Auteur Topic: afscheidtopic voor deelnemers, lezers en passanten  (gelezen 13279 keer)

small brother

• Bekijk profiel
afscheidtopic voor deelnemers, lezers en passanten
« Reactie #75 Gepost op: februari 28, 2013, 03:51:16 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 28 februari 2013 om 15:47:
haha, hopelijk komen we jou ook weer tegen op een ander forum! ( je hebt nog 12 minuten om te zeggen welke!)  :+
Mijn periode van rouw is niet over, en mijn weg onbestemd, maar als small brother volg ik de lijn van big brother Titaan..
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2013, 03:51:56 pm door small brother »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: februari 28, 2013, 03:53:27 pm »

quote:

small brother schreef op 28 februari 2013 om 15:39:
[...]

Ja, Nunc; we hebben je node gemist !

[...]

Hoewel de discussie gaat over een onderwerp die misschien dieper gaat dan de mens is toegestaan; is vrijmoedigheid geoorloofd om helderheid te bewerken en mystificering tegen te gaan. Verwarring in begrippen die zo essentieel zijn is niet goed. Sta me daarom toe heel licht in te gaan op je woorden.

[...]

Dit volg ik niet !
Volgens mij is de lijn van jouw betoog een voorbeeld om ons onbegrip een wiskundige en logisch beredeneerbare plaats te geven. Maar wiskunde en logica zijn niet bedoeld om ons onbegrip een plaats te geven maar juist om ons begrip bij te brengen.

we hebben nog 10 minuten ... snel snel..
(en anders moet je maar naar het credible forum komen. Kunnen we daar verder babbelen)

Ik gebruik wiskunde/logica niet om onbegrip een plaats te geven, maar juist om te laten zien dat wat mensen vaak 'niet logisch' vinden, helemaal niet zo onlogisch is. Het is gewoon een wiskundig feit, dat oneindig + oneindig + oneindig nog steeds gewoon 1 x oneindig is, niets meer, niets minder. Dat is geen onbegrip, dat is wiskundige kennis. En het is een veel betere analogie voor de drie-eenheid, dan het "1 + 1 + 1 = 1 (en dat kan niet want het is niet logisch)"-verhaal dat critici meestal aandragen.

quote:

In een poging dat te onderbouwen wil ik hier graag het middelbare school-begrip "Venn-diagram" even ophalen. In de wiskunde is een venndiagram een grafische voorstelling van de logische relaties tussen meerdere verzamelingen.

wegens tijdgebrek heel kort.
Ik weet niet uit m'n hoofd, of je een Venn diagram zomaar bij oneindige verzamelingen (want dat is een rij oneindige getallen bv.) kunt gebruiken.

quote:

Deze voorstelling kunnen we (in eerbiedige vrijmoedigheid) voor God hanteren:
A. God is een Licht en een verterend vuur en Zijn Heerlijkheid kan niet aangezien worden door mensen.
B. De mens in ongerechtigheid kan in Gods nabijheid niet komen.
God en de mens kunnen daarom niet met elkaar een (deel)gemeenschap hebben. Dat is onmogelijk.

Jezus is God, maar God is méér; namelijk omdat Jezus de Mensenzoon is die heeft geleden als mens. Jezus werd benaderd door het kwaad en bespot en vernederd en omgebracht.  Dat wij Jezus toch vereenzelvigen met God erkennen is omdat de ziel van Jezus uit Gods Geest is en in eenheid met God is, waardoor Hij in gemeenschap is met de God van voor de schepping. De kracht en de macht en de majesteit van God is in Jezus lichaam gekomen. En in Zijn lichaam werd Jezus verhoogd en verheerlijkt.

De Heilige Geest is God, maar God is méér, omdat de Geest de kracht is die van God uitgaat. De Heilige Geest komt samen gezien met het kwaad maar het raakt het kwaad aan en overwint het en doodt het.

De Geest van God, is de Heilige Geest die over de aarde ging toen de aarde woest en ledig was, en Die in Jezus was, en die in de mens werkt die God aanroept in Jezus Naam.
[afbeelding]
A - mens, verderfelijk, zondig
B - Bovenaards, Gods verterende Licht in Geest en Almacht en Heerlijkheid
C -  Christus
AB - mens met God, Verboden (verbroken) gebied door de zondeval
AC - aardse aspecten van Christus: sterfelijk, aangevochten
BC - Goddelijke aspecten van Christus: zonder zonden
ABC - Christus als Middelaar: God, mens, aards en goddelijk

Christus vervult het onbegaanbare gebied tussen God en de mens, Hij herstelt de directe relatie van God met de mens. Die pas in de toekomst (AB) 1 op 1 weer hersteld wordt als gemeenschap van God en mens.

dit gaat niet zozeer over drie-eenheid, maar over de twee naturen, toch? Veel tijd om het te analyseren heb ik nu niet.

quote:

[...]

Ja, dat vind ik ook ;(
Sorry, Nunc de tijd ontbreekt. Het is waarschijnlijk volstrekt niet steekhoudend, maar ik probeer het oneindigheidsspreken van je terug te brengen tot een spreken in termen van begrijpbaarheid.
dat zal lastig worden, allereerst omdat je vlgs mij over twee naturen, niet drie-eenheid, spreekt. Ten tweede omdat God nu juist oneindig, alwetend, almachtig, tijdloos, alomtegenwoordig, etc. is. Dat is ook hoe in Athenasius belijdenis gesproken wordt. En dat past heel aardig bij hoe je met oneindigheden kunt rekenen vlgs wiskunde/logica. Zowel het 'wezen' God is oneindig, maar de drie Persona zijn dat ook. Het zijn twee verschillende categorieën (net als hele getallen of even getallen) maar beide oneindig.

quote:

Dus ik geef je alvast gelijk (!), maar wil je deze gedachtenspinsels niet onthouden,
Mijn denken probeert op jouw schouders te staan; meer niet.

grapjas :-)
kom maar naar credible forum want vlgs mij is je venn aanpak zeer interessant

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: februari 28, 2013, 03:54:11 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 28 februari 2013 om 15:43:
[...]

Wie zegt dat de tijd ontbreekt? Kom op Nunc, aan de slag! Je hebt nog een kwartier. Dat moet kunnen lukken.

done.

volgend onderwerp  B)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: februari 28, 2013, 03:57:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 februari 2013 om 15:54:
[...]

done.

volgend onderwerp  B)
_O_
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: februari 28, 2013, 03:58:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 februari 2013 om 15:53:

dit gaat niet zozeer over drie-eenheid, maar over de twee naturen, toch?

... omdat je vlgs mij over twee naturen, niet drie-eenheid, spreekt. Ten tweede omdat God nu juist oneindig, alwetend, almachtig, tijdloos, alomtegenwoordig, etc. is.

De drie-eenheid knoopt aan bij de Geest als persoon. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet zo heel erg beeldend vind. Immer als de Geest van God meegaat met het volk, wordt deze niet als persoon aanbeden. Daarom geloof ik dat het uitgangspunt niet geheel zuiver is in die presentatie.

Of vind je de Geest als persoon persoonlijk aanbidbaar?
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2013, 04:00:54 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: februari 28, 2013, 04:02:23 pm »
...doet 'ie (het forum) het nog..?
ja zeg, nou man, het is vast met nog  10 jaar verlengd !!...
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2013, 04:02:41 pm door small brother »