Auteur Topic: Het grote gebod  (gelezen 5752 keer)

Zolderworm

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #15 Gepost op: januari 03, 2013, 02:32:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 09:00:
[...]We geloven dat God in Christus met ons in contact komt :)
Zo kun je het ook zeggen.
Tato na vicikitsate

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #16 Gepost op: januari 03, 2013, 05:17:35 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 11:00:
[...]

Christus is juist daarvoor gestorven, omdat we de Wet niet zelf kunnen volbrengen. Jezus heeft immers de zonde niet weggedaan uit de wereld, maar de schuld over onze zonden op Zich genomen en daarmee van ons afgewassen met Zijn Heilig Bloed.

zie praktijk voorbeeld dat ik vandaag tegenkwam en waar ik gisteren op doelde:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html

Zo doende :)
Ik begrijp nu hoe je er bij kwam.
Vandaag schoot me nog iets te binnen.

Twee dingen. Een eigen ervaring en dat van een predikant van ons.
Ds. Boomsma was een Bijbelsmokkelaar voor Open Doors in de Sovjet Unie. Met een VW Kever van Open Doors smokkelde hij Bijbels over de grens. Hij heeft ons twee wonderbaarlijke voorvallen verteld, die hij meegemaakt heeft.
Ten eerste een keer een grenscontrole. Heel de auto werd onderste boven gekeerd, maar nu net die grote tas op de achterbank waar de Bijbels in zaten, sloegen ze over.
Verder had hij een keer geld gebrek. Een vrouw kwam naar hem toe en zei hem: "de Heer heeft me verteld dat u geld nodig hebt" en gaf hem het benodigde geldbedrag. Hij wist niet wat hem overkwam. Hij zei ons: "vanaf toen wist ik, wat er ook gebeurd en waar ik ook naar toe ga, God gaat met me mee."

Mijn eigen ervaring moest me door mijn moeder later weer verteld worden, omdat ik het toen niet door had wat er precies gebeurde.
Als kleine jongen ging ik met een busje naar een medische school, omdat ik onderzocht moest worden, vanwege mijn grote ontwikkelingsachterstand.
Toen ging ik altijd vanuit het busje over een pad langs dichte lage struiken en kindertehuizen naar de school toe. Ik raakte zo op een dag er ergens mijn stoere zakkam kwijt. Het leek op een mes, maar als je het uitklapte, kwam er een kam uit. Dat gebruikte ik voor na het douchen, na de gymles.
Thuis vertelde ik het mijn moeder, dat ik het kwijt was en ze zei daarop: "daar moet je voor bidden."
Dat deed ik dus, al meende ik dat het wel niet zou helpen, want zou mijn gebed nu echt voorbij het plafond komen en God bereiken? Zou Hij er naar luisteren? Ik was bang van niet.
Echter vond ik die kam weer in de dichte struiken. Niet één keer overkwam me dat, maar dat is me meerdere malen overkomen. Iedere keer zei mijn moeder me weer: "daar moet je voor bidden." Ze dacht: "wat wonderbaarlijk is het toch. Hij bidt er voor en vind de zakkam telkens weer als een speld in de hooiberg in die dichte struiken bij school."

Ook hierin denk ik aan de woorden van Jezus: "zonder Mij kan je niets doen."
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 05:22:46 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #17 Gepost op: januari 03, 2013, 05:38:49 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 11:04:
[...]

Eeuwig Leven door Jezus gegeven heeft toch niets te maken met onze daden?
Zoals je zelf aangeeft met de vers hieronder.

[...]

[...]

Zou G'd dat niet (willen) doen door middel van Zijn volgelingen?

Zie praktijkvoorbeeld:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html

Het is een heel mooi voorbeeld wat je hier linkt :) Dat maakt ons wel bescheiden inderdaad, want hoe ver gaat onze liefde?

Waar ik echter op doelde is dat in mijn geciteerde Bijbeltekst staat dat wij enkel in Jezus kunnen geloven, als Gods liefde in onze harten aanwezig is. Je hoeft dus niet bang te zijn, dat God met zijn liefde niet in jou aan het werk is.
Een klein beetje lichtstralen dat doordringt in een duister hart, maakt het op zijn minst al schemer :)
Dat zie ik ook in het voorbeeld die ik je laatst gaf over het licht aan doen in je woning. Als je zelf bedledig bent, te ziek om op te staan, dan kan Jezus je kamer binnen wandelen en het licht voor je aan doen. Ook kan je zelf als je een beetje op krachten begint te komen uit bed stappen en aan de dimschakelaar van de lamp gaan draaien. Dat is voor ons wel eng. Gods licht toe laten in je woning. Je ziet dan wat er allemaal opgeruimd moet worden. Als je echter het licht uit laat en zo de energie van Gods energienet niet toe laat (Gods liefde, waardoor er licht in je leven komt), dan struikel je over je eigen rommel in de kamer, omdat je het niet kan zien.
Daarbij: ik stelde Gods liefde voor als de energie van een hoogspanningsmast. Het is hoe dan ook groter dan wij aan kunnen. Als wij de volle kracht uit God krijgen, als energie van de hoogspanningsmast op je gloeilamp, dan zou een bliksemschicht dwars door die lamp alles vermoesten. Het zou zo de boel in lichte laaien zetten, dat je ter plekke zou verteerd worden door de vuur van Gods liefde.
God berijkt ons daarom niet met zo'n ondraaglijk hoge spanning. In Jezus geeft Hij voor ons een gepaste dosering, dat we dragen kunnen.

Een pastoor zei het eens zo:
"God geeft ons licht op onze weg om een stap vooruit te zetten en telkens weer geeft God ons weer genoeg licht om een volgende stap vooruit te zetten."

Te denken aan een zaklamp in het donker.
Een zaklamp kan niet zonder een batterij. Zo kunnen wij zelf geen licht geven, als we niet door God die batterij om licht te geven met Pinksteren van Hem kregen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2013, 05:39:25 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 03 januari 2013 om 14:32:
[...]

Zo kun je het ook zeggen.
Zo zie ik het :)
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 05:40:04 pm door gaitema »

Ozombi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2013, 06:16:19 pm »
God is Liefde. Een mens kan liefde uitdrukken. Een mens IS goddelijk.
Het universum is door God voortgebracht. Het universum is goddelijk.
De mens is besloten in het universum. De mens is besloten in het goddelijke.

Wat voor  externe " goddelijke hulp " is er voor de mens nodig om lief te hebben
als innerlijk alles voor de mens voorhanden is? Wat voor externe goddelijke hulp is er voor de mens nodig om iets te bereiken, als de mens zelf goddelijk is?

Een mens moet zich geestelijk verheffen tot goddelijk bewustzijn - tot dat wat ie werkelijk is - en alle mogelijkheden staan tot zijn beschikking. Uiteraard kan de mens enkel al deze mogelijkheden gebruiken indien hij gebruik kan maken van de goddelijke kracht. Dat wil niet zeggen dat een mens maar moet afwachten en moet hopen totdat dergelijke goddelijke kracht in hem komt. Nee! Zelfbewuste wezens als wij zijn - IK BEN - kunnen wij actief op zoek gaan in onszelf naar al deze vermogens. Op zoek naar de innerlijke Christus en die ook uitdrukken.

Mensen zijn lerende geestelijke wezens en zijn geen deelnemers aan een goddelijke loterij.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2013, 07:58:35 pm »
Waar we een verschil van inzicht blijken te hebben is ons bewustzijn dat we niets van ons zelf hebben en alles hebben ontvangen van God die de schepper is van alles wat er ook maar te vinden is. We ontvangen dan ook de liefde voor Hem. Hij die geeft aan een ieder die zich er voor open stelt.
De keuze is dan inderdaad aan ons zelf. Stellen we ons voor Hem open of niet?
Het is ook hier weer een relatie van geven en ontvangen. Dus niet geven en nemen, zoals het gezegde luidt.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 07:59:11 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #21 Gepost op: januari 04, 2013, 12:47:52 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 17:38:
[...]

Het is een heel mooi voorbeeld wat je hier linkt :) Dat maakt ons wel bescheiden inderdaad, want hoe ver gaat onze liefde?

Precies !

Waar ik echter op doelde is dat in mijn geciteerde Bijbeltekst staat dat wij enkel in Jezus kunnen geloven, als Gods liefde in onze harten aanwezig is.[/quote]

Hier ben ik het uiteraard geheel mee eens, net als de rest van je betoog, maar dat is allemaal iets anders dan onze naasten gelijk liefhebben als onszelf.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #22 Gepost op: januari 04, 2013, 08:40:16 am »
Gelijk liefhebben zie ik als een einddoel. Je moet groeien in je geloof en liefde.
Ik geloof dat we dat doel hier op aarde nog niet kunnen halen. Wel kunnen we een begin maken.

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #23 Gepost op: januari 04, 2013, 12:58:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 08:40:
Gelijk liefhebben zie ik als een einddoel. Je moet groeien in je geloof en liefde.
Ik geloof dat we dat doel hier op aarde nog niet kunnen halen. Wel kunnen we een begin maken.
Waarmee het dus niet iets is dat we als kinderen van G'd in Christus zomaar ineens kunnen. Het is een gebod waaraan we met G'd Zijn hulp kunnen werken. Niet om de genade te ontvangen maar om als vrucht te laten zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #24 Gepost op: januari 04, 2013, 02:32:47 pm »
Juist :)

Ozombi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #25 Gepost op: januari 05, 2013, 12:23:16 am »
Met andere woorden:: het einddoel is christus-mensen te zijn

Dat zeg ik al enkele jaren mja. En het kan wel hier op aarde bereikt worden. Jezus heeft het bereikt, anderen hebben het bereikt. De meeste mensen zullen nog wel meerdere levens nodig hebben op deze aarde het te bereiken. De vrucht moet tot ontplooing worden gebracht en dat heeft tijd nodig. Toch is het de bedoeling dat het wél op deze aarde wordt bereikt door alle mensen.

Pottenbakker

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #26 Gepost op: januari 05, 2013, 09:48:36 am »

quote:

Beste gaitema,
Waaruit ken u uw ellende?
Uit de Wet van God.
Wat eist God in zijn Wet van ons?
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
Kunt u dit alles vobrengen?
Nee, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten.
Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Ja, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw beboren worden.
Een hartelijke groet.

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #27 Gepost op: januari 05, 2013, 01:52:06 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 05 januari 2013 om 09:48:
[...]

Beste gaitema,
Uit de Wet van God.
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Een hartelijke groet.
De Heidelbergse catechese staat niet gelijk aan de Schrift.
http://www.refo500.nl/con...es/Koop/twittechismus.pdf

Ik weet dat dit voor veel Christenen (ook ik) geldt. Maar er zijn ook ongelovige mensen in de wereld die wel naastenliefde tonen. Niet net zoveel als onszelf overigens, maar dat heb ik ook nog nooit bij christenen zien gebeuren, eerlijk is eerlijk.

Naastenliefde als jezelf, zou zijn voor een onbekende in de plaats springen om jezelf te laten martelen ipv die onbekende ander, omdat je zoveel van die andere houdt. Om na de marteling te hebben ondergaan ook nog oprecht je beulen te vergeven! DAT is werkelijk je naasten liefhebben als jezelf, wie kan dat? Wie krijgt van de Geest zoveel kracht en ECHTE Liefde?  Alleen Jezus Christus heeft dat in praktijk kunnen brengen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #28 Gepost op: januari 05, 2013, 08:17:56 pm »
Zoals ik al eerder zei om tot de kern te komen en de bijzaken naast me neer te leggen: niemand kan liefde tonen zonder Jezus. Zonder Hem kan je niets doen.
Je kan niet eens zonder Hem adem halen, want God beheerst je adem.
Jona dacht God te kunnen ontkomen op een boot, het bleek onmogelijk.

Je kan niet eens zonder Hem je veters strikken, want Hij is de gene die jou geregiseerd heeft. God is de regiseur en je bent de hoofdrolspeler van de film die God van te voren gemaakt heeft van jouw leven. Er gebeurd helemaal niets in je leven, wat God van te voren niet geregiseerd had.

Heb je wel eens gezondigd, waardoor je juist door die zonde in contact kwam met iemand die jou het licht van God gaf? Hoe was het bijvoorbeeld mogelijk dat een vrouw net in die trein stapt, waar jij in zat?
Wat zei ze ook al weer?

Niets, helemaal niets wat je doet in je dagelijks leven, gaat buiten God en buiten Jezus om.
Zonder Hem kan je niet eens dit bericht lezen.

Wist je dat Jona koppig moest zijn en die boot op moest en via die vis weer het land op moest, omdat God dat zo van te voren bepaald had dat hij dat zou gaan doen?
Ja! De joden leren elkaar namelijk dat de kern van dat verhaal is dat heidenen hier juist zich bekeren, zelfs de heidenen op de boot aanbaden God van Jona om redding van het natuurgeweld en vermaanden Jona om zijn dwaze gedachte, dat hij meende voor de God van "de wereld" te kunnen ontkomen. Juist de jood in dit verhaal bleek koppig en de heidenen bleken toegevelijk aan God.
Dat is heel bewust zoals God deze hele geschiedenis met Jona met opzet zo te laten plaats vinden.

Niets gaat buiten Gods plan met deze wereld om. Alle liefde komt van Hem, hoe klein dan ook.  Het is als dauw van een waterval.

Duisternis is niets anders dan afwezigheid aan Gods liefde. Duisternis kan niet de naaste lief hebben. De duisternis is leeg en ontbeert die mogelijkheid, omdat de duisternis dood is.

De duisternis is als een dode tak. Daar zal geen blad aan komen. Geen één.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 08:37:50 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #29 Gepost op: januari 05, 2013, 08:33:31 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 05 januari 2013 om 09:48:
[...]

Beste gaitema,
Uit de Wet van God.
Een hartelijke groet.

Door de zondeval zijn we zo geworden.
Zoals Paulus het zei: "ik wil het goede wel doen, maar ik kan het niet. Ik doe dat wat ik niet wil. Ik ellendig mens, wie verlost mij uit mijn nood?"

We kunnen één ding in onze nood wel doen: hulp zoeken bij God. de keuzevrijheid heeft God in ons gelegd. De heilige Geest gaat over heel de wereld opzoek naar mensen wiens harten zich naar Hem uitstrekken (citeerde iemand me eens uit de bijbel).
Toch is het ook weer zo: wie zochten, vonden Hem niet en wie niet zochten hebben Hem gevonden. Het wonder van het christelijke geloof.
Jezus ging zelf naar de waterput en heeft de Samaritaanse vrouw zelf aangesproken.

Die vrouw zou echter denk ik wel een bepaald verlangen hebben gehad. Ze wist in het gesprek wel aan te geven wat joden en zij zelf geloven. Ze had er wel over na gedacht, echter Jezus niet uit eigen beweging gevonden. Jezus openbaarde zich aan haar en het enige wat zij ondertussen deed is: "luisteren".

Ik geloof dat hierdoor ook doden tot leven worden gewekt. Ze horen de stem van Jezus en ze luisteren.  :)
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 08:35:27 pm door gaitema »