Auteur Topic: Gradaties in zonden  (gelezen 11901 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #60 Gepost op: december 13, 2012, 01:33:35 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 december 2012 om 08:35:
[...]

Als je mijn bijdrage nu eens zou lezen met de gedachte "hier steekt hij ook een hand in eigen boezem" in het achterhoofd, zou je dan een andere toon hebben aangeslagen in je reactie??

Excuus, bij nalezing van mijn bijdrage kan uit de toonzetting inderdaad de indruk onstaan dat ik het onsympathiek bedoel. Dat is niet zo. Ik heb je hoog zitten, dus ik had zeker niet de intentie om je te beledigen o.i.d.

Mijn punt was meer dat de technische werking of beschrijving van het Lichaam (vandaar de analogie met een anatomie boek ), niet zo ter zake doet in de dagelijkse beleving. Iedereen binnen dat Lichaam is christen en dient God op zijn of haar manier... dat de ene een leek is en de ander een bisschop doet daar niet zoveel aan af. Pas als er een beroep wordt gedaan op dat ambt komt het om de hoek kijken.

Wat de rest betreft, ik poogde een relatief recent voorbeeld uit de praktijk te geven van dienstbaarheid jegens de reformatorische kerken en wat de ervaring daar doorgaans mee is...omdat je dat punt benoemde in jouw vorige post.  Het was van mijn kant meer bedoeld om van jou óók een praktijkvoorbeeld te ontlokken. :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #61 Gepost op: december 13, 2012, 01:43:07 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 13:33:
[...]
Wat de rest betreft, ik poogde een relatief recent voorbeeld uit de praktijk te geven van dienstbaarheid jegens de reformatorische kerken en wat de ervaring daar doorgaans mee is...omdat je dat punt benoemde in jouw vorige post.  Het was van mijn kant meer bedoeld om van jou óók een praktijkvoorbeeld te ontlokken. :)

Er is in 500(-1000) jaar veel gebeurd...

Ik denk dat we in dit verband dit advies van Jezus "mogen" meewegen:

Mat 18:21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.

We moeten gewoon nog wat meer geduld met elkaar hebben... Als ons vertrouwen (fides!) in Christus maar groot genoeg is, dan komt dat vertrouwen in elkaar echt wel een keer!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #62 Gepost op: december 13, 2012, 02:06:13 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 04:31:
[...]
Uiteraard is er al 20 eeuwen een hierarchie aanwezig en staat die beschreven in kerkelijke documentatie. Waar we het over hadden is dat katholieken onderling, de Kerk niet in die termen beschrijven omdat dat voor ons niet het eerste, in het oog springende, kenmerk is. Maar voor buitenstaanders, of minder betrokkenen, blijkbaar des te meer... daarmee zeg ik dus niet dat er geen hierarchie is of dat die onbelangrijk is...

In het geval van dwaling is het niet zo verwonderlijk dat die hierarchie zich sterker laat voelen. De Geest werkt in de Kerk namelijk niet alleen bottom-up, maar laat zich ook top-down gelden. Als er van 'beneden' dwalingen de Kerk binnenkomen dan laat de top zich meer gelden. Dat geldt ook voor ambtsbekleders binnen de Kerk. Nu is dat transparanter dan ten tijde van de Reformatie, maar toen was het wangedag ook veel omvangrijker.
Ik denk dat we op dit punt nog heel veel te leren hebben in de komende (ik zeg maar) 20 eeuwen: hoe te "zijn" binnen het spanningsveld tussen enerzijds "Gods heiligheid" (in "GKV-termen":  "de Waarheid") en anderzijds zijn "genade en liefde", ook als het gaat om "het hoeden der kudde"... Waarbij het maar de vraag is of daarbij het woord "gelden" wel zo'n gelukkig gekozen woord is...

Jer 23:1 ‘Wee de herders, door wie de schapen van mijn kudde omkomen en verloren lopen – godsspraak van de HEER. 2 Daarom, zo spreekt de HEER, de God van Israël, tegen de herders die mijn volk weiden: “Door uw schuld zijn mijn schapen verdwaald en uiteengedreven; u hebt er niet op gelet. Maar Ik let wel op u, vanwege al uw misdaden – godsspraak van de HEER.” 3 Ik breng de overgebleven schapen bijeen uit alle landen waarheen Ik ze heb verdreven. Ik breng ze terug naar hun weiden; ze worden weer vruchtbaar en talrijk. 4 Dan stel ik herders over hen aan die hen werkelijk weiden. Ze hoeven niet bang of angstig meer te zijn, geen van hen wordt nog vermist – godsspraak van de HEER. 5 Geloof Mij, de tijd komt dat Ik een wettige telg van David laat opstaan – godsspraak van de HEER. Hij zal met bekwaamheid regeren en het land rechtvaardig en eerlijk besturen. 6 Dan wordt Juda bevrijd, en leeft Israël veilig. Dit is de naam die men het geeft: “HEER, onze gerechtigheid.”

Ik vrees dat eenieder "in de apostolische opvolgingslijn, zowel binnen het Reformatorische als het Tridentijnse deel der Kerk van Rome" op dit punt nog wel enige "vervolmaking" zal behoeven...

Dan stel ik herders over hen aan die hen werkelijk weiden. Ze hoeven niet bang of angstig meer te zijn, geen van hen wordt nog vermist – godsspraak van de HEER.

Dit is zo'n bijbelwoord dat (mits "goed" overdacht) echt pijn doet tot 'diep in het hart'...

(mij wel, in ieder geval, want ik voel mijn "menselijke onvermogen" al weer volledig naar boven komen!!)
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 02:08:45 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

wimnusselder

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #63 Gepost op: december 13, 2012, 06:03:53 pm »
Hoi Zolderworm,

quote:

Zolderworm schreef op 12 december 2012 om 10:55:
Op basis waarvan constateer ik dat de bijbel tekortschiet? Onder meer op basis van de tegenstrijdigheden in het beeld van God. Meedogenloos versus liefdevol.
Ja, de bijbel opgevat als mensenwerk, als weergave van Godsbeelden in plaats van als Godsexpressie schiet inderdaad tekort, naar menselijke maatstaven.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #64 Gepost op: december 13, 2012, 06:10:25 pm »
Hoi learsi,

quote:

learsi schreef op 12 december 2012 om 19:56:
Elke uiting die men de Geest toeschrijft en de Schrift weerspreekt, is duidelijk NIET van de Geest.

Daarmee lijk je de Bijbel tot maatstaf van de Geest te maken en de Bijbel boven God te plaatsen, als een soort 4e lid van de drieëenheid, als hogere autoriteit dan in elk geval die Geest.

In mijn ervaring en die van de traditie waarin ik mij geplaatst heb gaat de Geest verder waar de Bijbel stopt.
Bouwt daarop voort, zoals Jezus voortbouwde op het Oude Testament.
Het minst controversiële voorbeeld is, dat de Geest ons als christenen leidde tot het afschaffen van slavernij, daar waar de Bijbelschrijvers daar nog niet aan toe waren.

Met v&Vriendengroet,

Wim

small brother

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #65 Gepost op: december 13, 2012, 07:16:39 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 13 december 2012 om 18:10:
Het minst controversiële voorbeeld is, dat de Geest ons als christenen leidde tot het afschaffen van slavernij, daar waar de Bijbelschrijvers daar nog niet aan toe waren.

Waarom denk je dat? Omdat er christenen waren ten tijde van het afschaffen van de slavernij? Hoe zit het dan met moderne slavernij? Zijn niet de christenen in vergelijkbare mate actief in het zich vrijwillig onderwerpen aan bank en werkgever? Stel dat je een schuld hebt van 100.000 euro. Waaraan ontleen je dan dat je geen slaaf bent? Alleen maar aan de hypothese dat je ruim méér gaat verdienen dan waartoe je schuld je verplicht.

Maar hoe realistisch is dat? Heb je je inkomen onder controle? Wat als God met jou andere plannen heeft? Ben je vrij om je roeping te volgen? Of heb je de euro onder controle? Heb je de rente onder controle? Vandaag de dag regeren de rentegoden uit New  York complete landen alsof de landen schatplichtig zijn aan de beleggers. Hebben wij toestemming gekregen van Christus als de eigenaar van ons door Hem  gekochte lichaam om ons leven te bestemmen en te geven aan de zaken van materie?

Daarom: waarom zouden we specifiek aan christenen toerekenen in het verleden, waar we als christenen in het heden actief deelnemen aan moderne vormen van slavernij?
Of zien we hierin wel onderscheid in zonde tussen de ene slavernij en de andere? Ik weet dat jij dat wel ziet, daarom voor jou: Waren het de niet-christelijken die de slavenhandel dreven, toen het de tijd daarvan was? En als christenen dan tegen slavernij zijn, zouden wij ook niet in het heden in het kleine getrouw horen te zijn, als we een zicht en een oordeel hebben over het grotere in het verleden?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 07:19:27 pm door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #66 Gepost op: december 13, 2012, 09:04:10 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 13 december 2012 om 18:10:

Daarmee lijk je de Bijbel tot maatstaf van de Geest te maken en de Bijbel boven God te plaatsen, als een soort 4e lid van de drieëenheid, als hogere autoriteit dan in elk geval die Geest.

Nee, je draait het om nu, Wim.
De Geest is Leidend, maar we kunnen toetsen of iets werkelijk van de Geest afkomstig is, doordat G'd ons OOK Zijn Woord heeft gegeven, Zijn Woord dat de Geest NOOIT zal tegenspreken of verloochenen.

Het Woord van G'd beperkt dus niet de uitingen Geest, maar bevestigd deze juist, zodat we kunnen weten dat het werkelijk van de Geest afkomstig is.

quote:

minst controversiële voorbeeld is, dat de Geest ons als christenen leidde tot het afschaffen van slavernij, daar waar de Bijbelschrijvers daar nog niet aan toe waren.

De bijbelschrijvers hebben niets opgeschreven, dat G'd de Vader niet heeft ingegeven. Het was dus G'd Zelf die heeft laten schrijven dat we onze slaven goed dienen te behandelen en regels ervoor heeft opgesteld. Rechten en plichten van slaven.

G'd heeft dus niets tegen slavernij op zich. Tenminste, ik ken geen vers in de Schrift waarin Hij de slavernij verwerpt.
Dus kan je je serieus gaan afvragen of het afschaffen van slavernij wel iets was dat door de Geest is ontstaan, of dat het gewoon een heidense daad is geweest van "vrede, vrede" roepende ongelovigen?

Wanneer we de USA bekijken, dan blijkt dat het zuiden waar men de slavernij in stand wilde houden meer gelovig was dan het noorden, waar men dat wilde afschaffen. Nu heb ik dat ergens ooit gelezen, maar heb de bron zo niet bij de hand. Misschien dan ik het nog weer op Google vinden, dan zal ik het later nog toevoegen.

Misleiding is altijd anders dan het lijkt.
Kijk naar de vele zogenaamde goede doelen, waar het hoogste doel stiekem is dat de directies ervan riant kunnen leven en hulp bieden slechts bijaak is. Op het oog zeer vrome mensen, maar hoe is het werkelijk?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #67 Gepost op: december 13, 2012, 09:28:24 pm »
Slavernij is wel een interessant onderwerp.
Het wereldsysteem is wel in mijn ogen een slavernij.
Ik merk het. De baas bepaald wie er aan het werk is, voor hoeveel en voor hoe lang. Je hebt er als werknemer weinig over te zeggen. Je kan enkel bedelen voor werk. Dan maar hopen dat de baas je een baan gunt.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 09:28:51 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #68 Gepost op: december 13, 2012, 09:32:01 pm »
Hoi small brother,

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 19:16:
Waarom denk je dat [christenen door de Geest geleid werden tot afschaffing van de slavernij]?

Laten we ons even beperken tot de letterlijke betekenis van slavernij.
Dat allerlei vormen van slavernij in meer figuurlijke zin nog op afschaffing wachten ben ik volledig met je eens.
Daar zitten inderdaad mogelijk ook veel zondiger vormen van slavernij bij dan die letterlijke slavernij; het ging me even niet daarover, maar de autoriteit van Bijbel versus Geest om te bepalen of er gradaties zijn in zonden en of wij als mensen daar dan wat mee moeten.

De Transatlantische slavenhandel werd gedreven door christenen.
De slavenhouders waren christenen.
Degenen die campagne voerden tegen slavenhandel en slavernij waren christenen.
Degenen die de wetten maakten tegen slavenhandel en slavernij waren christenen.
Die christenen ervoeren slavernij kennelijk eerst wel en toen in toenemende mate niet meer als in overeenstemming met God's wil.
Domweg omdat er toendertijd nauwelijks niet-christenen waren in Europa en de Amerika's die betrokken waren bij slavenhandel en slavernij (behalve die slaven zelf dan).

Slavernij is uiteraard alleen de jure afgeschaft (geen notaris die meer koopaktes voor slaven opstelt) en sterk in omvang afgenomen.
Ook in letterlijke zin bestaat het nog steeds en zijn er ook christenen bij betrokken.
Er is echter geen christen meer die het in z'n hoofd haalt om op grond van de Bijbel te bepleiten dat slaven hun lot moeten accepteren.
Dat lijkt mij vooruitgang en in elk geval in mijn geloofstraditie schrijven we die vooruitgang sinds de Bijbel toe aan de werking van de Geest.
In de jouwe niet...??

Met v&Vriendengroet,

Wim

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #69 Gepost op: december 13, 2012, 09:37:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 21:28:
Slavernij is wel een interessant onderwerp.
Het wereldsysteem is wel in mijn ogen een slavernij.
Ik merk het. De baas bepaald wie er aan het werk is, voor hoeveel en voor hoe lang. Je hebt er als werknemer weinig over te zeggen. Je kan enkel bedelen voor werk. Dan maar hopen dat de baas je een baan gunt.
Precies, het enige dat "de baas" niet mag is zijn werknemers slaan of anderzijds lijfelijk straffen.  :) Maar, dat mag een meester evenmin een slaaf, volgens de wetten van G'd in de Schrift.

Adinomis

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #70 Gepost op: december 13, 2012, 09:45:00 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 13 december 2012 om 21:32:

Dat lijkt mij vooruitgang en in elk geval in mijn geloofstraditie schrijven we die vooruitgang sinds de Bijbel toe aan de werking van de Geest.
In de jouwe niet...??
Jij als Quaker denkt ongetwijfeld aan William Penn de Quaker, waarnaar Pennsylvania is genoemd. Ik heb gelezen dat onder zijn invloed de slavernij werd afgeschaft en Pennsylvania een toevluchtsoord werd voor slaven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #71 Gepost op: december 13, 2012, 09:51:23 pm »
Hoi learsi,

quote:

learsi schreef op 13 december 2012 om 21:04:
De Geest is Leidend, maar we kunnen toetsen of iets werkelijk van de Geest afkomstig is, doordat G'd ons OOK Zijn Woord heeft gegeven, Zijn Woord dat de Geest NOOIT zal tegenspreken of verloochenen.
Zolang de Geest niet met iets nieuws komt (voortbouwend op het in de Bijbel bereikte niveau van medemenselijkheid) is de Bijbel inderdaad bruikbaar als toetsingscriterium.

quote:

De bijbelschrijvers hebben niets opgeschreven, dat G'd de Vader niet heeft ingegeven.

Waren die bijbelschrijvers geen feilbare mensen dan?
Als je ze onfeilbaar acht maak je ze toch de facto lid van de drieëenheid?

quote:

Het was dus G'd Zelf die heeft laten schrijven dat we onze slaven goed dienen te behandelen en regels ervoor heeft opgesteld. Rechten en plichten van slaven.
Neem ik ook aan; zolang er slavernij was moesten slaven goed behandeld worden.

quote:

G'd heeft dus niets tegen slavernij op zich. Tenminste, ik ken geen vers in de Schrift waarin Hij de slavernij verwerpt.
Was het afschaffen van de slavernij volgens jou in strijd met de wil van God??

quote:

Dus kan je je serieus gaan afvragen of het afschaffen van slavernij wel iets was dat door de Geest is ontstaan, of dat het gewoon een heidense daad is geweest van "vrede, vrede" roepende ongelovigen?

Die christenen die de afschaffing bepleitten (waaronder een aantal uit mijn geloofstraditie) ervoeren dat echt anders volgens de getuigenissen die ze nalieten.

Je leidt toch ook niet uit het Oude Testament af dat God nog steeds wil dat we dieren offeren in een tempel, nadat Christus in het Nieuwe Testament duidelijk heeft gemaakt dat we God in geest en in waarheid moeten dienen en dat dergelijke offers dus niet meer van belang zijn?
Dan moet je toch ook kunnen accepteren dat Christus' geest sindsdien andere normen geradicaliseerd heeft?
"U is gezegd..., maar ik zeg u..."

En daar gaat de Geest mee door, niet alleen todat we onze vijanden echt liefhebben, maar zelfs totdat we geen vijanden meer maken.
Zolang je mensen tot slaaf maakt en in slavernij houdt (nu ook in figuurlijke zin bedoeld), maak je vijanden, want alle mensen zijn beelddragers van God, verdienen als zodanig behandeld te worden en zullen dat recht vroeg of laat opeisen, goedschiks (geweldloos) of kwaadschiks (als vijand).

Met v&Vriendengroet,

Wim

Adinomis

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #72 Gepost op: december 13, 2012, 10:39:44 pm »
In de bijbel was een slaaf zoiets als nu een werknemer. Als het op die manier functioneerde was het geen probleem. In het jubeljaar kon een slaaf vrijkomen, maar soms wilde hij dat niet omdat zijn "eigenaar" hem goede beloning, eigenwaarde en omstandigheden gaf.

Toch heeft ook in de bijbel het woord "slaaf" een negatieve klank. Lees bijv.
Gal.4:22-30, Joh.15:15.

Paulus adviseert om gebruik te maken om vrij te komen van de slavernij.
1 Kor. 7:21

De manier waarop slavernij zich heeft ontwikkeld is ten hemel schreiend.

Het is goed wat er in Pennsylvania is gebeurd.
Wij mogen ook vrije kinderen van God zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #73 Gepost op: december 13, 2012, 11:30:27 pm »
Hoi Adinomis,

quote:

Adinomis schreef op 13 december 2012 om 22:39:
In de bijbel was een slaaf zoiets als nu een werknemer.

Ja, dat is een manier om Bijbelse normen te 'vertalen' naar bruikbare normen voor onze huidige samenleving.

Historisch gezien klopt dat niet.
In pre-kapitalistische samenlevingen zoals die waarin de Bijbel ontstond waren slaven in overgrote meerderheid krijgsgevangenen van veroveringsoorlogen door een imperiale macht, bijv. de Romeinen.
De voortdurende uitbreiding van het Romeinse Rijk had als belangrijke functie het 'leveren' van 'slaven' (denk aan de Slavische volken die lang in de frontlinie lagen...) voor de voor die tijd grootschalige landbouwbedrijven die de grote steden van graan voorzagen en voor de gladiatorgevechten die als voornaamste amusement dienden voor het gewone volk (brood en spelen).
De belangrijkste manier om te voorkomen dat slaven ontsnapten was niet opsluiting of ander geweld, maar verplaatsing naar een gebied waar ze geen etnische/familiebanden hadden en dus wel moesten 'integreren' en zich dociel opstellen om te overleven.
Ze bleven als etnische vreemdelingen herkenbaar als slaaf.

Daarnaast was er in veel beperktere omvang, binnen etnisch homogene groepen, sprake van schuldslavernij, als gevolg van natuurrampen (tegenvallende oogsten en moeten lenen om te overleven) en de eerste kapitalistische elementen ("akker aan akker trekken", woeker).
Die laatste vorm van slavernij, van 'eigen volk', werd in de Bijbel als eerste aan banden gelegd door het instituut jubeljaar, waardoor schulden niet eindeloos konden oplopen en voortbestaan.
Het was zondiger om een mede-Israëliet (eindeloos) als slaaf te houden dan iemand van een paar volken verderop...

De moderne slavernij die in de 19e eeuw werd afgeschaft was massaler dan de schuldslavernij die de Bijbel aan banden legt en werd gevoed door onderlinge oorlogen tussen Afrikaanse volken die (in de beleving daar) vergelijkbaar maken met die Romeinse veroveringsoorlogen.
Alleen groeide die traditionele vorm van tot slaaf maken van leden van naburige volken nogal in omvang door de export van moderne wapens van Europa naar Afrika en het afvoeren van slaven naar de Amerika's.
De resulterende driehoekshandel (wapens naar Afrika, slaven naar de Amerika's, slavernijproducten als suiker en katoen naar Europa) was kapitalistisch van aard: slavenhouders investeerden in slaven.
Ze gezond en productief houden was de voornaamste reden voor 'humane' behandeling en ... bekering tot het christendom (onderdrukken van 'heidense' godsdiensten waaraan ze eigenwaarde en rebelse neigingen ontleenden).
Die driehoekshandel impliceerde dat ook de consumenten van die slavernijproducten zich aan die slavernij bezondigden.

De Quaker die onder Quakers het meest bekend is wegens zijn voorlopersrol in de strijd tegen de slavernij was John Woolman.
Hij voelde zich o.a. Geroepen om af te zien van gebruik van die slavernijproducten; voor hem was dat een getuigenis van zijn geloof.
In 1772 reisde hij naar Engeland, een van de Europese landen van waaruit de investeringen gedaan werden (scheepsbouw, plantegebezit) die de driehoekshandel en slavenhouderij voor massaproductie mogelijk maakten.
Zijn getuigenis tegen de slavernij trok aandacht door de ongeverfde kleren die hij droeg: de gebruikelijke kleurstoffen waren allemaal afkomstig uit slavernij-productie.

Slavernij is van alle tijden, maar heeft afhankelijk van tijd en economische context andere economische functies waardoor het andere groepen mensen medeschuldig/zondig maakt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

small brother

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #74 Gepost op: december 14, 2012, 12:19:32 am »

quote:

Hoi small brother,
Laten we ons even beperken tot de letterlijke betekenis van slavernij.
Dat allerlei vormen van slavernij in meer figuurlijke zin nog op afschaffing wachten ben ik volledig met je eens.
Daar zitten inderdaad mogelijk ook veel zondiger vormen van slavernij bij dan die letterlijke slavernij; het ging me even niet daarover, maar de autoriteit van Bijbel versus Geest om te bepalen of er gradaties zijn in zonden en of wij als mensen daar dan wat mee moeten.
O.K. Laten we ons beperken tot de letterlijke betekenis van de slavernij. Ik ga even verder met de teksten van Adinomis. De "rigide" wet van Mozes bepaalde al:

quote:

Ex.21:2 Als gij een Hebreeuwsen knecht kopen zult, die zal zes jaren dienen; maar in het zevende zal hij voor vrij uitgaan, om niet.
Deut.23:15 Gij zult een knecht aan zijn heer niet overleveren, die van zijn heer tot u ontkomen zal zijn.18

En de kern van het verbondsvolk is gelegen in de kern van de wet: "Ik ben de Heere uw God die u uit het slavenhuis heeft geleid..."

Slavernij is dus op geen enkele manier een moreel goed genoemd of geduid als bijbels wenselijke zaak. En waar het wel voorkwam werd er rechtvaardiger mee omgegaan: een slaaf, moest je in principe kopen van de slaaf zelf, als er geen oorlogsverkrijging had plaatsgevonden. En een vervolgtransfer is niets anders dan wat nu bij de meest populaire voetballers gebeurt.
Maar de bijbel roept nooit op tot revolutie. Ook niet met moreel gewenste motieven. Maar tot lijdzaamheid en volharding, in een geestelijke gezindheid van vrijheid in godsdienst, om zo de wereld te getuigen van Gods grootheid en de hoop en verwachting van een heerlijke toekomst.

quote:

1 Cor.7:21 Zijt gij, een dienstknecht zijnde, geroepen, laat u dat niet bekommeren; maar indien gij ook kunt vrij worden, gebruik dat liever.
1 Cor.7:22  Want die in den Heere geroepen is, een dienstknecht zijnde, die is een vrijgelatene des Heeren; desgelijks ook, die vrij zijnde geroepen is, die is een dienstknecht van Christus.  

quote:

De Transatlantische slavenhandel werd gedreven door christenen.
De slavenhouders waren christenen.(...)
Er is echter geen christen meer die het in z'n hoofd haalt om op grond van de Bijbel te bepleiten dat slaven hun lot moeten accepteren.
In de jouwe niet...??
Gevoel van garriveerdheid leidt tot verwaarlozing van belangrijke waarden
Ik geloof dat je het hierboven te eenvoudig voorstelt. En vooral ook onschriftuurlijk. Je gebruikt het voorbeeld om iets onschriftuurlijks in te bedden: namelijk dat de mens door de Heilige Geest is gegroeid, en die bijbel niet meer zo nodig heeft. Dat verwijt ik je niet, maar als effect is het wel belangrijk te noemen dat het mogelijk wordt veroorzaakt door dezelfde gearriveerdheid c.q. hoogmoed van de christelijke wereld die de (erbarmelijke) slavernij in stand hield tegen het Woord van God in. Want de bijbel roept op om een iegelijk te doen zoals wij het ook graag zelf hadden gewild. De bijbel vraagt barmhartigheid en liefde. En zelfs de "rigide" wet van Mozes had - indien toegepast -  een rechtvaardige situatie bewerkt. Als het Woord van God nu maar serieus werd genomen als richtsnoer voor het dagelijkse leven. Want de wet van Mozes is in werkelijkheid een wet van een aardse heilsstaat.

Gods Woord is recht en waarheid
Anders dan jij stelt geldt de tekst dat een slaaf geen revolutie moet beginnen, nog steeds. Je lijkt, lijkt het wel, bezweken te zijn voor de behoefte om het koninkrijk der hemelen op aarde als heilig doel gestalte te willen geven in aardse maatstaven van vrede en welzijn. Maar de aarde is een geestelijke wereld. Het koninkrijk der hemelen is niet een aards koninkrijk. Als God een perfecte materiële wereld wilde, dan had Hij Adam, en Eva gewoon hun wereld kunnen laten houden. Als het koninkrijk van deze aarde was, dan waren de hemelse legermachten aangetreden in slagorde om een aards Koninkrijk te bevechten. Echter, door de zonde is het paradijs met de realiteit van een levensboom een zaak geworden van geloof: nog steeds is er een levensboom waarvan wij de vruchten mogen plukken en ook mogen 'uitdelen', en nog steeds is er eeuwig leven. Maar nu is er een toets van geloof en vertrouwen en volharding en heiliging. Geen welzijn van lichaam, maar welzijn naar geest, voor wie het wil aannemen. Geen toets voor de sterken en gedisciplineerden in onthouding, maar een toets van geloof en liefde en overgave. Een toets waar in het zwakste de beste resultaten komen: vurige hoop en aangrijping van het heil om zo de heerlijkheid van ganser harte te wensen en dat ook met passie begeren te verkrijgen.

Geestelijke rijkdom in zwakte
Pas dat toe op de slavernij: de gearriveerde christenen verhoogden zichzelf en waren gearriveerd en hoogmoedig, en net als de schriftgeleerden kregen zij meer moeite om het Koninkrijk in te gaan. Maar tegelijk werkte de Geest en verwierf zich een volk waarvan de sterksten werden geselecteerd, dat nooit van God had gehoord, en dat nimmer de moeite waard was om er heen te gaan om te evangeliseren. Maar door de commercie en de goddeloze liefdeloosheid en uitbuiting werden zij snel deel van Gods Koninkrijk en is het nog tot heden in 2012 een getuigenis in vele negro-spirituals dat ook uit de diepst inheemse volkeren er zijn die het heil omarmden, tot versterking van het Koninkrijk der hemelen.

Bijbel anno 2012 minder van betekenis?
Dus: Nee ! Er is geen aardse vooruitgang geboekt voor het koninkrijk der hemelen sinds de bijbel. Dat is gewoon een verkeerde vergelijking. De heilsgeschiedenis schrijdt voort en de schepping is niets meer dan de akker waar het leven voor de eeuwigheid wordt voorzien van een verdieping in kennis van goed en kwaad, en een beginsel van een wil om daarmee om te gaan. Perioden van geloof gaan gepaard met zegen en peridoen van zonde gaan gepaard met vloek en verdrukking. Logisch en liefdevol, omdat bij de zegen de nood van de uitdrijving uit deze wereld in de armen van een reddende God minder nodig is, en bij een tijd van verdrukking velen hun heil zoeken buiten deze wereld in God. Het is een bewegen rondom een balans in een geestelijke strijd.

Dus
De afschaffing van de slavernij is daarom naar mijn bescheiden mening niet een bereikt heilsfeit van de kerk. Het is een zegen op het geloof van de slaven, in een wereld die wordt beheerst door de strijd tussen de duisternis en het Licht. En wat mijn geloofstraditie daarin is, is niet zo interessant; want je vroeg naar mijn persoon, om begrip te krijgen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 10:25:12 am door small brother »