Auteur Topic: De paus treedt af...  (gelezen 5025 keer)

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Gepost op: februari 11, 2013, 06:46:44 pm »
De paus treedt af, zoals vandaag in het nieuws werd bericht.

Ik weet niet wat jullie ervan denken en ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Maar dit is de indruk die ik zéér stellig kreeg toen ik hem zijn beslissing hoorde kenbaar maken in het latijn vandaag (op RTL Z nieuws): ik denk dat de tekst die hij voorlas niet door hemzelf is opgesteld, en dat hij deze beslissing ook niet zelf heeft genomen. Volgens mij is hij op de een of andere manier gedwongen.  Maar dat is een onontkenbaar gevoel dat ik erbij kreeg.  

Wat vinden jullie ervan? Heeft er iemand naar de speech van de paus gekeken?  Vinden jullie het een tekst die bij deze paus past?

Ik vind dus van niet. Ik ben geen aanhanger van Dan Brown, maar er klopt iets niet, naar mijn gevoel.  Maar goed. We zullen het zien he.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2013, 06:48:36 pm door Droppy »
....easy does it....

Promtus

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2013, 07:15:53 pm »
Ik dacht precies hetzelfde. Daarom nam ik vanmiddag weer eens een kijkje hier, laatste keer dat ik hier was, waren er nogal wat katholieken actief op t forum.

Hij heeft ook niet echt veel vrienden gemaakt, niet onder moslims, joden, protestanten, homo's, misbruikte kinderen.... Ik weet niet wat ik ervan moet denken.

learsi

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2013, 07:18:58 pm »
Een mogelijke verklaring….

Verder kwam er ook steeds meer rottigheid boven water over zijn nazi verleden, wat de RK ook geen goed doet.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2013, 07:46:26 pm »
Wat het zogenaamde 'nazi'verleden betreft: elk kind was tijdens het naziregime bij de Hitlerjugend. Heel simpel.  Als een kind van de hitlerjugend werd weggehouden, liepen de ouders het grote risico te worden gefusilleerd en het kind zou dan in een staatskindertehuis belanden.

Andersom kon er ook binnen gezinnen nergens openlijk over gesproken worden, want kinderen werden bij de Hitlerjugend en op school uitgehoord en ondervraagd op hetgeen de ouders thuis verkondigden. Dat kon gemakkelijk uitmonden in dezelfde gevolgen als bovenstaand al genoemd.

Ik heb niet veel op met het katholicisme, maar ik vind dat die beschuldigingen slechts getuigen van kortzichtigheid.

Wat ik persoonlijk heel sterk vindt van Ratzinger is dat hij kritiek heeft durven uiten op de islam.

Wat ik ten stelligste voelde tijdens die speech van Ratzinger, is dat er iets grondig niet klopt.  De tekst past niet bij hem, de manier waarop hij het uitsprak voelde voor mij aan alsof hij er niet achter stond en alsof hij het verplichte nummertje afraffelde.  Hij was naar mijn gevoel innerlijk niet congruent met de inhoud van de boodschap.

Wat ik ook heel vreemd vind is dat hij wel op het vaticaan aanwezig blijft.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2013, 07:47:11 pm door Droppy »
....easy does it....

Promtus

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2013, 08:04:15 pm »
Die Duitse kinderen hadden misschien geen keuze, maar er was in 2005 meer keuze toch? Waren genoeg kandidaten zonder zo'n verleden. Ik denk overigens niet dat dit een issue was, Israël was redelijk happy met Benedictus toch?

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2013, 12:06:38 am »

quote:

Promtus schreef op 11 februari 2013 om 20:04:
Die Duitse kinderen hadden misschien geen keuze, maar er was in 2005 meer keuze toch? Waren genoeg kandidaten zonder zo'n verleden.

Ik zou niet weten waarom een Duits kind dat de Hitlerjugend heeft moeten meemaken later geen paus zou mogen worden.  

quote:

Ik denk overigens niet dat dit een issue was, Israël was redelijk happy met Benedictus toch?
Ik heb geen idee. Boeit me ook eerlijk gezegd niet. Maar ik vroeg me gewoon af of ik de enige was die de indruk heeft dat de speech van Ratzinger niet bij hem past.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 12:06:55 am door Droppy »
....easy does it....

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2013, 01:00:20 am »

quote:

learsi schreef op 11 februari 2013 om 19:18:
Een mogelijke verklaring….

Verder kwam er ook steeds meer rottigheid boven water over zijn nazi verleden, wat de RK ook geen goed doet.

tuurlijk, Learsi vergeet wel de toenadering naar Israel te benoemen.
En dat is bijzonder want Learsi is een ras Zionist immers.
Los daarvan: verdiep je in vredesnaam eens in WOII en ontdek dat er geen keus was.
Wederom toon je aan geen kennis te hebben van geschiedenis.....
Mail me maar als je wat wilt weten

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2013, 01:21:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 februari 2013 om 01:00:
[...]

tuurlijk, Learsi vergeet wel de toenadering naar Israel te benoemen.
En dat is bijzonder want Learsi is een ras Zionist immers.
Los daarvan: verdiep je in vredesnaam eens in WOII en ontdek dat er geen keus was.
Wederom toon je aan geen kennis te hebben van geschiedenis.....
Sorry hoor, maar jij toont hiermee in mijn ogen aan dat je op dit moment weinig liefde in je hart hebt en dat je zelf op dit moment van minder wijsheid getuigt dan degene die je beschuldigt van van alles.

Wil je me een lol doen en dit ontopic houden?

Mijn vraag was: hoe hebben jullie hier de speech van de paus ervaren. Hadden jullie ook het gevoel dat de woorden die hij voorlas niet van hemzelf waren, of hebben jullie het idee dat het wel authentiek was?

Wil jij die vragen ook beantwoorden Riemer? Gewoon vanuit jezelf?  Het valt me op dat sommige mensen steeds hun vertrekpunt in een ander neerleggen, in plaats van in zichzelf. Dat vind ik wel een beetje jammer.  

Als je Learsi nou eens lekker Learsi laat en vanuit jezelf vertrekt. Ik stel je dus de vragen die ik heb genoemd.  En ik ben oprecht benieuwd naar hoe jij (en anderen) het hebt (hebben) ervaren.

Dus: wat vind jij van de speech van Ratzinger? Was hij in zijn speech naar jouw idee authentiek of niet? En waar zag of merkte je dat aan?
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 01:24:14 am door Droppy »
....easy does it....

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2013, 01:31:41 am »

quote:

Droppy schreef op 11 februari 2013 om 18:46:

Wat vinden jullie ervan? Heeft er iemand naar de speech van de paus gekeken?  Vinden jullie het een tekst die bij deze paus past?

Ja, het was wel in de lijn van deze paus. Zeker gezien zijn eerdere uitspraken en interviews.

quote:

Ik vind dus van niet. Ik ben geen aanhanger van Dan Brown, maar er klopt iets niet, naar mijn gevoel.  Maar goed. We zullen het zien he.
Tja, de werkelijkheid is vaak minder spannend dan uit de duim gezogen 'conspiracy theories'. Ik vond het heel erg kloppen zelfs... onverwacht, dat dan weer wel.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2013, 02:11:21 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 12 februari 2013 om 01:31:
[...]

Ja, het was wel in de lijn van deze paus. Zeker gezien zijn eerdere uitspraken en interviews.

Kijk, hier heb ik wat aan. Dankjewel.

Van de vorige paus weet ik wel het een en ander, maar van deze weinig.
....easy does it....

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2013, 02:22:40 am »

quote:

Droppy schreef op 12 februari 2013 om 02:11:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan. Dankjewel.

Van de vorige paus weet ik wel het een en ander, maar van deze weinig.
Voordat hij paus werd wilde hij zijn functie als Prefect van de Congregatie van de Geloofsleer al neerleggen om het rustiger aan te gaan doen in Duitsland. Hij wilde zich toen vooral richten op wetenschappelijk werk. Helaas kreeg hij het Petrus-ambt in de schoot geworpen en dat kon hij niet weigeren. Wetenschappelijk heeft hij nooit zijn ei kwijtgekund in het Vaticaan. Hij is ook helemaal geen bestuurder of diplomaat, maar een diep gelovig theoloog. Dus op zich vond ik de aankondiging wel begrijpelijk....maar ook wel verrassend omdat een abdicatie van een paus eigenlijk nooit voorkomt. Wel jammer, want hij heeft echt briljant theologisch werk afgeleverd.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2013, 03:16:27 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 12 februari 2013 om 02:22:
[...]

Voordat hij paus werd wilde hij zijn functie als Prefect van de Congregatie van de Geloofsleer al neerleggen om het rustiger aan te gaan doen in Duitsland. Hij wilde zich toen vooral richten op wetenschappelijk werk. Helaas kreeg hij het Petrus-ambt in de schoot geworpen en dat kon hij niet weigeren.

Dankjewel..... Het schijnt - maar dat heb ik van de tv hoor - dat het ook bijzonder is dat hij wel op het vaticaan blijft? Dat schijnt ook nog nooit eerder te zijn voorgekomen?

quote:

Wetenschappelijk heeft hij nooit zijn ei kwijtgekund in het Vaticaan. Hij is ook helemaal geen bestuurder of diplomaat, maar een diep gelovig theoloog.

Eigenlijk precies hoe een paus -bezien vanuit de religie en niet vanuit bestuurskunde- idealiter zou moeten zijn, denk ik. Want in tegenstelling tot wat ik hier van sommigen lees, ken ik vele mensen die al heel snel van Ratzinger zijn gaan houden.  Hij heeft een zachtaardige uitstraling.

quote:

Dus op zich vond ik de aankondiging wel begrijpelijk....maar ook wel verrassend omdat een abdicatie van een paus eigenlijk nooit voorkomt. Wel jammer, want hij heeft echt briljant theologisch werk afgeleverd.

Ik las op nu.nl dat het maar 1 keer eerder was voorgekomen, ergens in de dertiende eeuw dacht ik he?

Dat hij briljant werk heeft afgeleverd, geloof ik graag, want ik heb een boek van hem in huis gehad.  Ik had dat weloverwogen gekocht, en er (in de winkel, voordat ik het kocht) stukjes in gelezen, maar wegens ziekte ben ik niet meer in staat geweest het boek verder te lezen. Inmiddels heb ik het boek doorverkocht, omdat het lezen van dergelijk werk voor mij teveel kracht kost die ik niet meer op kan brengen.

Ik had aan de hand van mijn blik in zijn boeken de indruk dat hij een zeer spiritueel mens is.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 03:18:29 am door Droppy »
....easy does it....

pyro

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #12 Gepost op: februari 12, 2013, 09:20:58 am »
Ik vind dat het aftreden getuigt van een verantwoordelijkheidsbesef en plichtsbetrachting die in mijn ogen typisch duits aandoen.
Hij heeft een opvatting van wat zijn taak inhoudt, en als hij daaraan niet meer kan voldoen, trekt hij de consequentie.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 09:21:47 am door pyro »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2013, 01:00:10 pm »
Modbreak:
Ontopic blijven graag.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #14 Gepost op: februari 12, 2013, 01:38:36 pm »

quote:

pyro schreef op 12 februari 2013 om 09:20:
Ik vind dat het aftreden getuigt van een verantwoordelijkheidsbesef en plichtsbetrachting die in mijn ogen typisch duits aandoen.
Hij heeft een opvatting van wat zijn taak inhoudt, en als hij daaraan niet meer kan voldoen, trekt hij de consequentie.
Dat ben ik helemaal met je eens.  Ik vond het met Johannes Paulus II op het laatst ook schrijnend eruit zien. Maar ik heb ook grote waardering voor JP II.   De dvd "testimony" gekocht, een film over het leven van JPII, vind ik erg boeiend.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 01:41:26 pm door Droppy »
....easy does it....