Auteur Topic: Hoe zit het met dopen en met de kinderdoop?  (gelezen 13498 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Hoe zit het met dopen en met de kinderdoop?
« Gepost op: januari 22, 2013, 06:55:50 pm »

Niet de eerste keer is het, dat we over de doop spreken op dit forum, maar ik zie dingen opduiken in topics die daar off-topic zijn, dus laten we opnieuw een topic hebben voor de kwesties rond dopen.

Om te starten haal ik even wat post uit een ander topic:

quote:

HarryK schreef op 22 januari 2013 om 00:20 (aan learsi):
(...)
Ik stelde de vraag of ik goed heb gelezen dat iemand vanuit de bijbel kan aantonen dat de kinderdoop een dwaalleer is.
Want: bestrijden dat in de bijbel iets staat over de kinderdoop is niet hetzelfde als aantonen dat kinderdoop een dwaalleer is.
(terzijde: je spreekt jezelf weer tegen: als in de bijbel niets staat over de kinderdoop, kun je dus ook niet vanuit de bijbel onderbouwen dat kinderdoop een dwaalleer is.)
(...)

quote:

nicodemus schreef op 22 januari 2013 om 18:12:
[...]

De kinderdoop is buitenbijbels!
Je scheept een kind op, met een daad, die het kind zelf niet kan maken.
De Doop is een voorbeeld in Christus! Aangezien een kind niet zelf kan kiezen, is het dus FOUT om de 'opname in de gemeente' als 'een' doop te betitelen!
Kinderdoop is heidens het komt alelen in de RKK voor! En dié is FOUT, tot en met!

De doop
In de doop belijden wij ons geloof in de dood en opstanding van Jezus Christus en betuigen onze dood voor de zonde en ons voornemen in nieuwheid des levens te wandelen.
Zo erkennen wij Christus als Heer en Heiland, worden zijn volk en worden wij door zijn kerk als leden aanvaard.
De doop is een zinnebeeld van onze verbondenheid met Christus, de vergeving van onze zonden en ons ontvangen van de heilige Geest.

De doop vindt plaats door onderdompeling in water en op de belijdenis van het geloof in Jezus en blijk van berouw.
Hij volgt op onderricht vanuit de heilige schrift en aanvaarding van de bijbelse leer.
(Rom. 6:1-6; Kol. 2:12, 13; Hand. 16:30-33; 22:16; 2:38; Mat. 28:19, 20.)

En daaropm (al) is dus kinder 'doop' helemaal FOUT en MISLEIDEND!

Hartelijke groet

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2013, 07:00:44 pm »
@ nicodemus

Dat de kinderdoop uitsluitend bij de RKK voorkomt is simpelweg foutieve informatie.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2013, 07:29:32 pm »
Het is toch een doop: in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2013, 08:08:15 pm »

quote:

nicodemus schreef op 22 januari 2013 om 18:12:
De kinderdoop is buitenbijbels!
Je scheept een kind op, met een daad, die het kind zelf niet kan maken.
De redding van de wereld is ook niet een daad die een mens kan maken. In de Bijbel is sprake van één doop. Het is de opdracht aan de apostelen en in navolging daarvan aan de kerk om te dopen.

quote:

De Doop is een voorbeeld in Christus! Aangezien een kind niet zelf kan kiezen, is het dus FOUT om de 'opname in de gemeente' als 'een' doop te betitelen!
Wie heeft er dan wel zelf gekozen?

quote:

De doop
In de doop belijden wij ons geloof in de dood en opstanding van Jezus Christus en betuigen onze dood voor de zonde en ons voornemen in nieuwheid des levens te wandelen.
In de doop belijden wij...Is de doop een belijdenis? Van wie dan? De doop beeldt inderdaad uit wat hier boven staat, maar voor wie?

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2013, 08:51:08 pm »
Hallo Pjotr,

Lees nu nog eens:

De doop

quote:

Zo erkennen wij Christus als Heer en Heiland, worden zijn volk en worden wij door zijn kerk als leden aanvaard.
De doop is een zinnebeeld van onze verbondenheid met Christus, de vergeving van onze zonden en ons ontvangen van de heilige Geest.

De doop vindt plaats door onderdompeling in water en op de belijdenis van het geloof in Jezus en blijk van berouw.
Hij volgt op onderricht vanuit de heilige schrift en aanvaarding van de bijbelse leer.
(Rom. 6:1-6; Kol. 2:12, 13; Hand. 16:30-33; 22:16; 2:38; Mat. 28:19, 20.)
Houdt een inwijdingsdienst voor een zuigeling, of laat het opnemen in de gemeente. Dat is volgens de Bijbel, waar Jezus zegt; laat de kinderen tot Mij komen. Nergens zegt de Bijbel dat mensen onvoorbereid het doopwater in moeten gaan.  http://www.gotquestions.o...doop-zuigelingendoop.html

Interessant!

Ik denk niet dat wij de Bijbel naar onze hand moeten zetten. dat leidt alleen maar tot misvattingen! Trouwens de kritiek op de kinderdoop is er altijd geweest!
De RKK is niet de enige, inderdaad, die de kinderdoop toepast.
Des te meer moeten geloofsgemeenschappen er eens over na denken, welke (moeder-) kerk ze in het voorbeeld, dan navolgen. Net zoals met de Paas- of Pinksterkaars zwaaien, dat een uitermate RK traditie is. Mensen beseffen niet hoe zij de RKK Staat alle eer bewijzen, door heidense gewoonten over te nemen; alsof ze van de Allerhoogste zijn!

Hartelijke groet

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2013, 08:54:49 pm »
ik word nu al doodziek van dit topic, ik doe in ieder geval niet mee

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2013, 08:59:52 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 januari 2013 om 20:54:
offtopic:Ik doe met je mee in het niet meedoen.
De toon is nu al zeer vijandig te noemen waardoor de sfeer ook niet echt jofel is.
Mail me maar als je wat wilt weten

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2013, 09:24:03 pm »

quote:

Je tekst verandert niet door het "ontvetten". Ik heb het wel gelezen.
De Bijbel zegt: één doop, bijvoorbeeld in Ef 4: 4-6:

quote:

Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, één Heer, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.
Maar de doop is geworden tot een splijtzwam. Waarom? Omdat men de dopeling in het middelpunt zet. De dopeling is echter passief tijdens de handeling. Zelf kiezen is niet aan de orde. Als de doop al een belijdenis genoemd kan worden, dan is het in de eerste plaats de belijdenis van degenen die de doop bedienen. De doop is een teken niet alleen voor gelovigen, maar (juist) ook voor ongelovigen. Daarom is de doop een publieke gelegenheid.

Over wie er gedoopt wordt, moet niet zo krampachtig worden gedaan. Het gaat erom wat er wordt uitgebeeld. Het uitgebeelde wordt niet aangetast als een kind (zuigeling) de doop ondergaat, maar wel als iemand die duidelijk onbekeerd is zou worden gedoopt. In Christus zijn we meer dan overwinnaars. We hebben de hele wereld te dopen. Dat kunnen we beter te veel dan te weinig doen. Waarom zouden wij zuinig zijn met genade waar er een overvloed aan genade is?

quote:

De toon is nu al zeer vijandig te noemen waardoor de sfeer ook niet echt jofel is.
Heb ik iets gemist?
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2013, 09:27:10 pm door pjotr »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2013, 09:46:24 pm »
offtopic:pjotr: "Kinderdoop is heidens het komt alelen in de RKK voor! En dié is FOUT, tot en met!" dat soort gedoe
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2013, 09:46:44 pm door Riemer Lap »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 22, 2013, 10:02:16 pm »

quote:

pjotr schreef op 22 januari 2013 om 21:24:

quote:

Riemer Lap schreef op 22 januari 2013 om 20:59:

quote:

grondig christelijk schreef op 22 januari 2013 om 20:54:

offtopic:
Ik doe met je mee in het niet meedoen.
Heb ik iets gemist?
In zekere zin. We hebben hier al ervaring met vreemd roepen over de "RKK Staat" en het dreigt weer die kant op te gaan.

quote:

nicodemus schreef op 22 januari 2013 om 20:51:
(...)
Ik denk niet dat wij de Bijbel naar onze hand moeten zetten. dat leidt alleen maar tot misvattingen! Trouwens de kritiek op de kinderdoop is er altijd geweest!
De RKK is niet de enige, inderdaad, die de kinderdoop toepast.
Des te meer moeten geloofsgemeenschappen er eens over na denken, welke (moeder-) kerk ze in het voorbeeld, dan navolgen. Net zoals met de Paas- of Pinksterkaars zwaaien, dat een uitermate RK traditie is. Mensen beseffen niet hoe zij de RKK Staat alle eer bewijzen, door heidense gewoonten over te nemen; alsof ze van de Allerhoogste zijn!
@ nicodemus

Gaarne niet dit topic gebruiken voor een aanval op de RKK of "RKK Staat" (wat je met dat laatste ook bedoelen moge).
Wees je ook ervan bewust dat je hier te gast bent bij de GKv en dat weliswaar hier eenieder welkom is, maar dat het als een goede gewoonte geldt om respectvol de zaken naar voren te brengen en eventueel te verdedigen. Zeker wanneer de mening afwijkend is van wat bij de gastgever overwegend gebruikelijk is, vraagt dat een weloverwogen en niet een negatief-emotionele woordkeus.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 22, 2013, 11:08:00 pm »
Bij het denken over de doop wil ik altijd eerst duidelijk aangeven dat ik weliswaar geloof dat de kinderdoop voluit bijbels is, maar dat dat niet betekent dat ik tegen de volwassenendoop zou zijn.
Volwassenendoop is voor mij geen issue; het is een 100% bijbels gegeven. Iemand die zich bekeert en zijn/haar geloof in Jezus als Messias belijdt, mag/kan/moet gedoopt worden.

Maar goed, de kinderdoop.
God heeft in Abraham beloften gegeven dat alle volken in hem gezegend worden.
(Genesis 18:18, Genesis 22:18, Genesis 26:4, Galaten 3:7-9).
Dat gebeurt "in Christus" (in "het" Nageslacht van Abraham - Gal. 3:16).

Tijdens het laatste avondmaal stelt Jezus een nieuw verbond in.
Zie Mattheüs 26:26-28 "(26) En terwijl zij aten, nam Jezus het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.
(27) Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit,
(28) want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden."

Een belangrijk schriftgedeelte dat gaat over het nieuwe verbond, is Hebreeën 8 en 9.
Voor mij nu is het kernvers Hebr. 9:15:
"En daarom is Hij de Middelaar van het nieuwe verbond, opdat, nu de dood heeft plaatsgevonden tot verzoening van de overtredingen die er onder het eerste verbond waren, de geroepenen de belofte van de eeuwige erfenis ontvangen."

Wij, als christenen, leven nu in "het tweede verbond met God".
Horen onze kinderen, de kinderen van de gelovigen, ook bij dat verbond?
Twee teksten:
Hand. 2:39 - "Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal."
De belofte is ook voor de kinderen.
Niet "nageslacht", niet "voor uw kinderen, ten minste, als ze gaan geloven". Nee, u en uw "kinderen".
En 1 Kor. 7:10-16, waar het gaat over echtscheiding, maar er staat een heel belangrijke opmerking over de kinderen.
Vers 14: "Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig."
Kinderen zijn geheiligd in hun ouders.
Het "heilig" zijn is altijd een term die in relatie met God wordt gebruikt.

Ik concludeer tot dusverre, zonder het al over de kinderdoop te hebben gehad:
- wij leven in een nieuw verbond met God, in Christus.
- dat onze kinderen ook tot dat verbond horen.

Ik heb het nu nog niet gehad over de (kinder)doop als teken van het verbond.
Daar kom ik hierna aan toe.
Maar eerst wil ik graag weten of we het hierover eens zijn of niet, of dat er nog nuttige aanvullingen zijn.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2013, 12:16:21 am »

quote:

HarryK schreef op 22 januari 2013 om 23:08:
Bij het denken over de doop wil ik altijd eerst duidelijk aangeven dat ik weliswaar geloof dat de kinderdoop voluit bijbels is, maar dat dat niet betekent dat ik tegen de volwassenendoop zou zijn.
Volwassenendoop is voor mij geen issue; het is een 100% bijbels gegeven. Iemand die zich bekeert en zijn/haar geloof in Jezus als Messias belijdt, mag/kan/moet gedoopt worden.

Maar goed, de kinderdoop.
God heeft in Abraham beloften gegeven dat alle volken in hem gezegend worden.
(Genesis 18:18, Genesis 22:18, Genesis 26:4, Galaten 3:7-9).
Dat gebeurt "in Christus" (in "het" Nageslacht van Abraham - Gal. 3:16).

Tijdens het laatste avondmaal stelt Jezus een nieuw verbond in.
Zie Mattheüs 26:26-28 "(26) En terwijl zij aten, nam Jezus het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.
(27) Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit,
(28) want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden."

Een belangrijk schriftgedeelte dat gaat over het nieuwe verbond, is Hebreeën 8 en 9.
Voor mij nu is het kernvers Hebr. 9:15:
"En daarom is Hij de Middelaar van het nieuwe verbond, opdat, nu de dood heeft plaatsgevonden tot verzoening van de overtredingen die er onder het eerste verbond waren, de geroepenen de belofte van de eeuwige erfenis ontvangen."

Wij, als christenen, leven nu in "het tweede verbond met God".
Horen onze kinderen, de kinderen van de gelovigen, ook bij dat verbond?
Twee teksten:
Hand. 2:39 - "Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal."
De belofte is ook voor de kinderen.
Niet "nageslacht", niet "voor uw kinderen, ten minste, als ze gaan geloven". Nee, u en uw "kinderen".
En 1 Kor. 7:10-16, waar het gaat over echtscheiding, maar er staat een heel belangrijke opmerking over de kinderen.
Vers 14: "Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig."
Kinderen zijn geheiligd in hun ouders.
Het "heilig" zijn is altijd een term die in relatie met God wordt gebruikt.

Ik concludeer tot dusverre, zonder het al over de kinderdoop te hebben gehad:
- wij leven in een nieuw verbond met God, in Christus.
- dat onze kinderen ook tot dat verbond horen.

Ik heb het nu nog niet gehad over de (kinder)doop als teken van het verbond.
Daar kom ik hierna aan toe.
Maar eerst wil ik graag weten of we het hierover eens zijn of niet, of dat er nog nuttige aanvullingen zijn.

Okee, ik zondig direct en reageer toch:
Ik mis de link naar het inlijven in het verbond zoals in het OT gebeurde.
- de kinderen gingen mee naar het Beloofde Land
- die kinderen vierden het pesachmaal met hun ouders
- zowel voor jongens als voor meisjes gold een reinigingsoffer
- de jongens werden lichamelijk getekend in het OT verbond (besneden)

Los daarvan is de doop aan kinderen anders van aard dan de volwassendoop.

Dat mis ik vooralsnog maar ik wacht gespannen op wat je daarover gaat zeggen :)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2013, 12:18:16 am »
Als jullie nu kunnen verbinden met de wereldwijde huwelijks(her)inzegening van de FamilieFederatie voor Wereldvrede volgende maand, dan is de doop niet meer nodig.  Het is dan voldoende om op de 8e dag, de nieuwgeborene op te dragen aan God vvor Zijn altaar, als een echtpaar.
Het kind is dan toegwijd aan Zijn eer, en zal zijn/haar leven richten op God en Zijn liefde ...  zalig zijn zij die geloven. (symposium)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2013, 12:22:28 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 23 januari 2013 om 00:18:
Als jullie nu kunnen verbinden met de wereldwijde huwelijks(her)inzegening van de FamilieFederatie voor Wereldvrede volgende maand, dan is de doop niet meer nodig.  Het is dan voldoende om op de 8e dag, de nieuwgeborene op te dragen aan God vvor Zijn altaar, als een echtpaar.
Het kind is dan toegwijd aan Zijn eer, en zal zijn/haar leven richten op God en Zijn liefde ...  zalig zijn zij die geloven. (symposium)

Mogelijk is het een idee dat je niet elke draad gaat vervuilen met je overtuiging richting Moon en andere zaken. Het gaat hier vrij nadrukkelijk over een andere zaak dan het opdragen aan God etc.

Ook het stiekem reclame maken voor een symposium mag je gerust achterwege laten, het voegt niets toe anders dan ergernis. Los daarvan gelden er hier regels over spam en reclame: in principe niet toegestaan meen ik.
Je zou prima een eigen draad kunnen starten waarin je je ei kunt leggen lijkt mij...

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2013, 11:10:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 januari 2013 om 00:16:
[...]

Okee, ik zondig direct en reageer toch:
Ik mis de link naar het inlijven in het verbond zoals in het OT gebeurde.
- de kinderen gingen mee naar het Beloofde Land
- die kinderen vierden het pesachmaal met hun ouders
- zowel voor jongens als voor meisjes gold een reinigingsoffer
- de jongens werden lichamelijk getekend in het OT verbond (besneden)

Het verbaasd me telkens weer dat juist jij, die grote delen van het OT en de Eeuwige beloften naar het volk Israël, hier weer mee komt.
Je ontkent niet alleen grote delen uit het OT, maar je steelt gewoon de Beloften van G'd voor de Joden en eigent deze jezelf toe?
Voor de Joden is dit alles niet meer geldig immers volgens jou, maar nu is het voor ons geldig en ineens in een andere vorm met water?
 :?

Niemand hier is namelijk in staat om een bijbelgedeelte aan te wijzen waar echt de kinderdoop wordt beschreven. Het gaat altijd gepaard met het onrechtmatig stelen van Joodse rituelen, of vage aannames. Nergens in de Schrift wordt beschreven dat iemand een kommetje water, of een handje water over zich heen gegoten krijgt.

Dit, terwijl er wel talloze voorbeelden zijn in de Schrift waar men duidelijk de doop door onderdompeling beschrijft, waar notabene Jezus Zelf HET meest duidelijke voorbeeld heeft gegeven.

Een doop zonder onderdompeling symboliseert nooit het sterven van ons oude ik en het wedergeboren worden met ons nieuwe ik, waardoor je je zelfs zou kunnen afvragen of iemand die niet is gedoopt door onderdompeling wel echt wedergeboren is......