quote:
Salomon schreef op 19 januari 2013 om 16:29:In 2 Petrus 2:4 wordt over Tartarus gesproken. Kan iemand mij hier meer informatie verschaffen? Wat is Tartarus?
1 Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang. 2 Velen zullen hun losbandig gedrag overnemen en zo de weg van de waarheid in opspraak brengen. 3 Gedreven door hebzucht zullen ze u bedriegen met misleidende verhalen, maar hun vonnis is allang geveld, hun ondergang laat niet op zich wachten.
4 Immers, God heeft zelfs engelen die gezondigd hadden niet gespaard maar hen in de
Tartarus geworpen. Daar, in de diepste duisternis, blijven ze opgesloten om hun vonnis af te wachten. 5
Ik denk dat we daar niet TE moeilijk over moeten denken... In Openbaringen lees ik iets vergelijkbaars:
Openbaring 20:1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten.Ik lees in dat alles: "Hou moed, want God
begrenst het kwaad"... Als in:
Rom 8:35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer. Paulus somt hier reële gevaren op die we in dit leven kunnen tegenkomen -
stuk voor stuk tegenstanders van God en mens - maar bij dat al is hij duidelijk over de afloop:
niets scheidt ons van Gods liefde... Het teken? Christus Jezus (die
op stond uit de dood)...
(NB: ik denk dat dat "Tartarus" voor Grieks sprekende Joden een soortgelijke lading zal hebben gehad als de "afgrond" (tehoom) waarover Genesis 1 spreekt:
Gen 1:2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond (SV)
Die "afgrond" wordt geschetst als iets "onbepaalds" - samenhangend met de "tohoe wa bohoe" van de aarde... Maar ook
daar sprak God en er
was licht!!)