Auteur Topic: Het grote gebod  (gelezen 6035 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #30 Gepost op: januari 05, 2013, 08:58:04 pm »
Ontleen ik even van elders, vond ik een hele goede:
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #31 Gepost op: januari 05, 2013, 11:41:14 pm »
Het probleem met de Heidelbergse Catechisme en het Calvinisme is dat het niet volledig is.  Leasrsi, onze daden zijn uiterst belanrijk, vooral nadat we in aanraking zijn gekomen met God`s genade.
Geestelijke redding heeft verschillende stadia.  Uiteraard het eerste stadia wordt bereikt zonder daden, want we worden geboren in een Christelijk gezin, of we ontmoeten een geliefde gelovige die ons naar een geloofsgemeenschap leidt.  Daar hebben we geen keuze in, en het is louter genade;  vaak gaat er wel een speciale voorouderlijke koers aan vooraf.  Uiteindelijk, als we volwassen worden, hangt onze uiteindelijke redding, verlossing, gezondheid , fortuin en zaligmaking volledig af van onze keuzes en daden.   Jammer dan voor de fundmentalistische Christen ...

In het verre Oosten zijn ze zich meer bewust van dit principe ...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #32 Gepost op: januari 06, 2013, 01:13:59 am »
.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 01:53:58 am door gaitema »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #33 Gepost op: januari 06, 2013, 02:22:32 am »

quote:

Héé Gaits tekst is weggehaald terwijl ik een reactie voorbereidde.
@ Gaitema
Ik heb de tekst ook maar uit de quote gehaald. Ik ga geen tekst plaatsen die je zelf kennelijk niet meer wilt, Gait. Maar mijn reactie als losse post in dit topic kan toch nog wel; het was niet zo'n heel rechtstreeks antwoord op wat je zei.

Dit zijn ook wel mooie verzen om erbij te halen:

(SV) Mattheus 7:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

In vers 23 en 24, heeft Jezus het over mensen die in ongerechtigheid werken en daartegenover over mensen die zijn woorden niet alleen beluisteren maar derzelven ook doen?
En slechts Heere Heere roepen is niet genoeg.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #34 Gepost op: januari 06, 2013, 08:45:25 am »
Zo lees ik dat ook :)
De tekst had ik verplaatst naar het schapen en bokkenoordeel.
Dan had ik het direct op de goede plek staan.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #35 Gepost op: januari 06, 2013, 08:46:21 am »
Jezus heeft het inderdaad over mensen die zich meer richten op de uiterlijke kant van religie, maar oprechtheid en goede daden minder waarde toe eigenen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #36 Gepost op: januari 06, 2013, 11:30:36 am »
Dat is ook de kern verdraaien tot een bijzaak. Alsof het minder belangrijk is wat je doet en het vooral draait om je geloof. De belijdenisgeschriften volgen of een geloofsbelijdenis beamen. Maar het evangelie leeft juist door je hart heen.
De verticale en horizontale verhouding. verticaal in verbondenheid met God en horizontaal met je medemens. Dat te samen vormt het kruis. Hierin sta je ook in relatie met Jezus.

learsi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #37 Gepost op: januari 06, 2013, 01:10:44 pm »
De wet doen is niet het doel in het Christendom, maar het resultaat die je met hulp van de Heilige Geest steeds meer zult gaan doen, als ons eigen (grote) ego de Heilige Geest de ruimte maar geeft.

Iemand die de Heilige Geest werkelijk heeft gaat dus niet aan drinkgelagen meedoen, op hoerenbezoek, homofiele handelingen doen, inbreken, overvallen of moorden.

Dergelijke verwerpelijke handelingen zorgen ervoor dat de Heilige Geest afstand neemt. Het ego verdrukt dan de Heilige Geest. Dus daarom stelt de Schrift ook in Jacobus, dat geloof zonder daden geen waar geloof is. Het doen van de wet is niet het doel maar wel het resultaat van waar geloof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #38 Gepost op: januari 06, 2013, 02:04:45 pm »
De liefde die in ons werkelijkheid wordt. Mee eens.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #39 Gepost op: januari 06, 2013, 06:11:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 januari 2013 om 08:45:
Zo lees ik dat ook :)
De tekst had ik verplaatst naar het schapen en bokkenoordeel.
Dan had ik het direct op de goede plek staan.

O ja, oké. Ik had ook eigenlijk het idee dat ik in dat topic aan het posten was. :?
Nou ja, dan zet ik daar ook nog even wat.

Ozombi

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #40 Gepost op: januari 06, 2013, 07:16:28 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 05 januari 2013 om 23:41:
Het probleem met de Heidelbergse Catechisme en het Calvinisme is dat het niet volledig is.  Leasrsi, onze daden zijn uiterst belanrijk, vooral nadat we in aanraking zijn gekomen met God`s genade.
Geestelijke redding heeft verschillende stadia.  Uiteraard het eerste stadia wordt bereikt zonder daden, want we worden geboren in een Christelijk gezin, of we ontmoeten een geliefde gelovige die ons naar een geloofsgemeenschap leidt. Daar hebben we geen keuze in, en het is louter genade;  vaak gaat er wel een speciale voorouderlijke koers aan vooraf.  Uiteindelijk, als we volwassen worden, hangt onze uiteindelijke redding, verlossing, gezondheid , fortuin en zaligmaking volledig af van onze keuzes en daden.   Jammer dan voor de fundmentalistische Christen ...

In het verre Oosten zijn ze zich meer bewust van dit principe ...

(zie het onderstreepte)
Het is natuurlijk belachelijk dat je in een christelijk gezin moet zijn geboren of naar een geloofgemeenschap moet zijn geleid. Grote onzinnigheid!

En ja inderdaad, in het verre Oosten zijn ze inderdaad meer bewust van principes, met name Het Principe , maar dat is niet waar jij het hier over hebt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #41 Gepost op: januari 06, 2013, 07:17:48 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 januari 2013 om 18:11:
[...]

O ja, oké. Ik had ook eigenlijk het idee dat ik in dat topic aan het posten was. :?
Nou ja, dan zet ik daar ook nog even wat.
Ik raakte zelf ook in de war  :D

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #42 Gepost op: januari 08, 2013, 01:02:16 am »
Maar waarom is dit belachelijk Ozimbi als het een feit is?  Mensen worden immers gelovig dmv ouders of een geliefde gelovige die iemand kan brengen naar een dienst ...?  Dit is de betekenis van het feit dat Geloof een gave is.
Later behoren we echter het Geloof substantie te geven dmv onze vrije wil en levenswandel als eigen verantwoordelijkheid.  Dit "Geloof" is uiteindelijk zal ons paspoort zijn voor de Hemel ...

Ken_Yehuwdiy

• muwl lebab
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #43 Gepost op: januari 08, 2013, 01:25:09 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 18:47:
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Kort maar krachtig: neen.

Zolderworm

• Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #44 Gepost op: januari 08, 2013, 10:31:27 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 januari 2013 om 01:02:
Maar waarom is dit belachelijk Ozimbi als het een feit is?  Mensen worden immers gelovig dmv ouders of een geliefde gelovige die iemand kan brengen naar een dienst ...?  Dit is de betekenis van het feit dat Geloof een gave is.

Ik ken anders heel wat gelovigen, die dat niet zijn geworden door hun ouders of door geliefden gelovigen. Zij zijn het uit zichzelf geworden.

quote:

Later behoren we echter het Geloof substantie te geven dmv onze vrije wil en levenswandel als eigen verantwoordelijkheid.  Dit "Geloof" is uiteindelijk zal ons paspoort zijn voor de Hemel ...
Op zich mee eens, maar ik denk niet dat je daar per se eerst anderen voor nodig hebt.
Tato na vicikitsate