Auteur Topic: Bijbel letterlijk nemen  (gelezen 11887 keer)

fotosynthese

• Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Gepost op: februari 16, 2013, 09:21:14 am »
Hallo lieve mensen,

Volgens mijn vriendin leven we in de eindtijd. Ze zegt dat kun je zien wat er zich afspeelt in onze wereld.
Zelf heb ik hier niet zoveel mee, maar dat is niet waar ik mee zit.
Mijn vriendin zegt dat Jezus als een dief in de nacht terugkomt op aarde. Hij komt van een wolk naar beneden op aarde. Zij gelooft dit letterlijk. Ik vind het zelf nogal kinderlijk, maar wel heel grappig. Ze toverde een glimlach op mijn gezicht. Ik zal geen flauwe grappen maken met dat ik naar buiten keek en een man uit de lucht naar beneden zag komen.
Maar zij neemt alles letterlijk over wat er in de Bijbel staat. Het liefste zou ik dat ook willen doen, maar sommige zaken kunnen gewoon niet denk ik dan. Bijvoorbeeld over water lopen. Mijn vriendin denkt dat hij werkelijk (feitelijk) over water heeft gelopen. Ik zou het graag willen geloven, maar wij mensen kunnen dat niet, omdat wij worden tegengehouden door onder andere de zwaartekracht. Ik weeg 70 kg en als ik probeer over het water te lopen dan zak ik naar de bodem omdat ik te zwaar ben. Mijn vriendin zegt als je blijft geloven dat je over het water kan lopen dan kan dat. Ik heb zoiets van dan kun je beter leren zwemmen. Maar het lijkt me helemaal te gek als je dat kan. Over water lopen. Hoeven we nooit meer bang te zijn dat je zal verdrinken.
Maar Jezus was de zoon van God en die was zo ver ontwikkelt en die kon dat dus. Zijn daar bewijzen voor. Heeft iemand gezien dat hij feitelijk over het water liep. Ik kan het me niet voorstellen. Maar ik ben ook maar een mens van vlees en bloed zal ik maar zeggen.
Mijn vraag aan jullie is. Lezen jullie de Bijbel letterlijk en geloven jullie letterlijk wat erin staat of zetten jullie een bril op, omdat sommige zaken voor de mens niet te bevatten zijn.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie inbreng.
Groetjes van Fotosynthese.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2013, 10:06:36 am »
Je kunt niet zeggen, of... of. Er zijn delen waar je letterlijk moet lezen en er zijn delen waar dat niet zo is. Er zijn vele manieren waarop je de bijbel kunt lezen, maar het begint met de letterlijke lezing.

Dat geldt dus ook bij het verhaal waarbij Jezus over het water loopt. Dat zou je letterlijk kunnen lezen, maar als dat de enige manier van lezen is dan mis je de diepte van wat het verhaal nog meer te zeggen heeft.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2013, 10:09:55 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

callista

• Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2013, 11:26:14 am »
ik sluit me in dezen wel aan bij St.Ignatius.
in wezen gaat het om de betekenis erachter.

ik ga zelfs zover dat ik het zie als een voorbeeld en dus niet als een letterlijke gebeurtenis---maar het blijft een prachtig, leerzaam en hoopgevend verhaal.
het gaat om vertrouwen.

verder vraag ik mij [als scepticus]  af of je verhaal  eigenlijk wel serieus is.....
ik krijg zo'n gevoel dat dit opgezet [of verzonnen] is om een discussie te starten of uit te lokken.
waar op zich niets mis me is - maar toch.
als ik er naast zit dan sorry.

learsi

• Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2013, 11:52:04 am »
Zelf sluit ik mij aan bij je vriendin, ik geloof de Schrift ook letterlijk ! Het is namelijk het Woord van G-d, welke Hij in de gedachten van de schrijvers en kopieerders heeft gelegd met de Heilige Geest.

Zoals G-d ook met tongentaal de tong overneemt van iemand, die spreekt zonder te weten wat hij/zij spreekt. Het is dan de Heilige Geest Die spreekt. Zo ook et de Schrift, het was de Heilige Geest Die schreef door de schrijvers.

Dat zien we ook met de bouw van de ark in de woestijn, G-d legde Zijn kennis en vaardigheden in de mensen die de ark moesten bouwen, tot op het alle kleinste niveau.

De Schrift zelf laat altijd duidelijk zien wanneer iets niet werkelijk is gebeurd, er wordt dan gewezen op het feit dat het een profetie, droom, gelijkenis is.
Wie zelf gaat bepalen wanneer is echt is gebeurd en wanneer niet die doet daarmee afbreuk aan G-d Zijn Woord.

Jezus verwijst immers zelf naar het feit dat elke jota uit de Schrift zal (zijn) uit(ge)komen voordat Hij als Messias naar Israel wederkeert. Als niet alles echt is gebeurd en niet alles echt zal geschieden zou deze uitspraak onzin zijn. Dat is het uiteraard niet, elke jota zal geschieden en daarmee is ook elke jota in de Schrift geschied.

callista

• Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2013, 12:44:40 pm »
zou mooi zijn als de Topic starter op de verschillende topics die hij heeft geplaatst - en waar veel reacties op zijn gekomen - ook zelf nog zou reageren.

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2013, 02:27:47 pm »
Hoi,

Ja je kunt de bijbel letterlijk nemen 100 procent. Geweldige helden als Maarten Luther hebben ervoor gezorgd dat de bijbel voor iedereen toegankelijk is en dat het op een heldere manier geinterpreteerd kan worden door protestantse theologen.
Sola scriptura!

callista

• Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2013, 02:39:50 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 14:27:
Hoi,

Ja je kunt de bijbel letterlijk nemen 100 procent. Geweldige helden als Maarten Luther hebben ervoor gezorgd dat de bijbel voor iedereen toegankelijk is en dat het op een heldere manier geinterpreteerd kan worden door protestantse theologen.

ja, Maarten Luther was echt niet op allerlei punten geweldig.
heb je zijn <knip> boekje weleens gelezen en wat dat voor effect heeft gehad op de geschiedenis?

en de Bijbel voor 100% letterlijk nemen lijkt mij niet bepaald de bedoeling.
dan kom je toch voor veel problemen te staan en voor weinig inzicht.

Modbreak:
Onbeargumenteerd flamelike bijvoeglijk naamwoord verwijderd.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 09:12:28 pm door elle »

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2013, 02:45:58 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 14:39:
[...]

ja, Maarten Luther was echt niet op allerlei punten geweldig.
heb je zijn <knip> boekje weleens gelezen en wat dat voor effect heeft gehad op de geschiedenis?

en de Bijbel voor 100% letterlijk nemen lijkt mij niet bepaald de bedoeling.
dan kom je toch voor veel problemen te staan en voor weinig inzicht.

<knip> boekje? Leg het mij eens uit? <knip>

De bijbel is Gods adem uitgedrukt in woorden. Mensen gedreven door de Heilige Geest hebben de bijbel geschreven. Het is een consistent boek dat zelf de grote antichristus, de katholieke kerk, niet heeft kunnen vernietigen. Gods woord is zo goed bewaard gebleven dat protestanten beschikken over de juiste vertaling en niet zoals de katholieken over een gnostische versie van de bijbel.  d:)b

Modbreak:
Je dient je punt respectvoller te verwoorden.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 09:14:07 pm door elle »
Sola scriptura!

callista

• Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2013, 02:59:02 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 14:45:
[...]

<knip> boekje? Leg het mij eens uit? Het kan vast niet smeriger zijn dan al die kleine jongetjes die door priesters verkracht zijn omdat ze zich moesten houden aan het onbijbelse celibaat?

ach nog nooit van gehoord?
Maarten Luther schreef het boekje: die Juden und ihre Lügen

hier een korte samenvatting;
---    Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt, moet met modder worden bedekt.
---    Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
---    Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
---    Verbied Joods religieus onderwijs.
---    Neem sieraden en geld van de Joden af.
---    Verbied Joden te reizen.
---    Verplichte tewerkstelling van Joden.(13)

---Men moet hun synagogen of scholen in brand steken en wat niet wil branden moet men met aarde overdekken, zodat geen mens er een steen of sintel meer in ziet, voor eeuwig niet...

--- Hun synagogen moet men in brand steken en wie er toe in staat is werpe er zwavel en pek bij en vuur uit de hel.

--- Dat zou ook erg goed zijn, opdat God ziet dat het ons ernst is en opdat de hele wereld dit voorbeeld ziet, dat wij een dergelijk huis waarin Joden, God, onze lieve schepper en Vader van zijn Zoon zo schandelijk lasteren - dat wij tot dusverre passief hebben geduld - nu zijn verdiende loon hebben gegeven.

quote:

De bijbel is Gods adem uitgedrukt in woorden. Mensen gedreven door de Heilige Geest hebben de bijbel geschreven. Het is een consistent boek dat zelf de grote antichristus, de katholieke kerk, niet heeft kunnen vernietigen. Gods woord is zo goed bewaard gebleven dat protestanten beschikken over de juiste vertaling en niet zoals de katholieken over een gnostische versie van de bijbel.  d:)b

ach werkelijk?
ik leer elke dag weer wat nieuws. O-)

ps. je verkoopt een hoop onzin.

als ik jou was zou ik me nog maar eens goed in de geschiedenis van het christendom, alsmede in de gnostiek  verdiepen.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 09:14:43 pm door elle »

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2013, 03:05:59 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 14:59:
[...]

ach nog nooit van gehoord?
Maarten Luther schreef het boekje: die Juden und ihre Lügen

hier een korte samenvatting;
---    Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt, moet met modder worden bedekt.
---    Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
---    Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
---    Verbied Joods religieus onderwijs.
---    Neem sieraden en geld van de Joden af.
---    Verbied Joden te reizen.
---    Verplichte tewerkstelling van Joden.(13)

---Men moet hun synagogen of scholen in brand steken en wat niet wil branden moet men met aarde overdekken, zodat geen mens er een steen of sintel meer in ziet, voor eeuwig niet...

--- Hun synagogen moet men in brand steken en wie er toe in staat is werpe er zwavel en pek bij en vuur uit de hel.

--- Dat zou ook erg goed zijn, opdat God ziet dat het ons ernst is en opdat de hele wereld dit voorbeeld ziet, dat wij een dergelijk huis waarin Joden, God, onze lieve schepper en Vader van zijn Zoon zo schandelijk lasteren - dat wij tot dusverre passief hebben geduld - nu zijn verdiende loon hebben gegeven.

[...]

ach werkelijk?
ik leer elke dag weer wat nieuws. O-)

ps. je verkoopt een hoop onzin.

als ik jou was zou ik me nog maar eens goed in de geschiedenis van het christendom, alsmede in de gnostiek  verdiepen.

Vind je het niet een beetje hypocriet om Luther te veroordelen voor wat het pausdom zelf 1000 keer erger gedaan heeft? Wist je dat de meest gruwelijke oorlogsmisdaden tijdens de tweede wereldoorlog zijn begaan door katholieken?

http://www.youtube.com/watch?v=pWGyTPu6UDE

En ja als je leest wat er voor gruwelijke dingen in de Talmud staan kan ik me voorstellen dat Luther zo boos was op Joden. Echter keur ik het ook niet goed. Luther was ook niet perfect, maar God heeft hem op geweldige wijze gebruikt! _O_

Verder heb ik me dusdanig in het christendom en gnosticisme verdiept dat ik met 100 procent zekerheid kan stellen dat Gods woord onfeilbaar is en een perfecte gids is voor dit leven.  d:)b
Sola scriptura!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbel letterlijk nemen
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2013, 09:09:56 pm »
Modbreak:
Offtopic post verwijderd. Antipaapse meningen mogen best verkondigd worden, mits goed onderbouwd en met respect. Maar zeker niet in elke discussiedraad. Daarnaast is het niet nuttig om een enkele link naar een website/filmpje te plaatsen. Wanneer je denkt dat het relevant is voor de discussie, gebruik het dan ter illustratie/bron, maar neem iig de moeite om je standpunt zelf hier te verwoorden.

Edit: en toch nog een post vergeten...
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 07:36:55 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]