Auteur Topic: Hoe zit het met dopen en met de kinderdoop?  (gelezen 17467 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe zit het met dopen en met de kinderdoop?
« Reactie #105 Gepost op: februari 08, 2013, 09:42:42 pm »

quote:

small brother schreef op 08 februari 2013 om 21:33:Je hebt gelijk wat betreft zelf symbolen bedenken, maar waarom zou je dan in onze kerk überhaupt nog dopen? Dat is toch evenzeer symbolisch bedoeld?

Dat is net zo iets als een kaars aansteken in de kerk. Dat deden we ook op de tienerclub. Als we gingen bidden mocht een tiener het licht uit doen en een andere tiener de kaars aansteken. We schreven met elkaar de gebedspunten op die de tieners voorstelden en dan gingen we er voor bidden.
De kaars is een symbool en tevens is het duidelijk waarom hij ontstoken is.
Vandaar ook de doop.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 09, 2013, 12:44:50 am »

quote:

small brother schreef op 08 februari 2013 om 21:33:
Ezechiel, waar je meer gevoel en affiniteit bij hebt, dan alles wat die in jouw ogen afvallige kerken leren.
Niet alleen Ezechiel, maar de hele Schrift, waar OOK het OT bijhoort en minstens gelijke waarde heeft dat het NT, zijn voor mij inderdaad veel belangrijker dan kerkleer door mensen bedacht.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 09, 2013, 02:31:03 pm »

quote:

learsi schreef op 08 februari 2013 om 20:33:
@ Peter 68,

Als ik jou was zou in me dan op de juiste manier laten dopen, zodat je wel zeker kunt zijn van de Helige Geest en geloof. Een andere manier is in gebed vragen of jij misschien bij een van de uitzonderingen behoord die G-d maakt in de genade van Christus? Of jij bij de uitzonderingen hoort of niet kan ik niet voor jou beantwoorden, dat kan alleen de Heer.

Je verwijt anderen een 'klein' geloof te hebben en dan is dit je antwoord?
Dit moet je me uitleggen. Hoe groot is je geloof dan als je zegt: Als ik jou was zou ik me dan op de juiste manier laten dopen, zodat je wel zeker kunt zijn van de Helige Geest en geloof.

Ik ben daar al zeker van! Dus waarom dan een ritueel uitvoeren? Is mijn heil afhankelijk van het tijdstip van de doop en de manier waarop?
En je opmerking over uitzonderingen snap ik al helemaal niet, kun je me dat eens uitleggen?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: februari 09, 2013, 03:13:46 pm »

quote:

Peter68 schreef op 09 februari 2013 om 14:31:

Je verwijt anderen een 'klein' geloof te hebben en dan is dit je antwoord?
Dit moet je me uitleggen. Hoe groot is je geloof dan als je zegt: Als ik jou was zou ik me dan op de juiste manier laten dopen, zodat je wel zeker kunt zijn van de Helige Geest en geloof.

Ik ben daar al zeker van! Dus waarom dan een ritueel uitvoeren? Is mijn heil afhankelijk van het tijdstip van de doop en de manier waarop?
En je opmerking over uitzonderingen snap ik al helemaal niet, kun je me dat eens uitleggen?

Als je het allemaal maar betekenisloze rituelen vindt Peter, waarom dan überhaupt nog een kinderdoop doen? Waarom niet gewoon weglaten dan als het toch allemaal betekenisloos is?

Waarom zou Jezus ons dan zo duidelijk het voorbeeld hebben gegeven, door als Zoon van G-d Zich terwijl Jij al besneden was besnijden Zich Zelf te laten dopen door onderdompeling, als het allemaal onbetekenende rituelen zijn?

Er is een groot verschil tussen handelingen (geen rituelen) voorgeschreven in de Schrift en de door mensen bedachte rituelen.

Wat betref de uitzonderingen:
Volgens de letter in de Schrift en volgens het voorbeeld dat Jezus ons gaf ben je zonder onderdompeling dus onjuist gedoopt. Hierdoor ben je niet symbolisch met Christus het graf ingegaan, om uit het graf weer op te staan. je hebt dan niet je oude lichaam ter grave gedragen en afgelegd om uit het water weer op te staan met een nieuw lichaam. Dat is namelijk wedergeboren zijn.

Maar G-d beschikt Zelf over wie Hij wat toebedeeld leert de Schrift, dus er zullen uitzonderingen zijn waar G-d TOCH de Heilige Geest tijdelijk schenkt aan "christenen" zonder de juiste doop, zoals Hij dat al deed bij de Joden voor Christus Zijn hemelvaart.

Dus na de letter in de Schrift ben je niet wedergeboren, niet je lichaam ter grave gedragen en bent niet opgestaan met een nieuw lichaam uit het graf. Dus na de letter van de Schrift voldoe je dan helaas niet aan de voorwaarden om de Heilige Geest permanent te ontvangen. Maar wanneer jij overtuigt bent dan je bij de uitzonderingen hoort die wel de Heilige Geest regelmatig tijdelijk ontvangt, dan is dat aan jou. Ik kan niet in jou hart kijken en hopelijk wordt je gevoel hierin niet beschaamd.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: februari 09, 2013, 03:14:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2013 om 21:42:
[...]

Dat is net zo iets als een kaars aansteken in de kerk.
Je vermengt nu voorschriften uit de Schrift met rituelen bedacht door mensen?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: februari 09, 2013, 09:45:23 pm »

quote:

learsi schreef op 09 februari 2013 om 15:13:
[...]

Als je het allemaal maar betekenisloze rituelen vindt Peter, waarom dan überhaupt nog een kinderdoop doen? Waarom niet gewoon weglaten dan als het toch allemaal betekenisloos is?

Waarom zou Jezus ons dan zo duidelijk het voorbeeld hebben gegeven, door als Zoon van G-d Zich terwijl Jij al besneden was besnijden Zich Zelf te laten dopen door onderdompeling, als het allemaal onbetekenende rituelen zijn?

Er is een groot verschil tussen handelingen (geen rituelen) voorgeschreven in de Schrift en de door mensen bedachte rituelen.

Wat betref de uitzonderingen:
Volgens de letter in de Schrift en volgens het voorbeeld dat Jezus ons gaf ben je zonder onderdompeling dus onjuist gedoopt. Hierdoor ben je niet symbolisch met Christus het graf ingegaan, om uit het graf weer op te staan. je hebt dan niet je oude lichaam ter grave gedragen en afgelegd om uit het water weer op te staan met een nieuw lichaam. Dat is namelijk wedergeboren zijn.

Maar G-d beschikt Zelf over wie Hij wat toebedeeld leert de Schrift, dus er zullen uitzonderingen zijn waar G-d TOCH de Heilige Geest tijdelijk schenkt aan "christenen" zonder de juiste doop, zoals Hij dat al deed bij de Joden voor Christus Zijn hemelvaart.

Dus na de letter in de Schrift ben je niet wedergeboren, niet je lichaam ter grave gedragen en bent niet opgestaan met een nieuw lichaam uit het graf. Dus na de letter van de Schrift voldoe je dan helaas niet aan de voorwaarden om de Heilige Geest permanent te ontvangen. Maar wanneer jij overtuigt bent dan je bij de uitzonderingen hoort die wel de Heilige Geest regelmatig tijdelijk ontvangt, dan is dat aan jou. Ik kan niet in jou hart kijken en hopelijk wordt je gevoel hierin niet beschaamd.
Ik heb toch nergens gezegd dat de doop een nutteloos ritueel is, dat zijn je eigen woorden. Maar je spreekt over symboliek en dan weer over voorwaarden waaraan ik niet zou voldoen. Ik wil niet jouw mening bestrijden. Ik lees ook in de bijbel Learsi, ik snap je standpunt en kan er ook achter staan. Dat doet echter niets af aan het feit dat ik al gedoopt ben als kind. Iets waarop ik geen invloed heb gehad. Ik heb nergens voor gekozen. Toch kreeg ik een belofte mee namelijk dat ik kind van God ben. En daar ben ik blij om, het maakt me nederig want ik mag me kind van God noemen en daar hoef ik niets voor te doen. Ik hoef het alleen maar aan te nemen. God's genade is genoeg, waarom voeg je daar extra voorwaarden aan toe. Wordt ik door opnieuw dopen een beter Christen?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: februari 10, 2013, 01:37:06 pm »

quote:

Peter68 schreef op 09 februari 2013 om 21:45:

Ik heb toch nergens gezegd dat de doop een nutteloos ritueel is, dat zijn je eigen woorden.
Jij Schreef:

quote:

Met deze opmerking verlaag je een voorschrift tot een ritueel.
Een voorschrift is zoals de Schrift het laat zien en een ritueel is door mensen bedacht verloren in religie. (religie is niet hetzelfde als geloof namelijk).

Vanwege bovenstaande zin vroeg ik jou waarom je dan überhaupt dopen belangrijk vind als het maar rituelen zijn in jou ogen?

quote:

Maar je spreekt over symboliek en dan weer over voorwaarden waaraan ik niet zou voldoen.

De Schrift spreekt over dezelfde symboliek namelijk: De doop als het begraven worden van het oude lichaam met Christus en weer opstaan uit het graf met Christus in het nieuwe lichaam. Dat is namelijk wedergeboren worden.

quote:

Ik wil niet jouw mening bestrijden. Ik lees ook in de bijbel Learsi, ik snap je standpunt en kan er ook achter staan. Dat doet echter niets af aan het feit dat ik al gedoopt ben als kind. Iets waarop ik geen invloed heb gehad. Ik heb nergens voor gekozen.

Precies, en juist die keuze is van belang, je kiest bewust voor Christus Zijn Genade en bevestigd dat met de doop. Je laat bewust je oude lichaam begraven en staat op met het nieuwe lichaam in Christus, om wedergeboren te worden.

quote:

Toch kreeg ik een belofte mee namelijk dat ik kind van God ben.

Sorry, maar de Genade van Christus is NIET overdraagbaar van ouders op kind Peter. Waar staat dat volgens jou in de Schrift? En dan wel mbt de doop en niet mbt de besnijdenis van de Joden. Want wij christenen hebben een ander verbond met G-d dan de Joden dat hebben.

quote:

En daar ben ik blij om, het maakt me nederig want ik mag me kind van God noemen en daar hoef ik niets voor te doen. Ik hoef het alleen maar aan te nemen.
Dat klopt en DAT moet je nu juist bevestigen met de doop door onderdompeling, met deze bewuste keuze je oude ik begraven en met de nieuwe ik uit het graf opstaan om wedergeboren te worden.

quote:

God's genade is genoeg, waarom voeg je daar extra voorwaarden aan toe. Wordt ik door opnieuw dopen een beter Christen?

G-d's Genade is inderdaad genoeg Peter, maar niet ik, maar Hij Zelf heeft hier de voorschriften voor gegeven in Zijn Woord.

De voorwaarden zijn:
- eerst: bekeer u.
- daarna, laat u dopen
De volgorde is niet, eerst dopen en dan bekeren.
En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Handelingen 2:38)
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2013, 01:37:24 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: februari 10, 2013, 01:43:45 pm »

quote:

learsi schreef op 09 februari 2013 om 15:14:
[...]

Je vermengt nu voorschriften uit de Schrift met rituelen bedacht door mensen?

Nee. Daarbij, waarom zou je nu wel op mijn reactie ingaan, terwijl je dat met mijn reactie daarvoor niet deed? Je reageert volgens mij nu, omdat je nu iets hebt om over te vallen, dat kreeg je met het bericht ervoor niet voor elkaar.
Je weet zelf immers ook wel dat jij jullie kerk niet zo ver krijgt, dat ze over gaan op de volwassendoop. Wie bedacht overigens het doopritueel? God. Dan moeten we ook kijken, waarom Hij dat bedacht, maar jij kijkt puur naar het ritueel en niet naar de reden om zo'n ritueel in te voeren.

De gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.

Origenes en Augustinus die in het begin van de kerkgeschiedenis boeken schreven, kennen de mysterie die er in onthult wordt. Voor hen was het een prachtig symbool voor het grotere geheel van het christelijke verhaal.
 En dan hier de geheime code die deze vroege schrijvers onthuld meenden te hebben. Gaat het verhaal over een man die bijna dood was en toen geholpen werd? Dan ‘moet’ het een verhaal zijn over Christus die de zondaar helpt. En dus werd de man een symbool voor Adam. Zijn wonden werden zijn zonden. De rovers waren satan en de handlangers. De priester en de Leviet die langsliepen waren de Wet en de Profeten. En de Samaritaan was natuurlijk Jezus zelf. Hij verbond de wonden van de man (ofwel beteugelt onze zonden), bracht hem naar een herberg (de kerk) en sprak de herbergier (de apostel Paulus? De engelen die het voor het zeggen hadden inde kerk?). Hij gaf de herbergier twee denarie (de twee geboden om God boven alles lief te hebben en je naasten als jezelf) en – knipoog –zei tegen hem dat hij snel terug zou komen.

Kortom: Jezus zelf geeft jou die vrede en de rust. De wetten en de profeten konden jouw wonden niet behandelen.

Dus waarom zou je dan van dingen die Jezus zegt nieuwe wetten maken? Zo zijn ze nooit bedoelt!

bron: "En Jezus vroeg" van Conrad Gempf
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2013, 01:51:52 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: februari 10, 2013, 02:19:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2013 om 13:43:
Je weet zelf immers ook wel dat jij jullie kerk niet zo ver krijgt, dat ze over gaan op de volwassendoop.

Inderdaad, vastgeroest in de kerktheologie  ;(
Maar daarom heb ik dat ook elders gedaan, ik ben niet afhankelijk van welke kerkgenootschap dan ook om G-d Zijn Wil te doen. Wat de kerkgangers bij ons wel merken is dat ik heel anders ben na mijn afwezigheid en doop dor onderdompeling. Het verschil wordt dus wel onderkent.

quote:

Wie bedacht overigens het doopritueel? God.
Dan moeten we ook kijken, waarom Hij dat bedacht, maar jij kijkt puur naar het ritueel en niet naar de reden om zo'n ritueel in te voeren.

Het is geen ritueel, rituelen zijn door mensen bedacht.
Dus ja, naspetter-doop is een ritueel.
Maar doop door onderdompeling is het volgen van een voorschrift van G-d.

quote:

De gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.

Origenes en Augustinus die in het begin van de kerkgeschiedenis boeken schreven, kennen de mysterie die er in onthult wordt. Voor hen was het een prachtig symbool voor het grotere geheel van het christelijke verhaal.
 En dan hier de geheime code die deze vroege schrijvers onthuld meenden te hebben. Gaat het verhaal over een man die bijna dood was en toen geholpen werd? Dan ‘moet’ het een verhaal zijn over Christus die de zondaar helpt. En dus werd de man een symbool voor Adam. Zijn wonden werden zijn zonden. De rovers waren satan en de handlangers. De priester en de Leviet die langsliepen waren de Wet en de Profeten. En de Samaritaan was natuurlijk Jezus zelf. Hij verbond de wonden van de man (ofwel beteugelt onze zonden), bracht hem naar een herberg (de kerk) en sprak de herbergier (de apostel Paulus? De engelen die het voor het zeggen hadden inde kerk?). Hij gaf de herbergier twee denarie (de twee geboden om God boven alles lief te hebben en je naasten als jezelf) en – knipoog –zei tegen hem dat hij snel terug zou komen.

Kortom: Jezus zelf geeft jou die vrede en de rust. De wetten en de profeten konden jouw wonden niet behandelen.

Zoals G-d ook al bepaalde dienaren in Israël in het OT tijdelijk de Heilige Geest gaf. Dat heb ik al vaker aangegeven. Maar dat zijn uitzonderingen geweest.

quote:

Dus waarom zou je dan van dingen die Jezus zegt nieuwe wetten maken? Zo zijn ze nooit bedoelt!
Omdat Jezus het zelf zo zegt en heeft voorgedaan gaitema, daarom. Jezus Zelf is ons op deze wijze voorgegaan in de doop.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: februari 10, 2013, 05:28:07 pm »
Hij heeft er geen wet van gemaakt. Er staat nergens dat je het op die manier verplicht bent het te doen.
Dus het spijt me zeer voor je, maar ik zie dat dus allemaal niet zo.
Ik zie jou van bijzaken hoofdzaken maken en aan hoofdzaken voorbij gaan.
Dat rituelen enkel door mensen zijn bedacht geloof ik ook niet. De doop is wel degelijk een ritueel, net als het heilige avondmaal dat is en de handoplegging dat is. Een ritueel is gewoon een bepaalde handeling uit voeren. Een ritueel is een beeltenis, nooit een doel op zich voor God.
Dat jij na die doop veranderd bent heeft puur met je eigen keuze te maken. Aan je gedrag kan ik immers niet echt zeggen dat ik aan jou nou een sterk voorbeeldfiguur zie, van iemand die door de Heilige Geest spreekt.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2013, 05:33:09 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: februari 10, 2013, 06:00:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2013 om 17:28:
Hij heeft er geen wet van gemaakt. Er staat nergens dat je het op die manier verplicht bent het te doen.

De Here Jezus heeft dus volgens jou voor de grap Zich Zelf laten dopen door onderdompeling?  :?

quote:

Dat rituelen enkel door mensen zijn bedacht geloof ik ook niet.

Ken je dan niet het verschil tussen een ritueel en een voorschrift?
Een ritueel is een zinloze activiteit. Ook de intocht van Sinterklaas is een ritueel.

quote:

De doop is wel degelijk een ritueel, net als het heilige avondmaal dat is en de handoplegging dat is.

Doordat ze alle drie in de Schrift staan zijn het geen rituelen, maar voorschriften.

quote:

Een ritueel is gewoon een bepaalde handeling uit voeren. Een ritueel is een beeltenis, nooit een doel op zich voor God.

Een ritueel is bedacht door de mens en niet door G-d.
Echter de doop is gen ritueel maar een voorschrift.
De kinderdoop is daarmee wel weer een leeg ritueel.

quote:

Dat jij na die doop veranderd bent heeft puur met je eigen keuze te maken. Aan je gedrag kan ik immers niet echt zeggen dat ik aan jou nou een sterk voorbeeldfiguur zie, van iemand die door de Heilige Geest spreekt.

Lees de Schrift maar goed mbt de heilige Geest gaitema, dan zul je zien dat het ontvangen van de Heilige Geest niets van doen heeft met "goed" leven, maar alles met Genade door geloof bekrachtigd met de juiste doopwijze.

De voorwaarden zijn:
- daarna, laat u dopen

En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Handelingen 2:38)

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: februari 10, 2013, 11:23:16 pm »

quote:

learsi schreef op 10 februari 2013 om 13:37:
[...]

Jij Schreef:

[...]

Met deze opmerking verlaag je een voorschrift tot een ritueel.
Een voorschrift is zoals de Schrift het laat zien en een ritueel is door mensen bedacht verloren in religie. (religie is niet hetzelfde als geloof namelijk).

Vanwege bovenstaande zin vroeg ik jou waarom je dan überhaupt dopen belangrijk vind als het maar rituelen zijn in jou ogen?

[...]

De Schrift spreekt over dezelfde symboliek namelijk: De doop als het begraven worden van het oude lichaam met Christus en weer opstaan uit het graf met Christus in het nieuwe lichaam. Dat is namelijk wedergeboren worden.

[...]

Precies, en juist die keuze is van belang, je kiest bewust voor Christus Zijn Genade en bevestigd dat met de doop. Je laat bewust je oude lichaam begraven en staat op met het nieuwe lichaam in Christus, om wedergeboren te worden.

[...]

Sorry, maar de Genade van Christus is NIET overdraagbaar van ouders op kind Peter. Waar staat dat volgens jou in de Schrift? En dan wel mbt de doop en niet mbt de besnijdenis van de Joden. Want wij christenen hebben een ander verbond met G-d dan de Joden dat hebben.

[...]

Dat klopt en DAT moet je nu juist bevestigen met de doop door onderdompeling, met deze bewuste keuze je oude ik begraven en met de nieuwe ik uit het graf opstaan om wedergeboren te worden.

[...]

G-d's Genade is inderdaad genoeg Peter, maar niet ik, maar Hij Zelf heeft hier de voorschriften voor gegeven in Zijn Woord.

De voorwaarden zijn:
- daarna, laat u dopen

Nogmaals ik bestrijd dit niet, echter ben ik al gedoopt. En dan concludeer ik: waarom zou ik dat ritueel dan weer over doen, dat is wat ik bedoel.
Je zou ook kunnen zeggen: God ging/gaat met mij een andere weg dan met jou.
Waarom dan nog twisten over een tijdstip en de manier van dopen, is mijn heil van het dopen afhankelijk of van Jezus? Ik pleit er voor iets ontspannender met deze materie om te gaan en er geen splijtzwam van te maken.

Waar ik moeite mee heb in jouw verhaal is het feit dat ik iets zou moeten doen namelijk kiezen voor Jezus, wat wordt daar trouwens mee bedoeld? Ik hoef niet te kiezen, God heeft gekozen en ik mag aannemen, ik hoef alleen maar te ontvangen wat ik krijg. Volgens jou moet ik het nu maar goed doen. Waar ik dan moeite mee heb is dat ik denk dat je het dopen dat tot een religie maakt in mijn optiek. Echter ik veroordeel je opnieuw laten dopen niet, en zie het als de weg die God met je gaat om jou dichter bij Hem te brengen, en dat is gelukt geef je aan.
Alle dank aan God daarvoor, wees dankbaar daarvoor! Maar houd er rekening mee dat alle mensen uniek zijn en wellicht andere wegen volgen dan jij.

Verder roep je keer op keer iets over Kerkleer. Je lijkt daarmee te willen zeggen dat ik klakkeloos achter kerkleer aanren. Als je me persoonlijk zou kennen zou je weten dat ik nooit klakkeloos ergens achterna loop. Sterker nog, ik ben erg kritisch als het gaat om leer, dogma's en doctrine's en dergelijke binnen de kerk waar ik lid van ben. Maar goed dat is het nadeel van een forum, je ziet elkaar niet in de ogen en dat geeft vaak een vertekend beeld.

Ik wens je de zegen van onze Heer, Jezus Christus toe!

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: februari 11, 2013, 12:39:49 am »
@ Peter,
Marcus 16
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
--> Geloof in Christus en gedoopt zijn de ingrediënten om zalig gemaakt te worden door G-d. Dus dat G-d je zonden niet toerekent..
Als we dan lezen hoe de doop moet plaatsvinden dan is dat door onderdompeling.
Met geloven alleen komt wordt een mens dus niet zalig gemaakt, want alleen de juiste doopwijze door onderdompeling laat een mens wedergeboren worden. En als wedergeborene wordt je zalig gemaakt door G-d in Christus.

Het is niet mijn theorie, maar zoals het in de Schrift staat vermeld.

quote:

Ik hoef niet te kiezen, God heeft gekozen en ik mag aannemen, ik hoef alleen maar te ontvangen wat ik krijg.

Ja, maar wat zegt de Schrift over wanneer je dat krijgt?
- Eerst bekeren, geloven in Christus.
- Daarna dit bevestigen met de doop.

Hoe de doop? Door onderdompeling, in het water en er weer uit opkomen, als je oude lichaam begraven met Christus en weer opstaan uit het graf met je nieuwe lichaam, dat is wedergeboren worden.

Daarbij boel je je kennelijk persoonlijk aangesproken, maar het geldt voor een ieder die door de onbijbelse kinderdoop is overgoten met water. Het is niets persoonlijk, slechts de voorschriften van G-d.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: februari 11, 2013, 01:16:56 am »

quote:

learsi schreef op 11 februari 2013 om 00:39:
Marcus 16
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
--> Geloof in Christus en gedoopt zijn de ingrediënten om zalig gemaakt te worden door G-d. Dus dat G-d je zonden niet toerekent.

Lees je wel goed learsi?!
Er staat namelijk NIET: "wie niet geloofd zal hebben of niet gedoopt is, zal verdoemd worden."
En er staat helemaal NIET: "wie niet geloofd zal hebben of niet gedoopt is door onderdompeling, zal verdoemd worden."

quote:

Als we dan lezen hoe de doop moet plaatsvinden dan is dat door onderdompeling.
Met geloven alleen komt wordt een mens dus niet zalig gemaakt, want alleen de juiste doopwijze door onderdompeling laat een mens wedergeboren worden. En als wedergeborene wordt je zalig gemaakt door G-d in Christus.

Het is niet mijn theorie, maar zoals het in de Schrift staat vermeld.

Nou, ik ben bang dat het toch echt learsi-theorie is.
Van die onderdompeling heb ik al aangetoond dat dat geen "opdracht" is, en dat het "onderdompelen" zelfs niet 'bewezen' is, anders dan via 1 van de meerdere symbolen van de doop.

Maar als jij nu wilt beweren dat je alleen maar zalig kunt worden als je gedoopt bent door onderdompeling en alleen als je daar bewust voor gekozen hebt, dan zeg je hetzelfde als de wederdopers en de synodalen ten tijde van de vrijmaking: de doop is bepalend voor je rechtvaardiging.
Okee, jij gunt degenen die als kind gedoopt zijn nog een 'wildcard' van God (we mogen 'hopen' een uitzondering te zijn.)
Misschien is het handig om af en toe toch de "kerkleer" te bestuderen, dan zou je misschien deze dwaalleer hebben herkend.

Voor nu even kort gezegd:
Jij haalt de termen wedergeboorte en rechtvaardiging door elkaar.
Die twee gaan hand-in-hand, maar zijn niet hetzelfde.
En bij "rechtvaardiging" lezen we steeds alleen: door geloof.
En bij "wedergeboorte" speelt altijd de Heilige Geest een rol.
Ik wordt niet wedergeboren door "alleen" de doop.
Bovendien is de doop een teken en zegel. Een symbool.
Niet "de sleutel".

Wees gewaarschuwd:
Jij brengt op deze manier mensen aan het twijfelen over God.
En God is heel duidelijk over mensen die dat doen.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: februari 11, 2013, 08:28:49 am »

quote:

learsi schreef op 10 februari 2013 om 18:00:
[...]

De Here Jezus heeft dus volgens jou voor de grap Zich Zelf laten dopen door onderdompeling?  :?

Paulus zei zelf dat we bevrijdt zijn van de wet en dat we ons zelf niet op nieuw wetten moeten gaan opleggen, opdat je dan slaaf van de zonde wordt. Paulus zei dat we moeten leven vanuit de Heilige Geest. De Heilige Geest werkt in de lijn van twee geboden: "heb God lief boven alles en je naaste als je zelf."
Meer voorschriften zijn er niet, dan het gebod van de liefde.

quote:

Ken je dan niet het verschil tussen een ritueel en een voorschrift?

Ik zie geen voorschrift. Ik zie gewoon een opdracht. Muggenzifterij over hoe het precies gehandeld dient te worden zie ik er niet in. Jezus heeft ook geen discussie over het water gevoerd. Hij had het over bekering, wedergeboorte. Geestelijke zaken. Pakte Hij wijn en brood, gebruikte Hij dat als het beeld van het kruisoffer.
Wederom geen voorschrift, maar een ritueel om ons iets mee te geven.
Als je dat als geboden wilt laten worden, dan maak je afgoden van deze rituelen.
We aanbidden geen water, zoals Jomanda dat vraagt. Dat water is niet bestraalt of zo. We aanbidden ook geen wijn en brood, alsof dat Jezus zelf zou zijn. Nee, we aanbidden God, Jezus, de Heilige Geest. Deze Ene God.

quote:

De kinderdoop is daarmee wel weer een leeg ritueel.

Voor mij heeft het persoonlijk wel betekenis, omdat mijn ouders al hun kinderen bij één dominee hebben laten dopen, die door de mensen het minste geliefd werd, omdat hij zo stijf en streng zou zijn. Maar juist daarom hebben mijn ouders ons door hem laten dopen. Net zo iemand als jij zeg maar niet prettig bent om mee een discussie te voeren, vanwege je botte opmerkingen en constante aanvallen op de persoon, maar toch onze broeder bent, zo had hij ook zijn gebreken en toch is hij onze broeder. Mijn ouders droegen ons zo op aan God en vroeg een zegen over onze levens. Als ik mij als volwassene zou laten dopen, dan zou dat een klap in het gezicht zijn van mijn ouders. Dan ervaar ik dat persoonlijk als het ontkennen van hun geloof vanwaaruit ze mij hebben gedoopt.
Dan zou ik mijn ouders in hun keuze ten over staande van God te niet doen en hen onrecht aan doen. Vanwege het geloof van mijn ouders en de dominee, erken ik deze doop en ik geloof dat God dit geloof gezegend heeft.

quote:

Lees de Schrift maar goed mbt de heilige Geest gaitema, dan zul je zien dat het ontvangen van de Heilige Geest niets van doen heeft met "goed" leven, maar alles met Genade door geloof bekrachtigd met de juiste doopwijze.

Kerel: ik heb de Heilige Geest. De Heilige Geest is God in ons aan het werk.

quote:

De voorwaarden zijn:
- daarna, laat u dopen

doopsgezinde theologie, noem ik dat  :P

quote:

Ooit bij stil gestaan dat valse christenen in hun midden ook gedoopt waren? En dan die tekst die ik je eens mee gaf, waarin staat dat er volken zijn die de wet niet hebben en toch bewijzen ze door hun daden dat de Heilige Geest in hen aan het werk is via hun geweten.

De voorschrift, het gebod? Het gebod van de liefde. Het gebod van de Heilige Geest. Het gebod van God laten werken in je leven. Verder geen juk dat ik op mijn schouders hoef te leggen wat mij in een onnodige spagaat zou brengen.

Paulus zei: "in princiepe mogen we nu alles, maar niet alles is zinvol."

Overigens ben ik niet tegen volwassendoop, maar tegen de aanbidding er van.