Auteur Topic: Stel je eens ff voor  (gelezen 9200 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Gepost op: januari 12, 2013, 04:25:29 pm »
Dag allemaal!

http://www.romeyntraining.com/Fotos/handenSchudden.jpg

Dit is een voorsteltopiq.
Bedoeld om elkaar voor te stellen en iets te vertellen over jezelf.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2013, 04:33:36 pm »
goed initiatief, ben benieuwd. Heb ik al eens uitgebreid gedaan.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 04:33:57 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2013, 04:38:14 pm »
Wil je dat nog eens doen?
Nieuwkomers kennen je nog niet.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2013, 04:42:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 16:38:
Wil je dat nog eens doen?
Nieuwkomers kennen je nog niet.
ik wacht eerst af

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2013, 04:52:37 pm »
Mijn naam is eigenlijk G. Kollenstaart. Lekker Anoniem zo, want mijn emailadres laat deze naam zien :)
Ik noem me hier Gaitema, zeg maar Gait.
Zelf kom ik uit een dorp onder de rook van Hellendoorn.
Die plaats zal wel een doorn in het oog van de hel zijn of zo. Ik weet niet waarom het zo heet. Aan de linker kant van ons dorp ligt de Sallandse Heuvelrug en een dal daar heet: de diepe hel. Waarom? Joost zal het weten, maar hij is er niet meer. Een gerucht gaat dat er eens reuzen waren. Eén van die reuzen had een hele grote zandzak. Die nam hij eens vol met zand op zijn rug, maar die bleek versleten. Er stroomde zand uit die zak, terwijl hij hier langs liep en zo zijn de heuvels hier ontstaan. Nieuwe geruchten op Praatvaria vertelt ons dat er nu reuzen in ons dorp wonen.

Maar goed, of het mythen zijn of dat het waar is? Kom eens een kijkje nemen en je weet er van.

Verder ben ik zelf wel vrij lang, 1,97 meter. Echt waar!
Ik ben een zoon van een timmerman en een huisvrouw.
Nee, het is niet Mariaparochie! Mijn vader heet ook geen Jozuf.

Kerklid ben ik. Was gereformeerd, is PKN, ik ben benieuwd wat er van komt.

Verder ben ik 32 jaar. Als je het over een paar jaar leest, dan ben ik reeds 34 jaar.
Kheb 2 zusjes en een reusachtig broertje.
Kben aan het werk als 3de operator in een kunststoffabriek. Ze maken kuipen en emmers voor in de bouw. Dat loopt niet lekker, dus vanaf Maart zoek ik weer nieuw werk.
Misschien is het wat om aan duinonderhoud te doen. Dan neem ik ook zo'n zak op mijn rug mee. Kan ik mijn broertje mooi mee nemen. Ook hij zoekt nog werk.

Goed. Verder ben ik actief als vrijwilliger bij de plaatselijke afdeling van de YFC, mede bezig met ideeën in de kerk om de jeugd te berijken. Verder actief in het NBG als vrijwilliger en ik bezoek twee bijbelkringen. Eén van de PKN en één van de vol evangelischen. Dit om van elkaar te leren.

Ik ben 19 jaar lang lid geweest van de muziekvereniging K.C.M.V. ADVENDO als slagwerker in een slagwerkgroep. Daar help ik nog als vaste vrijwilliger.

O ja, ik ben niet getrouwd.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 04:56:54 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2013, 04:53:13 pm »

quote:

Niemand is verplicht om te reageren.

callista

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2013, 07:42:56 pm »
bijzonder leuk verhaal Gait over Hellendoorn...de diepe hel en de reuzen.
nooit geweten.
maar beeldend geschreven...chapeau!

ik kan het kort houden - ben hier nog maar net, dus ga niet mijn hele doopceel lichten, alhoewel ik wel gedoopt ben en christelijk opgevoed.
maar niet meer belijdend, om het zo maar te zeggen.

ik ben een vrouw en moeder van twee kinderen, die al wat ouder zijn
verder lees ik hier eerst maar wat om te wennen - heb ik al eerder gedaan als een onderwerp mij aansprak, maar mij nu maar eens aangemeld.

maar kijken hoe het loopt - me eerst maar eens verder inlezen en ook om een indruk te krijgen van de deelnemers en hun visie alhier.
er is genoeg leesstof...

Ken_Yehuwdiy

• muwl lebab
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #7 Gepost op: januari 12, 2013, 08:44:11 pm »
Ik ben Ken, 38 lentes jong, heb een hervormde opvoeding gehad en ben geboren uit een joodse moeder. Alhoewel ik gelovig ben, heb ik me uit laten schrijven omdat ik al nooit naar de kerk ging en dat houd ik voorlopig zo.

Ben ongehuwd en werkloos.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #8 Gepost op: januari 12, 2013, 09:44:32 pm »
Tussendoor. Een grote glimlach.
Als we het over de broeders van Jezus hebben :D

Welkom Callista en Ken_Yehuwdiy !
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 09:45:49 pm door gaitema »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2013, 11:28:58 pm »
Voor 64 jaar in Genk, Belgie geboren, en tot mijn 22e geleefd.
Zoals 99% der belgen katholiek opgevoed. Meer door de omgeving, als door mijn ouders.
Mijn moeder heeft nooit erg geloofd. Maar je als atheist bekennen, deed je in die tijd niet.
Als kind misdienaar, en in mijn jeugd bij de scouts geweest.
Meer was er ook niet aan "kulureel leven" bij ons; een typische mijnwerkerstreek.
in de 60er jaren kwam dan de "seksuele revolutie".
Er werden steeds meer vragen gesteld, en oude tradities niet meer klakkeloos gevolgd.
Door mijn werk (gasombouw) kwam ik naar Duitsland.
Door mijn werk (ik kwam elke dag in een tiental woningen) leerde ik ook diverse verschillende milieus kennen, en werd daardoor ook kultureel rijper.
Uit mijn eerste huwelijk stammen twee dochters.
Mijn tweede huwelijk ging door alkohol in de breuk.
Ondertussen ben ik met mijn derde vrouw reeds 28 jaar samen.
Religieus ging ik van katholiek over protestant, budhist, over naar het pantheisme. (Zonder te weten, dat het dat was)
Ondertussen ben ik sinds een jaar in vervroegd pensioen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2013, 12:26:29 am »
Ik ben Riemer, gewoon Riemer.
Wil je meer over me weten dan is google allicht gewillig, ik heb geen geheimen anders dan de pincodes.
Ik vat het hier maar even samen:
- werkzaam in de zorg als directielid in twee organisaties
- daarnaast een eigen praktijk voor praatjesgedoe
- vader van drie eigen zonen en een pleegzoon
- dus ook getrouwd, al bijna twee decennia
- actief in de GKv waar ik woon
- waar er tijd is: schrijver van korte overdenkingen voor de lokale radio en andere media (waaronder kerkbladen en dat soort stencils :) )
- hobbykok waarbij groepen van 20+ geen probleem is

En het liefste ben ik in Bakkeveen, in onze stacaravan. Daar is geen telefoon, weinig internet en zeker geen drukte :)

Nog meer ontdek je op www.familielap.eu
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2013, 12:13:48 pm »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 12 januari 2013 om 20:44:
Ik ben Ken, 38 lentes jong, heb een hervormde opvoeding gehad en ben geboren uit een joodse moeder.

Dat maakt jou een Jood ! vanwaar dan toch je aversie tegen de joodse schrijfwijze van G'd?

Ben je ook de Ken_Yehuwdiy die op http://www.credible.nl stukjes schrijft en actief is in dat forum?

callista

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2013, 12:29:57 pm »
dit is een voorstel topic learsi.
stel jij je ook eerst even voor dan? :-)
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 12:30:14 pm door callista »

Adinomis

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2013, 12:48:04 pm »
Ik ben een AOW-er en bijna anderhalf jaar weduwe. Tot eind 2011 had ik een winkel met textiel/schrijfwaren en een postkantoor. Ik heb in het verleden veel opgetrokken met asielzoekers. Nu geef ik nog Nederlands aan enkele asielzoekers. Ik ben gedoopt d.m.v. volwassendoop, lid van de gkv en bezoek ook af en toe Messiaanse diensten op sabbat.

Ik ben moeder van vijf kinderen, heb 17 kleinkinderen, waarvan 12 "biologische". Ik heb een adoptiezoon in India, die predikant is en die ik vorig jaar heb bezocht.

Ik woon halverwege de lijn Groningen - Delfzijl.

De onderwerpen op mijn weblog vind je hier.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 01:20:17 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #14 Gepost op: januari 13, 2013, 01:14:13 pm »
Ik ben 33, ben getrouwd en woon in het pittoreske Altena. Dit kleine dorpje ligt in Noord-Drenthe en heeft een dorpshuis, een basisschooltje en een manege. Het is zo rond 1850 ontstaan. De eerste bewoners waren waarschijnlijk kleine boertjes die een deel van de tijd ook het veen ontgonnen. Vlakbij ligt het Bunnerveen. Dit gebied van 50 ha is het restant van een enorm hoogveen/heidegebied dat pas na de oorlog in cultuur is gebracht.

Vanuit mijn raam zie ik nu een ooievaar, die in een weiland aan het voedsel zoeken is. We kijken uit op weilanden waarop Schotse Hooglanders lopen. Het houden van deze beesten is de hobby van een gepensioneerde slager. Het voordeel voor de ooievaar is, dat de hooglanders beestjes aantrekken, bijvoorbeeld door de mest. Ze leven van wormen en andere beesten die in het weiland leven. Een ooievaar in de winter wordt steeds normaler. Vorig jaar zag ik er maar eentje, maar het paartje dat bij het nest achter ons hoort, zag ik nog in december en nu al weer.

Zelf doe ik mijn best om de omgeving te verrijken. De meeste bewoners van Altena hebben een standaard tuintje met een heg, grasveld, wat struikjes en wat perkjes. De trend is dat heggen worden vervangen door schuttingen en er wordt heel veel verhard. Wij hebben een deel van de verharding weggehaald en een schuurtje gesloopt die het uitzicht op het ooievaarsnest belemmerde. Het regenwater stroomt nu grotendeels niet meer in het riool, maar door een wadi naar de greppel. De grond die uit de wadi kwam heb ik verwerkt in reliëf en bloemenmengsels ingezaaid. Ook heb ik besdragende struiken ingeplant. Kortgeleden zag ik een goudvink die de bessen van de vuilboom at, de eerste opbrengst van de aanplant. Van de bloemenzee hebben we al een zomer kunnen genieten.

Ik ben bioloog en heb een paar keer een ecologisch ontwerp mogen maken voor een parkje of uitloopgebiedje. Maar het is moeilijk om daar echt tussen te komen. Mensen hebben weinig geld over voor natuurbescherming en -ontwikkeling, zeker in deze tijd. Ondertussen richt ik me dan ook maar op bewustwording. De natuur is alleen al om zichzelf het beschermen waard, maar de voordelen in de vorm van gezondheidseffecten zijn ook groot. Ik wil dan ook best een keer een natuurexcursie leiden voor de deelnemers van het GKV-forum. Om christenen wat te prikkelen, heb ik dit artikel geschreven: http://www.kerkbladvoorhe...4:artikelen&Itemid=28
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 01:20:21 pm door pjotr »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #15 Gepost op: januari 13, 2013, 01:57:45 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 januari 2013 om 12:48:
Ik ben een AOW-er en bijna anderhalf jaar weduwe. Tot eind 2011 had ik een winkel met textiel/schrijfwaren en een postkantoor. Ik heb in het verleden veel opgetrokken met asielzoekers. Nu geef ik nog Nederlands aan enkele asielzoekers. Ik ben gedoopt d.m.v. volwassendoop, lid van de gkv en bezoek ook af en toe Messiaanse diensten op sabbat.

Ik ben moeder van vijf kinderen, heb 17 kleinkinderen, waarvan 12 "biologische". Ik heb een adoptiezoon in India, die predikant is en die ik vorig jaar heb bezocht.

Zegt de Kerkbode van het Noorden jou toevallig iets?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #16 Gepost op: januari 13, 2013, 01:58:18 pm »
Lijkt me leuk Pjotr. Zien we ook wie wie is :)

Mochten er meer geïnteresseerden zijn, het is nog mooi in de buurt ook.
Natuur zit ook een beetje in onze kringen, mij zwager en twee vrienden van me zijn hoveniers. Mijn zwager een zelfstandig hovenier. De andere twee chefs in een groot thuin-inkoopcentrum voor hoveniers. Boomkamp bij Enschede.
Mijn opa was tuinman en via mijn moeder (zijn dochter) kreeg ik de liefhebberij voor bloementuinen mee.

Altena, zo heten sommige mensen die ik ken van achternaam ook. Dan weet ik waar ze vandaan komen :)

Ik ken er één die aan het studeren is voor dominee. Nog even en je kan een dominee Altena beroepen :D
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 02:09:09 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #17 Gepost op: januari 13, 2013, 02:14:09 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 januari 2013 om 12:48:

Leuk :)
Ik ken een echtpaar van de vol evangelische gemeente hier die ook eens een predikant uit India op bezoek had. De vrouw van dit stel had de gewoonte om heel de dag door iedere keer wat christelijks te zingen tijdens de bezigheden thuis. Daar stond ze niet eens zo veel bij stil eigenlijk. Het zat er zo ingebakken bij haar.

Toen de dominee weer in India was, zei hij tegen de gemeenteleden: "jullie moeten de hele dag God prijzen, want dat doen de Nederlandse christenen ook! :D "
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2013, 02:14:24 pm door gaitema »

pjotr

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #18 Gepost op: januari 13, 2013, 02:29:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 januari 2013 om 13:58:
Lijkt me leuk Pjotr. Zien we ook wie wie is :)

Mochten er meer geïnteresseerden zijn, het is nog mooi in de buurt ook.
Natuur zit ook een beetje in onze kringen, mij zwager en twee vrienden van me zijn hoveniers. Mijn zwager een zelfstandig hovenier. De andere twee chefs in een groot thuin-inkoopcentrum voor hoveniers. Boomkamp bij Enschede.
Mijn opa was tuinman en via mijn moeder (zijn dochter) kreeg ik de liefhebberij voor bloementuinen mee.

Altena, zo heten sommige mensen die ik ken van achternaam ook. Dan weet ik waar ze vandaan komen :)

Ik ken er één die aan het studeren is voor dominee. Nog even en je kan een dominee Altena beroepen :D
He leuk. Maar wat betreft die achternaam: je hebt ook het "land van Heusden en Altena" in het rivierengebied. Die naamgeving lijkt me veel ouder en het lijkt me logischer dat de naamsoorsprong daar gevonden moet worden.

Ken_Yehuwdiy

• muwl lebab
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2013, 02:31:49 pm »
Leuk die verhalen achter de usernames, totaal anders dan verwacht. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #20 Gepost op: januari 13, 2013, 02:51:20 pm »
Ja inderdaad. Zo weer je wat meer over de genen met wie je van doen hebt :)

Pjotr: daar zal het wel van komen. Het land van Heusden en Altena.
Je wordt er nieuwschierig van. Zou het een hertog hebben gehad? Dat soort dingen.

Adinomis

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #21 Gepost op: januari 13, 2013, 04:06:13 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 januari 2013 om 13:57:

Zegt de Kerkbode van het Noorden jou toevallig iets?
Ik krijg het blad wel eens onder ogen, maar ben er niet op geabonneerd. In feb. 2009 heeft er een artikel in gestaan over mijn adoptiezoon in India.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #22 Gepost op: januari 13, 2013, 04:15:23 pm »

quote:

pjotr schreef op 13 januari 2013 om 13:14:
Ik wil dan ook best een keer een natuurexcursie leiden voor de deelnemers van het GKV-forum. Om christenen wat te prikkelen, heb ik dit artikel geschreven: http://www.kerkbladvoorhe...4:artikelen&Itemid=28
Een mooi interessegebied! Artikel kerkblad gelezen. Een natuurexcursie lijkt me heel leuk!

tin

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #23 Gepost op: januari 14, 2013, 08:53:12 pm »
Hallo, ik ben een man van middelbare leeftijd. Ben gehuwd, heb een kind en werk in loondienst. Huisje, boompje, zonder beestje zogezegd.
Verder hoop ik deze wereld iets wijzer te verlaten dan ik er op kwam.
Toen ik mij wilde aanmelden voor het forum kwam ik er achter dat alle wijsheid reeds aan een aantal forumleden in pacht vergeven was. Ik realiseerde mij echter dat ik geen wijsheid in pacht hoefde te hebben. Mede omdat er gelukkig ook wat andere forumleden zijn die ook geen wijheid in pacht hebben of in ieder geval anderen even toelaten op een stukje van hun grond, heb ik mij daarom toch aangemeld.
Ahdoeb

wimnusselder

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #24 Gepost op: januari 18, 2013, 01:18:35 pm »
Goed iniatief, Gait!

Ik concentreer me hier op m'n geloofsleven, want de rest is makkelijk genoeg te vinden via Google, Facebook en LinkedIn.

Tot zo'n 30 jaar geleden stond geloof voor mij voor wat ik zou moeten geloven. En daar had ik moeite mee.
Hoe kon ik nu geloven als de geloofsovertuigingen die mijn vader verkondigde van de Gereformeerde kansels zo weinig betekenis voor mij hadden?
Zonde, genade, verlossing, verzoening; het zal allemaal wel, maar dat waren geen woorden uit mijn dagelijkse vocabulaire.
Zelfs niet in een domineesgezin.

Ik experimenteerde wat met politieke avondgebeden en oecumenische leerdiensten die ik in oecumenisch verband mee voorbereidde.
Mijn vader nam me wel eens mee naar de Kritische Gemeente IJmond.
Maatschappelijke betrokkenheid en idealisme, prachtig, maar wat dat nu met geloof te maken had??
Toen ik ging studeren in Amsterdam zei ik dus het Geloof der Vaderen vaarwel.

Ook de Studentenekklesia -in dezelfde traditie als de Kritische Gemeente IJmond- was het niet voor mij.
Gelukkig vond ik na een jaar of 5 -via mijn interesse voor actieve geweldloosheid- de Quakers.
Naar later bleek de kleine minderheid van Quakers, wereldwijd gezien, die haar leden vrij laat in wat ze geloven...
Er klikte van alles: actieve geweldloosheid, gelijkwaardige inbreng in wijdingsbijeenkomsten, verwoording van religieuze ervaring in eigen taal, de Bijbel niet altijd en eeuwig als uitgangspunt.

Geloof als kenmerk van kerklidmaatschap raakte en bleef op de achtergrond.

Het moet in 1984 of 1985 zijn geweest dat ik de Nederlandse Quakers mocht vertegenwoordigen bij een internationale bijeenkomst van Church and Peace.
In een workshop vroeg ik de andere aanwezigen -enigszins provocerend- wat dat nu helemaal betekent: "geloven in God".
De aanwezige vertegenwoordiger van de Taizé communiteit antwoordde -voor mij verrassend- "vertrouwen"...
Vertrouwen berust op ervaring, een kernbegrip bij ons merk Quakers, dat op dat moment op z'n plaats viel.

Ik had religieuze ervaring pas echt leren kennen in de Quaker wijdingsbijeenkomsten en zakenvergaderingen.
Ik had het Gereformeerde Godsbegrip losgelaten, de Persoon die ik niet had ontmoet in de verhalen van mijn vader.
Daardoor was ruimte ontstaan om mijn religieuze ervaring te associëren met het goddelijke.

Inmiddels ben ik het kleine groepje Quakers in zekere zin ontgroeid.
In andere zin ook weer niet: het is nog steeds mijn 'thuis'.
Mijn geloof is in mijn beleving inmiddels echter zozeer 'gegroeid', dat het ook weer het 'oude' godsbegrip kan omvatten, dat ik me ook kan herkennen in de geloofsbeleving van andere christenen die hun geloof heel anders verwoorden dan bij 'mijn merk' Quakers gebruikelijk is.
Ik zoek dat contact met andersgelovigen ook bewust op, omdat ik merk dat het mijn geloof sterker maakt en ... omdat ik me daartoe Geroepen voel.

Religieuze ervaring is voor mij nog steeds essentieel, het fundament van mijn ... vertrouwen.
Daarnaar durf ik mijn leven te richten.
Daaraan kan ik de leiding in mijn leven overgeven als ik het zelf niet allemaal overzie, niet kan controleren.

Theologie, kerkelijke gewoonten, religieuze rituelen, de ervaring die mij tot individu maakt; het zet me allemaal apart van anderen.
Religieuze ervaring is -zo heb ik geleerd te herkennen- de ervaring die dat niet doet.
Religie en directe ervaring zijn kernbegrippen geworden van mijn theologie.

Religie komt van het Latijnse religare: terugbinden, verplichten, verzoenen.
Directe religieuze ervaring is te onderscheiden van geloofsovertuigingen en van als dogma's verwoorde waarheid die van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Het is de ervaring van het verbonden zijn met alles en iedereen die mij 'windows of opportunity' toont.
Kansen om verbondenheid zichtbaar te maken, kloven te overbruggen die zijn gecreëerd door dogma's, geloofsovertuigingen en andere woorden die Waarheid pretenderen te vatten.

Dat geldt ook voor wetenschappelijke waarheid, de zogenaamde natuurwetten, die wonderen uit zouden sluiten...
Dat geldt ook voor economische wetten, zoals de wet van vraag en aanbod die zorgt dat de duivel altijd op de grote hoop schijt...
Dat geldt ook voor de politieke spelregels, die zouden dicteren dat het in de politiek uiteindelijk slechts om macht zou gaan...
Religie is ook, nee juist, dat wat die zogenaamde waarheden doorbreekt.

Toch is elke waarheid ook een afspiegeling van De Waarheid.
God kwam voor mij slechts tot leven toen ik mijn overgeleverde Godsbegrip losliet.
De Waarheid kun je slechts her-kennen...
... in de pogingen van degenen die je voorgingen om hun directe ervaring vast te leggen, te verwoorden, te delen, onder andere -voor mij als christen in de eerste plaats- in de Bijbel.

Natuurwetten zijn ook de verwoording van de verbondenheid die we zien in de natuur, van dat wat we overal herkennen.
De wereldmarkt, die dwingende metafoor, die door survival of the fittest vooral de rijken rijker maakt, is ook wat iedereen, tot in de kleinste nederzetting, met elkaar verbindt.
En waren de politieke spelregels, onze veelgeprezen democratie en scheiding der machten, niet ontworpen om het ons mogelijk te maken om samen vorm te geven aan de toekomst van onze samenleving als geheel?

Als we ons als mensen nu eens méér als deel van die natuur zouden ervaren...
Als we ons eens méér gelegen zouden laten liggen aan het welbevinden van de mensen wier inkomen de prijs is van onze welvaart...
Als we ons eens vaker zouden realiseren dat de essentie van democratie niet competitie maar samenwerking is...

De Waarheid is een diamant met vele facetten.
Wij stofjes die proberen te zweven om het geheel te overzien.
Terugdwarrelend door de zwaartekracht.
Uiteindelijk deel van de Waarheid.

Woorden bevatten geen Waarheid.
Waarheid vat woorden in haar greep.
Betekenissen doorbrekend om Betekenis te geven.

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #25 Gepost op: januari 18, 2013, 07:43:14 pm »
Mooi :)

Salomon

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #26 Gepost op: januari 19, 2013, 04:17:19 pm »
Hallo mijn nicknaam is Salomon. In het echt heet ik niet zo maar who cares ;) Het gaat erom of ik een leuke bijdrage aan het forum kan leveren. Ik ben 35 jaar oud en heb mij 30 jaar lang in een orthodox Christelijke kerk bevonden. Ik ken de bijbel goed en hoop hiermee mijn bijdrage aan het forum te kunnen leveren. Ik ben een criticus geworden maar heb alle respect voor gelovigen omdat ik zelf 30 jaar kerkelijk ben geweest. Als iemand nog vragen heeft dan hoor ik die graag.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #27 Gepost op: januari 19, 2013, 05:55:24 pm »

quote:

Salomon schreef op 19 januari 2013 om 16:17:
Hallo mijn nicknaam is Salomon. In het echt heet ik niet zo maar who cares ;) Het gaat erom of ik een leuke bijdrage aan het forum kan leveren. Ik ben 35 jaar oud en heb mij 30 jaar lang in een orthodox Christelijke kerk bevonden. Ik ken de bijbel goed en hoop hiermee mijn bijdrage aan het forum te kunnen leveren. Ik ben een criticus geworden maar heb alle respect voor gelovigen omdat ik zelf 30 jaar kerkelijk ben geweest. Als iemand nog vragen heeft dan hoor ik die graag.
Wees welkom!

learsi

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #28 Gepost op: januari 19, 2013, 06:36:20 pm »

quote:

Salomon schreef op 19 januari 2013 om 16:17:
30 jaar lang in een orthodox Christelijke kerk bevonden. .
Welkom, dan kunnen we elkaar de hand geven. Al bevind ik me er nog steeds in...

Salomon

• Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #29 Gepost op: januari 19, 2013, 06:38:59 pm »
Dank heren!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Stel je eens ff voor
« Reactie #30 Gepost op: januari 25, 2013, 12:18:39 am »
Hallo, welkom!