Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 14045 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Gepost op: januari 02, 2013, 06:27:02 pm »
Gaat dit ook over ons?
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 06:45:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2013, 07:24:08 pm »

quote:

Aannemend dat je met ons Christenen bedoelt? Nee !

Want er is hier sprake van een oordeel en veroordeling op basis van gedane daden.
Christenen worden immers niet veroordeeld, dankzij het Kruisoffer van onze Heiland.

dingo

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2013, 07:28:15 pm »

quote:

Ja het is hetzelfde thema als de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2013, 07:32:20 pm »

quote:

dingo schreef op 02 januari 2013 om 19:28:
[...]

dit gaat JUIST ook over ons. De vraag is wie die ander is die we wel of niet zagen en hielpen

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #4 Gepost op: januari 02, 2013, 07:34:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 januari 2013 om 19:32:
[...]

dit gaat JUIST ook over ons. De vraag is wie die ander is die we wel of niet zagen en hielpen

Dus dan is er geen Genade van Christus, maar worden we beoordeeld op onze daden mbt naastenliefde? We kunnen uiteindelijk maar 1 Heer dienen.
Dus genade van Christus is niet voldoende? Ze moeten gepaard gaan met daden van naastenliefde, anders komt Zijn genade te vervallen, ook al is er geloof?

Waarom dat ook niet de hele Wet gaan houden om zo weer zelf te trachten om het Eeuwige Leven te verdienen?

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #5 Gepost op: januari 02, 2013, 07:37:12 pm »

quote:

dingo schreef op 02 januari 2013 om 19:28:
[...]

Volgens mij gaat deze gelijkenis of we actief in de Heer blijven in geloof en vertrouwen, of dat we slechts "doods" zondag ons dingetje doen en het er verder bij laten. Door innig contact het de Heer (niet alleen op zondag) en niet alleen weten dat Jezus de Zoon van G'd is, houden we als het ware olie in onze lampen.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2013, 07:46:49 pm »

quote:

Ja, zo kun je het zeggen. In wezen gaat het over eenieder, zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 08:00:50 pm door Trajecto »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #7 Gepost op: januari 02, 2013, 07:51:17 pm »
Lees ook openbaringen 20:11 ev.
Daar gaat het over 2 boeken. Het eerste boek bevat info over de daden van mensen. Iedereen wordt beoordeeld naar zijn daden (schapen en bokken, denk ik dan). Daarna komt het 2e boek, dat van het Leven. Ieder die niet in dat 2e boek genoemd staat, krijgt het oordeel dat volgt nav de daden die beschreven zijn in het eerste boek.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #8 Gepost op: januari 02, 2013, 07:57:58 pm »

quote:

Dit oordeel staat beschreven in Math. 25:31-46. Het is goed om het eerst te lezen. Klik hier.
Deze profetie wordt door Jezus zelf uitgesproken. In vers 40 heeft Jezus het over de geringsten van mijn broeders. Hoewel we in de bijbel opgeroepen worden om goed te zijn voor hen die in nood en armoede zijn, lijkt het hier wel te gaan over de volksgenoten van Jezus. De Joden, die overal in de wereld vervolgd en veracht worden. Het volk waarvoor Jezus in de eerste plaats naar de aarde was gekomen.
Waarschijnlijk gaat het hier om hetzelfde oordeel als wat beschreven wordt in Joël 3:
Citaat

1 Want zie, in die dagen en in die tijd,
als Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Juda en Jeruzalem,
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,
dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld.
3 Zij hebben het lot geworpen over Mijn volk.
Zij gaven een jongen voor een hoer;
zij verkochten een meisje voor wijn, zodat zij konden drinken.

De volken worden hier geoordeeld. Wat deden de volken met de Joden in hun midden? Wat deden de naties met hen in politiek opzicht? Wat deden de kerken met hen?  Hadden ze de Joden goed behandeld dan behoort men bij de schapenvolken, maar als ze hen slecht hadden behandeld, vervolgd, uitgescholden, uitgesloten enz. dan zou dat hetzelfde zijn als ze dat met Jezus hadden gedaan. En er is wat geleden. Ook in deze tijd is er antisemitisme. Op de website van Simon Wiesenthal Centre staat een top 10 van antisemitisme in de wereld wat in het zojuist afgelopen jaar is gesignaleerd en dat is niet mis.

Ik verwacht dat degenen die in allerlei landen vervolgd worden om hun geloof ook tot die minste broeders worden gerekend. Volken wat hebben jullie met ze gedaan?

Maar de vraag van Gaitema is: "horen wij daarbij?" Ik zou er in ieder geval rekening mee houden wanneer je je positie bepaalt in het oordelen over Joden.
Dat je je stem laat horen als iemand wordt vervolgd om zijn geloof. Als je merkt dat Joden worden gediscrimineerd. Dat je probeert te helpen als je deze nood signaleert.

Er zijn opvattingen dat er eerst een opname zou plaatsvinden. Dat zou kunnen. Maar ik durf me daar niet op vast te leggen.

Of we erbij zijn of niet, we moeten ervan doordrongen zijn dat het belangrijk is dat we het goede voor Gods oogappel zoeken. Zach.2:8 – Deut. 32:10. Het maakt ook niet uit of we erbij zijn. Onze houding moet te allen tijde zo zijn dat we met Gods ogen willen kijken naar wat er in onze wereld gebeurt en in actie komen als dat nodig is. Geen stilzwijgend toeschouwer zijn, want ook dat maakt schuldig. Er is gebed voor nodig om onze positie te bepalen.

Dat heeft er niets mee te maken dat we alles goed moeten vinden wat Israël doet. We moeten ons er wel van bewust zijn dat de media ook een rol spelen in de meningsvorming. Ook de media zullen in dat oordeel betrokken worden.

Bij dit oordeel wordt met de hel gedreigd. Het oordeel voor de bokken aan de linkerhand van Jezus luidt: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is. Dat is niet mis!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2013, 08:04:44 pm »

quote:

elle schreef op 02 januari 2013 om 19:51:
Lees ook openbaringen 20:11 ev.
Daar gaat het over 2 boeken. Het eerste boek bevat info over de daden van mensen. Iedereen wordt beoordeeld naar zijn daden (schapen en bokken, denk ik dan). Daarna komt het 2e boek, dat van het Leven. Ieder die niet in dat 2e boek genoemd staat, krijgt het oordeel dat volgt nav de daden die beschreven zijn in het eerste boek.
Bij boek dat zo vol staat met symboliek als Openbaringen zou ik zo'n één op één vertaling niet snel maken. Het staat ook haaks op de andere uitspraken van Jezus in Mattheus waar hij mensen weg stuurt die niet naar hun naasten hebben omgezien met het oordeel ik heb jullie nooit gekend.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2013, 08:31:53 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 19:57:

Dit oordeel staat beschreven in Math. 25:31-46. Het is goed om het eerst te lezen. Klik hier.
Deze profetie wordt door Jezus zelf uitgesproken. In vers 40 heeft Jezus het over de geringsten van mijn broeders. Hoewel we in de bijbel opgeroepen worden om goed te zijn voor hen die in nood en armoede zijn, lijkt het hier wel te gaan over de volksgenoten van Jezus. De Joden, die overal in de wereld vervolgd en veracht worden. Het volk waarvoor Jezus in de eerste plaats naar de aarde was gekomen.
Waarschijnlijk gaat het hier om hetzelfde oordeel als wat beschreven wordt in Joël 3:
Citaat

De volken worden hier geoordeeld. Wat deden de volken met de Joden in hun midden? Wat deden de naties met hen in politiek opzicht? Wat deden de kerken met hen?  Hadden ze de Joden goed behandeld dan behoort men bij de schapenvolken, maar als ze hen slecht hadden behandeld, vervolgd, uitgescholden, uitgesloten enz. dan zou dat hetzelfde zijn als ze dat met Jezus hadden gedaan. En er is wat geleden. Ook in deze tijd is er antisemitisme. Op de website van Simon Wiesenthal Centre staat een top 10 van antisemitisme in de wereld wat in het zojuist afgelopen jaar is gesignaleerd en dat is niet mis.

_O_

Geldt ook binnen onze kerken:

Afgelopen 2012 heb ik een bijeenkomst van gebed en aanbidding bijgewoond. Hier waren veel gelovigen, w.o. veel kerkleiders bijeen. Er hingen veel vlaggen van allerlei landen, maar het viel me op, dat de vlag van Israël schandalig genoeg miste. Ik was niet de enige blijkbaar, er waren er meer die dit merkten want later. werd deze alsnog opgehangen. Er werd in het begin van deze bijeenkomst veel voor eenheid binnen de kerk gebeden.

Een man naast mij zei ineens dat G'd tot hem sprak.
God maakte hem duidelijk, dat de eenheid binnen de kerk juist werd verbroken door Hem. G'd verbrak de eenheid binnen de christelijke kerk nadat keizer Constantijn in samenwerking met de toenmalige kerkleiders in 325 AD, het Joodse deel buiten de deur zette. Hij liet deze man zien, dat toen de wilde takken zich van de edele olijfstam losmaakten en allerlei Bijbel-gedeelten veranderden, de eenheid officieel werd verbroken. Sindsdien volgen na de reformatie nog vele splitsingen. 'Jullie kunnen bidden wat jullie willen, maar die eenheid zal er nooit komen, zonder eenheid met het Joodse deel: terugkeer naar de wortel en alle on-Bijbelse doctrines verwijderen.' Deze man heeft dat toen ook kunnen delen, niet alleen met mij overigens.

Heel bijzondere ervaring was dat.
Want kijkend naar onze kerken zien we dat helaas de zegen er niet meer is.
We lijken uit te dunnen omdat G'd niet veel nieuwe mensen meer aanraakt om tot Jezus te komen. Blijkbaar niet in de kerk zoals wij die nu bestieren.

Maar van de wil tot werkelijke bekering terug naar Israël is geen sprake binnen vele kerk-ledingen. De menselijke doctrines en tradities blijken vaak nog steeds belangrijker dan Gods Woord.
Vanaf de kerkstoeltjes echter, zien we wel een werking van de Geest mbt het inzicht inzake het Israël. Gelukkig trekt onze G'd niet alleen Zijn handen af van de Christelijke kerken, maar slaat Hij ook een andere weg in om Zijn doel te bereiken.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 08:52:17 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #11 Gepost op: januari 02, 2013, 08:51:20 pm »
Moest reactie op Adinomis zijn en niet een losse reactie.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 08:53:27 pm door learsi »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #12 Gepost op: januari 02, 2013, 09:59:22 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 19:57:
[...]

Citaat

Ik verwacht dat degenen die in allerlei landen vervolgd worden om hun geloof ook tot die minste broeders worden gerekend. Volken wat hebben jullie met ze gedaan?

Maar de vraag van Gaitema is: "horen wij daarbij?" Ik zou er in ieder geval rekening mee houden wanneer je je positie bepaalt in het oordelen over Joden.
Dat je je stem laat horen als iemand wordt vervolgd om zijn geloof. Als je merkt dat Joden worden gediscrimineerd. Dat je probeert te helpen als je deze nood signaleert.

Er zijn opvattingen dat er eerst een opname zou plaatsvinden. Dat zou kunnen. Maar ik durf me daar niet op vast te leggen.

Of we erbij zijn of niet, we moeten ervan doordrongen zijn dat het belangrijk is dat we het goede voor Gods oogappel zoeken. Zach.2:8 – Deut. 32:10. Het maakt ook niet uit of we erbij zijn. Onze houding moet te allen tijde zo zijn dat we met Gods ogen willen kijken naar wat er in onze wereld gebeurt en in actie komen als dat nodig is. Geen stilzwijgend toeschouwer zijn, want ook dat maakt schuldig. Er is gebed voor nodig om onze positie te bepalen.

Dat heeft er niets mee te maken dat we alles goed moeten vinden wat Israël doet. We moeten ons er wel van bewust zijn dat de media ook een rol spelen in de meningsvorming. Ook de media zullen in dat oordeel betrokken worden.

Bij dit oordeel wordt met de hel gedreigd. Het oordeel voor de bokken aan de linkerhand van Jezus luidt: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is. Dat is niet mis!
bovenstaande antwoord had ik ook kunnen schrijven, maar ik dacht ...ik stel de vraag...helemaal eens Adinomis  _O_

pjotr

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #13 Gepost op: januari 02, 2013, 10:09:59 pm »

quote:

Ja, zie Matt 25: 32 - Alle volken.

Als je in het kleinste trouw bent, dan zal God dat zeker zien.
In het oordeel gaat het er niet om dat je alle regels gevolgd hebt, maar dat je in alles volgens de liefde van Jezus hebt geleefd.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #14 Gepost op: januari 02, 2013, 10:16:20 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 20:31:
[...]

_O_

Geldt ook binnen onze kerken:

Afgelopen 2012 heb ik een bijeenkomst van gebed en aanbidding bijgewoond. Hier waren veel gelovigen, w.o. veel kerkleiders bijeen. Er hingen veel vlaggen van allerlei landen, maar het viel me op, dat de vlag van Israël schandalig genoeg miste. Ik was niet de enige blijkbaar, er waren er meer die dit merkten want later. werd deze alsnog opgehangen. Er werd in het begin van deze bijeenkomst veel voor eenheid binnen de kerk gebeden.

Een man naast mij zei ineens dat G'd tot hem sprak.
God maakte hem duidelijk, dat de eenheid binnen de kerk juist werd verbroken door Hem. G'd verbrak de eenheid binnen de christelijke kerk nadat keizer Constantijn in samenwerking met de toenmalige kerkleiders in 325 AD, het Joodse deel buiten de deur zette. Hij liet deze man zien, dat toen de wilde takken zich van de edele olijfstam losmaakten en allerlei Bijbel-gedeelten veranderden, de eenheid officieel werd verbroken. Sindsdien volgen na de reformatie nog vele splitsingen. 'Jullie kunnen bidden wat jullie willen, maar die eenheid zal er nooit komen, zonder eenheid met het Joodse deel: terugkeer naar de wortel en alle on-Bijbelse doctrines verwijderen.' Deze man heeft dat toen ook kunnen delen, niet alleen met mij overigens.

Heel bijzondere ervaring was dat.
Want kijkend naar onze kerken zien we dat helaas de zegen er niet meer is.
We lijken uit te dunnen omdat G'd niet veel nieuwe mensen meer aanraakt om tot Jezus te komen. Blijkbaar niet in de kerk zoals wij die nu bestieren.

Maar van de wil tot werkelijke bekering terug naar Israël is geen sprake binnen vele kerk-ledingen. De menselijke doctrines en tradities blijken vaak nog steeds belangrijker dan Gods Woord.
Vanaf de kerkstoeltjes echter, zien we wel een werking van de Geest mbt het inzicht inzake het Israël. Gelukkig trekt onze G'd niet alleen Zijn handen af van de Christelijke kerken, maar slaat Hij ook een andere weg in om Zijn doel te bereiken.
ook hier ben ik het aanmerkelijk mee eens...