Auteur Topic: Column "Kerst"  (gelezen 1958 keer)

coolfacts

• Bekijk profiel
Column "Kerst"
« Gepost op: december 21, 2002, 07:36:04 pm »
Kerst roept bij mij altijd ambivalente gevoelens op. Het liefst zou ik willen dat het weer januari is. Januari vind ik een heerlijke maand. Iedereen is weer 'terug op aarde'. Het wordt weer langer licht, ja naar januari kan ik eind november al uit zien. Want Kerst is zo verplichtend: de een na de andere jaarafsluiting, top 100, leukste programma, ergste nieuwsfeiten worden over je heen gestort. Tel daar bij op de ontzettende commerciƫle activiteiten die op je worden losgelaten om toch vooral met de kerst zoveel mogelijk uit te geven. Nee kerst hoeft eigenlijk niet voor mij. Eigenlijk zou die hele maand december wel weg mogen. Nu Sinterklaas kan nog, maar dan: meteen januari zou ik zo zeggen!
Is er dan niets aan met Kerst? Ach dat wil ik niet zeggen, het is best gezellig, maar Kerst roept bij mij ook altijd veel negatieve emoties op. Herinneringen aan het verleden dringen zich op. En ik ben niet de enige. Zwervers lopen op straat en ik denk wat hebben die aan kerst 2002? Mensen verloren mensen die ze liefhadden door de dood, hoezo "vrolijk kerstfeest"?. Andere kwamen voor een echtscheiding te staan. Moet dan de Hazes met zijn "Met Kerst ben ik alleen" troost bieden. Nee ik geloof er niet in. Kerst: bejaarden- en verpleeghuizen vol eenzamen. Wie kijkt er naar ze om? Nee kerst zou geen feest zijn wat door mij zou zijn bedacht en zeker al niet in december. Toch is er nog een ding waarom ik nog wel geloof in kerst, maar dan kijk ik wat verder. God die mens werd, als ik dat doordenk dan kan mijn leven niet meer stuk. En dan heb ik ondanks al mijn ambivalente gevoelens ook dit jaar wel weer zin in kerst.
Only facts would be cool,

Coolfacts

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
Column "Kerst"
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2002, 05:44:32 pm »
kerst het zijn blijde en droevige momenten voor de mensen.
ok het stuit mij ook tegen de borst wat het overdreven eten en drinken en ga zo maar door betreft. daar gaat het in wezen toch niet om.
mensen die blij zijn met kerst is goed; maar is daar voor een christen niet dan een gelegenheid om de minder bedeelden te helpen wat ook gebeurd door middel van bv het leger des heils.
zou het niet kunnen zijn dat wij dan juist de gelegenheid en de hulp kunnen bieden als christen voor onze medemens?
kijk; daar word je dan weer warm van en dan is er toch voor iedereen een zalig kerstfeest........toch?   groeten  gerda.http://

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Column "Kerst"
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2002, 03:39:01 pm »
Bron: NOS-TT  192 di 24 dec          

Theoloog wil kerst afschaffen      

ZOETERMEER Kerstmis is heidens en moet worden afgeschaft. Een opmerkelijke conclusie uit het boek 'De kring om de Messias' van theoloog A.van de Beek.

Het kerstfeest heeft in tegenstelling tot Pasen en Pinksteren geen joodse wortels, stelt de hoogleraar symboliek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij wijst erop dat de kerk van de eerste eeuwen kerst nog niet vierde.  

Pas in de vierde eeuw ontstond kerst, als opvolger van het midwinterfeest. De  symbolen stammen dus uit het heidendom. Ook de groeiende rol van de kerstman is voor Van de Beek een reden kerst als christelijk feest af te schaffen.
| Ps. 8:5,6 |

connie

• Bekijk profiel
Column "Kerst"
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2002, 11:18:45 pm »
kerst betekend voor
de geboorte van jezus
hetis voor ons gekomen om ons het leven te geven en het ligt
ik hoop dat er vele mensen het ligt mogen zien en dat het vooraltijd kerst feest zou kunnen wezen
groeten connie

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
Column "Kerst"
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2002, 05:52:45 pm »
nee; auke dat kan ik mij voorstellen dat de mensen reageren op een niet joods feest; maar het kerstfeest is wel degelijk een christelijk feest.dat het geen joods feest is ligt voor de hand. de joden namen jezus toch niet aan. ze geloofde niet dat hij de zoon van god was.vandaar dat zij het ook niet zo vieren[maar] ik ben in 2000 naar israel geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar het feest [chanoeka].misschien schrijf ik het niet goed maar het heeft toch te maken met jezus geboorte. ik kan hier alleen maar uit opmaken dat er steeds meer joden jezus aannemen tot mijn blijdschap.

quote:

;)http://

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Column "Kerst"
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2003, 01:57:46 am »
Hoe is het nu, januari, de maandagmorgen van het jaar?
Nog steeds kerst afschaffen?
shoot me again, I ain't dead yet