Auteur Topic: Jezus' terugkomst  (gelezen 19242 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Gepost op: december 13, 2012, 08:06:21 am »
Volgens de Paus komt Jezus niet letterlijk terug.
De wederkomst van Jezus is een herindering aan ons geloof in Jezus.
Verder is Hij voor éénheid van alle wereldreligies en één wereldregering.
Als ik de berichtgeving van Xandernieuws mag geloven.

Ik verbaas me eigenlijk over deze uitspraken. Hij zegt net dat, waar veel protestanten van huiveren.

Hoe denken jullie hier over?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 08:07:04 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

tin

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2012, 08:46:08 am »
Heb het even nagelezen in Xandernieuws. Wat mij betreft een verfrissend bericht.
Maar ben benieuwd hoe de meningen daarover op dit forum zijn.
Ahdoeb

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2012, 08:54:36 am »
Maak je niet druk, Orlando Botttenbleij heeft gisteren gezegd dat de wederkomst binnen 23 jaar is.
Blijft lachwekkend hoe mensen denken de agenda van God te kennen  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2012, 11:14:51 am »
Ten tijde van Jezus is een vermogen op de wereld neergedaald om aan de staat van zonde te kunnen ontstijgen en dus de staat van het paradijs te kunnen herstellen. Dat is mijn visie. Dit vermogen noemt men Christus. Een letterlijke wederkomst van Jezus is dus helemaal niet nodig. Christus is nooit weggeweest. Alleen wordt Hij door bijna niemand meer gezien. Op zijn best zou je de wederkomst dus kunnen beschouwen als een brede terugkeer van het vermogen om Christus te zien. En niet meer dan dat. Dat deze terugkeer zich dan zal afspelen in tijden van grote crisis, lijkt me voor de hand liggend. Pas dan zullen mensen zich weer tot Christus wenden en zullen ze oog krijgen voor zijn aanwezigheid. In die zin moet je de voorspelling zeker in geestelijke zin beschouwen, en niet letterlijk. En je zou dan inderdaad kunnen spreken van een herinnering aan ons geloof in Jezus, of beter nog een herinnering aan ons vermogen Christus te zien.

De gedachte van de paus van de eenheid van alle wereldreligies vind ik tamelijk absurd. Wat stelt hij zich daarbij voor? De verschillen tussen de religies zijn daartoe veel te groot en te fundamenteel. Of bedoelt hij stiekem dat we allemaal weer katholiek moeten worden?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 11:38:23 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

small brother

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2012, 11:52:04 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2012 om 08:54:
Maak je niet druk, Orlando Botttenbleij heeft gisteren gezegd dat de wederkomst binnen 23 jaar is.
Blijft lachwekkend hoe mensen denken de agenda van God te kennen  O-)
Bedoel je hier concreet dat het lachwekkend is dat:
volgens de Paus Jezus niet letterlijk terug komt?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #5 Gepost op: december 13, 2012, 12:00:10 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 11:52:
[...]

Bedoel je hier concreet dat het lachwekkend is dat:
volgens de Paus Jezus niet letterlijk terug komt?
Nee, het is en blijft lachwekkend dat mensen denken dat ze kunnen zeggen "wanneer" de wederkomst zal zijn. In een andere draad is daar al heel uitgebreid over geschreven.

small brother

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #6 Gepost op: december 13, 2012, 12:10:32 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2012 om 12:00:
[...]

Nee, het is en blijft lachwekkend dat mensen denken dat ze kunnen zeggen "wanneer" de wederkomst zal zijn. In een andere draad is daar al heel uitgebreid over geschreven.

Ja; dat begrijp ik wel. Maar waarom schiet je in de lach over een breed uitgemeten onderwerp en stevig afgesloten onderwerp van agendering, naar aanleiding van een concreet bericht over een paus die de agenda heeft getrokken van Jezus en verkondigt dat Jezus zijn komst heeft afgezegd?
Is dat niet een te automatische associatie, zonder stil te staan bij de realiteit dat die associatie van lachwekkend is opgewekt door iets concreets, waar je je geen gedachten over maakt.

En dan mijn vraag naar toepassing op het concrete onderwerp beantwoordt met: "Nee" ?
Waarom nee? De paus trekt hier de agenda van Jezus (als het waar is). Toch?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 12:12:50 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #7 Gepost op: december 13, 2012, 12:30:07 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 12:10:
[...]

Ja; dat begrijp ik wel. Maar waarom schiet je in de lach over een breed uitgemeten onderwerp en stevig afgesloten onderwerp van agendering, naar aanleiding van een concreet bericht over een paus die de agenda heeft getrokken van Jezus en verkondigt dat Jezus zijn komst heeft afgezegd?
Is dat niet een te automatische associatie, zonder stil te staan bij de realiteit dat die associatie van lachwekkend is opgewekt door iets concreets, waar je je geen gedachten over maakt.

En dan mijn vraag naar toepassing op het concrete onderwerp beantwoordt met: "Nee" ?
Waarom nee? De paus trekt hier de agenda van Jezus (als het waar is). Toch?
Klopt, de paus doet er net zo goed aan mee kennelijk als je het bericht moet geloven maar ik schreef nav het ND van hedenochtend, pagina 2, bovenste artikel. Het sluit weer mooi aan (hoewel, mooi? )
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 02:25:12 pm door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2012, 12:56:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2012 om 12:30:
Klopt, de paus doet er net zo goed aan mee maar ik schreef nav het ND van hedenochtend, pagina 2, bovenste artikel. Het sluit weer mooi aan (hoewel, mooi? )
Oh, O.K. Ik ben wel gereformeerd, maar lees geen ND.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #9 Gepost op: december 13, 2012, 12:59:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 08:06:
Volgens de Paus komt Jezus niet letterlijk terug.

Dat hangt ervan af wat je onder 'letterlijk' verstaat en waar je dat op betrekt. Wat heeft hij precies gezegd dan? Het is wel handig om de context te weten...

quote:

De wederkomst van Jezus is een herindering aan ons geloof in Jezus.

Ook hier, in welke context staat dit?

quote:

Verder is Hij voor éénheid van alle wereldreligies...

Waar zegt hij dat? Bron?... en éénheid in welke zin?

quote:

... en één wereldregering.

ook hier, context?

quote:

Als ik de berichtgeving van Xandernieuws mag geloven.

Wie is die Xander?

quote:

Ik verbaas me eigenlijk over deze uitspraken. Hij zegt net dat, waar veel protestanten van huiveren.

Inderdaad, je zou haast denken dat deze Xander een verborgen agenda heeft. Maar deze Xander heeft natuurlijk de teksten van de paus minutieus uitgepluist en genuanceerd weergegeven, met bronvermelding erbij. Dus daar kun je snel genoeg achter komen. ;)

quote:

Hoe denken jullie hier over?
Vooralsnog niets... eerst even de argumentatie van dhr Xander doornemen. Zorgvuldigheid boven alles, nietwaar?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2012, 01:02:51 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 12:59:
Dat hangt ervan af wat je onder 'letterlijk' verstaat en waar je dat op betrekt. Wat heeft hij precies gezegd dan? Het is wel handig om de context te weten...
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet naar een of andere nieuwsvergaarder, maar naar de bron zelf. Ik hoorde dit bericht ook al vanuit een andere hoek. Kun je hier wat betekenen?!
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 01:07:21 pm door small brother »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #11 Gepost op: december 13, 2012, 01:18:52 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 13:02:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet naar een of andere nieuwsvergaarder, maar naar de bron zelf. Ik hoorde dit bericht ook al vanuit een andere hoek. Kun je hier wat betekenen?!
Hier is de complete tekst in het Engels:

quote:

BENEDICT XVI

ANGELUS

Saint Peter's Square
Sunday, 18 November 2012

Dear Brothers and Sisters,

St Mark's version of a part of Jesus' discourse on the end times is proclaimed on this penultimate Sunday of the liturgical year (cf. Mk 13:24-32). This discourse is also found in Matthew and Luke, with some variations, and is probably the most difficult Gospel text. This difficulty stems from both its content and its language: in fact, it speaks of a future that exceeds our own categories and for this reason Jesus uses images and words taken from the Old Testament; but above all he introduces a new centre, which is he himself, the mystery of his Person and of his death and Resurrection.

Today's passage also opens with certain cosmic images that are apocalyptic in character: "the sun will be darkened, and the moon will not give its light, and the stars will be falling from heaven, and the powers in the heavens will be shaken" (vv. 24-25); but this element is relativized by what follows: "then they will see the Son of man coming in clouds with great power and glory" (v. 26). The "Son of man" is Jesus himself who links the present and the future; the ancient words of the prophets have finally found a centre in the Person of the Nazarene Messiah: he is the True Event which remains the firm and enduring point in the midst of the world's upheavals.

Other words in today's Gospel confirm this. Jesus says: "heaven and earth will pass away, but my words will not pass away" (v. 31) Indeed we know that in the Bible the word of God is at the origin of the Creation: all the creatures, starting with the cosmic elements — sun, moon, the firmament — obey the word of God, they exist since they have been "called into being" by it. This creative force of the divine word is concentrated in Jesus Christ, the Word made flesh, and also passes through his human words, which are the true "firmament" that directs the thought and journey of man on earth.

For this reason Jesus does not describe the end of the world and when he uses apocalyptic images, he does not act as a "seer". On the contrary, he wishes to prevent his disciples in every epoch from being curious about dates and predictions; he wants instead to provide them with a key to a profound, essential interpretation and, above all, to point out to them the right way on which to walk, today and in the future, to enter eternal life.

Everything passes away, the Lord reminds us, but the word of God does not change and before it each one of us is responsible for his or her own behaviour. We are judged on this basis.

Dear friends, in our day too there is no lack of natural disasters nor, unfortunately, of war and violence. Today too we need a permanent foundation for our life and our hope, especially because of the relativism in which we are immersed. May the Virgin Mary help us to accept this centre in the Person of Christ and in his word.
bron

Ik maak er vooralsnog alleen nog maar uit op dat ook Benedictus XVI zich er bewust van is dat Jezus (*) een "draai" geeft aan de vraag van de discipelen naar de 'sunteleia' ("voleinding") en niet daarover gaat spreken, maar over de 'telos' ("einde", maar ook "doel"...) van aarde en mensheid...

Er zit wel degelijk een diepere laag in de Evangelietekst die hij besprak. Maar dat stukje op Xandernieuws pakt e.e.a. wel heel erg "eendimensionaal" op... Wat ik altijd wat "verdacht" vind:

quote:

Letterlijke eindtijd past niet in Nieuwe Wereld Orde Vaticaan

In deze Nieuwe Wereld Orde past volgens de paus geen 'eindtijd' en geen 'einde van de wereld' en dus ook geen letterlijke terugkeer van Jezus Christus. Tijdens een preek in de Sint Pieter op 18 november ontkende Benedictus dan ook dat Jezus tijdens Zijn beroemde rede op de Olijfberg het over het letterlijke einde van de wereld had, ondanks het feit dat Hij de letterlijke vraag van de discipelen naar de tekenen van dit 'einde' letterlijk beantwoordde. (2)

Jezus profetie dat er pal voor Zijn terugkeer een verdrukking komt waarin valse profeten zullen opstaan, zon en maan worden 'verduisterd', de 'sterren van de hemel' zullen vallen waarna de 'Zoon des mensen... op de wolken' komt 'met grote macht en heerlijkheid' (Marcus 13), moet volgens de paus 'geestelijk' worden gelezen. Die terugkomst zou enkel bestaan uit de reeds gesproken woorden van Jezus. 'Daarom beschrijft Jezus hier niet het einde van de wereld... zoals een 'ziener'. Integendeel, hij wil de nieuwsgierigheid in ieder tijdperk aangaande data en voorspellingen wegnemen.'

aldus "Xandernieuws" (bron)

Wel: DAT staat er dus gewoon niet letterlijk, in die toespraak van Benedictus!

Jezus gaf juist geen letterlijk antwoord op een vraag waarbij de discipelen nu juist wel een letterlijk antwoord verwachtten... Want Hij verandert de woordkeus... En volgt zijn discipelen niet in het spreken over een 'sunteleia'...

(*) edit:
in de parallelle passage in Mat 24... In Mar 13:7 en 13 spreekt Jezus over "telos"...
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 01:37:33 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2012, 01:19:02 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 13:02:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik hoorde dit bericht ook al vanuit een andere hoek. Kun je hier wat betekenen?!

Ik heb de tekst van de paus, waar door gaitema naar wordt verwezen, niet gelezen. Maar nu ken ik het vroege werk van Ratzinger (voordat hij paus werd dus) over de wederkomst wel een beetje.

Ik vermoed dat hij verwijst naar de betekenis van 'parousia' zoals die door de Vroege Kerk gebruikt werd en ook nu iig door de Oosters-Orthodoxen en RKK. In de zin van aanwezigheid in de Eucharistie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld in de liturgie van Jakobus, de 'broer' van de Heer. Die gebruikt het óók in de zin zoals de paus bedoeld. Zie hier. De 'presentie' of parousia is voor eucharistische kerken letterlijk.

Maar ik hou nog even een slag om de arm, want misschien heeft Xander iets heel anders op het oog (?).
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2012, 05:28:09 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 13:19:
Ik heb de tekst van de paus, waar door gaitema naar wordt verwezen, niet gelezen. Maar nu ken ik het vroege werk van Ratzinger (voordat hij paus werd dus) over de wederkomst wel een beetje.

Ik vermoed dat hij verwijst naar de betekenis van 'parousia' zoals die door de Vroege Kerk gebruikt werd en ook nu iig door de Oosters-Orthodoxen en RKK. In de zin van aanwezigheid in de Eucharistie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld in de liturgie van Jakobus, de 'broer' van de Heer. Die gebruikt het óók in de zin zoals de paus bedoeld. Zie hier. De 'presentie' of parousia is voor eucharistische kerken letterlijk.
In de adventstijd is het goed om te beseffen dat de viering van de komst van Christus ook reeds een belangrijk element van presente aanwezigheid van Christus heeft. Want in Hem is het koninkrijk, en de Kracht, en de heerlijkheid. De aanwezigheid van God, die Geest is, is altijd primair in de Geest. Deze Kracht komt ook tot uiting en tot werking in gewone gelovige mensen van vlees, bloed, en zonde. Dat is de Heilige Geest die de Vader aan de mens heeft gezonden als presente aanwezigheid van Christus. In deze Geest is de kerk één met Christus.
Dit is dus een onderwerp waarover we gemeenschappelijkheid kunnen delen van inzichten en onderscheiden benaderingen.

Echter, door het begrip eucharistie zo nadrukkelijk eraan te koppelen, wordt het gesprek veel minder toegankelijk. Is het niet mogelijk om dat te vermijden? Want als we komen te spreken over Jezus die zegt "dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed", als het gaat om iets dat Hij aan zijn discipelen te eten geeft, dan kunnen we daar met inlegkunde een wonder van Kana in zien, maar dat zou onmiddellijk zwaar confronterend zijn voor de discipelen, om bloed te drinken en vlees te eten. Daar lezen we niet van, zoals we wel lezen bij het visoen van Petrus. Dat was dus aantoonbaar niet letterlijk Zijn bloed, en dat was dus niet Zijn vlees. Dat dwingt dus tot een andere benadering. Evenzo is helder dat de Kracht van God werkt en aanwezig is, juist bij de Eucharistie (sacrament van het Heilig Avondmaal) maar Jezus neemt in persoon géén deel aan deze maaltijd om te eten. In die zin is Hij nog niet bij ons om de maaltijd mede te vieren. Maar Zijn Kracht wél. Letterlijk. Ja, dat klinkt raar, maar is waar: de Geest van God is letterlijk aanwezig. Het vervolgens nog eens verpersonificeren van de hostie als Jezus is dus volkomen onnodig als de Kracht van de Heilige Geest aanwezig is en werkt door het gezamenlijk brood-eten in  gedachtenis. Technisch gezien - als we tot één kerk hadden behoord -  hadden we het kunnen beschouwen als een woordspel van academisch gehalte of een persoonlijke benadering van zaken waar wij helemaal niets van begrijpen. En vanuit het niet begrijpen herhalen wij de waarheid, en dat is wat Jezus zegt tegen de discipelen nog voor zijn vlees en zijn bloed werd vergoten: " Dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed. Gedenk..."

Daarom: zouden we die waarheid niet kunnen vermijden als voetangel tot twist en scheiding, om toch te kunnen spreken over de presentie van Christus op deze aarde in het heden? Kunnen we het niet een beetje stroomlijnen als we binnen kaders van andere onderwerpen zijn..?
Of is het zo dat je het vanuit jezelf al breder trekt en een gereformeerde kerk ook beschouwt als "eucharistische" kerk..? In dat geval mijn nederig excuus..
Wat vind jij?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 07:33:25 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2012, 08:03:06 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 12:59:

De tekst hebben we nu. Inmiddels een stuk of 5 keer doorgespit, met de vertaalmachine erbij. Ik maakte er gelijk gebruik van om mijn engels op te krikken :)
De context is inderdaad wat anders dan de site http://xandernieuws.punt.nl/ (de bron dus) laat zien. Hij zegt dat de tekst waar Jezus mee komt op "zich zelf staand" niet naar het einde van de wereld verwijst, maar verwijst naar het Centrum dat blijft: het Woord van God, Jezus Christus, wat er ook komt en gaat. Alles is aan hem onderworpen en
het is noodzakelijk dat we een blijvende stichting vormen van hoop en leven te midden van het realisme waarin we worden ondergedompeld. Of terwijl: een gemeenschap van hoop en leven in de dagelijkse realiteit waarin we worden ondergedompeld.

Ik snap de redenering. "De zon komt op en de zon gaat onder, maar Mijn Woorden blijven bestaan."

Hij wil benadrukken dat Jezus benadrukt dat we ons niet met de eindtijdberekeningen ons bezig moeten houden, maar met het Centrum van alles waar alles aan onderworpen is: Jezus Christus.
Hij zal komen en ons bij zich nemen. Voor Hem moeten we ook leven en de paus geeft daarom ook aan dat we verantwoordelijk zijn voor onze daden.

Dus letterlijk zinspeelt hij daar op en ontkent niet het einde van de wereld. Ik vind zelf wel dat er in de Bijbelgedeelte die hij aanhaalt wel beschrijft dat de wereld eindigen zal en een nieuwe wereld door God gebracht wordt. Concreet vult Jezus dat niet in. Hij geeft het zelf aan in het Bijbelgedeelte: "enkel de Vader weet wanneer dat zal zijn."

quote:

Ook hier, in welke context staat dit?
In context met dat Hij het Woord van God is dus. Inderdaad een andere context dan http://xandernieuws.punt.nl/ laat zien.

quote:

Waar zegt hij dat? Bron?... en éénheid in welke zin?

Kennelijk een andere tekst, die heb ik ook niet. Ik weet niet welke teksten Xandernieuws precies op toe spitst.

quote:

ook hier, context?
Nee, alleen de link van de site: http://xandernieuws.punt....t-en-centrale-wereld-bank

De preek van hem moet ik dan zelf opzoeken om de context waarin hij dat zegt terug te vinden. De bron laat de site niet zien.

quote:

Wie is die Xander?
http://xandernieuws.punt.nl

quote:

Inderdaad, je zou haast denken dat deze Xander een verborgen agenda heeft. Maar deze Xander heeft natuurlijk de teksten van de paus minutieus uitgepluist en genuanceerd weergegeven, met bronvermelding erbij. Dus daar kun je snel genoeg achter komen. ;)

Helaas. Geen bronvermelding. Daardoor wel wat subjectief zo. Voor objectiviteit moet je zelf verder zoeken, helaas.

[...]

quote:

Vooralsnog niets... eerst even de argumentatie van dhr Xander doornemen. Zorgvuldigheid boven alles, nietwaar?

Ja. Ik zie nu wel hoe je het mag lezen in verband met de meditatie van de Paus over de eindtijd. Xandernieuws geeft zoals ik het weer lees, wel aan dat de Paulus ontkent dat de Bijbeltekst op zichzelf staand verwijst naar het einde van de wereld. De context waarop hij dat leest is wel de protestantse of evangelische benadering. Terwijl de paus dat in een ander context bedoeld. Toch ben ik het met Xander wel eens dat het Bijbelgedeelte wel degelijk aangeeft dat er een eind aan de wereld komt. Dat het meer is dan het Jezus centraal stellen.
De woorden van de Paus wat wijst op het niet bezig houden met eindtijdberekeningen, maar met Jezus als het Centrum van alles dat er was, is en zal zijn bezig te houden vind ik trouwens zelf wel een verrijkende toevoeging. Eerlijk gezegd.

Een dominee van ons sprak laatst in een preek ook over de eindtijd en Openbaring. Hij haalde er uit dat boven al de speculaties over wie dan de antichrist en de valse profeten zouden zijn staat en in Openbaring benoemd wordt, dat Jezus als gezaghebbende boven dit alles staat. Alle machten op de wereld zijn aan Hem verworpen. Alles zal gaan gebeuren onder zijn macht. Alles moet aan Hem gehoorzaam zijn.

Eigenlijk een beetje de zelfde strekking als waar de Paus naar toe wilde.
Een nieuwe start is een nieuw begin