Auteur Topic: Jezus' terugkomst  (gelezen 19241 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #30 Gepost op: december 14, 2012, 06:05:16 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 17:34:
[...]

Dan zeg ik altijd: een mens kan zichzelf een hoop wijsmaken. Ik denk toch echt dat de wens hier de vader is van de gedachte. In ieder geval zal je toch, zeker als je een oordeel gaat uitspreken over andere mensen, zoals je doet, bewust moeten zijn van het feit dat je je, ondanks je overtuiging en de tekenen die je meent te zien, toch best wel eens zou kunnen vergissen. Je zou hier toch een stukje bescheidenheid moeten betrachten.

Er is niets waarop ik roemen kan hoor, het begint allemaal met geloof in Christus.
Niets van hetgeen ik geschreven heb en beschreven heb als wandelen met G'd, is mijn eer, maar alleen Zijn eer ! Niets ervan is iets dat een andere broeder niet (kan) erv(a}ar(t)en.

quote:

Het nuchtere feit dat we het gewoon moeten doen met vijf zintuigen en een beperkt verstand, en dat niet alles waarvan we menen dat het zo is, ook werkelijk zo behoeft te zijn. Er zijn op deze Aarde massa's mensen die zichzelf van alles wijsmaken. Dat zien we om ons heen. Waarom zou jij dan niet één van hen kunnen zijn?

Je benadert het wederom vanuit jezelf, de mens. Wij hebben inderdaad slechts 5 zwakke zintuigen. Maar het is de Heer Die Zich openbaart aan ons. Niet wij mensen die onze zwakke zintuigen oefenen in het Hem waarnemen.

quote:

Nou, die zogenaamde profetieën stellen niks voor. Die zijn zo vaag en algemeen gesteld. Daar kun je alle kanten mee op. Bovendien wie zegt dat voorspellingen per se van God zouden komen. Ik zou bijna zeggen: er zijn vele demonen die uitstekend kunnen voorspellen.

Klaarblijkelijk heb je dan meer vertrouwen in de demonen dan in G'd.

quote:

Nou, gedraag je dan ook niet alsof je het allemaal zo zeker weet. En zeker niet als je mensen van een ander geloof gaat verketteren, zoals je elders doet. Sla dan eens een andere toon aan.

Ik weet het zeker hoor, alleen niet door helderziendheid of eigen krachten, waar jij steeds vanuit gaat. Schakel die knop eens om !
Ik weet het zeker omdat de Heer mij het zeker laat weten en laat ervaren. Niets eraan is waarop ik me kan roemen. Niets eraan is vanuit mij.

De Schrift is duidelijk:
Wie niet belijdt dat Jezus de Zoon van G'd is en Hem erkent als Heiland en verlosser, daarin is de antichristelijke kracht actief. De islam bestrijdt te vuur en te zwaard dat Jezus de Zoon van G'd is en is daarmee dus vol van antichristelijke krachten. Houdt wat betreft jezelf deze spiegel ook maar eens voor.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 06:09:37 pm door learsi »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #31 Gepost op: december 14, 2012, 07:07:04 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 17:04:
[...]

Oké. Ik was even benieuwd of je dit wist.
wist jij het?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #32 Gepost op: december 15, 2012, 03:12:07 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 december 2012 om 13:18:

... Ik maak er vooralsnog alleen nog maar uit op dat ook Benedictus XVI zich er bewust van is dat Jezus (*) een "draai" geeft aan de vraag van de discipelen naar de 'sunteleia' ("voleinding") en niet daarover gaat spreken, maar over de 'telos' ("einde", maar ook "doel"...) van aarde en mensheid...

Er zit wel degelijk een diepere laag in de Evangelietekst die hij besprak. Maar dat stukje op Xandernieuws pakt e.e.a. wel heel erg "eendimensionaal" op... Wat ik altijd wat "verdacht" vind...

Dank voor het opzoeken! Eigenlijk zijn eindtijd-theorieën niet zo 'mijn ding', maar het is een interessant punt wat je hier aandraagt. Het is zeker de moeite waard om me eens in dat 'telos' te verdiepen.

Maar goed, het is inmiddels wel duidelijk uit welke hoek 'xandernieuws' waait... alleen dat tussenkopje al: 'Letterlijke eindtijd past niet in Nieuwe Wereld Orde Vaticaan  :X
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #33 Gepost op: december 15, 2012, 03:22:45 am »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 17:28:

In de adventstijd is het goed om te beseffen dat de viering van de komst van Christus ook reeds een belangrijk element van presente aanwezigheid van Christus heeft. Want in Hem is het koninkrijk, en de Kracht, en de heerlijkheid. De aanwezigheid van God, die Geest is, is altijd primair in de Geest. Deze Kracht komt ook tot uiting en tot werking in gewone gelovige mensen van vlees, bloed, en zonde. Dat is de Heilige Geest die de Vader aan de mens heeft gezonden als presente aanwezigheid van Christus. In deze Geest is de kerk één met Christus.
Dit is dus een onderwerp waarover we gemeenschappelijkheid kunnen delen van inzichten en onderscheiden benaderingen.
Nee, zoals uit de quote van Hendrik blijkt gaat het hier om een homilie tijdens het Angelus op 18 november. Dat is dus niet in de advent, maar in de 33e week door het jaar. Dat zie je trouwens ook aan de lezingen van die dag... en die lezing en exegese van Benedictus XVI waren het onderwerp hier...

quote:

Echter, door het begrip eucharistie zo nadrukkelijk eraan te koppelen, wordt het gesprek veel minder toegankelijk. Is het niet mogelijk om dat te vermijden?

Neuh, ik heb geen behoefte om katholieke sacramenten of homilies van de paus in reformatorisch idioom te duiden.

quote:

Want als we komen te spreken over Jezus die zegt "dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed", als het gaat om iets dat Hij aan zijn discipelen te eten geeft, dan kunnen we daar met inlegkunde een wonder van Kana in zien, maar dat zou onmiddellijk zwaar confronterend zijn voor de discipelen, om bloed te drinken en vlees te eten. Daar lezen we niet van, zoals we wel lezen bij het visoen van Petrus. Dat was dus aantoonbaar niet letterlijk Zijn bloed, en dat was dus niet Zijn vlees. Dat dwingt dus tot een andere benadering. Evenzo is helder dat de Kracht van God werkt en aanwezig is, juist bij de Eucharistie (sacrament van het Heilig Avondmaal) maar Jezus neemt in persoon géén deel aan deze maaltijd om te eten. In die zin is Hij nog niet bij ons om de maaltijd mede te vieren. Maar Zijn Kracht wél. Letterlijk. Ja, dat klinkt raar, maar is waar: de Geest van God is letterlijk aanwezig. Het vervolgens nog eens verpersonificeren van de hostie als Jezus is dus volkomen onnodig als de Kracht van de Heilige Geest aanwezig is en werkt door het gezamenlijk brood-eten in  gedachtenis. Technisch gezien - als we tot één kerk hadden behoord -  hadden we het kunnen beschouwen als een woordspel van academisch gehalte of een persoonlijke benadering van zaken waar wij helemaal niets van begrijpen. En vanuit het niet begrijpen herhalen wij de waarheid, en dat is wat Jezus zegt tegen de discipelen nog voor zijn vlees en zijn bloed werd vergoten: " Dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed. Gedenk..."

Jij mag van mij geloven wat jij wilt. Al geloof je in het vliegend spaghettimonster... allemaal prima, maar uiteindelijk bleek de homilie van de paus niet over de parousia of eucharistie te gaan. Dus je hele bovenstaande tekst is overbodig gebleken.

quote:

Daarom: zouden we die waarheid niet kunnen vermijden als voetangel tot twist en scheiding, om toch te kunnen spreken over de presentie van Christus op deze aarde in het heden? Kunnen we het niet een beetje stroomlijnen als we binnen kaders van andere onderwerpen zijn..?
Of is het zo dat je het vanuit jezelf al breder trekt en een gereformeerde kerk ook beschouwt als "eucharistische" kerk..? In dat geval mijn nederig excuus..
Wat vind jij?
Het is een gepasseerd station.... het is nl. niet van toepassing op de OP. Maar als je toch een antwoord op je vraag wil... nee, ik beschouw die niet als eucharistische kerken.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2012, 04:06:12 am »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 20:03:

De context is inderdaad wat anders dan de site laat zien... Hij [de paus] wil benadrukken dat Jezus benadrukt dat we ons niet met de eindtijdberekeningen ons bezig moeten houden, maar met het Centrum van alles waar alles aan onderworpen is: Jezus Christus...

Dus letterlijk zinspeelt hij daar op en ontkent niet het einde van de wereld...
Precies! Nergens ontkent hij dat... dat toont dus aan dat onze vriend Xander op zijn zachtst gezegd 'nogal onbetrouwbaar' is...

quote:

Kennelijk een andere tekst, die heb ik ook niet. Ik weet niet welke teksten Xandernieuws precies op toe spitst.

Vind je het zelf ook niet een beetje verdacht dat er nergens een bronvermelding staat? Er wordt van alles beweerd, maar we kunnen het niet verifiëren of dat er ook echt zo staat... na enig zoekwerk blijkt dus dat er iets heel anders staat.

Zoals je zelf al zei... xandernieuws noemt van alles op waar protestanten van huiveren... is dat niet een beetje verdacht dat hij dan woorden in de mond van de paus legt die hij helemaal niet zo heeft gezegd?

quote:

De preek van hem moet ik dan zelf opzoeken om de context waarin hij dat zegt terug te vinden. De bron laat de site niet zien.

Dat bedoel ik dus...

quote:

Helaas. Geen bronvermelding. Daardoor wel wat subjectief zo. Voor objectiviteit moet je zelf verder zoeken, helaas.

Tsja... wat zegt dat over die site?

quote:

Ja. Ik zie nu wel hoe je het mag lezen in verband met de meditatie van de Paus over de eindtijd. Xandernieuws geeft zoals ik het weer lees, wel aan dat de Paulus ontkent dat de Bijbeltekst op zichzelf staand verwijst naar het einde van de wereld. De context waarop hij dat leest is wel de protestantse of evangelische benadering.
Ik weet niet of valse beweringen doen, of woorden in iemands mond leggen een protestantse benadering is. Daarvoor acht ik menig protestant toch te hoog... ik vermoed dat dat deze xander gewoon een verborgen agenda heeft en bewust onrust en angst zaait...  :nee:

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2012, 04:35:38 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 december 2012 om 15:05:
waarom staat dit topic eigenlijk in levensbeschouwing, durven we dit onderwerp niet meer te plaatsen onder christelijk omdat we bang zijn uitgelachen te worden omdat sommige hier geloven dat Jezus spoedig terug komt?

Waarom geef je zelf al antwoord op je vraag? Is dat antwoord een stellingname richting de mods o.i.d.? Dan lijkt het me handiger om een TR te sturen...

Maar om antwoord te geven op je vraag: er wordt een (valse) bewering gedaan over wereldreligies e.d. Dan moeten aanhangers van die religies ook de kans krijgen om daar op te reageren. Religies (mv) impliceert namelijk ook niet-christelijken...

quote:

Ik las trouwens net in de cat. KK dat chiliasme  (de leer van het duizendjarig vrederijk waarin Christus met de heligen regeert op aarde) een dwaalleer is en die een (wellicht dan in gematigde vorm) link heeft met de leer van de antichrist....tsja...we zullen het wel merken
Inderdaad...  :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2012, 04:37:53 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 december 2012 om 15:19:
[...]

Ik zou Xandernieuws hier en daar wat relativeren. Erg gericht op oordeel, gelijk Jona deed. Toch staan daar wel dingen die we niet in de gewone pers lezen en soms gewoon waar zijn, niet altijd. Xandernieuws is ook een doorgeefluik, de owner maakt af en toe duidelijk  dat het plaatsten van artikelen niet betekend dat hij of zij achter de inhoud staat. Dat lijkt me ook heel verstandig denk ik.
Behalve dat het een nogal selectief doorgeefluik is, wordt er ook nog heftig gemanipuleerd voordat het door het luik komt...  ;)

small brother

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #37 Gepost op: december 15, 2012, 10:03:28 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 december 2012 om 03:22:
Nee, zoals uit de quote van Hendrik blijkt gaat het hier om een homilie tijdens het Angelus op 18 november. Dat is dus niet in de advent, maar in de 33e week door het jaar. Dat zie je trouwens ook aan de lezingen van die dag... en die lezing en exegese van Benedictus XVI waren het onderwerp hier...
1.tess.4:15 Hoc enim vobis dicimus in verbo Domini, quia nos, qui vivimus, qui residui sumus in adventum Domini, non præveniemus eos qui dormierunt.

Ik zei dus niet dat de preek in de advent was, of dat het onderwerp van de preek over de adventstijd ging, maar dat het....

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 17:28:
... in de adventstijd goed is om te beseffen dat de viering van de komst van Christus ook reeds een belangrijk element van presente aanwezigheid van Christus heeft. Want in Hem is het koninkrijk, en de Kracht, en de heerlijkheid. De aanwezigheid van God, die Geest is, is altijd primair in de Geest.
'Parousia' en 'advent' zijn gewoon dezelfde woorden. Kun je nu mijn reactie beter plaatsen?

quote:

Neuh, ik heb geen behoefte om katholieke sacramenten of homilies van de paus in reformatorisch idioom te duiden.
Dat is ook niet precies wat ik zei. Waarom zou je spraakverwarring actief in stand willen houden?? Heb je niet zelf ook eerder aangegeven dat je soms zonder opzet automatisch begrippen gebruikt die een katholieke lading of kleur hebben? En dat is ook begrijpelijk en logisch. De taal en de begrippen op elkaar afstemmen c.q. enigszins 'vertalen' is dus nuttig en opbouwend. Maar waarom zou je daar nu een 'neuh, ik heb geen behoefte daartoe' op loslaten?

quote:

Jij mag van mij geloven wat jij wilt. Al geloof je in het vliegend spaghettimonster... allemaal prima, maar uiteindelijk bleek de homilie van de paus niet over de parousia of eucharistie te gaan. Dus je hele bovenstaande tekst is overbodig gebleken.

Waar is de plek alwaar je redelijkerwijze geloof in vliegende spaghetti-vreters kunt verwachten? :Y)
Verder: O.K. Laten we dan maar terugkeren in de rust van het laten rusten.

quote:

Het is een gepasseerd station.... het is nl. niet van toepassing op de OP. Maar als je toch een antwoord op je vraag wil... nee, ik beschouw die niet als eucharistische kerken.
Nee, dat (laatste) vreesde ik al. Ik hoop dat je op een dag voor het geestelijke aspect van reële presentie een 'behoefte krijgt' om het ook in een ander perspectief (idioom) te zien, dan het jou reeds bekende.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 10:20:43 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #38 Gepost op: december 15, 2012, 12:01:43 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 december 2012 om 04:06:

Ik weet niet of valse beweringen doen, of woorden in iemands mond leggen een protestantse benadering is. Daarvoor acht ik menig protestant toch te hoog... ik vermoed dat dat deze xander gewoon een verborgen agenda heeft en bewust onrust en angst zaait...  :nee:

Ik snap het. Hij zocht waarscheinlijk met een vooringenomen stantpunt ten opzichte van de Paus in de tekst naar iets dat onjuist is.
Doordat hij de bronnen niet meld, kan je als lezer zijn uitspraken zo niet toetsen.
Je moet maar op zijn blauwe ogen af gaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #39 Gepost op: december 15, 2012, 12:07:21 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 december 2012 om 04:06:

Zoals je zelf al zei... xandernieuws noemt van alles op waar protestanten van huiveren... is dat niet een beetje verdacht dat hij dan woorden in de mond van de paus legt die hij helemaal niet zo heeft gezegd?

Ik vermoed dat hij het niet begrepen heeft.
Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe de RKK precies het einde ziet.
Heb je daar nog interessante bronnen voor?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #40 Gepost op: december 15, 2012, 12:48:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2012 om 12:07:
[...]

Ik vermoed dat hij het niet begrepen heeft.
Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe de RKK precies het einde ziet.
Heb je daar nog interessante bronnen voor?
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=2733

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #41 Gepost op: december 15, 2012, 06:14:17 pm »
Een hele mooie uitleg. Lijkt me niets mis mee.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 06:38:56 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #42 Gepost op: december 15, 2012, 06:18:53 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 06:27:25 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #43 Gepost op: december 15, 2012, 07:06:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2012 om 18:14:
Een hele mooie uitleg. Lijkt me niets mis mee.
als chilliast denk ik daar even anders over  :'(

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #44 Gepost op: december 15, 2012, 09:29:28 pm »
Ik weet niet wat je opgevallen is.
Ik zag vast iets over het hoofd.
Het kwam op me over als dat er staat, dat de wereld verloren gaat en Jezus terug komt.
Er wordt opgeroepen om met de eerste christenen Jezus' komst te verlangen.
Dat heb ik goed toch?
Dat sluit namelijk naadloos aan bij mijn overtuiging.