Auteur Topic: Begraven of cremeren  (gelezen 9575 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #30 Gepost op: januari 30, 2013, 08:01:40 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 januari 2013 om 12:25:
[...]
Je kreeg bezoek van demonen. Pas maar op!

Dit heb ik even van een andere site geplukt:

In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God). Je kunt met deze twee machten in contact komen. Voor de Satan zijn daar veel mogelijkheden, voor God maar 1: Jezus Christus (zie bron) Uittreding is duidelijk geen manier om met God in contact te komen.

Als je geest je lichaam verlaat, heeft dat invloed op die geestenwereld. Het heeft vooral nut (dat woord gebruik je in je vraagstelling) voor de macht van de duisternis. Satan heeft maar 1 doel en dat is God van de troon stoten. Hij haat God en alles wat Hij gemaakt heeft. Jij bent naar Gods beeld gemaakt (bron 2 Genesis 1:260, dus hij haat jou ook.

Het is een wederkerige invloed. Dit soort occulte ervaringen zorgen voor een negatieve invloed op jou als persoon. Dat kan bewust of onbewust plaatsvinden. Meestal onbewust, zodat mensen die het hebben meegemaakt het zullen ontkennen. Maar dat het een slechte invloed is, moge duidelijk zijn. En het brengt je zeker niet dichter bij God.

Op welke vraag de geciteerde site precies antwoord geeft weet ik niet, want de link doet het niet. [edit: de site is inmiddels weer online zie ik. Bevestigt wat ik al dacht (H) ]  
Uit het antwoord maak ik wel op dat het specifiek over uittreding gaat, met meer in het bijzonder uittreding als veronderstelde manier om nader tot God te komen.
Zodoende heeft je reactie dus alleen betrekking op het tweede deel van mijn bericht: "Ik heb ook wel eens een uittreder op bezoek gehad. Daar heb ik een hekel aan. Ik vond het een inbreuk op mijn privacy." Zoals gezegd, ik vond het geen leuke ervaring, maar werd wel beschermd tegen dat gegluur. Een kring van engelen om me heen.
Jouw mening dat ik bezoek kreeg van demonen, vind ik dan weer te ongenuanceerd. Ik heb Christenen meegemaakt die bij wijze van spreken achter elke bloempot meteen duiveltjes zagen. Die mensen lieten zich alleen maar bang maken. Want men kan zich de duisternis ook te belangrijk voorstellen, en daar maken we God niet groot mee.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 08:07:17 pm door pyro »

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #31 Gepost op: januari 30, 2013, 08:21:26 pm »

quote:

learsi schreef op 30 januari 2013 om 13:18:
[...]
Daarom zou ik je dringend willen adviseren Pyro, je hiermee [communiceren met doden] niet in te laten.

Dat ben ik met je eens learsi, ik houd me daar ook verre van.
Een overledene die nog met mij zou willen communiceren, is te laat. Dan kan ik hooguit nog bidden: Heer, geef hun rust. Dona eis requiem.
In de gevallen die ik genoemd heb, heb ik daarna ook nooit meer iets van die geesten gemerkt.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 08:21:40 pm door pyro »

learsi

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #32 Gepost op: januari 30, 2013, 08:25:53 pm »

quote:

pyro schreef op 30 januari 2013 om 20:21:
[...]

Dat ben ik met je eens learsi, ik houd me daar ook verre van.
Een overledene die nog met mij zou willen communiceren, is te laat. Dan kan ik hooguit nog bidden: Heer, geef hun rust. Dona eis requiem.
In de gevallen die ik genoemd heb, heb ik daarna ook nooit meer iets van die geesten gemerkt.
Ik ben echt blij dit te lezen !  :*)

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #33 Gepost op: januari 30, 2013, 09:10:07 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 januari 2013 om 12:25:
[...]Je kreeg bezoek van demonen. Pas maar op!

Dit heb ik even van een andere site geplukt:

In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God). Je kunt met deze twee machten in contact komen. Voor de Satan zijn daar veel mogelijkheden, voor God maar 1: Jezus Christus (zie bron) Uittreding is duidelijk geen manier om met God in contact te komen.

Als je geest je lichaam verlaat, heeft dat invloed op die geestenwereld. Het heeft vooral nut (dat woord gebruik je in je vraagstelling) voor de macht van de duisternis. Satan heeft maar 1 doel en dat is God van de troon stoten. Hij haat God en alles wat Hij gemaakt heeft. Jij bent naar Gods beeld gemaakt (bron 2 Genesis 1:260, dus hij haat jou ook.

Het is een wederkerige invloed. Dit soort occulte ervaringen zorgen voor een negatieve invloed op jou als persoon. Dat kan bewust of onbewust plaatsvinden. Meestal onbewust, zodat mensen die het hebben meegemaakt het zullen ontkennen. Maar dat het een slechte invloed is, moge duidelijk zijn. En het brengt je zeker niet dichter bij God.
Tja, een hoop mensen die zich enkel op de bijbel baseren, en zelf geen innerlijke ervaringen hebben, kletsen maar een eind weg alsof ze de wijsheid in pacht hebben en het allemaal precies weten. Maar als je zelf geen uittredingservaringen hebt, dan kun je hier echt niets zinnigs over zeggen.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 09:31:06 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #34 Gepost op: januari 30, 2013, 09:28:17 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 januari 2013 om 01:55:
@ je bedoelt de geesten die via een medium doorkomen? dat soort geesten ?

Nee, geestelijk entiteiten die mensen die uittredingen hebben zijn tegengekomen.

quote:

Dat is niet de overledene zelf die informatie doorgeeft, maar een overgebleven schaduw.

Wat versta je dan onder een schaduw. Het etherisch lichaam als zelfstandige eenheid? Of het lagere astrale lichaam als zelfstandige eenheid? Wat bedoel je precies?
Bij mijn uittredingen was ik zeker geen schaduw. Ik was simpelweg een mens buiten zijn stoffelijk lichaam, met dezelfde vermogens als bij aanwezigheid in het lichaam. En hetzelfde geldt ongetwijfeld voor de overledenen. Er zijn inderdaad ook, ik zeg nadrukkelijk "ook", entiteiten die men schaduw noemt of shadow people. Maar dat heeft dan meer betrekking op de manier waarop ze verschijnen. Wel is het zo dat deze schaduw-mensen vaak een negatief karakter hebben. Maar het betreft maar een kleine groep.

quote:

Bijna-dood ervaringen laat ik even buiten beschouwing. Nog nooit heeft een definitief
overleden ziel een intelligente verklaring afgelegd van zijn belevenissen in het gebied tussen  aarde en de ' hemel ' (zo zal ik t noemen hier).

Nou, dit is beslist niet waar. Zeker bij uittredingen kun je ontmoetingen hebben met dit soort overledenen.

quote:

Nou ja, op de Meesters na dan die kunnen gaan waar ze willen en/of nodig zijn.
Nou ja, de meesters zijn typisch een theosofie-mythe. Ik kan er niets over zeggen of ze echt bestaan. In ieder geval vond Krishnamurti ze niet relevant. Als je de leringen van Blavatski beschouwt als eigenlijk afkomstig van de meesters, dan moet de conclusie luiden dat ze (ook) een hoop onzin hebben beweerd.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 09:29:14 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #35 Gepost op: januari 31, 2013, 10:58:12 am »

quote:

Zolderworm schreef op 30 januari 2013 om 21:10:
[...]
Tja, een hoop mensen die zich enkel op de bijbel baseren, en zelf geen innerlijke ervaringen hebben, kletsen maar een eind weg alsof ze de wijsheid in pacht hebben en het allemaal precies weten. Maar als je zelf geen uittredingservaringen hebt, dan kun je hier echt niets zinnigs over zeggen.

Tja, als een redenatie begint in de trant van 'In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God).', dan hebben we meestal te maken met een christelijke richting die elke vorm van buitenchristelijke spiritualiteit veroordeelt als demonisch. Zo ook in dit geval.
Ik zelf kan me helemaal niet vinden in die richting, die voor zover ik kan beoordelen ook niet normatief is voor christelijke spiritualiteit.
Er zijn mij trouwens gevallen bekend van mensen die onder geestelijke begeleiding uittraden naar een hemelse of helse sfeer. Dat levert zeer boeiende getuigenissen op. Ik wil dus zeker niet beweren dat uittreden per definitie slecht is.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2013, 10:58:27 am door pyro »

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #36 Gepost op: februari 01, 2013, 01:49:17 pm »

quote:

pyro schreef op 31 januari 2013 om 10:58:
[...]

Tja, als een redenatie begint in de trant van 'In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God).', dan hebben we meestal te maken met een christelijke richting die elke vorm van buitenchristelijke spiritualiteit veroordeelt als demonisch. Zo ook in dit geval.
Ik zelf kan me helemaal niet vinden in die richting, die voor zover ik kan beoordelen ook niet normatief is voor christelijke spiritualiteit.
Er zijn mij trouwens gevallen bekend van mensen die onder geestelijke begeleiding uittraden naar een hemelse of helse sfeer. Dat levert zeer boeiende getuigenissen op. Ik wil dus zeker niet beweren dat uittreden per definitie slecht is.

Ja, bij een dergelijke extreem dualisme kun je op je klompen aanvoelen dat het niet kan kloppen. De werkelijkheid is nooit zo zwart-wit. Er zijn altijd nuances. En het is hier ook een beetje: onbekend maakt onbemind.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook echt af te raden om zomaar geesten op te gaan roepen. Dat leidt vrijwel altijd tot nare dingen. Het probleem is dan dat onervaren mensen hun lichaam beschikbaar gaan stellen aan alles en iedereen dat daar gebruik van wenst te maken. Dat is net als dat je op facebook zet dat je huis open is en iedereen die dat wil, er gebruik van kan maken. Dan weet je zeker dat je de slechtste mensen in je huis krijgt.
Dus in die zin is het ook wel een gegronde waarschuwing.
Maar als je een natuurlijke aanleg hebt om geesten waar te nemen, of een natuurlijke aanleg om uit treden, dan wordt het toch een ander verhaal. Er zijn inderdaad demonen in de onzichtbare wereld, en als je daarmee te maken krijgt, dan ben je er nog niet klaar mee. Maar er zijn vooral ook heel veel "gewone" geesten daar, of best vriendelijke wezens van niet-menselijke aard. Het is niet anders dan hier op Aarde. Ook hier zijn er gevaarlijke misdadigers. Maar er zijn ook een hoop aardige mensen. Wat dat betreft is er geen fundamenteel verschil.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 01:50:56 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #37 Gepost op: februari 04, 2013, 02:00:51 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 01 februari 2013 om 13:49:
[...]
Ja, bij een dergelijke extreem dualisme kun je op je klompen aanvoelen dat het niet kan kloppen. De werkelijkheid is nooit zo zwart-wit. Er zijn altijd nuances. En het is hier ook een beetje: onbekend maakt onbemind.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook echt af te raden om zomaar geesten op te gaan roepen. Dat leidt vrijwel altijd tot nare dingen. Het probleem is dan dat onervaren mensen hun lichaam beschikbaar gaan stellen aan alles en iedereen dat daar gebruik van wenst te maken. Dat is net als dat je op facebook zet dat je huis open is en iedereen die dat wil, er gebruik van kan maken. Dan weet je zeker dat je de slechtste mensen in je huis krijgt.
Dus in die zin is het ook wel een gegronde waarschuwing.
Maar als je een natuurlijke aanleg hebt om geesten waar te nemen, of een natuurlijke aanleg om uit treden, dan wordt het toch een ander verhaal. Er zijn inderdaad demonen in de onzichtbare wereld, en als je daarmee te maken krijgt, dan ben je er nog niet klaar mee. Maar er zijn vooral ook heel veel "gewone" geesten daar, of best vriendelijke wezens van niet-menselijke aard. Het is niet anders dan hier op Aarde. Ook hier zijn er gevaarlijke misdadigers. Maar er zijn ook een hoop aardige mensen. Wat dat betreft is er geen fundamenteel verschil.

Het onzichtbare geestenrijk dat jij schetst verschilt wel van de christelijke visie op het hiernamaals. Daarin heb je wel het fundamentele onderscheid dat je goed en kwaad niet meer door elkaar hebt. De sferen van de hemel zijn niet toegankelijk voor demonen en boze geesten.
Ik denk in dit verband aan wat in Johannes 3:19 staat: 'Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.'
Om die reden gaan mensen ook na hun overlijden liever niet naar het Licht, voor zover ik kan beoordelen.
Overigens heb ik zelf iets mogen ervaren van de sferen van de hemel en de hel. Ik praat dus niet met je over deze dingen zonder besef van de realiteit ervan.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 02:10:51 pm door pyro »

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #38 Gepost op: februari 04, 2013, 04:38:42 pm »

quote:

pyro schreef op 04 februari 2013 om 14:00:
[...]
Het onzichtbare geestenrijk dat jij schetst verschilt wel van de christelijke visie op het hiernamaals. Daarin heb je wel het fundamentele onderscheid dat je goed en kwaad niet meer door elkaar hebt. De sferen van de hemel zijn niet toegankelijk voor demonen en boze geesten.

In het christelijk geloof vergeet men, volgens mij, de tussengebieden, waar dus feitelijk iedereen kan komen, net als op Aarde. Daarnaast zijn er volgens mij uitgebreide gebieden waar niet iedereen kan komen, maar alleen wezens wiens mentaliteit of staat van zijn overeenkomt met de algemene mentaliteit of staat van zijn van het betreffende gebied. Dan kun je inderdaad spreken van hemelsferen, al hebben christenen het liever over 'de' hemel. Maar het is dan beter te spreken van de hemelen.
Op die manier zijn er dan ook hellesferen, waar meer verheven geesten weliswaar wel kunnen komen (omgekeerd niet), maar waar zij alleen komen als er daar werk te doen is, bijvoorbeeld als ze er iemand moeten weghalen die er feitelijk niet thuishoort.

quote:

Ik denk in dit verband aan wat in Johannes 3:19 staat: 'Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.'
Om die reden gaan mensen ook na hun overlijden liever niet naar het Licht, voor zover ik kan beoordelen.

Persoonlijk denk ik dat deze uitspraak veeleer betrekking heeft op de wedergeboorte, die in mijn ogen een natuuroverstijgende (d.w.z. de zonde overstijgende) transformatie is. Het slaat dan niet op de weg van de mens na de dood naar de hemelen. Het licht is dan de transformerende kracht van Christus en de duisternis is de overheersende kracht van de natuur = de staat van zondig zijn. De mensen zijn tot die staat gevallen, omdat zij de duisternis liever hadden dan het licht. Dus waren hun werken boos totdat de wedergeboorte kwam. Maar de wedergeboorte staat niet gelijk aan het verblijf in de hemel. Het verblijf in de hemel en de zijnsstaat na de wedergeboorte zijn m.i. twee totaal verschillende dingen.

quote:

Overigens heb ik zelf iets mogen ervaren van de sferen van de hemel en de hel. Ik praat dus niet met je over deze dingen zonder besef van de realiteit ervan.
Oké.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 04:41:28 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #39 Gepost op: februari 05, 2013, 10:06:54 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 04 februari 2013 om 16:38:
[...]
In het christelijk geloof vergeet men, volgens mij, de tussengebieden, waar dus feitelijk iedereen kan komen, net als op Aarde. Daarnaast zijn er volgens mij uitgebreide gebieden waar niet iedereen kan komen, maar alleen wezens wiens mentaliteit of staat van zijn overeenkomt met de algemene mentaliteit of staat van zijn van het betreffende gebied. Dan kun je inderdaad spreken van hemelsferen, al hebben christenen het liever over 'de' hemel. Maar het is dan beter te spreken van de hemelen.
Christenen onderscheiden meerdere gebieden, zo is in 2 Cor. 11 sprake van een mens die 'in eenheid met Christus is meegevoerd tot in de derde hemel'. Je kunt spreken van 'de hemel' als verzamelnaam van gebieden die toch ook wel alles met elkaar te maken hebben. In het Christelijke geloof worden de tussengebieden niet relevant gevonden, en met reden wil ik opmerken. Wat zou je van geesten willen vragen als God al Zijn Heilige Geest heeft gegeven.

quote:

Op die manier zijn er dan ook hellesferen, waar meer verheven geesten weliswaar wel kunnen komen (omgekeerd niet), maar waar zij alleen komen als er daar werk te doen is, bijvoorbeeld als ze er iemand moeten weghalen die er feitelijk niet thuishoort.
Niet thuishoort? De staat van zijn komt overeen, anders is zo'n geest daar niet. Wel heb ik begrepen dat in de hel Gods engelen kunnen zijn om te verhinderen dat de boze geesten elkaar teveel kwellen, en de vastgestelde grenzen  overschreden zouden worden.

quote:

[...]
Persoonlijk denk ik dat deze uitspraak [Joh 3 over mensen die de duisternis liever gehad hebben dan het licht] veeleer betrekking heeft op de wedergeboorte, die in mijn ogen een natuuroverstijgende (d.w.z. de zonde overstijgende) transformatie is. Het slaat dan niet op de weg van de mens na de dood naar de hemelen. Het licht is dan de transformerende kracht van Christus en de duisternis is de overheersende kracht van de natuur = de staat van zondig zijn. De mensen zijn tot die staat gevallen, omdat zij de duisternis liever hadden dan het licht. Dus waren hun werken boos totdat de wedergeboorte kwam. Maar de wedergeboorte staat niet gelijk aan het verblijf in de hemel. Het verblijf in de hemel en de zijnsstaat na de wedergeboorte zijn m.i. twee totaal verschillende dingen.
De zijnsstaat van een wedergeboren mens komt overeen met de hemelse staat, tenminste in de christelijke betekenis van wedergeboorte. Waarbij ik niet zeker weet of 'zijnsstaat' het juiste woord is. In Christelijk perspectief bekeer je je van de macht van de zonde, word je verlost door de kracht van Christus. Dan behoor je ook tijdens je aardse leven al helemaal toe aan God. En zal je na je aardse leven dan ook niets liever willen dan naar het Licht van God gaan. Dit alles is als genade gegeven; vanuit de eigen menselijke zijnsstaat blijven God en hemel ontoegankelijk.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2013, 10:12:27 pm door pyro »

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #40 Gepost op: februari 07, 2013, 05:29:33 pm »

quote:

pyro schreef op 05 februari 2013 om 22:06:
[...]
Christenen onderscheiden meerdere gebieden, zo is in 2 Cor. 11 sprake van een mens die 'in eenheid met Christus is meegevoerd tot in de derde hemel'. Je kunt spreken van 'de hemel' als verzamelnaam van gebieden die toch ook wel alles met elkaar te maken hebben. In het christelijke geloof worden de tussengebieden niet relevant gevonden, en met reden wil ik opmerken. Wat zou je van geesten willen vragen als God al Zijn Heilige Geest heeft gegeven.

Of tussengebieden relevant zijn is net zoiets als de vraag of op deze aarde moerassen relevant zijn, of heidevelden. Ze zijn er gewoon en spelen beslist een rol in het grote geheel. Zelfs het christen zijn vrijwaart je niet van een verblijf in de tussengebieden, Bovendien zien we op Aarde zeer veel invloeden vanuit de tussengebieden. Dus daarom zijn ze zeker belangrijk in ons leven.

quote:

Niet thuishoort? De staat van zijn komt overeen, anders is zo'n geest daar niet. Wel heb ik begrepen dat in de hel Gods engelen kunnen zijn om te verhinderen dat de boze geesten elkaar teveel kwellen, en de vastgestelde grenzen overschreden zouden worden.

Nou, dat laatste geloof ik niet echt. Maar het komt voor dat 'betere' geesten zich in een 'slechter' gebied bevinden, omdat ze daar door slechte geesten worden vastgehouden. Dit is vooral het gevolg van het feit dat deze 'betere' geesten zich niet bewust zijn van het feit dat ze overleden en zich niet bewust van het feit dat ze weg zouden kunnen als ze dat zouden willen. Soms moeten ze zich daarvan bewust gemaakt worden, om zichzelf te kunnen bevrijden en naar hun eigen gebied te kunnen gaan.

quote:

De zijnsstaat van een wedergeboren mens komt overeen met de hemelse staat, tenminste in de christelijke betekenis van wedergeboorte.

Dat hangt er maar helemaal vanaf over welk christendom je het hebt: het exoterische of het esoterische christendom.

quote:

Waarbij ik niet zeker weet of 'zijnsstaat' het juiste woord is. In Christelijk perspectief bekeer je je van de macht van de zonde, word je verlost door de kracht van Christus. Dan behoor je ook tijdens je aardse leven al helemaal toe aan God. En zal je na je aardse leven dan ook niets liever willen dan naar het Licht van God gaan. Dit alles is als genade gegeven; vanuit de eigen menselijke zijnsstaat blijven God en hemel ontoegankelijk.
Volgens het esoterisch christendom verandert je zijnsstaat, een proces dat al aanvangt tijdens het leven op Aarde. Verlossing van de zonde is dan verlossing van de neiging om te zondigen, omdat je in een andere zijnsstaat bent getreden onder invloed van de transformerende kracht van Christus.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2013, 05:30:48 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

pyro

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2013, 12:58:16 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 07 februari 2013 om 17:29:
[...]
Of tussengebieden relevant zijn is net zoiets als de vraag of op deze aarde moerassen relevant zijn, of heidevelden. Ze zijn er gewoon en spelen beslist een rol in het grote geheel. Zelfs het christen zijn vrijwaart je niet van een verblijf in de tussengebieden, Bovendien zien we op Aarde zeer veel invloeden vanuit de tussengebieden. Dus daarom zijn ze zeker belangrijk in ons leven.

Een keer toen ik bad voor een ernstig zieke mede christen, zag ik dat hij in een duisternis zat die hem benauwde en waarvan hij wist dat hij daar niet thuis hoorde. Daarna zag hij twee lichtende gestalten en daar is hij toen mee meegegaan, omhoog en uit het zicht. De hulp van deze engelen was voor deze broeder een bron van grote vreugde omdat hij begreep dat ze hem naar de hemel zouden begeleiden.
Later hoorde ik dat hij overleden was toen ik voor hem had gebeden. In feite had ik op dat moment natuurlijk al gezien wat daarop is gevolgd.

Als Christen ben je niet als een onbewuste in een tussengebied na je dood. Omdat je tijdens je leven het Licht van God al hebt leren kennen, weet je dat je niet in zo'n gebied thuis hoort. Maar uit zichzelf, op eigen kracht kan niemand naar de hemel toe, ook een Christen niet. God haalt ons thuis.

quote:

[engelen stellen grenzen aan de machten van het kwaad, zelfs in de hel]
Nou, dat laatste geloof ik niet echt. Maar het komt voor dat 'betere' geesten zich in een 'slechter' gebied bevinden, omdat ze daar door slechte geesten worden vastgehouden. Dit is vooral het gevolg van het feit dat deze 'betere' geesten zich niet bewust zijn van het feit dat ze overleden en zich niet bewust van het feit dat ze weg zouden kunnen als ze dat zouden willen. Soms moeten ze zich daarvan bewust gemaakt worden, om zichzelf te kunnen bevrijden en naar hun eigen gebied te kunnen gaan.

Engelen hebben taken die zich kunnen uitstrekken tot de tussengebieden en zelfs tot de hel, zo mag ik dat wel stellen geloof ik.
In een tussengebied kan een engel mogelijk helpen bij bewustwording, maar of we ons tijdens dit leven hebben bekeerd tot het Licht van God en overeenkomstig ernaar hebben geleefd, dat bepaalt onze uiteindelijke bestemming.

quote:

[de Christelijke betekenis van wedergeboorte]
Dat hangt er maar helemaal vanaf over welk christendom je het hebt: het exoterische of het esoterische christendom.
Er is natuurlijk maar 1 Christendom: het ware Christendom in navolging van het  evangelie van Jezus Christus.

quote:

Volgens het esoterisch christendom verandert je zijnsstaat, een proces dat al aanvangt tijdens het leven op Aarde. Verlossing van de zonde is dan verlossing van de neiging om te zondigen, omdat je in een andere zijnsstaat bent getreden onder invloed van de transformerende kracht van Christus.

Volgens de oosterse (van oorsprong hindoestaanse) filosofie zit in ieder mens een universeel onsterfelijk iets dat ieder mens uiteindelijk verandert tot het ultieme eeuwige.
Je zou de begrippen uit de oosterse filosofie kunnen vervangen door christelijke termen, dat veronderstelde universele onsterfelijke iets noem je 'Christus' en de verandering 'wedergeboorte'. Dat kun je dan als 'esoterisch christendom' betitelen, maar het blijft gewoon dezelfde oosterse filosofie alleen vermomd in christelijke termen.

Ik houd er niet van als de christelijke termen op die manier worden gebruikt. Ik vind het misleidend om over 'christendom' te spreken waar in werkelijkheid universalisme wordt bedoeld.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2013, 01:00:35 pm door pyro »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #42 Gepost op: februari 10, 2013, 02:30:44 am »
Ik denk dat het met het lichaam na het overlijden is zoals  Ozombi in deze topic:  Koninkrijk van God beschrijft over het brood en andere materiële dingen die men direct uit de kosmos kan betrekken.

Het maakt naar mijn idee dan ook niet uit of men begraven wordt of gecremeerd. Ik denk dat als men in Christus is, dat men met het lichaam hetzelfde kan doen als Jezus deed met het brood en de vissen.  En als men dat niet is, dan kan men dat niet. Ongeacht of men is begraven of is gecremeerd.

Sorry als ik dit  volgens moderators misschien (ik dek me maar even in) niet voldoende bijbels onderbouw, ik ben daar niet zo heel erg goed in.  Dit omdat ik mijn geloofskennis voornamelijk uit ervaring heb gekregen en daar later de bijbelkennis bij op heb gedaan. Maar mijn theologische kennis reikt nog niet ver genoeg om het bijbels te kunnen beargumenteren, bovendien ben ik verbaal niet zo sterk.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2013, 02:45:13 am door Droppy »
....easy does it....

Zolderworm

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #43 Gepost op: februari 11, 2013, 11:27:52 am »

quote:

pyro schreef op 09 februari 2013 om 12:58:
[...]
Een keer toen ik bad voor een ernstig zieke mede christen, zag ik dat hij in een duisternis zat die hem benauwde en waarvan hij wist dat hij daar niet thuis hoorde. Daarna zag hij twee lichtende gestalten en daar is hij toen mee meegegaan, omhoog en uit het zicht. De hulp van deze engelen was voor deze broeder een bron van grote vreugde omdat hij begreep dat ze hem naar de hemel zouden begeleiden.
Later hoorde ik dat hij overleden was toen ik voor hem had gebeden. In feite had ik op dat moment natuurlijk al gezien wat daarop is gevolgd.

Ja, precies, dat is wat ook ik bedoel. Maar bij sommigen gebeurt dit niet bij de dood. Deze moeten later uit de duisternis worden gehaald.

quote:

Als Christen ben je niet als een onbewuste in een tussengebied na je dood. Omdat je tijdens je leven het Licht van God al hebt leren kennen, weet je dat je niet in zo'n gebied thuis hoort. Maar uit zichzelf, op eigen kracht kan niemand naar de hemel toe, ook een Christen niet. God haalt ons thuis.

Dit is beslist niet juist. Zelfs tijdens het leven, tijdens uittredingen, kun je naar een hemelgebied gaan. Je hebt daar echt geen hulp bij nodig. Maar het is wel zo dat velen door familieleden en andere geliefden worden opgehaald.
Maar ik denk inderdaad wel dat vrijwel alle christenen worden gehaald, al blijft naar mijn idee vrijwel iedereen nog een paar dagen hier om afscheid te nemen van het aardse leven. Maar er zijn uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld sommige mensen die zelfmoord plegen. Of mensen die in een huis worden vastgehouden. Of die zo plotseling overlijden, bijvoorbeeld bij een ongeluk, dat ze niet eens beseffen dat ze overleden zijn. En volgens mij geldt dat ook voor sommige christenen. Zoals gezegd komt dat vaak omdat ze eenvoudigweg niet beseffen dat ze overleden zijn, christen of niet. Maar uiteindelijk komt dit allemaal wel goed, denk ik.

quote:

Engelen hebben taken die zich kunnen uitstrekken tot de tussengebieden en zelfs tot de hel, zo mag ik dat wel stellen geloof ik.
In een tussengebied kan een engel mogelijk helpen bij bewustwording, maar of we ons tijdens dit leven hebben bekeerd tot het Licht van God en overeenkomstig ernaar hebben geleefd, dat bepaalt onze uiteindelijke bestemming.

Zo strikt zie ik het niet. Het hangt er, volgens mij, meer van af in welke gemeenschap je je tijdens dit leven thuis hebt gevoeld. Het is mijn stellige overtuiging dat iedereen op den duur naar een hemelssfeer gaat, welk geloof of ongeloof men ook heeft. Met religie heeft dit op zich niet zoveel te maken. Het is, volgens mij, juist de grote vergissing van de meeste christenen om het hiernamaals in te delen in zoiets als een hemel en een hel (of wellicht meerdere hemelen en hellen), en vervolgens te denken dat je per se christelijk geleefd moeten hebben om naar de hemel te gaan. Waarschijnlijk zijn er in de hemelsferen gebieden naar geloof, zoiets als bijvoorbeeld een katholieke hemel, of een hemel van de katholieken. Maar die is er alleen omdat katholieken het idee hebben dat ze naar een hemel gaan waar het er katholiek aan toe gaat, of omdat ze zijn ingebed in een katholieke gemeenschap. Maar na de dood kom je als mens altijd ergens terecht naar je mentaliteit. En als je mentaliteit goed is, ongeacht of je gelovig bent of niet, dan kom je in een hemelsfeer. Dat is althans wat de vele uittreders ons vertellen.

quote:

Er is natuurlijk maar 1 Christendom: het ware Christendom in navolging van het evangelie van Jezus Christus.

Nee, er is een esoterisch christendom en een exoterisch christendom. Alleen weten de meeste exoterische christenen niet eens dat er ook een esoterisch christendom is. Dat komt vooral omdat het esoterisch christendom in de beginjaren zo fel en rigoureus door het exoterische christendom bestreden is, dat het bijna werd uitgeroeid. En wat er van overbleef, ging ondergronds.

quote:

Volgens de oosterse (van oorsprong hindoestaanse) filosofie zit in ieder mens een universeel onsterfelijk iets dat ieder mens uiteindelijk verandert tot het ultieme eeuwige.
Je zou de begrippen uit de oosterse filosofie kunnen vervangen door christelijke termen, dat veronderstelde universele onsterfelijke iets noem je 'Christus' en de verandering 'wedergeboorte'. Dat kun je dan als 'esoterisch christendom' betitelen, maar het blijft gewoon dezelfde oosterse filosofie alleen vermomd in christelijke termen.

Het hindoestaanse geloof op zich is voor negentig procent iets anders dan het esoterisch christendom. Maar je zou wel een vergelijkend onderzoek kunnen doen. Niet het onsterfelijke iets noem je dan de Christus, maar de kracht of werkzaamheid die de transformatie bewerkstelligt. Of het esoterisch christendom het hindoeïsme is vermomd in christelijk termen kun je alleen nagaan als je de geschiedenis kent. Je kunt ook zeggen dat het een waarheid is die in verschillende delen van de wereld, in wisselende begrippen, gevangen telkens opnieuw opduikt. En dat spreekt voor zich als het om een waarheid gaat.

quote:

Ik houd er niet van als de christelijke termen op die manier worden gebruikt. Ik vind het misleidend om over 'christendom' te spreken waar in werkelijkheid universalisme wordt bedoeld.
Nee, in werkelijkheid bedoel je het esoterisch christendom. Het esoterisch christendom is geen verkapt hindoeïsme. Het is gewoon het esoterisch christendom. En dat bedoel je. Als het esoterisch christendom universalisme zou zijn, dan toont dat des te meer aan dat het esoterisch christendom het bij het juiste eind heeft.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2013, 11:35:08 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #44 Gepost op: februari 11, 2013, 11:38:30 am »

quote:

Droppy schreef op 10 februari 2013 om 02:30:
Ik denk dat het met het lichaam na het overlijden is zoals  Ozombi in deze topic:  [NOHTML]Koninkrijk van God beschrijft over het brood en andere materiële dingen die men direct uit de kosmos kan betrekken.

Het maakt naar mijn idee dan ook niet uit of men begraven wordt of gecremeerd. Ik denk dat als men in Christus is, dat men met het lichaam hetzelfde kan doen als Jezus deed met het brood en de vissen.  En als men dat niet is, dan kan men dat niet. Ongeacht of men is begraven of is gecremeerd.

Sorry als ik dit  volgens moderators misschien (ik dek me maar even in) niet voldoende bijbels onderbouw, ik ben daar niet zo heel erg goed in.  Dit omdat ik mijn geloofskennis voornamelijk uit ervaring heb gekregen en daar later de bijbelkennis bij op heb gedaan. Maar mijn theologische kennis reikt nog niet ver genoeg om het bijbels te kunnen beargumenteren, bovendien ben ik verbaal niet zo sterk.
Toch laat de Schrift in heel veel verzen zien waarom cremeren niet kan, het is echt onbijbels en heidens om dat te doen.