03, 2012, 09:58:39 pm »

quote:

Trajecto schreef op 03 december 2012 om 21:14:
[...]

Haha Vrolijke, wat een verhaal... [afbeelding]

Nou hier op aarde scheelt het overigens nogal wat: als je bijvoorbeeld op de Mont Blanc bent dan is het toch heel anders dan dat je je misschien ergens  in de Sahara bevindt op het moment van de hoogste dagtemperatuur ! :P
Nou, bij andere argumenten; "het staat in de bijbel", die volgens mij minstens zo aan het haar getrokken lijken, blijft het lachen toch wel eens in mijn hals steken hoor.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 03, 2012, 10:29:16 pm »

quote:

small brother schreef op 03 december 2012 om 21:42:
[...]

- Dank je, dit antwoord is lang genoeg :-)
- De lijn die in deze draad werd gebracht is dat sommigen die het feilbaar vinden, goed terecht kunnen komen omdat ze het desondanks aannemen als volkomen richtsnoer voor het leven.  Kun je je winst mee doen.
De bijbel is door God aan ons overgeleverd en daar zullen we het mee moeten doen. Ook onze kerkvaders brengen ons veel wijsheid maar grijpen toch ook terug op de bijbel.

quote:

- Als de schrijvers schrijven, is niet alleen het wereldbeeld van de schrijvers, maar ook het Godsbeeld. Je bent je daarvan bewust? Ga je ook zover? Of hanteer je een genuanceerd onfeilbaarheidsbegrip ?
De bijbel heeft tientallen auteurs en even zovele wereldbeelden en ongetwijfeld ook Godsbeelden. Toch is God de hele bijbel door en ook nu nog dezelfde God.

quote:

- Het was jouw betoog dat de bijbel geen wetenschapsboek is maar een blijde boodschap. Dat is niet zo. Het is het Woord van God. En het is wel een boek van empirische wetenschap. Het Woord is geen evangelie voor wie zich niet bekeerd. Voor hen is het een veroordeling. Dat is in onze tijd een relevante aanscherping. Want de bijbel zien als blijdschapper is een onzuiver beeld.
Mijn inziens onderwaardeer je daarmee het evangelie van de verlossing. Zonder evangelie geen geloof en een zekere veroordeling voor de hele mensheid. Miskennen dat uit die grote zondige massa mensen, die van nature van God niet willen weten, toch mensen gered worden doe je het Woord ernstig tekort.

quote:

- Dat wat van de bijbel op de tafel kan worden gelegd, is niets Harry-Potter-magisch aan. Maar een bewijs en een getuigenis van de werkelijkheid dat het ooit gezegd is geworden en gegeven aan de kerk. De mens stopt met geloven waar hij zelf een schijn van kennis verwerft. God heeft nooit bedoeld zijn bestaan als bewijzende boog in de wolken te laten zien. Hoewel die boog er wel is. Maar wel heeft Hij bedoeld om zijn Woord van Waarheid als een rots te doen zijn waar omheen geen mens kan, zonder zich te ergeren of zich eraan te laven.

Het is juist door het bewijsbaar ook aan jou gegeven zijn als betrouwbaar getuigenis, dat je wel iets meer ontzag mocht opbrengen voor die zo gewone woorden van God, waarmee jouw heil wordt beschreven, gedefinieerd, en ingeleid. Hoe gewoner, hoe meer je geacht mag worden je eraan te kunnen houden. Want het zijn dan gewoon de instructies en waarschuwingen van je voorvaderen.

Er is een rare vreemde zweem over al dat gepraat over zoveel zaken van het geloof: namelijk dat steevast wordt geredeneerd alsof de voorvaderen een beetje aan geloofsidioterie lijdden. En nu weten we dan zogenaamd zoveel meer. Maar dat is niet waar. De voorvaderen geloofden en het geloof deed hen omarmen en geen enkele afwijking of aanvechting toestaan, en alleen het beste en hoogste goed genoeg ervoor te achten en geen enkel compromis te willen sluiten met aanpassingen en mooimaken en evangelisatiedoeleinden en noem maar op hoe je de bijbel kunt minderachten. Zij hadden in hun tijd echt wel mogelijkheden om er iets vanaf te kunnen doen. Maar daar kozen zij (in bepaalde tijden) niet voor. Zij kozen ervoor om de bijbel te omarmen als Gods Woord van Waarheid.
Die keuze(s) worden heden ten dage nog steeds gemaakt en met verschillend resultaat. De bijbel is daarbij redelijk hetzelfde gebleven binnen de marges van vertaalkeuzes maar de leer van en de orde in de kerk is in die zelfde tijd wel aan wijzigingen onderhevig geweest en met reden.

quote:

Het enige punt van verschil is dus ook het enige dat altijd al het verschil was en ook altijd het verschil zal blijven:
dat is het GELOOF.

Geloof is jezelf toevertrouwen. Geloof is niet geinteresseerd zijn in bespiegelingen, want je weet wat Vader je gaf. Geloof is trouw door dik en dun. Weten we nog waarom het woord trouw was uitgevonden? Om in die perioden dat we ervan af willen, onszelf gebonden te weten. Van harte. Vanwege de Belofte waarin wij deel hebben gekregen.

En als wij dan zoiets gepresenteerd krijgen als leer, en we kijken met ons verstand, dan zien we ook wat het dodelijke is van de leer: als het niet in het hart zit is het van nul en gene waarde. Spoel de hele handel door en begin weer met melkspijs, Maar begin dan tenminste met die melkspijs. Geloof zelf.
geloof dat God ons iets heeft te vertellen.
geloof wat God ons heeft verteld.

Want als wij geloof hadden, dan hadden wij ons in al onze kennis en middelen van media ook afgevraagd of de leer in overeenstemming is met het Woord van God. De leer had ons geboeid omdat God ons boeit. En we waren op onderzoek uitgegaan. Is de schrift geschreven door de Heilige Geest? Wat zegt de Schrift zelf over de schrift?

Maar op zodanige leest is de werkelijkheid niet geschoeid. De leer wordt verworpen, niet vanwege de gebleken onjuistheid van de leer, maar vanwege de toepasselijkheid van 2 Tim 4. De gelovigen willen niet meer onverkort aan de bijbel. Want het valt niet meer binnen de reikwijdte van het geloof.
Dwalingen, ketterij en misbruik in de kerk is van alle tijden. Paulus schrijft er al over en tweeduizend jaar later doen we dat nog. De verleidingen van 2 Tim 4 zijn in dat opzicht springlevend en ook ons ten waarschuwing gegeven.

quote:

Of dat voor jou zou gelden weet ik natuurlijk niet. Ik ga in op je specifieke antwoord, met een algemene boodschap.
Ik doe geen letter van de bijbel af en toch weet ik de aarde niet plat is, niet op pilaren staat en dat de hemel niet als een net uitgespannen is over de aarde en dat de zon niet om de aarde draait maar andersom. Ik beschouw dat toch echt als het wereldbeeld van de auteur die het zo geschreven heeft. Als ik daarmee in jouw ogen de weg ga die in 2 Tim 4 beschreven wordt dan denk ik dat je me geen recht doet, maar dat zij zo.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 03, 2012, 11:21:16 pm »

quote:

dingo schreef op 03 december 2012 om 22:29:
De bijbel heeft tientallen auteurs en even zovele wereldbeelden en ongetwijfeld ook Godsbeelden. Toch is God de hele bijbel door en ook nu nog dezelfde God.

Als verschillende auteurs verschillende menselijke dingen brengen van God, hoe zou je dan precies kunnen luisteren? Is niet inherent aan jouw beeld van Gods openbaring, dat we het gelezene moeten vertalen?

Maar als wij het wel zouden kunnen vertalen met de heilige Geest, waarom kunnen de auteurs het dan niet geschreven hebben met de Heilige Geest?
Of hebben ze het wel met de Heilige Geest geschreven, maar gaat de Heilige Geest gewoon niet zover dat Hij de mens ingeeft wat God wil?
Is God dan wel kenbaar als onfeilbaar, als Hij alleen via menselijke feilbaarheden communiceert?

quote:

Miskennen...
Zei ik dat? :nee:

quote:

Ik doe geen letter van de bijbel af en toch weet ik de aarde niet plat is, niet op pilaren staat en dat de hemel niet als een net uitgespannen is over de aarde en dat de zon niet om de aarde draait maar andersom. Ik beschouw dat toch echt als het wereldbeeld van de auteur die het zo geschreven heeft. Als ik daarmee in jouw ogen de weg ga die in 2 Tim 4 beschreven wordt dan denk ik dat je me geen recht doet, maar dat zij zo.
Nee, zo gemakkelijk wordt het je niet gemaakt. Die tekst gaat over geloof. Maar buiten dat: Empirisch is door waarneming. Het is volstrekte idioterie om aan het wetenschappelijke benadering te gaan hangen dat de aarde opkomt en de zon stilstaat. Dat zou toch een belachelijke vertoning worden in de rechtzaal?! De waarnemers-getuigen gaan allemaal naar buiten om te kijken hoe het zit, en dan terug in de zaal wordt vervolgens na een geleerd praatje van een professor met een bril en een onmogelijke presentatie bewezen verklaard dat de zon niet opkomt, maar stilstaat. Het beeld van de wereld dat de mens heeft is wat de mens waarneemt en wat de mens tot overtuiging brengt dat zijn waarneming correct is. Maar er is een niveau van bewijs dat boven de waarneembaarheid uitstijgt. En dan ben je aangewezen op getuigenverklaringen of wetmatigheden of aannemelijkheden of modellen. We noemen het wetenschap en empirisch, maar het is voor een groot deel geloof. Alleen ons geloof in de wetenschap is zó sterk, dat we niet eens geloven dat het geen echte waarneming is. Als de zon echt stilstond, dan hadden we er wel woorden voor gehad. Maar nu zien we de zon opkomen en ondergaan. En dan nog iets: is het volstrekt onmogelijk dat het hele heelal om de aarde heendraait? Denk eens na. Neem een balletje in een emmer. En vaar er met een bad-eendje om heen. Zet dan de emmer op een oude platenspeler op 33 toeren; en herhaal het experiment. En houd dan tegelijk het balletje stil. Draait nu het balletje, of niet? Dat is gewoon een kwestie van afspreken. We hebben afgesproken dat het ene balletje niet zo belangrijk kan zijn dat de rest eromheen draait. Maar ook dat is geloof. Afspraak zo je wilt. Aannemelijkheid zo je wilt. Waarschijnlijkheid zo je wilt. Maar niet empirisch te bewijzen.

Maar laten we niet zo geforceerd doen en erkennen dat de waarheid de gedaante heeft van de waarheid. En dat er waarheden zijn die uitstijgen boven de waarheid, doet aan de waarheid helemaal niets af. Het geeft het alleen wat meer diepte, omdat het de eerder waargenomen waarheid bevestigt. Want als de aarde draait is dat relatief dezelfde waarheid als de zon die om de aarde draait. Het een bevestigt de waarneming van het andere. En dat kun je ook gewoon heel wetenschappelijk hard maken.

Kom ik over?
« Laatst bewerkt op: december 03, 2012, 11:26:59 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 04, 2012, 12:25:51 am »
Waar draait het om?
Ik geloof in een God die hunkert naar gelijkgezinden. Evenbeelden van zijn eigen aard. Mensen die honderd procent in de Liefde leven. Geen dood. Geen pijn.
Van die God lees ik in de bijbel. Een Vader met smarten, omdat zijn prachtige scheppingswerk te val is gekomen. Zijn Geest gaat de aarde rond, zoekende naar iemand die zijn hart naar Hem uit strekt. Hij vindt het gering. Zijn Geest voelt zich als Liefdevolle God vaak eenzaam te midden van de duisternis. Gelukkig Heeft Hij zijn Zoon altijd bij zich. De engelenmacht in de hemel. Gelukkig vult Zijn Heilige Geest dat alles met zijn liefde. Mensen als Elia en Mozus. De moeder Maria. Hij kan daar ook blij om zijn. Maar zijn verloren schapen. Het doet Hem veel. Hij verlangt intens er naar om ze weer bij zich te hebben.
Als de Vader staat hij op de uitkijk, tot zijn verloren zoon weer Thuis komt.
Wat zal het een feest zijn, als het zo ver is.
De bijbel is een samenstelling van boeken die door mensen zijn geschreven, die deze God hebben leren kennen. Wanneer je deze boeken leest, lees je van deze God. De verhalen van God die Hij gaat met zijn mensen. God laat zich in dat boek kennen. Het is zijn brief aan jou. Hij stelt zich er in aan je voor en wil je al zijn gedachtes en plannen met je delen. Hij verhaalt er van de werken die Hij deed uit liefde voor zijn schepping. Hij verteld er ook van dat wat komen gaat.

De oproep staat voor op: volg Mij!
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 04, 2012, 05:11:26 pm »
Het valt mij op dat sommigen maar staan te oreren en te preken alsof zij de wijsheid in pacht hebben. Alsof zij zeker weten dat dit, en zeker weten dat dat... God doet dit en God doet dat, en Hij wil zus en Hij wil zo. Zij weten alles zeker en doen net alsof ze een rechtstreeks telefoonlijntje naar God himself hebben.

Maar, kom eens terug bij jezelf. Wat weten wij nou eigenlijk als mens? We hebben alleen maar onze vijf zintuigen, die ons bovendien ook nog eens vaak bedriegen, en we hebben ons simpele verstand, waarmee we nog niet één procent van de dingen die er zijn kunnen vatten. Niet alleen weten wij als mensen dingen niet zeker, wij weten zelfs sowieso heel heel weinig. Het is voor ons met onze vijf beperkte zintuigen en ons simpele verstand niet meer dan gewoon een tasten in de duisternis.
Als dat tot je doordringt, dan komt er een totaal andere houding: die van bescheidenheid en bewustzijn van de grenzen van je kennis. Dat zie ik hier toch te weinig: bewustzijn van de grenzen van de kennis. Sommigen hier schrijven lange stukken alsof of zij zich min of meer een profeet wanen die het schreeuwt vanaf de berg: "ik verkondig de waarheid!" Het is allemaal dit en het is allemaal dat.
Wees je vooral eens bewust van je niet-weten. Van het feit dat wij mensen in de grond eigenlijk niets of althans heel weinig weten. En beslist dat wij dingen niet zeker weten. Dan kom je tot een andere geesteshouding. Tot een zekere bescheidenheid en tot ontvankelijkheid. Of, om het maar anders te zeggen: zodra je je bewust bent van je eigen beperkingen en in bescheidenheid je eigen ik kunt vergeten, mag je voorzichtig gaan hopen dat er iets van de echte waarheid tot je doordringt. Want des te harder je schreeuwt alsof alles zeker is, des te minder hoor je het stille fluisteren van de waarheid.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2012, 07:03:30 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

tin

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 04, 2012, 09:32:01 pm »
Mooi! Zolderworm is back. Een goed moment, want het scala aan visies is in deze discussie is nu wel ongeveer compleet denk ik.
Ieder heeft zo zijn waarheid omtrent de waarheid van aard en boodschap van de bijbel gegeven. Opmerkelijk inderdaad dat iedereen zo stellig overtuigd is van de eigen visie. Is het niet van het grootste belang uit te vinden waarom men eigenlijk tot die visie komt? Nu hoop ik niet dat men zal komen met het antwoord dat het God's waarheid is en niet een eigen visie. Want hoe je het ook wend of keert, er is iets in datgene wat wij onszelf noemen dat bepaald wat wij als waarheid kunnen aanvaarden en wat niet. Dat kunnen we nietafschuiven.  Hoewel de wetenschap zijn beperkingen heeft blijft het op dit gebied toch nog relatief eenvoudig. Dit komt natuurlijk mede doordat wij als mensen nu eenmaal allemaal min of meer hetzelfde waarnemingsvermogen en bewustzijn hebben. De wetenschap onderzoekt de wetten der natuur op een wijze die aansluit bij wat de mens, die zelf een deel van die natuur is, kan aanvaarden en begrijpen. En omdat wij toch allemaal, wat stoffelijke zaken betreft, min of meer hetzelfde waarnemings en begripsvermogen hebben, heeft de wetenschap vele zaken ontdekt die wij (bijna) allemaal als "waar" beschouwen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de wetenschap ernaast kan zitten. In die zin is waarheid altijd relatief. Misschien is de hele wereld maya, oftewel illusie Maar voor ons is die realiteit.
De "waarheid" op geestelijk gebied loopt echter wel erg uiteen tussen ons mensen onderling. Small brother komt hier toch tot een wel cruciaal punt. De waarheid heeft de gedaante van waarheid. Daar zou ik het mee eens kunnen zijn. Maar hoe gaan we van daaruit verder? Of vallen we terug in het scheppen van een wereld en een god naar onze eigen beeld en gelijkenis. En aanvaarden als waarheid datgene dat ons geleerd is, wat ons wel aanspreekt, dat ons totaal in vuur en vlam kan zetten waarin we ons kunnen vergeten, wat ons logisch of aannemelijk lijkt, waardoor we niet meer na hoeven te denken, waarin we kunnen wanen meer te weten dan anderen en ga zo maar door. Kortom datgene dat precies past bij het karakter, het bewustzijnsniveau en de conditionering van degene die we nu als mens zijn?
Of proberen we of het mogelijk zou zijn, ik weet niet of het mogelijk is, om zodanig open te staan dat er misschien een glimp tot ons kan komen van iets dat dat een grootsere waarheid bevat dat de waarheden van ons dagelijks bestaan?
We kunnen in ieder geval proberen om te beginnen in ons zelf te zien waarom we tot de waarheden gekomen zijn zoals we die tot nu toe ervaren hebben. Want is het op zich niet interessant: de ene mens vind zijn waarheid in de bijbel, de ander in de gita. De waarheidsbeleving is echter bij beide personen dezelde. Toch bestrijden ze elkaars visie. Behalve uiteraard degenen die van mening zijn dat beide boeken naar eenzelfde religieuze waarheid verwijzen.
Dit alles geschreven hebbende heb ik de indruk dat ik misschien een beetje in dezelfde valkuil gevallen ben als anderen. Een beetje teveel geschreven in de trant van een eigen gelijk. Het zei zo.  Maar ach, we zijn voor onszelf nu eenmaal allemaal nog een beetje het middelpunt van het universum. Wat dat betreft vreemd dat de meeste mensen niet meer geloven dat de aarde het middelpunt van het helal is.
Ahdoeb

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 06, 2012, 05:15:45 am »
de boodschap van de bijbel is om één te worden met je goddelijke (ideale) zelf

en natuurlijk is dat ook de boodschap van vele andere heilige boeken
omdat ze uiteindelijk allen hetzelfde essentiele idee beschrijven

zodoende is het voor een mens wijzer om uit te gaan van een algemeen geldend idee , dan zichzelf te beperken binnen de regels van een enkele religie

Jezus had ook geen religie. Niet zoals mensen dat bedrijven. Waarom doen ze het dan toch? Jezus kwam om mensen vrij te maken. Waarom houden mensen zichzelf dan toch gevangen? Zonder de bijbel is de wereld niet verloren, beste mensen. Het merendeel snapt toch niet wat er in staat. Het ene idee is voldoende om vooruit te komen , zelfs als men geen idee heeft van " de techniek ".

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 07, 2012, 01:00:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 december 2012 om 00:25:
Waar draait het om?
Ik geloof in een God die hunkert naar gelijkgezinden. Evenbeelden van zijn eigen aard. Mensen die honderd procent in de Liefde leven. Geen dood. Geen pijn.
Van die God lees ik in de bijbel. Een Vader met smarten, omdat zijn prachtige scheppingswerk te val is gekomen. Zijn Geest gaat de aarde rond, zoekende naar iemand die zijn hart naar Hem uit strekt. Hij vindt het gering. Zijn Geest voelt zich als Liefdevolle God vaak eenzaam te midden van de duisternis. Gelukkig Heeft Hij zijn Zoon altijd bij zich. De engelenmacht in de hemel. Gelukkig vult Zijn Heilige Geest dat alles met zijn liefde. Mensen als Elia en Mozus. De moeder Maria. Hij kan daar ook blij om zijn. Maar zijn verloren schapen. Het doet Hem veel. Hij verlangt intens er naar om ze weer bij zich te hebben.
Als de Vader staat hij op de uitkijk, tot zijn verloren zoon weer Thuis komt.
Wat zal het een feest zijn, als het zo ver is.
De bijbel is een samenstelling van boeken die door mensen zijn geschreven, die deze God hebben leren kennen. Wanneer je deze boeken leest, lees je van deze God. De verhalen van God die Hij gaat met zijn mensen. God laat zich in dat boek kennen. Het is zijn brief aan jou. Hij stelt zich er in aan je voor en wil je al zijn gedachtes en plannen met je delen. Hij verhaalt er van de werken die Hij deed uit liefde voor zijn schepping. Hij verteld er ook van dat wat komen gaat.

De oproep staat voor op: volg Mij!

Ik vind het altijd zo lastig dat ik in de bijbel, zeker in het Oude Testament, helemaal niet lees van een liefdevolle God. Integendeel zelfs. Ik lees van een wraakzuchtige en agressieve God.
Wie in de bijbel leest namelijk, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden. En zo zijn er wel meer voorbeelden.
Ik denk dan: lezen christenen over het algemeen over deze passages heen? En mijn conclusie is dan, dat ze feitelijk de bijbel niet echt lezen. Ze projecteren blijkbaar ogenblikkelijk hun eigen denkbeeld over God erop, zonder nou echt te lezen wat er staat dat God doet. Dan krijg je dit soort onzinverhalen dat God liefdevol zou zijn. Je mag het van mij geloven. Maar kom dan niet met je bijbel aan. Want die vertelt een heel ander verhaal.
Tato na vicikitsate

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 07, 2012, 03:04:15 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 07 december 2012 om 13:00:
Ik vind het altijd zo lastig dat ik in de bijbel, zeker in het Oude Testament, helemaal niet lees van een liefdevolle God. Integendeel zelfs. Ik lees van een wraakzuchtige en agressieve God.
Wie in de bijbel leest namelijk, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden. En zo zijn er wel meer voorbeelden.
Ik denk dan: lezen christenen over het algemeen over deze passages heen? En mijn conclusie is dan, dat ze feitelijk de bijbel niet echt lezen. Ze projecteren blijkbaar ogenblikkelijk hun eigen denkbeeld over God erop, zonder nou echt te lezen wat er staat dat God doet. Dan krijg je dit soort onzinverhalen dat God liefdevol zou zijn. Je mag het van mij geloven. Maar kom dan niet met je bijbel aan. Want die vertelt een heel ander verhaal.

Om te vatten wat er gebeurt, is het van belang om te onderscheiden wie deze wereld heeft gemaakt, en wat ermee gebeurt door de mens.

Om te vatten wat de gruwel is van lijden, is van belang om te onderscheiden dat de liefdeloosheid geen toekomst heeft; terwijl de liefde eeuwige overwinning brengt.

Om te vatten wat het effect is van massamoord, is het van belang om te onderscheiden dat alle mens en alle ziel persoonlijk op al zijn werken zal worden getoetst en beoordeeld, en dan de beloning zal krijgen tot eeuwige liefde onder God als warm licht van heerlijkheid, of geworpen te worden in de kou van de buitenste duisternis.

Om te vatten hoe heilig God is, is van belang om te beseffen dat elke zonde en elke liefdeloosheid de dood verdient.

Om te vatten hoe groot de werking van het kwaad is, is van belang dat elke zondige nabuurschap tot verderf leidt.

Om te vatten wat God vroeg van Mozes en Jozua is van belang om te beseffen dat God met Zijn volk in feite een omgeving schiep van het paradijs op aarde, op een aarde die in werkelijkheid de hel was van Adam en Eva. Dat vraagt om scherpe grenzen en absolute schoonmaking binnen de grenzen en cherubs met vurige zwaarden aan de poorten.

Om te vatten dat de christenen van hetzelfde geloof zijn als het volk Israël van toen, is het van belang om te beseffen dat ook Christenen wordt gevraagd om hun aardse banden (dat is ook het eigen vlees) te doden en de gemeenschap met de wereld te haten (dat is de enige haalbare manier om volkomen los te laten) en alle banden met het kwaad te verbreken.

Om te vatten wat een strijd is tussen goed en kwaad, is het van belang om te beseffen dat christenen in principe hun vader en moeders en kinderen en echtgenoten geheel moeten loslaten om door hen niet meegetrokken te worden.

Om te vatten dat dit alles geen oproep is tot haat en nijd, is het goed om te beseffen dat alles dient om liefde te scheiden van haat. God zelf scheidde Adam en Eva van het kwaad, en vervolgens zijn volk af van deze wereld. En dat is een voorbeeld voor de christenen om in het hart een scheiding te maken die even diep en even zwaar en even radicaal is. En dat uit liefde voor een God die niet wordt gezien en niet wordt getoond, maar wel wordt geloofd. Zodat de christenen als levende bomen des levens opgroeien in de 'hel' van deze wereld tot redding van alle mensen die de vruchten plukken van deze bomen, zolang als ervan gegeten wordt. Dat laatste nu is alleen maar niet volop zichtbaar omdat de haat voor God groter lijkt dan de liefde voor deze wereld. Merk wel op dat het woord "hel" dus helemaal niet meer van toepassing is in het perspectief van Gods heilsplan! Daarom vraagt Jezus om de wereld en zelfs je vader en moeder te haten. Want alleen zo kun je ook voor je vader en moeder en voor de wereld een boom van leven zijn.

Vindt je het niet raar dat een door niemand geloofd verhaal van ons begin, de beste omschrijving is van de meest moderne realiteit?

Als je tot die verwondering komt, krijg dan ook voor het detail:

quote:

Gen.7:1-4
1 Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
Van alle rein vee zult gij tot u nemen zeven en zeven, het mannetje en zijn wijfje; maar van het vee, dat niet rein is, twee, het mannetje en zijn wijfje. Ook van het gevogelte des hemels zeven en zeven, het mannetje en het wijfje, om zaad levend te houden op de ganse aarde. Want over nog zeven dagen zal Ik doen regenen op de aarde veertig dagen, en veertig nachten; en Ik zal van den aardbodem verdelgen al wat bestaat, dat Ik gemaakt heb.
Merk op dat ongeloof (zo je wilt: liefdeloosheid) zo besmettelijk is dat als het gaat mengen, niemand ervan gespaard blijft. Alleen Noach was rechtvaardig en hij werd gered met zijn familie en alle dieren die op aarde leefden. Die familie werd gered door de samenhang van geloof, liefde, en gezeggelijkheid, zoals het huis van de gevangbewaarder in Filippi ook geheel door geloof werd gered en tot het christendom bekeerd.

quote:

Gen.18:23-33
23 En Abraham trad toe, en zeide: Zult Gij ook den rechtvaardige met den goddeloze ombrengen? Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen in de stad; zult Gij hen ook ombrengen, en de plaats niet sparen, om de vijftig rechtvaardigen, die binnen haar zijn? Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?

Toen zeide de HEERE: Zo Ik te Sódom binnen de stad vijftig rechtvaardigen zal vinden, zo zal Ik de ganse plaats sparen om hunnentwil. En Abraham antwoordde en zeide: Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!
Misschien zullen aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult Gij dan om vijf de ganse stad verderven? En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven, zo Ik er vijf en veertig zal vinden. En hij voer voort nog tot Hem te spreken, en zeide: Misschien zullen aldaar veertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen om der veertigen wil. Voorts zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik spreke; misschien zullen aldaar dertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen, zo Ik aldaar dertig zal vinden. En hij zeide: Zie toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere; misschien zullen er twintig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der twintigen wil.

Nog zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik alleenlijk ditmaal spreke: misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der tienen wil. Toen ging de HEERE weg, als Hij geëindigd had tot Abraham te spreken; en Abraham keerde weder naar zijn plaats.

Ook Sodom en Gomorra werd geen oordeel aangedaan zonder redding van Gods gunstgenoten. Maar waar Noach van de zondvloed werd gered met zijn kinderen en hun vrouwen, daar werd Lot verworpen door zijn familie. Het ongeloof bracht hen ten val. Ook daar werd zichtbaar de relatie tussen godsdienst, gezag, liefde, en gezeggelijkheid. Dat blijkt even later wel bij zijn vrouw.. En de tegenhanger is het gezin van zijn oom Abraham.

quote:

Jona 4:6
En God, de HEERE, beschikte een wonderboom, en deed hem opschieten boven Jona, opdat er schaduw mocht zijn over zijn hoofd, om hem te redden van zijn verdriet. En Jona verblijdde zich over den wonderboom met grote blijdschap. Maar God beschikte een worm des anderen daags in het opgaan van den dageraad; die stak den wonderboom, dat hij verdorde.

En het geschiedde, als de zon oprees, dat God een stillen oostenwind beschikte; en de zon stak op het hoofd van Jona, dat hij amechtig werd; en hij wenste zijner ziel te mogen sterven, en zeide: Het is mij beter te sterven dan te leven. Toen zeide God tot Jona: Is uw toorn billijk ontstoken over den wonderboom? En hij zeide: Billijk is mijn toorn ontstoken ter dood toe.

En de HEERE zeide: Gij verschoont den wonderboom, aan welken gij niet hebt gearbeid, noch dien groot gemaakt; die in een nacht werd, en in een nacht verging; En Ik zou die grote stad Ninevé niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee?

Mensen èn vee wordt genoemd, en werden tesamen gered, omdat de mensen bekeringsgezindheid toonden zonder bewijs, maar uit geloof. Ook hier is het punt gezeggelijkheid relevant omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn (linkerhand - rechterhand). Hier zie je dat een enkele gezeggelijkheid om te luisteren naar het Woord van God, plus een eigen inzicht in de eigen status van zijn, en natuurlijk geloof in de waarheid van het Woord, genoeg kan zijn om Gods aandacht en barmhartigheid af te dwingen.
En de tekst noemt nog een belangrijk punt van de pottenbakker: God heeft dit alles gemaakt en groot gemaakt. Dat is niet om zelf verworpen te worden, maar om geëerd te worden.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2012, 04:27:32 pm door small brother »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 07, 2012, 04:12:50 pm »
Noah had dus cirka 50.000 Dieren aan boord. Plus proviand.
Moet een mooi schip geweest zijn.  :+

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 07, 2012, 04:47:39 pm »

quote:

vrolijke schreef op 07 december 2012 om 16:12:
Noah had dus cirka 50.000 Dieren aan boord. Plus proviand.
Moet een mooi schip geweest zijn.  :+
http://static.zoom.nl/D6BB9E53DAE40CB5DC86B22030D6999B-ark-van-noach.jpg

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 07, 2012, 04:54:04 pm »

quote:

Had hij daar ook Pinguïns en ijsberen op?

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 07, 2012, 06:17:12 pm »

quote:

small brother schreef op 07 december 2012 om 15:04:
[...]
Om te vatten wat er gebeurt, is het van belang om te onderscheiden wie deze wereld heeft gemaakt, en wat ermee gebeurt door de mens.

Om te vatten wat de gruwel is van lijden, is van belang om te onderscheiden dat de liefdeloosheid geen toekomst heeft; terwijl de liefde eeuwige overwinning brengt.

Om te vatten wat het effect is van massamoord, is het van belang om te onderscheiden dat alle mens en alle ziel persoonlijk op al zijn werken zal worden getoetst en beoordeeld, en dan de beloning zal krijgen tot eeuwige liefde onder God als warm licht van heerlijkheid, of geworpen te worden in de kou van de buitenste duisternis.

Om te vatten hoe heilig God is, is van belang om te beseffen dat elke zonde en elke liefdeloosheid de dood verdient.

Om te vatten hoe groot de werking van het kwaad is, is van belang dat elke zondige nabuurschap tot verderf leidt.

Om te vatten wat God vroeg van Mozes en Jozua is van belang om te beseffen dat God met Zijn volk in feite een omgeving schiep van het paradijs op aarde, op een aarde die in werkelijkheid de hel was van Adam en Eva. Dat vraagt om scherpe grenzen en absolute schoonmaking binnen de grenzen en cherubs met vurige zwaarden aan de poorten.

Om te vatten dat de christenen van hetzelfde geloof zijn als het volk Israël van toen, is het van belang om te beseffen dat ook Christenen wordt gevraagd om hun aardse banden (dat is ook het eigen vlees) te doden en de gemeenschap met de wereld te haten (dat is de enige haalbare manier om volkomen los te laten) en alle banden met het kwaad te verbreken.

Om te vatten wat een strijd is tussen goed en kwaad, is het van belang om te beseffen dat christenen in principe hun vader en moeders en kinderen en echtgenoten geheel moeten loslaten om door hen niet meegetrokken te worden.

Om te vatten dat dit alles geen oproep is tot haat en nijd, is het goed om te beseffen dat alles dient om liefde te scheiden van haat. God zelf scheidde Adam en Eva van het kwaad, en vervolgens zijn volk af van deze wereld. En dat is een voorbeeld voor de christenen om in het hart een scheiding te maken die even diep en even zwaar en even radicaal is. En dat uit liefde voor een God die niet wordt gezien en niet wordt getoond, maar wel wordt geloofd. Zodat de christenen als levende bomen des levens opgroeien in de 'hel' van deze wereld tot redding van alle mensen die de vruchten plukken van deze bomen, zolang als ervan gegeten wordt. Dat laatste nu is alleen maar niet volop zichtbaar omdat de haat voor God groter lijkt dan de liefde voor deze wereld. Merk wel op dat het woord "hel" dus helemaal niet meer van toepassing is in het perspectief van Gods heilsplan! Daarom vraagt Jezus om de wereld en zelfs je vader en moeder te haten. Want alleen zo kun je ook voor je vader en moeder en voor de wereld een boom van leven zijn.

Vindt je het niet raar dat een door niemand geloofd verhaal van ons begin, de beste omschrijving is van de meest moderne realiteit?

Als je tot die verwondering komt, krijg dan ook voor het detail:

quote:
    Gen.7:1-4
    1 Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
    Van alle rein vee zult gij tot u nemen zeven en zeven, het mannetje en zijn wijfje; maar van het vee, dat niet rein is, twee, het mannetje en zijn wijfje. Ook van het gevogelte des hemels zeven en zeven, het mannetje en het wijfje, om zaad levend te houden op de ganse aarde. Want over nog zeven dagen zal Ik doen regenen op de aarde veertig dagen, en veertig nachten; en Ik zal van den aardbodem verdelgen al wat bestaat, dat Ik gemaakt heb.

Merk op dat ongeloof (zo je wilt: liefdeloosheid) zo besmettelijk is dat als het gaat mengen, niemand ervan gespaard blijft. Alleen Noach was rechtvaardig en hij werd gered met zijn familie en alle dieren die op aarde leefden. Die familie werd gered door de samenhang van geloof, liefde, en gezeggelijkheid, zoals het huis van de gevangbewaarder in Filippi ook geheel door geloof werd gered en tot het christendom bekeerd.

quote:
    Gen.18:23-33
    23 En Abraham trad toe, en zeide: Zult Gij ook den rechtvaardige met den goddeloze ombrengen? Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen in de stad; zult Gij hen ook ombrengen, en de plaats niet sparen, om de vijftig rechtvaardigen, die binnen haar zijn? Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?

Toen zeide de HEERE: Zo Ik te Sódom binnen de stad vijftig rechtvaardigen zal vinden, zo zal Ik de ganse plaats sparen om hunnentwil. En Abraham antwoordde en zeide: Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!
    Misschien zullen aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult Gij dan om vijf de ganse stad verderven? En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven, zo Ik er vijf en veertig zal vinden. En hij voer voort nog tot Hem te spreken, en zeide: Misschien zullen aldaar veertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen om der veertigen wil. Voorts zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik spreke; misschien zullen aldaar dertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen, zo Ik aldaar dertig zal vinden. En hij zeide: Zie toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere; misschien zullen er twintig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der twintigen wil.

Nog zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik alleenlijk ditmaal spreke: misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der tienen wil. Toen ging de HEERE weg, als Hij geëindigd had tot Abraham te spreken; en Abraham keerde weder naar zijn plaats.

Ook Sodom en Gomorra werd geen oordeel aangedaan zonder redding van Gods gunstgenoten. Maar waar Noach van de zondvloed werd gered met zijn kinderen en hun vrouwen, daar werd Lot verworpen door zijn familie. Het ongeloof bracht hen ten val. Ook daar werd zichtbaar de relatie tussen godsdienst, gezag, liefde, en gezeggelijkheid. Dat blijkt even later wel bij zijn vrouw.. En de tegenhanger is het gezin van zijn oom Abraham.

quote:
    Jona 4:6
    En God, de HEERE, beschikte een wonderboom, en deed hem opschieten boven Jona, opdat er schaduw mocht zijn over zijn hoofd, om hem te redden van zijn verdriet. En Jona verblijdde zich over den wonderboom met grote blijdschap. Maar God beschikte een worm des anderen daags in het opgaan van den dageraad; die stak den wonderboom, dat hij verdorde.

En het geschiedde, als de zon oprees, dat God een stillen oostenwind beschikte; en de zon stak op het hoofd van Jona, dat hij amechtig werd; en hij wenste zijner ziel te mogen sterven, en zeide: Het is mij beter te sterven dan te leven. Toen zeide God tot Jona: Is uw toorn billijk ontstoken over den wonderboom? En hij zeide: Billijk is mijn toorn ontstoken ter dood toe.

En de HEERE zeide: Gij verschoont den wonderboom, aan welken gij niet hebt gearbeid, noch dien groot gemaakt; die in een nacht werd, en in een nacht verging; En Ik zou die grote stad Ninevé niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee?

Mensen èn vee wordt genoemd, en werden tesamen gered, omdat de mensen bekeringsgezindheid toonden zonder bewijs, maar uit geloof. Ook hier is het punt gezeggelijkheid relevant omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn (linkerhand - rechterhand). Hier zie je dat een enkele gezeggelijkheid om te luisteren naar het Woord van God, plus een eigen inzicht in de eigen status van zijn, en natuurlijk geloof in de waarheid van het Woord, genoeg kan zijn om Gods aandacht en barmhartigheid af te dwingen.
En de tekst noemt nog een belangrijk punt van de pottenbakker: God heeft dit alles gemaakt en groot gemaakt. Dat is niet om zelf verworpen te worden, maar om geëerd te worden.
Wat moeten we toch met deze egotripperige preken van een half uur of langer, die nauwelijks slaan op waar we het eigenlijk over hebben? Pak de bijbel, en zie dat daarin (onder meer) wordt beschreven hoe God de opdracht geeft om hele steden uit te roeien en plat te branden. Hoe is dat te rijmen met zijn vermeende liefdevolle aard? Graag een beknopte reactie.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2012, 07:02:16 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate