Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 20671 keer)

small brother

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #180 Gepost op: januari 10, 2013, 11:30:42 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 10:48:
Leg mij nou eens uit sinds wanneer het slecht is om een ander te behandelen zoals hij anderen behandelt?
God behandelt mensen zoals de mensen God behandelen. Uiteindelijk. Elk uitstel is uit Liefde. En zolang de mens vindt dat hij het op aarde nog goed heeft en de aarde verkiest boven de hemel, zolang mag je verwachten dat de barmhartigheid van God de mens omwille van de wens van de mens genadig kàn zijn. Zolang als de mens het nog trekt en Gods toorn niet de maat van vervulling heeft bereikt, kan God ook méér toevoegen aan het getal. Maar als het de gelovige mens teveel wordt en de mens de ellende niet meer dragen kan, dàn zal Hij de tijd bekorten en komen. Hij heeft haast. Het is de mens zelf die geen haast heeft en niet voortmaakt met de opdracht en het afronden van de taken die God de mens heeft gesteld. Maar Hij zal zeker komen en dood en verderf zaaien en oogsten, over hen die Hem verwierpen. Let wel: Hij oordeelt niet tegen Zijn Zoon in, maar het is Zijn Zoon die dat oordeel brengen zal!

quote:

Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?

Bitterheid is een smaak in de mond die gramschap voedt. Maar Christus kreeg hysop in de mond in de zekerheid en in het aangezicht van Zijn dood, en Hij riep tot de Vader om vergeving te schenken aan de moordenaars van God, vanwege hun onwetendheid.

Maar Hij zegt tegen degene die zegt 'ik kan zien' het volgende:
"was het dat u zei blind te zijn, dan had u kunnen horen. Maar nu u zegt het te zien, maar het niet ziet, zult u in het oordeel vallen."

quote:

Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?
Ken jij Jezus Christus als je verlosser?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 11:33:15 am door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #181 Gepost op: januari 10, 2013, 11:43:25 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 11:16:
[...]

Omdat ik heb gezegd dat ik learsi zijn beeld van de Vader sadistisch vind? Verklaar je nader s.v.p.

Niet ik neem het woord sadist naar G'd toe in de mond.
Niet ik noem de daden van G''d beschreven in de bijbel sadistisch.

Maar jij !

Voor mij zijn deze daden geheel niet sadistisch namelijk, want een mens heeft G'd niet te oordelen en al geheel niet te veroordelen, zoals jij doet dor Zijn daden uit het OT sadistisch te noemen.

pjotr

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #182 Gepost op: januari 10, 2013, 11:50:15 am »

quote:

Omdat ik heb gezegd dat ik learsi zijn beeld van de Vader sadistisch vind? Verklaar je nader s.v.p.
Niet omdat je het zo typeert. Je bent niet de enige die een dergelijk godsbeeld zo typeert.
Wel omdat je m.i. de ander nog vaster in zijn stelling drukt. Als je met elkaar onderweg bent, kan je nog tot overeenstemming komen. Maar als je de ander andere redenen in handen geeft om jou niet serieus te nemen (dingen die als persoonlijke beledigingen kunnen worden opgevat), dan kom je niet tot elkaar.

Als het jouw overtuiging is dat je met (verbaal) geweld (een ander laf noemen, etc.) een ander uit die stelling moet halen, dan moet je doorgaan. In gesprekken van aangezicht tot aangezicht werkt het (soms) wel. Maar gaat het ook voor internetfora op? Loop je niet de kans dat jij met je frontale aanval van het forum wordt gezet, terwijl de ander nog net door de mazen glipt? Jouw aanpak kan ik niet zien als een helpende hand, maar dat kan aan mijn beperktheid liggen. Ik heb eerst dus geprobeerd het om te buigen, maar ik wil jou ook niet tekort doen. Je moet zelf weten of je zo doorgaat.

Het is ook een teken aan de wand dat de ander nooit klaagt over de toon. In die zin ontwijkt hij de confrontatie ook. Maar ergens moet dat gedrag ook stoppen.

Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #183 Gepost op: januari 10, 2013, 11:50:28 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 10:48:
Leg mij nou eens uit sinds wanneer het slecht is om een ander te behandelen zoals hij anderen behandelt? Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?

Alsof ik jou slecht behandel KY.
Jij komt hier koud een dag op dit forum denkend mij te kunnen sommeren om te stoppen met het schrijven van G'd / G-d op de Joodse wijze, omdat jij daar niet van gediend bent? Hallo?!
Wanneer ik je dan laat weten dat ik dat niet doe omdat juist de satan deze schrijfwijze hekelt, daar satan de Joden haat, wordt jij als boos?

Volgens mij zit je frustratie in 3 zaken:
- Ik luister niet naar jou opdracht om te stoppen met G'd te schrijven op Joodse wijze.
- De Joodse schrijfwijze van G'd irriteert jou.
- De "ontmaskering" van jou als JG'er (we zullen nog zien).

Jou soort gedrag heb ik namelijk vaker meegemaakt bij JG'ers op andere forums. Ik ben dus met jou alleen op mijn hoede.

small brother

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #184 Gepost op: januari 10, 2013, 12:24:27 pm »

quote:

pjotr schreef op 10 januari 2013 om 11:50:
Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.
Met je woorden eens, en ik zal {edit: tijdelijk} een poging doen om me erbij aan te sluiten..
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 12:26:24 pm door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #185 Gepost op: januari 10, 2013, 12:56:55 pm »

quote:

[...]
Niet omdat je het zo typeert. Je bent niet de enige die een dergelijk godsbeeld zo typeert.
Wel omdat je m.i. de ander nog vaster in zijn stelling drukt. Als je met elkaar onderweg bent, kan je nog tot overeenstemming komen. Maar als je de ander andere redenen in handen geeft om jou niet serieus te nemen (dingen die als persoonlijke beledigingen kunnen worden opgevat), dan kom je niet tot elkaar.

Als het jouw overtuiging is dat je met (verbaal) geweld (een ander laf noemen, etc.) een ander uit die stelling moet halen, dan moet je doorgaan. In gesprekken van aangezicht tot aangezicht werkt het (soms) wel. Maar gaat het ook voor internetfora op? Loop je niet de kans dat jij met je frontale aanval van het forum wordt gezet, terwijl de ander nog net door de mazen glipt? Jouw aanpak kan ik niet zien als een helpende hand, maar dat kan aan mijn beperktheid liggen. Ik heb eerst dus geprobeerd het om te buigen, maar ik wil jou ook niet tekort doen. Je moet zelf weten of je zo doorgaat.

Het is ook een teken aan de wand dat de ander nooit klaagt over de toon. In die zin ontwijkt hij de confrontatie ook. Maar ergens moet dat gedrag ook stoppen.

Helemaal mee eens! Zulk gedrag leidt tot verwijdering. Als we oprecht God willen liefhebben en gehoorzamen, zal dat ook uit ons gedrag naar elkaar moeten blijken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ken_Yehuwdiy

• muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #186 Gepost op: januari 10, 2013, 09:29:53 pm »
Bedankt voor de opheldering, nu weet ik tenminste waar jullie over struikelen en zal er op letten!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #187 Gepost op: januari 10, 2013, 09:51:42 pm »

quote:

[...]

er zijn redenen dit forum even te mijden en heeft nix re maken met pjotr.......ook niet met learsy....en toch....

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #188 Gepost op: januari 10, 2013, 09:54:57 pm »

quote:

[...]

wat betekent babel lwum?

Ken_Yehuwdiy

• muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #189 Gepost op: januari 10, 2013, 10:42:20 pm »

quote:

Besneden van hart. Het is een verwijzing naar Deuteronomium 30,6.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #190 Gepost op: januari 11, 2013, 08:58:33 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 januari 2013 om 21:51:

er zijn redenen dit forum even te mijden en heeft nix re maken met pjotr.......ook niet met learsy....en toch....
Je spreekt weer in raadselen... als het niks met hen te maken heeft, waarom hen dan specifiek vermelden?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #191 Gepost op: januari 11, 2013, 06:39:45 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 11 januari 2013 om 08:58:
[...]

Je spreekt weer in raadselen... als het niks met hen te maken heeft, waarom hen dan specifiek vermelden?

soms is het leven een raadsel, ik hou het eigenlijk liever voor mezelf...oh ja....jij had ook in het rijtje kunnen staan en nog velen meer. Het heeft ook met mezelf te maken. Ik kan op dit moment niet goed omgaan met een bepaalde overheersende trent inzake bepaalde bijdragen de laatste paar weken in bepaalde topics die volgens mij als topicuitgangspunt of gereformeerd of christelijk of christelijke leven zijn.

Daarbij maak ik mezelf ook een beetje "gek" vanwege mijn privésituatie. Ik relateer die problemen als persoonlijke schuld en ben dan enorm bezig in mijn relatie met God. Deze overspanning duurt al enige jaren en komt langzaam tot een apotheose die zijn weerga niet kent. Dan is de haarkloverij en het gedoe omtrent interpretaties me even teveel, maar ook pertinente onzin stoort me. daarbij wil ik wel rekening houden met beperkingen in inzicht, maar hekel bepaalde exclusiviteitneigingen.

Ik moet daar even in gaan ontspannen.

Waar ik in ieder geval niet tegen kan en  dan speel ik maar open kaart, is het ten dele sektarische gezwets van de 7da, de valse leer van Moon en een leer van Jehova-getuigen. Dat komt als deelnemer "binnen", schrijft soms enorme lappen tekst of kraamt dermate onzin uit over een kennelijk nieuw beloofd  land als Zuid-Korea en trekt ineens of weer een enorme broek aan binnen dit gremium. Stelt zich soms niet voor en blijft vaag over de grondslag.

Ik heb geen moeite met verschillende interpretaties die geen invloed hebben op onze soteria, wel met expliciete dwaalleer. Waar het hier wel eens te strak was, is nu geen regie meer. Zo, nu ben ik wat duidelijker.

Richting andere extremen reageer ik dan in de behoefte aan verbinding en demping van die extremen en heb ik veel meer geduld. In de gevallen waar ik aan refereer heb ik moeite. Wel ik de wetenschap dat iedereen hier welkom is, maar ik kan het even niet zo goed verdragen.

Dat is mijn uitleg, mijn beleving en mijn probleem...dus niet die van jullie
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2013, 07:54:58 pm door grondig christelijk »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #192 Gepost op: januari 11, 2013, 11:35:40 pm »
Hmm ja, dat is duidelijk. In principe is iedereen welkom, zelfs als men met stelligheid dwaalleer uitkraamt. Dus in die zin heb ik er niet zoveel moeite mee., maar het lijkt inderdaad of de moderators met de noorderzon vertrokken zijn.

Wat het overige betreft... ik zal voor je bidden!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #193 Gepost op: januari 12, 2013, 01:49:25 pm »
Al zijn de moderators naar de Noordenzon vertrokken of aan het kijken in een heet land hoe bepaalde groepen monumentale graven aan het afbreken zijn en zich beramen op de Piramides van Egypte, knallende explosies zie ik op dit moment niet, al vind ik dat sommigen wel soms het recht hebben om even flink de bezem door de kast te halen :) of als een olifant in de porseleinkast even te keer te gaan.

Maar het is een groot goed om de gave te beheersen zich te beheersen.
Op de Bijbelkring leerde ik van de week in een studie over verzoeking en beproeving dat de Bijbel laat zien een aantal personages te kennen die onrecht mee maakten, doch zich niet op af reageerden. Van Jozef die door zijn broers in een put werd geworpen lees je nergens wrok. Hij vergaf zijn broers en zag hierin hoe God dit gebruikte om hen allen te redden.

Geweldig om dat te kunnen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #194 Gepost op: januari 12, 2013, 01:57:39 pm »

quote:

Voorheen bemoeide ik me regelmatig met andermans conflicten. Doe ik nu bewust niet. Wat me wel opviel is dat Ken niet door iedereen even goed verwelkomd werd.
Gewoon een menselijke fout, zoals ik het zie: maar het zet dan direct kwaad bloed. Dat kruipt dan als een adder onder het gras en steken onder water door.
Een nieuwe start is een nieuw begin