Auteur Topic: Gradaties in zonden  (gelezen 10047 keer)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #15 Gepost op: december 11, 2012, 01:24:49 am »

quote:

wimnusselder schreef op 10 december 2012 om 23:41:
Wat mij betreft is de vraag niet zozeer of er gradaties te onderscheiden zijn in zonde, maar of het aan ons mensen is om dat te doen


Absoluut! Hoe kan men anders het geweten vormen of het 'onderscheiden der geesten' leren?

quote:

...en daarmee elkaar te veroordelen.
Dat de Bijbel hier en daar zonde in gradaties beschrijft houdt niet in dat wij elkaar de maat moeten gaan nemen.
Dat hangt ervan af hoe je dat interpreteert. Waarom zou je een broeder niet mogen vermanen als hij zondigt? Of beter nog, hem op weg helpen om het recht pad weer te bewandelen? Dat heeft niets met veroordelen te maken, maar met liefde voor de naaste
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #16 Gepost op: december 11, 2012, 01:54:58 am »

quote:

Zolderworm schreef op 10 december 2012 om 23:52:
[...]

Christus is m.i. geen rechter en geen politieman. Die rol hebben machthebbenden hem toebedeeld om de mensen bang te maken en volgzaam. Het is vooral de Rooms Katholieke kerk die schuld is aan dit ernstige maar hardnekkige misverstand. Er is geen oordeel en geen straf, maar wel verlossing. En Christus is de macht die in staat is de mens te verlossen.
Even kijken wat Paulus zegt:
"Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk ... Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal... (2 Tim 4:1-8)

Asjemenou! Je hebt gelijk. Paulus, die katholieke apostel en bisschop, heeft inderdaad beweerd dat Jezus hem zal komen oordelen en dat hij hoopt dat Hij een rechtvaardige Rechter zal zijn.

Nu zou ik zelf Paulus niet als machthebbende hebben getypeerd in zijn eigen tijd, want hij zat nogal eens in de gevangenis. Maar inderdaad heeft de Katholieke Kerk deze brief van Paulus opgenomen in de bijbel toen zij deze samenstelde. Guilty as charged!


quote:

Dat zou zo zijn als de mens een vrije wil had, die los staat van de erfzonde. Maar dat is niet het geval. De erfzonde is een staat van zijn waaraan de mens niet ontkomen kan, zelfs al doet hij nog zo zijn best om niet te zondigen. Daarom bestaat persoonlijke zonde niet. Het gedrag dat wij als zondig ervaren is slechts gedrag op basis van de erfzonde. Meer niet.
Er is geen persoonlijke zonde, maar alleen erfzonde, en verlossing van de staat van erfzonde. Die verlossing kunnen we zelf niet bewerkstelligen, maar alleen de macht van Christus kan dat, indien deze in ons werkzaam is. Het enige wat we kunnen doen is open staan voor de macht van Christus.
Ja, dat zegt de gemiddelde seriemoordenaar ook: 'Ja sorry hoor, ik werd er toe gedwongen door de stemmen in mijn hoofd, ik heb geen vrije wil, dus ik ben ook niet verantwoordelijk voor mijn daden'

Als er geen vrije wil zou bestaan, dan is elke tekst in de bijbel over moraliteit, zonde en deugd , 'goed doen voor de minsten onder ons', goed en kwaad etc etc. compleet zinloos geneuzel. We zijn dan voorgeprogrammeerde robotten die geen keuzen hebben in hun handelen en al helemaal niet verantwoordelijk zijn voor dat handelen. Je bent vrij om dat te geloven natuurlijk... met christendom heeft het verder niet zoveel te maken.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 01:56:29 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #17 Gepost op: december 11, 2012, 09:36:58 am »
Hoi Ignatius,

quote:

wimnusselder schreef op 10 december 2012 om 23:41:
Wat mij betreft is de vraag niet zozeer of er gradaties te onderscheiden zijn in zonde, maar of het aan ons mensen is om dat te doen

quote:

St. Ignatius schreef op 11 december 2012 om 01:24:
Hoe kan men anders het geweten vormen of het 'onderscheiden der geesten' leren?

Hoe anders?
Het geweten van anderen vorm je door hen het goede voorbeeld te geven: te doen waartoe je Geroepen wordt en door vervolgens uit te leggen waarom je doet wat je doet, nalaat wat je nalaat en terugkeert op eerdere schreden.
Je oordeelt als het ware eerder jezelf (de balk) dan de ander (de splinter), maar zelfs daarin moet je niet te ver gaan (je moet ook jezelf liefhebben om de ander lief te kunnen hebben als jezelf).
Beter dan je eigen eerdere handelen te veroordelen en vast te blijven zitten in het verleden waarin je je doel miste, is je te richten op wat God nu van je vraagt, je te bekeren, te doen waartoe God je Roept.

quote:

wimnusselder schreef op 10 december 2012 om 23:41:
...en daarmee elkaar te veroordelen.

quote:

St. Ignatius schreef op 11 december 2012 om 01:24:
Dat hangt ervan af hoe je dat interpreteert. Waarom zou je een broeder niet mogen vermanen als hij zondigt? Of beter nog, hem op weg helpen om het recht pad weer te bewandelen? Dat heeft niets met veroordelen te maken, maar met liefde voor de naaste

Als jij -in lijn met de traditie van je kerk- je Geroepen voelt om anderen te vermanen, wie ben ik dan om dat te veroordelen?
Het probleem dat ik constateer is, dat als je wijst op de zonde van een ander, dat er dan 3 vingers terugwijzen naar jezelf: je roept een vergelijkbaar oordeel van anderen over de balk in je eigen oog over je af.
Dat is niet meer dan een constatering van een 'mechanisme' in menselijke interacties: 'oordeel niet als je niet geoordeelt wilt worden'.

Het is ook niet nodig.
Door gehoor te geven aan de ingevingen van zowel waarheid als liefde in je hart, door die te interpreteren als de manier waarop God je Roept, de manier waarop God je laat zien waar je zelf dwaalt en waar voor jou de Weg ligt die je te gaan hebt, zul je niet alleen in je eigen leven de geest van Christus zichtbaar maken, maar ook -in de eerste plaats in je leven en pas in de tweede plaats in de woorden waarin je daarvan getuigt- anderen de waarheid aanzeggen in liefde.
Door vanuit eigen ervaring te spreken en door waarheid en liefde te combineren hoeft dat niet ervaren te worden als vermaning (tenzij die ander door eerdere ervaring met anderen die hem/haar wél vermaanden al te allergisch is geworden) en is de kans het grootst dat zij/hij daar lering uit trekt en niet in de verdediging gaat.

Ik acht het niet onmogelijk dat kerken zoals de jouwe nodig zijn voor mensen die al te zeer getekend zijn door een samenleving waarin het maar al te gebruikelijk is dat mensen elkaar veroordelen.
In de Bijbel zie je ook dat God de mensen stapje voor stapje verder helpt en niet meteen in Genesis begint met zeggen dat je vijand lief moet hebben: eerst stoppen met mensenoffers, pas dan helemaal stoppen met offeren in de tempel; eerst 'eerlijk' oog om oog en tand om tand in plaats van 7 maal 70 keer vergelden, pas dan vergeven etc..

De manier waarop jouw kerk mensen tegenwoordig veroordeelt is beter (werkt minder averechts) dan de manier waarop 'supporters' geneigd zijn te oordelen over 'hun tegenstanders' en over 'partijdige arbiters' en kan dus veel mensen een stapje verder helpen.
Het feit dat jouw kerk de grootste is, zou wel eens kunnen samanhangen met het feit dat het overgrote deel van de mensheid nog niet zonder menselijke autoriteiten kan (de Geest aan kan spreken die ook over henzelf is uitgestort).

Naast jouw kerk zijn er ook andere kerken en religies met bestaansrecht en als ik het goed begrijp (o.a. op grond van wat jij eerder hebt geschreven in dit forum) erkent jouw kerk dat ook, ongeveer sinds het 2e Vaticaans concilie.
Onder die andere kerken en religies zijn er die bedoeld zijn voor mensen die verder zijn in het liefhebben van God boven alles en hun naaste als zichzelf en het zich daarbij laten leiden door de geest van Christus.
Er zijn er ook voor mensen die minder ver zijn.

Voor zover jouw kerk zich tegen die andere kerken en religies afzet of zich als superieus daaraan presenteert roept ze het oordeel over zich af slechts 'kerk' onder de kerken te zijn.
Jij hebt me echter geleerd dat jouw kerk ook in staat is tot inclusief denken: in termen van een Kerk waarin al die kerken en religies een plek hebben.

De pretentie te weten welke plek elk van die andere kerken en religies in dat geheel heeft en de neiging dat op zo'n manier te uiten dat ze in de verdeding te gaan is dan weer wat riskant.
Dat risico (van het als mensen onderscheiden van gradaties van waarheid van kerken en religies) hangt uiteraard ten nauwste samen met het risico van het als mensen onderscheiden van gradaties van zonden (van anderen).
Pas daar mee op, zou ik zeggen.
Riemer's 'je zondigt of je zondigt niet' lijkt mij veel veiliger.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 09:44:00 am door wimnusselder »

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #18 Gepost op: december 11, 2012, 10:00:35 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 11 december 2012 om 01:54:
[...]Even kijken wat Paulus zegt:
"Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk ... Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal... (2 Tim 4:1-8)

Asjemenou! Je hebt gelijk. Paulus, die katholieke apostel en bisschop, heeft inderdaad beweerd dat Jezus hem zal komen oordelen en dat hij hoopt dat Hij een rechtvaardige Rechter zal zijn.

Nu zou ik zelf Paulus niet als machthebbende hebben getypeerd in zijn eigen tijd, want hij zat nogal eens in de gevangenis. Maar inderdaad heeft de Katholieke Kerk deze brief van Paulus opgenomen in de bijbel toen zij deze samenstelde. Guilty as charged!

Paulus is voor mij toch zeker al een begin van wat ik noem "de afdwaling van de feitelijke leer". Maar de oorspronkelijke leer is ook erg moeilijk te begrijpen. Mensen willen nu eenmaal graag dat kwaadaardig gedrag wordt bestraft en dat de schuldigen zullen boeten. Maar of dit ook werkelijk gebeurt, is nog maar helemaal de vraag. Ik denk dat hier de wens is de vader van de gedachte is.

quote:

Ja, dat zegt de gemiddelde seriemoordenaar ook: 'Ja sorry hoor, ik werd er toe gedwongen door de stemmen in mijn hoofd, ik heb geen vrije wil, dus ik ben ook niet verantwoordelijk voor mijn daden'

Een seriemoordenaar verricht zijn daden over het algemeen niet op basis van stemmetjes in zijn hoofd, maar omdat het moorden hem een prettig gevoel geeft, of compensatie voor hem in de jeugd aangedaan onrecht, en omdat zijn geweten niet goed werkt, wat dit betreft. Het is voor de meeste mensen moeilijk te verteren dat zulke misdadigers over het algemeen gewoon een stoornis hebben, die het gevolg is van een fout in hun hersenen. Vreemd genoeg hebben veel ernstige misdadigers gewoon niet het gevoel dat ze iets verkeerd doen. Dit komt omdat hun geweten niet goed werkt. Ze kunnen de meest vreselijke dingen doen en gaan dan vervolgens rustig slapen. Dat is voor goedwillenden moeilijk te begrijpen en nog moeilijker te accepteren. Die willen dat zulke mensen zich verantwoordelijk voelen voor hun daden. Maar helaas, over het algemeen lukt dat niet. Het zit er gewoon niet in bij zulke misdadigers.

quote:

Als er geen vrije wil zou bestaan, dan is elke tekst in de bijbel over moraliteit, zonde en deugd , 'goed doen voor de minsten onder ons', goed en kwaad etc etc. compleet zinloos geneuzel. We zijn dan voorgeprogrammeerde robotten die geen keuzen hebben in hun handelen en al helemaal niet verantwoordelijk zijn voor dat handelen. Je bent vrij om dat te geloven natuurlijk... met christendom heeft het verder niet zoveel te maken.
Dat hangt er maar vanaf wat je onder het christendom verstaat. Is bijbel het christendom? Volgens mij niet. Het enige wat het christendom is, is m.i. de activiteit en macht van Christus, die in de bijbel niet eens goed beschreven is. De rest is m.i. bijgeloof. Moraliteit, zonde en deugd zijn inderdaad tamelijk inhoudsloze termen als je het bekijkt in het licht van Christus. Het zijn allemaal verzonnen regels, die in de wereld zijn gebracht door mensen die macht wilden uitoefenen en hun onderdanen in het gareel wilden houden, of die – positiever beschouwd – een werkbare maatschappij wilden stichten, die functioneerde op basis van het feit dat niet iedereen (of althans een deel van de mensen) elkaar voortdurend de hersens insloeg om elkaar te beroven van de schaarse goederen, of elkaars vrouwen voortdurend verkrachtten. Om dit te voorkomen heb je regels en normen nodig, en een rechterlijke macht die ze handhaaft. En om die rechtelijke machtsuitvoering kracht bij te zetten, zei men maar dat God het ook zo wilde. Want als men dat niet deed, dan had men geen gezag.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 10:08:36 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #19 Gepost op: december 11, 2012, 10:14:16 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2012 om 10:44:

Maar zonde is wat anders dan een overtreding.
Zonde is, dat is wel helder meen ik, je doel missen.
Dat kun je niet "een beetje missen". Een beetje dwalen in menselijk oogpunt zou kunnen maar in Gods ogen?


Leg me maar eens uit dat het vermoorden of het ontvoeren van iemands kind net zo slecht is in Gods ogen als wanneer ik mijn kleine teen stoot tegen de deurpost. :)

In alle drie de gevallen is er sprake van een doel missen.

De grootste zonde die er is, is volgens ds. Pieter Boomsma trouwens één die iedereen eens deed, namelijk God de rug toe keren. Een grotere zonde dan dat, bestaat er niet. Niemand heeft daarom het recht om een ander te veroordelen.
Daardoor is iedereen even slecht in Gods ogen. Dat neemt niet weg dat naar mijn inziens de ene zonde groter is dan een andere zonde.

quote:

Mogelijk dat we wel kunnen afspreken welke vertaling we aanhouden omdat er nogal vertaalverschillen zijn rondom het woord en thema "zonde". Zelf ben ik voor de Nije Fryske Bibeloersetting ;)

Lijkt me niet verstandig. Er zijn situaties dat je beter uit de ene bijbel en dan weer uit de andere kunt citeren. Zo heb ik van de week de herziende statenvertaling gebruikt om een studie voor te berijden voor een vol evangelische huiskring, waar ik als vreemde eend ook bij zit. Echter in één geval kon ik beter uit de voeten met de nieuwe bijbelvertaling, omdat ze domweg ontbraken in deze statenvertaalversie.
Het kan verkeren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #20 Gepost op: december 11, 2012, 10:27:36 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 december 2012 om 11:36:
[...]

Volgens mij wordt hier een onderscheid gemaakt tussen onbewust zondigen en bewust zondigen...

Bij de laatste mag men nadrukkelijker de vraag naar "spijt" en "wens tot bekering" stellen... Maar kan men ook zeggen dat bij een vergelijkbaar vergrijp de een een "grotere" zondaar is dan de ander??

Of zou die laatste persoon nu eerder een "langere weg te gaan hebben" om te komen tot oprecht berouw en DAARMEE "verder van God afstaan"??

Dit doet me denken aan het kluswerk van een doe het zelver en dat van een timmerman. Mijn vader is timmerman. Hij heeft bij mijn huis een overkapping bij de schuur, poort en schutting aanzienlijk verbeterd, van een doe het zelver die het eerst zelf gemaakt had (met kromme spijkers, scheef bevestigingswerk etc).
Voor een doe het zelver was het acceptabel, wat hij maakte. Als mijn vader echter het zelfde zou doen voor mij, dan zou ik me door hem knap verwaarloost voelen  :D  Een timmerman zou zich moeten schamen, als het zo iets zou neerzetten. Vooral als die zo iets zou maken voor zijn eigen zoon.

Ik ben dan ook reuze blij dat mijn vader de hele zaak eens op een professionele manier sterk verbeterd heeft :)
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 10:28:50 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #21 Gepost op: december 11, 2012, 02:07:11 pm »
Hoi Zolderworm,

quote:

Zolderworm schreef op 11 december 2012 om 10:00:
Het enige wat het christendom is, is m.i. de activiteit en macht van Christus, die in de bijbel niet eens goed beschreven is.

Misschien is dat niet zo'n gek idee, om 'reëel bestaand christendom' en 'christendom zoals het bedoeld is' van elkaar te onderscheiden (naar anologie van het onderscheid dat tijdens de koude oorlog werd gemaakt tussen 'reëel bestaand' en 'echt' socialisme).
Op basis waarvan constateer jij waar de bijbel tekortschiet?

Met v&Vriendengroet,

Wim

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #22 Gepost op: december 11, 2012, 05:52:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 december 2012 om 10:14:
Echter in één geval kon ik beter uit de voeten met de nieuwe bijbelvertaling, omdat ze domweg ontbraken in deze statenvertaalversie.
Het kan verkeren.
Dan hoort het ook niet in het Woord van G'd  ;)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #23 Gepost op: december 11, 2012, 05:57:03 pm »
De Schrift geeft duidelijk aan dat er gradaties zijn in zonde, alleen wordt niet nader uitgelegd hoe en wat. Immers Christus is ons Fundament en dus zullen onze werken misschien verbranden in meer of mindere mate, maar niet wijzelf, als we op Christus, ons Fundament bouwen.

Uiteindelijk geeft de Schrift het ultieme voorbeeld.
De zware misdadiger (anders werd men niet gekruisigd) die naast Christus hing en op het allerlaatste Jezus Christus erkende, werd door Hem bevrijdt van de schuld over al zijn zonden op het allerlaatste moment.

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #24 Gepost op: december 11, 2012, 06:49:08 pm »
Hoi learsi,

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 17:57:
De Schrift geeft duidelijk aan dat er gradaties zijn in zonde, alleen wordt niet nader uitgelegd hoe en wat.
Wat leert de Bijbel jou over hoe wij mensen met die gradaties om moeten gaan?

quote:

De zware misdadiger (anders werd men niet gekruisigd) ...

Zou ik niet van uit gaan.
Tegenwoordig martelen we politieke gevangenen; de Romeinen kruisigden ze.
Ze bekommerden zich vooral om bedreigingen voor hun bezettingsmacht en minder om wat we tegenwoordig als 'misdaden' zouden beschouwen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #25 Gepost op: december 11, 2012, 06:52:06 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 10 december 2012 om 23:52:
[...]

Christus is m.i. geen rechter en geen politieman. Die rol hebben machthebbenden hem toebedeeld om de mensen bang te maken en volgzaam. Het is vooral de Rooms Katholieke kerk die schuld is aan dit ernstige maar hardnekkige misverstand. Er is geen oordeel en geen straf, maar wel verlossing. En Christus is de macht die in staat is de mens te verlossen.


[...]

Dat zou zo zijn als de mens een vrije wil had, die los staat van de erfzonde. Maar dat is niet het geval. De erfzonde is een staat van zijn waaraan de mens niet ontkomen kan, zelfs al doet hij nog zo zijn best om niet te zondigen. Daarom bestaat persoonlijke zonde niet. Het gedrag dat wij als zondig ervaren is slechts gedrag op basis van de erfzonde. Meer niet.
Er is geen persoonlijke zonde, maar alleen erfzonde, en verlossing van de staat van erfzonde. Die verlossing kunnen we zelf niet bewerkstelligen, maar alleen de macht van Christus kan dat, indien deze in ons werkzaam is. Het enige wat we kunnen doen is open staan voor de macht van Christus.
de bijbel barst van de voorbeelden over de vrije wil, daarbij is zonde een staat waarin de schepping verkeerd en zonden het gevolg van die staat. Tegen de staat kunnen we niets doen, vechten tegen de gevolgen wel. Ik troost me altijd maar weer aan Romeinen 7.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 06:56:05 pm door grondig christelijk »

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #26 Gepost op: december 11, 2012, 06:54:59 pm »
Hoi learsi,

quote:

gaitema schreef op 11 december 2012 om 10:14:
Er zijn situaties dat je beter uit de ene bijbel en dan weer uit de andere kunt citeren. Zo heb ik van de week de herziende statenvertaling gebruikt om een studie voor te berijden voor een vol evangelische huiskring, waar ik als vreemde eend ook bij zit. Echter in één geval kon ik beter uit de voeten met de nieuwe bijbelvertaling, omdat ze domweg ontbraken in deze statenvertaalversie.

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 17:52:
Dan hoort het ook niet in het Woord van G'd  ;)

Ah, je hebt het Woord van God niet alleen opgesloten in de Bijbel, maar nog specifieker in de herziene statenvertaling!
Vandaar dat ik het zo lastig herken in jouw eigen woorden. :P

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #27 Gepost op: december 11, 2012, 06:57:10 pm »
Hoi grondig christelijk,

quote:

grondig christelijk schreef op 11 december 2012 om 18:52:
de bijbel barst van de voorbeelden over de vrije wil

Zoals Zolderworm schrijft: de vrije wil om ons al of niet open te stellen voor Christus.

Met v&Vriendengroet,

Wim

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #28 Gepost op: december 11, 2012, 09:07:39 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 18:49:

Wat leert de Bijbel jou over hoe wij mensen met die gradaties om moeten gaan?

De Schrift leert dat Jezus Christus voor al onze zonden (licht en zwaar) is gestorven en opgestaan, om de schuld over deze zonden met Zijn Heilig Bloed weg te wassen, wanneer we Jezus in ons leven hebben, oprecht berouw hebben, de zonde belijden, vergeving vragen.
[...]

quote:

Zou ik niet van uit gaan.
Tegenwoordig martelen we politieke gevangenen; de Romeinen kruisigden ze.

Martelen is van alle tijd, ook de Romeinse. Trouwens, kruisigen is duidelijk een vorm van martelen. Met dat verschil dat men de gestrafte zolang mogelijk wil laten lijden alvorens te laten sterven.
Martelen nu is soms essentieel om uiterst cruciale informatie te bemachtigen, die eigen troepen kan beschermen en dus behouden. Het wordt niet gedaan om de ander opzettelijk te pijnigen als straf, maar als middel ter verkrijging van zeer belangrijke informatie.

Kruisigingen werden destijds toegepast bij zeer zware misdadigers, zoals tegenwoordig martelingen plaatsvinden bij zeer zware misdadigers, terroristen genaamd.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #29 Gepost op: december 11, 2012, 09:12:12 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 18:54:

Ah, je hebt het Woord van God niet alleen opgesloten in de Bijbel, maar nog specifieker in de herziene statenvertaling!
Vandaar dat ik het zo lastig herken in jouw eigen woorden. :P

Ik begrijp dat iemand als jij dat totaal niet snapt, Wim  :-)
Het Woord van G'd is niet opgesloten in de bijbel, G'd heeft Zijn Woord ons geschonken in de bijbel. Als een kompas en Tom Tom.

De vijand is er dus alles aan gelegen om G'd Zijn Woord te verminken, beter dan weghalen. Want als we de kompas of Tom Tom kwijt zijn, gaan we andere manieren zoeken om de weg te vinden, ons zeer bewust zijnde van wat we missen.

Maar saboteert de vijand het kompas of Tom Tom, dan denken we nog steeds dat we erover beschikken, alleen wijst het ons niet de weg naar waar we zijn moeten, maar laat het ons bewust verdwalen. Daarom zijn nieuwe vertalingen "gevaarlijk".