Auteur Topic: Evaluatie over het forum  (gelezen 2935 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Gepost op: februari 07, 2013, 10:00:38 am »
Op verzoek: In deze draad kun je iets kwijt over wat dit forum jou op het gebied van geloof / leven heeft gebracht.
Het doel is om los van alle andere draden een beeld te krijgen van wat de winst is geweest van dit forum.
Liever geen chat in deze draad.

[Nb: deze draad staat in feedback omdat het een onderdeel is van de reactie op de sluiting van het forum]
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2013, 10:09:38 am »
En dus zal pogen een aftrap te geven.
De GKv heeft m.i. met het openstellen van dit forum iets gedaan wat eigenlijk niet past bij een vrij "gesloten" kerkgenootschap: de deuren op je forum openzetten voor werkelijk iedereen. Van vrij metselaar tot streng gereformeerd zeg maar.
De GKv heeft hiermee een (denk ik) een stap naar meer en meer openheid gegeven.

Ook in de discussie rondom het gesprek van gelovigen onderling heeft dit forum waarde, althans voor mij wel. Ik was vrij "anti" rooms maar leerde meer en meer de overeenkomsten (en daarmee soms ook de verschillen) beter kennen door users hier.
Of als ik denk aan de ellenlange draden met een lid van de Jehova Getuigen: waardevol om voor jezelf een mening te vormen.

Als dit forum sluit, en daar lijkt het nu op, dan is er een platform weg waarin juist het gesprek over het "algemeen christelijk geloof" met al haar facetten (en gebrokenheid!) naar voren komt.
Want dát is wel steeds de kern geweest: het Woord van God en de manier waarop de users dat Woord vertalen naar hun leven. (En wonderwel: op dit gereformeerde forum voelden ook mensen die zich atheist noemden zich thuis.)

Als laatste: de dieptheologische verhandelingen van mensen als SB, Harry K, NG, GC, Ignatius, RKDIAK en anderen. Zeer leerzaam.
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2013, 05:02:33 pm »
Voor mij was het forum belangrijk voor de meningsvorming. Daarbij was voor mij de bijbel de katalysator en ijkpunt om alles aan te toetsen. Het verrijkte mijn bijbelkennis en daardoor de relatie met God. Ik hoopte dat een ander ook wat met mijn bijdragen kon doen.

Ik heb goede herinneringen aan de bijdragen van P&A, waarvan ik veel geleerd heb. Maar ook de bijdragen van Elle, Harry K, Pjotr en GC, SB waren waardevol voor mij en vergeet niet de onbevangen spontane reacties van Gaitema! Ook Learsi kon ik waarderen. Ik had wel moeite met zijn veroordelende houding. Ach, zo had iedereen wat. De vlam sloeg wel eens gauw in de pan. Je leerde elkaar enigszins kennen.

Maar aan alles komt een eind. Het mooiste zou zijn als we elkaar in het eeuwige leven nog eens ontmoeten en dan kunnen zeggen "wat hebben we ons druk gemaakt om bepaalde vraagstukken en wat heeft God alles goed gemaakt."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2013, 05:12:03 pm »

quote:

Het mooiste zou zijn als we elkaar in het eeuwige leven nog eens ontmoeten en dan kunnen zeggen "wat hebben we ons druk gemaakt om bepaalde vraagstukken en wat heeft God alles goed gemaakt.

Dat is mooi gezegd.

Ik heb enorme bijbelstudies gedaan nav discussies op het forum. Nieuwe teksten en verbanden ontdekt, met hulp van anderen. En het was ook goed qua zelfreflectie: zeker weten dat iets ergens in de bijbel staat, maar het vervolgens nergens meer kunnen terugvinden. Dat heeft me dan weer wat nederigheid bijgebracht (of iig voorzichtigheid: eerst bronnen checken voor ik weer eens lomp uit de hoek kom).
En het discussiëren met katholieken is ook waardevol voor mij geweest. Al zijn ze bij vlagen gruwelijk irritant, omdat hun theologie niet echt aan pasklare antwoorden lijkt te doen en elke katholiek zich vooral leek noemt.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2013, 05:12:31 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2013, 09:31:29 pm »
Lieve mensen,

Dit forum was en is iets waarmee ik nog wat contact kon onderhouden met vrijgies...vrijgemaakten en anderen. Ik heb er veel plezier en af en toe ook veel ergernis van gehad. Toch is dit forum een deeltje van mijn leven geworden. Elke dag even lezen en reageren en deelnemen, in begin veel en later minder.
Ik ben een emotioneel mens en ondanks ik jullie niet persoonlijk ken zitten jullie in mijn hart.
Ik heb van velen veel geleerd en ik heb ook gepoogd mijn bescheiden kennis te delen. Ik heb laatst uitgerekend dat ik in de afgelopen jaren zo'n 2000 lezingen heb beluisterd, me nogal verdiep in theologische boeken en veel in filosofische zin nadacht over diverse geloofsvraagstukken.
Ik heb hier veel interkerkelijke contacten opgedaan en heb hier ook leren relativeren waar het kerkmuren betreft.
Ik heb geleerd van katholieken, gereformeerden, ongelovigen, evangelischen, afvalligen, heidenen, pkn-ers.

Lieve allemaal....ik mis dit nu al omdat het forum voor mij ook overleving in een moeilijke periode betekende.
Naar mijn mening gaat het niet om de getallen,maar om open kerk zijn. Om die reden begrijp ik de redenering dat het forum voor vrijgemaakt gereformeerden zijn werk heeft gedaan totaal niet.

Is het toch een idee om iets gezamenlijk@live af te sluiten ergens in het land?

Dank aan alle deelnemers, teveel om op te noemen. In het bijzonder wil ik toch Gait, Riemer, Adinomis, St Ignatius, Rkdiak, NHG, SB, Oogje, Dingo,Learsy, Trajecto, P&A, Elle, Pooh, Ursa, Avee, Harry K, maar ook joepie, en nog zo velen meer bedanken.
Soms ergerde ik me aan geneuzel, soms genoot ik er van, maar dit geldt ook voor discussie op het scherpst van de snede, ik heb me wel altijd geërgerd aan onredelijkheid en zieligheid, het om de hete brei heen draaien.Soms ergerde ik me aan de vooroordelen richting evangelischen, hoewel ik dat met regelmaat ok wel weer begreep. Alleen ik voelde me niet verbonden met de oppervlakkige evangelische en ook niet met de exclusieve, maar dat voelde ik ook niet met dragers van de exclusieve theologie en de ware kerk-gedachte. Wat ik wilde is altijd verbinden en vaak dacht ik...doe ik het wel goed...en dan lees je soms toch plotselinge waardering van deelnemers waarvan je dacht dat ze dat niet hadden voor mijn bijdragen.

Riemer, ik heb wel eens gedacht ik ga in Drachten kerken en dan een kop koffie bij je drinken en soms dacht ik ook "ik geef je een draai om je oren" ;)
Gait die wilde ik wel eens zien als hij zijn club leidde, en soms dacht ik wat een draaikont en ik bid voor je dat je een lieve vriendin mag krijgen, SB dacht ik wel eens "wat een eindeloos geschrijf" maar ga er maar aanstaan, zoveel letters tikken is inspanning en bijdrage, Learsy begreep ik, maar hij weet ook dat ik zijn tekstbehandeling in toon en inhoud niet altijd beschouwde als de mijne, de katholieken waardeerde ik vanwege hun verdediging van hun Kerk en hun verdedigen van de eucharistie (ik zie dat wel anders)
Ik ergerde ma aan expliciet valse leer die werd ingebracht door sommigen, en aan valse manie van discussieren, P&A jullie bijdragen snapte ik heel goed, ik ik heb iets met de vergadering van gelovigen, ik was graag dieper in gesprek geraakt met zolderworm en onze VROLIJKE patheist is ook kleurrijk ik vergeet namen en deelnemer die ik ook moet noemen....

Maar het allerbelangrijkste is dat we broeders en zusters zijn in Christus.

Nogmaals de vraag, is er ruimte voor een gezamenlijke afsluiting?
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 12:43:11 am door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2013, 09:41:35 pm »
Nog een laatste forummeet? Er zijn 2 formele geweest waar een halve paardekop kwam, en 1 informele die naar zijn aard niet voor herhaling vatbaar is O-).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2013, 09:45:51 pm »
lama, ontmoeting leeft denk ik niet
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 09:30:11 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2013, 09:56:48 pm »

quote:

elle schreef op 07 februari 2013 om 21:41:
Nog een laatste forummeet? Er zijn 2 formele geweest waar een halve paardekop kwam, en 1 informele die naar zijn aard niet voor herhaling vatbaar is O-).
off-topic was jij die halve paardekop? Wil ik in elke geval een foto van je zien. LOL
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2013, 09:57:24 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2013, 09:58:54 pm »
lama
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 09:29:15 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2013, 09:29:38 pm »
lama was dom idee

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2013, 10:30:55 pm »
Tja, wat vond ik van de Forum?
In het begin lastig om in te komen. Ik zat direct in vurige moddergooigevechten en op de één of andere manier wist ik dat over me heen te roepen. Al snel wist ik mijn weg toch min of meer aftastend te vinden, al zocht ik toch gedreven de grens op en daarin heb ik zelfs een ban mee gemaakt voor een tijdje. Al met al is dit boeiend, leerzaam en een kring van bekende forummaatjes geworden.
Ook was dit voor mij een stil moment op de dag. Dit Forum zorgde er elke dag voor dat ik de bijbel open sloeg en er in las. Zonder dit Forum zou ik een hoop geloofsverdieping achterwege hebben gelaten. Ook zag ik wel geregeld Gods hand overal in. Schitterende getuigenissen die je las, verrassende mails die ik kreeg wat me kracht gaf.

Dit Forum gaat zeker niet verloren. Ik kom van het EO-Forum, belande door Thorgrems propoganda over dit Forum :D daar hier en nu gaan we gezamelijk weer een nieuwe op natuurlijk.

God werkt verenigend. Daarom beschouw ik dit niet als een einde, maar als een nieuwe reis. Zo viel een kring waar ik op zat. Met twee anderen van die kring gingen we op zoek naar een nieuwe, die ook daardoor weer opleefde door drie nieuwe leden die ze graag zagen komen. Dat groeide weer door. Steeds weer komen er één of twee bij. Anderen vertrekken omdat ze verhuizen of andere doelen na streven, maar per saldo bleef het een opgewekte kring met leden die de volgende avond bestaan uit PKNers uit meerdere kerken, waarvan één bonder en daarnaast een vol evangelische kammaraad van me.

Zo kan dit met dit Forum ook gaan. Een opleving van een andere.
Ik heb er het volste vertrouwen in.
Dit is geen begravenis, want we leven!
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 10:33:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2013, 10:34:51 pm »

quote:

Was geen dom idee. Het was goed om uiting te geven aan je verlangen.
Dat durfde je tenminste!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Evaluatie over het forum
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2013, 12:58:26 am »
Ik heb door dit forum de GKv en de plek daarvan in het kerkelijk spectrum beter leren kennen (die "indentiteit" :-)).
Deelnemen hier is één van de leerervaringen geweest die heeft bijgedragen aan mijn vermogen om mij ook buiten Quakerkring vrij te 'bewegen' (mijn geloof te uiten).
Bovenal was het (deel van) een ervaring dat juist geloofsgesprek met andersgelovigen mijn geloof versterkt, doet groeien en de geloofstaal van een steeds bredere groep doet omvatten.
Ik kan nog geen 'bedankt' zeggen, want ik kan en wil me nog niet voorstellen dat het stopt, al weet ik evenmin hoe het voort zal gaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim