Auteur Topic: Gradaties in zonden  (gelezen 9754 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #90 Gepost op: december 29, 2012, 11:40:33 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 december 2012 om 01:33:

Gevolg van deze redenatie kan zijn dat een voorganger cq oudste niet van God geroepen is en derhalve niets te vertellen heeft?

Er zullen heus wel voorgangers of oudsten zijn die meer hun eigen eer daarin zoeken dan de eer van God. Zulke voorgangers zijn niet door God geroepen.
We zullen hun inbreng ook altijd moeten toetsen:

Hand.17:11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.

Maar de bijbel kennen we gezag toe. Ik heb daarover eerder ook al eens gereageerd: zie dit bericht.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #91 Gepost op: december 29, 2012, 01:51:28 pm »

quote:

[...]
 Gevolg van deze redenatie kan zijn dat een voorganger cq oudste niet van God geroepen is en derhalve niets te vertellen heeft?

Nee, de Schrift heeft het laatste Woord. Zolang de voorganger in lijn met de Schrift predikt is het ok, zo snel de voorganger hiervan afwijkt is dat een teken aan de wand. Niet voor niets waarschuwt de Schrift veelvuldig voor valse leraren, valse profeten en valse herders.
De "status" voorganger, dominee, pastoor, predikant, garandeert ons dus geheel niets. Immers zegt de Schrift ook dat we ons niet mogen voorstaan op titels.

quote:

Kleinste detail? Er zijn op basis van de bijbel vele ontwerpen van de ark gemaakt, geen enkele is gelijk aan de andere. In grove lijnen gelijk maar verder?

De details waarnaar ik refereer Riemer zijn zie zoals G'd Die aan Zijn Uitverkoren Volk Israël heeft overgedragen, kennis in hen gelegd, vaardigheden uitgedeeld. De ark is precies zo geworden als dat G'd wilde dat het worden zou, hierdoor.

De beschrijving in de Schrift over de vorm van de ark is dus niet afdoende, want het is niet de wil van g'd deze na te bouwen. Hij legt dus niet de kennis, inzicht en vaardigheden nu in de mens om het na te bouwen. Het gevolg is dan ook dat de mens het niet nabouwen kan. Je stelling bewijst dus mijn betoog.

quote:

Als Jezus al wist wat er in het NT stond had hij dat vast wel gemeld...

Dat heeft Hij dus misschien wel gedaan met Zijn verwijzing over de Schrift, die ik aanhaalde, zonder het NT met name te noemen. Jezus was immers als Zoon van G'd alwetend en kende de toekomst ook, Zijn vele verwijzingen naar de toekomst in acht genomen. Of twijfel jij daaraan?

quote:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik "gruwel van de tekstinleg die je pleegt en de manier waarop je een "learsie eigen" tekstverklaring op alle fronten laat zien.

Ik moet ook eerlijk zijn: Ik hou van je als mijn broeder, maar.....
Dat is geheel wederzijds, ik word erg verdrietig van het kleine geloof en vertrouwen dat ik steeds tussen de regels doorlees. Niet naar jou als mens , maar naar de daad.

Waarom gelooft iemand wel dat G'd de voorganger wel persoonlijk aanstelt, maar niet dat de schrijvers van de Schrift door G'd Zijn aangesteld? Daar kan ik niet bij met mijn hoofd.

quote:

Vertel, wat maakt dat de lezing "Learsi" in alles de lezing "heersend" moet zijn?

Vertel eens waar ik ergens heb geschreven dat een ieder op dit forum mijn uitleg moet accepteren?
Het is als evangeliseren, je vertelt het verhaal uit de Schrift aan hen die het nog niet kennen en het is aan G'd of Hij dezen aanraakt en het zaadje in hen plant opdat het wortel kan schieten. Of dat Hij de luisteraars niet aanraakt opdat het zaadje wordt geroofd door de satan.

Kortom, het is niet aan mij, maar het is wie oren heeft die hoort en wie niet die hoort niet. In dit geval hier zouden oren door ogen vervangen kunnen worden.

Verder wens ik hieraan geen woorden meer vuil te maken, want ik heb me al laten verleiden om te reageren en daarmee te struikelen....... ;(
Jakobus 3
2 Want wij struikelen allen in veel opzichten.  Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man, die bij machte is om ook het hele lichaam in toom te houden.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2012, 12:49:51 pm door learsi »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #92 Gepost op: december 31, 2012, 01:03:49 am »
goed, ik verbreek het voornemen om totaal niet meer te reageren op enkelen....
Ik weet het: mijn vleesch is zwak :) en ik hoop dat je dit niet té zeer persoonlijk leest. Ik ken je persoon niet, ik lees je personage alleen net zoals je mij uit het schrijven kent: we kennen elkaar dus gewoon niet ;)

quote:

learsi schreef op 29 december 2012 om 13:51:
[...]

Nee, de Schrift heeft het laatste Woord. Zolang de voorganger in lijn met de Schrift predikt is het ok, zo snel de voorganger hiervan afwijkt is dat een teken aan de wand. Niet voor niets waarschuwt de Schrift veelvuldig voor valse leraren, valse profeten en valse herders.
De "status" voorganger, dominee, pastoor, predikant, garandeert ons dus geheel niets. Immers zegt de Schrift ook dat we ons niet mogen voorstaan op titels.
Ik heb het niet over titulatuur maar over geroepenen Gods.
Wat opvalt is dat jij lijkt te bepalen wat van God komt, buiksprekende de bijbel zeg maar, waarop je daarna geroepenen gaat veroordelen.
Lijkt me geen taak van jou (of mij) in een forumcontext.

quote:

[...]

De details waarnaar ik refereer Riemer zijn zie zoals G'd Die aan Zijn Uitverkoren Volk Israël heeft overgedragen, kennis in hen gelegd, vaardigheden uitgedeeld. De ark is precies zo geworden als dat G'd wilde dat het worden zou, hierdoor.
Nee, jij hebt het over een detail waarvan jij zegt dat het detail is en waar anderen geen waarde aan hechten.
Dat de ark is geworden zoals God het wilde staat los van het feit dat wij op basis van de gegevens in Genesis verschillende producten kunnen vormgeven.
De ark was dan ook niet meer dan een voorbeeld om je denkwijze aan te tonen.

quote:

De beschrijving in de Schrift over de vorm van de ark is dus niet afdoende, want het is niet de wil van g'd deze na te bouwen. Hij legt dus niet de kennis, inzicht en vaardigheden nu in de mens om het na te bouwen. Het gevolg is dan ook dat de mens het niet nabouwen kan. Je stelling bewijst dus mijn betoog.
Dat is een aanname dat God niet wil dat wij mensen begrijpen hoe de ark er uit heeft gezien. Wederom een aanname van jou zelf. Dat is niet erg maar je moet de rest er niet om oordelen lijkt mij.

quote:

[...]

Dat heeft Hij dus misschien wel gedaan met Zijn verwijzing over de Schrift, die ik aanhaalde, zonder het NT met name te noemen. Jezus was immers als Zoon van G'd alwetend en kende de toekomst ook, Zijn vele verwijzingen naar de toekomst in acht genomen. Of twijfel jij daaraan?
Heb je mij hier ooit zien twijfelen aan Christus?! Ik twijfel aan mensen die beweren dat hun inleg en uitleg enig waar zal zijn. Dáár twijfel ik aan en ik heb niet de energie om hun nog langer van weerwoord te voorzien.

quote:

[...]

Ik moet ook eerlijk zijn: Ik hou van je als mijn broeder, maar.....
Dat is geheel wederzijds, ik word erg verdrietig van het kleine geloof en vertrouwen dat ik steeds tussen de regels doorlees. Niet naar jou als mens , maar naar de daad.
Goed, hier heb je dus op het scherpst je houding neergezet:
je betiteld mij als persoon met een klein geloof.
Heb je enig besef welke lading je op je schouders neemt met die opmerking?
Ik lees in meerdere draden dat je badinerend en negatief naar anderen doet.
Want JOUW leer zou de enige juiste zijn.
Jij hebt het recht genomen om anderen, mij in dit geval, als kleingelovig te typeren.

quote:

Waarom gelooft iemand wel dat G'd de voorganger wel persoonlijk aanstelt, maar niet dat de schrijvers van de Schrift door G'd Zijn aangesteld? Daar kan ik niet bij met mijn hoofd.
Wie zegt dat? jij haalt dat erbij, verzint dat terplekke om je eigen gelijk aan te tonen. Niemand zegt dat hier namelijk.
Kennelijk heb je een dergelijke fantasie nodig om je gelijk te behalen.
Lijkt me niet wijs.

quote:

[...]

Vertel eens waar ik ergens heb geschreven dat een ieder op dit forum mijn uitleg moet accepteren?
Nergens direct maar vele malen door de vorm en de manier waarop je schrijft.

quote:

Het is als evangeliseren, je vertelt het verhaal uit de Schrift aan hen die het nog niet kennen en het is aan G'd of Hij dezen aanraakt en het zaadje in hen plant opdat het wortel kan schieten. Of dat Hij de luisteraars niet aanraakt opdat het zaadje wordt geroofd door de satan.
Nee, JIJ vertelt het verhaal zoals JIJ vindt dat de ander de schriften dient te lezen. Kijk naar de draad over Israel: jij bent nogal stellig daar en wie je niet volgt krijgt een scala aan dingen (jij zult dat "informatie" noemen) over zich heen.

quote:

Kortom, het is niet aan mij, maar het is wie oren heeft die hoort en wie niet die hoort niet. In dit geval hier zouden oren door ogen vervangen kunnen worden.
Waarmee je dus nadrukkelijk jezelf op een voetstuk plaatst. Wie niet leest en volgt wat jij van mening bent is dus niet goed aan het lezen of horen?

quote:

Verder wens ik hieraan geen woorden meer vuil te maken, want ik heb me al laten verleiden om te reageren en daarmee te struikelen....... ;(
Jakobus 3
2 Want wij struikelen allen in veel opzichten.  Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man, die bij machte is om ook het hele lichaam in toom te houden.
Ach, gut. We halen er een bijbeltekst bij om ons gelijk aan te tonen.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat de meest verkeerde omgang met de bijbel (Gods Woord!) vind.
Wat je doet is Gods Woord voor je eigen probleem inzetten.
Het lijkt op een verhaal uit het oude testament uit het eerste boek Samuel.
Israel haalt de ark in de strijd met de Filistijnen omdat ze denken dat God dan automatisch mee komt.
Lees het zelf even verder en ontdek dat God zich zo niet laat gebruiken en ontdek dan mogelijk ook dat op deze manier omgaan met Zijn Woord "profaan" is.
Ik zeg niet dat je dat DOET maar het gevoel ontstaat wel bij mij.
Je struikelt dus al in de woorden. Dit zou iets kunnen zeggen over het lichaam maar ik waag me er niet aan om dat te verwoorden.
Simpelweg omdat dit niet aan mij is. (ook daar kan ik bijbelteksten bij zetten maar je kent ze allicht, je bijbeltekstkennis is groot te noemen!)

Concreet: probeer je toon wat te matigen en bedenk dat er vele wegen zijn die naar het Hemels Jeruzalem leiden.
Zelfs Rome ligt op die route :)
Probeer mensen te aanvaarden als broers / zussen (mij aanvaard je onder voorbehoud) die belijden dat Jezus Christus in de wereld is gekomen als mens, geleden heeft aan het kruis, gestorven is, de diepste duisternis heeft gekend en is opgestaan omwille van ons mensen.
Dat we dan in detail anders denken is volgens mij geen probleem.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2012, 01:16:48 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #93 Gepost op: december 31, 2012, 01:52:55 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 december 2012 om 01:03:
goed, ik verbreek het voornemen om totaal niet meer te reageren op enkelen....
Ik weet het: mijn vleesch is zwak :)

Dat is duidelijk !
De mijne evenzeer.

[...]

quote:

Ik heb het niet over titulatuur maar over geroepenen Gods.

quote:

Ik heb het ook niet over titulatuur, want daaraan doen G'd en Jezus immers niet.  Wel heb ik het over de functie voorganger zoals je die zelf aandroeg.
Een voorganger en titulatuur staan gelukkig geheel los van elkaar.

quote:

Wat opvalt is dat jij lijkt te bepalen wat van God komt, buiksprekende de bijbel zeg maar, waarop je daarna geroepenen gaat veroordelen.
Lijkt me geen taak van jou (of mij) in een forumcontext.

Zoals al vele malen aangegeven:
- Ik bepaal niet wat van G'd komt, maar citeer slechts uit Zijn Eeuwig Woord.
- Ik veroordeel ik niemand want dat is niet aan mij. Wel zullen sommigen zich aangesproken voelen (heb je persoonlijk nogal een handje van), maar dat is heel iets anders. Ik koppel geen gevolgen aan datgene wat ik benoem en oordeel dus niet !

[...]

quote:

Nee, jij hebt het over een detail waarvan jij zegt dat het detail is en waar anderen geen waarde aan hechten.

Nee Riemer, ik laat zien hoe gedetailleerd G'd is als Hij de ark laat bouwen. Hetzelfde geldt voor de bouw van de Tempel in Jeruzalem overigens. Vervolgens geeft ik aan dat als G'd dat bij de Tempel en ark heeft gedaan het heel aannemelijk is dat hij dat ook met Zijn Woord heeft gedaan.

Niet voor niets zegt Jezus als bewijs in ieder geval over de Tenach, dat elke jota ervan zal uitkomen en vervuld worden voordat Hij wederkomt.

Denk je nu werkelijk dat G'd ons Zijn Woord achterlaat Riemer met:
- foute en goede teksten die we er zelf maar moeten uitfilteren?
- teksten die we als zwijgteksten moeten negeren, door ze zelf te vinden?
- letterlijke teksten die niet zo bedoeld zijn als het er staat?

quote:

Dat de ark is geworden zoals God het wilde staat los van het feit dat wij op basis van de gegevens in Genesis verschillende producten kunnen vormgeven.

De ark en Tempel zijn geworden zoals G'd wilde omdat Hij Zijn Kennis, Inzicht en vaardigheden aan de Joden gaf, die het moesten bouwen. De vertelling in de Schrift is bedoeld om aan te tonen hoe gedetailleerd G'd ermee omging, niet om ermee de ark na te kunnen bouwen.
Als dat wel Zijn bedoeling zou zijn, dan was dat al wel gelukt, toch?

quote:

Dat is een aanname dat God niet wil dat wij mensen begrijpen hoe de ark er uit heeft gezien. Wederom een aanname van jou zelf.

De vertelling in de Schrift is bedoeld om aan te tonen hoe gedetailleerd G'd ermee omging, niet om ermee de ark na te kunnen bouwen.
Als dat wel Zijn bedoeling zou zijn, dan was dat al wel gelukt, toch?

[...]

quote:

Heb je mij hier ooit zien twijfelen aan Christus?!

Heb ik dat geschreven dan?
Ik heb het over klein geloof en vertrouwen in hoe G'd en Jezus hun zaken afhandelen.
Zelfs de demonen geloven immers in G'd en Jezus en ze sidderen.
Zelfs de door een Legioen bezeten man erkende immers Jezus als Zoon van G'd
.

[...]

quote:

Goed, hier heb je dus op het scherpst je houding neergezet:
je betiteld mij als persoon met een klein geloof.
Heb je enig besef welke lading je op je schouders neemt met die opmerking?
Lees eens je eigen reactie jegens mij terug en denk aan de balk en de splinter.

quote:

Ik lees in meerdere draden dat je badinerend en negatief naar anderen doet. Want JOUW leer zou de enige juiste zijn.

Gelukkig schrijf je eerlijk dat jij het zo leest, want want jij leest is onjuist.
Zoals vaker uitgelegd is dit voor mij een forum waarin in discussiëren kan over het Christendom en daarin (niet eens als leraar zoals ook al vaker gemeld) mijn mening deel hier. Wie het oneens met me is, kan en mag daar op reageren of me negeren. Even goede vrienden.

quote:

Jij hebt het recht genomen om anderen, mij in dit geval, als kleingelovig te typeren.

Slechts mijn mening heb ik geschreven, zoals ook jij je mening mag en hebt geschreven, toch?

quote:

Wie zegt dat? jij haalt dat erbij, verzint dat terplekke om je eigen gelijk aan te tonen. Niemand zegt dat hier namelijk.
Jij schrijft dat Riemer

quote:

[...]
Je geeft hier dus aan dat een voorganger/oudste perse van G'd geroepen is. Tenzij je eigenlijk bedoelde Gevolg van deze redenatie kan zijn dat een voorganger cq oudste niet van God geroepen hoeft te zijn?
Als je hoeft te zijn bedoelde maar is schreef, dan verklaart het veel.
Want met hoeft te zijn laat je ruimte over voor het feit dat voorgangers ook eens niet door G'd geroepen kunnen zijn.

Niet voor niets reageerde ook Adinomus op die reactie van je.

quote:

Nergens direct maar vele malen door de vorm en de manier waarop je schrijft.

Gelukkig ben je eerlijk, hulde !
Het is dus jou eigen interpretatie die tot deze conclusie leidt.

quote:

Nee, JIJ vertelt het verhaal zoals JIJ vindt dat de ander de schriften dient te lezen.

Ik vertel het verhaal zoals ik het lees en dat deel ik hier in discussies, zoals anderen dat hier ook doen. Daar zijn forums voor Riemer, dat is het doel van een forum, elkaars mening delen. Aannemen hoeft niet maar mag.
Nergens heb ik geschreven dat anderen het ook zo moeten lezen, dat is wederom je eigen interpretatie van mijn schrijven.

quote:

Waarmee je dus nadrukkelijk jezelf op een voetstuk plaatst. Wie niet leest en volgt wat jij van mening bent is dus niet goed aan het lezen of horen?

Nee, daarmee geef ik aan dat het me een biet zal zijn wat de lezer met mijn uitleg doet. Net als met evangelisatie. Het is allemaal aan de Heer en niet aan mij.

[...]

quote:

Ach, gut. We halen er een bijbeltekst bij

Zou je ook eens vaker moeten doen Riemer, de Schrift als serieus zien en als geestelijk zwaard van G'd inzetten. Zwaarden zijn doorgaans niet bedoeld om gebakjes en taartjes bij theekransjes mee te snijden. Dan had G'd de Schrift wel vergeleken met een theelepeltje, toch?

quote:

Probeer mensen te aanvaarden als broers / zussen (mij aanvaard je onder voorbehoud).

Ik heb je nog expliciet mijn broeder genoemd, broeder Riemer !? Toch?
Welk voorbehoud denk je dat ik jegens jou heb eigenlijk?

quote:

Dat we dan in detail anders denken is volgens mij geen probleem.
Voor mij is het evenmin een probleem Riemer, we zijn immers broeders in Christus verbonden dit forum delend?
« Laatst bewerkt op: december 31, 2012, 02:02:51 am door learsi »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #94 Gepost op: december 31, 2012, 02:16:21 am »

quote:

learsi schreef op 28 december 2012 om 19:58:

quote:

Trajecto schreef:
[...]

Waardoor denk je dit? Vanwaar deze stelligheid dat Bijbelschrijvers zo absoluut feilloos functioneerden?
Omdat de bijbelschrijvers het Woord van G'd moesten overdragen, dat is van een heel ander niveau dan gewoon een voorganger zijn. Deze bijbelschrijvers zijn uitverkoren en uitgekozen door Vader G'd om die taak te vervullen.

Helaas geen onderbouwing met bron-opgave, maar alleen wederom de bekende stelligheid.
Als je zegt te geloven dat het zo perfect geweest is dan neem ik daar geen aanstoot aan maar zoals je het nu zegt wel. Ik wil weliswaar niet al te vervelend zijn, maar nu spreek je op een wijze alsof jijzelf door God uitverkoren en verkozen bent om te getuigen van de absolute functionele kwaliteit van de Bijbelschrijvers naar mij.
En daaraan twijfel ik en bij zulke stellige uitspraken klapt al gauw de ruimte dicht die er in discussie moet zijn voor een prettige gedachtenuitwisseling, al kan het wezen dat de ene of de andere partij er toch wat bij opsteekt.
(Dat vind ik dan, althans -- en ik zeg het ook met voorzichtigheid; ik wil hier niet in dezelfde kuil van stelligheid springen. ;) )

quote:

Zoals ook de bouwers van de ark precies doorkregen tot in het kleinste detail, hoe de ark gebouwd moest worden, maar ook volgden de kleinste details over hoe het gebruikt moest gaan worden. G'd gaf zelfs talenten aan de bouwers van de ark en kennis om de ark te vervaardigen zoals Hij wilde.

Hiervoor geldt wat Riemer al zei en ook wat ik in het vorige blokje zei.
Wens je niet te zoeken op je weg en gezamenlijk dingen te verkennen?

quote:

Daarbij verwijst zelfs Jezus naar de schrift dat elke Jota zal uitkomen voordat het einde der wereld een feit zal zijn. Elke letter dus komt uit, die in de Schrift staat.
Ik vat dat op als dat de dingen belangrijk blijven. Juist omdat er die tittel en die jota worden genoemd zie ik dat toch als enigermate overdrachtelijk. Alhoewel er soms aan elke Hebreeuwse letter een diepere waarde wordt toegekend (naar ik meen heb ik zoiets weleens gehoord) vraag ik me af in hoevere je op een dergelijke manier hier moet gaan denken. Elke letter of andersoortig tekentje in de tekst een "moeten uitkomen" toedichten zoals jij nu doet gaat erg ver. Een los teken een profetische waarde toekennen is best interessant maar verder... (?) Ik houd het er nu toch maar even op dat Jezus bedoelde dat de zeggingskracht van de Bijbel blijft bestaan (al kun je wellicht met Joodse mystiek aan de gang gaan om er meer achter proberen te gaan zoeken).

quote:

Nu was dit weliswaar met zekerheid een verwijzing naar de Tenach, of OT. Wat dat betreft is het dus meer zeker dat het OT 100% het Woord van G'd is dan dat het NT dat is. Maar zelf ga ik ervan uit dat Jezus wel wist dat en hoe er een NT zou komen mbt het nieuwe verbond.

Oké.

Aan Riemer schrijf je:

quote:

Dat je eenieder je uitleg zou moeten accepteren zul je inderdaad niet gezegd hebben maar je brengt jouw uitleg wel met een grote stelligheid en knutselt daar ook nogal graag iets met "de satan" bij. Zoals je dit nu zegt vind ik het niet zo slecht maar soms vul je het ook in als een soort commentaar bij Bijbelteksten, op een twijfelachtige manier, die delen van de mensheid wegzet en veroordeelt.

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #95 Gepost op: december 31, 2012, 03:12:00 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 december 2012 om 02:16:
[...]

Helaas geen onderbouwing met bron-opgave, maar alleen wederom de bekende stelligheid.
Als je zegt te geloven dat het zo perfect geweest is dan neem ik daar geen aanstoot aan maar zoals je het nu zegt wel. Ik wil weliswaar niet al te vervelend zijn,

Inderdaad brengt ik slechts mijn visie in mbt de onfeilbaarheid van de Schrift en verklaar het waarom. Niet meer dan dat !

quote:

maar nu spreek je op een wijze alsof jijzelf door God uitverkoren en verkozen bent om te getuigen van de absolute functionele kwaliteit van de Bijbelschrijvers naar mij.
Absoluut niet !
Nergens schrijf ik immers dat G'd mij persoonlijk de opdracht heeft gegeven om deze boodschap (hier) te verkondigen mbt de onfeilbaarheid van de Schrift.

quote:

Hiervoor geldt wat Riemer al zei en ook wat ik in het vorige blokje zei.
Wens je niet te zoeken op je weg en gezamenlijk dingen te verkennen?

Voor mij is de feilloosheid van G'd Zijn Woord in de Schrift, tot op de jota een beginsel die ik terug lees in de Schrift.
Wat mij betreft (mezelf oordelend, niet anderen) acht ik elke twijfel hieraan als een zwakheid in mijn geloof en vertrouwen in G'd.
Ik geloof niet dat G'd ons Zijn Woord doet met:
- verzen die onjuist en juist zijn om zelf uit te vissen welke waar zijn en welke niet.
- verzen doet die we als zwijgteksten dienen te negeren.
-verzen geeft die letterlijk AA zeggen maar als BB (geestelijk) dienen te worden uitgelegd, tenzij de Schrift nadrukkelijk vermeld dat het om een droom, visioen of gelijkenis gaat.

Die visie deel ik en verduidelijk het waarom. Het is aan de lezers of ze er wel of niet wat mee willen doen.
[...]

quote:

Ik vat dat op als dat de dingen belangrijk blijven. Juist omdat er die tittel en die jota worden genoemd zie ik dat toch als enigermate overdrachtelijk. Alhoewel er soms aan elke Hebreeuwse letter een diepere waarde wordt toegekend (naar ik meen heb ik zoiets weleens gehoord) vraag ik me af in hoevere je op een dergelijke manier hier moet gaan denken. Elke letter of andersoortig tekentje in de tekst een "moeten uitkomen" toedichten zoals jij nu doet gaat erg ver. Een los teken een profetische waarde toekennen is best interessant maar verder... (?) Ik houd het er nu toch maar even op dat Jezus bedoelde dat de zeggingskracht van de Bijbel blijft bestaan (al kun je wellicht met Joodse mystiek aan de gang gaan om er meer achter proberen te gaan zoeken).
Dat is een keuze die je duidelijk formuleert. Zelf zou ik dit voor mijzelf zien als Jezus Zijn woorden tekortdoen. Want als Jezus geen jota bedoelde, had er ook geen jota gestaan. Daarmee is de cirkel weer rond, want ik vertrouw G'd erop dat hij ons Zijn letterlijke Woord heeft gegeven.

quote:

Aan Riemer schrijf je:

Dat je eenieder je uitleg zou moeten accepteren zul je inderdaad niet gezegd hebben maar je brengt jouw uitleg wel met een grote stelligheid

Voor mij is het met grote stelligheid inderdaad.
Als we evangeliseren dan brengen we het toch ook met stelligheid dat Jezus Christus ons redt? Of brengen we het evangelie met twijfel dat Jezus Christus ons mogelijk zou kunnen gaan redden? Stelligheid gaat hand in hand met een vast geloof en vertrouwen?

quote:

die delen van de mensheid wegzet en veroordeelt.

Dat staat dan gewoon in de Schrift. Dus niet ik zet die valse religies weg en veroordeel ze, maar ik wijs slechts op de Schrift die dergelijke dwalingen veroordeeld.

Als ik een stelling aanneem dat iedereen die in Nederland harder rijdt dan de toegestane snelheid een overtreder is van de wegen verkeerswet, dan veroordeel ik niemand, maar wijs slechts in waarheid op de feiten.
Dat er vervolgens mensen zullen zijn die te hard rijden menen dat ik hen daarmee veroordeel, is dat hun eigen probleem.

Niet ik koppel namelijk gevolgen aan de overtredingen, maar de wegen en verkeerswet doet dat.
Niet ik koppel gevolgen aan de overtredingen van afgod-aanbidders, maar de Schrift doet dat.
Zo lang er geen gevolgen worden gekoppeld aan een begaan feit is er geen sprake van een oordeel en al helemaal niet van een veroordeling.

Zoals al menigmaal geschreven en nu weer, het oordeel is niet aan mij. G'd is het Die oordeelt. Ik kan alleen maar wijzen op de Schrift en dat is dan ook het enige dat ik doe. Het oordeel laat ik uiteraard aan de Heer over.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #96 Gepost op: december 31, 2012, 03:21:31 pm »

quote:

learsi schreef op 29 december 2012 om 13:51:
 Ik hou van je als mijn broeder, maar.....

Nee, inderdaad: dat is geen voorbehoud...
Verder zal ik de rest van je tekst wegen op zijn inhoud.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2012, 03:22:06 pm door Riemer Lap »

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #97 Gepost op: december 31, 2012, 03:29:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 december 2012 om 15:21:
[...]

Nee, inderdaad: dat is geen voorbehoud...
Verder zal ik de rest van je tekst wegen op zijn inhoud.

Lees nu aub eens goed Riemer,

..... verwijst naar maar ik wordt verdrietig van het kleine geloof en vertrouwen dat ik veel tussen de regels doorlees.

Dat is geen voorbehoud maar aan aanvulling.
De puntjes waren omdat ik eveneens wilde inhaken op het eveneens eerlijk tegen je zijn.

Hopelijk snap je het nu wel beter, broeder !

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #98 Gepost op: januari 01, 2013, 02:29:40 am »
-
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2013, 12:35:53 pm door Riemer Lap »