quote:
pjotr schreef op 15 december 2012 om 13:50:Eerst over koningschap over Israël. Zo vanzelfsprekend is een aardse koning niet (1 Sam 8:6-8)
Het verbaast me dat Jezus, die nu al koning is op Gods troon, ook nog op Davids troon moet komen. Davids troon is, als er sprake is van een aparte troon, een ondergeschikte troon. Een implicatie zou kunnen zijn dat God wel koning is over de wereld, maar niet over Israël.
Je hebt gelijk dat God geen aards koninkrijk wilde zoals dat bij andere volken het geval was. God was koning in de hemel en de mensen wilden een zichtbare koning. Dan waarschuwt God dat zo'n koning zware lasten zal opleggen en inwoners tot slaven zal maken en dat hij oorlogen gaat voeren.
Je gevolgtrekking is dan ook "we hebben alleen een Koning in de hemel nodig" en dat dacht ik eerder ook. Dat is ook de wijdverbreide opvatting in de kerken.
Maar de Joden hadden vanuit de profetieën wel een aardse koning voor ogen, en niet onterecht. De kerken hebben zich van zoveel Joodse inzichten losgemaakt omdat ze dachten het beter te weten. Israël was in hun ogen door God verworpen en de kerk was ervoor in de plaats gekomen. In dat beeld paste geen Koning die vanuit Israël zou regeren.
Maar als we Psalm 2 lezen zien we dat God zijn Koning heeft gezalfd over Sion. Maar
daarvoor is wel eerst de menswording nodig, waarvan de psalmdichter zegt: "Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd."
In Psalm 110 vertelt David - geïnspireerd door de Heilige Geest - dat God sprak tot
mijn Here. In deze zin wordt het woord "Here" tweemaal gebruikt. De eerste maal betekent het JHWH en de tweede keer is de aanspraak "Here" een titel die gebruikt wordt voor iemand die het over je te zeggen heeft. Hiermee drukt David zijn enorme respect uit voor de Zoon die uit zijn lendenen zal voortkomen. Het gaat over de Zoon die aan de rechterhand van God op de troon zit, totdat..... de vijanden een voetbank voor zijn voeten zullen zijn en Hij regeert vanuit Sion.
Dit is zo'n belangrijke psalm. In de NBV vertaling staan er ook heel veel verwijsteksten onder. Daar wordt ook verwezen naar de tekst die jij hieronder noemt: Hand 2: 34, 35
Want David is niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt zelf: "De Here heeft gezegd tot mijn Here: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten.
Nu het volk Israël een koning wil hebben zal het eerst ervaren wat het is om een aardse koning te hebben. God doet wat het volk vraagt, maar ook om daarvan te leren. David is een man naar Gods hart, ondanks de zonden die hij deed. Maar omdat David zijn zonden beleed en van God afhankelijk wilde zijn, kon Hij toch al een beeld worden van het toekomstig koningschap van de Messias. De Messias zou een Zoon van David zijn.
Jezus werd uit de maagd Maria geboren, was een nazaat van David, maar tegelijkertijd is God zijn Vader, en is Hij dus Zoon van God, door God zelf verwekt. Daarom bewijst David hem eer.
quote:
Als verlangen dat Gods heerschappij voorgoed gevestigd en erkend zal worden, dat begrijp ik. Dat verlangen heb ik ook.
Mooi, dan delen we dat verlangen!!

quote:
In Hand 1: 6-8 gaat het ook over het herstel van het koningschap voor Israël:
Hier zie ik twee uitlegmogelijkheden:
1. Door de Heilige Geest zien de discipelen dat het Koninkrijk zich baan breekt in de wereld, tot aan het uiterste der aarde. Door de Geest krijgen ze een beter zicht op het koningschap.
2. Het koningschap zal werkelijk zichtbaar worden, maar door de kracht van de Geest kunnen ze daarop wachten (verwachten en volharden) en ondertussen doen wat hen bevolen is.
Hier wordt geen koningschap in het algemeen bedoeld (hoewel dat koningsschap vanuit Sion zich wereldwijd gaat uitstrekken) maar er wordt duidelijk gevraagd "het koningschap
voor Israël" vs. 6. Inderdaad ze moeten intussen doen wat hun bevolen is: getuigen in de eerste plaats in Jeruzalem, Judea en Samaria en van daaruit naar de hele wereld.
quote:
Ik ontdek geen essentiële verschillen. Of de periode na de wederkomst nog is zoals door Micha beschreven of zoals de nieuwe aarde in Openbaring dat maakt niets uit. Ik vraag me dan alleen af waarom er nog een nieuwe aarde moet komen.
Tijdens het duizendjarig rijk zal Israël zijn roeping vervullen om de hele wereld bekend te maken met het Koninkrijk van God. De Satan is gebonden en kan de volken niet meer verleiden. Maar hij is nog niet weg. De mensen zijn ook nog niet zondeloos. (Jes. 65:20) (Zach.14:16-19) Dat zal wel het geval zijn als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde een feit zijn. Dan zal God alles in allen zijn!!