quote:
Ozombi schreef op 10 februari 2013 om 21:46:@Hendrik: ik zie je punt niet zo. Eerst vraag je je af waarom je nog zou spreken over het Ene en dan geef ik aan waarom je dat zou doen (harmonie) en dan voegt het opeens niets toe?
Alleen stoffelijke wezens die in twee zijn ( fysiek+geestelijk ) onderscheiden de tegenstellingen. Het goddelijke kent die twee niet, want ' God is Geest ' zoals je wellicht wel weet. En wie zegt dat je de wereld om je heen moet verlaten en/of negeren? Het is juist zaak die wereld met tegenstellingen te omarmen en te leren zien als één ding. Maar goed, het heeft weinig nut elk gepost woord tot in den treuren te verklaren. Men vat het of doet dat niet.
Nee. Ik vroeg me af "waarom je nog zou spreken over het Ene
ALS..."
De gedachte dat "
voor het goddelijke al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uitmaken van het Ene harmonische geheel" verwerp ik vanwege de gedachte dat dan in God "goed
en kwaad in harmonie aanwezig zouden zijn"... Want als dat het geval zou zijn, dan zijn ook voor stoffelijk-geestelijke mensen de verschillen tussen "goed" en "kwaad" volstrekt irrelevant geworden...
Ik zie "in" God geen harmonie tussen "goed"
en "kwaad", maar tussen "rechtvaardigheid" (goed) en "
genade"... Het kwade maakt er geen deel van uit, maar wordt ("op afstand")
tijdelijk geduld... Het woord "harmonie" veronderstelt het bestaan van "een blijvend evenwicht waarin men (niet anders dan) berusten kan"... Maar het begrip "genade" veronderstelt slechts een
tijdelijk evenwicht, waarbij men kan wachten op
betere tijden...
En dan wat betreft dat "vatten": blijkbaar trek je de conclusie dat ik je uiteenzettingen niet snap. Misschien op basis van het feit dat we het oneens zijn. In ieder geval: de conclusie die in die woorden doorklinkt vind ik wat voorbarig... Je "schetst me een weg" maar
die weg ga ik niet... Dat is alles....