Auteur Topic: advent en kerst  (gelezen 2292 keer)

lkm

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Gepost op: december 25, 2012, 09:53:18 pm »
Gisteravond was er bij ons een kerstavonddienst.
Voor de aankleding van de kerk wilde ik weten hoe het exact zit met advent en kerst. Voorin de kerk stonden de afgelopen weken kaarsen en ook de beamer waren kaarsen zichtbaar. Ik stelde dus voor om voor de dienst van gisteravond ook de vier adventskaarsjes te plaatsen, want volgens Wikipedia eindigt advent op 24 december bij het avondgebed.
Maar hoe zit het nu eigenlijk?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2012, 04:36:48 am »
Geen idee hoe het in de GKV werkt, is er geen Liturgie commissie die dit soort dingen controleert? De Advent eindigt inderdaad bij de Vespers van 24 december.

Hoe het bij ons werkt weet ik wel, maar dat lijkt me niet van toepassing bij jullie, omdat jullie m.i. geen Vespers bidden en geen Vigilie en/of Nachtmissen vieren.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

lkm

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2012, 09:18:46 am »
maar hoort de kerstavonddienst nu bij de adventsperiode (en zouden er dus in de avonddienst nog steeds 4 kaarsjes moeten branden) of is de liturgische kleur inmiddels wit geworden?

dingo

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2012, 11:17:13 am »
Vrij vertaald uit de RKK traditie zou je bij de avonddienst (grofweg voor 22.00 uur) nog wel kaarsjes branden maar bij de kerstnachtdienst (grofweg na 22:00 uur) niet meer. Bij ons brandde kerstochtend nog alle vier de kaarsen plus nog een heleboel meer dus één lijn daarin is binnen de gkv vast niet te vinden.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #4 Gepost op: december 26, 2012, 07:49:51 pm »
De Vespers horen nog bij de Advent, dus daar branden nog 4 kaarsen op de adventskrans en is de liturgische kleur paars.

Na de Vespers is er om ca. 20:00 uur een Vigiliemis, daar is de liturgische kleur al wit. De Adventskrans kan hier aanblijven, maar dat hoeft niet.

Om middernacht is er een nachtmis, dan is de liturgische kleur ook wit en dan brandt er geen adventskrans meer. Vaak is er dan al een zee aan licht van andere kaarsen. (alhoewel ik heel soms ook wel eens kerken tegenkom waar de adventskrans nog wel brandt, maar dat is dan vanwege praktische redenen. Vaak hebben ze geen vrijwilligers die savonds de krans van het plafond kunnen losmaken. Voor zover ik weet is dit Liturgisch echter niet juist)

Oogje

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2012, 12:41:55 am »
Ik heb ook wel vaker gezien dat de adventskrans tijdens de kerstmis gewoon nog brandt. De paarse linten zijn dan echter wel altijd vervangen door witte linten. Ik heb niet het idee dat iemand zich daar erg druk over maakt, ook niet op bisschoppelijk niveau, dus of het echt een liturgische fout is...?

Binnen het baptisme zie je echter nog weleens een kandelaar of krans met vijf kaarsen, waarvan één in het midden. Tijdens de adventszondagen worden de omringende kaarsen één voor één aangestoken, tijdens de kerstdienst ook die ene kaars in het midden.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 12:43:22 am door Oogje »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2012, 12:58:04 am »

quote:

Oogje schreef op 27 december 2012 om 00:41:
Ik heb ook wel vaker gezien dat de adventskrans tijdens de kerstmis gewoon nog brandt. De paarse linten zijn dan echter wel altijd vervangen door witte linten. Ik heb niet het idee dat iemand zich daar erg druk over maakt, ook niet op bisschoppelijk niveau, dus of het echt een liturgische fout is...?

Binnen het baptisme zie je echter nog weleens een kandelaar of krans met vijf kaarsen, waarvan één in het midden. Tijdens de adventszondagen worden de omringende kaarsen één voor één aangestoken, tijdens de kerstdienst ook die ene kaars in het midden.

Bij ons hingen witte en paarse ballonnen. De deal was dat ik met de dominee de paarse zou lekprikken maar dat zijn we vergeten :)
Toch was het wel goed om beide kerkelijke kleuren samen te zien.
Advent staat in het licht van het lijden immers?
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2012, 12:58:40 pm »

quote:

Oogje schreef op 27 december 2012 om 00:41:
Ik heb ook wel vaker gezien dat de adventskrans tijdens de kerstmis gewoon nog brandt. De paarse linten zijn dan echter wel altijd vervangen door witte linten. Ik heb niet het idee dat iemand zich daar erg druk over maakt, ook niet op bisschoppelijk niveau, dus of het echt een liturgische fout is...?...
Ja, maar hij vraagt wat er liturgisch juist is... niet wat er gedoogd wordt.  :+

Waar mensen zich al dan niet druk om maken heeft verder natuurlijk niet zoveel te maken met de liturgische traditie. Mensen in een bepaalde parochie in Noord-Holland maakten zich ook niet druk om een Oranje-mis en dito pastoor, maar liturgisch is het extreem fout. Het werd destijds bekend omdat het ook op bisschoppelijk niveau berispt werd, maar in vele gevallen gebeurd dat niet of wordt dat niet openbaar gemaakt.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2012, 01:00:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 december 2012 om 00:58:
[...]

Bij ons hingen witte en paarse ballonnen. De deal was dat ik met de dominee de paarse zou lekprikken maar dat zijn we vergeten :)
Toch was het wel goed om beide kerkelijke kleuren samen te zien.
Advent staat in het licht van het lijden immers?
In de laatste twee weken van Advent kan paars met wit wel, of beter gezegd rose. Niet omdat het in het licht staat van het lijden, maar van de voorbereiding en verwachting van het Licht.

Oogje

• Bekijk profiel
advent en kerst
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2012, 02:49:30 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 27 december 2012 om 12:58:
Waar mensen zich al dan niet druk om maken heeft verder natuurlijk niet zoveel te maken met de liturgische traditie. Mensen in een bepaalde parochie in Noord-Holland maakten zich ook niet druk om een Oranje-mis en dito pastoor, maar liturgisch is het extreem fout. Het werd destijds bekend omdat het ook op bisschoppelijk niveau berispt werd, maar in vele gevallen gebeurd dat niet of wordt dat niet openbaar gemaakt.
Klopt, maar er is natuurlijk een verschil tussen ernstige misstanden en kleine eigenaardigheden. Een voetbalmis tast op ernstige wijze het karakter van de eucharistie aan en is een duidelijke akte van ongeloof, een nog brandende adventskrans niet. We moeten denk ik niet te star daarin zijn.