quote:
Adinomis schreef op 06 februari 2013 om 18:45:[...]
Ja dit zijn moeilijke vragen. Ook ik heb met die vragen rondgelopen en er voor mijzelf een antwoord op gevonden. Ik denk dat God alleen gediend wil worden door wie dat zelf van harte wil. Als God ons als marionetten had geschapen zouden we precies doen wat Hij programmeerde, maar ons hart zou er niet bij zijn.
God gaf ons een keuzemogelijkheid en daarme verantwoordelijkheid. Misschien klinkt het wat oneerbiedig, maar het lijkt me toe dat God bewust een risico nam om de echtheid van ons geloof te onderzoeken.
Adam en Eva waren nog kinderen in geloof. Ze hadden nog nooit kennis gemaakt met verleidingen. Ze liepen erin. Ze hebben hiervan wel kunnen leren, zij het op een pijnlijke manier. Ze (en wij) kregen gelukkig een nieuwe kans. Want de tweede Adam kwam. Hij liet zich niet verleiden. Hem werd een Koninkrijk aangeboden bij de verzoeking in de woestijn. Hij heeft
gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij geleden heeft. Voor Hem was de weg nog pijnlijker. Maar Hij deed het uit liefde.
Begeerte is niet altijd verkeerd. (Gal.5:16-Fil.1:23-1 Thes.2:17) Maar er is kwade begeerte.
Jac.4:7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.Adam en Eva deden niet wat Jacobus hier onderwijst. Onervarenheid dat zeker, maar de mogelijkheid tot de keuze voor goed of kwaad had God blijkbaar in de schepping van de mens toegelaten.
De tweede Adam vervulde de opdracht van Jac. 4:7 wel.
In ieder geval heeft de mens ervan kunnen leren. We weten welke ellende er over de mensheid is gekomen. Dat nooit weer! In de toekomende eeuwigheid zullen we er niet meer intrappen en we willen dat ook niet.
Want God heeft het beste met ons voor. Hij had alles voor ons over. Hij wil met ons in een liefdesrelatie leven waarbij het kwaad is uitgeband. Wat zal dat heerlijk zijn! Dat willen we en dat mogen we begeren.
Daaraan hebben we nu al deel door gemeenschap met Christus. Verbonden aan Hem kunnen we de duivel weerstaan.
Beste Adinomis,
Ik ben het grotendeels met je eens.
De "HEERE JEZUS CHRISTUS" was zonder zonden, doch ook een volkomen MENS.
En HIJ zondigde niet in de woestijn!
Adam en Eva waren schepselen, maar ook zonder zonden!
Maar zij zondigden wel in het Paradijs!
In alle bijde gevallen, kreeg de Satan toestemming om te verleiden!
Mijn vraag is dus, zie: Jac.4:7,
Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.
Waarom kon, Eva dan de verleiding van Satan niet weerstaan!
Heeft Eva mogelijk nog een andere meewegende afweging gemaakt, dan wat de slang aan
begeren opriep, door te eten van de boom van goed en kwaad?
Zelf vind ik, Gen; 3:7, van dit hoofdstuk een aparte tekst om over na te denken!
Gen: 3:7, Toen werden
hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.
Ik kan het niet begrijpen, dat Adam en Eva door de "Eigen Vrije Wil", gestreukelt zijn over "De Proef Gebod" van ONZE SCHEPPER en ONZE VERLOSSER en DE HEILIGE GEEST, waardoor de hele schepping vervloekt is geworden.
Adonimis, het is inderdaad voor ons niet te begrijpen, dankbaar leef ik dan ook in het geloof, dat ik op de jongste dag HEM mag ontmoeten, die ons weer bij de VADER gebracht Heeft. Halleluja, Amen.