Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 15756 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #195 Gepost op: januari 12, 2013, 02:00:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 13:49:
Al zijn de moderators naar de Noordenzon vertrokken of aan het kijken in een heet land hoe bepaalde groepen monumentale graven aan het afbreken zijn en zich beramen op de Piramides van Egypte, knallende explosies zie ik op dit moment niet, al vind ik dat sommigen wel soms het recht hebben om even flink de bezem door de kast te halen :) of als een olifant in de porseleinkast even te keer te gaan.

Maar het is een groot goed om de gave te beheersen zich te beheersen.
Op de Bijbelkring leerde ik van de week in een studie over verzoeking en beproeving dat de Bijbel laat zien een aantal personages te kennen die onrecht mee maakten, doch zich niet op af reageerden. Van Jozef die door zijn broers in een put werd geworpen lees je nergens wrok. Hij vergaf zijn broers en zag hierin hoe God dit gebruikte om hen allen te redden.

Geweldig om dat te kunnen.

Er is een enorm verschil tussen een felle discussie en wrok of haat.
De laatste 2 heb ik hier nog niet voorbij zien komen, ook niet toen ik nog een lange tijd alleen meelas. Christenen mogen/moeten elkaar flink de waarheid zeggen, zolang er maar geen gevoelens van wrok en haat jegens de andere is.

Wanneer iemand blind is en op een afgrond afloopt, dan siert het ons om te schreeuwen als waarschuwing. Mocht dat niet helpen dan siert het ons zelfs om de blinde persoon door elkaar te schudden en duidelijk te maken dat hij nagenoeg in de afgrond valt wanneer hij doorloopt. Ook al kwetst dat even zijn gevoelens. Dat is broederliefde/naastenliefde.

Het getuigd dan niet van naastenliefde wanneer we rustig zeggen dat er een afgrond is en dan vervolgens onze schouders er maar over ophalen en verder gaan, als de blinde persoon niet luistert. Alleen maar om zijn gevoelens niet te kwetsen, laten we de blinde dan in de afgrond lopen.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #196 Gepost op: januari 12, 2013, 02:03:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 13:57:

Voorheen bemoeide ik me regelmatig met andermans conflicten. Doe ik nu bewust niet. Wat me wel opviel is dat Ken niet door iedereen even goed verwelkomd werd.
Gewoon een menselijke fout, zoals ik het zie: maar het zet dan direct kwaad bloed.

Dus jij vindt het normaal gaitema dat iemand ergens nieuw binnenkomt en direct anderen gaat proberen opleggen welke woorden wel en welke woorden niet mogen worden gebruikt in discussies?

Hoe zou je het bijvoorbeeld vinden als er nu iemand op het forum bijkomt en ons wil opleggen dat we geen bijbelcitaten meer mogen gebruiken op dit forum?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #197 Gepost op: januari 12, 2013, 02:05:48 pm »
Ik heb niet alle woorden gevolgd Learsi, maar wel jullie ontmoeting met elkaar gezien en enkele van je laatste woorden aan zijn adres.
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar dat is op een menselijke manier niet goed gegaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #198 Gepost op: januari 12, 2013, 02:10:05 pm »
Overigens Learsi: als er problemen zijn, mag je de hulp van de Moderator inroepen.
Die kan dan kijken hoe dit de goede kant op kan gaan. Dat doe je door op het handje links boven aan te drukken.
Het gaat doorgaans niet werken als we als forumbezoekers zelf voor Moderator gaan spelen. Dat de moderatoren van uit zichzelf zelden in grijpen komt ook door de stormvloed aan teksten die er forumbreed voor maar een kleine groep moderatoren verwerkt worden.
We denderen als een trein (in de topic over Israël) om in een paar maand tijd onze praatvaria voorbij te typen, dat al ruim een jaar operatief is :D
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 02:11:15 pm door gaitema »

callista

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #199 Gepost op: januari 12, 2013, 02:27:31 pm »

quote:

learsi schreef op 12 januari 2013 om 14:00:
[...]

Er is een enorm verschil tussen een felle discussie en wrok of haat.
De laatste 2 heb ik hier nog niet voorbij zien komen, ook niet toen ik nog een lange tijd alleen meelas. Christenen mogen/moeten elkaar flink de waarheid zeggen, zolang er maar geen gevoelens van wrok en haat jegens de andere is.

Wanneer iemand blind is en op een afgrond afloopt, dan siert het ons om te schreeuwen als waarschuwing. Mocht dat niet helpen dan siert het ons zelfs om de blinde persoon door elkaar te schudden en duidelijk te maken dat hij nagenoeg in de afgrond valt wanneer hij doorloopt. Ook al kwetst dat even zijn gevoelens. Dat is broederliefde/naastenliefde.

Het getuigd dan niet van naastenliefde wanneer we rustig zeggen dat er een afgrond is en dan vervolgens onze schouders er maar over ophalen en verder gaan, als de blinde persoon niet luistert. Alleen maar om zijn gevoelens niet te kwetsen, laten we de blinde dan in de afgrond lopen.

daar ben ik het niet mee eens.
als iemand een andere visie heeft dan de jouwe stapt deze nog niet direct in de afgrond.
dat is dan alleen maar jouw idee, omdat dat niet strookt met jouw visie.
maar wie zegt dat jouw visie de waarheid is?

dat noem ik geen naastenliefde, maar blinde betweterigheid en elkaar de maat nemen.
er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en meerdere visies op en uitleggingen van de Bijbel.

ik heb hier ook wat meegelezen en jij stopte Ken meteen in het hokje van de Jehovah's getuigen- iets wat ik met de beste wil van de wereld niet kan ontdekken in zijn reacties.

tja, dan kun je ook meteen tegen reacties verwachten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #200 Gepost op: januari 12, 2013, 02:32:02 pm »
Dat was dus vanwege zijn eigen misverstand rondom zijn nickname "Ken", met alle gevolgen van dien. Daar is het mis gegaan.

callista

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #201 Gepost op: januari 12, 2013, 02:35:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 14:32:
Dat was dus vanwege zijn eigen misverstand rondom zijn nickname "Ken", met alle gevolgen van dien. Daar is het mis gegaan.
ahaha--dus iemand meteen  oordelen vanwege zijn naam....tja.... 8)7

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #202 Gepost op: januari 12, 2013, 03:01:28 pm »

quote:

callista schreef op 12 januari 2013 om 14:35:
[...]

ahaha--dus iemand meteen  oordelen vanwege zijn naam....tja.... 8)7
ik vermoed dus echt dat jij en Ken vriendjes zijn

callista

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #203 Gepost op: januari 12, 2013, 03:07:26 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 januari 2013 om 15:01:
[...]

ik vermoed dus echt dat jij en Ken vriendjes zijn

weer zo'n veronderstelling, die nergens op gebaseerd is.....
pure invulkunde.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #204 Gepost op: januari 12, 2013, 03:11:57 pm »

quote:

callista schreef op 12 januari 2013 om 15:07:
[...]

pure invulkunde.
ik loop langer mee op dit forum, je hebt dezelfde grondslag als hem, van kiet af aan spelen jullie een-tweetjes...
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 03:13:00 pm door grondig christelijk »

callista

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #205 Gepost op: januari 12, 2013, 03:13:48 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 januari 2013 om 15:11:
[...]

ik loop langer mee op dit forum...

haha, dat zegt niets.
ik loop ook al lang mee op andere fora....so...?
kwestie van goed lezen.....

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #206 Gepost op: januari 12, 2013, 03:25:09 pm »

quote:

callista schreef op 12 januari 2013 om 15:13:
[...]

haha, dat zegt niets.
ik loop ook al lang mee op andere fora....so...?
kwestie van goed lezen.....
wel als een pas kortstondig lidmaatschap direct leidt tot enorme loyaliteit en de geloyeerde naar jou niet reageert met preken die betrokkenen gewoon is te schrijven, doch met enkel korte bevestigingen of opmerkingen, ik ben echt niet gek. Succes verder...hier laat ik het bij

callista

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #207 Gepost op: januari 12, 2013, 03:33:19 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 januari 2013 om 15:25:
[...]

wel als een pas kortstondig lidmaatschap direct leidt tot enorme loyaliteit en de geloyeerde naar jou niet reageert met preken die betrokkenen gewoon is te schrijven, doch met enkel korte bevestigingen of opmerkingen, ik ben echt niet gek. Succes verder...hier laat ik het bij

weleens van opkomen voor rechtvaardigheid gehoord?
als ik iets lees wat mij stoort reageer ik daarop en dan maakt het mij niet uit wat diegene gelooft.
wel hoe anderen daarop - vaak onterecht - reageren

maar veeg gerust het stof van je voeten...... :O
bye bye...ook weer klaar. :>

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #208 Gepost op: januari 12, 2013, 04:07:44 pm »

quote:

callista schreef op 12 januari 2013 om 15:07:
[...]

pure invulkunde.

Achterdochtigheid zie je ook op alle fora.
Complottheoriën ook.
Een mens heeft een creatieve geest  :*)
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 04:08:04 pm door gaitema »

callista

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #209 Gepost op: januari 12, 2013, 04:08:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 16:07:
[...]

Achterdochtigheid zie je ook op alle fora.
Complottheoriën ook.
Een mens heeft een creatieve geest  :*)
klopt helemaal Gait.... :*)