quote:
small brother schreef op 15 februari 2013 om 01:42:[...]
Je zegt dat mensen jou niet steunen.
Jij spreekt van jouw "feiten"en jou iets "toegeven";
wie "jouw visie" niet volgt, volgt Christus niet.
Maar wat je bewijst is dat de gemeente voldoende bestand is
tegen jouw heersende visie.
Nee wederom verdraai je mijn woorden.
Eigenlijk zijn ze het wel met mij eens, de dominee en oudsten, als ik ze op de bijbelse feiten wijs. Ze lezen hetzelfde als ik en dat is precies zoals het in de Schrift staat en daarmee is dat Jezus Zijn Wil. Maar ze zien het als iets dat niet gewijzigd worden kan. Niemand durft die interne "strijd" aan te gaan. Niemand wil de plek van onze kerkgenootschap ervoor opgeven, bang om verwarring te zaaien.
Resultaat is dat ze murmelen dat Jezus het toch vast allemaal niet zo nauw zal nemen. Dat de intentie toch nog goed is, etc.
Het gaat geheel niet om mijn gelijk, maar het gelijk van G-d Zijn Woord. Dat is waar ik op wijs.
quote:
Ik schreef je deze
post. Daarin noemde ik onzin-elementen van jouw versie van de vervangingsleer. Waarom hanteer je dat begrip dan nog tegen mij? Daarmee identificeer je mij met een begrip, waarvan ik bij voorbaat heb gezegd mij niet in te herkennen.
Helaas heeft niet ieder mens altijd door waarmee hij/zij bezig is SB, Je denkt het te verwerpen maar ondertussen verspreid je de vervangingsleer gretig. Je bent bezig om de Eeuwige Beloften van G-d aan Israël onrechtmatig toe te eigenen, daarbij het Woord op die punten niet letterlijk lezend, maar theologisch uit te leggen.
Valt je het dan zelf niet op SB, dat je doorgaans trouw bent aan Zijn Woord en het letterlijk neemt, maar aangaande de beloften hierop steeds een ernstige uitzondering maakt?
quote:
Ik vind het wel wat teleurstellend dat je zo druk bent met wakker schudden, dat je geen tijd hebt om te lezen wat ik werkelijk schrijf.
Zou er een moment komen dat je begint met teruglezen? Zul je het nog een moment van studie waardig achten? Zal het zijn nog voor het scheiden van onze wegen en deze site? Zul je een moment krijgen tot bezinning? Laten we het vragen. Want van mij heb je niets nodig.
Zondagavond vertrek in naar mijn vakantiehuis op St Maarten voor een welverdiende vakantie, dus zal de tijd kort zijn.
quote:
Ik benoem even wat je zegt:
1- Ik "pleeg" vervangingsleer.
2- Vervangingsleer "staat nergens" in de schrift.
3- Vervangingsleer = "onterecht toeëigenen" van profetieën
Je ziet hier hoe je omgaat met het begrip.
Ik heb je verteld dat ik mij er niet in herken.
Ik heb toegelicht het criminaliserende karakter ervan. In geestelijke termen past ook het woord "demoniserende" karakter.
Zelfs sommige NSB'ers herkenden zich niet in de gruwelen van de nazi's, op het moment dat ze in de oorlog NBS'er waren. Niet altijd herkent een mens zichzelf ergens in, maar dat zegt op zich zelf niets. Je past het toe SB, je vervangt op vele plaatsen onrechtmatig de kerk voor Israel. Wie dat doet pleegt vervangingsleer, ook als de persoon dat niet bij zichzelf herkent.
Als ik een verkeersovertreding maak zonder het te weten of toe te willen geven, dan blijf ik evengoed een verkeersovertreder. Het feit dat ik me daarin niet herken sluit niet uit dat ik een verkeersovertreder ben.
quote:
Vervangingstheologie = een woord van satan
Vervangingstheologie is een wapen van de satan.
quote:
Want van elke profetie komt een vervulling.
Want elke profetie is vervuld of zal vervuld zijn bij de Wederkomst van Jezus Christus naar Israel Jeruzalem (niet Rome) als Messias voor Israël (niet de christenen).
quote:
Wie dan de vervulling ziet, die zegt: het is geschied, of het is vervuld. En hij zal God loven. Maar niemand zal zeggen: het is afgenomen, of afgepikt. Niemand zal zeggen: je mag die vervulling niet zien, want die is exclusief gereserveerd voor iemand anders. Dat Kàn niemand verzinnen, behalve kwaadwillende geesten. Het boosaardige van het kwaad is hier deze, dat jij herkent wat er gebeurt. en je eigen gelijk ziet.
Er wordt in deze profetieën duidelijk steeds gesproken dat ze bestemd zijn voor Israel. Het is onze kerktheologie SB, die hiervan misleidend de kerk maakt en ze om dat te staven, krampachtig plaatst naar de bediening van Christus 2000 jaar geleden. Met als doel ze niet toe te hoeven schrijven aan Israël. DAT SB, is duivelse vervangingsleer ! Nu zeg ik niet dat bovenstaande jou persoonlijke beweegredenen zijn, je bent slachtoffer ervan, gevangen in deze kerktheologie.
Het trieste is dat de kerkvaders die deze theologie ooit bedachten hiermee kwamen om een verklaring te bedenken voor de talloze Eeuwige beloften voor een land dat toen niet meer bestond. Deze kerkvaders konden G-d gewoon niet op Zijn Woord geloven dat Hij Persoonlijk Zijn beloofde land Israël zou heroprichten. Dus bedachten ze een theologie dat wij als kerk het nieuwe Israël waren. Na het glorieuze wonder in 1948 met de vervulling van de profetieën van de heroprichting van Israel, kwamen veel christen broeders wel tot inzicht, dat de kerkvaders bullshit hadden bedacht in hun kerktheologie. Dat G-d wel degelijk Zijn Woord heeft gehouden aangaande Israël. Maar en deel bleef uit TROTS hardnekkig bij de leer, te TROTS om toe te geven dat onze kerkvaders met hun theologie er een potje van gemaakt hadden, prutswerk afgeleverd !
quote:
Jij wordt dus bevestigt in je vooroordeel. Jij herkent de elementen van de leer. En als door een boze geest bevangen plak je er de label op: "vervangingsleer". Maar dat label is m.i. onjuist, en ongeestelijk. Wil je daar mee ophouden alstjeblieft?!.
Sorry SB, tik het woord
vervangingsleer in op Google en je zult een definitie lezen waar je nu eenmaal inpast omdat je het verkondigd. Al dan niet bewust of bereid het toe te geven SB.
quote:
En dat kan ook, want ik geef je een nieuwe naam: Vanaf nu heet mijn leer bij jou:
Vervullingsleer. Als je na deze post nog eens komt met anti-vervangingsbombastische retoriek, dan krijg je van mij een schopje: [
afbeelding] dat zal dan tussen ons voldoende communicatie zijn om je terug te wijzen op dit moment: [
afbeelding]
Alstjeblieft !

Voor het gebruiken van de term "Vervangings-leer"

VervullingsleerDan nu de toelichting. De vervullingsleer leert dat er vervulling plaatsvindt van de profetieën uit de bijbel. Alle profetieën. En de Vervullingsleer is niet van mijzelf maar van God. Want De Heilige Schrift leert ons:
Joz.21:43-45 Alzo gaf de HEERE aan Israël het ganse land, dat Hij gezworen had hun vaderen te geven, en zij beërfden het, en woonden daarin.
En de HEERE gaf hun rust rondom, naar alles, wat Hij hun vaderen gezworen had; en er bestond niet één man van al hun vijanden voor hun aangezicht; al hun vijanden gaf de HEERE in hun hand.
Er viel niet één woord van al de goede woorden, die de HEERE gesproken had tot het huis van Israël; het kwam altemaal. dus: Alles was vervuld.
Ben je nu zo wanhopig SB? Dat je deze vers wenst te misbruiken voor je gelijk?
Deze zin toont aan dat G-d alles wat hij Israël beloofd had inzake het ontvangen van het beloofde Land Israël is nagekomen. Het zegt geheel niets over de profetieën van verspreiding uit het Beloofde Land uit Israël en terughalen van het volk Israël naar het beloofde land Israël.
Kom op SM, je weet beter dan dit !quote:
Dus, wat is de les voor de vervullingsleer:
1. God doet zijn Woord gestand
2. God vernieuwt het verbond
3. Verbond = belofte en eis
4. Het volk vernieuwt de trouw; het kiest
5. Een teken wordt opgericht. Een hoeksteen.
6. Rust is er zolang het werk van de Heere wordt onthouden (vers 31)
7. In Christus is vervulling; en het verbond wederom vernieuwd.
Je leest geloof ik teveel de werken van onze antisemitische arabische "dominee" Jos Strengholt en zijn antisemitische handlangers "dominee" Steven Paas.
Bij 4 ga je fout.
Want daar zou G-d afstand doen van Zijn Eeuwige Beloften door de voorwaarden te wijzigen. Dat is NIET een Eeuwige Belofte van onze Trouwe G-d de Vader. Dat is niet oprechte Liefde ! je weet wel Liefde die er is, ook al wordt deze door de andere partij niet beantwoord.
Vervullings-leer is dus leuk bedacht door beide bovengenoemde antisemitische "dominees" in hun strijd tegen het Woord van G-d, het Woord van G-d daarvoor misbruikend.
quote:
Moraal van de vervullingsleer
Nog lang niet alle profetieën zijn vervuld namelijk. Op de wijze zoals de vervangingstheologen het uitleggen verwordt de profetie van G-d niet van hogere kwaliteit dan die van een doorsnee waarzegger. Nee, juist de profetieën van G-d in Zijn Woord zijn van Hem afkomstig en als zodanig herkenbaar door hun precieze uitkomst.
quote:
Er is een keuze te maken en die keuze is Gods verlossing door Christus. Die keuze is een keuze voor God, en voor de profetieën en voor weg van de belofte aan Abraham. Alle beloften worden vervuld, maar de meeste van de meeste beloften is de belofte van Verlossing in Christus.
Behalve de profetieën waarvan de Schrift duidelijk en nadrukkelijk aangeeft dat ze voor het volk Israël zijn.
quote:
Alleen het leven van Jezus Christus en de liefde die hij in onze harten geeft door de heilige Geest, stellen ons in staat om in goddelijke liefde te leven. Onze liefde voor God kan niet uit onszelf komen. God trekt ons naar zich toe om hem lief te hebben door zijn Geest. Dit is het eerste grootste gebod.
Precies, G-d bepaalt wie in Christus zal gaan geloven en wie niet. Blij dat je het nu ook toegeeft. G-d bepaalt zelfs de mate van ons geloof en vertrouwen in Hem.
En dat geloof, zo leert de Schrift, zal G-d aan Israël schenken bij Jezus Zijn Wederkomst in de laatste dagen, opdat ze zullen herkennen en erkennen Degene die ze doorstoken hebben als de Messias Jezus Christus en alsnog door Christus alle zonden worden weggewassen, zoals in Eeuwigheid beloofd.
quote:
Consequentie van de vervullingsleer - Steen van aanstoot
De vervullingsleer is dat alle profetieën worden vervuld. Dus ook de minder pleasante vervullingen. De bijbel leert dat er een concrete vervulling komt, die ook gekomen is ten tijde van Keizer Augustus, door middel van een verlossing die een steen van aanstoot zal zijn en een bron van ergernis. De vervullingsleer, leert dat dat zal geschieden. Als onmiskenbaar de steen van aanstoot een onderdeel uitmaakt van de vervullingen, dan moet dat ook vervuld worden. DE steen van aanstoot Christus, is dus een vervulling. En die steen MOET ook erkend worden als vervulling. Vanzelfsprekend; anders is de vervulling niet uitgekomen; en dan zou de profetie tot leugen geworden zijn.
Deze Steen des aanstoots is inderdaad Christus voor de Joden, opdat G-d Israël opzettelijk voor het evangelie heeft verblind.
Daartegenover staat dat Israël voor een groot deel van ons christenen een steen is waaraan wij christenen zich ernstig zullen vertillen en verwonden.
Jesaja 602 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.--> Het trieste is SB, dat waar de Joden door G-d opzettelijk zijn verblind voor het evangelie, dat niet het geval is bij ons christenen. De christenen tegen Israël zullen verblind worden door de eeuwige tegenstander.
quote:
Toepassing van de vervullingsleer
Luk.24:44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden. En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage; En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. En gij zijt getuigen van deze dingen.
De 2e alinea laat zien waarop Christus doelt: Het lijden van Christus en het opstaan uit de dood.
Uiteraard zijn vele profetieën in het OT ook over Jezus,
maar dar staan dan ook nadrukkelijk Israël niet als Eeuwige ontvanger genoemd !Daarom ook zaak om die profetieën waar Israël wel nadrukkelijk genoemd is voor Israël te laten en niet krampachtig toe te schrijven aan het Christendom, op eenmanier waarop ze maar gedeeltelijk zouden zijn uitgekomen.
quote:
Toepassing van de Vervullingsleer - landbeloften
Gods wonderlijke raad is voor ons verborgen. Specifiek voor de joden gelden verborgenheden. Maar dat is geen excuus om de verbondsdaden te negeren en de weg van Mozes en de profeten te verlaten. Want alle profeten getuigen van bekering en terugkeer tot God.
Dat zal dan ook geschieden in de laatste dagen bij de wederkomst van Jezus, zoals diezelfde profeten steeds laten zien in hun profetieën.
quote:
Fantoom-pijn
De vervangingsleer is een fantoom-begrip. Want de vervangingsleer heeft géén aanhangers, maar wel anti-predikers die daarmee aanvallen uitoefenen op de Gemeente van Christus.
Je bent zelf (zonder het te beseffen of willen toegeven) een fanatieke vervangingsleer aanhanger SB. Net als anderen hier en ook "dominees" Stengholt en Paas. Evenals onze kerkvaders fanatieke aanhangers waren van deze leer.
Beide dominees hebben er een leuke naam voor bedacht, om tegengas te kunnen bieden aan de duidelijke naam vervangingsleer. Maar vervullingsleer blijft vervangingsleer. Echter de uitleg van deze vervullingsleer wankelt aan alle kanten.
quote:
Trouw en geloof is dat niets wordt vervangen, dat niet is vervuld. Alles wordt vervuld
Precies SB, alles wordt vervuld, alles IS nog
niet vervuld.
quote:
Dat gaat zover dat ook jij tegen mij hebt gezegd dat ik moet kiezen: ofwel God heeft gelogen, ofwel de wederopgerichte staat Israël is een bewijs van Gods waarheid. "Wànt God had het immers beloofd", zo zeg jij. Hoe ontrouw! Het is in het geloof dat David spreekt dat God vervullig geeft en dat vervulling reeds is gewaarborgd door Gods kracht en majesteit, en dat het enige dat benodigd is, de versterking is van de wankelende voet (David) en de zwakke knieën (Paulus).
Sorry SB, maar je probeert er weer een punt aan te draaien hier.
je weigert om antwoord te geven op die vraag van mij. Eenvoudig omdat je het niet kunt. Want OF je ontkent de Beloften van G-d of je erkent deze beloften van G-d. Een tussenweg is er gewoon niet. Maar het doet me deugt te zien dat je met deze vraag hebt geworsteld. Hopelijk is het een begin.
quote:
De oorzaak van de fantoom verschijning is de pijn. Fantoom-pijn. Want de joden zijn verdrukt en het heil is naar de heidenen gegaan.
Onzin, dit is kerkleer SB !
Jezus heeft in beginsel met Zijn Kruisoffer
Zijn Volk Israël zalig gemaakt. De zonden die de Joden hadden tov de Wet ! Een Wet waartegen wij als heidenen niet konden zondigen, wij waren veraf en stelden niets voor. Die Genade van G-d voor Israël is OOK naar ons heidenen gekomen. Wij mogen als adoptiekinderen OOK meedelen in de erfenis.
quote:
En God heeft gezegd dat de joden met blindheid geslagen zullen worden.
Precies, de reden van hun blindheid voor het evangelie, het is zo G-d het wil.
En in ergernis klampt de jood zich vast aan beloften die de reeds vervulde en algemeen erkende vervullingen voorbijgaan. Maar dat kàn niet. De vervullingsleer zegt dat alle vervullingen er zijn zullen. De eerste en ook de laatste. Niemand wordt buitengesloten. Niemand krijgt niet wat hem was beloofd. [/quote]
Precies dus alle Eeuwige Beloften aan Israël komen Israël ten goede. Geen enkele Belofte van G-d zal Hij terugtrekken.
quote:
Maar het doet pijn.
Inderdaad, de satan met name begrijpt helemaal niets van deze immense Liefde van G-d voor het volk Israël. Daarom haat satan ze ook zo vreselijk. Helaas begrijpen ook veel broedt christenen deze immense Liefde van G-d voor Israël nog steeds niet.
quote:
Gods bedekking
De vervullingsleer ontkent niet de moeite van de joden. En de vervullingsleer pakt ook nog niet één belofte af. Maar zij vraagt om consequentheid.
Vervullingsleer = vervangingsleer, het is een satanische poging om het te ontlopen en verwarring te zaaien SB.
Het pikt wel degelijk Eeuwige beloften van G-d voor Israël in, door op slinkse wijze te stellen dat deze profetieën al vervuld zijn in de eerste komst van Christus. Daarom ook wordt de opname ontkent, want dan zouden ze wel moeten toegeven dat Christus Zijn Wederkomst alleen voor de Joden is.
Hoezo consequentheid vragen als christen naar de Joden, terwijl G-d en Jezus dat geheel niet vragen? De Belofte staat voor Eeuwig, Jezus Zijn Kruisoffer was om Zijn volk Israël zalig te maken. Hun zonden niet toe te rekenen. Die genade is OOK naar ons heidenen gekomen in Christus. De Genade is niet alleen naar ons toegekomen.
Als dat zo zou zijn zou God in
Romeinen 3 niet gezegd hebben:
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.--> Dan zou G-d gezegd hebben:
G-d is nu niet meer een G-d van de Joden, maar van de heidenen alleen. Want in Christus zijn immers Joden en heidenen gelijk.
Maar buiten Christus NIET! Daar bestaan nog steeds Joden (besnedenen) uit het geloof en heidenen (onbesnedenen) door het geloof.... Een onderscheid dus, niet beiden door het geloof, maar de Joden uit het geloof.
quote:
De bedekking is van de tempel en van het heilige der heilige afgenomen. Er is iets nieuws: De Geest wordt losgelaten over heel de wereld. Niet meer alleen de heiligen en de rechtvaardigen zullen worden gevoed door de Geest. Maar heel de wereld
Dit geld inderdaad voor christenen, maar zoals boven te zien is bestaan beiden nog. G-d is niet meer een G-d van de Joden alleen, maar nu door Christus OOK van de heidenen.
quote:
evenzoveel als Jezus Christus willen aannemen,
Je spreekt jezelf nu tegen, even terug gaf te toe dat G-d Zelf het geloof in ons bepaalt. G-d bepaalt wie er tot geloof in Christus komt. vele verzen tonen dat aan en die heb ik veelvuldig geciteerd hier.
Handelingen 239 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.quote:
Rechtvaardige joden
Een jood die christus kent, maar hem niet wil aannemen omdat de ergernis hem te groot is, is geen rechtvaardige jood.
Daarom ook heeft G-d vele profetieën in het OT en NT, waarin Hij in Eeuwigheid beloofd dat Hij Zelf Israël rechtvaardig zal maken, hen Zelf zal reinigen van hun zonden, aan hun zonden niet meer zal denken ! Eerst verzamelen van de joden terug naar Israël en daarna komt de genade van G-d leert de Schrift. Vele en vele verzen heb ik je reeds aangedragen, maar je negeert ze consequent, je verwerpt hier G-d Zijn Woord !
quote:
Want de rechtvaardige keert zich tot God.
Dat zal dus geschieden bij Jezus wederkomst wat betreft het volk Israël.
Ezechiel 37, Zacharia 12 en vele anderen.
Niet een rechtvaardige keert zich tot G-d. Een ieder die zich tot G-d keert in Christus zal Rechtvaardig worden gemaakt door G-d.
Dat kan nu in Christus, of zoals bij Israel, zal dit geschieden bij de wederkomst van Jezus Christus als Messias naar Jeruzalem (niet Rome).
quote:
De vervullingsleer leert dat ook de verlossingsprofetieën van de joden zullen uitkomen. En deels of geheel uitgekomen zijn. Het principe is nu dat wie inzicht krijgt, zich bekeert tot God.
Zolang de bedekking die G-d gelegd heeft op Israël, zal Israël Jezus niet zien. geheel volgens Plan van onze Schepper. Dat zal dus geschieden bij de wederkomst van Jezus Christus als Messias naar Jeruzalem (niet Rome), leert de Schrift.
Antwoord voor LearsiZeg jij Vervangingsleer, dan zeg ik vervullingsleer. [/quote]
Het blijft hetzelfde ding, alleen een poging om de waarheid te verhullen en theologisch te verdraaien. Bedacht door antisemiet-dominees Stengolt en Paas.
quote:
Zeg jij: er staat geschreven, dan zeg ik: alles met het oog op Christus.
Christus deed alles volgens het Woord, dus we zijn weer rond.
quote:
Zeg jij: belofte aan het zaad, dan zeg ik: belofte aan het Zaad.
Dat is theologie SB, dat begrijp ik dus. Alles in het werk gesteld om Israël en de Joden de Eeuwige Beloften te ontnemen
quote:
Zeg jij: van Sara zijn zij, dan zeg ik: neen, maar van Hagar zijn zij !
Dat is wat je graag zien wil, want als ware kinderen van G-d, fysieke nageslacht van Sarah kan je niet ineens verworden tot onechte kinderen. Dat is nu je reinste vervangingsleer gedreven door (al dan niet bewuste) antisemitisme.
In het vers staat namelijk duidelijk: zinnebeeldige betekenis
Galaten 4
Deze dingen hebben een zinnebeeldige betekenis; want deze vrouwen zijn de twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinaï, dat kinderen voortbrengt voor de slavernij, dat is Hagar.--> Hier wordt de vergelijking gemaakt met het verbond, in het eerste verbond ben je een slaaf/slavin van de wet, in het tweede verbond ben je vrij van de wet.
--> Ware nakomelingen zijn nu niet ineens niet nakomelingen meer
quote:
Zeg jij: God is vóór Israël, dan zeg ik: Geenszins is God voor onbesnedenen van hart !
Meer dan 200 maal laat G-d Zich de
G-d van Israël noemen. in de Schrift.
Het besneden van hart zijn was ook al gebruikt in het OT voor de Joden.
G-d zal Zelf volgens de vele profetieën die jij ontkent en als leugens afdoet SB, Zelf het hart van Israël besnijden en hun de geest van geloof schenken.
quote:
Zeg jij: steun voor Israël; dan zeg ik met "de hand van Paulus:
Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha!"
Totdat G-d Zelf met de wederkomst van Christus zijn geest van geloof zal geven, hun zonden zal reinigen, aan hun zonden niet meer zal denken.
Hoe je ook je best doet de vervangingsleer overeind te houden of het een schijnheiliger naam te geven met vervullingsleer: G-d zegt erover:
Numeri 2323 Want er bestaat geen bezwering tegen Jakob
of waarzeggerij tegen Israël.Ezechiel 37, Zacharia 12
Deuteronomium 4
29 Dan zult u daar de HEERE, uw God, zoeken en u zult Hemvinden, als u Hem met heel uw hart en met heel uw ziel zoekt.--> Hier wordt gesteld door G-d dat israel G-d
zal zoeken. (feit). en Hem zal vinden. (feit)
Wanneer?
30 Wanneer u in benauwdheid zult zijn en al deze dingen u getroffen hebben, in later tijd, dan zult u terugkeren naar de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzamen.--> In later tijd in grote benauwdheid, dan zal Israël terugkeren naar de HEER (feit).
--> Dan zal Israël Zijn Stem gehoorzamen. (feit)
31
Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet loslaten, en u niet te gronde richten; Hij zal het verbond met uw vaderen, dat Hij onder ede met hen gesloten heeft, niet vergeten.--> G-d is barmhartig, zo barmhartig dat veel van onze broeders er niet bij kunnen met hun verstand en Liefde van G-d verwarren met aardse liefde. Liefde die we alleen maar beantwoorden als de ander ons ook liefheeft. Zelfs Hitler kon dat.
--> Beloften:
-Israel niet loslaten.
-Israel niet ten gronde richten, Israël zal de poel des vuurs dus niet proeven.
-Israel nooit vergeten.
-De verbondseed die G-d eenzijdig heeft gesloten met de voorouderen NOOIT vergeten.
Maar wat zeggen een steeds kleiner wordende groep christenen?
-G-d heeft Israël verlaten en ingeruild door de kerk. Alleen via de kerk kan de Jood nog gered worden.
-Israel is door G-d ten gronde gericht en bestaat niet meer. het huidige Israël is niet echt, de bewoners evenmin.
-G-d heeft Israël vergeten, Hij houdt nu van ons christenen en pas als de Joden ook van Jezus houden, houdt Hij weer van hen. (Echte Liefde en Trouw?)
-G-d heeft het Eeuwige verbond dat hij met de voorouders van Israël heeft gesloten gewijzigd in het nieuwe verbond, met nieuwe voorwaarden.
En DAT noemen ze dan ook nog bijbels, ja ze noemen het vervullingsleer
SB, gezien mijn aanstaande vakantie in mijn vakantiehuis op St Maarten komende wekken zal ik niet meer in staat zijn om uitgebreid te reageren voor het einde forum een feit is. Maar ik zal voor je bidden dat de Heer ook jou wakker schud uit de diepe theologische slaap.
Ik ben je dankbaar voor de inzichten die je mij gegeven hebt ten aanzien van de hardnekkige vervangingsleer in onze theologie. De beweegredenen, de slinkse wijze waarop het zich als een slang kronkelt om de waarheid heen ipv recht eropaf. Waardevolle materie voor mijn boek/internet website.
Het is uiteindelijk aan elke lezer afzonderlijk om jou en mijn uitleg van de Schrift zelf te toesten en met gebed te bepalen wie werkelijk uit het Woord citeert en wie dat niet doet.
Mijn diepe wens is dan ook dat velen binnen onze traditionele kerkgangers wakker zullen worden uit de theologische slaap en het gezag weer aan de Schrift te durven geven ipv aan de kerktheologie. Zodat onze traditionele kerkgenootschappen wederom de Zegen van onze Vader G-d mogen ontvangen. Dat G-d zal zien dat we weer luisteren naar hem ipv onze kerkvaders en hun theologie. Dit om de instorting van onze traditionele kerken door G-d in gang gezet, te kunnen keren, opdat G-d ons traditionele kerkinstituut niet vredig laat uitsterven om zo het vervangingsleer-probleem liefdevol op te lossen.