Auteur Topic: Genesis 3  (gelezen 13837 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #50 Gepost op: februari 06, 2013, 04:23:45 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 februari 2013 om 15:31:

Neuh, dat bevestigt dat alle jongeren van een bepaalde leeftijd gedwongen werden zich bij de Hitler Jugend te voegen. Ik snap dat het voor jouw tere zieltje schokkend is, voor mensen die wat meer gelezen hebben over de westerse geschiedenis is dat niets nieuws. Je deed net een beroep op 'geschiedenis', maar eigenlijk weet je daar ook maar bar weinig van he? ;)
Valt me nog mee dat je niet zegt: De paus liet allen maar zien, zo hoog, de hoogte aanwijzend.    |:(

Iedereen kant aan zijn gemene kop al zien dat hij niet deugt.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #51 Gepost op: februari 06, 2013, 04:28:53 pm »

quote:

learsi schreef op 06 februari 2013 om 16:23:
[...]

Valt me nog mee dat je niet zegt: De paus liet allen maar zien, zo hoog, de hoogte aanwijzend.    |:(

Heb je enig idee Learsi welk oordeel je over jezelf aan het afroepen bent?
Denk je dat de respectloze toon van je tegenover werkelijk ieder mens die ook maar een komma anders denkt dan jij nodig is?
Meen je nu werkelijk wat je schrijft over anderen?
Zo ja, dan heb ik diep medelijden met je.

quote:

Maar Ik zeg u  dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij zullen spreken, rekenschap moeten geven  op de dag van het oordeel.
Want op grond van uw woorden zult u rechtvaardig verklaard worden, en op grond van uw woorden zult u veroordeeld worden.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2013, 04:29:12 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Pottenbakker

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #52 Gepost op: februari 06, 2013, 05:01:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 februari 2013 om 11:48:
[...]

Het lijkt me dat de begeerte juist door de slang werd opgewekt. Verlangen zit in een mens, maar als je daar een verkeerde draai aan geeft wordt het "begeerte", wat op zichzelf ook nog niet verkeerd is, zolang die begeerte zich richt op wat God je wil geven. Maar satan stuurde het verlangen naar wat God verboden had.

Vervolgens zette hij God in een kwaad daglicht. Hij maakte Eva duidelijk dat God haar iets "goeds" wilde onthouden en dat was de leugen! Dat God haar blind liet zijn voor dat "goeds".  Toen had ze moeten afhaken en zeggen: "ik vertrouw God dat Hij het beste met me voorheeft. Ik gehoorzaam Hem. Ga weg!"

Dit was de leugen waarmee satan God in discrediet bracht:

Gen.3:5 Maar God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend.

Het was dus ook de begeerte om "net als God te zijn" - om zelfbeschikkingsrecht te hebben - die werd opgewekt. Een soort autoriteitscrisis of gezagscrisis.

En dat brengt ons vandaag tot de overdenking:

willen we zelf de touwtjes van ons leven in handen houden of hebben we de leiding van ons leven vol vertrouwen in handen van God gelegd

Beste Adinomis,
Hier ben ik het helemaal met je eens.
Maar het punt van begeerte hebben of verleid worden, daar ben ik nog niet uit!
Ik zit dan met het volgende uit brief van Jacobus: Jac 4:7,
Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
Adam en Eva waren toch geheel de HEERE toegedaan!
Waarom konden zij dan, de duivel niet wederstaan?
Een hartelijke groet.

learsi

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #53 Gepost op: februari 06, 2013, 05:06:36 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 06 februari 2013 om 17:01:
Een hartelijke groet.

Jacobus: Jac 4:7,

Dat zijn 2 opdrachten:
-1. onderwerpt u dan Gode (Dat deden Adam e& Eva ook)
-2. wederstaat den duivel (Dat deden Adam & Eva niet)

Dan zal de satan van ons vlieden.

Maar indien wij op welke manier dan ook naar de staan luisteren, zal hij niet van ons vlieden maar ons blijven verleiden en misleiden. Hoe meer we de satan negeren, hoe minder last van hem hebben. Zonder onze vrije keuze (daar hebben we vrije keuze in, niet of we geloven of niet) voor de satan die altijd tegen G-d is, kan de satan niets beginnen.

Pottenbakker

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #54 Gepost op: februari 06, 2013, 05:21:59 pm »

quote:

learsi schreef op 06 februari 2013 om 17:06:
[...]

Jacobus: Jac 4:7,

Dat zijn 2 opdrachten:
-1. onderwerpt u dan Gode (Dat deden Adam e& Eva ook)
-2. wederstaat den duivel (Dat deden Adam & Eva niet)

Dan zal de satan van ons vlieden.

Maar indien wij op welke manier dan ook naar de satan luisteren, zal hij niet van ons vlieden maar ons blijven verleiden en misleiden. Hoe meer we de satan negeren, hoe minder last van hem hebben. Zonder onze vrije keuze (daar hebben we vrije keuze in, niet of we geloven of niet) voor de satan die altijd tegen G-d is, kan de satan niets beginnen.

Beste Learsi,
Het ging mij meer over het punt:
2e Dus ben ik van mening, dat de begeerte, voordat de slang sprak, al aanwezig
 was! Zie mijn bijdrage aan Adinomis.
Een hartelijke groet.

Adinomis

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #55 Gepost op: februari 06, 2013, 06:45:31 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 06 februari 2013 om 17:01:

Beste Adinomis,
Hier ben ik het helemaal met je eens.

Ja dit zijn moeilijke vragen. Ook ik heb met die vragen rondgelopen en er voor mijzelf een antwoord op gevonden. Ik denk dat God alleen gediend wil worden door wie dat zelf van harte wil. Als God ons als marionetten had geschapen zouden we precies doen wat Hij programmeerde, maar ons hart zou er niet bij zijn.

God gaf ons een keuzemogelijkheid en daarme verantwoordelijkheid. Misschien klinkt het wat oneerbiedig, maar het lijkt me toe dat God bewust een risico nam om de echtheid van ons geloof te onderzoeken.

Adam en Eva waren nog kinderen in geloof. Ze hadden nog nooit kennis gemaakt met verleidingen. Ze liepen erin. Ze hebben hiervan wel kunnen leren, zij het op een pijnlijke manier. Ze (en wij) kregen gelukkig een nieuwe kans. Want de tweede Adam kwam. Hij liet zich niet verleiden. Hem werd een Koninkrijk aangeboden bij de verzoeking in de woestijn. Hij heeft gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij geleden heeft. Voor Hem was de weg nog pijnlijker. Maar Hij deed het uit liefde.

Begeerte is niet altijd verkeerd. (Gal.5:16-Fil.1:23-1 Thes.2:17) Maar er is kwade begeerte.

Jac.4:7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

Adam en Eva deden niet wat Jacobus hier onderwijst. Onervarenheid dat zeker, maar de mogelijkheid tot de keuze voor goed of kwaad had God blijkbaar in de schepping van de mens toegelaten.
De tweede Adam vervulde de opdracht van Jac. 4:7 wel.

In ieder geval heeft de mens ervan kunnen leren. We weten welke ellende er over de mensheid is gekomen. Dat nooit weer! In de toekomende eeuwigheid zullen we er niet meer intrappen en we willen dat ook niet.
Want God heeft het beste met ons voor. Hij had alles voor ons over. Hij wil met ons in een liefdesrelatie leven waarbij het kwaad is uitgeband. Wat zal dat heerlijk zijn! Dat willen we en dat mogen we begeren.

Daaraan hebben we nu al deel door gemeenschap met Christus. Verbonden aan Hem kunnen we de duivel weerstaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pottenbakker

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #56 Gepost op: februari 07, 2013, 09:47:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 februari 2013 om 18:45:
[...]

Ja dit zijn moeilijke vragen. Ook ik heb met die vragen rondgelopen en er voor mijzelf een antwoord op gevonden. Ik denk dat God alleen gediend wil worden door wie dat zelf van harte wil. Als God ons als marionetten had geschapen zouden we precies doen wat Hij programmeerde, maar ons hart zou er niet bij zijn.

God gaf ons een keuzemogelijkheid en daarme verantwoordelijkheid. Misschien klinkt het wat oneerbiedig, maar het lijkt me toe dat God bewust een risico nam om de echtheid van ons geloof te onderzoeken.

Adam en Eva waren nog kinderen in geloof. Ze hadden nog nooit kennis gemaakt met verleidingen. Ze liepen erin. Ze hebben hiervan wel kunnen leren, zij het op een pijnlijke manier. Ze (en wij) kregen gelukkig een nieuwe kans. Want de tweede Adam kwam. Hij liet zich niet verleiden. Hem werd een Koninkrijk aangeboden bij de verzoeking in de woestijn. Hij heeft gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij geleden heeft. Voor Hem was de weg nog pijnlijker. Maar Hij deed het uit liefde.

Begeerte is niet altijd verkeerd. (Gal.5:16-Fil.1:23-1 Thes.2:17) Maar er is kwade begeerte.

Jac.4:7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

Adam en Eva deden niet wat Jacobus hier onderwijst. Onervarenheid dat zeker, maar de mogelijkheid tot de keuze voor goed of kwaad had God blijkbaar in de schepping van de mens toegelaten.
De tweede Adam vervulde de opdracht van Jac. 4:7 wel.

In ieder geval heeft de mens ervan kunnen leren. We weten welke ellende er over de mensheid is gekomen. Dat nooit weer! In de toekomende eeuwigheid zullen we er niet meer intrappen en we willen dat ook niet.
Want God heeft het beste met ons voor. Hij had alles voor ons over. Hij wil met ons in een liefdesrelatie leven waarbij het kwaad is uitgeband. Wat zal dat heerlijk zijn! Dat willen we en dat mogen we begeren.

Daaraan hebben we nu al deel door gemeenschap met Christus. Verbonden aan Hem kunnen we de duivel weerstaan.

Beste Adinomis,
Ik ben het grotendeels met je eens.
De "HEERE JEZUS CHRISTUS" was zonder zonden, doch ook een volkomen MENS.
En HIJ zondigde niet in de woestijn!
Adam en Eva waren schepselen, maar ook zonder zonden!
Maar zij zondigden wel in het Paradijs!
In alle bijde gevallen, kreeg de Satan toestemming om te verleiden!
Mijn vraag is dus, zie: Jac.4:7,  
Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.
Waarom kon, Eva dan de verleiding van Satan niet weerstaan!
Heeft Eva mogelijk nog een andere meewegende afweging gemaakt, dan wat de slang aan begeren opriep, door te eten van de boom van goed en kwaad?
Zelf vind ik, Gen; 3:7, van dit hoofdstuk een aparte tekst om over na te denken!
Gen: 3:7, Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.
Ik kan het niet begrijpen, dat Adam en Eva door de "Eigen Vrije Wil", gestreukelt zijn over "De Proef Gebod" van ONZE SCHEPPER en ONZE VERLOSSER en DE HEILIGE GEEST, waardoor de hele schepping vervloekt is geworden.
Adonimis, het is inderdaad voor ons niet te begrijpen, dankbaar leef ik dan ook in het geloof, dat ik op de jongste dag HEM mag ontmoeten, die ons weer bij de VADER gebracht Heeft. Halleluja, Amen.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 10:24:15 am door Pottenbakker »

Adinomis

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #57 Gepost op: februari 08, 2013, 11:18:58 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 07 februari 2013 om 21:47:

Mijn vraag is dus, zie: Jac.4:7,  
Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.
Waarom kon, Eva dan de verleiding van Satan niet weerstaan!
Heeft Eva mogelijk nog een andere meewegende afweging gemaakt, dan wat de slang aan begeren opriep, door te eten van de boom van goed en kwaad?
Zelf vind ik, Gen; 3:7, van dit hoofdstuk een aparte tekst om over na te denken!
Gen: 3:7, Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.

Ik denk dat Adam en Eva overkleed waren met de heerlijkheid van God, zoals ook het gezicht van Mozes straalde vanuit de omgang met God. En Mozes en Elia op de berg van de verheerlijking. De ogen van Adam en Eva zagen elkaar toen zonder die heerlijkheid. Ze zagen de naakte werkelijkheid, ontluisterd. Maar dat wordt weer hersteld:

Fil. 3:20-21 Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als Verlosser verwachten, die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

quote:

Ik kan het niet begrijpen, dat Adam en Eva door de "Eigen Vrije Wil", gestreukelt zijn over "De Proef Gebod" van ONZE SCHEPPER en ONZE VERLOSSER en DE HEILIGE GEEST, waardoor de hele schepping vervloekt is geworden.
Ik kan het alleen maar begrijpen als ik denk aan mijn eigen leven. Zou ik anders hebben gehandeld? Hoe vaak nam ik beslissingen zonder de Here te raadplegen. Verder is het niet te begrijpen.

quote:

Adonimis, het is inderdaad voor ons niet te begrijpen, dankbaar leef ik dan ook in het geloof, dat ik op de jongste dag HEM mag ontmoeten, die ons weer bij de VADER gebracht Heeft. Halleluja, Amen.
Een mooi getuigenis en een mooi vooruitzicht Pottenbakker! De hemelse Pottenbakker zal ook jou een verheerlijkt lichaam geven!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pottenbakker

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #58 Gepost op: februari 08, 2013, 12:15:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 februari 2013 om 11:18:
[...]

Ik denk dat Adam en Eva overkleed waren met de heerlijkheid van God, zoals ook het gezicht van Mozes straalde vanuit de omgang met God. En Mozes en Elia op de berg van de verheerlijking. De ogen van Adam en Eva zagen elkaar toen zonder die heerlijkheid. Ze zagen de naakte werkelijkheid, ontluisterd. Maar dat wordt weer hersteld:

Fil. 3:20-21 Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als Verlosser verwachten, die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

[...]

Ik kan het alleen maar begrijpen als ik denk aan mijn eigen leven. Zou ik anders hebben gehandeld? Hoe vaak nam ik beslissingen zonder de Here te raadplegen. Verder is het niet te begrijpen.

[...]

Een mooi getuigenis en een mooi vooruitzicht Pottenbakker! De hemelse Pottenbakker zal ook jou een verheerlijkt lichaam geven!

Beste Adinomis,
Dank voor je goede woorden.
En ik wens je ook een mooi vooruitzicht toe met de woorden van Op 22,21
De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.  
Een hartelijke groet.

learsi

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #59 Gepost op: februari 08, 2013, 12:33:56 pm »
Wel eens over nagedacht dat Adam en Eva hetzelfde verheerlijkte lichaam hadden voor de zonde, als dat Jezus Christus kreeg na Zijn opstanding en welke de Joden en Christenen mogen krijgen na de opname van Christenen en opstanding van het dode israel?

Dat de zin over naakt zijn aangeeft dat Adam en Eva na hun zonde, niet meer een verheerlijkt lichaam hadden. Een lichaam dat aftakelt, met pijn kinderen baart enz.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #60 Gepost op: februari 08, 2013, 03:40:50 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 06 februari 2013 om 17:21:
[...]

Beste Learsi,
Het ging mij meer over het punt:
2e Dus ben ik van mening, dat de begeerte, voordat de slang sprak, al aanwezig
 was! Zie mijn bijdrage aan Adinomis.
Een hartelijke groet.
Dat geloof ik absoluut. Satan is de eerste immers die zelf voor de begeerte gevallen is. Vervolgens brengt hij anderen op het zelfde idee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #61 Gepost op: februari 08, 2013, 03:51:47 pm »

quote:

learsi schreef op 06 februari 2013 om 16:23:
[...]

Valt me nog mee dat je niet zegt: De paus liet allen maar zien, zo hoog, de hoogte aanwijzend.

Dat kan ook nog. Of dat hij 'Alaaf!' roept op z'n Duits... legio mogelijkheden.  :)

quote:

Tsja... we zijn jouw domheid inmiddels gewend op dit forum. Het zij je vergeven...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

learsi

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #62 Gepost op: februari 08, 2013, 05:51:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 februari 2013 om 15:51:
[...]

Dat kan ook nog. Of dat hij 'Alaaf!' roept op z'n Duits... legio mogelijkheden.  :)
Lol, Prins carnaval !  :*)
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 08:26:52 pm door learsi »

mandarijn

• Bekijk profiel
Genesis 3
« Reactie #63 Gepost op: februari 14, 2013, 09:51:15 am »

quote:

Zonder de daden van de duivel had ik de weg naar God en dus ook naar Jezus niet gevonden.
Dus wie lacht er nu in zijn vuistje?
Ik toch,of niet?
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2013, 09:52:44 am door mandarijn »