Auteur Topic: Gradaties in zonden  (gelezen 9263 keer)

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #30 Gepost op: december 11, 2012, 09:34:58 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 18:57:
Hoi grondig christelijk,


[...]

Zoals Zolderworm schrijft: de vrije wil om ons al of niet open te stellen voor Christus.

Met v&Vriendengroet,

Wim
juist

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #31 Gepost op: december 11, 2012, 09:37:25 pm »
Hoi learsi,

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 21:07:
De Schrift leert dat Jezus Christus voor al onze zonden (licht en zwaar) is gestorven en opgestaan, om de schuld over deze zonden met Zijn Heilig Bloed weg te wassen, wanneer we Jezus in ons leven hebben, oprecht berouw hebben, de zonde belijden, vergeving vragen.
Ik lees hierin geen antwoord op mijn vraag wat ons mensen te doen staat met dat idee van gradaties in zonden.

quote:

kruisigen is [...] een vorm van martelen.
Dat was ook een deel van mijn punt, ja.

quote:

Met dat verschil dat men de gestrafte zolang mogelijk wil laten lijden alvorens te laten sterven.
Martelen nu is soms essentieel
Dat is geen politiek correct standpunt (in het licht van universele rechten van de mens en zo) en ook geen christelijk standpunt, maar ik heb even geen zin om dat hier te gaan onderbouwen.

quote:

als middel ter verkrijging van zeer belangrijke informatie.
Dat 'nut' had het dus AD33 in elk geval niet.

quote:

Kruisigingen werden destijds toegepast bij zeer zware misdadigers

Akkoord, als je maar in je beschouwing betrekt dat toen andere dingen als misdaad golden dan nu.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #32 Gepost op: december 11, 2012, 09:50:26 pm »
Hoi learsi,

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 21:12:
G'd heeft Zijn Woord ons geschonken in de bijbel.

Hoe rijm jij de gelijkstelling van Bijbel en Woord van God met Johannes 1:1 (in z'n context)?
En waarom schrijf je "G'd" in plaats van "God" terwijl de herziene Statenvertaling gewoon 4100 keer "God" gebruikt?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #33 Gepost op: december 11, 2012, 10:41:32 pm »

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 21:12:

quote:

wimnusselder schreef:

Ah, je hebt het Woord van God niet alleen opgesloten in de Bijbel, maar nog specifieker in de herziene statenvertaling!
Vandaar dat ik het zo lastig herken in jouw eigen woorden. :P

Ik begrijp dat iemand als jij dat totaal niet snapt, Wim  :-)
Het Woord van G'd is niet opgesloten in de bijbel, G'd heeft Zijn Woord ons geschonken in de bijbel. Als een kompas en Tom Tom.

De vijand is er dus alles aan gelegen om G'd Zijn Woord te verminken, beter dan weghalen. Want als we de kompas of Tom Tom kwijt zijn, gaan we andere manieren zoeken om de weg te vinden, ons zeer bewust zijnde van wat we missen.

Maar saboteert de vijand het kompas of Tom Tom, dan denken we nog steeds dat we erover beschikken, alleen wijst het ons niet de weg naar waar we zijn moeten, maar laat het ons bewust verdwalen. Daarom zijn nieuwe vertalingen "gevaarlijk".

Je moet er niet van uitgaan dat een nieuwe vertaling steeds slecht of "slechter" is, maar de Statenvertaling (niet de herziene) is toch wel een soort standaard al zitten daar toch ook wel dingen in die niet zo goed vertaald zijn en die in andere vertalingen beter vertaald zijn. Maar dat is hier allemaal een beetje off-topic.
Het begrip TomTom vind ik niet zo erg toepasselijk maar het geeft wel weer dat jij de Bijbel beschouwt als een soort "woudlopershandboek". Denk eens na en kijk wat rond en ontdek dat het anders kan liggen. Om de waarheden te vinden is meer onderzoekend op weg gaan misschien wel een idee...
Niet simpele aanwijzingen als "na 100m rechtsaf!" denken te lezen, maar waarheden of aanwijzingen meer verborgen, en zodanig dat je je ook kunt vergissen en iets leest wat achteraf bezien eigenlijk heel anders bedoeld is als dat je altijd dacht.
En als je dan kijkt in het leven is ook niet alles zwart of wit -- er zijn schakeringen.
Zo denk ik erover.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 10:42:25 pm door Trajecto »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #34 Gepost op: december 11, 2012, 11:47:12 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 21:37:

Ik lees hierin geen antwoord op mijn vraag wat ons mensen te doen staat met dat idee van gradaties in zonden.
Ik ging ervan uit dat je zou begrijpen dat het antwoord niets is.
Behalve mbt onszelf richting G'd de Vader.
En onze christenbroeders te wijzen, aanspreken op eventuele zonden, niet veroordelen, maar wijzen op.

quote:

Dat is geen politiek correct standpunt (in het licht van universele rechten van de mens en zo)

Aan politiek correct doe ik ook niet.


quote:

Dat 'nut' had het dus AD33 in elk geval niet.
Vertel?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #35 Gepost op: december 11, 2012, 11:54:03 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 21:50:
Hoi learsi,


[...]

Hoe rijm jij de gelijkstelling van Bijbel en Woord van God met Johannes 1:1 (in z'n context)?
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Dat G'd het begin van de aarde heeft geschapen met het Woord.
G'd schept dus met Zijn Woord.

Want Jezus is het levende Woord en dus was Jezus er al in den beginne.

Tot slot, G'd geeft Zich aan ons "bloot" in Zijn Woord.


quote:

En waarom schrijf je "G'd" in plaats van "God" terwijl de herziene Statenvertaling gewoon 4100 keer "God" gebruikt?


Ook de vijand satan gebruikt steeds meer "God" als naam voor zijn afgoden, neem allah. Maar ook andere afgoden.
Om duidelijk onderscheid te maken dat ik het heb over de Ene Levende G'd van Israël, JHWH de G'd van Abraham, Isaac en Jacob, gebruik ik G'd ipv God.
De satan kan hierdoor niets ervan toe-eigenen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #36 Gepost op: december 11, 2012, 11:54:44 pm »
offtopic: 't Is weer fijn hoe ook deze draad totaal van zijn oorsprong afwijkt.
Ik heb door werkomstandigheden weinig tijd om te reageren en ben zelfs nog niet in staat geweest om de aanleiding van deze draad te beantwoorden. En ziedaar: de draad is al volledig geannexeerd.  :+ . Ik reageer pas over enkele dagen, het is werktechnisch momenteel 28 uur werken per dag. Een ogenblik geduld aub......
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #37 Gepost op: december 12, 2012, 12:54:43 am »

quote:

Trajecto schreef op 11 december 2012 om 22:41:
[...]
Het begrip TomTom vind ik niet zo erg toepasselijk.

Het gaat erom in mijn vergelijking van de bijbel met een kompas of tom tom, alleen om aan te tonen dat een middel om de juiste weg te vinden (wat de bijbel is) en ons op de juiste weg te houden, door de vijand satan het liefst wordt verminkt, zodat het ons bewust de verkeerde kant opstuurt.

De tom-tom is als voorbeeld gebruikt voor de brave burgers die met een kompas nog zouden verdwalen, omdat ze niet weten hoe het werkt. ;)

Deze vijandige daad van wegwijzer verminken werkt beter dan ons onze wegwijzer af te nemen.

De werking verder van het kompas of tom-tom doet geheel niets ter zake.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #38 Gepost op: december 12, 2012, 12:55:27 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 december 2012 om 23:54:
offtopic: 't Is weer fijn hoe ook deze draad totaal van zijn oorsprong afwijkt.
Ik heb door werkomstandigheden weinig tijd om te reageren en ben zelfs nog niet in staat geweest om de aanleiding van deze draad te beantwoorden. En ziedaar: de draad is al volledig geannexeerd.  :+ . Ik reageer pas over enkele dagen, het is werktechnisch momenteel 28 uur werken per dag. Een ogenblik geduld aub......
Geen zorgen hoor, we redden ons bet wel !

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #39 Gepost op: december 12, 2012, 01:06:11 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 december 2012 om 23:54:
offtopic: 't Is weer fijn hoe ook deze draad totaal van zijn oorsprong afwijkt.
Ik heb door werkomstandigheden weinig tijd om te reageren en ben zelfs nog niet in staat geweest om de aanleiding van deze draad te beantwoorden. En ziedaar: de draad is al volledig geannexeerd.  :+ . Ik reageer pas over enkele dagen, het is werktechnisch momenteel 28 uur werken per dag. Een ogenblik geduld aub......

Ja, het gebeurt gauw dat het niet on-topic blijft. Nou ja, helemaal strak elk zijpaadje vermijden is nou eenmaal ook moeilijk. En mensen gaan ook gauw stokpaardjes berijden als de gelegenheid zich ook maar eventjes voordoet. Als het te gek wordt moet er opnieuw afgesplitst worden. Van een "annexatie" ten behoeve van een ander onderwerp mag natuurlijk geen sprake zijn.
Je on-topic bijdragen zien we graag tegemoet als je tijd hebt, Riemer. :)


Mensen liefst zoveel mogelijk on-topic blijven!
(De laatste paar posts hadden overigens beter gepast in het topic "Het Woord, geloof, bewijs en zekerheid")
« Laatst bewerkt op: december 12, 2012, 02:04:15 am door Trajecto »

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #40 Gepost op: december 12, 2012, 02:11:22 am »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 09:36:
Hoi Ignatius,


quote:

wimnusselder schreef op 10 december 2012 om 23:41:
Wat mij betreft is de vraag niet zozeer of er gradaties te onderscheiden zijn in zonde, maar of het aan ons mensen is om dat te doen


Hoe anders?
Het geweten van anderen vorm je door hen het goede voorbeeld te geven: te doen waartoe je Geroepen wordt en door vervolgens uit te leggen waarom je doet wat je doet, nalaat wat je nalaat en terugkeert op eerdere schreden.
Je oordeelt als het ware eerder jezelf (de balk) dan de ander (de splinter), maar zelfs daarin moet je niet te ver gaan (je moet ook jezelf liefhebben om de ander lief te kunnen hebben als jezelf).
Beter dan je eigen eerdere handelen te veroordelen en vast te blijven zitten in het verleden waarin je je doel miste, is je te richten op wat God nu van je vraagt, je te bekeren, te doen waartoe God je Roept.


Ik vatte jouw eerste quote anders op: ‘zijn er gradaties te onderscheiden en is het aan ONS om dat te doen’. Mij vraag vervolgens was: Hoe wil je anders je (eigen) geweten vormen?

Vervolgens vat jij dat weer op alsof je andermans geweten zou moeten vormen. Dat lijkt mij niet. Je hebt je handen al vol aan je eigen geweten, als ik tenminste voor mezelf mag spreken. Ik moet er niet aan denken dat ik andermans geweten ook nog zou moeten gaan vormen.  :+

Dat neemt niet weg dat je een goed punt aansnijdt: het goede voorbeeld geven en doen waartoe je geroepen wordt. In de kindertijd kan ik me voorstellen dat je ouders het rolmodel zijn die je helpen je geweten te vormen, maar op een gegeven moment moet je dat toch zelf doen. Maar daar heb je dan wel weer de gradaties in zonde voor nodig, omdat het goede voorbeeld geven mede bepaald wordt door je geweten.

Je benoemd opnieuw het oordelen over een ander, maar ik denk juist dat dat niet zo’n rol speelt als je handelt vanuit God’s liefde voor je naaste en een zuiver hart. Overigens ben ik het van harte eens dat je ook jezelf lief moet kunnen hebben om een ander te kunnen liefhebben. Daar had ik eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan, maar is zeker een belangrijk punt!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #41 Gepost op: december 12, 2012, 02:19:49 am »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 09:36:

Als jij -in lijn met de traditie van je kerk- je Geroepen voelt om anderen te vermanen, wie ben ik dan om dat te veroordelen?
Het probleem dat ik constateer is, dat als je wijst op de zonde van een ander, dat er dan 3 vingers terugwijzen naar jezelf: je roept een vergelijkbaar oordeel van anderen over de balk in je eigen oog over je af.
Dat is niet meer dan een constatering van een 'mechanisme' in menselijke interacties: 'oordeel niet als je niet geoordeelt wilt worden'.

Het is ook niet nodig.
Door gehoor te geven aan de ingevingen van zowel waarheid als liefde in je hart, door die te interpreteren als de manier waarop God je Roept, de manier waarop God je laat zien waar je zelf dwaalt en waar voor jou de Weg ligt die je te gaan hebt, zul je niet alleen in je eigen leven de geest van Christus zichtbaar maken, maar ook -in de eerste plaats in je leven en pas in de tweede plaats in de woorden waarin je daarvan getuigt- anderen de waarheid aanzeggen in liefde.
Door vanuit eigen ervaring te spreken en door waarheid en liefde te combineren hoeft dat niet ervaren te worden als vermaning (tenzij die ander door eerdere ervaring met anderen die hem/haar wél vermaanden al te allergisch is geworden) en is de kans het grootst dat zij/hij daar lering uit trekt en niet in de verdediging gaat.


Het is een nogal vreemde constatering die je in de eerste alinea plaatst. Alsof er een soort christelijk karma op jezelf terug zou slaan als je je broeders en zusters vermaant of aanspoort?

Het is opvallend dat je meteen aankomt met het ‘zien’ van de balk en de splinter (Lucas 6:41) Want wat is het griekse werkwoord dat hier gebruikt word?  κατανοέω – katanoeō; nauwkeurig bekijken, zorgvuldig gadeslaan, in het oog houden. Dat is nu precies het werkwoord wat er staat in (Hebr 3:1) waar we worden aangespoord om ons oog op Jezus te houden. Het is ook het werkwoord wat in de aansporing staat in (Hebr 10:24): “Laten we elkaar in het oog houden om elkaar aan te sporen tot liefde en goede werken.”

Dus het werkwoord dat aan het begin van bovenstaande aansporing staat, zegt ons anderen, en allereerst Jezus, in het oog te houden, zorg te hebben voor elkaar en niet geïsoleerd te blijven en onverschillig ten opzichte van het lot van onze broeders en zusters. Onze houding is echter maar al te vaak juist het tegenovergestelde: onverschilligheid en desinteresse, die voortkomen uit egoïsme en gemaskeerd worden als respect voor “privacy”. Ook vandaag spoort de stem van de Heer ons allen aan elkaar in het oog te houden. Maar dan nu het ‘vermanen’…

Hier zou ik een aspect van het christelijk leven willen vermelden dat, naar ik denk, geheel is vergeten: de broederlijke terechtwijzing met het oog op het eeuwige heil. Vandaag zijn wij in het algemeen zeer gevoelig voor de idee van de liefdadigheid en het zorgen voor het lichamelijk en materieel welzijn van de ander, maar wij hullen ons bijna geheel in stilzwijgen wanneer het gaat om onze geestelijke verantwoordelijkheid voor onze broeders en zusters. Dit was niet het geval in de vroege Kerk of in die gemeenschappen die waarlijk volwassen zijn in het geloof, die niet alleen bezorgd zijn om de lichamelijke gezondheid van hun broeders en zusters, maar ook om hun geestelijke gezondheid en hun uiteindelijke bestemming. De Schriften vertellen ons: “Maak een spotter geen verwijten: hij gaat u maar haten. Doe het een wijze: die zal u waarderen. Deel mee aan een wijze en hij zal nog wijzer worden, onderricht een rechtvaardige en hij zal zijn geweten nog vermeerderen” (Spr. 9,8-9).

Christus zelf gebiedt ons een broeder terecht te wijzen die een zonde begaat (vgl. Mat. 18,15). Het werkwoord dat wordt gebruikt om broederlijke terechtwijzing aan te geven – elenchein – is hetzelfde als het werkwoord dat wordt gebruikt om de profetische zending aan te duiden van de christenen, namelijk zijn stem verheffen tegen een generatie die toegeeft aan het kwaad (vgl. Ef. 5,11). De traditie van de Kerk heeft “zondaars vermanen” opgenomen in de werken van barmhartigheid. Het is belangrijk deze dimensie van de christelijke liefde opnieuw te ontdekken. Wij moeten ten opzichte van het kwaad niet zwijgen. Ik denk aan al die christenen die vanuit menselijk standpunt of uit louter persoonlijk gemakzucht zich aanpassen aan de heersende mentaliteit in plaats van hun broeders en zusters te waarschuwen tegen een manier van denken en handelen die tegengesteld zijn aan de waarheid en niet de weg van het goede volgen.

Christelijke vermaning wordt, wat dit betreft, nooit gemotiveerd door een geest van wederzijdse beschuldiging. Zij wordt altijd gedreven door liefde en barmhartigheid en komt voort uit een echte bezorgdheid voor het welzijn van de ander. Zoals de apostel Paulus zegt: “Als iemand op een misstap betrapt wordt, moet gij, geestelijke mensen, zo iemand in een geest van zachtmoedigheid oprichten; let tegelijk op jezelf, jij kunt ook in verzoeking komen” (Gal. 6,1). In een wereld die is doortrokken van individualisme is het essentieel het belang van de broederlijke terechtwijzing opnieuw te ontdekken, zodat wij samen de weg naar heiligheid kunnen gaan.


quote:

Ik acht het niet onmogelijk dat kerken zoals de jouwe nodig zijn voor mensen die al te zeer getekend zijn door een samenleving waarin het maar al te gebruikelijk is dat mensen elkaar veroordelen.
In de Bijbel zie je ook dat God de mensen stapje voor stapje verder helpt en niet meteen in Genesis begint met zeggen dat je vijand lief moet hebben: eerst stoppen met mensenoffers, pas dan helemaal stoppen met offeren in de tempel; eerst 'eerlijk' oog om oog en tand om tand in plaats van 7 maal 70 keer vergelden, pas dan vergeven etc..



In 'kerken zoals de mijne' gebuiken we een bijbel waarin God in Genesis ons al oproept om “hoeders” van onze broeders en zusters te zijn (Gen. 4,9) en relaties aan te gaan die zijn gebaseerd op wederzijdse aandacht en attentie voor het welzijn, het algehele welzijn van anderen. Het grote gebod van de liefde voor elkaar vraagt dat wij onze verantwoordelijkheid erkennen voor hen die evenals wij schepselen en kinderen van God zijn. Het feit dat wij broeders en zusters zijn in het mens-zijn en in veel gevallen ook in het geloof, zou ons moeten helpen in anderen een waar alter ego, oneindig bemind door de Heer, te herkennen.

Als wij deze manier van anderen te zien als onze broeder en zuster ontwikkelen, dan zullen in ons hart solidariteit, gerechtigheid, barmhartigheid en medelijden opwellen. De dienaar Gods Paulus VI zei dat de wereld vandaag vooral lijdt aan een gebrek aan broederlijkheid: “De wereld is ziek. Haar ziekte bestaat niet zo zeer in het verkwisten van de natuurlijke hulpbronnen of de inbeslagname ervan door enkelen, als wel in het gebrek aan broederlijke gezindheid tussen de mensen en tussen de volkeren” (Populorum progressio, 66).

bron: Vastenboodschap 2012 - (Benedictus XVI). Hier staat precies wat ik wilde zeggen, maar dan stukken beter verwoord!
« Laatst bewerkt op: december 12, 2012, 02:47:19 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #42 Gepost op: december 12, 2012, 02:44:09 am »

quote:

wimnusselder schreef op 11 december 2012 om 09:36:


De manier waarop jouw kerk mensen tegenwoordig veroordeelt is beter (werkt minder averechts) dan de manier waarop 'supporters' geneigd zijn te oordelen over 'hun tegenstanders' en over 'partijdige arbiters' en kan dus veel mensen een stapje verder helpen.
Het feit dat jouw kerk de grootste is, zou wel eens kunnen samanhangen met het feit dat het overgrote deel van de mensheid nog niet zonder menselijke autoriteiten kan (de Geest aan kan spreken die ook over henzelf is uitgestort).

Naast jouw kerk zijn er ook andere kerken en religies met bestaansrecht en als ik het goed begrijp (o.a. op grond van wat jij eerder hebt geschreven in dit forum) erkent jouw kerk dat ook, ongeveer sinds het 2e Vaticaans concilie.
Onder die andere kerken en religies zijn er die bedoeld zijn voor mensen die verder zijn in het liefhebben van God boven alles en hun naaste als zichzelf en het zich daarbij laten leiden door de geest van Christus.
Er zijn er ook voor mensen die minder ver zijn.



En opnieuw kom je met opmerkingen over ‘hierarchie’ en ‘organisatie’ wanneer het de RKK betreft. Het was me in het verleden al eerder opgevallen, maar ik ken werkelijk geen enkele katholiek die de Kerk in bovenstaande termen beschrijft, laat staan ervaart! Enkele uitzonderingen wellicht daargelaten.  Als het over de Kerk gaat dan worden meestal termen als ‘Sacrament in de wereld’, ‘Bruid van Christus’, of ‘ Mystiek Lichaam van Christus’ gebruikt. Het is een typische reformatorische trek om de eerst genoemde termen te gebruiken. Vanuit mijn optiek is dat vanuit een ‘werelds’ denken en daarom worden ook ‘wereldse’ etiketten geplakt.

De Kerk erkent al veel langer dat er andere religies bestaan, of andere kerken. Maar de relatie met die andere religies en kerken is pas expliciet verwoord sinds Vaticanum II. Het zou goed kunnen dat mensen in die andere kerken God liefhebben. Met dien verstande dat zij een onvolledig godsbeeld hebben, dan wel een gemankeerd idee van God’s Kerk. Daarmee kunnen zij best superdevoot zijn, dat staat daar los van.

quote:

Voor zover jouw kerk zich tegen die andere kerken en religies afzet of zich als superieus daaraan presenteert roept ze het oordeel over zich af slechts 'kerk' onder de kerken te zijn.
Jij hebt me echter geleerd dat jouw kerk ook in staat is tot inclusief denken: in termen van een Kerk waarin al die kerken en religies een plek hebben.


Dat ‘superieur’ achten is een subjectieve waarneming. Wij hebben dat niet, maar we weten wel dat God één kerk heeft gesticht en dat die in haar volheid zich bevind in de Katholieke Kerk. Wij hoeven ons daarmee niet tegen anderen af te zetten. Sterker nog, er is geen enkel geschrift vanuit het magisterium die dat beweerd. Het is slechts de perceptie van enkele christelijke gemeenschappen, voornamelijk vanuit de reformatie. De Kerk denkt zéér inclusief, omdat deze wereld en elk schepsel daarop nu eenmaal van God afkomstig zijn. Ongeacht de religie die men al dan niet aanhangt. Maar we kunnen er nu eenmaal niet omheen dat Christus de ENIGE weg, waarheid en het leven is. Met alle respect voor andere religies... dus dat verkondigen wij ook.

quote:

De pretentie te weten welke plek elk van die andere kerken en religies in dat geheel heeft en de neiging dat op zo'n manier te uiten dat ze in de verdeding te gaan is dan weer wat riskant.
Dat risico (van het als mensen onderscheiden van gradaties van waarheid van kerken en religies) hangt uiteraard ten nauwste samen met het risico van het als mensen onderscheiden van gradaties van zonden (van anderen).
Pas daar mee op, zou ik zeggen.
Riemer's 'je zondigt of je zondigt niet' lijkt mij veel veiliger.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ook dat is jouw perceptie. In God’s heilsbestel is er nu eenmaal een onderscheid in zonden. De Kerk heeft eerlijk gezegd niet zo heel veel boodschap aan wat men van haar denkt. Als dat zo was hadden we vast al zwarte lesbische bisschoppen die condoom verkopen in de abortuskliniek. Het zou vast de populariteit verhogen in bepaalde kringen, maar wij marchanderen nu eenmaal niet met God’s leer.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #43 Gepost op: december 12, 2012, 07:46:15 am »

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 17:52:
[...]

Dan hoort het ook niet in het Woord van G'd  ;)
Daar dacht ik dus anders over  :+
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #44 Gepost op: december 12, 2012, 09:57:26 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2012 om 10:44:
Mensen kijken vaak naar de gevolgen van een overtreding namelijk en wegen de zwaarte van de overtreding af aan de gevolgen.
Ik zeg dan: dat is niet juist. Beide keren is het een overtreding.
Jezus geeft voorbeelden waaruit blijkt dat de gedachte aan zonde erger kan zijn dan het doen van de zonde. Daarmee bevestigt Hij jouw idee dat je niet moet kijken naar de gevolgen van de zonde voor de maat van de zonde. Máár daarmee zegt Hij juist NIET dat alle zonde gelijk is. Hij bevestigt dat het er maar van afhangt ! Maar algemeen is dat de  voleinding en uitvoering van de gedachte tot zonde een grotere maat van ongerechtigheid brengt. Want het vraagt een zekere volharding.

quote:


Maar zonde is wat anders dan een overtreding.
Zonde is, dat is wel helder meen ik, je doel missen.
Dat kun je niet "een beetje missen". Een beetje dwalen in menselijk oogpunt zou kunnen maar in Gods ogen?

Mijn idee is het benoemen als "je doel missen" niets anders is dan zakken zand strooien in de ogen van misleidden. Je doel missen is gewoon niets anders dan ongehoorzaam zijn. Een beetje ongehorozaam is ook ongehoorzaam. Wie het kleine niet toevertrouwd kan worden, zal ook het grote niet toevertrouwd krijgen. Het is een appèl om ons leven te heiligen, en veel méér gehoorzaamheid aan de dag te leggen. Dat is precies het tegenovergestelde van wat het gepraat over "doel missen" beoogt. Rom.1. Maar waarom zou je het willen omschrijven als 'doel missen', wanneer in normaal normatief nederlands het begrip "zonde" zo veelzeggend is??

Rom 1:17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.
Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.


Gods ogen zien alles, en elke haar is geteld. Zou dan iemand een haar uittrekken hetzelfde zijn als duizend heuvels haar verzamelen van hen die je daartoe eerst vergast hebt? God is een rechtvaardig God. Elke beproeving is een weegschaal en beproeving van zonde, barmhartigheid, liefde, heiliging. De beproeving is tot loutering van de rechtvaardige en tot bekering van hen die het beginsel van rechtvaardigheid kennen, maar er niet uit handelen, en tot bevestiging van de verwerping van de onrechtvaardige. Alles heeft een eigen maat. De liefde, de toorn. Maar Gods liefde voor wie Hem vrezen kent geen maat en zijn trouw kent geen grenzen, en zijn barmhartigheid is onuitputtelijk, en zijn toorn zal een maat en een einde kennen, en uit liefde zal hij niet eeuwig twisten en toornen, maar als de gezette tijden voleindigd zijn, dan zal Hij komen, met spoed. Ja; nu al spoedt Hij zich tot ons !

quote:

Ik denk hierbij bv aan het feit dat er in de Bijbel vaak over zonde gesproken wordt icm de mens en niet over zonden.
Zoals Romeinen 5:20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.
Ik meen dat je reeds hebt aangegeven dat zonde in meervoud bij jou itt zonde in enkelvoud wel een maat van Gods oordeel heeft. En wat jij hier aanhaalt in Rom. 5, bevestigt dit over één kam scheren van meervoud en enkelvoud. Deze tekst benoemt concreet het "meer" en "minder" als maat van de zonde. Als maat van de genade.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2012, 10:03:24 am door small brother »