Auteur Topic: Jezus' terugkomst  (gelezen 19240 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #15 Gepost op: december 14, 2012, 12:32:48 am »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 12:56:
[...]

Oh, O.K. Ik ben wel gereformeerd, maar lees geen ND.
offtopic:Ik vergeef je. Het RD berichtte er niet over??? _O_
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 11:43:54 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #16 Gepost op: december 14, 2012, 04:31:12 am »
Jezus zoals ie bestaan heeft in menselijke vorm, kan nooit meer in die hoedanigheid bestaan op aarde. Jezus was een avatar, een (tijdelijke) verbinding van het psychisch gestel van een wijs mens met een straal van een godheid die over ons zonnestelsel (dan wel onze planeet) waakt. Die Jezus zal geen mens ooit nog zien, niet hier en niet ergens anders. Wel zullen andere avatars komen en gaan. En uiteraard zal ooit de aarde vol met christus-mensen zijn. Mensen die na verloop van (lange) tijd vanuit zichzelf de christus-toestand bereiken. Menselijke boeddha`s. Jezus is wel een grote leraar voor al die toekomstige menselijke boeddha`s ( wij dus ) maar strikt genomen was ie er zelf niet zo-een. Hij was een avatar met een grote opdracht met als doel de mensheid te inspireren tot activiteit om naar het menselijk boeddha-schap te streven. Om een mens in christus te zullen zijn. Een vervolmaakte mens te zullen zijn.

Ik begin de paus steeds meer te mogen, op een bepaalde manier. Hij is beter op de hoogte dan het lijkt. Alleen vraag ik mij af wat hem er van weerhoudt de dingen bij de naam te noemen.

learsi

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #17 Gepost op: december 14, 2012, 11:38:28 am »

quote:

Ozombi schreef op 14 december 2012 om 04:31:
Jezus zoals ie bestaan heeft in menselijke vorm, kan nooit meer in die hoedanigheid bestaan op aarde. Jezus was een avatar, een (tijdelijke) verbinding van het psychisch gestel van een wijs mens met een straal van een godheid die over ons zonnestelsel (dan wel onze planeet) waakt. Die Jezus zal geen mens ooit nog zien, niet hier en niet ergens anders. .
Zie Zach 12
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Zach 13
6 Als men tegen hem zegt: Wat betekenen deze wonden aan uw handen? Dan zal hij zeggen: Dat ik geslagen ben in het huis van hen die mij liefhebben.

Hoe verklaar jij deze profetie dan?

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #18 Gepost op: december 14, 2012, 11:45:37 am »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 11:38:
[...]Zie Zach 12
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Zach 13
6 Als men tegen hem zegt: Wat betekenen deze wonden aan uw handen? Dan zal hij zeggen: Dat ik geslagen ben in het huis van hen die mij liefhebben.

Hoe verklaar jij deze profetie dan?
Die gaan helemaal niet over Jezus, als je dat bedoelt. Bovendien gaat het om wonden tussen de armen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 11:50:47 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #19 Gepost op: december 14, 2012, 11:51:14 am »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 11:45:
[...]

Die gaan helemaal niet over Jezus, als je dat bedoelt. Bovendien gaat het om wonden tussen de armen.
Waar gaan die volgens jou dan wel over?

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #20 Gepost op: december 14, 2012, 11:55:03 am »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 11:51:
[...]
Waar gaan die volgens jou dan wel over?
Nergens over. De profetieën zijn nooit uitgekomen. Ik zie ook nergens paarden die getroffen zijn met verbijstering, en hun berijders met krankzinnigheid.
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2012, 12:42:14 pm »

quote:

Ozombi schreef op 14 december 2012 om 04:31:
Jezus zoals ie bestaan heeft in menselijke vorm, kan nooit meer in die hoedanigheid bestaan op aarde. Jezus was een avatar, een (tijdelijke) verbinding van het psychisch gestel van een wijs mens met een straal van een godheid die over ons zonnestelsel (dan wel onze planeet) waakt. Die Jezus zal geen mens ooit nog zien, niet hier en niet ergens anders. Wel zullen andere avatars komen en gaan. En uiteraard zal ooit de aarde vol met christus-mensen zijn. Mensen die na verloop van (lange) tijd vanuit zichzelf de christus-toestand bereiken. Menselijke boeddha`s. Jezus is wel een grote leraar voor al die toekomstige menselijke boeddha`s ( wij dus ) maar strikt genomen was ie er zelf niet zo-een. Hij was een avatar met een grote opdracht met als doel de mensheid te inspireren tot activiteit om naar het menselijk boeddha-schap te streven. Om een mens in christus te zullen zijn. Een vervolmaakte mens te zullen zijn.

O help. ook jij bent hier een roepende in de woestijn, vrees ik. De vraag is dan weer wat je precies verstaat onder die Christus-toestand. Ik zie het meer als een verbinding maken met een hogere transformatie-bewerkstelligende kracht en vervolgens een transformatie, die ons vrijmaakt van onze gebondenheid aan de natuur. Maar dat idee is de christenen op dit forum over het algemeen volkomen vreemd. En is dat hetzelfde als boeddha-schap? Of is boeddha-schap slechts het begin?
Ik denk echter niet dat Jezus een avatar was. Ik denk zelfs dat hij nooit heeft bestaan, maar alleen maar de hoofdrolspeler is in een verhaal, zoals Romeo en Julia dat waren. Maar ik denk dat de Christuskracht, om het maar zo te noemen, wel bestaat. Maar dat die niet alleen christenen is voorbehouden. Sri Aurobindo bijvoorbeeld spreekt hierover in totaal andere termen.

quote:

Zelfs in de geschiedenis van de aardse mensheid - want dat is denk ik wat je bedoeld als jij het over 'mensheid' hebt - is Jezus niet een uniek fenomeen. Dat komt o.a omdat onze huidige Aarde slechts 1 ' bol ' is van een keten van 7 zich manifesterende bollen. Op alle andere bollen van onze planeetketen Aarde hebben zich zodoende soortgelijke gebeurtenissen voorgedaan, en zullen zich evenzo dergelijke gebeurtenissen gaan plaatsvinden. Maar zelfs als die andere bollen buiten beschouwing worden gelaten en het enkel over onze bol van de Aarde gaat hier, dan nog zullen Avatars zoals Jezus komen en gaan. Één keer in de ongeveer 2140 jaar om precies te zijn, dus mogelijk maken wij dat zelfs nog mee! Het geboortejaar van Jezus werd met terugwerkende kracht rondom het jaar 0 geschat, maar in werkelijkheid is zijn geboortejaar ongeveer 100 jaar eerder. Het is wel zo dat de ene Avatar groter is dan de andere en Jezus was zo`n grote. De volgende zal minder opvallend en mogelijk een kleinere invloed op de mensheid hebben, neemt niet weg dat ie zal komen om verheffende werken te vervullen.

Ik denk ook niet dat er nou specifiek bepaalde mensen zijn geweest in een cyclus van avatars, die een bijzondere rol zouden spelen/zouden hebben gespeeld. Dat idee vind ik toch een beetje te romantisch. Alsof iemand of iets dat allemaal van boven af zo heeft georganiseerd. Dat geloof ik echt niet. Maar er zijn ongetwijfeld mensen geweest met hogere inzichten en vermogens. Maar een vooropgezet plan of een vaste cyclus zie ik daarin toch niet in. Je zou Sri Aurobindo ook een avatar kunnen noemen. Maar ik denk niet dat hij het op prijs zou hebben gesteld als hij zo werd genoemd.
Wat dat betreft moet je je hoeden voor georganiseerde religies. Die zijn over het algemeen niet meer dan het product van de menselijk behoefte aan zekerheid en een perspectief. Het gaat om de toestand van je bewustzijn, niet om dingen waarin je gelooft. Of, om het met J. Krishnamurti te zeggen: het gaat om een toestand van meditiatie. Maar dan niet dat wat de Libelle, de Margriet en de Viva daaronder verstaan.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 01:22:23 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2012, 03:04:09 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 11:45:
[...]

even uitleggen dat wij heidenen het hebreeuwse woord jad vertalen als hand, maar dat de hebreeuwse betekenis de  arm en hand is. Dus hier zit geen probleem lijkt me.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tefilin

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #23 Gepost op: december 14, 2012, 03:05:19 pm »
waarom staat dit topic eigenlijk in levensbeschouwing, durven we dit onderwerp niet meer te plaatsen onder christelijk omdat we bang zijn uitgelachen te worden omdat sommige hier geloven dat Jezus spoedig terug komt?

Ik las trouwens net in de cat. KK dat chiliasme  (de leer van het duizendjarig vrederijk waarin Christus met de heligen regeert op aarde) een dwaalleer is en die een (wellicht dan in gematigde vorm) link heeft met de leer van de antichrist....tsja...we zullen het wel merken
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 03:56:51 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #24 Gepost op: december 14, 2012, 03:19:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 08:06:
Volgens de Paus komt Jezus niet letterlijk terug.
De wederkomst van Jezus is een herindering aan ons geloof in Jezus.
Verder is Hij voor éénheid van alle wereldreligies en één wereldregering.
Als ik de berichtgeving van Xandernieuws mag geloven.

Ik verbaas me eigenlijk over deze uitspraken. Hij zegt net dat, waar veel protestanten van huiveren.

Hoe denken jullie hier over?
Ik zou Xandernieuws hier en daar wat relativeren. Erg gericht op oordeel, gelijk Jona deed. Toch staan daar wel dingen die we niet in de gewone pers lezen en soms gewoon waar zijn, niet altijd. Xandernieuws is ook een doorgeefluik, de owner maakt af en toe duidelijk  dat het plaatsten van artikelen niet betekend dat hij of zij achter de inhoud staat. Dat lijkt me ook heel verstandig denk ik.

learsi

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #25 Gepost op: december 14, 2012, 04:26:14 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 11:55:
[...]

Nergens over. De profetieën zijn nooit uitgekomen. Ik zie ook nergens paarden die getroffen zijn met verbijstering, en hun berijders met krankzinnigheid.

Nergens over? Dus G'd de Vader heeft onzin laten schrijven in Zijn Woord?  :)
Dit is ook nog niet geschied, dit gaat namelijk niet over Jezus als Lam die de zonde van de wereld weghaalt, maar over Jezus als Leeuw van Juda die als Messias het volk Israël en het Beloofde land Israël bevrijden zal uit handen van de ongelovigen, gesteund door de hoer van Babylon.

Dan zal heel Israël immers Jezus (h)erkennen als Messias omdat G'd de Vader de verblinding wegneemt, die Hij hen heeft opgelegd. Dit gaat over de Genade dat het volk Israël zal krijgen van G'd de Vader Zelf.

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #26 Gepost op: december 14, 2012, 05:02:43 pm »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 16:26:
[...]Nergens over? Dus G'd de Vader heeft onzin laten schrijven in Zijn Woord?  :)

Laten we eerst maar eens beginnen met de vraag of God de Vader überhaupt wel bestaat. We zitten hier in Levensbeschouwing, dus aan het bestaan van God mag getwijfeld worden. Ik weet natuurlijk wel dat jij totaal niet aan zijn bestaan twijfelt. Maar, wie zegt dat jij per se gelijk hebt? Ja, jij zelf natuurlijk. Maar, ga je in dat geval niet een beetje naast je schoenen lopen? Want waarom zou jij precies weten hoe het met het bestaan van God gesteld is?
En als God dan zou bestaan, dan kun je je afvragen of die God tekst heeft laten schrijven, of zoals men zegt het Woord van God. Natuurlijk ben jij hier weer helemaal van overtuigd. Sterker nog, je weet het wel zeker. Maar is dit echt ook zo zeker? Is het niet iets wat jij alleen maar denkt of gelooft.
En waarom weet je dit allemaal zo zeker?

quote:

Dit is ook nog niet geschied, dit gaat namelijk niet over Jezus als Lam die de zonde van de wereld weghaalt, maar over Jezus als Leeuw van Juda die als Messias het volk Israël en het Beloofde land Israël bevrijden zal uit handen van de ongelovigen, gesteund door de hoer van Babylon.

Tja, alweer van die zogenaamde zekerheden, die helemaal geen zekerheden zijn. Je staat hier wel lekker te oreren: het is zus, en het is zo. Maar wie zegt dat dat ook echt zo is? Is het zo, omdat jij het zegt. Of omdat jij dat vindt? Lijkt mij, dat dat niet per se noodzakelijk zo hoeft te zijn.

quote:

Dan zal heel Israël immers Jezus (h)erkennen als Messias omdat G'd de Vader de verblinding wegneemt, die Hij hen heeft opgelegd. Dit gaat over de Genade dat het volk Israël zal krijgen van G'd de Vader Zelf.
Hoezo "immers"? Ben jij dan helderziend dat je dit allemaal zo precies weet. Of een onfeilbare profeet? Op zich ben je wel heel aardig, dat weet ik. Maar dat maakt je nog niet tot alwetende. Echte kennis begint met zelfkennis, zou ik denken.
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #27 Gepost op: december 14, 2012, 05:04:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 december 2012 om 15:04:
[...]
even uitleggen dat wij heidenen het hebreeuwse woord jad vertalen als hand, maar dat de hebreeuwse betekenis de  arm en hand is. Dus hier zit geen probleem lijkt me.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tefilin
Oké. Ik was even benieuwd of je dit wist.
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #28 Gepost op: december 14, 2012, 05:16:24 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 17:02:
[...]

Laten we eerst maar eens beginnen met de vraag of God de Vader überhaupt wel bestaat. We zitten hier in Levensbeschouwing, dus aan het bestaan van God mag getwijfeld worden. Ik weet natuurlijk wel dat jij totaal niet aan zijn bestaan twijfelt. Maar, wie zegt dat jij per se gelijk hebt? Ja, jij zelf natuurlijk. Maar, ga je in dat geval niet een beetje naast je schoenen lopen? Want waarom zou jij precies weten hoe het met het bestaan van God gesteld is?
En als God dan zou bestaan, dan kun je je afvragen of die God tekst heeft laten schrijven, of zoals men zegt het Woord van God. Natuurlijk ben jij hier weer helemaal van overtuigd. Sterker nog, je weet het wel zeker. Maar is dit echt ook zo zeker? Is het niet iets wat jij alleen maar denkt of gelooft.
En waarom weet je dit allemaal zo zeker?

Dat heet wandelen met G'd !
Zijn aanwezigheid in je eigen leven bemerken, antwoorden op gebeden die je ontvangt (veelal via Zijn Woord in de Schrift), Zijn leiding in je leven herkennen, dat maakt dat iemand niet slechts geloofd maar zeker weet dat Jezus en G'd er zijn...... O-)

Dat kan ook jij in vele reacties (niet alleen van mij) herkennen hier op het forum. Doe een stap richting Jezus en Hij zal er 10 richting ons doen. Wat heeft een mens te verliezen? Wat kan een mens ervan weerhouden?

quote:

Tja, alweer van die zogenaamde zekerheden, die helemaal geen zekerheden zijn. Je staat hier wel lekker te oreren: het is zus, en het is zo. Maar wie zegt dat dat ook echt zo is? Is het zo, omdat jij het zegt. Of omdat jij dat vindt? Lijkt mij, dat dat niet per se noodzakelijk zo hoeft te zijn.

Nee ik vind dat niet, maar in de Schrift heeft G'd de Vader ons meegedeeld dat het zo is. De vele profetieën die reeds wel zijn vervuld bevestigen dat. Het is dus een zekerheid inderdaad.

quote:

Hoezo "immers"? Ben jij dan helderziend dat je dit allemaal zo precies weet. Of een onfeilbare profeet? Op zich ben je wel heel aardig, dat weet ik. Maar dat maakt je nog niet tot alwetende. Echte kennis begint met zelfkennis, zou ik denken.
Aan mij geen eer hoor, niet ik, maar andere grote dienaren van G'd heeft Hij als profeten ingezet om ons het te laten weten. Zelf weet ik niets, alleen wat g;d ons gegeven heeft in Zijn Woord is wat we weten.

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #29 Gepost op: december 14, 2012, 05:34:48 pm »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 17:16:
[...]
Dat heet wandelen met G'd !
Zijn aanwezigheid in je eigen leven bemerken, antwoorden op gebeden die je ontvangt (veelal via Zijn Woord in de Schrift), Zijn leiding in je leven herkennen, dat maakt dat iemand niet slechts geloofd maar zeker weet dat Jezus en G'd er zijn...... O-)

Dan zeg ik altijd: een mens kan zichzelf een hoop wijsmaken. Ik denk toch echt dat de wens hier de vader is van de gedachte. In ieder geval zal je toch, zeker als je een oordeel gaat uitspreken over andere mensen, zoals je doet, bewust moeten zijn van het feit dat je je, ondanks je overtuiging en de tekenen die je meent te zien, toch best wel eens zou kunnen vergissen. Je zou hier toch een stukje bescheidenheid moeten betrachten.

quote:

Dat kan ook jij in vele reacties (niet alleen van mij) herkennen hier op het forum. Doe een stap richting Jezus en Hij zal er 10 richting ons doen. Wat heeft een mens te verliezen? Wat kan een mens ervan weerhouden?

Het nuchtere feit dat we het gewoon moeten doen met vijf zintuigen en een beperkt verstand, en dat niet alles waarvan we menen dat het zo is, ook werkelijk zo behoeft te zijn. Er zijn op deze Aarde massa's mensen die zichzelf van alles wijsmaken. Dat zien we om ons heen. Waarom zou jij dan niet één van hen kunnen zijn?

quote:

Nee ik vind dat niet, maar in de Schrift heeft G'd de Vader ons meegedeeld dat het zo is. De vele profetieën die reeds wel zijn vervuld bevestigen dat. Het is dus een zekerheid inderdaad.

Nou, die zogenaamde profetieën stellen niks voor. Die zijn zo vaag en algemeen gesteld. Daar kun je alle kanten mee op. Bovendien wie zegt dat voorspellingen per se van God zouden komen. Ik zou bijna zeggen: er zijn vele demonen die uitstekend kunnen voorspellen.

quote:

Aan mij geen eer hoor, niet ik, maar andere grote dienaren van G'd heeft Hij als profeten ingezet om ons het te laten weten. Zelf weet ik niets, alleen wat g;d ons gegeven heeft in Zijn Woord is wat we weten.
Nou, gedraag je dan ook niet alsof je het allemaal zo zeker weet. En zeker niet als je mensen van een ander geloof gaat verketteren, zoals je elders doet. Sla dan eens een andere toon aan.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 05:38:00 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate