Auteur Topic: Jezus' terugkomst  (gelezen 21965 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #330 Gepost op: januari 19, 2013, 03:23:32 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:54:
[...]
sorry Hendrik - maar waar heb je het over? :>
Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’
De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?
(Handelingen 8...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

callista

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #331 Gepost op: januari 19, 2013, 03:42:41 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2013 om 15:23:
[...]

Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’
De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?
(Handelingen 8...)

ja, ik kan prima zelf lezen en velen met mij. :ja:

de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.

en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden

het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.

waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #332 Gepost op: januari 19, 2013, 03:55:17 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 15:42:
...
de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.

Dit roep je nu wel de hele tijd, learsi nablatend... maar je hebt nog steeds niks aangetoond.

quote:

...en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden...

Dus 2 miljard christenen op dit moment en de miljarden die ons voorgingen in de afgelopen 2000 jaar konden niet nadenken? Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje die miljarden christenen van de afhelopen 2 millenia corrigeert en wat zij niet hebben begrepen. De grootste denkers van de westerse beschaving waren 'een beetje dom'?

quote:

het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.

Godzijdank wel, anders hadden we niet eens een bijbel gehad, laat staan dat wij ooit over Christus hadden gehoord.

quote:

één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.
Ja, heel post-modernistisch. Maar je beperkt je dus tot de kerken in het westen. Waarom?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #333 Gepost op: januari 19, 2013, 03:55:41 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:54:

sorry Hendrik - maar waar heb je het over? :>
Je snapt wel wat 'openbaren' inhoud?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

callista

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #334 Gepost op: januari 19, 2013, 04:53:38 pm »
Citaat
St. Ignatius schreef op 19 januari 2013 om 15:55:
[...]

quote:

Dit roep je nu wel de hele tijd, learsi nablatend... maar je hebt nog steeds niks aangetoond.

haha..wil je hiermee zeggen dat ik het in alles eens ben met learsi?
ik was trouwens de eerste die dat zei.
het is dus andersom.

quote:

Dus 2 miljard christenen op dit moment en de miljarden die ons voorgingen in de afgelopen 2000 jaar konden niet nadenken? Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje die miljarden christenen van de afhelopen 2 millenia corrigeert en wat zij niet hebben begrepen. De grootste denkers van de westerse beschaving waren 'een beetje dom'?

ze konden wel nadenken, maar ze mochten niet meer nadenken, omdat De Kerk voor hun dacht en bepaalde wat ze wel en niet mochten geloven.
de meesten voldeden daar dus maar aan, want ze hadden geen keus.
en die daar geen gehoor aan gaven werden "afgevoerd"

quote:

Godzijdank wel, anders hadden we niet eens een bijbel gehad, laat staan dat wij ooit over Christus hadden gehoord.

lang voordat De Kerk de Bijbel had samengesteld waren er toch al vele geschriften en evangeliën?
wel zo'n 70 i.p.v. maar 4....de rest is grotendeels vernietigd omdat ze niet pasten in de LEER van De Kerk  

quote:

Ja, heel post-modernistisch. Maar je beperkt je dus tot de kerken in het westen. Waarom?

in het Westen lopen de kerken leeg en de missionarissen lopen daarom naar Verwegistan om zieltjes te winnen - tja, daar schijnt het nog te lukken.

maar rustig maar St. Ignatius - ik heb het niet over de RKK van nu, want daar ben ik laatst geweest [bij een begrafenisdienst]  en heb een heel bijzonder mooie dienst meegemaakt. :*)
zeer respectvol.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #335 Gepost op: januari 20, 2013, 07:29:50 am »

quote:

[...]

En waarom zijn ze de afgelopen eeuwen niet leeggelopen... (en, nee, ik denk hier nu niet direct aan het "ideaalplaatje" van de "volle kerken" in onze 19e eeuw... dat was een uitzondering en misschien ook wel "schone schijn"... maar aan al het oprechte kerkelijk meeleven dat zijn sporen in de geschiedenis heeft nagelaten...)?!!!

Lees eens mijn laatste bijdrage in het topic "Koninkrijk van God" (en zijn gerechtigheid...) en je leest iets over een tweede mogelijkheid... Die nu precies een verband heeft met jouw uitspraak, maar een totaal andere richting op wijst...
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2013, 07:33:18 am door Hendrik-NG »

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #336 Gepost op: januari 20, 2013, 07:39:07 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 07:29:
[...]
En waarom zijn ze de afgelopen eeuwen niet leeggelopen... (en, nee, ik denk hier nu niet direct aan het "ideaalplaatje" van de "volle kerken" in onze 19e eeuw... dat was een uitzondering en misschien ook wel "schone schijn"... maar aan al het oprechte kerkelijk meeleven dat zijn sporen in de geschiedenis heeft nagelaten...)?!!!

Lees eens mijn laatste bijdrage in het topic "Koninkrijk van God" (en zijn gerechtigheid...) en je leest iets over een tweede mogelijkheid... Die nu precies een verband heeft met jouw uitspraak, maar een totaal andere richting op wijst...
De kerken zijn volgens mij pas na 1950 leegelopen, omdat er na de oorlog een totale ommekeer in de cultuur is gekomen, mede op grond van het wetenschappelijk denken. Zaken die voorheen als Gods werk werden beschouwd, bleken opeens een materiële verklaring te hebben. Komt bij dat met name de Rooms Katholieke kerk aan invloed heeft ingeboet. Mensen werden meer en meer zelfbewust en lieten zich niet langer een oor aannaaien.
Tato na vicikitsate

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #337 Gepost op: januari 20, 2013, 08:12:23 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 20 januari 2013 om 19:39:
[...]

De kerken zijn volgens mij pas na 1950 leegelopen, omdat er na de oorlog een totale ommekeer in de cultuur is gekomen, mede op grond van het wetenschappelijk denken. Zaken die voorheen als Gods werk werden beschouwd, bleken opeens een materiële verklaring te hebben. Komt bij dat met name de Rooms Katholieke kerk aan invloed heeft ingeboet. Mensen werden meer en meer zelfbewust en lieten zich niet langer een oor aannaaien.
Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #338 Gepost op: januari 20, 2013, 09:09:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 20:12:
[...]

Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...
Ik weet niet of het een kwestie was van een leeg hart. Veeleer denk ik aan een stukje groeiend bewustzijn.
Tato na vicikitsate

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #339 Gepost op: januari 20, 2013, 09:41:22 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 20:12:
[...]

Off-topic
Interessant -- de oorlog...
Hier zijn waarschijnlijk twee mensen in gesprek, waarbij voor de ene WO2 "de oorlog" is, omdat vroeger in het gezin waaruit hij komt de ouders deze oorlog nog hadden meegemaakt en er regelmatig over spraken en hem zo aanduidden, terwijl de ander van een latere generatie is en het het raar vindt om te doen alsof er maar één oorlog ooit gewoed heeft -- hij heeft niet van huis uit de betiteling "de oorlog" als synoniem voor WO2 op omschreven wijze als gewoonte meegekregen.

Zit ik mis met mijn veronderstelling? Waarschijnlijk niet. :)
Wel boeiend ook dat je hier ziet dat gauw misverstanden zullen kunnen ontstaan tussen mensen als ze niet helemaal dezelfde "taal" meer spreken.
Dat is ook van belang voor Bijbelvertalingen: een woord uit een oude vertaling kan gemakkelijk een onbedoelde indruk bij iemand van nu geven. Modernere vertalingen zijn een oplossing, maar ik ben er eigenlijk ook voor, om gewoon de oude tekstbedoelingen door te geven en te leren aan volgende generaties.
Maar goed, dat is meer iets voor in een topic over Bijbelvertalen.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2013, 10:00:16 pm door Trajecto »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #340 Gepost op: januari 21, 2013, 01:31:58 am »

quote:

[...]

ja, ik kan prima zelf lezen en velen met mij. :ja:

Nope. dat delen we dus niet. Als je de verwijzingen ook leest ontdek je dat het gewoon het naspreken van de Bijbel is.

quote:

en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden
Dus je wilt hetzelfde als de opstellers van de belijdenis: mensen zelf na laten denken :)

quote:

Wélk "oerchristendom"?

quote:

De mens + zelf = consumentisme.
Mail me maar als je wat wilt weten

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #341 Gepost op: januari 21, 2013, 01:55:34 am »
De kerken lopen leeg, omdat de `kracht` en aantrekking weg is.  Waarom verloor het Jodendom z`n kracht en invloed?  Omdat ze de Here Jezus afwezen.  Hetzelfde geldt voor het Christendom na het afwijzen van de Rev, Moon, de wedergekomen Christus die het Complete Testament kwam inluiden.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #342 Gepost op: januari 21, 2013, 02:09:10 am »
Hendrik G., en Ozombi.
God zegende hen inderdaad in Gen. 1:28.  Gezinnen vormen is inderdaad een zegen.  God zegende Abraaaham en Noach ook op die manier, maar dit betekent niet dat die zegen direkt uitgevored kan worden.
Adam en Eva hadden een relatie in een ong onvolwassen staat, Ze begonnen een geslacht gericht op Satan, en die werd daardoor de oorsprong van hun liefde en relatie, net zoals jonge mensen nu zo maar relatie beginnen en hel op aarde creeren.  Jezus zei:  "jullie adder gebroed", en "Jullie hebben Satan als Vader", waarmee hij wilde aangeven dat Satan , via te vroege , en daardoor ongeoorloofde sexuele liefdegeslachteloijke liefde, eht mensdom binnen drong, te beginnen met Adam en Eva.  Daarom werd een kuis leven in religies een deugd.  En overspel en ontucht een zware zonde, omdat het ahw een herhaling werd van de val van de mens,
De Messias is de enige die dit kan herstellen, maar omdat Jezus werd afgeezen, kon hij geen gezin stchten toen en zei hij dat hij terug moest komen.
Dit gebeurde dus in 1936 toen hij geestelijk verscheen aan Rev. Moon, die daarna die rol van Christus overnam en in 1960 samen met zijn bruid, de hersteld Eva, de bruiloft van het Lam voltrok.
Nu roepn zij aan `n ieder om mee te doen.  (symposium)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #343 Gepost op: januari 21, 2013, 08:46:21 am »

quote:

Trajecto schreef op 20 januari 2013 om 21:41:
[...]

Off-topic
Interessant -- de oorlog...
Hier zijn waarschijnlijk twee mensen in gesprek, waarbij voor de ene WO2 "de oorlog" is, omdat vroeger in het gezin waaruit hij komt de ouders deze oorlog nog hadden meegemaakt en er regelmatig over spraken en hem zo aanduidden, terwijl de ander van een latere generatie is en het het raar vindt om te doen alsof er maar één oorlog ooit gewoed heeft -- hij heeft niet van huis uit de betiteling "de oorlog" als synoniem voor WO2 op omschreven wijze als gewoonte meegekregen.
Maar ik schreef niet over de oorlog, maar over "de oorlog"... NB: voor heel veel Europeanen gaat het dan trouwens over "de grote oorlog", WO1...

Maar "van het een kwam het ander" schreef ik al...

"En doordat de wetteloosheid (ἀνομία, anomia) toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen."

En dan staat in "mijn" taalgebruik "ἀυτονομία" ("autonomia") gelijk aan ἀνομία en verbaast het me niet dat men in de jaren '10 aanvankelijk zo "enthousiast" die "grote vaderlandse oorlog die zo kort zou gaan duren" binnenstapte...

Ik zie "ἀυτονομία" gewoon haaks staan op een "verwachtingsvol volgen van de stem van de Herder" (zie het topic "Koninkrijk van God")... Waarbij we bij dat eerste juist geen "groeiend bewustzijn" krijgen maar een "afstervend bewustzijn" (de "les van Genesis 3")...

En voor de rest vind ik het weer genoeg "zijspoor" hier... Gegroet allemaal...!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 08:50:25 am door Hendrik-NG »

Zolderworm

• Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #344 Gepost op: januari 21, 2013, 08:51:19 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 21 januari 2013 om 02:09:
Hendrik G., en Ozombi.
God zegende hen inderdaad in Gen. 1:28.  Gezinnen vormen is inderdaad een zegen.  God zegende Abraaaham en Noach ook op die manier, maar dit betekent niet dat die zegen direkt uitgevored kan worden.
Adam en Eva hadden een relatie in een ong onvolwassen staat, Ze begonnen een geslacht gericht op Satan, en die werd daardoor de oorsprong van hun liefde en relatie, net zoals jonge mensen nu zo maar relatie beginnen en hel op aarde creeren.  Jezus zei:  "jullie adder gebroed", en "Jullie hebben Satan als Vader", waarmee hij wilde aangeven dat Satan , via te vroege , en daardoor ongeoorloofde sexuele liefdegeslachteloijke liefde, eht mensdom binnen drong, te beginnen met Adam en Eva.  Daarom werd een kuis leven in religies een deugd.  En overspel en ontucht een zware zonde, omdat het ahw een herhaling werd van de val van de mens,
De Messias is de enige die dit kan herstellen, maar omdat Jezus werd afgeezen, kon hij geen gezin stchten toen en zei hij dat hij terug moest komen.
Dit gebeurde dus in 1936 toen hij geestelijk verscheen aan Rev. Moon, die daarna die rol van Christus overnam en in 1960 samen met zijn bruid, de hersteld Eva, de bruiloft van het Lam voltrok.
Nu roepn zij aan `n ieder om mee te doen.  (symposium)
Volgens mij lees jij ook graag in de sprookjes van Moeder de Gans.
Tato na vicikitsate