Auteur Topic: Bijbelgebruik volgens Learsi  (gelezen 16530 keer)

HarryK

• Bekijk profiel
Bijbelgebruik volgens Learsi
« Reactie #225 Gepost op: februari 11, 2013, 12:41:00 pm »

quote:

Geen van de genoemde opties.
Laat ik het met andere woorden proberen uit te leggen.

Je kunt op twee manieren 'kind' van Abraham zijn: op lichamelijke (letterlijke) manier en op geestelijke (figuurlijke) manier (door geloof).

1. Door lijfelijke/lichamelijke afstamming: dan ben je Jood, Hebreeër, Israëliet.
En dan heb je uitzicht op alle beloften die God aan Abraham heeft gedaan, zowel de beloften voor het fysieke nageslacht als de beloften voor alle volken.
En ik zeg nadrukkelijk "uitzicht op". Want jij praat er steeds over als over een "garantie", maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
Maar daarover gaat het o.a. in de draad over bidden voor Israël.

2. In geestelijke betekenis: omdat je in Christus bent, ben je daardoor kind van Abraham.
Je bent dan niet 'opeens' lijfelijk afstammeling van Abraham. Ik wordt niet fysiek "een Jood". Dat is een denkwijze die nergens op slaat.
Maar alle woorden die je als mens eraan zou kunnen geven (woorden als "geadopteerd", "aangenomen", "gerekend als") geven een verkeerd beeld van hoe het zit, want Paulus zegt: Dan ben je zaad van Abraham (Galaten 3). Volwaardig.

Dus nogmaals:
God noemt iedereen die gelooft "één in Christus" en "zaad van Abraham".
Niet vanwege de lijfelijke afstamming, maar door de belofte dat alle volken in Abraham worden gezegd in Christus.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: februari 11, 2013, 01:21:40 pm »

quote:

HarryK schreef op 11 februari 2013 om 12:41:
[...]

Geen van de genoemde opties.

Dat kan eigenlijk niet, maar ik zie in je uitleg dat we toch dichterbij elkaar komen nu.

quote:

Je kunt op twee manieren 'kind' van Abraham zijn: op lichamelijke (letterlijke) manier en op geestelijke (figuurlijke) manier (door geloof).

Eens

quote:

1. Door lijfelijke/lichamelijke afstamming: dan ben je Jood, Hebreeër, Israëliet.
En dan heb je uitzicht op alle beloften die God aan Abraham heeft gedaan, zowel de beloften voor het fysieke nageslacht als de beloften voor alle volken.
En ik zeg nadrukkelijk "uitzicht op". Want jij praat er steeds over als over een "garantie", maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
Maar daarover gaat het o.a. in de draad over bidden voor Israël.

Eens, m.u.v. het feit dat de Eeuwige beloften voor Israël wel een garantie zijn, maar oke.

quote:

2. In geestelijke betekenis: omdat je in Christus bent, ben je daardoor kind van Abraham.
Je bent dan niet 'opeens' lijfelijk afstammeling van Abraham. Ik wordt niet fysiek "een Jood". Dat is een denkwijze die nergens op slaat.

Eens!

quote:

Maar alle woorden die je als mens eraan zou kunnen geven (woorden als "geadopteerd", "aangenomen", "gerekend als") geven een verkeerd beeld van hoe het zit, want Paulus zegt: Dan ben je zaad van Abraham (Galaten 3). Volwaardig.

Toch klopt het zonder deze definitie niet, want fysieke nakomelingen zijn we niet als Christen.
Daarbij: ouders die in oprechte liefde voor een kind een kind adopteren, aannemen als hun kind, zien dit aangenomen adoptiekind gewoon als volwaardig. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een adoptiekind niet als volwaardig gezien wordt. Zo geldt dat ook voor G-d. Ook al worden we door geloof in Christus gerekend tot nageslacht, dan nog zijn we daarmee niet minder dan de kinderen die wel het fysieke nageslacht zijn. Maar zeker ook niet meer !

het enige verschil is, dat de echte kinderen van ouders tot de kinderen gerekend worden end at ervoor een aangenomen adoptiekind een "contract" / verbond nodig is, om erkent te worden als kind en dezelfde rechten te ontvangen. Zo ook met ons als aangenomen en geadopteerde christenen-kinderen. Ons geloof in Christus is dat "contract"/verbond dat ons gelijkwaardig maakt aan de echte fysieke kinderen.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: februari 11, 2013, 05:26:02 pm »
Hallo,

Ik ben er van overtuigd dat Iearsi probeert een 'waar gestalte' te geven aan "Israël" als volk, in een stad. Maar waar het hem, ten ene male, aan ontbreekt is het Geestelijke aspect dat (notabene) Jezus aan de mensen voorhoudt van het koninkrijk, dat NIET van deze wereld is. Als Jezus is teruggekeerd en de 1e Opstanding plaats heeft gevonden, de verlosten  samen met de nog levende verlosten de Here in de lucht tegemoet zijn gegaan, dan nòg zal Iearsi proberen zielen te winnen, voor het Israël als landstaat, dewijl het met de ondergang van het Grote Babylon, te niet gedaan is.

In volledige duisternis, onder de bezielende leiding van de Satan, zal Iearsi nog mensen zoeken die hij een verkeerd beeld kan voorhouden. Hij is dan wél de enige overlevende, daar ook Satan "geest is". Een onreine, dat wel! Nu, die Openbaring zullen we dan gewaar worden, als Jezus in de stad van het Hemelse Jeruzalem (een volk dus dat een Geestelijk Israël is) de allerlaatste profetie in vervulling zal doen gaan. Namelijk de totale vernietiging van Satan en zijn (opgestane) volk uit de slaap.....beiden de eeuwige dood tegemoet!
Dan, in een oogwenk zal de gehele aarde herstelt worden, als een Nieuwe aarde in een Nieuwe hemel. Natuurlijk; de hemelse grenzen zullen opengaan voor hen die eeuwig trouw zullen zijn aan de Koning van het heelal, en we zullen naar andere hemelen kunnen gaan, onze eeuwige broeders en zusters daar ontmoeten.

[/i]Neen, Iearsi spreekt niet naar de Geest van Christus, maar naar de Geest van een Sanhedrin, waar hij de Leider is, de Opperrabijn. Net als Nicodemus, die zich na de aanname van Jezus, zich schuil moets houden met dié Waarheid aan zijn hart. het werd hem niet in dank afgenomen.
Net zoals nu, vandaag de dag!

Jammer!

Hartelijke groet

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: februari 11, 2013, 08:15:18 pm »

quote:

learsi schreef op 11 februari 2013 om 13:21:
Eens, m.u.v. het feit dat de Eeuwige beloften voor Israël wel een garantie zijn, maar oke.

Hopelijk kunnen we dat ook nog eens samen naspeuren, maar het is inderdaad voor deze discussie even niet beslissend.

quote:

Toch klopt het zonder deze definitie niet, want fysieke nakomelingen zijn we niet als Christen.
Daarbij: ouders die in oprechte liefde voor een kind een kind adopteren, aannemen als hun kind, zien dit aangenomen adoptiekind gewoon als volwaardig. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een adoptiekind niet als volwaardig gezien wordt. Zo geldt dat ook voor G-d. Ook al worden we door geloof in Christus gerekend tot nageslacht, dan nog zijn we daarmee niet minder dan de kinderen die wel het fysieke nageslacht zijn. Maar zeker ook niet meer !

het enige verschil is, dat de echte kinderen van ouders tot de kinderen gerekend worden end at ervoor een aangenomen adoptiekind een "contract" / verbond nodig is, om erkent te worden als kind en dezelfde rechten te ontvangen. Zo ook met ons als aangenomen en geadopteerde christenen-kinderen. Ons geloof in Christus is dat "contract"/verbond dat ons gelijkwaardig maakt aan de echte fysieke kinderen.

Oftewel, om het nog even in termen te zeggen die al vaker zijn gebruikt:
Abraham heeft 2 'soorten' nageslacht (zaad):
- door lijfelijke afstamming (het 'lichamelijke' fysieke Israël).
- door geloof in Christus als 'geestelijk' Israël.

En voor beiden zijn er beloften.
En voor beiden zijn er profetieën, in het Oude Testament waarschijnlijk meer voor het fysieke Israël dan voor het geestelijke Israël.
En veel van het onderwijs van vooral Paulus gaat over de relatie tussen deze 2 'soorten' nageslacht.

En misschien is het wel zo dat in sommige christelijke kringen de balans doorslaat naar alles toerekenen aan het geestelijke Israël.
Maar ik ben ervan overtuigd dat jij te ver bent doorgeslagen in het alles toerekenen aan het fysieke Israël.

En op de momenten dat jij dan teksten gebruikt/uitlegt waarvan ik denk dat dat niet klopt, dan reageer ik.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: februari 11, 2013, 08:21:14 pm »

quote:

HarryK schreef op 11 februari 2013 om 20:15:

En voor beiden zijn er beloften.
En voor beiden zijn er profetieën, in het Oude Testament waarschijnlijk meer voor het fysieke Israël dan voor het geestelijke Israël.

Nee, als nakomelingen van Abraham erkend door G-d in Christus, ja. Als zijn adoptiekinderen, aangenomen om OOK in dezelfde beloften te mogen delen.
Maar dat we als nakomelingen van Abraham worden erkent, maakt ons absoluut nog geen geestelijk Israël.

Want dat we als zaad van Abraham erkent worden betekent niet dat we zaad van Isaac en Jacob zijn of als zodanig erkent worden.

quote:

En misschien is het wel zo dat in sommige christelijke kringen de balans doorslaat naar alles toerekenen aan het geestelijke Israël.
Maar ik ben ervan overtuigd dat jij te ver bent doorgeslagen in het alles toerekenen aan het fysieke Israël.

Niet verder dan het Woord dat ook doet. ;)

quote:

En op de momenten dat jij dan teksten gebruikt/uitlegt waarvan ik denk dat dat niet klopt, dan reageer ik.
Dat mag, daar is het hier een forum voor. Zelfs sekteleden uit de ZDA en elders afkomstig mogen dat hier, dus waarom zou jij dat niet mogen?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2013, 08:22:38 pm door learsi »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: februari 11, 2013, 08:22:21 pm »
Nog even een kleine aanvulling:

Een enkele keer spreekt Paulus ook over:
- Israël naar het vlees (1 Kor. 10:18).
- Israël van God (Galaten 6:16).

Aanwijzingen dat hij met "Israël" niet altijd het fysieke Israël bedoelt.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: februari 11, 2013, 08:27:12 pm »

quote:

HarryK schreef op 11 februari 2013 om 20:22:
Nog even een kleine aanvulling:

Een enkele keer spreekt Paulus ook over:
- Israël naar het vlees (1 Kor. 10:18).
- Israël van God (Galaten 6:16).

Aanwijzingen dat hij met "Israël" niet altijd het fysieke Israël bedoelt.
16 En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid, en over het Israël Gods.
--> EN, ....
Dus vrede en barmhartigheid over zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen EN over het Israel Gods. Dus het volk Israël. met EN wordt het er nog speciaal bij genoemd.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: februari 11, 2013, 08:30:32 pm »

quote:

learsi schreef op 11 februari 2013 om 20:21:
Nee, als nakomelingen van Abraham erkend door G-d in Christus, ja. Als zijn adoptiekinderen, aangenomen om OOK in dezelfde beloften te mogen delen.
Maar dat we als nakomelingen van Abraham worden erkent, maakt ons absoluut nog geen geestelijk Israël.

Hè, jammer, ik kreeg de indruk dat je het eindelijk begon te begrijpen.
Volgens Paulus maakt ons dat wel tot een geestelijk Israël, zijnde alle kinderen van God uit alle volken.
Ik ben namelijk geënt.
Maar ik ben GEEN Jood.
En ik zal nooit en hoef ook nooit Jood te worden.
Ik krijg WEL deel aan de beloften die aan Abraham zijn gedaan in en door Christus.
Maar ik krijg GEEN deel aan de beloften voor het fysieke Israël.
Dat is verschillend.
Ik deel als christen NIET in dezelfde beloften als bijv. de 12 stammen van Israël.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: februari 12, 2013, 12:40:49 pm »

quote:

HarryK schreef op 11 februari 2013 om 20:30:
Hè, jammer, ik kreeg de indruk dat je het eindelijk begon te begrijpen.
Volgens Paulus maakt ons dat wel tot een geestelijk Israël, zijnde alle kinderen van God uit alle volken.
Ik ben namelijk geënt.
Maar ik ben GEEN Jood.
Ik krijg WEL deel aan de beloften die aan Abraham zijn gedaan in en door Christus.
Dat is verschillend.
Ik deel als christen NIET in dezelfde beloften als bijv. de 12 stammen van Israël.

Op het geestelijk Israël na klopt het ook wel wat je schrijft.

Dus:
Volgens Paulus maakt ons dat wel tot een geestelijk Israël mede-erfgenaam, zijnde alle kinderen van God uit alle volken.
Ik ben namelijk geënt.[/quote]
Precies, geent als wilde tak op de edele boom, niet de edele tak op de

Citaat
Maar ik ben GEEN Jood.
Ik krijg WEL deel aan de beloften die aan Abraham zijn gedaan in en door Christus, als mede-erfgenaam.
Dat is verschillend.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: februari 12, 2013, 01:29:03 pm »

quote:

learsi schreef op 12 februari 2013 om 12:40:
Op het geestelijk Israël na klopt het ook wel wat je schrijft.

Dus:
Volgens Paulus maakt ons dat wel tot een geestelijk Israël mede-erfgenaam, zijnde alle kinderen van God uit alle volken.
Ik ben namelijk geënt.[/quote]
Precies, geent als wilde tak op de edele boom, niet de edele tak op de

Maar dat "geestelijke" Israël (= kinderen van God uit alle volken) is nu precies de kern van het verschil.

Als jij zegt "mede-erfgenaam" zeg jij daarmee dat de Joden nog steeds "volledig" erfgenaam zijn. Maar daartegenover zet ik het onderwijs van Paulus over de "takken van die erfgenaam" die zijn gesnoeid, en dus niet op dat moment GEEN erfgenaam meer zijn, en volgens Paulus ook alleen maar weer deel krijgen aan die 'boom' (weer erfgenaam kunnen worden) door niet in hun ongeloof te blijven.
Vandaar mijn eerdere onderscheid tussen "uitzicht hebben op" de beloften en "de garantie hebben" van die beloften.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: februari 12, 2013, 03:36:01 pm »

quote:

HarryK schreef op 12 februari 2013 om 13:29:

Maar dat "geestelijke" Israël (= kinderen van God uit alle volken) is nu precies de kern van het verschil.

Als jij zegt "mede-erfgenaam" zeg jij daarmee dat de Joden nog steeds "volledig" erfgenaam zijn. Maar daartegenover zet ik het onderwijs van Paulus over de "takken van die erfgenaam" die zijn gesnoeid, en dus niet op dat moment GEEN erfgenaam meer zijn, en volgens Paulus ook alleen maar weer deel krijgen aan die 'boom' (weer erfgenaam kunnen worden) door niet in hun ongeloof te blijven.
Vandaar mijn eerdere onderscheid tussen "uitzicht hebben op" de beloften en "de garantie hebben" van die beloften.
In Ezechiel 37 staat al duidelijk dat Israël die denkt te zijn afgesneden, niet door G-d is afgesneden.

11 Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind! deze beenderen zijn het ganse huis Israëls; ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord, en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden.
12 Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal uw graven openen, en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israëls.
13 En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk!
14 En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven, en Ik zal u in uw land zetten; en gij zult weten, dat Ik, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

--> Na het openen van de graven van het volk Israël zullen dezen allen weten Dat G-d de HEERE is. Dus weten dat Jezus Christus de Messias is.

Deuteronomium 4:20 - Israel is het erfvolk !
Maar ulieden heeft de HEERE aangenomen, en uit den ijzeroven, uit Egypte, uitgevoerd; opdat gij Hem tot een erfvolk zoudt zijn, gelijk het te dezen dage is.

Indien je kinderen hebt, kan je dan iets doen opdat deze niet meer je kinderen zijn? Het volk Israël is G-d Zijn eerstgeborene voor Eeuwig. Dat wij OOK als mede-erfgenamen mogen meedelen in de Genade voor Israël, betekent niet dat de Eeuwige Beloften voor Israël zijn ingetrokken of gewijzigd. De erfgenamen uit het volk Israël zijn uitgebreid met mede-erfgenamen uit de heidenen.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: februari 12, 2013, 05:41:37 pm »

quote:

learsi schreef op 12 februari 2013 om 15:36:
In Ezechiel 37 staat al duidelijk dat Israël die denkt te zijn afgesneden, niet door G-d is afgesneden.

11 Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind! deze beenderen zijn het ganse huis Israëls; ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord, en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden.
12 Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal uw graven openen, en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israëls.
13 En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk!
14 En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven, en Ik zal u in uw land zetten; en gij zult weten, dat Ik, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

--> Na het openen van de graven van het volk Israël zullen dezen allen weten Dat G-d de HEERE is. Dus weten dat Jezus Christus de Messias is.

Mogelijk.
Maar er staan ook profetieën zoals in Jeremia 31:31-34:
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Deze hele profetie komt terug in Hebreeën 8-9.
En dan gaat het over het tweede, het nieuwe verbond door Christus.
En dan staat er in 8:15 "... tot verzoening van de overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden."
De geroepen, niet heel Israël.
Of 8:28 "Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid."
Degenen die Hem verwachten. Dus niet degenen die Hem NIET verwachten. Dus niet heel Israël.
Of 10:19-20: "Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;"
Alleen door het bloed van Jezus, niet door afstamming uit de Joden.

Zoals in Jeremia 31:33 staat (het vet-gemarkeerde stuk): dat nieuwe verbond is er al als er in Hebreeën over wordt gesproken.
Terwijl daar nog steeds de situatie was van de 'gesnoeide takken'.
Het ligt dus klaarblijkelijk niet zo eenvoudig als jij wilt beweren.

quote:

Deuteronomium 4:20 - Israel is het erfvolk !
Maar ulieden heeft de HEERE aangenomen, en uit den ijzeroven, uit Egypte, uitgevoerd; opdat gij Hem tot een erfvolk zoudt zijn, gelijk het te dezen dage is.

Indien je kinderen hebt, kan je dan iets doen opdat deze niet meer je kinderen zijn? Het volk Israël is G-d Zijn eerstgeborene voor Eeuwig. Dat wij OOK als mede-erfgenamen mogen meedelen in de Genade voor Israël, betekent niet dat de Eeuwige Beloften voor Israël zijn ingetrokken of gewijzigd. De erfgenamen uit het volk Israël zijn uitgebreid met mede-erfgenamen uit de heidenen.

Het valt jou misschien niet op, maar mij wel:
Hier staat dat de HEERE 'ulieden' ook 'heeft aangenomen'.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: februari 12, 2013, 05:55:09 pm »

quote:

HarryK schreef op 12 februari 2013 om 17:41:
Mogelijk.
Maar er staan ook profetieën zoals in Jeremia 31:31-34:
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Deze hele profetie komt terug in Hebreeën 8-9.
Nee want  het onderstreepte is nog niet uitgekomen.!
--> Immers, juist nog niet allen uit Israël kenden of kennen de HEERE !

-->Ook dit vers uit Hfdst 31 is nog niet uitgekomen, eerder het tegendeel zoals we allemaal dagelijks kunnen zien. Israël is wel verstrooid maar nog niet vergaderd.
10 Hoort des HEEREN woord, gij heidenen! en verkondigt in de eilanden, die verre zijn, en zegt: Hij, Die Israël verstrooid heeft, zal hem weder vergaderen, en hem bewaren als een herder zijn kudde.

quote:

Zoals in Jeremia 31:33 staat (het vet-gemarkeerde stuk): dat nieuwe verbond is er al als er in Hebreeën over wordt gesproken.
Terwijl daar nog steeds de situatie was van de 'gesnoeide takken'.
Het ligt dus klaarblijkelijk niet zo eenvoudig als jij wilt beweren.
Zoals aangetoond boven is Jeremia 31 nog echt niet vervuld !

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: februari 12, 2013, 10:49:37 pm »

quote:

learsi schreef op 12 februari 2013 om 17:55:
Nee want  het onderstreepte is nog niet uitgekomen.!
--> Immers, juist nog niet allen uit Israël kenden of kennen de HEERE !

-->Ook dit vers uit Hfdst 31 is nog niet uitgekomen, eerder het tegendeel zoals we allemaal dagelijks kunnen zien. Israël is wel verstrooid maar nog niet vergaderd.
10 Hoort des HEEREN woord, gij heidenen! en verkondigt in de eilanden, die verre zijn, en zegt: Hij, Die Israël verstrooid heeft, zal hem weder vergaderen, en hem bewaren als een herder zijn kudde.

[...]

Zoals aangetoond boven is Jeremia 31 nog echt niet vervuld !
Sorry hoor, maar wat betreft Jeremia 31 wordt in Hebreeën duidelijk aangegeven dat het slaat op dat nieuwe tweede verbond. Dat het dus al is gebeurd.
Dan kun jij wel eigenwijs zeggen dat jij hebt aangetoond dat dat niet zo is, ik geloof toch liever Gods Woord.

Bovendien denk ik dat heel Israël ten tijde van Jezus over Jezus gehoord heeft.
Zie bijv. teksten als Markus 3:8, Markus 5:27 (Jaïrus had erover gehoord), Markus 6:14 (koning Herodes hoorde het), zelfs als Jezus probeerde ergens in stilte te zijn, lukte dat niet (bijv. Markus 7:24).
Steeds lees je dat men over Jezus had gehoord. Dat als Jezus ergens komt, dat menigten samendrommen.

En ook die teksten van de verstrooiing:
Ten tijde van Nehemia en Ezra is er terugkeer geweest uit de ballingschap.
Waarom gaan de profetieën niet daarover?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: februari 13, 2013, 10:37:11 am »

quote:

HarryK schreef op 12 februari 2013 om 22:49:

Sorry hoor, maar wat betreft Jeremia 31 wordt in Hebreeën duidelijk aangegeven dat het slaat op dat nieuwe tweede verbond. Dat het dus al is gebeurd.

Nee, want dan negeer je de dingen die nog niet vervuld zijn in de profetie van Jeremia. Kenmerken van valse profetieen zijn dat ze niet geheel uitkomen. Kenmerk van profetie van G-d is dat ze exact uitkomen.

Kijk naar Hebreeen 8:
6   Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.
--> Dit gaat over het moment dat het gezegd wordt, een beter verbond dan het eerste verbond tussen G-d en Israel. Dit gaat over het Christenverbond.

Maar hier
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen:  Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
--> Zegt, niet zei ! Het is dus iets wat over de toekomst gaat. Het Verbond in Christus is er al op het moment dat dit wordt uitgesproken. Het oude verbond is er ook nog steeds. Dit gaat dus over een nieuw verbond speciaal met israel in die dagen, of te wel de eindtijd.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere:  Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
--> Wederom: Ik zal, sluiten zal, het verwijst naar de toekomst.
--> Wederom een verbond gesloten tussen G-d en het huis israel (niet de christelijke kerk = vervangingstheologie).