Auteur Topic: Toetsen of iets van de Geest is  (gelezen 10363 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #60 Gepost op: januari 12, 2013, 09:00:23 pm »

quote:

learsi schreef op 10 januari 2013 om 16:39:
[...]
Hier verschil ik dus met je van mening. Deze stelling zie ik veel terug bij de reguliere kerken, ook mijn eigen. Gelukkig heb ik bij onze kerk de mensen de ogen kunnen openen dat we te vaak teveel draai geven aan wat er in de Schruft staat, om de kerkleer te laten passen. Terwijl de evangelische kringen en ook in USA en Canada men veel meer denkt en leest zoals ik dat doe. Uitzonderingen bevestigen de regel, ook hier. Als er staat Jeruzalem dan is het Jeruzalem, als er staat Egypte dan staat er Egypte. Od is Israël uit een ander land dan uit Egypte bevrijdt uit slavernij door hun G'd? Het andere uiteinde, de super-vrijzinnigen gaan zelfs zover dat dit allemaal niet echt geschied is en maken het geestelijk, als een geestelijke anekdote voor de bevrijding van de mensheid in Christus.

Tja, een anekdote... Nou nee, zo zou ik het ook toch al niet willen noemen aangezien er daarin doorgaans een humoristisch element zit.
Wel kun je zeggen dat het model kan staan voor een bevrijding. En in hetgeen waarvoor je het model laat staan, speelt het dan geen rol meer dat er Egypte stond.
Als er Jeruzalem staat dan is het Jeruzalem -- ja, dat kun je wel zeggen als er over die stad gesproken wordt. Maar er wordt ook gesproken van het nieuwe/heilige Jeruzalem (Openbaring) en dan zou ik niet aan een aardse stad willen denken.

Dingen staan ook soms model voor iets anders:
Mattheüs 2
17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!

Een "weder-vervulling" zou je kunnen zeggen want op zich was dat al gebeurd.

quote:

Ik geloof stellig dat onze Vader G'd niet Egypte laat schrijven als Hij een andere stad bedoeld namelijk. Wanneer Hij dat wel doet, dan vermeldt de Schrift dat nadrukkelijk namelijk, ...
Egypte is geen stad maar een land!

quote:

... zoals in Openbaringen 11
8 En hun dode lichamen zullen liggen op de straat  van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.
Hier spreekt de Bijbel sowieso al overdrachtelijk want Egypte is geen stad maar het wordt in één adem met Sodom genoemd en dat verduidelijkt het beeld wat. "Sodom en Egypte" staat hier dus niet omdat het over die stad en dat land gaat maar het is een soort metafoor die beschrijvend wordt meegegeven met waarover er wordt gesproken in dat vers, namelijk de straat van de grote stad. En ook die "straat van de grote stad" is een soort metafoor. (En het geheel is niet letterlijk: "waar onze Heere werd gekruisigd" was niet letterlijk in Sodom of in Egypte of in beide.)
Het boek Openbaring is ook geen boek dat concrete feitelijke gebeurtenissen beschrijft maar een visioen vol van symboliek.

quote:

Als we iets geestelijk dienen te nemen dat vermeld de Schrift dat nadrukkelijk,...

Nou nee, niet steeds.
Bij het boek Openbaring staat het er ook niet zo echt duidelijk, misschien. Je kun echt niet verwachten dat er in de aanhef staat:
Attentie, dit is een visioen, dus neem niet alles letterlijk! Sorry, maar zo werkte men niet in deze ver vervlogen tijden. Je houdt absoluut geen rekening met cultuur en tijd waarin de geschriften ontstaan zijn.
Jij wilt het hanteren als een gebruiksaanwijzing en als daarin iets niet duidelijk staat is dat een slordigheid van de schrijver. Maar... "de Bijbel is het Woord van God; en God is volmaakt dus heeft Hij zeer zeker gezorgd dat er geen slordigheidjes in de Bijbel kunnen voorkomen." Zó ongeveer redeneer jij dan, denk ik.
Het spijt me, maar ik acht dat een slechte benadering die juist de waarde van de Bijbel geen recht kan doen. Je slaat de deur voor onderzoeken en op weg gaan voor jezelf toe met deze claims en vastgezette vooroordelen. Vol van strikt vastgeschroefde vooroordelen stel jij eisen aan de Bijbel zoals hij absoluut en zonder mankeren zou moeten zijn.

quote:

... dat moeten wij niet zelf gaan doen omdat we menen dat de Heilige Geest ons dat zo uitlegt. Want dat zetten we de Heilige Geest in om de Schrift te toetsen ipv andersom. het feit dat verzen verschillend worden gelezen bewijst dat de Heilige Geest niet is om de Schrift te toetsen, maar andersom. Anders zouden we door de Heilige Geest allemaal hetzelfde lezen in de Schrift.
De werkelijke geestelijke groei en wijsheid is moeilijk in woorden te vatten en te communiceren; daarom is het zo goed als het gaat (of ging) vervat in woorden die vaak iets vertellen aan de hand van historische feiten. Maar essenties moeten gezocht en gevonden worden en dat gaat gewoon niet met letterlijk lezen.
Pas als je die begrepen zou hebben kun je wellicht gaan toetsen. Maar dat is helemaal niet zo eenvoudig.

Wel ik heb mijn best weer gedaan. Ik heb niet de indruk dat je ook maar een millimeter van inzicht zult veranderen door mijn woorden.
Maar jij doet ook steeds je best, denk ik, en ik waardeer dat ook wel.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 13, 2013, 03:33:48 am »
@Trajecto::
Alleen degene die tracht te zijn als water in de geest en als diamant in de ziel
......doet werkelijk zijn best. Gewoon doorgaan dus :)
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 03:34:13 am door Ozombi »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 13, 2013, 05:05:18 pm »

quote:

Ozombi schreef op 13 januari 2013 om 03:33:
@Trajecto::
Alleen degene die tracht te zijn als water in de geest en als diamant in de ziel
......doet werkelijk zijn best. Gewoon doorgaan dus :)

Ja, dat doe ik ook wel.
We hebben allemaal onze ideeën en daar zijn we aan gewend. Bij jezelf verandert een idee niet zo vaak en bij een ander ook niet. Maar soms krijgen we een nieuw inzicht.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 13, 2013, 05:25:01 pm »

quote:

Trajecto schreef op 12 januari 2013 om 21:00:

Egypte is geen stad maar een land!
Joh?! :)
Het geldt voor zowel landen als steden.

[...]

quote:

Hier spreekt de Bijbel sowieso al overdrachtelijk want Egypte is geen stad maar het wordt in één adem met Sodom genoemd en dat verduidelijkt het beeld wat. "Sodom en Egypte" staat hier dus niet omdat het over die stad en dat land gaat maar het is een soort metafoor die beschrijvend wordt meegegeven met waarover er wordt gesproken in dat vers, namelijk de straat van de grote stad. En ook die "straat van de grote stad" is een soort metafoor. (En het geheel is niet letterlijk: "waar onze Heere werd gekruisigd" was niet letterlijk in Sodom of in Egypte of in beide.)

Daarom ook staat er duidelijk aangegeven dat het geestelijk genoemd wordt....
De Schrift geeft ons aan wanneer we iets moeten vergeestelijken, want als wij mensen dat gaan doen gaat het helemaal fout, zien we om ons heen. Alsof we G'd niet voldoende kunnen vertrouwen dat Hij de juiste namen toepast...

Waarom zou G'd in mijn voorbeeld wel aan laten geven dat het geestelijk is en elders niet? Dan was in mijn voorbeeld de aanname ook onnodig !

quote:

Het boek Openbaring is ook geen boek dat concrete feitelijke gebeurtenissen beschrijft maar een visioen vol van symboliek.

Ja maar toch zal alles eruit geschieden. De symboliek is de sleutel der tijd die G'd erop heeft gelegd. We zullen het pas kunnen zien en herkennen door de Heilige Geest als de tijd daar is.

quote:

Nou nee, niet steeds.
Bij het boek Openbaring staat het er ook niet zo echt duidelijk, misschien. Je kun echt niet verwachten dat er in de aanhef staat:
Attentie, dit is een visioen, dus neem niet alles letterlijk! Sorry, maar zo werkte men niet in deze ver vervlogen tijden. Je houdt absoluut geen rekening met cultuur en tijd waarin de geschriften ontstaan zijn.
Jij wilt het hanteren als een gebruiksaanwijzing en als daarin iets niet duidelijk staat is dat een slordigheid van de schrijver. Maar... "de Bijbel is het Woord van God; en God is volmaakt dus heeft Hij zeer zeker gezorgd dat er geen slordigheidjes in de Bijbel kunnen voorkomen." Zó ongeveer redeneer jij dan, denk ik.

Inderdaad, onze Vader Die hemel en aarde in 6 dagen geschapen heeft, kan ons met gemak Zijn Woord geven zoals Hij wil dat het tot ons zal komen. Dat het zo chaotisch is gegaan is omdat de mens onder leiding van satan de boel steeds verziekt, met als doel G'd Zijn Woord te ontkrachten. Maar G'd heeft gezorgd dat we Zijn Woord hebben ontvangen zoals Hij wilde.  :)
Wat dat betreft kunnen we binnen de traditionele kerken (met hun theologie en kerkleer) nog veel leren van evangelische kerken en de kerken in de USA en Canada. Men neemt daar doorgans het Woord van G'd veel serieuzer en vertrouwd daarin op G'd ipv theologie of kerkleer. De Orthodoxe traditionele kerken zijn daarop ook een uitzondering.

quote:

Het spijt me, maar ik acht dat een slechte benadering die juist de waarde van de Bijbel geen recht kan doen. Je slaat de deur voor onderzoeken en op weg gaan voor jezelf toe met deze claims en vastgezette vooroordelen. Vol van strikt vastgeschroefde vooroordelen stel jij eisen aan de Bijbel zoals hij absoluut en zonder mankeren zou moeten zijn.

Zoals ik zei:
Wat dat betreft kunnen we binnen de traditionele kerken (met hun theologie en kerkleer) nog veel leren van evangelische kerken en de kerken in de USA en Canada. Men neemt daar doorgans het Woord van G'd veel serieuzer en vertrouwd daarin op G'd ipv theologie of kerkleer. De Orthodoxe traditionele kerken zijn daarop ook een uitzondering.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 13, 2013, 05:28:54 pm »
Ik geloof er niks van.
Ze hebben allemaal hun eigen theologie.

Mensen met geloof heeft God niet in denominaties ingedeeld.
Een neef van me is dominee. Hij waagde het eens in een preek te zeggen dat als we de bijbelse boodschap mogen geloven, dat dan de meerderheid van de kerkgangers niet naar de hemel gaat.
Ik weet niet waar hij dat precies uit haalt, maar het ware geloof is enkel bij Jezus te vinden en Hij zegt dat er één hoeksteen is en daarop staat:
"Alleen de Vader weet wie er echt bij Hem horen.."
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 05:33:14 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 13, 2013, 05:43:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 januari 2013 om 17:28:
Ik geloof er niks van.
Ze hebben allemaal hun eigen theologie.

Mensen met geloof heeft God niet in denominaties ingedeeld.
"Alleen de Vader weet wie er echt bij Hem horen.."
Efeze 2
18   Want door Hem hebben wij beiden door één Geest de toegang tot de Vader.--> Jood en christen uit de heiden hebben beiden toegang tot de Vader.

19 Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en  huisgenoten van God,
--> Doordat we dan nu dan OOK toegang hebben tot de Vader, net als de Joden dat al hadden, zijn we medeburgers waar de Joden de burgers al waren, van G'd.

20   gebouwd  op het fundament van de apostelen en profeten,  waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is,
--> Het fundament apostelen (voor de Joden) en de apostel (voor christenen uit de heidenen) waarvan Jezus de hoeksteen is.
Op de Hoeksteen leunen dus het fundament van de profeten en ook die van de apostelen.

De mens maakt denominaties inderdaad, niet G'd.
Sterker nog, ik geloof oprecht dat de vele splitsingen voortkomen doordat we vooral als traditionele kerk de roots in Israël hebben losgelaten.
In de USA en Canada is dt minder en is de leegloop aanzienlijk minder dan hier.

Ook is de situatie onder de evangelische gemeenten minder nijpend dan binnen onze orthodoxe kerken. De berichten over sluiting van deze kerken lijken schering en inslag te worden, helaas.  ;(  Vaak gaat dat dan gepaard met het geheel uiteenvallen van de groep, want het enige wat vaak echt bindt binnen onze traditionele kerken is het vertrouwde kerkgebouw. Iets dat bij de evangelische kringen veel minder aan de orde is.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 05:56:59 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 13, 2013, 05:46:47 pm »
Maar wat schieten we hier nu eigenlijk mee op?
Nederland is een ander land. In Nederland hebben ze geprobeerd om de kerken uit de VS hier ook op te zetten, maar het werkt hier gewoon niet zo als daar.
Ik geloof wat dat betreft dat we hier gewoon omnieuw met Jezus de omgang moeten leren vinden en ten eerste de enorme verdeeldheid moeten zien te overwinnen.
Bij ons heb je in het dorp meen ik nu 12 kerkgenootschappen zitten en daarnaast kerken er een aantal in Almelo en in Notter. Waarvan we alleen al 3 molukse gemeentes hebben over slechts een paar honderd molukkers. Als je overal maar een plukje jeugd hebt zitten en je slaagt er niet in om kerk voor kerk missionair naar buiten toe te zijn, dan wordt het denk ik tijd dat de hand eens tegen de voet zegt: "ik heb je nodig."

Het lichaam kan verdeeld niet functioneren. Het is een aanfluiting naar buiten toe.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 13, 2013, 05:48:28 pm »

quote:

learsi schreef op 13 januari 2013 om 17:43:
[...]

Efeze 2
18   Want door Hem hebben wij beiden door één Geest de toegang tot de Vader.--> Jood en christen uit de heiden hebben beiden toegang tot de Vader.

19 Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en  huisgenoten van God,
--> Doordat we dan nu dan OOK toegang hebben tot de Vader, net als de Joden dat al hadden, zijn we medeburgers waar de Joden de burgers al waren, van G'd.

20   gebouwd  op het fundament van de apostelen en profeten,  waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is,
--> Het fundament apostelen (voor de Joden) en de apostel (voor christenen uit de heidenen) waarvan Jezus de hoeksteen is.
Op de Hoeksteen leunen dus het fundament van de profeten en ook die van de apostelen.

Wat bedoel je daar precies mee?

Waar ik het las weet ik ook niet meer precies, maar het gaat natuurlijk over echt bij Jezus horen. Hij is de hoeksteen.
Kijk, in de VS las ik net nog dat 77 procent van de bevolking zich christen noemt.
Maar ja, of ze dan ook allemaal "echt" christen zijn?
God weet het wie echt bij Hem horen.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 05:58:17 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 13, 2013, 05:54:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 januari 2013 om 17:46:
Maar wat schieten we hier nu eigenlijk mee op?
Nederland is een ander land. In Nederland hebben ze geprobeerd om de kerken uit de VS hier ook op te zetten, maar het werkt hier gewoon niet zo als daar.
Ik geloof wat dat betreft dat we hier gewoon omnieuw met Jezus de omgang moeten leren vinden en ten eerste de enorme verdeeldheid moeten zien te overwinnen.
Bij ons heb je in het dorp meen ik nu 12 kerkgenootschappen zitten en daarnaast kerken er een aantal in Almelo en in Notter. Waarvan we alleen al 3 molukse gemeentes hebben over slechts een paar honderd molukkers. Als je overal maar een plukje jeugd hebt zitten en je slaagt er niet in om kerk voor kerk missionair naar buiten toe te zijn, dan wordt het denk ik tijd dat de hand eens tegen de voet zegt: "ik heb je nodig."

Het lichaam kan verdeeld niet functioneren. Het is een aanfluiting naar buiten toe.

Werkelijk gaitema, ik denk echt dat we het aan onszelf te wijten hebben, zolang we Israël blijven negeren in onze kerken zullen we nooit tot elkaar komen. Daarna moeten we eerst "terug". Daarna samen vergeving vragen aan Jezus en G'd voor onze dwalingen binnen teveel traditionele kerken (kerkleer en vermenging met wetenschap) en bidden opdat de Heer onze jeugd aanraakt en hen tot geloof brengt ipv zelf menen met allerlei aardse actie programma's dit zelf te bereiken.

Pas dan zal G'd onze traditionele kerken weer zegenen en hopelijk ook weer meer eenheid komen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 13, 2013, 06:00:29 pm »
Jongen, Israël Israël Israël.
Jezus Christus dienen we te volgen,
dan komt de rest vanzelf.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 13, 2013, 07:10:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 januari 2013 om 18:00:
Jongen, Israël Israël Israël.
Jezus Christus dienen we te volgen,
dan komt de rest vanzelf.

Niet met onze christelijke kerken, wel met de ware christenen, maar daarbij is dan ook niets waarop wij onszelf kunnen roemen, het is Jezus Die alles heeft volbracht, voor Zijn volk Israël en OOK voor ons uit de heidenen.

Weet je hoe vaak G'd Zichzelf de G'd van israel laat noemen in de Schrift? 203 maal in 201 verzen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 13, 2013, 08:14:11 pm »
Laten die ware christenen elkaar maar eens vinden.
Ik ken er maar weinig, omdat we verdeeld over zo vele kerken zitten, dat we volledig van elkaars bestaan amper wat merken en elkaar ook zo niet kunnen aanvuren. Dat bedoel ik ook met: die verdeeldheid in Nederland is niet gezond.
Laat die kerken maar zitten dan, als we elkaar maar op de één of andere manier kunnen aanvuren en zo aanstekelijk naar buiten toe kunnen werken.

Op dit moment ben ik een beetje bleu onder de huidige kerk. De dominee preekte over Galilea en Juda. De joden kwamen bij Johannes de Doper. Alleen Jezus kwam van Galilea. Galilea was een gebied waar de duisternis is. Waar de Joden waren omgebracht en het geloof niet meer zoals in Juda werd gevonden. Hij gebruikte het als het beeld: als het Galilea om ons heen is, alles in duisternis, weet dan dat Jezus naast je staat. Jezus bracht het licht in Galilea. Eerst via 12 mannen en daarna zond Hij er 70 uit. Zo kwam het Licht weer in Galilea.

Iets om ons aan vast te houden. Als het Galilea om je heen is. Alles donker en het geloof iets van vroeger was.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 13, 2013, 10:36:50 pm »

quote:

learsi schreef op 13 januari 2013 om 19:10:

Weet je hoe vaak G'd Zichzelf de G'd van israel laat noemen in de Schrift? 203 maal in 201 verzen.
Hoeveel daarvan staan in het NT?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 13, 2013, 10:52:44 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 januari 2013 om 22:36:
[...]

Hoeveel daarvan staan in het NT?
2 stuks.
Mat 15:31
zodat de menigte zich verwonderde, toen zij zagen dat zij die niet hadden kunnen spreken, konden spreken, de verlamden gezond waren, de kreupelen konden lopen en de blinden konden zien; en zij verheerlijkten de God van Israël./i]

En deze belangrijke vers, waaruit  ook weer blijkt dat G'd door Jezus de verlossing van Zijn volk Israël tot stand heeft gebracht.
Lukas 1:68   
Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 10:53:05 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 13, 2013, 11:00:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 januari 2013 om 20:14:
Laten die ware christenen elkaar maar eens vinden.
Ik ken er maar weinig, omdat we verdeeld over zo vele kerken zitten, dat we volledig van elkaars bestaan amper wat merken en elkaar ook zo niet kunnen aanvuren. Dat bedoel ik ook met: die verdeeldheid in Nederland is niet gezond.
Laat die kerken maar zitten dan, als we elkaar maar op de één of andere manier kunnen aanvuren en zo aanstekelijk naar buiten toe kunnen werken.

Volgens mij is de Heilige Geest hard aan het werk momenteel onder de Christenen in de kerkstoeltjes omdat vele kerkleiders en voorgangers dwars blijven. Het Israël verhaal komt nu eens niet top-down maar down-top.

quote:

Op dit moment ben ik een beetje bleu onder de huidige kerk. De dominee preekte over Galilea en Juda. De joden kwamen bij Johannes de Doper. Alleen Jezus kwam van Galilea. Galilea was een gebied waar de duisternis is. Waar de Joden waren omgebracht en het geloof niet meer zoals in Juda werd gevonden. Hij gebruikte het als het beeld: als het Galilea om ons heen is, alles in duisternis, weet dan dat Jezus naast je staat. Jezus bracht het licht in Galilea. Eerst via 12 mannen en daarna zond Hij er 70 uit. Zo kwam het Licht weer in Galilea.

Belachelijke preek ! Mag ik zo vrij zijn? Want buiten Israël was het destijds veel meer duister immers.

Als onze dominee zo een preek afsteekt loop ik midden in de preek duidelijk zichtbaar geïrriteerd weg en zal later de dominee het laten weten ook, dat mijn tijd is verknoeit. Was het je vaste dominee of een wissel-dominee? Sommige dominees weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten bedenken in de preek :? , jammer !