Auteur Topic: Jezus' terugkomst  (gelezen 31185 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Gepost op: december 13, 2012, 08:06:21 am »
Volgens de Paus komt Jezus niet letterlijk terug.
De wederkomst van Jezus is een herindering aan ons geloof in Jezus.
Verder is Hij voor éénheid van alle wereldreligies en één wereldregering.
Als ik de berichtgeving van Xandernieuws mag geloven.

Ik verbaas me eigenlijk over deze uitspraken. Hij zegt net dat, waar veel protestanten van huiveren.

Hoe denken jullie hier over?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 08:07:04 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

tin

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2012, 08:46:08 am »
Heb het even nagelezen in Xandernieuws. Wat mij betreft een verfrissend bericht.
Maar ben benieuwd hoe de meningen daarover op dit forum zijn.
Ahdoeb

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2012, 08:54:36 am »
Maak je niet druk, Orlando Botttenbleij heeft gisteren gezegd dat de wederkomst binnen 23 jaar is.
Blijft lachwekkend hoe mensen denken de agenda van God te kennen  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2012, 11:14:51 am »
Ten tijde van Jezus is een vermogen op de wereld neergedaald om aan de staat van zonde te kunnen ontstijgen en dus de staat van het paradijs te kunnen herstellen. Dat is mijn visie. Dit vermogen noemt men Christus. Een letterlijke wederkomst van Jezus is dus helemaal niet nodig. Christus is nooit weggeweest. Alleen wordt Hij door bijna niemand meer gezien. Op zijn best zou je de wederkomst dus kunnen beschouwen als een brede terugkeer van het vermogen om Christus te zien. En niet meer dan dat. Dat deze terugkeer zich dan zal afspelen in tijden van grote crisis, lijkt me voor de hand liggend. Pas dan zullen mensen zich weer tot Christus wenden en zullen ze oog krijgen voor zijn aanwezigheid. In die zin moet je de voorspelling zeker in geestelijke zin beschouwen, en niet letterlijk. En je zou dan inderdaad kunnen spreken van een herinnering aan ons geloof in Jezus, of beter nog een herinnering aan ons vermogen Christus te zien.

De gedachte van de paus van de eenheid van alle wereldreligies vind ik tamelijk absurd. Wat stelt hij zich daarbij voor? De verschillen tussen de religies zijn daartoe veel te groot en te fundamenteel. Of bedoelt hij stiekem dat we allemaal weer katholiek moeten worden?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 11:38:23 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2012, 11:52:04 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2012 om 08:54:
Maak je niet druk, Orlando Botttenbleij heeft gisteren gezegd dat de wederkomst binnen 23 jaar is.
Blijft lachwekkend hoe mensen denken de agenda van God te kennen  O-)
Bedoel je hier concreet dat het lachwekkend is dat:
volgens de Paus Jezus niet letterlijk terug komt?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #5 Gepost op: december 13, 2012, 12:00:10 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 11:52:
[...]

Bedoel je hier concreet dat het lachwekkend is dat:
volgens de Paus Jezus niet letterlijk terug komt?
Nee, het is en blijft lachwekkend dat mensen denken dat ze kunnen zeggen "wanneer" de wederkomst zal zijn. In een andere draad is daar al heel uitgebreid over geschreven.
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #6 Gepost op: december 13, 2012, 12:10:32 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2012 om 12:00:
[...]

Nee, het is en blijft lachwekkend dat mensen denken dat ze kunnen zeggen "wanneer" de wederkomst zal zijn. In een andere draad is daar al heel uitgebreid over geschreven.

Ja; dat begrijp ik wel. Maar waarom schiet je in de lach over een breed uitgemeten onderwerp en stevig afgesloten onderwerp van agendering, naar aanleiding van een concreet bericht over een paus die de agenda heeft getrokken van Jezus en verkondigt dat Jezus zijn komst heeft afgezegd?
Is dat niet een te automatische associatie, zonder stil te staan bij de realiteit dat die associatie van lachwekkend is opgewekt door iets concreets, waar je je geen gedachten over maakt.

En dan mijn vraag naar toepassing op het concrete onderwerp beantwoordt met: "Nee" ?
Waarom nee? De paus trekt hier de agenda van Jezus (als het waar is). Toch?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 12:12:50 pm door small brother »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #7 Gepost op: december 13, 2012, 12:30:07 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 12:10:
[...]

Ja; dat begrijp ik wel. Maar waarom schiet je in de lach over een breed uitgemeten onderwerp en stevig afgesloten onderwerp van agendering, naar aanleiding van een concreet bericht over een paus die de agenda heeft getrokken van Jezus en verkondigt dat Jezus zijn komst heeft afgezegd?
Is dat niet een te automatische associatie, zonder stil te staan bij de realiteit dat die associatie van lachwekkend is opgewekt door iets concreets, waar je je geen gedachten over maakt.

En dan mijn vraag naar toepassing op het concrete onderwerp beantwoordt met: "Nee" ?
Waarom nee? De paus trekt hier de agenda van Jezus (als het waar is). Toch?
Klopt, de paus doet er net zo goed aan mee kennelijk als je het bericht moet geloven maar ik schreef nav het ND van hedenochtend, pagina 2, bovenste artikel. Het sluit weer mooi aan (hoewel, mooi? )
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 02:25:12 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2012, 12:56:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2012 om 12:30:
Klopt, de paus doet er net zo goed aan mee maar ik schreef nav het ND van hedenochtend, pagina 2, bovenste artikel. Het sluit weer mooi aan (hoewel, mooi? )
Oh, O.K. Ik ben wel gereformeerd, maar lees geen ND.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #9 Gepost op: december 13, 2012, 12:59:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 08:06:
Volgens de Paus komt Jezus niet letterlijk terug.


Dat hangt ervan af wat je onder 'letterlijk' verstaat en waar je dat op betrekt. Wat heeft hij precies gezegd dan? Het is wel handig om de context te weten...

quote:

De wederkomst van Jezus is een herindering aan ons geloof in Jezus.


Ook hier, in welke context staat dit?

quote:

Verder is Hij voor éénheid van alle wereldreligies...


Waar zegt hij dat? Bron?... en éénheid in welke zin?

quote:

... en één wereldregering.


ook hier, context?

quote:

Als ik de berichtgeving van Xandernieuws mag geloven.


Wie is die Xander?

quote:

Ik verbaas me eigenlijk over deze uitspraken. Hij zegt net dat, waar veel protestanten van huiveren.


Inderdaad, je zou haast denken dat deze Xander een verborgen agenda heeft. Maar deze Xander heeft natuurlijk de teksten van de paus minutieus uitgepluist en genuanceerd weergegeven, met bronvermelding erbij. Dus daar kun je snel genoeg achter komen. ;)

quote:

Hoe denken jullie hier over?
Vooralsnog niets... eerst even de argumentatie van dhr Xander doornemen. Zorgvuldigheid boven alles, nietwaar?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2012, 01:02:51 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 12:59:
Dat hangt ervan af wat je onder 'letterlijk' verstaat en waar je dat op betrekt. Wat heeft hij precies gezegd dan? Het is wel handig om de context te weten...
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet naar een of andere nieuwsvergaarder, maar naar de bron zelf. Ik hoorde dit bericht ook al vanuit een andere hoek. Kun je hier wat betekenen?!
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 01:07:21 pm door small brother »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #11 Gepost op: december 13, 2012, 01:18:52 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 13:02:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet naar een of andere nieuwsvergaarder, maar naar de bron zelf. Ik hoorde dit bericht ook al vanuit een andere hoek. Kun je hier wat betekenen?!
Hier is de complete tekst in het Engels:

quote:

BENEDICT XVI
 
ANGELUS

Saint Peter's Square
Sunday, 18 November 2012
 

Dear Brothers and Sisters,
 
St Mark's version of a part of Jesus' discourse on the end times is proclaimed on this penultimate Sunday of the liturgical year (cf. Mk 13:24-32). This discourse is also found in Matthew and Luke, with some variations, and is probably the most difficult Gospel text. This difficulty stems from both its content and its language: in fact, it speaks of a future that exceeds our own categories and for this reason Jesus uses images and words taken from the Old Testament; but above all he introduces a new centre, which is he himself, the mystery of his Person and of his death and Resurrection.
 
Today's passage also opens with certain cosmic images that are apocalyptic in character: "the sun will be darkened, and the moon will not give its light, and the stars will be falling from heaven, and the powers in the heavens will be shaken" (vv. 24-25); but this element is relativized by what follows: "then they will see the Son of man coming in clouds with great power and glory" (v. 26). The "Son of man" is Jesus himself who links the present and the future; the ancient words of the prophets have finally found a centre in the Person of the Nazarene Messiah: he is the True Event which remains the firm and enduring point in the midst of the world's upheavals.
 
Other words in today's Gospel confirm this. Jesus says: "heaven and earth will pass away, but my words will not pass away" (v. 31) Indeed we know that in the Bible the word of God is at the origin of the Creation: all the creatures, starting with the cosmic elements — sun, moon, the firmament — obey the word of God, they exist since they have been "called into being" by it. This creative force of the divine word is concentrated in Jesus Christ, the Word made flesh, and also passes through his human words, which are the true "firmament" that directs the thought and journey of man on earth.
 
For this reason Jesus does not describe the end of the world and when he uses apocalyptic images, he does not act as a "seer". On the contrary, he wishes to prevent his disciples in every epoch from being curious about dates and predictions; he wants instead to provide them with a key to a profound, essential interpretation and, above all, to point out to them the right way on which to walk, today and in the future, to enter eternal life.
 
Everything passes away, the Lord reminds us, but the word of God does not change and before it each one of us is responsible for his or her own behaviour. We are judged on this basis.
 
Dear friends, in our day too there is no lack of natural disasters nor, unfortunately, of war and violence. Today too we need a permanent foundation for our life and our hope, especially because of the relativism in which we are immersed. May the Virgin Mary help us to accept this centre in the Person of Christ and in his word.
bron

Ik maak er vooralsnog alleen nog maar uit op dat ook Benedictus XVI zich er bewust van is dat Jezus (*) een "draai" geeft aan de vraag van de discipelen naar de 'sunteleia' ("voleinding") en niet daarover gaat spreken, maar over de 'telos' ("einde", maar ook "doel"...) van aarde en mensheid...

Er zit wel degelijk een diepere laag in de Evangelietekst die hij besprak. Maar dat stukje op Xandernieuws pakt e.e.a. wel heel erg "eendimensionaal" op... Wat ik altijd wat "verdacht" vind:

quote:

Letterlijke eindtijd past niet in Nieuwe Wereld Orde Vaticaan

In deze Nieuwe Wereld Orde past volgens de paus geen 'eindtijd' en geen 'einde van de wereld' en dus ook geen letterlijke terugkeer van Jezus Christus. Tijdens een preek in de Sint Pieter op 18 november ontkende Benedictus dan ook dat Jezus tijdens Zijn beroemde rede op de Olijfberg het over het letterlijke einde van de wereld had, ondanks het feit dat Hij de letterlijke vraag van de discipelen naar de tekenen van dit 'einde' letterlijk beantwoordde. (2)

Jezus profetie dat er pal voor Zijn terugkeer een verdrukking komt waarin valse profeten zullen opstaan, zon en maan worden 'verduisterd', de 'sterren van de hemel' zullen vallen waarna de 'Zoon des mensen... op de wolken' komt 'met grote macht en heerlijkheid' (Marcus 13), moet volgens de paus 'geestelijk' worden gelezen. Die terugkomst zou enkel bestaan uit de reeds gesproken woorden van Jezus. 'Daarom beschrijft Jezus hier niet het einde van de wereld... zoals een 'ziener'. Integendeel, hij wil de nieuwsgierigheid in ieder tijdperk aangaande data en voorspellingen wegnemen.'

aldus "Xandernieuws" (bron)


Wel: DAT staat er dus gewoon niet letterlijk, in die toespraak van Benedictus!

Jezus gaf juist geen letterlijk antwoord op een vraag waarbij de discipelen nu juist wel een letterlijk antwoord verwachtten... Want Hij verandert de woordkeus... En volgt zijn discipelen niet in het spreken over een 'sunteleia'...


(*) edit:
in de parallelle passage in Mat 24... In Mar 13:7 en 13 spreekt Jezus over "telos"...
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 01:37:33 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2012, 01:19:02 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 13:02:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik hoorde dit bericht ook al vanuit een andere hoek. Kun je hier wat betekenen?!


Ik heb de tekst van de paus, waar door gaitema naar wordt verwezen, niet gelezen. Maar nu ken ik het vroege werk van Ratzinger (voordat hij paus werd dus) over de wederkomst wel een beetje.

Ik vermoed dat hij verwijst naar de betekenis van 'parousia' zoals die door de Vroege Kerk gebruikt werd en ook nu iig door de Oosters-Orthodoxen en RKK. In de zin van aanwezigheid in de Eucharistie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld in de liturgie van Jakobus, de 'broer' van de Heer. Die gebruikt het óók in de zin zoals de paus bedoeld. Zie hier. De 'presentie' of parousia is voor eucharistische kerken letterlijk.

Maar ik hou nog even een slag om de arm, want misschien heeft Xander iets heel anders op het oog (?).
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2012, 05:28:09 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 13:19:
Ik heb de tekst van de paus, waar door gaitema naar wordt verwezen, niet gelezen. Maar nu ken ik het vroege werk van Ratzinger (voordat hij paus werd dus) over de wederkomst wel een beetje.

Ik vermoed dat hij verwijst naar de betekenis van 'parousia' zoals die door de Vroege Kerk gebruikt werd en ook nu iig door de Oosters-Orthodoxen en RKK. In de zin van aanwezigheid in de Eucharistie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld in de liturgie van Jakobus, de 'broer' van de Heer. Die gebruikt het óók in de zin zoals de paus bedoeld. Zie hier. De 'presentie' of parousia is voor eucharistische kerken letterlijk.
In de adventstijd is het goed om te beseffen dat de viering van de komst van Christus ook reeds een belangrijk element van presente aanwezigheid van Christus heeft. Want in Hem is het koninkrijk, en de Kracht, en de heerlijkheid. De aanwezigheid van God, die Geest is, is altijd primair in de Geest. Deze Kracht komt ook tot uiting en tot werking in gewone gelovige mensen van vlees, bloed, en zonde. Dat is de Heilige Geest die de Vader aan de mens heeft gezonden als presente aanwezigheid van Christus. In deze Geest is de kerk één met Christus.
Dit is dus een onderwerp waarover we gemeenschappelijkheid kunnen delen van inzichten en onderscheiden benaderingen.

Echter, door het begrip eucharistie zo nadrukkelijk eraan te koppelen, wordt het gesprek veel minder toegankelijk. Is het niet mogelijk om dat te vermijden? Want als we komen te spreken over Jezus die zegt "dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed", als het gaat om iets dat Hij aan zijn discipelen te eten geeft, dan kunnen we daar met inlegkunde een wonder van Kana in zien, maar dat zou onmiddellijk zwaar confronterend zijn voor de discipelen, om bloed te drinken en vlees te eten. Daar lezen we niet van, zoals we wel lezen bij het visoen van Petrus. Dat was dus aantoonbaar niet letterlijk Zijn bloed, en dat was dus niet Zijn vlees. Dat dwingt dus tot een andere benadering. Evenzo is helder dat de Kracht van God werkt en aanwezig is, juist bij de Eucharistie (sacrament van het Heilig Avondmaal) maar Jezus neemt in persoon géén deel aan deze maaltijd om te eten. In die zin is Hij nog niet bij ons om de maaltijd mede te vieren. Maar Zijn Kracht wél. Letterlijk. Ja, dat klinkt raar, maar is waar: de Geest van God is letterlijk aanwezig. Het vervolgens nog eens verpersonificeren van de hostie als Jezus is dus volkomen onnodig als de Kracht van de Heilige Geest aanwezig is en werkt door het gezamenlijk brood-eten in  gedachtenis. Technisch gezien - als we tot één kerk hadden behoord -  hadden we het kunnen beschouwen als een woordspel van academisch gehalte of een persoonlijke benadering van zaken waar wij helemaal niets van begrijpen. En vanuit het niet begrijpen herhalen wij de waarheid, en dat is wat Jezus zegt tegen de discipelen nog voor zijn vlees en zijn bloed werd vergoten: " Dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed. Gedenk..."

Daarom: zouden we die waarheid niet kunnen vermijden als voetangel tot twist en scheiding, om toch te kunnen spreken over de presentie van Christus op deze aarde in het heden? Kunnen we het niet een beetje stroomlijnen als we binnen kaders van andere onderwerpen zijn..?
Of is het zo dat je het vanuit jezelf al breder trekt en een gereformeerde kerk ook beschouwt als "eucharistische" kerk..? In dat geval mijn nederig excuus..
Wat vind jij?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2012, 07:33:25 pm door small brother »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2012, 08:03:06 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 december 2012 om 12:59:

Dat hangt ervan af wat je onder 'letterlijk' verstaat en waar je dat op betrekt. Wat heeft hij precies gezegd dan? Het is wel handig om de context te weten...

De tekst hebben we nu. Inmiddels een stuk of 5 keer doorgespit, met de vertaalmachine erbij. Ik maakte er gelijk gebruik van om mijn engels op te krikken :)
De context is inderdaad wat anders dan de site http://xandernieuws.punt.nl/ (de bron dus) laat zien. Hij zegt dat de tekst waar Jezus mee komt op "zich zelf staand" niet naar het einde van de wereld verwijst, maar verwijst naar het Centrum dat blijft: het Woord van God, Jezus Christus, wat er ook komt en gaat. Alles is aan hem onderworpen en
het is noodzakelijk dat we een blijvende stichting vormen van hoop en leven te midden van het realisme waarin we worden ondergedompeld. Of terwijl: een gemeenschap van hoop en leven in de dagelijkse realiteit waarin we worden ondergedompeld.

Ik snap de redenering. "De zon komt op en de zon gaat onder, maar Mijn Woorden blijven bestaan."

Hij wil benadrukken dat Jezus benadrukt dat we ons niet met de eindtijdberekeningen ons bezig moeten houden, maar met het Centrum van alles waar alles aan onderworpen is: Jezus Christus.
Hij zal komen en ons bij zich nemen. Voor Hem moeten we ook leven en de paus geeft daarom ook aan dat we verantwoordelijk zijn voor onze daden.

Dus letterlijk zinspeelt hij daar op en ontkent niet het einde van de wereld. Ik vind zelf wel dat er in de Bijbelgedeelte die hij aanhaalt wel beschrijft dat de wereld eindigen zal en een nieuwe wereld door God gebracht wordt. Concreet vult Jezus dat niet in. Hij geeft het zelf aan in het Bijbelgedeelte: "enkel de Vader weet wanneer dat zal zijn."

quote:



Ook hier, in welke context staat dit?
In context met dat Hij het Woord van God is dus. Inderdaad een andere context dan http://xandernieuws.punt.nl/ laat zien.

quote:



Waar zegt hij dat? Bron?... en éénheid in welke zin?

Kennelijk een andere tekst, die heb ik ook niet. Ik weet niet welke teksten Xandernieuws precies op toe spitst.


quote:




ook hier, context?
Nee, alleen de link van de site: http://xandernieuws.punt....t-en-centrale-wereld-bank

De preek van hem moet ik dan zelf opzoeken om de context waarin hij dat zegt terug te vinden. De bron laat de site niet zien.


quote:



Wie is die Xander?
http://xandernieuws.punt.nl

quote:



Inderdaad, je zou haast denken dat deze Xander een verborgen agenda heeft. Maar deze Xander heeft natuurlijk de teksten van de paus minutieus uitgepluist en genuanceerd weergegeven, met bronvermelding erbij. Dus daar kun je snel genoeg achter komen. ;)


Helaas. Geen bronvermelding. Daardoor wel wat subjectief zo. Voor objectiviteit moet je zelf verder zoeken, helaas.

[...]


quote:



Vooralsnog niets... eerst even de argumentatie van dhr Xander doornemen. Zorgvuldigheid boven alles, nietwaar?

Ja. Ik zie nu wel hoe je het mag lezen in verband met de meditatie van de Paus over de eindtijd. Xandernieuws geeft zoals ik het weer lees, wel aan dat de Paulus ontkent dat de Bijbeltekst op zichzelf staand verwijst naar het einde van de wereld. De context waarop hij dat leest is wel de protestantse of evangelische benadering. Terwijl de paus dat in een ander context bedoeld. Toch ben ik het met Xander wel eens dat het Bijbelgedeelte wel degelijk aangeeft dat er een eind aan de wereld komt. Dat het meer is dan het Jezus centraal stellen.
De woorden van de Paus wat wijst op het niet bezig houden met eindtijdberekeningen, maar met Jezus als het Centrum van alles dat er was, is en zal zijn bezig te houden vind ik trouwens zelf wel een verrijkende toevoeging. Eerlijk gezegd.

Een dominee van ons sprak laatst in een preek ook over de eindtijd en Openbaring. Hij haalde er uit dat boven al de speculaties over wie dan de antichrist en de valse profeten zouden zijn staat en in Openbaring benoemd wordt, dat Jezus als gezaghebbende boven dit alles staat. Alle machten op de wereld zijn aan Hem verworpen. Alles zal gaan gebeuren onder zijn macht. Alles moet aan Hem gehoorzaam zijn.

Eigenlijk een beetje de zelfde strekking als waar de Paus naar toe wilde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #15 Gepost op: december 14, 2012, 12:32:48 am »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 12:56:
[...]

Oh, O.K. Ik ben wel gereformeerd, maar lees geen ND.
offtopic:Ik vergeef je. Het RD berichtte er niet over??? _O_
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 11:43:54 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #16 Gepost op: december 14, 2012, 04:31:12 am »
Jezus zoals ie bestaan heeft in menselijke vorm, kan nooit meer in die hoedanigheid bestaan op aarde. Jezus was een avatar, een (tijdelijke) verbinding van het psychisch gestel van een wijs mens met een straal van een godheid die over ons zonnestelsel (dan wel onze planeet) waakt. Die Jezus zal geen mens ooit nog zien, niet hier en niet ergens anders. Wel zullen andere avatars komen en gaan. En uiteraard zal ooit de aarde vol met christus-mensen zijn. Mensen die na verloop van (lange) tijd vanuit zichzelf de christus-toestand bereiken. Menselijke boeddha`s. Jezus is wel een grote leraar voor al die toekomstige menselijke boeddha`s ( wij dus ) maar strikt genomen was ie er zelf niet zo-een. Hij was een avatar met een grote opdracht met als doel de mensheid te inspireren tot activiteit om naar het menselijk boeddha-schap te streven. Om een mens in christus te zullen zijn. Een vervolmaakte mens te zullen zijn.

Ik begin de paus steeds meer te mogen, op een bepaalde manier. Hij is beter op de hoogte dan het lijkt. Alleen vraag ik mij af wat hem er van weerhoudt de dingen bij de naam te noemen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #17 Gepost op: december 14, 2012, 11:38:28 am »

quote:

Ozombi schreef op 14 december 2012 om 04:31:
Jezus zoals ie bestaan heeft in menselijke vorm, kan nooit meer in die hoedanigheid bestaan op aarde. Jezus was een avatar, een (tijdelijke) verbinding van het psychisch gestel van een wijs mens met een straal van een godheid die over ons zonnestelsel (dan wel onze planeet) waakt. Die Jezus zal geen mens ooit nog zien, niet hier en niet ergens anders. .
Zie Zach 12
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Zach 13
6 Als men tegen hem zegt: Wat betekenen deze wonden aan uw handen? Dan zal hij zeggen: Dat ik geslagen ben in het huis van hen die mij liefhebben.

Hoe verklaar jij deze profetie dan?

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #18 Gepost op: december 14, 2012, 11:45:37 am »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 11:38:
[...]Zie Zach 12
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Zach 13
6 Als men tegen hem zegt: Wat betekenen deze wonden aan uw handen? Dan zal hij zeggen: Dat ik geslagen ben in het huis van hen die mij liefhebben.

Hoe verklaar jij deze profetie dan?
Die gaan helemaal niet over Jezus, als je dat bedoelt. Bovendien gaat het om wonden tussen de armen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 11:50:47 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #19 Gepost op: december 14, 2012, 11:51:14 am »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 11:45:
[...]

Die gaan helemaal niet over Jezus, als je dat bedoelt. Bovendien gaat het om wonden tussen de armen.
Waar gaan die volgens jou dan wel over?

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #20 Gepost op: december 14, 2012, 11:55:03 am »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 11:51:
[...]
Waar gaan die volgens jou dan wel over?
Nergens over. De profetieën zijn nooit uitgekomen. Ik zie ook nergens paarden die getroffen zijn met verbijstering, en hun berijders met krankzinnigheid.
Tato na vicikitsate

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2012, 12:42:14 pm »

quote:

Ozombi schreef op 14 december 2012 om 04:31:
Jezus zoals ie bestaan heeft in menselijke vorm, kan nooit meer in die hoedanigheid bestaan op aarde. Jezus was een avatar, een (tijdelijke) verbinding van het psychisch gestel van een wijs mens met een straal van een godheid die over ons zonnestelsel (dan wel onze planeet) waakt. Die Jezus zal geen mens ooit nog zien, niet hier en niet ergens anders. Wel zullen andere avatars komen en gaan. En uiteraard zal ooit de aarde vol met christus-mensen zijn. Mensen die na verloop van (lange) tijd vanuit zichzelf de christus-toestand bereiken. Menselijke boeddha`s. Jezus is wel een grote leraar voor al die toekomstige menselijke boeddha`s ( wij dus ) maar strikt genomen was ie er zelf niet zo-een. Hij was een avatar met een grote opdracht met als doel de mensheid te inspireren tot activiteit om naar het menselijk boeddha-schap te streven. Om een mens in christus te zullen zijn. Een vervolmaakte mens te zullen zijn.

O help. ook jij bent hier een roepende in de woestijn, vrees ik. De vraag is dan weer wat je precies verstaat onder die Christus-toestand. Ik zie het meer als een verbinding maken met een hogere transformatie-bewerkstelligende kracht en vervolgens een transformatie, die ons vrijmaakt van onze gebondenheid aan de natuur. Maar dat idee is de christenen op dit forum over het algemeen volkomen vreemd. En is dat hetzelfde als boeddha-schap? Of is boeddha-schap slechts het begin?
Ik denk echter niet dat Jezus een avatar was. Ik denk zelfs dat hij nooit heeft bestaan, maar alleen maar de hoofdrolspeler is in een verhaal, zoals Romeo en Julia dat waren. Maar ik denk dat de Christuskracht, om het maar zo te noemen, wel bestaat. Maar dat die niet alleen christenen is voorbehouden. Sri Aurobindo bijvoorbeeld spreekt hierover in totaal andere termen.

quote:

Zelfs in de geschiedenis van de aardse mensheid - want dat is denk ik wat je bedoeld als jij het over 'mensheid' hebt - is Jezus niet een uniek fenomeen. Dat komt o.a omdat onze huidige Aarde slechts 1 ' bol ' is van een keten van 7 zich manifesterende bollen. Op alle andere bollen van onze planeetketen Aarde hebben zich zodoende soortgelijke gebeurtenissen voorgedaan, en zullen zich evenzo dergelijke gebeurtenissen gaan plaatsvinden. Maar zelfs als die andere bollen buiten beschouwing worden gelaten en het enkel over onze bol van de Aarde gaat hier, dan nog zullen Avatars zoals Jezus komen en gaan. Één keer in de ongeveer 2140 jaar om precies te zijn, dus mogelijk maken wij dat zelfs nog mee! Het geboortejaar van Jezus werd met terugwerkende kracht rondom het jaar 0 geschat, maar in werkelijkheid is zijn geboortejaar ongeveer 100 jaar eerder. Het is wel zo dat de ene Avatar groter is dan de andere en Jezus was zo`n grote. De volgende zal minder opvallend en mogelijk een kleinere invloed op de mensheid hebben, neemt niet weg dat ie zal komen om verheffende werken te vervullen.


Ik denk ook niet dat er nou specifiek bepaalde mensen zijn geweest in een cyclus van avatars, die een bijzondere rol zouden spelen/zouden hebben gespeeld. Dat idee vind ik toch een beetje te romantisch. Alsof iemand of iets dat allemaal van boven af zo heeft georganiseerd. Dat geloof ik echt niet. Maar er zijn ongetwijfeld mensen geweest met hogere inzichten en vermogens. Maar een vooropgezet plan of een vaste cyclus zie ik daarin toch niet in. Je zou Sri Aurobindo ook een avatar kunnen noemen. Maar ik denk niet dat hij het op prijs zou hebben gesteld als hij zo werd genoemd.
Wat dat betreft moet je je hoeden voor georganiseerde religies. Die zijn over het algemeen niet meer dan het product van de menselijk behoefte aan zekerheid en een perspectief. Het gaat om de toestand van je bewustzijn, niet om dingen waarin je gelooft. Of, om het met J. Krishnamurti te zeggen: het gaat om een toestand van meditiatie. Maar dan niet dat wat de Libelle, de Margriet en de Viva daaronder verstaan.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 01:22:23 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2012, 03:04:09 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 11:45:
[...]

Die gaan helemaal niet over Jezus, als je dat bedoelt. Bovendien gaat het om wonden tussen de armen.


even uitleggen dat wij heidenen het hebreeuwse woord jad vertalen als hand, maar dat de hebreeuwse betekenis de  arm en hand is. Dus hier zit geen probleem lijkt me.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tefilin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #23 Gepost op: december 14, 2012, 03:05:19 pm »
waarom staat dit topic eigenlijk in levensbeschouwing, durven we dit onderwerp niet meer te plaatsen onder christelijk omdat we bang zijn uitgelachen te worden omdat sommige hier geloven dat Jezus spoedig terug komt?

Ik las trouwens net in de cat. KK dat chiliasme  (de leer van het duizendjarig vrederijk waarin Christus met de heligen regeert op aarde) een dwaalleer is en die een (wellicht dan in gematigde vorm) link heeft met de leer van de antichrist....tsja...we zullen het wel merken
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 03:56:51 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #24 Gepost op: december 14, 2012, 03:19:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 08:06:
Volgens de Paus komt Jezus niet letterlijk terug.
De wederkomst van Jezus is een herindering aan ons geloof in Jezus.
Verder is Hij voor éénheid van alle wereldreligies en één wereldregering.
Als ik de berichtgeving van Xandernieuws mag geloven.

Ik verbaas me eigenlijk over deze uitspraken. Hij zegt net dat, waar veel protestanten van huiveren.

Hoe denken jullie hier over?
Ik zou Xandernieuws hier en daar wat relativeren. Erg gericht op oordeel, gelijk Jona deed. Toch staan daar wel dingen die we niet in de gewone pers lezen en soms gewoon waar zijn, niet altijd. Xandernieuws is ook een doorgeefluik, de owner maakt af en toe duidelijk  dat het plaatsten van artikelen niet betekend dat hij of zij achter de inhoud staat. Dat lijkt me ook heel verstandig denk ik.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #25 Gepost op: december 14, 2012, 04:26:14 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 11:55:
[...]

Nergens over. De profetieën zijn nooit uitgekomen. Ik zie ook nergens paarden die getroffen zijn met verbijstering, en hun berijders met krankzinnigheid.


Nergens over? Dus G'd de Vader heeft onzin laten schrijven in Zijn Woord?  :)
Dit is ook nog niet geschied, dit gaat namelijk niet over Jezus als Lam die de zonde van de wereld weghaalt, maar over Jezus als Leeuw van Juda die als Messias het volk Israël en het Beloofde land Israël bevrijden zal uit handen van de ongelovigen, gesteund door de hoer van Babylon.

Dan zal heel Israël immers Jezus (h)erkennen als Messias omdat G'd de Vader de verblinding wegneemt, die Hij hen heeft opgelegd. Dit gaat over de Genade dat het volk Israël zal krijgen van G'd de Vader Zelf.

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #26 Gepost op: december 14, 2012, 05:02:43 pm »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 16:26:
[...]Nergens over? Dus G'd de Vader heeft onzin laten schrijven in Zijn Woord?  :)

Laten we eerst maar eens beginnen met de vraag of God de Vader überhaupt wel bestaat. We zitten hier in Levensbeschouwing, dus aan het bestaan van God mag getwijfeld worden. Ik weet natuurlijk wel dat jij totaal niet aan zijn bestaan twijfelt. Maar, wie zegt dat jij per se gelijk hebt? Ja, jij zelf natuurlijk. Maar, ga je in dat geval niet een beetje naast je schoenen lopen? Want waarom zou jij precies weten hoe het met het bestaan van God gesteld is?
En als God dan zou bestaan, dan kun je je afvragen of die God tekst heeft laten schrijven, of zoals men zegt het Woord van God. Natuurlijk ben jij hier weer helemaal van overtuigd. Sterker nog, je weet het wel zeker. Maar is dit echt ook zo zeker? Is het niet iets wat jij alleen maar denkt of gelooft.
En waarom weet je dit allemaal zo zeker?

quote:

Dit is ook nog niet geschied, dit gaat namelijk niet over Jezus als Lam die de zonde van de wereld weghaalt, maar over Jezus als Leeuw van Juda die als Messias het volk Israël en het Beloofde land Israël bevrijden zal uit handen van de ongelovigen, gesteund door de hoer van Babylon.

Tja, alweer van die zogenaamde zekerheden, die helemaal geen zekerheden zijn. Je staat hier wel lekker te oreren: het is zus, en het is zo. Maar wie zegt dat dat ook echt zo is? Is het zo, omdat jij het zegt. Of omdat jij dat vindt? Lijkt mij, dat dat niet per se noodzakelijk zo hoeft te zijn.

quote:

Dan zal heel Israël immers Jezus (h)erkennen als Messias omdat G'd de Vader de verblinding wegneemt, die Hij hen heeft opgelegd. Dit gaat over de Genade dat het volk Israël zal krijgen van G'd de Vader Zelf.
Hoezo "immers"? Ben jij dan helderziend dat je dit allemaal zo precies weet. Of een onfeilbare profeet? Op zich ben je wel heel aardig, dat weet ik. Maar dat maakt je nog niet tot alwetende. Echte kennis begint met zelfkennis, zou ik denken.
Tato na vicikitsate

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #27 Gepost op: december 14, 2012, 05:04:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 december 2012 om 15:04:
[...]
even uitleggen dat wij heidenen het hebreeuwse woord jad vertalen als hand, maar dat de hebreeuwse betekenis de  arm en hand is. Dus hier zit geen probleem lijkt me.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tefilin
Oké. Ik was even benieuwd of je dit wist.
Tato na vicikitsate

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #28 Gepost op: december 14, 2012, 05:16:24 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 17:02:
[...]

Laten we eerst maar eens beginnen met de vraag of God de Vader überhaupt wel bestaat. We zitten hier in Levensbeschouwing, dus aan het bestaan van God mag getwijfeld worden. Ik weet natuurlijk wel dat jij totaal niet aan zijn bestaan twijfelt. Maar, wie zegt dat jij per se gelijk hebt? Ja, jij zelf natuurlijk. Maar, ga je in dat geval niet een beetje naast je schoenen lopen? Want waarom zou jij precies weten hoe het met het bestaan van God gesteld is?
En als God dan zou bestaan, dan kun je je afvragen of die God tekst heeft laten schrijven, of zoals men zegt het Woord van God. Natuurlijk ben jij hier weer helemaal van overtuigd. Sterker nog, je weet het wel zeker. Maar is dit echt ook zo zeker? Is het niet iets wat jij alleen maar denkt of gelooft.
En waarom weet je dit allemaal zo zeker?

Dat heet wandelen met G'd !
Zijn aanwezigheid in je eigen leven bemerken, antwoorden op gebeden die je ontvangt (veelal via Zijn Woord in de Schrift), Zijn leiding in je leven herkennen, dat maakt dat iemand niet slechts geloofd maar zeker weet dat Jezus en G'd er zijn...... O-)

Dat kan ook jij in vele reacties (niet alleen van mij) herkennen hier op het forum. Doe een stap richting Jezus en Hij zal er 10 richting ons doen. Wat heeft een mens te verliezen? Wat kan een mens ervan weerhouden?


quote:

Tja, alweer van die zogenaamde zekerheden, die helemaal geen zekerheden zijn. Je staat hier wel lekker te oreren: het is zus, en het is zo. Maar wie zegt dat dat ook echt zo is? Is het zo, omdat jij het zegt. Of omdat jij dat vindt? Lijkt mij, dat dat niet per se noodzakelijk zo hoeft te zijn.

Nee ik vind dat niet, maar in de Schrift heeft G'd de Vader ons meegedeeld dat het zo is. De vele profetieën die reeds wel zijn vervuld bevestigen dat. Het is dus een zekerheid inderdaad.


quote:

Hoezo "immers"? Ben jij dan helderziend dat je dit allemaal zo precies weet. Of een onfeilbare profeet? Op zich ben je wel heel aardig, dat weet ik. Maar dat maakt je nog niet tot alwetende. Echte kennis begint met zelfkennis, zou ik denken.
Aan mij geen eer hoor, niet ik, maar andere grote dienaren van G'd heeft Hij als profeten ingezet om ons het te laten weten. Zelf weet ik niets, alleen wat g;d ons gegeven heeft in Zijn Woord is wat we weten.

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #29 Gepost op: december 14, 2012, 05:34:48 pm »

quote:

learsi schreef op 14 december 2012 om 17:16:
[...]
Dat heet wandelen met G'd !
Zijn aanwezigheid in je eigen leven bemerken, antwoorden op gebeden die je ontvangt (veelal via Zijn Woord in de Schrift), Zijn leiding in je leven herkennen, dat maakt dat iemand niet slechts geloofd maar zeker weet dat Jezus en G'd er zijn...... O-)

Dan zeg ik altijd: een mens kan zichzelf een hoop wijsmaken. Ik denk toch echt dat de wens hier de vader is van de gedachte. In ieder geval zal je toch, zeker als je een oordeel gaat uitspreken over andere mensen, zoals je doet, bewust moeten zijn van het feit dat je je, ondanks je overtuiging en de tekenen die je meent te zien, toch best wel eens zou kunnen vergissen. Je zou hier toch een stukje bescheidenheid moeten betrachten.

quote:

Dat kan ook jij in vele reacties (niet alleen van mij) herkennen hier op het forum. Doe een stap richting Jezus en Hij zal er 10 richting ons doen. Wat heeft een mens te verliezen? Wat kan een mens ervan weerhouden?

Het nuchtere feit dat we het gewoon moeten doen met vijf zintuigen en een beperkt verstand, en dat niet alles waarvan we menen dat het zo is, ook werkelijk zo behoeft te zijn. Er zijn op deze Aarde massa's mensen die zichzelf van alles wijsmaken. Dat zien we om ons heen. Waarom zou jij dan niet één van hen kunnen zijn?

quote:

Nee ik vind dat niet, maar in de Schrift heeft G'd de Vader ons meegedeeld dat het zo is. De vele profetieën die reeds wel zijn vervuld bevestigen dat. Het is dus een zekerheid inderdaad.

Nou, die zogenaamde profetieën stellen niks voor. Die zijn zo vaag en algemeen gesteld. Daar kun je alle kanten mee op. Bovendien wie zegt dat voorspellingen per se van God zouden komen. Ik zou bijna zeggen: er zijn vele demonen die uitstekend kunnen voorspellen.

quote:

Aan mij geen eer hoor, niet ik, maar andere grote dienaren van G'd heeft Hij als profeten ingezet om ons het te laten weten. Zelf weet ik niets, alleen wat g;d ons gegeven heeft in Zijn Woord is wat we weten.
Nou, gedraag je dan ook niet alsof je het allemaal zo zeker weet. En zeker niet als je mensen van een ander geloof gaat verketteren, zoals je elders doet. Sla dan eens een andere toon aan.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 05:38:00 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #30 Gepost op: december 14, 2012, 06:05:16 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 17:34:
[...]
 
Dan zeg ik altijd: een mens kan zichzelf een hoop wijsmaken. Ik denk toch echt dat de wens hier de vader is van de gedachte. In ieder geval zal je toch, zeker als je een oordeel gaat uitspreken over andere mensen, zoals je doet, bewust moeten zijn van het feit dat je je, ondanks je overtuiging en de tekenen die je meent te zien, toch best wel eens zou kunnen vergissen. Je zou hier toch een stukje bescheidenheid moeten betrachten.

Er is niets waarop ik roemen kan hoor, het begint allemaal met geloof in Christus.
Niets van hetgeen ik geschreven heb en beschreven heb als wandelen met G'd, is mijn eer, maar alleen Zijn eer ! Niets ervan is iets dat een andere broeder niet (kan) erv(a}ar(t)en.

quote:

Het nuchtere feit dat we het gewoon moeten doen met vijf zintuigen en een beperkt verstand, en dat niet alles waarvan we menen dat het zo is, ook werkelijk zo behoeft te zijn. Er zijn op deze Aarde massa's mensen die zichzelf van alles wijsmaken. Dat zien we om ons heen. Waarom zou jij dan niet één van hen kunnen zijn?

Je benadert het wederom vanuit jezelf, de mens. Wij hebben inderdaad slechts 5 zwakke zintuigen. Maar het is de Heer Die Zich openbaart aan ons. Niet wij mensen die onze zwakke zintuigen oefenen in het Hem waarnemen.


quote:

Nou, die zogenaamde profetieën stellen niks voor. Die zijn zo vaag en algemeen gesteld. Daar kun je alle kanten mee op. Bovendien wie zegt dat voorspellingen per se van God zouden komen. Ik zou bijna zeggen: er zijn vele demonen die uitstekend kunnen voorspellen.

Klaarblijkelijk heb je dan meer vertrouwen in de demonen dan in G'd.


quote:

Nou, gedraag je dan ook niet alsof je het allemaal zo zeker weet. En zeker niet als je mensen van een ander geloof gaat verketteren, zoals je elders doet. Sla dan eens een andere toon aan.

Ik weet het zeker hoor, alleen niet door helderziendheid of eigen krachten, waar jij steeds vanuit gaat. Schakel die knop eens om !
Ik weet het zeker omdat de Heer mij het zeker laat weten en laat ervaren. Niets eraan is waarop ik me kan roemen. Niets eraan is vanuit mij.

De Schrift is duidelijk:
Wie niet belijdt dat Jezus de Zoon van G'd is en Hem erkent als Heiland en verlosser, daarin is de antichristelijke kracht actief. De islam bestrijdt te vuur en te zwaard dat Jezus de Zoon van G'd is en is daarmee dus vol van antichristelijke krachten. Houdt wat betreft jezelf deze spiegel ook maar eens voor.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2012, 06:09:37 pm door learsi »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #31 Gepost op: december 14, 2012, 07:07:04 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 december 2012 om 17:04:
[...]

Oké. Ik was even benieuwd of je dit wist.
wist jij het?

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #32 Gepost op: december 15, 2012, 03:12:07 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 december 2012 om 13:18:


... Ik maak er vooralsnog alleen nog maar uit op dat ook Benedictus XVI zich er bewust van is dat Jezus (*) een "draai" geeft aan de vraag van de discipelen naar de 'sunteleia' ("voleinding") en niet daarover gaat spreken, maar over de 'telos' ("einde", maar ook "doel"...) van aarde en mensheid...

Er zit wel degelijk een diepere laag in de Evangelietekst die hij besprak. Maar dat stukje op Xandernieuws pakt e.e.a. wel heel erg "eendimensionaal" op... Wat ik altijd wat "verdacht" vind...


Dank voor het opzoeken! Eigenlijk zijn eindtijd-theorieën niet zo 'mijn ding', maar het is een interessant punt wat je hier aandraagt. Het is zeker de moeite waard om me eens in dat 'telos' te verdiepen.

Maar goed, het is inmiddels wel duidelijk uit welke hoek 'xandernieuws' waait... alleen dat tussenkopje al: 'Letterlijke eindtijd past niet in Nieuwe Wereld Orde Vaticaan  :X
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #33 Gepost op: december 15, 2012, 03:22:45 am »

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 17:28:

In de adventstijd is het goed om te beseffen dat de viering van de komst van Christus ook reeds een belangrijk element van presente aanwezigheid van Christus heeft. Want in Hem is het koninkrijk, en de Kracht, en de heerlijkheid. De aanwezigheid van God, die Geest is, is altijd primair in de Geest. Deze Kracht komt ook tot uiting en tot werking in gewone gelovige mensen van vlees, bloed, en zonde. Dat is de Heilige Geest die de Vader aan de mens heeft gezonden als presente aanwezigheid van Christus. In deze Geest is de kerk één met Christus.
Dit is dus een onderwerp waarover we gemeenschappelijkheid kunnen delen van inzichten en onderscheiden benaderingen.
Nee, zoals uit de quote van Hendrik blijkt gaat het hier om een homilie tijdens het Angelus op 18 november. Dat is dus niet in de advent, maar in de 33e week door het jaar. Dat zie je trouwens ook aan de lezingen van die dag... en die lezing en exegese van Benedictus XVI waren het onderwerp hier...

quote:

Echter, door het begrip eucharistie zo nadrukkelijk eraan te koppelen, wordt het gesprek veel minder toegankelijk. Is het niet mogelijk om dat te vermijden?


Neuh, ik heb geen behoefte om katholieke sacramenten of homilies van de paus in reformatorisch idioom te duiden.

quote:

Want als we komen te spreken over Jezus die zegt "dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed", als het gaat om iets dat Hij aan zijn discipelen te eten geeft, dan kunnen we daar met inlegkunde een wonder van Kana in zien, maar dat zou onmiddellijk zwaar confronterend zijn voor de discipelen, om bloed te drinken en vlees te eten. Daar lezen we niet van, zoals we wel lezen bij het visoen van Petrus. Dat was dus aantoonbaar niet letterlijk Zijn bloed, en dat was dus niet Zijn vlees. Dat dwingt dus tot een andere benadering. Evenzo is helder dat de Kracht van God werkt en aanwezig is, juist bij de Eucharistie (sacrament van het Heilig Avondmaal) maar Jezus neemt in persoon géén deel aan deze maaltijd om te eten. In die zin is Hij nog niet bij ons om de maaltijd mede te vieren. Maar Zijn Kracht wél. Letterlijk. Ja, dat klinkt raar, maar is waar: de Geest van God is letterlijk aanwezig. Het vervolgens nog eens verpersonificeren van de hostie als Jezus is dus volkomen onnodig als de Kracht van de Heilige Geest aanwezig is en werkt door het gezamenlijk brood-eten in  gedachtenis. Technisch gezien - als we tot één kerk hadden behoord -  hadden we het kunnen beschouwen als een woordspel van academisch gehalte of een persoonlijke benadering van zaken waar wij helemaal niets van begrijpen. En vanuit het niet begrijpen herhalen wij de waarheid, en dat is wat Jezus zegt tegen de discipelen nog voor zijn vlees en zijn bloed werd vergoten: " Dit is Mijn vlees en dit is Mijn bloed. Gedenk..."


Jij mag van mij geloven wat jij wilt. Al geloof je in het vliegend spaghettimonster... allemaal prima, maar uiteindelijk bleek de homilie van de paus niet over de parousia of eucharistie te gaan. Dus je hele bovenstaande tekst is overbodig gebleken.

quote:

Daarom: zouden we die waarheid niet kunnen vermijden als voetangel tot twist en scheiding, om toch te kunnen spreken over de presentie van Christus op deze aarde in het heden? Kunnen we het niet een beetje stroomlijnen als we binnen kaders van andere onderwerpen zijn..?
Of is het zo dat je het vanuit jezelf al breder trekt en een gereformeerde kerk ook beschouwt als "eucharistische" kerk..? In dat geval mijn nederig excuus..
Wat vind jij?
Het is een gepasseerd station.... het is nl. niet van toepassing op de OP. Maar als je toch een antwoord op je vraag wil... nee, ik beschouw die niet als eucharistische kerken.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2012, 04:06:12 am »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2012 om 20:03:

De context is inderdaad wat anders dan de site laat zien... Hij [de paus] wil benadrukken dat Jezus benadrukt dat we ons niet met de eindtijdberekeningen ons bezig moeten houden, maar met het Centrum van alles waar alles aan onderworpen is: Jezus Christus...

Dus letterlijk zinspeelt hij daar op en ontkent niet het einde van de wereld...
Precies! Nergens ontkent hij dat... dat toont dus aan dat onze vriend Xander op zijn zachtst gezegd 'nogal onbetrouwbaar' is...

quote:

Kennelijk een andere tekst, die heb ik ook niet. Ik weet niet welke teksten Xandernieuws precies op toe spitst.


Vind je het zelf ook niet een beetje verdacht dat er nergens een bronvermelding staat? Er wordt van alles beweerd, maar we kunnen het niet verifiëren of dat er ook echt zo staat... na enig zoekwerk blijkt dus dat er iets heel anders staat.

Zoals je zelf al zei... xandernieuws noemt van alles op waar protestanten van huiveren... is dat niet een beetje verdacht dat hij dan woorden in de mond van de paus legt die hij helemaal niet zo heeft gezegd?


quote:

De preek van hem moet ik dan zelf opzoeken om de context waarin hij dat zegt terug te vinden. De bron laat de site niet zien.


Dat bedoel ik dus...


quote:

Helaas. Geen bronvermelding. Daardoor wel wat subjectief zo. Voor objectiviteit moet je zelf verder zoeken, helaas.


Tsja... wat zegt dat over die site?

quote:

Ja. Ik zie nu wel hoe je het mag lezen in verband met de meditatie van de Paus over de eindtijd. Xandernieuws geeft zoals ik het weer lees, wel aan dat de Paulus ontkent dat de Bijbeltekst op zichzelf staand verwijst naar het einde van de wereld. De context waarop hij dat leest is wel de protestantse of evangelische benadering.
Ik weet niet of valse beweringen doen, of woorden in iemands mond leggen een protestantse benadering is. Daarvoor acht ik menig protestant toch te hoog... ik vermoed dat dat deze xander gewoon een verborgen agenda heeft en bewust onrust en angst zaait...  :nee:
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2012, 04:35:38 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 december 2012 om 15:05:
waarom staat dit topic eigenlijk in levensbeschouwing, durven we dit onderwerp niet meer te plaatsen onder christelijk omdat we bang zijn uitgelachen te worden omdat sommige hier geloven dat Jezus spoedig terug komt?


Waarom geef je zelf al antwoord op je vraag? Is dat antwoord een stellingname richting de mods o.i.d.? Dan lijkt het me handiger om een TR te sturen...

Maar om antwoord te geven op je vraag: er wordt een (valse) bewering gedaan over wereldreligies e.d. Dan moeten aanhangers van die religies ook de kans krijgen om daar op te reageren. Religies (mv) impliceert namelijk ook niet-christelijken...

quote:

Ik las trouwens net in de cat. KK dat chiliasme  (de leer van het duizendjarig vrederijk waarin Christus met de heligen regeert op aarde) een dwaalleer is en die een (wellicht dan in gematigde vorm) link heeft met de leer van de antichrist....tsja...we zullen het wel merken
Inderdaad...  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2012, 04:37:53 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 december 2012 om 15:19:
[...]


Ik zou Xandernieuws hier en daar wat relativeren. Erg gericht op oordeel, gelijk Jona deed. Toch staan daar wel dingen die we niet in de gewone pers lezen en soms gewoon waar zijn, niet altijd. Xandernieuws is ook een doorgeefluik, de owner maakt af en toe duidelijk  dat het plaatsten van artikelen niet betekend dat hij of zij achter de inhoud staat. Dat lijkt me ook heel verstandig denk ik.
Behalve dat het een nogal selectief doorgeefluik is, wordt er ook nog heftig gemanipuleerd voordat het door het luik komt...  ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #37 Gepost op: december 15, 2012, 10:03:28 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 december 2012 om 03:22:
Nee, zoals uit de quote van Hendrik blijkt gaat het hier om een homilie tijdens het Angelus op 18 november. Dat is dus niet in de advent, maar in de 33e week door het jaar. Dat zie je trouwens ook aan de lezingen van die dag... en die lezing en exegese van Benedictus XVI waren het onderwerp hier...
1.tess.4:15 Hoc enim vobis dicimus in verbo Domini, quia nos, qui vivimus, qui residui sumus in adventum Domini, non præveniemus eos qui dormierunt.

Ik zei dus niet dat de preek in de advent was, of dat het onderwerp van de preek over de adventstijd ging, maar dat het....

quote:

small brother schreef op 13 december 2012 om 17:28:
... in de adventstijd goed is om te beseffen dat de viering van de komst van Christus ook reeds een belangrijk element van presente aanwezigheid van Christus heeft. Want in Hem is het koninkrijk, en de Kracht, en de heerlijkheid. De aanwezigheid van God, die Geest is, is altijd primair in de Geest.
'Parousia' en 'advent' zijn gewoon dezelfde woorden. Kun je nu mijn reactie beter plaatsen?

quote:

Neuh, ik heb geen behoefte om katholieke sacramenten of homilies van de paus in reformatorisch idioom te duiden.
Dat is ook niet precies wat ik zei. Waarom zou je spraakverwarring actief in stand willen houden?? Heb je niet zelf ook eerder aangegeven dat je soms zonder opzet automatisch begrippen gebruikt die een katholieke lading of kleur hebben? En dat is ook begrijpelijk en logisch. De taal en de begrippen op elkaar afstemmen c.q. enigszins 'vertalen' is dus nuttig en opbouwend. Maar waarom zou je daar nu een 'neuh, ik heb geen behoefte daartoe' op loslaten?

quote:

Jij mag van mij geloven wat jij wilt. Al geloof je in het vliegend spaghettimonster... allemaal prima, maar uiteindelijk bleek de homilie van de paus niet over de parousia of eucharistie te gaan. Dus je hele bovenstaande tekst is overbodig gebleken.

Waar is de plek alwaar je redelijkerwijze geloof in vliegende spaghetti-vreters kunt verwachten? :Y)
Verder: O.K. Laten we dan maar terugkeren in de rust van het laten rusten.

quote:

Het is een gepasseerd station.... het is nl. niet van toepassing op de OP. Maar als je toch een antwoord op je vraag wil... nee, ik beschouw die niet als eucharistische kerken.
Nee, dat (laatste) vreesde ik al. Ik hoop dat je op een dag voor het geestelijke aspect van reële presentie een 'behoefte krijgt' om het ook in een ander perspectief (idioom) te zien, dan het jou reeds bekende.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 10:20:43 am door small brother »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #38 Gepost op: december 15, 2012, 12:01:43 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 december 2012 om 04:06:

Ik weet niet of valse beweringen doen, of woorden in iemands mond leggen een protestantse benadering is. Daarvoor acht ik menig protestant toch te hoog... ik vermoed dat dat deze xander gewoon een verborgen agenda heeft en bewust onrust en angst zaait...  :nee:

Ik snap het. Hij zocht waarscheinlijk met een vooringenomen stantpunt ten opzichte van de Paus in de tekst naar iets dat onjuist is.
Doordat hij de bronnen niet meld, kan je als lezer zijn uitspraken zo niet toetsen.
Je moet maar op zijn blauwe ogen af gaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #39 Gepost op: december 15, 2012, 12:07:21 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 december 2012 om 04:06:

Zoals je zelf al zei... xandernieuws noemt van alles op waar protestanten van huiveren... is dat niet een beetje verdacht dat hij dan woorden in de mond van de paus legt die hij helemaal niet zo heeft gezegd?

Ik vermoed dat hij het niet begrepen heeft.
Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe de RKK precies het einde ziet.
Heb je daar nog interessante bronnen voor?
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #40 Gepost op: december 15, 2012, 12:48:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2012 om 12:07:
[...]

Ik vermoed dat hij het niet begrepen heeft.
Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe de RKK precies het einde ziet.
Heb je daar nog interessante bronnen voor?
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=2733

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #41 Gepost op: december 15, 2012, 06:14:17 pm »
Een hele mooie uitleg. Lijkt me niets mis mee.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 06:38:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #42 Gepost op: december 15, 2012, 06:18:53 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 06:27:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #43 Gepost op: december 15, 2012, 07:06:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2012 om 18:14:
Een hele mooie uitleg. Lijkt me niets mis mee.
als chilliast denk ik daar even anders over  :'(

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #44 Gepost op: december 15, 2012, 09:29:28 pm »
Ik weet niet wat je opgevallen is.
Ik zag vast iets over het hoofd.
Het kwam op me over als dat er staat, dat de wereld verloren gaat en Jezus terug komt.
Er wordt opgeroepen om met de eerste christenen Jezus' komst te verlangen.
Dat heb ik goed toch?
Dat sluit namelijk naadloos aan bij mijn overtuiging.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #45 Gepost op: december 15, 2012, 09:45:11 pm »
Ik zocht even op wat chilliast betekend en dat is:

Chiliasme

Chiliasme of Millennialisme is een aanduiding voor het geloof dat er voor of na de wederkomst van Christus een duizendjarig vrederijk en/of een paradijs op aarde zal worden gevestigd. "Chiliasme" komt van het Oudgriekse woord Χίλιοι ("chilioi", duizend). “Millennialisme" is afgeleid van Millennium, dat duizend jaar betekent.


Mijn overtuiging is dat deze aarde vergaat en God een nieuwe hemel en een nieuwe aarde grondvest. Daarover zal Jezus regeren in het duizend jarige rijk.
Dat is ook de overtuiging van deze katholieken.

Je kunt eens voor de aardigheid het volgende lezen:
http://diamental.nl/MUFOOZ/artikelen/malachias.html

Als je dit leest, dan ga je als protestant toch eens na denken over wat zuiver is.
Ten eerste: als we de voorspellingen na gaan die er verder nog meer te vinden zijn, dan klopt het tijdsbestek al niet. Daarnaast doet dit wat fabelachtig aan, maar het ademt een geest waar je als protestant toch rillingen van moet krijgen.
Het idee dat er een door God aangewezen paus ergens opgesloten zit, en na de bevrijding in Jeruzalem op een troon gaat zitten. Als deze zelfde geest zou beweren dat het Vaticaan "juist op zijn laatst" door de duivel en de vrijmetselaars overgenomen zou zijn, uit de monde van "Maria".
Juist deze geest zegt dat deze Jeruzalemse paus als koning de anti-christ zal verslaan en de hele wereld van al het kwaad zal zuiveren en vervolgens hier op aarde een 1000 jarig vredesrijk zal stichten.

Deze geest, met zijn verhalen, is de mijne niet.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 09:49:31 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #46 Gepost op: december 15, 2012, 09:50:59 pm »
gait, kies eens positie, je waait telkens weer met velerlei winden mee, het ene keer belijd je één, het andere moment weer het andere.

laat het duidelijk zijn , de aanvaarding van je mening hoeft geen voortdurende, of gefaseerde, op het moment, bepaalde bevestiging van je behoefte aan erkenning te zijn.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #47 Gepost op: december 15, 2012, 09:54:27 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 09:56:15 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #48 Gepost op: december 15, 2012, 09:55:29 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 09:57:00 pm door grondig christelijk »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #49 Gepost op: december 15, 2012, 09:57:16 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 09:58:01 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin