Auteur Topic: Israël en het beloofde land  (gelezen 7515 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Israël en het beloofde land
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2013, 08:25:42 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 februari 2013 om 00:16:
[...]
Jij zegt het, jouw schouders, jouw oordeel en jouw verwijt. Niets meer dan mensenwerk...
Hij gooit nog even vlak voor het einde roet in het eten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2013, 08:31:51 am »

quote:

HarryK schreef op 30 januari 2013 om 23:59:
In de thread over bidden voor Israël zijn erg veel nuttige, maar helaas nog meer onzinnige visies met elkaar gewisseld.
In al dat discussie-geweld liep ik tegen 1 vraag aan waar ik toch nog wel eens serieus wat dieper op door zou willen gaan.
En dat was deze:

In het Oude Testament heeft God vaak beloften gedaan over het bezit van 'het beloofde land'.
Maar in hoeverre zijn die beloften nu nog geldig voor het huidige Israël?

En ondertussen ben ik flink in de bijbel aan het lezen gegaan, speciaal gericht lezend op het onderwerp "Israël" en "Verbond" in het algemeen.

Ik begon deze week te lezen in Richteren, en las daar over de waarschuwing die Jozua aan het volk had doorgegeven (Jozua 23:12-13):
"Want als u zich op enigerlei wijze hiervan afkeert en u vastklampt aan de rest van deze volken, deze hier die bij u overgebleven zijn, en u huwelijksbanden met hen aangaat, en u zich met hen zult inlaten en zij met u, weet dan zeker dat de HEERE, uw God, niet zal doorgaan met het verdrijven van deze volken uit hun bezit van voor uw ogen. Maar zij zullen een strik en een val voor u zijn, een gesel op uw zijden en prikkels in uw ogen, tot u verdwenen bent uit dit goede land, dat de HEERE, uw God, u gegeven heeft."

En dan lees ik Richteren 2.
Het volk wordt nog eens aan deze waarschuwing herinnerd (vers 3), maar het volk blijft God maar de rug toekeren, totdat het God teveel werd en Zijn toorn ontbrandde (ik citeer vanaf vers 20):
"Daarom ontbrandde de toorn van de HEERE tegen Israël, en Hij zei: Omdat dit volk Mijn verbond heeft overtreden, dat Ik hun vaderen geboden heb, en zij naar Mijn stem niet geluisterd hebben,
zal Ik ook geen enkel van de heidenvolken meer voor hun ogen verdrijven die Jozua heeft overgelaten toen hij stierf,
opdat Ik door hen Israël op de proef stel, om te zien of zij de weg van de HEERE in acht zullen nemen door daarin te gaan, zoals hun vaderen die in acht genomen hebben, of niet.
Zo liet de HEERE deze heidenvolken blijven, door hen niet onmiddellijk te verdrijven en hen niet in de hand van Jozua over te geven."

Ik vraag me af:
1. Lees ik hier echt dat het beloofde land niet (meer) exclusief voor Israël is?
2. Heeft God dit later nog ergens herroepen of veranderd?

Ik reageer maar vanuit wat ik mee gekregen heb laatst op een vol evangelische bijbelkring. Daar zei een man dat volken juist zullen helpen om de joden terug naar Israël te brengen. Ook de Palestijnen. Dat deed me denken aan een tekst die we hier op het forum ook lazen, waarin staat dat de omringende volken Israël hun land zal terug geven en dat dan de tempeldienst zal hervatten.
Ik blijf vragen hebben bij die teksten. Hoe letterlijk en hoe geestelijk je het moet zien. Echter zie ik wel in het Israël van nu getuige de getuigenissen al daar, dat God het hen wel geschonken heeft. Echter is het land nog niet ideaal. Te veel gedoe, onoplosbare conflicten etc...
Het heeft zijn tijd nodig.

De grote beloften liggen er ook voor ons, aangezien we op de druivenrank geënt zijn en kinderen van God zijn. Jezus zou zich immers een volk vergaren door de werking van de Heilige Geest. Je hoort bij zijn volk, door je geloof in Jezus.
Jezus zei tegen Nicodemus dat het er om gaat dat je uit God geboren moet zijn. Op nieuw geboren moet worden.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 01, 2013, 09:04:09 am »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2013 om 08:31:
Dat deed me denken aan een tekst die we hier op het forum ook lazen, waarin staat dat de omringende volken Israël hun land zal terug geven en dat dan de tempeldienst zal hervatten.
Ik blijf vragen hebben bij die teksten. Hoe letterlijk en hoe geestelijk je het moet zien. Echter zie ik wel in het Israël van nu getuige de getuigenissen al daar, dat God het hen wel geschonken heeft. Echter is het land nog niet ideaal. Te veel gedoe, onoplosbare conflicten etc...
Het heeft zijn tijd nodig.

Eens.
Maar ik moet bijv. ook denken aan de tijd van Ezra en Nehemia.
Nehemia krijgt ruimte en mandaat om Jeruzalem en de tempel te herbouwen.
Daar gebeurt ook wat geprofeteerd is.
Wat slaat nu waarop?
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 01, 2013, 09:18:38 am »
In de bijbel lees ik van die symbolische zaken over Israël, dat ik erdoor dacht aan het duizend jarige vredesrijk of het paradijs. Echter las ik laatst iets hier op het forum dat zo concreet ging over het land geven door omringende landen aan Israël en over het weer offers brengen in de tempel aan God, dat ik erdoor wel denk aan een situatie op deze aarde. Simpelweg vanwege één feit. Dat ze nog steeds offers brengen. In het duizend jarige rijk kent iedereen Jezus, dus hoeft er niet meer geofferd worden. De ware joden hebben Jezus dan ook al leren kennen.
dus moet het een situatie van herstel zijn, nog voor ze zullen roepen: "gezegend Hij die komt in de naam van de Heer."
Daarover zou God gezegd hebben: "je zult Mij niet weer zien, voor je dat zal hebben gezegd."

Het lijkt me allemaal nog voor de wederkomst af, maar op een vredige wijze. De landen werken gewoon mee. Toch snap ik dat ook niet helemaal, want het moet toch radicaal mis gaan voor Jezus weer komt?

Misschien zijn dit wel van die typische raadsels voor ons. We snappen het net zo min niet, zoals de profeten ook de profetiën over Jezus niet snapten. Ze hadden het toen graag willen doorgronden, maar het bleef verborgen tot Jezus kwam.
Toen Hij kwam, dachten velen dat Hij de romeinen zou verdrijven. Want dat maakten ze toch op uit de Thenach. De messias zou hun vijanden verslaan.
Echter bleek Jezus toen te sterven aan het kruis.

Ik weet het niet hoe het precies gaat gebeuren. Maar God is wel iets met de joden van plan.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 01, 2013, 09:18:54 am »

quote:

learsi schreef op 31 januari 2013 om 23:07:
Het gaat om de verzen waarin G-d beloofd dat hij het volk israel uit de heiden volken zal terughalen naar het Beloofde land israel. Het Land van hun voorouders, aan wie G-d het Eeuwig gegeven had.

Over enkele details zou ik nog wat kunnen ingaan, maar in hoofdlijnen klopt het wat jij hier zegt. Dat heb ik nog steeds nergens ontkend.
Het enige wat ik constateer is dat hierin nog steeds niets staat over het "exclusieve" eigendom van het land, nadat God zelf dat in Rechteren 2 aan de kant lijkt te hebben gezet.

quote:

De woorden zionist en antisemiet zijn voor een ieder hier duidelijk, dat heeft jou uitleg ervan vast niet nodig. Of je moet denken het goed te kunnen vertalen in het Hebreeuws of Grieks...
Om met die laatste opmerking maar weer te beginnen, want je blijft het maar steeds herhalen: Ik ken geen hebreeuws of grieks. Ik vertaal niet. Wel kan ik in een concordantie lezen, en zien waar dezelfde woorden en waar verschillende woorden worden gebruikt, en dat neem ik mee in mijn zoektocht naar de betekenis van teksten.
Over jouw verdraaimethoden heb ik in een andere thread al het nodige aangetoond.

Gods woord is ook voor iedereen duidelijk, toch ben jij in staat om er een hele anti-christelijke dwaalleer op te baseren. "Duidelijkheid" is blijkbaar toch iets minder duidelijk dan jij denkt.
Ik ben er daarom ook erg benieuwd naar wat jouw definitie is van antisemitisme, als je dat uit mijn woorden meent te kunnen afleiden.
Maar ja, dat is zo ongeveer het enige waar jij goed in bent: conclusies trekken uit wat mensen niet zeggen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 01, 2013, 10:48:30 am »

quote:

HarryK schreef op 30 januari 2013 om 23:59:

Ik vraag me af:
1. Lees ik hier echt dat het beloofde land niet (meer) exclusief voor Israël is?
2. Heeft God dit later nog ergens herroepen of veranderd?

Wellicht kom ik de bijbel gericht lezend vanzelf wel een antwoord tegen,
maar misschien vinden jullie het ook interessant om hierover na te denken en mee te denken, of weet je 'latere' teksten in de bijbel die hierover ook gaan.

Eigenlijk zou je Ezechiël 36 en 37 in zijn geheel moeten lezen. Ik haal even onderstaande tekst daaruit:

quote:

Ez.36:8 Maar gij, bergen van Israël, zult uw takken voortbrengen en uw vruchten dragen voor mijn volk Israël, want nabij is zijn komst. 9 Want zie, Ik kom bij u en keer Mij tot u, gij zult bewerkt en bezaaid worden. 10 Ik zal de mensen op u talrijk maken: het ganse huis Israëls; de steden zullen weer bewoond en de puinhopen herbouwd worden. 11 Ja, Ik zal mensen en dieren op u talrijk maken, zij zullen zich vermenigvuldigen en vruchtbaar zijn; Ik zal u bevolken als vanouds en u weldoen meer dan vroeger; en gij zult weten, dat Ik de HERE ben. 12 Ik zal mensen op u doen verkeren, en wel mijn volk Israël, die zullen u in bezit krijgen; gij zult hun tot een erfdeel zijn en hen niet langer van kinderen beroven.

God doet dat, ondanks het gedrag van Israël, omdat Hij zich de Heilige zal betonen, omwille van Zijn heilige Naam.

Ook Ez. 39:28 en 29 en Zach.14:28 en 29 laten duidelijk zien hoe het land Israël in de toekomst weer de centrale rol speelt in het wereldgebeuren. Deze profetieën zijn later geschreven dan wat Jozua en Richteren vermeldt.
Citaat

Psalm 105:7 Hij is de HEERE, onze God,
Zijn oordelen gaan over heel de aarde.
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,
aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.
10   Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen: Ik zal u het land Kanaän geven,
het gebied dat uw erfelijk bezit is
.

Een belofte die voor eeuwig gegeven is blijft van kracht, is niet overdraagbaar. Eeuwig houdt niet op bij de komst van Jezus, de Zoon van God! God houdt zich aan Zijn Woord, omwille van Zijn heilige Naam.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 01, 2013, 11:10:09 am »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2013 om 08:31:
[...]

Ik reageer maar vanuit wat ik mee gekregen heb laatst op een vol evangelische bijbelkring. Daar zei een man dat volken juist zullen helpen om de joden terug naar Israël te brengen. Ook de Palestijnen.

Waar staat dat volgens jou in de Schrift?

quote:

Dat deed me denken aan een tekst die we hier op het forum ook lazen, waarin staat dat de omringende volken Israël hun land zal terug geven en dat dan de tempeldienst zal hervatten.

Kan je dit dan rijmen tezamen met "palestijnen"?
Wanneer de "palestijnen" het Land israel geheel zouden teruggeven aan de Joden, dan zou het kloppen. Maar voorlopig willen ze het alleen maar afpikken van de Joden, en de Joden uitroeien met terroristisch geweld.

quote:

Ik blijf vragen hebben bij die teksten. Hoe letterlijk en hoe geestelijk je het moet zien.

De Schrift geef altijd zelf aan wanneer iets geestelijk genomen moet worden.

quote:

Echter zie ik wel in het Israël van nu getuige de getuigenissen al daar, dat God het hen wel geschonken heeft. Echter is het land nog niet ideaal. Te veel gedoe, onoplosbare conflicten etc...

Pas na de wederkomst van Jezus Christus naar israel als Messias zal het Beloofde Land israel ideaal zijn? Was het ideaal in het OT? Nee, altijd conflicten en oorlogen. De satan valt met zijn mensen altijd het uitverkoren volk israel aan. In de tijd van het OT en nu nog steeds.

quote:

De grote beloften liggen er OOK voor ons, aangezien we op de druivenrank geënt zijn en kinderen van God zijn. Jezus zou zich immers een volk vergaren door de werking van de Heilige Geest. Je hoort bij zijn volk, door je geloof in Jezus.
Absoluut, met je gebruikte woord OOK, absoluut mee eens ! Ik zal de laatste zijn om dat maar te ontkennen.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 01, 2013, 11:11:47 am »

quote:

Adinomis schreef op 01 februari 2013 om 10:48:
Eigenlijk zou je Ezechiël 36 en 37 in zijn geheel moeten lezen. Ik haal even onderstaande tekst daaruit: ...

Thanks. Ik zal me binnenkort toch eens serieus in die teksten uit Ezechiël verdiepen en daar op terug komen.

Ik heb Zacharia 14:28 en 29 niet in mijn bijbel staan.
Typfoutje? Welke teksten bedoel je?

Het citaat van psalm 105 verwijst naar de beloften aan Abraham, Isaäk en Jakob, een herhaling dus van Genesis (en dus vóór Jozua).

Overigens:
De speciale betekenis van Israël zal ik nooit ontkennen of kunnen ontkennen.
Ik krijg alleen soms de indruk dat Israël een grotere betekenis krijgt toegedicht dan dat er staat.
Dat ben ik nu aan het bestuderen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 01, 2013, 11:46:08 am »

quote:

small brother schreef op 01 februari 2013 om 00:05:
[...]

Inderdaad Learsi. Lees maar:

De vergadering van Israël uit alle heiden-volken
“Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen” ( Jes.11:12)

Het vergaderen van Israël staat dus in het teken van de opgerichte banier.
Wat die banier is staat een vers eerder:

“Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar de Wortel van Isaï, Die staan zal tot een Banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.” (Jes.11:10).

De Banier is hier dus, de Wortel van Isaï, dat is Christus. (Rom.15:12, Openb.22:16, 5:5)

De gedrevenen van Israël worden verzameld onder het Banier van Christus.

Nee small brother, sorry.
Er staat duidelijk:
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
--> EN, het banier gebeuren is een apart gebeuren tov het verzamelen van de verdrevenen van israel? Of meen je dat wij christenen soms (ooit) uit het Beloofde land Israel verdreven zijn?

[...]

quote:

Dus: de gedrevenen van Israël worden verzameld onder het Banier van Christus. Door het evangelie van Christus vinden de gedrevenen van Israël, Zijn rust.

De banier staat los van de verdrevenen van Israel small brother !
Inderdaad zal Jezus Christus het volk israel de Rust geven bij Zijn Wederkomst als Messias naar israel. Daarom ook komt Jezus terug naar Israel en niet naar Europa of Amerika.

quote:

Christus is de Weg, de waarheid en het leven. Vrede door Christus, door de verkondiging van het evangelie van Christus (Ef.2:14,17).

Absoluut, Christus is Het Die de Joden bij Zijn wederkomst als Messias zal redden, zoals Hij ook de ware christenen nu al redt.

quote:

Christus is de kern:
De Hogepriester Kajafas “ profeteerde dat Jezus sterven zou voor het volk. En niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods die verstrooid waren, tot één zou vergaderen.” (Joh.11:52)
 “er zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor hen die zich bekeren” (Jes.59:20)

Kajafas heeft het over het volk en dat is israel en zijn niet de christenen.
Daarbij zijn de christenen nooit verdreven door G-d vanuit het Beloofde land israel over de hele wereld. Dus is er ook niets te verzamelen dan verstrooide Joden alleen, die G-d wel heeft verstrooid.
Je laat gelukkig hiermee onbewust zien small brother, hoe enorm diep onze vervangingsleer in onze theologie en kerkleer geworteld zit. Zonder het vaak te beseffen.

quote:

Niet alle individuele Israëlieten zullen worden gered. Paulus verhaalt dat “de verharding voor een deel over Israël gekomen is” (Rom.11:25).

Er zijn er genoeg die afstammen van Israël die geen ware Israëliet zijn.
“niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël” (Rom.9:6)

En wederom:
“Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.” (Rom.9:7)

En wederom:
“Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.” (Rom.9:8)

Dus,
- De term ‘Israël’ valt niet volkomen samen met degene die afstammen van Israël
- Kinderen van Abraham, valt niet volkomen samen met het zaad van Abraham.
- Maar diegene zijn kinderen, die de kinderen der beloftenis zijn, en niet de kinderen van het vlees.

Inderdaad alleen het ware israel en dat zijn de afstammelingen van jacob, waar de Eeuwige Beloften van G-d op rusten. G-d alleen weet wie deze afstammelingen precies zijn, het is in Zijn Handen.

quote:

Het gaat om het Geloof.
“En de Schrift, tevoren ziende dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden. Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met de gelovigen Abraham.” (Gal.3:8,9)

Daarom zegt de Schrift ook dat het ware volk israel, de afstammelingen van Jacob Jezus Christus zullen herkennen en erkennen bij Zijn Wederkomst, doordat G-d hen massaal uit de doden heeft opgewekt en hen allen de geest van geloof schenkt, met de bijbehorende beloofde vergeving, waarvoor Christus gestorven is.

quote:

En dan kom je dus uit op:
“Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.” (Gal.3:7).

Maar niet alle kinderen van Abraham, zijn ook kinderen van Isaac en Jacob ! En alleen op het nageslacht van Jacob rusten de Eeuwige Beloften. Die gelden niet voor alle nakomelingen van Abraham, daar zit hem nu juist het venijn.

quote:

De slotsom is dan dat het begrip "Christenen voor Israël" hier alleen christelijke inhoud krijgt door gericht te zijn op de verkondiging van het evangelie van Christus: Opdat Israël die in het diensthuis van de wet als onder Hagar wordt gerekend, maar weer terug tot de kinderen der beloftenis van Abraham in Izak mag worden gerekend.

Wat een onzin is dit, zoals ik je eerder heb uitgelegd was in die uitleg het woord beeldspraak doorslaggevend. Het was een gelijkenis om aan te geven dat je onder de wet niet vrij bent.

Maar een nageslacht van Isaac (israel) kan niet ineens niet meer een nageslacht zijn van Isaac en ineens van Hagar. De Schrift laat duidelijk in Romeinen 9 zien dat Israel het nageslacht is van Isaac en Jacob en dat daar de Belofte op rust.
Wederom toont dit aan hoe vreselijk diep de vervangingsleer in onze theologie en kerkleer zit ingebakken.
Ineens claimen we nu inplaats van israel, nu zelf de nakomelingen te zijn van Isaac en ineens durven we israel als nakomelingen af te schilderen van Hagar/Ismael.

Eerder is het andersom:
Toen Abraham leefde en gezegend werd door G-d waren er al vele andere mensen op aarde. Die kregen niet de zegen mee, evenals hun nakomelingen niet. Ook die nakomelingen leven heden ten dage nog op aarde, zonder de Zegen van G-d.

Wat wel kan is dat de christenen uiteindelijk allemaal de nakomelingen van Abraham blijken te zijn (niet uit de tak van Jacob, want dat is het volk Israel).
Het zou zelfs een verklaring kunnen zijn waarom G-d de ene mens wel tot geloof in Jezus laat komen en de ander niet.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 12:16:02 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 01, 2013, 12:00:42 pm »

quote:

HarryK schreef op 01 februari 2013 om 11:11:
[...]

Thanks. Ik zal me binnenkort toch eens serieus in die teksten uit Ezechiël verdiepen en daar op terug komen.

Het citaat van psalm 105 verwijst naar de beloften aan Abraham, Isaäk en Jakob, een herhaling dus van Genesis (en dus vóór Jozua).

Overigens:
Ik krijg alleen soms de indruk dat Israël een grotere betekenis krijgt toegedicht dan dat er staat.

Het is ook wijs om niet klakkeloos iets aan te nemen van welk mens dan ook, maar zelf grondig onderzoek te doen. _O_
Ik hoop echt dat de Heer hou en small brother overtuigen zal, ik bid ervoor.
Want jullie beiden zullen zeer geschikt zijn om de boodschap verder te dragen binnen ons kerkinstituut.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 01, 2013, 12:06:55 pm »

quote:

HarryK schreef op 01 februari 2013 om 09:18:
Ik ben er daarom ook erg benieuwd naar wat jouw definitie is van antisemitisme, als je dat uit mijn woorden meent te kunnen afleiden.

Antisemitisme is een ruim begrip.
Het gaat van broeders die door (onbewuste) vervangingsleer op oneigenlijke wijze Eeuwige Beloften van G-d aan Zijn volk Israel toe-eigenen tot en met nazisme toe.
Veelal wordt onterecht de link met het laatste gelegd, waardoor er zo een taboe op de naam antisemitisch ligt.
Tegenwoordig proberen antisemitische figuren als Dries van Agt, Gretha Duisenberg en Anja Meulenbelt zich te verschuilen achter anti-zionistisch. Maar dat valt gewoon allemaal onder antisemitisch.
Als duidelijk voorbeeld, zelfs Luther was erg antisemitisch op het laatst !

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 01, 2013, 12:17:02 pm »

quote:

HarryK schreef op 01 februari 2013 om 11:11:
[...]

Ik denk dat ik Ez. 39 bedoelde en dan vers 27, 28 en 29.
Ik vind Zach. 1:12-17 ook zo mooi: Ik zal Jeruzalem nog verkiezen!
Ook in Jeremia 31 en 32 is veel te lezen.
In Jeremia 31 staat dat Israël het verbond heeft verbroken. Maar God heeft dat niet gedaan. Je leest dan:

quote:

'
37 Zo zegt de HEERE:
Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden
en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,
dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,
om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
Maar de hemelen kunnen nooit opgemeten worden en de fundamenten der aarde onderzocht worden, zo onmogelijk is het voor de Here om het nageslacht van Israël te verwerpen.

quote:

Maar een verwijzing naar eerder gedane beloften - op meerdere plaatsen in de bijbel -  betekent ook het instandhouden ervan.

quote:

Overigens:
Het is goed om dat te bestuderen. Mensen kunnen niet overtuigen. Dat kan God door Zijn Geest en Woord doen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 01, 2013, 12:50:00 pm »

quote:

learsi schreef op 01 februari 2013 om 12:06:
...Eeuwige Beloften van G-d aan Zijn volk Israel...

Ja; en pro-Israël is ook een ruim begrip..

Want het praktisch geleidelijk of radicaal toe werken naar een Israëlische staat onder de Messias die ook zeker geestelijk en feitelijk komen zal, is gewoon het gedachtengoed van een Joodse Jihad
[Edit, onder excuus:] Learsi-israëlische Jihad... !

Waarbij jij heel specifiek ook de innerlijke jihad wegpoetst met een leer van alverzoening zelfs voor ongelovige en onbekeerlijke joden.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 02:08:29 pm door small brother »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 01, 2013, 12:52:11 pm »

quote:

Het gaat van broeders die door (onbewuste) vervangingsleer op oneigenlijke wijze Eeuwige Beloften van G-d aan Zijn volk Israel toe-eigenen tot en met nazisme toe.
Ach, volgens deze learsi-definitie zou ik er bijna trots op kunnen zijn om voor antisemiet te worden uitgemaakt.

Maar voor de rest van de wereldbevolking heeft antisemitisme toch echt met haat, vijandigheid, racisme en discriminatie te maken. Iets waar jij meer mee bezig lijkt te zijn ten opzichte van christenen (vandaar ook mijn betiteling anti-christelijk), dan dat ik dat doe ten opzichte van de Joden.

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 01, 2013, 01:00:44 pm »

quote:

[...]

Veelal wordt onterecht de link met het laatste gelegd, waardoor er zo een taboe op de naam antisemitisch ligt.
Tegenwoordig proberen antisemitische figuren als Dries van Agt, Gretha Duisenberg en Anja Meulenbelt zich te verschuilen achter anti-zionistisch. Maar dat valt gewoon allemaal onder antisemitisch.
Als duidelijk voorbeeld, zelfs Luther was erg antisemitisch op het laatst !

je voorbeelden kloppen niet.
Dries van Agt, Gretha Duisenberg en Anja Meulenbelt zijn niet antisemitisch.

daerentegen Luther wel en dat heeft dan ook voor heel veel ellende gezorgd. :'(

deze site had ik eerder gegeven learsi - al eens bekeken?
visie van de Jood Etsel.
[christ.] zionisme zou je zelfs antisemitisch kunnen noemen.

**Wie denkt dat alle christen zionisten uit liefde voor de Joden en Israël handelen heeft het volkomen mis. Veelal komt de christelijke steun voor Israël voort uit het geloof in de wederkomst van Jezus.

Veel christen zionisten zien de terugkeer van Joden naar Israël slechts als tussenstap voor de oprichting van een christelijke staat in Palestina o.l.v. Jezus zonder het rabbijnse Jodendom.**

http://mijn-kijk-op.infon...ten-wederkomst-jezus.html