Auteur Topic: Verbond Gal. 3:16  (gelezen 5775 keer)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Verbond Gal. 3:16
« Reactie #45 Gepost op: januari 18, 2013, 02:13:42 am »
Learsi, vergeet niet dat volgens de bijbel Satan de heerser en God van deze wereld is.
Vaak gaan er dingen dus niet volgens plan.
Daarom riep God Jezus , Mozes en Elijah op de berg der Verheerlijking, en vroeg toen pas om de weg van het kruis te gaan aan Jezus - voor die tijd sprak Jezus nooit van de kruisiging om dat hij God`s koninkrijk op aarde wilde vestigen. (symposium?)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 18, 2013, 10:06:14 am »

quote:

HarryK schreef op 17 januari 2013 om 00:51:

5.
Ik heb twee conclusies.

• Er van uit gaand dat in Galaten 3:16 en de verwante teksten het woord "nageslacht" enkelvoudig is bedoeld en wijst naar Christus, doet dit geheel niets af aan de beloften aan Abraham, Isaäk en Jakob dat hun nageslacht zeer talrijk zal worden (dus "nageslacht" in meervoud), dat zij het land Kanaän voor eeuwig tot bezit krijgen, en dat God hun God zal zijn.

• In een andere discussie werd ik door "Pottenbakker" gewezen op de link met de moederbelofte.
Al meteen vanaf het begin heeft God Zijn 'reddingsplan' gereed, door "HET" zaad van de vrouw, bedoeld zijnde Christus.
Via Hebreeën 11 zien we een vergelijking tussen Isaäk en Jezus, de vergelijking tussen 2 personen.
In Gen. 22:18 wordt aangegeven dat alle volken zullen worden gezegend in Abraham's zaad.
Gal. 3:14 geeft aan dat dit gebeurt "in Christus".
Dit wijst er op dat in Gal. 3:16 (en de gerelateerde teksten in Genesis), het woord "nageslacht" niet wijst op het talrijke nageslacht (meervoud), ook niet op "één geslachtslijn", maar op die Ene Redder.
Des te mooier dat we zo zien dat aan Abraham dus feitelijk 2 beloften zijn gedaan:
- De belofte van talrijk nageslacht in dat prachtige beloofde land plus het verbond met God.
- De belofte dat hij de vader is van dat ene nageslacht, die Redder zal worden van alle volken.
Je hebt de zaak goed onderzocht en ik kan meegaan in je conclusies.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ken_Yehuwdiy

• muwl lebab
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 18, 2013, 11:46:02 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 januari 2013 om 11:28:
Maar op een of andere manier vind ik de meeste commentaren toch niet helemaal bevredigend. Maar ik vond het wel een leuke om eens over na te denken…
Dat kan ik me voorstellen want als je Ezechiël 20,25 vergelijkt met Hebreeën 8,7 staat daar letterlijk dat het eerste verbond wat God aan de Israëlieten gaf niet onberispelijk was. Daar kan je niet omheen want er wordt in een adem aan toegevoegd dat er anders geen tweede voor in de plaats zou hoeven komen.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2013, 11:48:10 pm door Ken_Yehuwdiy »