Auteur Topic: Obama over het christendom  (gelezen 6285 keer)

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
Obama over het christendom
« Reactie #30 Gepost op: februari 16, 2013, 01:01:41 pm »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 11:33:
@ Droppy,

Grappig, want deze vraag heb ik zelf ook al eens aan iemand hier gesteld.
Nee, geen geestesziekten bij mij geconstateerd... Droppy, geen zorgen. ;-)
Wel is er een heel hoog IQ getest. :)
Maar in mijn schooltijd werden dit soort kinderen nog niet apart begeleid en moesten gewoon met de massa mee doen.

Met dat 'heel hoog iq' zal het wel meevallen, denk ik zo.  Waarschijnlijk hebben ze alleen de totaalwaarde getest en niet je intelligentieprofiel.

Asperger is geen geestesziekte (alhoewel een aantal geestesziekten wel wat vaker voorkomen als comorbiditeit bij autisme) maar een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich o.a. uit in het gedrag, het verbeeldend vermogen en de communicatie. Niet zelden hebben mensen met een ass (autismespectrum stoornis) een redelijk totaal- iq. Een totaalwaarde toekennen aan de cognitieve vaardigheden  van mensen met een ass, is niet zo verstandig. Het intelligentiepatroon is veel belangrijker.  

Ik maak me daar geen zorgen over. Maar het is eigenlijk vrij duidelijk. Het enige wat ik stom vind van mezelf is dat ik het niet veel eerder heb gezien.  8)7   :P

quote:

Maar in mijn schooltijd werden dit soort kinderen nog niet apart begeleid en moesten gewoon met de massa mee doen.

Dat klopt, dat was vroeger inderdaad zo. Maar vroeger kwam ass naar mijn mening ook niet zo vaak voor als tegenwoordig. Daar zijn de meningen over verdeeld,  mensen geven allerlei interpretaties aan het fenomeen van het groeiende aantal kinderen met een ass en zeggen dan dat er vroeger net zoveel kinderen met ass waren maar dat die niet werden gediagnosticeerd.  Ik denk daar anders over, maar dat is moeilijk nog te achterhalen, dan zouden we alle volwassenen waarbij een ass vermoed wordt, alsnog moeten gaan testen.

Kinderen met een ass komen met alle prikkels in de huidige moderne tijd misschien wel wat sneller bovendrijven. Maar ik denk dat het ook veel vaker voorkomt.

Maar goed, bedankt voor je antwoord Learsi.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2013, 01:19:38 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 16, 2013, 01:17:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 16 februari 2013 om 12:42:
Los van de vraag of asperger een geestesziekte is, we begrijpen je dus gewoon niet goed omdat je zo'n hoog iq hebt? Das een hele geruststelling voor me. Zalig de armen van geest.
Je verwart hier denk ik IQ dat iemand meekrijgt met zijn geboorte en veel gestudeerd hebben. Het laatste is wel een vrije keuze namelijk.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 16, 2013, 01:19:36 pm »
@ Droppy,
Ik hoop niet dat jij in de geestelijke gezondheidszorg zit, want je gelijkt op een kwakzalver die iemand zonder probleem toch een probleem tracht aan te praten.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 16, 2013, 01:21:31 pm »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 13:17:
[...]

Je verwart hier denk ik IQ dat iemand meekrijgt met zijn geboorte en veel gestudeerd hebben. Het laatste is wel een vrije keuze namelijk.

Jij bent degene die letterlijk lezen propageert en je hebt niets gezegd over studie enkel iets over een hoog IQ en kindertijd. Maar dit terzijde:
De volgende vraag dringt zich bij me op, heb je een goed IQ nodig om een goed christen te kunnen zijn?

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 16, 2013, 01:27:06 pm »

quote:

Peter68 schreef op 16 februari 2013 om 13:21:
[...]

De volgende vraag dringt zich bij me op, heb je een goed IQ nodig om een goed christen te kunnen zijn?

leuke vraag:
hier een antwoord? O-)

– Mensen met een hoog IQ hebben relatief vaak liberale en atheïstische opvattingen. Dat blijkt uit een statistisch onderzoek van Britse wetenschappers.

http://www.nu.nl/wetensch...liberaal-en-atheist-.html

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 16, 2013, 02:00:59 pm »

quote:

callista schreef op 16 februari 2013 om 13:27:
[...]

leuke vraag:
hier een antwoord? O-)

– Mensen met een hoog IQ hebben relatief vaak liberale en atheïstische opvattingen. Dat blijkt uit een statistisch onderzoek van Britse wetenschappers.

Eh...

quote:

De wetenschappers stuitten op ongeveer hetzelfde patroon bij religieuze opvattingen. Mensen die aangaven dat ze ‘zeer religieus waren, hadden gemiddeld genomen een IQ van 97, terwijl ‘atheïstische’ proefpersonen een gemiddeld IQ van 103 hadden.

Conclusie: "Zeer religieuze mensen" hebben door de bank genomen een gemiddeld IQ (90-110) en "atheistische mensen" hebben door de bank genomen een gemiddeld IQ (90-110)...

Hoe significant waren de verschillen trouwens (zijn ze wel significant)?? Want dat heeft men in het artikel niet vermeld...
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2013, 02:05:11 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 16, 2013, 02:10:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 februari 2013 om 14:00:
[...]

Eh...

[...]

Conclusie: "Zeer religieuze mensen" hebben door de bank genomen een gemiddeld IQ (90-110) en "atheistische mensen" hebben door de bank genomen een gemiddeld IQ (90-110)...

Hoe significant waren de verschillen trouwens (zijn ze wel significant)?? Want dat heeft men in het artikel niet vermeld...

ik vind het ook een beetje een vreemd onderzoek. [vandaar die vraagteken]
bovendien komen mij de cijfers van het iq sowieso erg laag voor.
er zijn er ook genoeg met een iq van 120, 130 en nog hoger.
niks bijzonders.
is daar wel naar gekeken vraag ik me af.
misschien ook een onderzoek waard.

waarschijnlijk spelen ook andere factoren een rol - zoals b.v. opleiding, opvoeding en onderzoek aangaande geschiedenis en religies.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2013, 02:21:09 pm door callista »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 16, 2013, 02:19:45 pm »

quote:

callista schreef op 16 februari 2013 om 13:27:
[...]

leuke vraag:
hier een antwoord? O-)

Leuke link!
Waarom ik de vraag stelde: je zou zomaar de indruk kunnen krijgen als je de berichten op dit forum leest dat geloof een rationeel en abstract iets is. Ik denk dat kennis onontbeerlijk is voor een Christen maar ligt daar niet te veel de nadruk op?
In de Bijbel zegt Jezus dat het voor een kameel makkelijker is door het oog van een naald te kruipen dan voor een rijke om het Koninkrijk in te komen. Rijkdom is natuurlijk iets materieels maar ook het hebben van een groot verstand (IQ) is te beschouwen als een rijkdom. Het kan je dus belemmeren als het gaat om het Koninkrijk.
Ik zeg niet dat we geen kennis mogen vergaderen en vermeerderen. Jezus roept ons op te geloven als een kind. Geven wij genoeg gehoor aan die opdracht?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 16, 2013, 02:55:19 pm »

quote:

callista schreef op 16 februari 2013 om 14:10:
[...]

waarschijnlijk spelen ook andere factoren een rol - zoals b.v. opleiding, opvoeding en onderzoek aangaande geschiedenis en religies.
Ja... Zo zijn er vaak heel veel factoren van invloed... "Peer pressure" is volgens mij ook een hele belangrijke ("groepsdruk")... Ik kan me niet voorstellen dat mensen met een "hoog IQ" daar geen "last" van zouden hebben...
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2013, 02:56:13 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 16, 2013, 03:16:08 pm »

quote:

Peter68 schreef op 16 februari 2013 om 13:21:
[...]

Jij bent degene die letterlijk lezen propageert en je hebt niets gezegd over studie enkel iets over een hoog IQ en kindertijd. Maar dit terzijde:

Heeft geloof iets te maken dan met IQ denk je?
Wie de Schrift op kinderlijke wijze leest zoals het er staat. Dus Jezus is over water gelopen, volk Israël is door de zee getrokken, G-d heeft alles geschapen in 6 dagen. Dat zijn de armen van geest. Hier hoeft een hoog IQ niet voor in de weg te staan. Geloof en de mate van geloof ontvangt een mens immers van G-d.

Zo had Petrus die nogal traag van begrip leek te zijn, zeker tov Paulus, toch als eerste van de 12 discipelen door dat Jezus de Zoon van G-d was, omdat G-d Petrus dat openbaarde.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 16, 2013, 05:17:41 pm »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 15:16:
[...]

Heeft geloof iets te maken dan met IQ denk je?
Wie de Schrift op kinderlijke wijze leest zoals het er staat. Dus Jezus is over water gelopen, volk Israël is door de zee getrokken, G-d heeft alles geschapen in 6 dagen. Dat zijn de armen van geest. Hier hoeft een hoog IQ niet voor in de weg te staan. Geloof en de mate van geloof ontvangt een mens immers van G-d.

Zo had Petrus die nogal traag van begrip leek te zijn, zeker tov Paulus, toch als eerste van de 12 discipelen door dat Jezus de Zoon van G-d was, omdat G-d Petrus dat openbaarde.

Toch is het Paulus die aan Petrus moet uitleggen dat hij niet gerechtvaardigd kan worden uit de werken der wet.  ;) En dat hij, Petrus, aan de genade Gods haar kracht ontneemt, als hij de mensen regels blijft opleggen, want dan keert men terug tot wetticisme en ontkent Christus.  Zo brengt hij, Petrus,  mensen onder de wet, in plaats van dat hij ze tot Christus leidt.

Lees Galaten 2: 11-24 er maar op na.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2013, 05:24:39 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 16, 2013, 06:38:29 pm »
@ Droppy,

Ik ken het verhaal, de vraag is of het door het hogere IQ kwam van Paulus of doordat de Heilige Geest Paulus het onthulde.  
Aan de andere kant onthulde de Heilige Geest Petrus tot 3 maal toe (alweer 3 maal) dat Petrus vlees kon eten dat de heidenen hem zouden voorschotelen, maar wees ik het uit onbegrip af....:-)

Geloof en intellect staan dus geheel los van elkaar, het een sluit het ander niet uit.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 16, 2013, 06:47:25 pm »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 18:38:
@ Droppy,

Ik ken het verhaal, de vraag is of het door het hogere IQ kwam van Paulus of doordat de Heilige Geest Paulus het onthulde.  
Aan de andere kant onthulde de Heilige Geest Petrus tot 3 maal toe (alweer 3 maal) dat Petrus vlees kon eten dat de heidenen hem zouden voorschotelen, maar wees ik het uit onbegrip af....:-)

Geloof en intellect staan dus geheel los van elkaar, het een sluit het ander niet uit.

Goedzo.

Dan kun je nu dus ophouden met prat te gaan op je zogenaamde iq.
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 16, 2013, 06:59:33 pm »

quote:

Droppy schreef op 16 februari 2013 om 18:47:

Goedzo.

Dan kun je nu dus ophouden met prat te gaan op je zogenaamde iq.

Jijzelf was het die met autisme en asperger aanzetten, twee geestelijke aandoeningen waarbij veelal wel een hoog IQ aanwezig is, maar een laag EQ.
Alleen dat was de reden voor ij om te verwijzen op mijn zeer hoge geteste IQ. ;)

Dat maakt me niet beter dan jou of een ander, alleen maar veel slimmer  :)

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 16, 2013, 07:18:00 pm »

quote:

learsi schreef op 16 februari 2013 om 18:59:
[...]

Jijzelf was het die met autisme en asperger aanzetten, twee geestelijke aandoeningen waarbij veelal wel een hoog IQ aanwezig is, maar een laag EQ.
Alleen dat was de reden voor ij om te verwijzen op mijn zeer hoge geteste IQ. ;)

Dat maakt me niet beter dan jou of een ander, alleen maar veel slimmer  :)
Toch meen ik te constateren dat het met je EQ niet zo goed is gesteld: zie bijvoorbeeld je reactie op de opmerking van Vrolijke in deze draad. Of op vele andere reacties op anderen.