Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 14139 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #240 Gepost op: januari 12, 2013, 07:38:11 pm »

quote:

learsi schreef op 12 januari 2013 om 17:29:

quote:

callista:
hahahaha..{Lol}
waarschijnlijk  ben je paranoïde.
hoe kom je erbij dat Ken een JG is?
goed lezen learsi....

en niet zo gauw beschuldigen en oordelen over Jehovah's getuigen, dat is niet christelijk
maar zo laat je wel wat van jezelf zien..... ;(
dat dan weer wel

Dat is niet paranoïde, maar voorzichtig en achterdochtig jegens JG-leden, daar die nergens voor terug deinzen. Wolven in schaapsklederen zijn het, of beter bloedwolven in lammetjes kleren.
Dus tot ik met zekerheid weer of ik van doen het met een JG'er of niet ben ik terecht voorzichtig en waarschuw de andere forumleden daarvoor. Het is aan een ieder om het wel of niet ter harte te nemen.

Mijn gereserveerdheid is dus meer tegen de JG sekte en hun streken dan tegen Ken persoonlijk.

Ook het hahaha is hoe vreemd ook, op deze wijze een veel voorkomend JG gebruik op forums.
learsi, dit gaat toch eigenlijk zo niet, vind ik.
Er ontstaat een onprettige sfeer van verdachtmaking en nu wil gaitema zelfs voorlopig maar wegblijven omdat het hier niet goed gaat.
Je kunt natuurlijk vanalles denken en vermoeden -- dat is waar -- maar jij schept ook zelf al een atmosfeer hier die er mogelijk toe bijdraagt voor een JG om maar niet al te openlijk te zeggen dat hij dat is. En dat moet zo niet.
Iedereen is gewoon welkom hier, en tot nu toe is het bijvoorbeeld zelfs mogelijk, dat een aanhanger van de Moon-beweging eigenlijk nogal wervend bezig is. Diens openheid draagt er natuurlijk ook toe bij dat het behoorlijk goed mogelijk is dat hij hier meepraat. Veel enthousiaste medestanders zal hij niet zo gauw vinden hier, maar dat valt ook niet te verwachten. We hebben hier ook een tijd een forummer gehad die JG is en die zijn topic had waarin druk en soms fel gediscussieerd werd en dat kon ook.
Wat uitwisseling met mensen van verschillende gedachten en richtingen is toch wel een mooie zaak, denk ik. Natuurlijk zijn er verschillende categorieën in het forum en GL en CL hebben natuurlijk wat meer beperking in wat men kan verdedigen aan invalshoek als bijvoorbeeld LB.  
Wanneer je echt dingen vermoed die niet kunnen of naar jouw oordeel niet zouden moeten worden getolereerd dan kun je contact opnemen met de moderators. In elk topic vind je bovenaan een "handje" waarop je kunt klikken en dan krijg je een scherm waarin je een bericht voor de moderators kunt typen.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 07:39:36 pm door Trajecto »

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #241 Gepost op: januari 12, 2013, 07:39:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 19:26:
Doe je best eens?
als je lief tegen ze doet, dan doe ik mee, als je de mol blijft zoeken ga ik in Gaitemaprotest.

Trouwens: ik heb de moderator even gevraagd ons te helpen in deze mollenproblematiek van jou en Grondig Christelijk.
Op de man spelen is officieel verboden hier.  :P

Op de man spelen gaitema?
Op de man spelen is persoonlijk iemand aanvallen.
Wat ik gedaan heb is mijn vermoeden uiten dat betrokkene een JG'er is, gezien zijn haat tegen gebruik van de Joodse Naam van G'd en zijn nickname Ken Yehuw....

Niet meer dan dat.
Zelfs als zou Ken inderdaad een JG zijn, voor mij is ie welkom, ik zal de laatste zijn die iemand wil uitsluiten op welk forum dan ook. Maar we zullen zien of Ken aan je oproep tot voorstellen gehoor zal geven.

Daar heb je toch geen moderator voor nodig? gaitema?

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #242 Gepost op: januari 12, 2013, 07:47:59 pm »

quote:

Trajecto schreef op 12 januari 2013 om 19:38:
[...]

learsi, dit gaat toch eigenlijk zo niet, vind ik.
Er ontstaat een onprettige sfeer van verdachtmaking en nu wil gaitema zelfs voorlopig maar wegblijven omdat het hier niet goed gaat.
Je kunt natuurlijk vanalles denken en vermoeden -- dat is waar -- maar jij schept ook zelf al een atmosfeer hier die er mogelijk toe bijdraagt voor een JG om maar niet al te openlijk te zeggen dat hij dat is.

Ik heb slechts mijn vermoeden geuit daarover en dat een maal gedeeld.
Als er verder niemand op in zou gaan dan was het al geen eens een onderwerp meer, totdat er iets voorbij zou komen dat als tegenbewijs kan gelden. Niet omdat ik vind dat JG 'ers hier niet thuishoren, niemand heeft mij nog iemand zien uitsluiten op het forum. Niet mijn stijl !

quote:

Iedereen is gewoon welkom hier

Mijn idee !

quote:

en tot nu toe is het bijvoorbeeld zelfs mogelijk, dat een aanhanger van de Moon-beweging eigenlijk nogal wervend bezig is.
Deze Harmoniezoeker geeft dat ook ronduit toe als het hem gevraagd word. Respect. Net als Nicodemus van de ZDA trouwens.

quote:

Diens openheid draagt er natuurlijk ook toe bij dat het behoorlijk goed mogelijk is dat hij hier meepraat. Veel enthousiaste medestanders zal hij niet zo gauw vinden hier,

Ook Nicodemus en harmoniezoeker zullen snel genoeg ervaren dat alle deelnemers hier zijn om anderen iets te leren, zelden om zelf iets te leren. ;)

quote:

Wanneer je echt dingen vermoed die niet kunnen of naar jouw oordeel niet zouden moeten worden getolereerd dan kun je contact opnemen met de moderators.

Ik heb geen probleem met welk sekte-lid op dit forum dan ook ! Wel wil ik het graag weten.

quote:

In elk topic vind je bovenaan een "handje" waarop je kunt klikken en dan krijg je een scherm waarin je een bericht voor de moderators kunt typen.

Dat zou ik nooit maar dan ook nooit doen ! Ik zou nog eerder echt wegblijven. :w
Maar eerst gewoon iemand gewoon laten weten dat je bepaalde zaken minder prettig vindt, we zijn toch allemaal volwassenen en geen kleuters?

Van iedereen hier hou ik evenveel, alleen ben ik het met sommigen meer eens dan met anderen. That's all. !
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 07:50:39 pm door learsi »

dingo

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #243 Gepost op: januari 12, 2013, 08:17:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 18:48:
Weet je wat: uit protest blijf ik een maand lang van dit forum weg.
Omdat ik me kapot schaam voor dit gedrag.
Als je nu gewoon eens een maand niet op Learsi reageert dat schiet tenminste op en hoeven wij het niet zonder jou te doen komende maand.

small brother

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #244 Gepost op: januari 13, 2013, 07:51:52 pm »

quote:

learsi schreef op 12 januari 2013 om 17:18:
Vriendjes of dezelfde persoon met 2 nicknames, ook die fratsen heb ik al eerder met JG'ers vaak meegemaakt om verwarring te zaaien.

learsi schreef op 12 januari 2013 om 19:47:
Maar eerst gewoon iemand gewoon laten weten dat je bepaalde zaken minder prettig vindt, we zijn toch allemaal volwassenen en geen kleuters?

Bij deze :

Gods Woord, een scherp tweesnijdend zwaard
- De Heilige schrift roept ons op om een boom te beoordelen op de vruchten, niet op wortel-onderzoeken, of op de lengte of de dikte van de stam, of door een inquisitoir rapport.
- De heilige schrift roept ons op om altijd gericht te zijn op het goede, en geduldig en lankmoedig en vredezoekend te zijn, en snel in het begrijpen van het goede en langzaam in het veronderstellen van het kwade.

Ridders van God
Een probleem van het geloof treedt op als de mens macht krijgt om te treden in beoordeling van zaken die te maken hebben met een niveau en met een aard die uitstijgt boven het niveau van het menselijke kunnen en buiten het veld van de menselijke aard. Daardoor wordt de mens steeds en steeds weer verleid om zich een God te vormen naar zijn eigen beeld en voor eigen gemak. Tot zelfs op eigen of verminkte naamgevingen toe.

Maar natuurlijk is de ware gemeenschappelijkheid niet via uiterlijke merktekenen, maar via een verborgen keursteen met innerlijke merktekenen, die in het uiterlijke op vele manieren naar buiten komt. Maar dan wel zodanig dat alle uiterlijkheid getuigt van dezelfde wortel en dezelfde voeding vanuit een innerlijke Kracht.

Herkenbaarheid van geesten?
- Wat getuigt van innerlijke armoede en wat getuigt van een gebrek aan vertrouwen, is als niet wordt geloofd dat Gods Woord zal komen met scherpte om te onderzoeken en aan het daglicht te brengen de werken van het licht en de werken van de duisternis.
- Wat getuigt van innerlijke armoede en wat getuigt van een gebrek aan vertrouwen is als niet wordt geloofd dat de heilige Geest de goeden zal bewaren en bewaken, en de geesten van de duisternis zich niet zullen kunnen inhouden om zich te vergrijpen aan het vlees van mensen, om zo in het daglicht te komen.
- Wat getuigt van innerlijke armoede en wat getuigt van een gebrek aan vertrouwen is als wordt geloofd dat Gods werk een handje geholpen kan worden door de geesten alvast te dwingen zich te openbaren.

Behoud en bescherm het goede
Maar begrijpelijk is het allemaal wel. Een gemeenschap heeft de neiging een beschermend cordon om zichzelf heen te trekken, of om zijn gemeenschapsoefening. En dat is soms ook gewenst en verplicht - hoewel op dit forum waarschijnlijk velen zijn die kunnen getuigen hoe bescherming door liefdeloosheid heeft geleidt tot tegenovergestelde effecten.
Maar op een forum vertaalt zich de wens tot bescherming in een bescherming van hoe met elkaar wordt gesproken, op welke argumenten, en te toetsen op onheusheid en gemeenheid en vredelievendheid van geplaatste woorden. Opdat de waarheid kan worden bepaald door toetsing op woorden van waarheid, en opdat er geesten kenbaar worden die de namen dragen van forumleden. Wie is de ander? Kijk naar de werken, de vruchten, de woorden, en oordeel zelf. Ogen-dienen, lepra mijden, en handelen naar aanzien des persoons is altijd eerder een handicap dan een deugd.

Onder wiens gezag en op welke bevoegdheid?
Buitendien: Wie zal zich verhogen om te gaan beschermen? Eenieder mag benoemen wat hem treft. Mits de spelregels van een behoorlijke omgang met elkaar worden nageleefd. Maar waar de mens zichzelf de wet begint te stellen en het gezag zelf ter hand begint te nemen, daar is geen gezag. Daar heerst de gezagsloosheid. En dat begint met klagen over het gezag, gevolgd door een eigen gezagsoptreden op basis van ongeestelijkheden zoals argwaan en eigendunk. Op zich erg fout maar wel begrijpelijk, en onschadelijk als toch de spelregels zorgvuldig worden nageleefd. Echter,  als het wordt gedaan op foute beginselen, en met middelen van het kwaad, dan is er iets wezenlijks mis waardoor het toetsen van de ander absoluut buiten de eigen reikwijdte valt.

Met welke middelen van strijd?
Laat vallen het zwaard van vlees en liefdeloosheid. Pak liever de geestelijke wapenrusting op en laat het zwaard van het Woord zijn eigen werk doen en begin de vermeende drakenkoppen aan te vallen met liefde, en te beproeven op de geesten die van binnen zijn. Want te vaak toont de draak zijn ware gezicht onder een geheiligd voorkomen. En als je alles niet gelooft of niet kunt plaatsen: stuur een berichtje aan de moderator - zo er dan grieven te formuleren zouden zijn. En strijd liever  bevoegd tevergeefs, dan onbevoegd te overwinnen. Want de maat wordt gemeten en de winst wordt berekend, op schalen van zuiverheid die wij niet kunnen schatten, en met meetlinten en pasloden die wij slechts ten dele kunnen onderscheiden en duiden.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 08:18:07 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #245 Gepost op: januari 13, 2013, 08:06:35 pm »

quote:

dingo schreef op 12 januari 2013 om 20:17:
[...]

Als je nu gewoon eens een maand niet op Learsi reageert dat schiet tenminste op en hoeven wij het niet zonder jou te doen komende maand.
Het is al weer goed. Op zich was het geen slecht idee van je.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #246 Gepost op: januari 13, 2013, 08:53:27 pm »

quote:

learsi schreef op 12 januari 2013 om 19:47:
(...)
Ook Nicodemus en harmoniezoeker zullen snel genoeg ervaren dat alle deelnemers hier zijn om anderen iets te leren, zelden om zelf iets te leren. ;)
Dat is inderdaad zo. En het is weleens goed om zulke dingen ook eens bij jezelf vast te stellen. Je zegt al allemaal, dus je zult jezelf daar wel bij insluiten.
Laten we proberen -- ik jij, allemaal -- eens te bezien voor onszelf of het misschien soms toch wel eens wat anders kan! :)

Pottenbakker

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #247 Gepost op: januari 15, 2013, 10:29:52 am »

quote:

Beste Gait,
Nog even ter aanvulling!
Met artikel 7 van de apostolische geloofsbelijdenis belijden wij dat Jezus Christus de levenden en de doden zal oordelen. Op de dag dat Hij terugkomt, zullen “voor deze grote Rechter persoonlijk verschijnen alle mensen die ooit geleefd hebben: mannen, vrouwen en kinderen” (artikel 37 NGB). Kunnen wij weten op basis waarvan de Rechter oordeelt? Op die belangrijke vraag heeft Christus Zelf antwoord gegeven. We vinden dat antwoord in Mattheüs 25 vers 31 t/m 46.
Een hartelijke Groet.

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #248 Gepost op: januari 15, 2013, 11:18:40 am »

quote:

Trajecto schreef op 13 januari 2013 om 20:53:
[...]

Dat is inderdaad zo. En het is weleens goed om zulke dingen ook eens bij jezelf vast te stellen. Je zegt al allemaal, dus je zult jezelf daar wel bij insluiten.
Absoluut ! Allemaal daar val ook ik onder, anders had ik jullie geschreven. Misschien was wij allemaal iets duidelijker geweest.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #249 Gepost op: januari 17, 2013, 07:36:08 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 15 januari 2013 om 10:29:
[...]

Beste Gait,
Nog even ter aanvulling!
Met artikel 7 van de apostolische geloofsbelijdenis belijden wij dat Jezus Christus de levenden en de doden zal oordelen. Op de dag dat Hij terugkomt, zullen “voor deze grote Rechter persoonlijk verschijnen alle mensen die ooit geleefd hebben: mannen, vrouwen en kinderen” (artikel 37 NGB). Kunnen wij weten op basis waarvan de Rechter oordeelt? Op die belangrijke vraag heeft Christus Zelf antwoord gegeven. We vinden dat antwoord in Mattheüs 25 vers 31 t/m 46.
Een hartelijke Groet.
Dank je. Daar kan ik me prima in vinden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #250 Gepost op: januari 17, 2013, 10:29:23 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 15 januari 2013 om 10:29:
[...]

Beste Gait,
Nog even ter aanvulling!
Een hartelijke Groet.
Met artikel 7 van de apostolische geloofsbelijdenis is dus kerkleer en komt helaas niet overeen met wat de Schrift vermeld. Dus komen we op het punt; houden we vast aan de kerkleer of kennen we de Schrift alle gezag toe als het Woord van G-d?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #251 Gepost op: januari 17, 2013, 04:10:50 pm »

quote:

learsi schreef op 17 januari 2013 om 10:29:

Met artikel 7 van de apostolische geloofsbelijdenis is dus kerkleer en komt helaas niet overeen met wat de Schrift vermeld. ...
"... Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden..."

(Lc 1:33; Joh 5:22; Hnd 1:10-11; Hnd 10:42; Opb 1:7)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

learsi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #252 Gepost op: januari 17, 2013, 05:14:34 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 17 januari 2013 om 16:10:
[...]

"... Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden..."

(Lc 1:33; Joh 5:22; Hnd 1:10-11; Hnd 10:42; Opb 1:7)

Ik heb het over de verwijzing naar Matteus 25, dat niet over alle zielen gaat, zoals artikel 7 suggereert.
Uiteraard ontken ik niet dat bij het eindoordeel (want daarover gaat Matteus 25) G'd zal veroordelen op basis van werken (die er beschreven worden) zal bepalen wie er tot de schaapjes behoren en wie tot de bokken.

Veroordeling op basis van de gedane werken zal niet plaatsvinden bij ware volgelingen van Christus, want ook al verbranden onze werken als hooi en stro, toch zal het Fundament van Christus de ware christen behouden, leer de Schrift

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #253 Gepost op: januari 18, 2013, 02:20:21 am »
God zal belonen, degenen die Goede Werken doen.
Het is immers alleen door het vervullen van onze verantwoordelijkheid in vrijheid en volgens onze  vrije wil dat ons uiteindelijke redding kan verschaffen?
Redding bestaat immers uit 2 delen, in het begin als we zonder enige voorwaarde God`s liefde en waarheid ontvangen, en uiteindelijk als God`s verwacht en hoopt dat we als ware kinderen, net zoals de christus, Messias, als voorbeeld, onze verantwoordelijkheid vervullen en ons eigen unieke doel van het leven. (symposium?)

Ozombi

• Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #254 Gepost op: januari 18, 2013, 03:58:11 am »
Het Fundament van Christus zal de ware christen behouden MITS
de ware christen zelf het Fundament van Christus behoudt én onderhoudt.

Dat moet er wel bij gezegd worden, voor wie een idee heeft wat het betekent.
Het fundament is namelijk wel gelegd, maar als het niet van binnenuit wordt geactiveerd of zelfs wordt afgebroken (door het individu) dan is dergelijke tekst niet meer dan een holle buis.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2013, 04:02:51 am door Ozombi »