Auteur Topic: Begraven of cremeren  (gelezen 9204 keer)

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #15 Gepost op: januari 25, 2013, 10:54:46 am »

quote:

Ozombi schreef op 25 januari 2013 om 05:08:
Wat gebeurdt er als de dood is ingetreden? De geest van de overledene is vrij van het lichaam en het gevolg is dat dat lichaam begint af te takelen. Het is duidelijk dat deze aftakeling bij begraven véél langer duurt dan bij cremeren. Wat zou beter zijn voor de overleden geest? Snelle of trage ontbinding?

Wie gelooft dat de gestorvenen in wezen nog springlevend zijn - hoewel nu zonder stoffelijk aards lichaam dat volkomen nutteloos is geworden - kan bedenken dat de nog levende geesten ' ergens heen ' moeten gaan. Misschien ' het licht ' of ' de hemel ' of zelfs het paradijs. In ieder geval naar andere (meer spirituele) sferen dan de grove aardse sfeer , want eenmaal vrij van het grove lichaam is het voor een zwervende geest niet goed er rond te blijven hangen.

Ontbindt het lichaam langzaam zoals bij begraven, dan zal de vrije geest nog altijd de (mentale) aantrekking tot dat lichaam blijven voelen. Dat kan vrij lang blijven voortduren. Al die tijd begeeft de vrije geest zich niet naar de ijlere sfeer waar hij thuishoort.

Daarom is cremeren te verkiezen. Het lichaam wordt snel ontbonden (maar niet totaal vernietigd!) en de vrije geest heeft geen last meer van de onweerstaanbare aantrekking tot de grove wereld vanwaar hij kwam dmv het lichaam. Hij kan snel op weg naar zijn nieuwe (tijdelijke) bestemming.

Natuurlijk kan niemand als ooggetuige een verklaring afleggen en zal ieder dit zelf moeten ondervinden. Ik kan cremeren zeker aanraden, want een overledene blijft zowiezo wel enige tijd in de aardse omgeving, maar het is onnodig en onbehaaglijk om dat vele jaren te laten duren in geval van begraven.
Dit is een aardige redenatie. Maar klopt het ook met de feiten?
Tato na vicikitsate

tin

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #16 Gepost op: januari 25, 2013, 01:54:00 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 25 januari 2013 om 10:54:
[...]

Dit is een aardige redenatie. Maar klopt het ook met de feiten?
Dat blijft altijd de vraag. Daarom lijkt het mij het beste te doen wat volgens je gevoel het beste is. En dan denk ik: er is voor beiden wat te zeggen. Misschien is er iets aan van het bovenstaande, maar mijn lichaam heeft zijn trouwe dienst gedaan, en dan geeft mij die crematie gewoon een wat onaardiger gevoel dan een tijdje zachte rust van de begraafplaats.   Aldus even de overpijzing maar nu ga ik weer even door met springlevend te zijn  d:)b !
Ahdoeb

callista

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #17 Gepost op: januari 25, 2013, 02:55:24 pm »

quote:

tin schreef op 25 januari 2013 om 13:54:
[...]

Dat blijft altijd de vraag. Daarom lijkt het mij het beste te doen wat volgens je gevoel het beste is. En dan denk ik: er is voor beiden wat te zeggen. Misschien is er iets aan van het bovenstaande, maar mijn lichaam heeft zijn trouwe dienst gedaan, en dan geeft mij die crematie gewoon een wat onaardiger gevoel dan een tijdje zachte rust van de begraafplaats.   Aldus even de overpijzing maar nu ga ik weer even door met springlevend te zijn  d:)b !

wat mij wel wat stoort is dat de crematie plaatsvindt buiten het gezichtsveld van de betrokkenen, de naasten en de geliefden.
men verlaat het crematorium en kan dan de rook zien opstijgen [van je geliefde]  en dat vind ik helemaal niks.
een eenzaam sterven......
liever zou ik erbij zijn, zoals in India b.v.

lijkt mij ook beter voor de verwerking.

Ozombi

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2013, 06:34:20 am »
@callista :: jazeker , dat is wel jammer in het westen dat je er niet bij bent

Ik denk dat veel mensen een crematie nogal rigoreus vinden. Er rest enkel as. Bij een begrafenis voelt het alsof de afstand tussen gestorvene en nabestaande kleiner is omdat het lichaam langzamer uit elkaar valt. Maar ja, dat betreft alleen het fysieke aspect van dit alles. De afstand blijft gelijk tussen fysiek leven en fysieke dood. (al is er in werkelijkheid geen enkele afstand). Naarmate het overzicht wordt vergroot , wordt de afstand verkleint. Het zijn twee aspecten van één ding. Ik blijf erbij, voor de overledene zelf is het aangenamer de overgang van het ene naar de ander zo snel en vloeiend mogelijk te laten zijn.

Zonder noodzaak en nut blijven hangen in het ene terwijl men in het andere moet (en zou willen) wezen is nooit aangenaam. Is op aarde net zo het geval en hoe moeilijk is dat al vaak niet?

callista

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2013, 01:59:18 pm »

quote:

Ozombi schreef op 26 januari 2013 om 06:34:
@callista :: jazeker , dat is wel jammer in het westen dat je er niet bij bent

Ik denk dat veel mensen een crematie nogal rigoreus vinden. Er rest enkel as. Bij een begrafenis voelt het alsof de afstand tussen gestorvene en nabestaande kleiner is omdat het lichaam langzamer uit elkaar valt. Maar ja, dat betreft alleen het fysieke aspect van dit alles. De afstand blijft gelijk tussen fysiek leven en fysieke dood. (al is er in werkelijkheid geen enkele afstand). Naarmate het overzicht wordt vergroot , wordt de afstand verkleint. Het zijn twee aspecten van één ding. Ik blijf erbij, voor de overledene zelf is het aangenamer de overgang van het ene naar de ander zo snel en vloeiend mogelijk te laten zijn.

Zonder noodzaak en nut blijven hangen in het ene terwijl men in het andere moet (en zou willen) wezen is nooit aangenaam. Is op aarde net zo het geval en hoe moeilijk is dat al vaak niet?

mee eens.
veel mensen vinden het waarschijnlijk inderdaad zeer rigoureus.
van het ene op het andere moment is er niets meer over van je geliefde - omdat het n.l. zo snel gaat.
voor sommigen geeft dat problemen omdat ze nog een plek willen hebben om te kunnen bezoeken.
bij begraven gaat het dan wat geleidelijker.

maar weer anderen vinden het b.v. vreselijk, dat zo'n lichaam -platweg gesproken - maar ligt te rotten en te vergaan onder de aarde.
die stellen zich voor hoe zo'n lichaam er b.v. na enkele maanden uitziet en hebben het daar ook moeilijk mee.

een andere manier van kijken kan dus helpen, zoals je weergeeft.

veel christenen b.v. geloven in een opstanding van het [oude] lichaam - iets wat ik niet geloof - en verwerpen mede daarom de crematie.

maar na ca. 10 jaar worden vaak ook de botten verbrand wanneer de graven geruimd worden.
dus worden ze alsnog gecremeerd.

dan zou je moeten  kiezen voor mummificatie
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2013, 02:00:45 pm door callista »

HarryK

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2013, 02:50:22 pm »

quote:

callista schreef op 27 januari 2013 om 13:59:
veel christenen b.v. geloven in een opstanding van het [oude] lichaam - iets wat ik niet geloof - en verwerpen mede daarom de crematie.

Dat klopt, veel christenen geloven dat.
En dat heeft een bijbelse oorsprong:
Zie bijvoorbeeld 1 Thessalonicenzen 4:14-16 Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem. Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan. Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan."

God zal ons op dezelfde manier terugbrengen als Jezus.
Van Jezus weten we dat Hij weliswaar een 'vernieuwd' lichaam heeft gekregen, maar het was nog steeds herkenbaar als Zijn lichaam.
Ze herkenden Jezus.
De verwondingen zaten er zelfs nog in.
Zo (op dezelfde wijze) zal dus ook ons lichaam weer opstaan.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

callista

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #21 Gepost op: januari 27, 2013, 03:02:43 pm »

quote:

HarryK schreef op 27 januari 2013 om 14:50:
[...]

Dat klopt, veel christenen geloven dat.
En dat heeft een bijbelse oorsprong:
Zie bijvoorbeeld 1 Thessalonicenzen 4:14-16 Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem. Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan. Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan."

God zal ons op dezelfde manier terugbrengen als Jezus.
Van Jezus weten we dat Hij weliswaar een 'vernieuwd' lichaam heeft gekregen, maar het was nog steeds herkenbaar als Zijn lichaam.
Ze herkenden Jezus.
De verwondingen zaten er zelfs nog in.
Zo (op dezelfde wijze) zal dus ook ons lichaam weer opstaan.

zou ook maar zo een geestelijk "opstaan' kunnen betekenen.

de gemeente van Thessaloniki  was trouwens beloofd dat Jezus nog zou terugkeren tijdens hun generatie en die wederkomst bleef uit - en ze begonnen te twijfelen en te protesteren.
waar blijft Jezus nu?
Hij had toch beloofd tijdens ons leven nog terug te keren?
dus ze moesten later gerustgesteld worden

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #22 Gepost op: januari 27, 2013, 05:55:08 pm »

quote:

Ozombi schreef op 25 januari 2013 om 05:08:
Wat gebeurt er als de dood is ingetreden? De geest van de overledene is vrij van het lichaam en het gevolg is dat dat lichaam begint af te takelen. Het is duidelijk dat deze aftakeling bij begraven véél langer duurt dan bij cremeren. Wat zou beter zijn voor de overleden geest? Snelle of trage ontbinding?

Wie gelooft dat de gestorvenen in wezen nog springlevend zijn - hoewel nu zonder stoffelijk aards lichaam dat volkomen nutteloos is geworden - kan bedenken dat de nog levende geesten 'ergens heen' moeten gaan. Misschien 'het licht' of 'de hemel' of zelfs het paradijs. In ieder geval naar andere (meer spirituele) sferen dan de grove aardse sfeer, want eenmaal vrij van het grove lichaam is het voor een zwervende geest niet goed er rond te blijven hangen.

Misschien niet, maar dit gebeurt nog wel heel veel. Voor een deel omdat sommige overledenen niet eens beseffen dat ze dood zijn. Veel overledenen leven ook in een soort droomtoestand, waarin ze niet kritisch nadenken over hun situatie. Ze zijn voornamelijk bezig met het verwerken van hun leven, en blijven daarbij in de omgeving waar ze gewoond hebben. Ook zijn er meer bewuste geesten die bijvoorbeeld in de buurt willen blijven van hun kinderen. Die blijven ook een tijdje. Zo is mijn schoonvader na zijn dood pakweg een maand bij ons gebleven en was hij in het bijzonder aanwezig op momenten dat mijn vrouw thuis was (die normaliter vanwege een zeer ernstige ziekte niet meer thuis woont). Na een maand of zo was hij vertrokken. Nooit meer iets van gemerkt. Maar een aantal geesten gaat inderdaad mee met overleden familieleden die hen komen ophalen en zijn vrijwel meteen weg. Hoewel vrijwel iedereen op z'n minst een dag of drie op Aarde blijft.

quote:

Ontbindt het lichaam langzaam zoals bij begraven, dan zal de vrije geest nog altijd de (mentale) aantrekking tot dat lichaam blijven voelen. Dat kan vrij lang blijven voortduren. Al die tijd begeeft de vrije geest zich niet naar de ijlere sfeer waar hij thuishoort.

Nou, dit is niet gezegd. Op een bepaald moment dringt toch wel het besef door van overleden zijn, en dat het lichaam niet meer bruikbaar is en dat je je er ook maar niet meer druk om moet maken. Bij velen duurt dit een tijdje, en zulke overledenen gaan dan geregeld in de buurt van het lichaam rondkijken. Er zijn ook de specifieke kerkhofgeesten. Een vriend van mij woonde in een woonboot in de buurt van een kerkhof en zijn boot werd met regelmaat bezocht door dergelijke kerkhofgeesten, die er - heldeziend waargenomen - doorgaans als witte gestalten uitzagen. Zij verkeerden meestal nog in een toestand van verwarring.

quote:

Daarom is cremeren te verkiezen. Het lichaam wordt snel ontbonden (maar niet totaal vernietigd!) en de vrije geest heeft geen last meer van de onweerstaanbare aantrekking tot de grove wereld vanwaar hij kwam dmv het lichaam. Hij kan snel op weg naar zijn nieuwe (tijdelijke) bestemming.

Het beste is gedurende drie maanden begraven en vervolgens opgraven en cremeren. Dat is ideaal.

quote:

Natuurlijk kan niemand als ooggetuige een verklaring afleggen en zal ieder dit zelf moeten ondervinden. Ik kan cremeren zeker aanraden, want een overledene blijft zowiezo wel enige tijd in de aardse omgeving, maar het is onnodig en onbehaaglijk om dat vele jaren te laten duren in geval van begraven.
Ooggetuigen van het leven na de dood, of feitelijk van geesten en hun wederwaardigheden, zijn er genoeg. Ik heb er een aantal gesproken.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2013, 05:58:16 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Ozombi

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #23 Gepost op: januari 30, 2013, 01:55:42 am »
@ je bedoelt de geesten die via een medium doorkomen? dat soort geesten ?

Dat is niet de overledene zelf die informatie doorgeeft, maar een overgebleven schaduw. Bijna-dood ervaringen laat ik even buiten beschouwing. Nog nooit heeft een definitief overleden ziel een intelligente verklaring afgelegd van zijn belevenissen in het gebied tussen  aarde en de ' hemel ' (zo zal ik t noemen hier).

Nou ja, op de Meesters na dan die kunnen gaan waar ze willen en/of nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 01:57:16 am door Ozombi »

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #24 Gepost op: januari 30, 2013, 11:19:45 am »

quote:

Zolderworm schreef op 24 januari 2013 om 12:17:
[...]

Ik heb natuurlijk geen ervaring met een verbroken koord, maar wel met een koord dat nog intact is. Ik merkte wel dat ik tijdens de uittreding zo af en toe behoefte had aan terugkoppeling naar m'n lichaam. Zo in de geest van: is het er nog wel en ligt het nog wel lekker? Je hoefde dan even met je bewustzijn terug te gaan naar het lichaam terwijl je in uittreding bleef.
Je hebt tijdens de uittreding wel gewoon je denken beschikbaar, maar op een of andere manier toch een wat ander bewustzijn of besef dan tijdens het dagelijkse bewustzijn. Zo kwam het bijvoorbeeld nooit in me op om even lekker bij de buren te gaan kijken, iets waar ik normaliter ogenblikkelijk aan zou denken.
Het schijnt dat sommige overledenen niet eens beseffen dat ze dood zijn. Die willen dan de nieuwe bewoners van hun huis het huis uit jagen, omdat deze zomaar rondlopen in het huis dat van hen (de overledene) is.

Bij een verbroken koord ligt je bestemming elders. Het is voorgekomen dat ik voor mensen gebeden heb, die dan na hun overlijden naar mij toe kwamen. Dan bid ik dat ze geleid mogen worden om hun bestemming te vinden. Dat ze naar mij komen, is een teken dat ze de weg kwijt zijn. Overigens maak ik dit maar heel sporadisch mee. Ik zie het ook niet als mijn taak overledenen te helpen. Daar zijn dienende geesten, engelen, voor.

Ik heb ook wel eens een uittreder op bezoek gehad. Daar heb ik een hekel aan. Ik vond het een inbreuk op mijn privacy.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 11:20:20 am door pyro »

Adinomis

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #25 Gepost op: januari 30, 2013, 12:25:40 pm »

quote:

pyro schreef op 30 januari 2013 om 11:19:

Bij een verbroken koord ligt je bestemming elders. Het is voorgekomen dat ik voor mensen gebeden heb, die dan na hun overlijden naar mij toe kwamen. Dan bid ik dat ze geleid mogen worden om hun bestemming te vinden. Dat ze naar mij komen, is een teken dat ze de weg kwijt zijn. Overigens maak ik dit maar heel sporadisch mee. Ik zie het ook niet als mijn taak overledenen te helpen. Daar zijn dienende geesten, engelen, voor.

Ik heb ook wel eens een uittreder op bezoek gehad. Daar heb ik een hekel aan. Ik vond het een inbreuk op mijn privacy.

Je kreeg bezoek van demonen. Pas maar op!

Dit heb ik even van een andere site geplukt:

In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God). Je kunt met deze twee machten in contact komen. Voor de Satan zijn daar veel mogelijkheden, voor God maar 1: Jezus Christus (zie bron) Uittreding is duidelijk geen manier om met God in contact te komen.

Als je geest je lichaam verlaat, heeft dat invloed op die geestenwereld. Het heeft vooral nut (dat woord gebruik je in je vraagstelling) voor de macht van de duisternis. Satan heeft maar 1 doel en dat is God van de troon stoten. Hij haat God en alles wat Hij gemaakt heeft. Jij bent naar Gods beeld gemaakt (bron 2 Genesis 1:260, dus hij haat jou ook.

Het is een wederkerige invloed. Dit soort occulte ervaringen zorgen voor een negatieve invloed op jou als persoon. Dat kan bewust of onbewust plaatsvinden. Meestal onbewust, zodat mensen die het hebben meegemaakt het zullen ontkennen. Maar dat het een slechte invloed is, moge duidelijk zijn. En het brengt je zeker niet dichter bij God.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 12:45:56 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

callista

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #26 Gepost op: januari 30, 2013, 12:31:36 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 januari 2013 om 12:25:
[...]

Je kreeg bezoek van demonen. Pas maar op!

Dit heb ik even van een andere site geplukt:
In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God)
etc.

van welke site?
graag een bronvermelding.

Adinomis

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #27 Gepost op: januari 30, 2013, 12:55:34 pm »

quote:

callista schreef op 30 januari 2013 om 12:31:
van welke site?
graag een bronvermelding.
Ik heb het bericht aangepast. Hier is ook een site die al die onderwerpen bekijkt van uit de bijbel.

quote:

Efeze 6:11   Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.

12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #28 Gepost op: januari 30, 2013, 01:18:28 pm »

quote:

pyro schreef op 30 januari 2013 om 11:19:
[...]

Bij een verbroken koord ligt je bestemming elders. Het is voorgekomen dat ik voor mensen gebeden heb, die dan na hun overlijden naar mij toe kwamen. Dan bid ik dat ze geleid mogen worden om hun bestemming te vinden. Dat ze naar mij komen, is een teken dat ze de weg kwijt zijn.

Mijn zwager heeft zoals de wereld dat onterecht noemt, ook een "gave". Hij kan met doden communiceren die hem opzoeken. Dit trachtte ook hij te combineren met christelijk geloof. Samen met hem ben ik in combinatie met veel gebed op zoek gegaan naar wat G-d daarover in de bijbel zegt.

Enkele feiten, G-d is zeer duidelijk:
1 Timoteüs 4
1 Maar  de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen  afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen,
2 door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten alsmet een brandijzer hebben toegeschroeid.

Daarbij leert de Schrift ons dat zielen die Christus toebehoren zelf de weg naar Hem kunnen vinden, we zullen de weg naar Hem weten.
Johannes 14
3 En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.
4 En waar Ik heen ga, weet u, en de weg weet u.

quote:

Overigens maak ik dit maar heel sporadisch mee. Ik zie het ook niet als mijn taak overledenen te helpen. Daar zijn dienende geesten, engelen, voor.

Engelen handelen niet uit zichzelf en doen niets zonder de nadrukkelijke opdracht van G-d.

Mijn zwager heeft inmiddels door dat het geen "gave" is maar een vloek. Hij heeft alle boeken, beelden en wat al niet meer vernietigd. Voor duizenden euro's, om de wil van de Heer hierin te doen. Zijn leven is nu meer gezegend dan het was.

Daarom zou ik je dringend willen adviseren Pyro, je hiermee niet in te laten.

G-d zegt namelijk dat het een gruwel is in Zijn ogen in Deuteronomium 18
11 die bezweringen doet, die een dodenbezweerder of een waarzegger raadpleegt, of die bij de doden onderzoek doet.
12 Want iedereen die zulke dingen doet, is een gruwel voor de HEERE. En vanwege deze gruweldaden verdrijft de HEERE, uw God, deze volken van voor uw ogen uit hun bezit.

callista

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #29 Gepost op: januari 30, 2013, 02:03:39 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 januari 2013 om 12:55:
[...]

Ik heb het bericht aangepast. Hier is ook een site die al die onderwerpen bekijkt van uit de bijbel.

[...]

dank je wel.
hoe dit onderwerp vanuit de bijbel wordt bezien vind ik eigenlijk niet zo relevant.
daar wordt hoofdzakelijk negatief over gesproken en/of afgewezen.
en gaat het hoofdzakelijk over de duivel en de demonen.....helaas.
en mede als een aanmoediging om je te bekeren.*

die eerste site bestaat uit antwoorden van reageerders op uittredingen van nog levenden en hun kijk daarop.

maar toch bedankt.
zal desondanks die site eens helemaal bekijken. :)

PS. * ik verwijs hierbij ook naar de reactie van learsi. ;(
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 02:07:04 pm door callista »