Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 14048 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2013, 10:34:50 pm »
Ik sprak laatst een Jood bij de samenkomst van Messiaanse Joden. Hij kwam daar voor het eerst en zei tegen mij "ik was blind voor Jezus", en ik antwoordde hem "en ik was blind voor Israël".
We hebben elkaar niets te verwijten en ook niets om ons over te verheffen. In deze eindtijd maakt God ons klaar en haalt onze bedekking weg.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #16 Gepost op: januari 03, 2013, 12:20:24 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 22:34:
Ik sprak laatst een Jood bij de samenkomst van Messiaanse Joden. Hij kwam daar voor het eerst en zei tegen mij "ik was blind voor Jezus", en ik antwoordde hem "en ik was blind voor Israël".
We hebben elkaar niets te verwijten en ook niets om ons over te verheffen. In deze eindtijd maakt God ons klaar en haalt onze bedekking weg.

De Schrift vergelijkt het ook in beide gevallen met een steen..........

- De Joden hebben in Jezus de steen waaraan zij zich van G'd moeten stoten.
- Vele Christenen hebben in Israel een steen waaraan ze zich vertillen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #17 Gepost op: januari 03, 2013, 09:22:11 am »
Zelf ben ik het er ook over eens dat dit ons persoonlijk ook aanspreekt en onderwijst. Ronduit verrassend vind ik de uitleg van Adinomis. zo had ik het nog niet bekeken. Het lijkt me omdat Jezus dit zegt tegen de joden wel dat het zo opgevat wordt in de lijn van Joël 3. De link die je verder legt naar de mensen wereldwijd die vervolgd worden vanwege hun geloof, vind ik ook een goede.

Elles opvatting vond ik ook goed gevonden, al loop ik ergens in de knup als ik er op doordenk. Schapen uit het eerste boek zouden zo maar toch verloren kunnen gaan.

Ik dacht tijdens het lezen ook aan het vuur van God waar stro en vuurvast materiaal door heen gaat. Stro verbrandt en vuurvast materiaal blijft bewaard.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2013, 10:57:24 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 09:22:
Elles opvatting vond ik ook goed gevonden, al loop ik ergens in de knup als ik er op doordenk. Schapen uit het eerste boek zouden zo maar toch verloren kunnen gaan.

Denk aan de valse kerk als hoer van Babylon en er zullen schaapjes verloren gaan. Kan je jezelf wel afvragen of deze hoer van Babylon onder de schaapjes vallen of toch de bokken zijn.

quote:

Ik dacht tijdens het lezen ook aan het vuur van God waar stro en vuurvast materiaal door heen gaat. Stro verbrandt en vuurvast materiaal blijft bewaard.
In dat deel staat dat het Fundament zorgt dat er geen veroordeling zal zijn voor degenen die op Jezus Zijn Fundament bouwen. Dus kan Matteus 25 nooit daarover gaan en dus niet over ons christenen. Juist omdat er in Matteus 25 een veroordeling plaatsvindt op basis van gebrek aan naastenliefde in de praktijk gebracht.

Adinomis

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2013, 11:03:54 am »
Ik las onlangs een vergelijking van het schapen en bokkenoordeel met de manier waarop de Duitse SS officieren de mensen in het concentratiekamp selecteerden. Ze stonden daar met een stokje aan te wijzen: jij naar rechts, jij naar links, rechts, links, links....

De mensen die naar links werden verwezen moesten naar de ovens, naar de gaskamers, naar het vuur. Die naar rechts moesten konden nog een tijdje slavenarbeid verrichten of - vooral bij tweelingen - werden aan medische experimenten van dr. Mengele blootgesteld.

Degenen die selecteerden - en de breinen daarachter - zullen eens voor het schapen en bokkenoordeel komen te staan. Naar links: naar het vuur. Tenzij zij zich voor die tijd bekeren.

De Holocaust begon met woorden. Met het verdacht maken van Joden. Zo ging het voorafgaande aan de WOII. Zie dit propaganda filmpje uit die tijd.
Ook nu is er een zo'n tendens waar te nemen. Dezelfde retoriek. In ons eigen land: zie dit verslag.

Ik vertaalde ook één van de onderwerpen van het Simon Wiesenthal Centre over incidenten in het afgelopen jaar 2012:

Louis Farrakhan, Amerika. Lange tijd de leider van de Nation of Islam en Amerikaans politiek leider. In het verleden beschuldigde Louis Farrikhan de Joden ervan verantwoordelijk te zijn voor de slavenhandel en dat zij de dienst uitmaakten in de Amerikaanse regering. De Joden zouden de wereld domineren. In 2012 zette hij zijn retoriek met nog meer kracht voort.

In de moskee Maryam in Chicago zei hij op 21 oktober 2012: “De Joden beheersen de media. Dat zeggen ze zelf…. In Washington staat precies naast het Holocaust museum de Federale Reserve Bank waar ze het geld drukken. (Deze bank speelt een leidende rol in de monetaire politiek). Is dat toevallig…?”

In een toespraak op “Savior’s Day” in Chicago zei hij op 26 februari 2012: “Weet u dat er in de Koran staat dat de Joden het meest gewelddadige volk is? Dat heb ik niet geschreven, maar dat kun je gewoon lezen. ”

Op 27 mei 2012 sprak hij in San Diego over het onderwerp “Management in een moeilijke tijd”: “Broeders en zusters, stop ermee je te laten beïnvloeden door de media die onder controle van de zionistische beweging staan, die je tot pionnen maken in de strijd van de zionisten en Israël. Ik weet niet hoeveel Joden er werkelijk zijn gedood. Ik weet dat er iets gaande was in Nazi-Duitsland.  Misschien gaat het om 1 miljoen, 2 miljoen of 3 miljoen, dan zijn het 1 miljoen, 2 miljoen of 3 miljoen teveel.

Maar om iemand het recht te ontzeggen om aan die getallen te tornen en in de gevangenis te stoppen als men bepaalde dingen van de Holocaust ontkent…. Je kunt niet over de Joden spreken, je kunt geen kritiek op ze hebben, want dan noemen ze een antisemiet.”

Farrakhan: “Hoeveel van jullie hebben het beroep van advocaat?” “Heeft niemand er één in huis?” “Nee? Geen wonder, want je gaat de gevangenis in broeder! Maar aan de top, wie staan er aan de top van de advocatuur” Het publiek roept: “Joden”!. Farrakhan: “sorry, ik kan jullie niet horen…” Het publiek roept opnieuw: “Joden”.

Farrakhan: “zijn er dokters in huis? Nee, geen dokters? Weet je waar ze zijn?  Aan de top van de medische beroepsgroep. In die top daar zitten de leden van Joodse gemeenschap. Is er iemand die in de media werkzaam is? Wie zitten er in de top van dat beroep?”Het publiek roept: “Joden”.

Farrakhan: “is er ook een rapper in huis? Er zijn rappers. Daar is niets mis mee. Maar in de top van die beroepsgroep zitten degenen die de dienst uitmaken. Heeft één van jullie Hollyway ambities, of Broadway ambities? Wie zitten daar aan de top?” Het publiek roept: “Joden”.

Farrakhan: “dat zijn dezelfde mensen! Zij zijn toonaangevend in zaken. Ik zit niet in zaken. Ik zit in het bankwezen. Wie zit er aan de top van het bankwezen?” Het publiek roept; “Joden”.  Farrakhan: “zeg het me..” Het publiek roept: “Joden”. (gesproken op de Heilige dag van de verzoening, Maryam Moskee, Chicago)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2013, 05:44:40 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 10:57:
[...]

Denk aan de valse kerk als hoer van Babylon en er zullen schaapjes verloren gaan. Kan je jezelf wel afvragen of deze hoer van Babylon onder de schaapjes vallen of toch de bokken zijn.

Bokken. Wolven in schaapskleren die de schaapskooi binnendringen. ;(

[...]

In dat deel staat dat het Fundament zorgt dat er geen veroordeling zal zijn voor degenen die op Jezus Zijn Fundament bouwen. Dus kan Matteus 25 nooit daarover gaan en dus niet over ons christenen. Juist omdat er in Matteus 25 een veroordeling plaatsvindt op basis van gebrek aan naastenliefde in de praktijk gebracht.
Adinomis gebruikt echter wel dat beeld als beoordeling op hoe de volken met Gods volk en indirect met de genen die wereldwijd vervolgd worden vanwege hun geloof omgaan en zegt ze: zo is dat ook op ons van toepassing, want hoe gaan we met de broeders van Jezus om? Als christen draag je immers wel vrucht en blijk je geen bok, maar een schaap te zijn. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #21 Gepost op: januari 03, 2013, 05:46:01 pm »
Stro vergaat, vuurvast materie blijft bewaard in Gods zuiverende vuur van Zijn Genade.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #22 Gepost op: januari 03, 2013, 06:05:07 pm »
Adinomis:

Bedankt voor deze heldere toelichting. Zo is het gegaan en God oordeeld daar ook over. Hij overziet alles en zo gebeurden er ook wonderbaarlijke dingen te midden van deze duistere donkere wereld. De opa van een zwager van me had in de tweede wereldoorlog een jood als onderduiker. Hij werkte als knecht in hun boerderij. Toen er eens een rassia bij hen thuis kwam, was hij net op het land aan het werk.
Zo ontkwam hij er aan. Toen hij immers weer van het land kwam, waren de duitsers al weer weg.
Vlak bij de boerderij waren er ook duitsers gestationeerd. Volgens zijn opa hadden ze wel iets door van de merwaardige voedselstroom van en naar de boerderij. Ze hadden wel door dat er waarscheinlijk wel een onderduiker zat, maar ze deden er met opzet niets aan. Iedere keer als deze duitse militairen opdracht kregen om een bepaald doel in de omgeving te beschieten, schoten ze ook nog met opzet naast ook.
God heeft dat zo geleid. Deze joodse man had de oorlog overleeft, net als zijn ouders elders. Hij leeft nu nog en is nog goed bevriend met de opa van mijn zwager.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 06:06:57 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #23 Gepost op: januari 04, 2013, 12:52:19 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 17:44:
Als christen draag je immers wel vrucht en blijk je geen bok, maar een schaap te zijn. :)
Maar nog steeds klopt het veroordeel stuk op basis van daden in matteus 25 niet richting christenen, want ware christenen zullen niet worden veroordeeld op basis van hun daden. Dat past gewoon echt niet.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #24 Gepost op: januari 04, 2013, 12:53:38 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 17:46:
Stro vergaat, vuurvast materie blijft bewaard in Gods zuiverende vuur van Zijn Genade.
Je vergeet het Fundament van Christus te noemen, dat voorkomt dat als de werken van stro verbranden, de ware christen op Zijn Fundament toch behouden blijft.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #25 Gepost op: januari 04, 2013, 06:01:21 am »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 00:52:
[...]

Maar nog steeds klopt het veroordeel stuk op basis van daden in matteus 25 niet richting christenen, want ware christenen zullen niet worden veroordeeld op basis van hun daden. Dat past gewoon echt niet.

niet dat het afhankelijk is van de visie van christenen op Israël, wel of christenen de wil en de daden Gods door de eeuwen goed hebben willen verstaan. Of zij bereid zijn ook te anticiperen op voortschrijdend inzicht. Dat wil zeggen, hadden zij goed zicht op de eer die God opeist, gaven zij Hem alle eer waar God recht op had. Hebben zij die eer tot een bespotting gemaakt of niet. Hebben zij hun ogen en oren voor Hem geopend of ondanks dat zij Zijn wil en eer konden kennen, gesloten. Gesloten vanwege hun eigen eer. De eigen eer, die eigen leer heet. De eigen leer die duidelijke beloften Gods uitsluit of exclusief maakt voor de eigen takken. Helaas zie ik het laatste recent nogal eens in het ND langs komen. Heeft Steven Paas gelijk en was bijvoorbeeld Isaac da Costa een mafkees.
(o.a.  http://www.vergadering.nu/boekcampen-gans-israel.htm en http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi35-4g.php )
Was Johannes de Heer de weg kwijt. ( http://www.bijbelcollege....iografie:Johannes_de_Heer )

Om die reden schrijf jij Learsy in je zin (zie boven) met de vraag ook het antwoord. Lidmaat van een kerk is geen automatisch paspoort.

Ik wil hem nog wel even scherper stellen. Elke christen die heeft toegekeken, waar hij kon helpen of zelfs heeft meegedaan aan vervolging, doodslag, verachting etc. heeft iets uit te leggen.
Immers als Gods oordeel al gaat over de ongelovigen, hoeveel te meer over de gelovigen. Ja, het gaat ook om de gewone kwetsbaren, de vervolgden en óók de Israëlische mensen.

In het geval van Israël gaat het niet om de mentaliteit van de Israëli of de Palestijn, zij zijn net zo goed of slecht als jij en ik. Wel zal God gaan optreden als de volken zijn land zullen willen vertreden, zich Jeruzalem toe-eigenen waar het Hem toebehoort. Dan zal zijn gramschap over de volken die op deze wijze tegen Hem opstaan worden uitgestort. Ik zou daar als christen, zich conformerend aan een ogenschijnlijk werelds juridisch gelijkheidsbeginsel, niet graag aan mee willen doen, aan dat vertreden. Is dat een ver van mijn bed show? Ik denk het niet. Ons land is onderdeel van de volken en is in de wereld namelijk leading als het gaat om global jurisdictie. Ook valt het me op dat het anti-christelijk gezicht van ons land steeds sneller zichtbaar wordt.

dit

http://www.telegraaf.nl/b...storen_broedvogels__.html

en dit

http://www.habakuk.nu/col...anti-christelijke-partij/

en dit

http://www.volkskrant.nl/...&utm_campaign=Cookiecheck

maar ook dit

link http://www.telegraaf.nl/b...gation_id=246965925417366

Wij zullen dus gaan delen in de beoordeling richting Israël. Wij geven als land ruimte. Prominent. Wij zullen daarin dus ook mee beoordeeld worden door Hem. Nu al zijn vele oordelen over Israël op zijn minst discutabel. In ieder geval wordt met twee maten gemeten. Voorbeeld: Vergelijk het gekrakeel over Israël in mate en frequentie eens met een land als Noord-Korea
God schrijft duidelijk en helder in Zijn woord wie zijn oogappel is, tot de dag van vandaag.

Ik schrijf het dan toch maar. Wij christenen moeten ons bekeren van een deel van een leer die achterhaald is, onwaar is. Tegelijk mogen wij de Israëli niet vergoddelijken, maar wel alle eer geven aan de werken van God in deze tijd. Matt 25 staat er niet voor niets. Matt is geschreven aan de joden en niet aan de volken. Het gaat dus over de volken en dat volk in deze passage.

Bijzondere noot: ik heb me altijd verbaasd over een kerkstrijd ten tijde van de tweede wereldoorlog, terwijl joden werden vergast. De verheerlijking van 1944 past dus niet in mijn agenda, maar wekt bij mij ,meer vragen dan antwoorden op. Beschamend dat we ons onderling aan het vereten waren terwijl onze broeder leed, stierf en werd vernederd. Gevangen was, verhongerde en verdorste, ontkleed de gaskamer inging, hen niet opnamen in huis, als vreemden werden behandeld, als ziek en ongedierte werden beschouwd. Hoe letterlijk staat dit niet in betreffende hoofdstuk. Zij lagen verwond langs de weg en de geestelijkheid negeerde hen voor een belangrijk deel. Ik doel op de prominente leiders die het verschil konden maken, maar liever het zwijgen er toe deden.
De goede niet te na gesproken, dat moge ook duidelijk zijn. Wat dat betreft had Bonhoeffer meer gelijk dan sommigen willen weten. Ook bij terugkeer van de joden in ons land bleek niet veel bekering. Ze werden ook toen als vreemden behandeld. Zij kregen hun bezittingen vaak NIET terug. Het ambtelijk apparaat van ons land was niet vriendelijk voor hen. Internationaal gezien nam Amerika vele nazi-geleerden op binnen hun gelederen.Een verzwegen waarheid. Een van hen heeft zijn raketkennis gedeeld met de Amerikanen. Daardoor konden ze met de Apollo naar de maan. Niet meer en minder. Dit zijn historische feiten.
Onder de Nederlanders waren menigeen die Haman konden heten. Ook christenen. Zij dachten dat dit een oordeel was over de joden. Zeker in de zwaardere hoek was dit een overtuiging die leefde. Die meenden dat het volk een koning had gekregen die God zo had beschikt.
Bijzondere aandacht wel voor hen die zijn vermoord omdat zij wel op stonden tegen de nazi's.

Binnen honderd jaar na dato is er een staat Israël (Gods wegen zijn wonderbaar) en gaan Gods oordelen al over de volken, ook over die van ons, ook al zijn ze nog mild.

Efeziers schrijft dat we mede-erfgenamen zijn samen met.... Ons hart heeft twee hartkamers. Wij zijn naar Zijn beeld geschapen. God heeft daarin een mooi beeld gegeven. Twee hartkamers, één hart. Apart en toch één. In de NBV wordt vertaald met kerk in het laatste vers. Ik ben liefhebber van de naardense waar het woord vergadering wordt gebruikt. Hoe mooi, God vergaderd zijn volk in één hart.
Daarin twee hartkamers, toch één hart. Apart en toch één, God houdt hartelijk van ons en van de joden. Wanneer de ene hartkamer zegt tegen de ander, jij bent afgestorven dan ontstaat een hartinfarct. En is de vergadering op sterven na dood. Jezus leeft in beide hartkamers. Maar onderscheidt zonder verschil wel het één en het ander en toch één hart. het ene hartdeel kan niet zonder de ander. (lees dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hart )

Google daarna eens in biblia op het woord hart en hou voorgaande en de werking van het hart in gedachten. Dan lees IK in ieder geval ineens heel anders als het gaat om broeders en zusters vanuit het hart liefhebben.

efez 33:1   Dankzij dit ben ik, Paulus,
de gevangene van de Christus, van Jezus,
voor ú, de heidenen,

3:2   als ge tenminste hebt gehoord
van het beheer van Gods genade
die voor ú aan mij is gegeven:   

3:3   dat door openbaring aan mij
het heilsgeheim bekend is gemaakt
-zoals ik eerder in het kort al schreef-   

3:4   waaraan ge, wanneer ge dit leest,
u mijn inzicht kunt voorstellen
in het heilsgeheim van de Christus.   

3:5   In andere generaties is het niet zo
bekendgemaakt
aan de zonen-en-dochters der mensen
als het nu door de Geest geopenbaard is
aan zijn heilige apostelen en profeten:   

3:6   dat de heidenvolkeren
mede-erfgenamen zijn,
mede-lichaam van en mede-deelhebbers aan
de aankondiging
in Christus Jezus,
door middel van de evangelieverkondiging,   

3:7   waarvan ik een bediende ben geworden
ten gevolge van de gave van Gods genade,
die aan mij gegeven is
ten gevolge van
de inwerking van zijn kracht!   

3:8   Aan mij, de minste van alle heiligen,
is deze genade gegeven:
aan de heidenvolkeren
het evangelie te verkondigen
van de ondoorgrondelijke rijkdom
van de Christus,   

3:9   en in het licht te stellen
hoe het beheer is van het heilsgeheim
dat van de eeuwigheden af
verborgen is geweest
in God die alles heeft geschapen,   

3:10   opdat nu aan de overheden
en de gezagsdragers
in de hemelse regionen
door middel van de vergadering
bekendgemaakt wordt
de veelkleurige wijsheid van God,   

3:11   overeenkomstig het voornemen
van eeuwigheden her
dat hij heeft verwerkelijkt in Christus Jezus,   

3:12   door wie wij de vrijmoedige toegang hebben,
vol vertrouwen vanwege zijn geloof.*   

3:13   Daarom bid ik u niet moedeloos te worden
in mijn verdrukkingen ter wille van u,-
dat is uw glorie!   

3:14   Dankzij dit
buig ik mijn knieën voor de Vader,   

3:15   uit wie
alle vaderschap in hemelen en op aarde
naam mag hebben,   

3:16   en bid dat hij het u zal geven
dat ge, overeenkomstig
de rijkdom van zijn glorie,
in de inwendige mens
met kracht wordt versterkt
door zijn Geest,   

3:17   en dat door het geloof
de Christus zijn huis zal vinden
in uw harten,
bij u die in liefde zijt geworteld en gegrond,   

3:18   opdat ge sterk genoeg zult zijn
om samen met alle heiligen te bevatten
wat de breedte, lengte, hoogte en diepte is,   

3:19   en om
de alle kennis overtreffende liefde
van de Christus
te kennen,
opdat ge vervuld moogt worden
tot aan heel de volheid van God.   

3:20   Aan hem die
ten gevolge van de kracht die in ons werkt
bij machte is
meer dan overvloedig te doen boven alles
wat wij bidden of denken,   

3:21   aan hem zij de glorie,
in de vergadering en in Christus Jezus
tot in alle geslachten

van de eeuwigheid der eeuwen. Amen!

Ik wil bij de schapen horen, niet bij de bokken. Voor mijn directe naaste, maar zeker ook voor mijn oudste broer.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2013, 08:45:49 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #26 Gepost op: januari 04, 2013, 08:32:39 am »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 00:53:
[...]

Je vergeet het Fundament van Christus te noemen, dat voorkomt dat als de werken van stro verbranden, de ware christen op Zijn Fundament toch behouden blijft.
Soms heb ik echt het idee dat we stijl langs elkaar heen praten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #27 Gepost op: januari 04, 2013, 08:35:35 am »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 00:52:
[...]

De schapen worden er ook niet veroordeeld. De bokken alleen worden veroordeeld.
Geloof zonder werken is dood, dus ja, daar zitten geen schapen bij.
We praten echter toch langs elkaar heen, dus laat anders maar.

pjotr

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #28 Gepost op: januari 04, 2013, 10:59:54 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 januari 2013 om 06:01:
Matt is geschreven aan de joden en niet aan de volken. Het gaat dus over de volken en dat volk in deze passage.
Wel erg kort door de bocht. Het evangelie naar Matteüs is niet geschreven als een brief, waarin de ontvangers worden genoemd. Slechts uit de inhoud kan afgeleid worden dat Matteüs vooral de Joden binnen de christelijke gemeente op het oog heeft. Een dergelijke afleiding laat niet toe om te concluderen dat het evangelie "dus" niet ook aan de volken is geschreven.

quote:

Beschamend dat we ons onderling aan het vereten waren terwijl onze broeder leed, stierf en werd vernederd. Gevangen was, verhongerde en verdorste, ontkleed de gaskamer inging, hen niet opnamen in huis, als vreemden werden behandeld, als ziek en ongedierte werden beschouwd.
Ik betwijfel of je hiermee recht doet aan de geschiedenis. Het verzet tegen de Duitsers kwam, naar mijn weten, vooral uit gereformeerde (en communistische) hoek. En de felheid waarmee toen een kerkstrijd werd gevoerd, lijkt me redelijke vergelijkbaar met de felheid waarmee er tegenwoordig over Israël wordt gediscussieerd. Het geestelijke leven stond in WOII net zo min stil als de zorg om het dagelijks eten.

quote:

Ook bij terugkeer van de joden in ons land bleek niet veel bekering. Ze werden ook toen als vreemden behandeld. Zij kregen hun bezittingen vaak NIET terug. Het ambtelijk apparaat van ons land was niet vriendelijk voor hen.
Er is in WOII veel gebeden, maar ook veel gevloekt. WOII is, voor zover ik weet, niet van bijzondere invloed geweest op de bekering van mensen. Wel is WOII, met name Auschwitz van grote invloed op het Gods- en mensbeeld, binnen en buiten de theologie. De almacht van God, de Verlichting, "Befehl ist befehl", men kan niet terug naar de periode voor WOII. Auschwitz heeft dat alles anders gemaakt. Het feit dat de apartheid in ZA en de genocide in Rwanda nog maar vrij kort achter ons liggen, zeggen mij, dat die ontwikkeling na Auschwitz een kwestie is van meer dan een halve eeuw.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #29 Gepost op: januari 04, 2013, 11:50:26 am »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 08:35:
[...]

De schapen worden er ook niet veroordeeld. De bokken alleen worden veroordeeld.
Geloof zonder werken is dood, dus ja, daar zitten geen schapen bij.
We praten echter toch langs elkaar heen, dus laat anders maar.

Het gaat om het feit dat er naar de daden wordt gekeken gaitema, om tot een oordeel te komen in Matteus 25. Nergens lees ik er iets over de schapen die niet geoordeeld worden, Genade dus.
Duidelijk is in Matteus 25 dat degenen die wel naastenliefde tonen (tav het volk Israël in de grote verdrukking?) als schaapje worden aangeduid. Degenen die deze liefde voor de naaste niet tonen, als bok. Mbt tot de schapen komt de genade in Matteus 25 niet ter sprake, waardoor de schapen daar niet de christenen kunnen zijn.

Waarschijnlijk gebruikt Jezus het woord schaap omdat de ongelovigen daar met goede naastenliefde daden daarop worden geoordeeld en bij de andere schapen (Joden en Christenen) worden gevoegd !