Auteur Topic: De paus treedt af...  (gelezen 5060 keer)

callista

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #15 Gepost op: februari 12, 2013, 01:58:15 pm »
update NRC:

*****Paus Benedictus XVI is niet van plan zich nog in het openbaar te laten zien na zijn aftreden, zegt zijn broer Georg Ratzinger. De paus wil een ‘rustig pensioen’ en gaat waarschijnlijk ook niets meer schrijven, meldt persbureau AP.

Volgens de 89-jarige Georg Ratzinger is de paus ook niet van plan terug te verhuizen naar zijn thuisland Duitsland, maar blijft hij in het Vaticaan wonen. Op een persconferentie in de Duitse woonplaats Regensburg (kaartje) van de broer van de paus zei Ratzinger tegenover verzamelde pers:

“Je verplant geen oude boom.”

De paus, die tijdens zijn ambt veel schreef, zal daar volgens zijn broer waarschijnlijk mee stoppen. Ratzinger tegenover persbureau AP:

“Ik denk niet dat hij nog zal schrijven.”

Volgens de bischop van Regensburg, Rudolf Voderholzer, die aan het hoofd staat van het theologische instituut van de paus dat zijn werk publiceert, zal eventueel werk dat Benedictus nog schrijft niet gepubliceerd worden tijdens zijn leven.

“Wat hij ook schrijft zou opgevat kunnen worden als een belemmering van het werk van de volgende paus.”

Over de opvolger van Paus Benedictus XVI zei Ratzinger dat zijn broer vindt dat “een jonger persoon nodig is om met de problemen van vandaag om te gaan.”******
-----------
ik vermoed dat de Paus zijn rede niet helemaal alleen heeft geschreven, maar hierbij  is geholpen, geredigeerd of ondersteund door 1 of meerderen in het Vaticaan.

en of er meer achter zit?
--gezondheidsredenen - leeftijd - verzwakt etc.
--misschien is hij zieker dan men denkt [3 maanden geleden nog een nieuwe pacemaker gehad b.v.] of een ziekte van een andere aard.
--niet meer opgewassen tegen alle regels van het Vaticaan.
--teveel aangedaan door alle misstanden in de RKK en veroordelingen en beschuldigingen [terecht en/of onterecht]

--Vatileaks
--?????..??????

http://nos.nl/audio/47287...reken-over-vatileaks.html
--
allemaal speculaties en mocht er al wat anders mee spelen of achter zitten, dan is het nog maar de vraag of dat ooit [allemaal]  bekend zal worden [gemaakt]

de roddelmachine loopt toch al op volle toeren.
 en de complotsites krijgen zo weer genoeg nieuwe voorraad.

vrolijke

• bekennende panthe├»st
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #16 Gepost op: februari 12, 2013, 03:23:09 pm »
Voor mij is de enige logische verklaring, dat hij een dementie wil voorkomen.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2013, 11:20:02 am »
Wat ik er nog aan toe wil voegen is dit:

Ik kan me goed voorstellen dat ik, als ik katholiek zou zijn geweest voordat ik God leerde kennen door zijn Zoon Jezus Christus,   dat ik dan misschien daarna door God geleid zou zijn geworden om binnen de RKK te blijven om van binnenuit in een op zichzelf misleid(end) bolwerk, een stukje van Gods Licht te vertegenwoordigen om mensen als zij een gesprek met me aan zouden gaan, op de zuivere boodschap van het evangelie te wijzen en zo de dwaalleer van binnenuit te doen afbrokkelen.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2013, 12:35:03 pm door Droppy »
....easy does it....

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2013, 05:45:52 pm »

Mensen, dit topic heet: De paus treedt af...
Laten we het daarover hebben en niet off-topic worden.

wimnusselder

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #19 Gepost op: februari 15, 2013, 08:37:50 am »
Hoi Ignatius,

quote:

St. Ignatius schreef op 15 februari 2013 om 04:20:
in Gods Kerk houden we ons aan Gods woord en daarom houden we geen andere goden naast de drie-ene God. God laat geen andere visie toe inderdaad...
Maar jij mag van mij best je eigen leer verzinnen hoor...
De ene kerk lijkt daar de paus aan toe te voegen en de andere de Bijbel, soms zelfs in een specifieke vertaling.
De ene kerk biedt meer ruimte voor individuele geloofsleer, voor priesterschap van alle gelovigen en de andere minder.
Moet kunnen toch?
Op basis van de erkenning dat al wie bereid is samen te komen en in gesprek te gaan in Christus' naam deel uitmaakt van de ene Kerk moeten we daarmee overweg kunnen en respectvol in geloofsgesprek met elkaar kunnen blijven.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Thorgrem

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #20 Gepost op: februari 15, 2013, 09:50:47 pm »
Goed, om dan maar weer terug te komen bij het onderwerp van deze draad een kleine selectie

quote:

learsi schreef op 15 februari 2013 om 20:37:
Als je alles geloofd wat je hoort en leest dan begrijp ik deze stelling.
Als de paus zegt bij zijn aankondiging van aftreden dat hij dat uit vrije wil doet en daarbij de reden opgeeft dan geloof ik dat. Als later blijkt dat zijn broer het al maanden wist en ook dat zijn eerdere uitspraken achteraf gezien prima in dat plaatje passen dan maakt het het punt enkel sterker.

quote:

Maar het Vaticaan heeft een zeer onbetrouwbare geschiedenis, dus zou ik dat niet zomaar aannemen.

Nee, want jij ziet achter elke zin vast een leugen. Bij deze is je hele Israel standpunt ook geen knip voor de neus meer waard of ga je met twee maten meten?

Ik geloof de paus op zijn woord in deze ongeacht de geschiedenis van het Vaticaan, de RKK, Duitsers, mannen en bejaarden. En als je dat niet kan dan heb ik serieus met je te doen. Dan zou ik als ik jou was toch maar eens hulp zoeken voor je paranoia.

learsi

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #21 Gepost op: februari 16, 2013, 11:39:19 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 februari 2013 om 21:50:

Als de paus zegt bij zijn aankondiging van aftreden dat hij dat uit vrije wil doet en daarbij de reden opgeeft dan geloof ik dat.

Oke, duidelijk.

quote:

Als later blijkt dat zijn broer het al maanden wist en ook dat zijn eerdere uitspraken achteraf gezien prima in dat plaatje passen dan maakt het het punt enkel sterker.

Zou ook een prima middel zijn om mensen deze conclusie te laten geloven. Dus kan ook weer verdacht zijn. Beetje TE mooi zeg maar.

quote:

Ik geloof de paus op zijn woord in deze ongeacht de geschiedenis van het Vaticaan, de RKK, Duitsers, mannen en bejaarden. En als je dat niet kan dan heb ik serieus met je te doen. Dan zou ik als ik jou was toch maar eens hulp zoeken voor je paranoia.
Verbaas je niet, ik ben niet de enige met bedenkingen en waar rook is is vuur.

callista

• Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #22 Gepost op: februari 17, 2013, 02:37:54 pm »

quote:

Droppy schreef op 17 februari 2013 om 14:23:
De paus doet in elk geval wel vreemde uitspraken  [afbeelding]

http://evangelienieuws.wo...terugkeer-jezus-christus/

ik ben geen katholiek, maar die uitspraak vind ik helemaal niet vreemd, maar eerder realistisch.
een geestelijke terugkomt van Jezus...

wel een enge site i.m.o.-- die link :'(

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De paus treedt af...
« Reactie #23 Gepost op: februari 17, 2013, 07:26:10 pm »
Modbreak:
Ontopic blijven is moeilijk... Diverse posts verwijderd.
 Het is niet de bedoeling om hier de RKK te bashen, complottheorien -al dan niet obv openbaringen- ten berde te brengen, katholieke geestelijkheid over 1 kam te scheren, te neuzelen of te kwaken. Laat staan onbeargumenteerd.
De Paus treedt af. Dit forum is niet de geeigende plek om de beste informatie over het hoe en waarom ervan te vinden, of om de consequenties ervan te bespreken. Zoek daarvoor gewoon een RKK forum op ofzo. Slotje.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 07:26:37 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]