Auteur Topic: Het grote gebod  (gelezen 5406 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Gepost op: januari 02, 2013, 06:47:54 pm »
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2013, 07:20:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 18:47:
Het belangrijkste gebod is heb G'd lief boven alles.
Daarna komt het gebod heb uw naaste lief als uzelf.

heb G'd lief boven alles.
--> Kan niet zonder de hulp van G'd.

heb uw naaste lief als uzelf
--> Door de toevoeging als uzelf, kan het alleen maar met behulp van G'd.

Maar ken je een Christen die dit in praktijk brengt?
- Iemand die alle kleren weggeeft aan de armen en zelf de oudste jas houdt, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van zijn naasten houdt dan van zichzelf?
- Iemand die anderen in zijn huis wonen en zelf in de kelder plaatsneemt omdat hij/zij werkelijk zoveel van zijn naaste houdt als van zichzelf?
- Iemand die al zijn spaargeld weggeeft aan een onbekende naaste die een schuld heeft uitstaan, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van de naaste houdt als van zichzelf?

Het is een mooie kreet, zeer nobel, maar ik heb het nog niemand in praktijk zien kunnen brengen. Blijkbaar helpt G'd hier toch geen enkele christen mee op deze manier.......

Zonder de toevoeging als uzelf.
Heb uw naaste lief, ja dat kan ook zonder de hulp van G'd, kunnen we zien om ons heen en aan de Boeddhisten in het bijzonder.

pjotr

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2013, 10:33:24 pm »

quote:

Deze twee geboden zijn de grondslag van de wet en de profeten. De rijke jongeling is daarin heel ver gekomen, maar één ding miste er nog: alles achterlaten en Jezus volgen. En Paulus, was ook erg ver gekomen (Fil 3: 4-6):

quote:

Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk.

Ook Job is een voorbeeld van onberispelijkheid.

Paulus geeft aan dat het bij hem voortkwam uit het vlees; als je Job leest, dan kun je uit de context opmaken dat de onberispelijkheid aan Job zelf wordt toegeschreven. We krijgen geen inkijkje waar de rechtvaardigheid van de rijke jongeling vandaan komt.

Ik denk dat het Gods goedheid is, dat er zoveel liefde in de mensheid te vinden is. Jezus brengt aan het licht wat die liefde waard is.

Adinomis

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2013, 11:04:38 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:20:

- Iemand die alle kleren weggeeft aan de armen en zelf de oudste jas houdt, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van zijn naasten houdt dan van zichzelf?
- Iemand die anderen in zijn huis wonen en zelf in de kelder plaatsneemt omdat hij/zij werkelijk zoveel van zijn naaste houdt als van zichzelf?
- Iemand die al zijn spaargeld weggeeft aan een onbekende naaste die een schuld heeft uitstaan, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van de naaste houdt als van zichzelf?

Het is een mooie kreet, zeer nobel, maar ik heb het nog niemand in praktijk zien kunnen brengen. Blijkbaar helpt G'd hier toch geen enkele christen mee op deze manier.......

Heb uw naaste lief, ja dat kan ook zonder de hulp van G'd, kunnen we zien om ons heen en aan de Boeddhisten in het bijzonder.

Het is niet nodig om iemand je huis te geven en zelf in de kelder te gaan wonen. Of alleen de ouwe jas houden en de rest weg te geven.

2 Kor. 8:12 Want indien te voren de volvaardigheid des gemoeds daar is, zo is iemand aangenaam naar hetgeen hij heeft, niet naar hetgeen hij niet heeft.
 13 Want dit zeg ik niet, opdat anderen zouden verlichting hebben, en gij verdrukking;
14 Maar opdat uit gelijkheid, in dezen tegenwoordigen tijd, uw overvloed zij om hun gebrek te vervullen; opdat ook hun overvloed zij om uw gebrek te vervullen, opdat er gelijkheid worde.
 15 Gelijk geschreven is: Die veel verzameld had, had niet over; en die weinig verzameld had, had niet te weinig.

Er zullen veel christenen in gebreke blijven op dit punt. Maar ik denk dat een christen die een ander helpt dit niet uitbezuint. Je weet niet wat er wel gebeurt. Maar God ziet het wel.  Math.6:3 zo laat uw linkerhand niet weten, wat uw rechter doet;
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2013, 12:25:27 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 23:04:

Het is niet nodig om iemand je huis te geven en zelf in de kelder te gaan wonen. Of alleen de ouwe jas houden en de rest weg te geven.

Weet ik, maar ik wilde alleen aangeven dat als er werkelijk sprake is van naasten liefde, de Christelijke mens het minimale zou houden om zo maar te voorkomen dat er veel te veel kinderen in Afrika sterven van de honger.
Zoiets zie je nog wel eens gebeuren bij mensen die er hebben gewerkt en de ellende aan den lijve hebben gezien.

Als je echt vol bent van naastenliefde dan wil je geen nieuwe TV of jas, maar geef je het liever weg zodat iemands kindje in Afrika niet hoeft te sterven. Of geen neiuwe auto kopen maar een oud tweedehandsje en met de rest van het spaargeld iemand zijn kindje of ouder laten opereren , omdat ze dat zelf niet kunnen betalen. Dat is pas echte naastenliefde als jezelf. Niet omdat het moet, maar omdat je het graag wilt !

DAT zie ik bar weinig terug bij christenen, ook absoluut niet bij mezelf . ;(

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2013, 12:31:01 am »
Learsi dat is inderdaad de standaard van naastenleifde, en het is niet gemakkelijk.
WE hoeven niet eens aan Afrika te denken, maar als je dit kan doen binnen man/vrouw relatie, gezin en familie is dat al een heel goede sprong voorwaards.
Gaitema, die liefde voor God moeten we inderdaad zelf doen als deel van onze verantwoordelijkheid en volgens onze vrije wil.  Dit is natuurlijk alleen mogelijk na volwassenheid.

Zolderworm

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2013, 02:26:33 am »

quote:

Ja, want daarom was er Christus. Wij kunnen God niet bereiken en God ons niet. Daarom is er een bemiddelaar nodig.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 02:28:06 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2013, 08:47:33 am »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:20:
[...]

Daarmee zeg je eigenlijk dat alle christenen geestelijk morsdood zijn, want zonder de liefde uit God, heb je niet het eeuwige leven. Dat haal ik onder andere uit:

1 Johannes 4: 15-16

15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling

Maar los daarvan, ik geloof wel dat we als mens een probleem hebben in beginsel.
Hoe groot een huis is, hoe nieuw een jas is en wat voor auto je bijvoorbeeld hebt heeft waarde voor de mensen, maaaar heeft dat voor God niet.
God beloofd je gewoon voor je te zorgen. Je te geven wat je nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 10:06:10 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2013, 08:51:42 am »

quote:

pjotr schreef op 02 januari 2013 om 22:33:
[...]

Deze twee geboden zijn de grondslag van de wet en de profeten. De rijke jongeling is daarin heel ver gekomen, maar één ding miste er nog: alles achterlaten en Jezus volgen. En Paulus, was ook erg ver gekomen (Fil 3: 4-6):
[...]

Ook Job is een voorbeeld van onberispelijkheid.

Paulus geeft aan dat het bij hem voortkwam uit het vlees; als je Job leest, dan kun je uit de context opmaken dat de onberispelijkheid aan Job zelf wordt toegeschreven. We krijgen geen inkijkje waar de rechtvaardigheid van de rijke jongeling vandaan komt.

Ik denk dat het Gods goedheid is, dat er zoveel liefde in de mensheid te vinden is. Jezus brengt aan het licht wat die liefde waard is.
Dat idee heb ik ook. We zijn als kuikens bij de grote arend. We leren als jonge kuikens de liefde van God in praktijk te brengen. Dat begint als kleine vonkjes dat geleidelijk aan groeit tot grote pinkstervlammen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2013, 08:58:38 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 03 januari 2013 om 00:31:
Learsi dat is inderdaad de standaard van naastenleifde, en het is niet gemakkelijk.
WE hoeven niet eens aan Afrika te denken, maar als je dit kan doen binnen man/vrouw relatie, gezin en familie is dat al een heel goede sprong voorwaards.
Gaitema, die liefde voor God moeten we inderdaad zelf doen als deel van onze verantwoordelijkheid en volgens onze vrije wil.  Dit is natuurlijk alleen mogelijk na volwassenheid.

Dat zie ik toch anders. Gewoon samengevat vanwege het gegeven: "God is liefde"
Als je de liefde wilt uitdragen, dan ontleen je die liefde bij God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2013, 09:00:12 am »

quote:

Zolderworm schreef op 03 januari 2013 om 02:26:
[...]

Ja, want daarom was er Christus. Wij kunnen God niet bereiken en God ons niet. Daarom is er een bemiddelaar nodig.
We geloven dat God in Christus met ons in contact komt :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #11 Gepost op: januari 03, 2013, 09:04:15 am »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 00:25:
[...]

Weet ik, maar ik wilde alleen aangeven dat als er werkelijk sprake is van naasten liefde, de Christelijke mens het minimale zou houden om zo maar te voorkomen dat er veel te veel kinderen in Afrika sterven van de honger.
Zoiets zie je nog wel eens gebeuren bij mensen die er hebben gewerkt en de ellende aan den lijve hebben gezien.

Als je echt vol bent van naastenliefde dan wil je geen nieuwe TV of jas, maar geef je het liever weg zodat iemands kindje in Afrika niet hoeft te sterven. Of geen neiuwe auto kopen maar een oud tweedehandsje en met de rest van het spaargeld iemand zijn kindje of ouder laten opereren , omdat ze dat zelf niet kunnen betalen. Dat is pas echte naastenliefde als jezelf. Niet omdat het moet, maar omdat je het graag wilt !

DAT zie ik bar weinig terug bij christenen, ook absoluut niet bij mezelf . ;(

Als de lat zo hoog ligt, dan wordt God al snel onberijkbaar.
Ik heb een tijd gehad dat ik bang was bestemd te zijn voor de hel.
Zo ver kan een mens in angst zinken.
Echter kwam ik geleidelijk aan tot bezef dat de duivel juist op deze overtuiging bij de christenen uit is, toen ik een uitspraak van een evangeliste in de Visie las.
De uitspraak: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 09:05:34 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #12 Gepost op: januari 03, 2013, 09:07:37 am »
Weet je wat ik ook dacht in veel gevallen?
"Ik kan het niet. Ik kan geen christen zijn!"

Later kwam ik er achter dat dit juist het begin is van "de weg" gaan met Jezus.
De volgende stap is namelijk: "Jezus, wilt U mij helpen?"
Dan pas begint de weg achter Jezus aan.

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #13 Gepost op: januari 03, 2013, 11:00:10 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 09:04:
Als de lat zo hoog ligt, dan wordt God al snel onberijkbaar.
Ik heb een tijd gehad dat ik bang was bestemd te zijn voor de hel.
Zo ver kan een mens in angst zinken.
Echter kwam ik geleidelijk aan tot bezef dat de duivel juist op deze overtuiging bij de christenen uit is, toen ik een uitspraak van een evangeliste in de Visie las.
De uitspraak: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."

Christus is juist daarvoor gestorven, omdat we de Wet niet zelf kunnen volbrengen. Jezus heeft immers de zonde niet weggedaan uit de wereld, maar de schuld over onze zonden op Zich genomen en daarmee van ons afgewassen met Zijn Heilig Bloed.

zie praktijk voorbeeld dat ik vandaag tegenkwam en waar ik gisteren op doelde:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #14 Gepost op: januari 03, 2013, 11:04:07 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 08:47:

Daarmee zeg je eigenlijk dat alle christenen geestelijk morsdood zijn, want zonder de liefde uit God, heb je niet het eeuwige leven.

Eeuwig Leven door Jezus gegeven heeft toch niets te maken met onze daden?
Zoals je zelf aangeeft met de vers hieronder.

quote:

Dat haal ik onder andere uit:

1 Johannes 4: 15-16

15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

quote:

Maar los daarvan, ik geloof wel dat we als mens een probleem hebben in beginsel.
Hoe groot een huis is, hoe nieuw een jas is en wat voor auto je bijvoorbeeld hebt heeft waarde voor de mensen, maaaar heeft dat voor God niet.
God beloofd je gewoon voor je te zorgen. Je te geven wat je nodig hebt.

Zou G'd dat niet (willen) doen door middel van Zijn volgelingen?

Zie praktijkvoorbeeld:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html