Auteur Topic: Koninkrijk van God  (gelezen 3463 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2013, 01:19:36 pm »
@Hendrik::
men mag bedenken dat ' God ' of ' het goddelijke ' iets anders kan inhouden
dan wat men denkt dat het inhoudt, vandaar deze interpretatie die breder is
dan een verondersteld bewust handelen van een entiteit (Persoon?) en in plaats
daarvan ' al dat wat er uit voortvloeit '

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2013, 06:40:03 am »

quote:

Ozombi schreef op 26 januari 2013 om 13:19:
@Hendrik::
men mag bedenken dat ' God ' of ' het goddelijke ' iets anders kan inhouden
dan wat men denkt dat het inhoudt, vandaar deze interpretatie die breder is
dan een verondersteld bewust handelen van een entiteit (Persoon?) en in plaats
daarvan ' al dat wat er uit voortvloeit '
Ja. Het is niet verboden je aandacht te richten op de mogelijkheid dat "een begrip" iets anders betekent dan je denkt dat het betekent... Maar ik heb niet de indruk dat je twijfelt aan jouw interpretatie van het begrip "god"... Maar je mag er inderdaad aan twijfelen...

Waarom zou je nog spreken over het Koninkrijk van "Het Ene" als dit omvat 'al dat wat er uit voortvloeit'?? Waarom dan nog een onderscheid aanbrengen tussen "goed" en "kwaad" (iets wat Jezus in zijn Bergrede - en elders - nota bene continu doet)?? Denk niet dat ik niet denk dat het begrip "God" een andere inhoud zou kunnen hebben dan ik denk dat de inhoud is... Maar ik twijfel bijzonder hevig aan jouw interpretatie... Hoewel ik die twijfel meer en meer achter me kan laten... Want langs die weg zie ik "goed" en "kwaad" in elkaar vervloeien en moet ik alle "betekenis" van de wereld om mij heen loslaten... En die weg ga ik niet...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

• Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #17 Gepost op: februari 10, 2013, 05:34:34 am »
@Hendrik :: het enige wat in ' gods geest ' bestaat is harmonie

Goed en Kwaad wordt enkel door mensen voortgebracht en onderscheiden als zodanig. Twee polen van hetzelfde Ene ding , namelijk harmonie. Zowel goed als kwaad zien wij, mensen, in onze gemanifesteerde wereld. Toch zijn deze twee abstracte grootheden ( goed en kwaad ) beiden nodig om de harmonische balans te behouden. Het goddelijke kent enkel volkomen harmonie. Om die reden (her)kent de mens in zijn aardse wereld zowel het goede als het kwade, maar voor het goddelijke maken al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uit van het Ene harmonische geheel.

Bedenk dat de mens elke gebeurtenis - goed dan wel kwaad - als een apart incident beschouwt en er voor zichzelf een label opplakt. Dit geldt niet voor het goddelijke. Het goddelijke IS ten alle tijden het ene harmonische geheel. Hopelijk maakt dit iets duidelijk in dit verband?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #18 Gepost op: februari 10, 2013, 06:32:27 am »

quote:

Ozombi schreef op 10 februari 2013 om 05:34:
@Hendrik :: het enige wat in ' gods geest ' bestaat is harmonie

Goed en Kwaad wordt enkel door mensen voortgebracht en onderscheiden als zodanig. Twee polen van hetzelfde Ene ding , namelijk harmonie. Zowel goed als kwaad zien wij, mensen, in onze gemanifesteerde wereld. Toch zijn deze twee abstracte grootheden ( goed en kwaad ) beiden nodig om de harmonische balans te behouden. Het goddelijke kent enkel volkomen harmonie. Om die reden (her)kent de mens in zijn aardse wereld zowel het goede als het kwade, maar voor het goddelijke maken al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uit van het Ene harmonische geheel.

Bedenk dat de mens elke gebeurtenis - goed dan wel kwaad - als een apart incident beschouwt en er voor zichzelf een label opplakt. Dit geldt niet voor het goddelijke. Het goddelijke IS ten alle tijden het ene harmonische geheel. Hopelijk maakt dit iets duidelijk in dit verband?

Het voegt m.i. niets toe... Want ik meende al te zien al waar die visie voor staat. Ik schreef niet voor niets:

"Want langs die weg zie ik "goed" en "kwaad" in elkaar vervloeien en moet ik alle "betekenis" van de wereld om mij heen loslaten... En die weg ga ik niet..."

Ozombi

• Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #19 Gepost op: februari 10, 2013, 09:46:01 pm »
@Hendrik:  ik zie je punt niet zo. Eerst vraag je je af waarom je nog zou spreken over het Ene en dan geef ik aan waarom je dat zou doen (harmonie) en dan voegt het opeens niets toe?

Alleen stoffelijke wezens die in twee zijn ( fysiek+geestelijk ) onderscheiden de tegenstellingen. Het goddelijke kent die twee niet, want ' God is Geest ' zoals je wellicht wel weet. En wie zegt dat je de wereld om je heen moet verlaten en/of negeren? Het is juist zaak die wereld met tegenstellingen te omarmen en te leren zien als één ding. Maar goed, het heeft weinig nut elk gepost woord tot in den treuren te verklaren. Men vat het of doet dat niet.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2013, 09:54:58 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2013, 08:48:21 am »

quote:

Ozombi schreef op 10 februari 2013 om 21:46:
@Hendrik:  ik zie je punt niet zo. Eerst vraag je je af waarom je nog zou spreken over het Ene en dan geef ik aan waarom je dat zou doen (harmonie) en dan voegt het opeens niets toe?

Alleen stoffelijke wezens die in twee zijn ( fysiek+geestelijk ) onderscheiden de tegenstellingen. Het goddelijke kent die twee niet, want ' God is Geest ' zoals je wellicht wel weet. En wie zegt dat je de wereld om je heen moet verlaten en/of negeren? Het is juist zaak die wereld met tegenstellingen te omarmen en te leren zien als één ding. Maar goed, het heeft weinig nut elk gepost woord tot in den treuren te verklaren. Men vat het of doet dat niet.
Nee. Ik vroeg me af "waarom je nog zou spreken over het Ene ALS..."

De gedachte dat "voor het goddelijke al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uitmaken van het Ene harmonische geheel" verwerp ik vanwege de gedachte dat dan in God "goed en kwaad in harmonie aanwezig zouden zijn"... Want als dat het geval zou zijn, dan zijn ook voor stoffelijk-geestelijke mensen de verschillen tussen "goed" en "kwaad" volstrekt irrelevant geworden...

Ik zie "in" God geen harmonie tussen "goed" en "kwaad", maar tussen "rechtvaardigheid" (goed) en "genade"... Het kwade maakt er geen deel van uit, maar wordt ("op afstand") tijdelijk geduld... Het woord "harmonie" veronderstelt het bestaan van "een blijvend evenwicht waarin men (niet anders dan) berusten kan"... Maar het begrip "genade" veronderstelt slechts een tijdelijk evenwicht, waarbij men kan wachten op betere tijden...

En dan wat betreft dat "vatten": blijkbaar trek je de conclusie dat ik je uiteenzettingen niet snap. Misschien op basis van het feit dat we het oneens zijn. In ieder geval: de conclusie die in die woorden doorklinkt vind ik wat voorbarig... Je "schetst me een weg" maar die weg ga ik niet... Dat is alles....