Auteur Topic: Begraven of cremeren  (gelezen 14800 keer)

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #50 Gepost op: februari 14, 2013, 12:18:31 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 12 februari 2013 om 21:29:
[...]
Ik vind het, als het om jouw ervaring gaat, zo vreemd dat je dat denkt. Ik heb namelijk helemaal niet beweerd dat jouw ervaring niet klopt. Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat de zieke die jij beschrijft inderdaad door engelen is opgehaald om naar een hemel te gaan. En het past ook volledig in mijn beeld. Zulke dingen gebeuren volgens mij.

Op dit punt is het best mogelijk dat onze ervaringen en inzichten overeenstemmen. Waar we verschillen is de sferen waarvan jij denkt dat ik ze hemel en hel noem. Jij denkt aan prettige en minder prettige sferen waar je als uittreder toegang toe hebt. Ik denk daarentegen aan iets heel anders.

quote:


[...]
Hoezo, sta ik hier niet voor open. Heb ik dat beweerd? Ik dacht het niet.

Maar als ik een duiding probeer te geven van hemel en hel: wat het in wezen inhoudt, waarom we daar op eigen houtje geen kijkje kunnen nemen, op welke manier wij daar dan wel iets over te weten kunnen komen - dan haak jij af. Daarom benoem ik ook geen specifieke ervaringen op dit gebied, omdat ik aan je reacties merk dat je ze toch niet zal kunnen plaatsen.


quote:


[...]
Wat is het verschil tussen je er thuis voelen en er thuis zijn? Ik zie het verschil niet.

Voorbeeldje uit het christelijke erf (in vorig bericht al genoemd trouwens): sommige mensen zitten op het voorste bankje in de kerk maar in het dagelijks leven bedriegen ze alles aan elkaar. Het maakt niet uit wat je gelooft, zonder werken is het dood. Al zou je superchristen zijn. Dat inzicht wordt ons aangereikt in de bijbel trouwens.

quote:


[...]
Jij plaats je visie in een strikt christelijk kader, en dat doe ik niet. Bovendien zijn verreweg de meeste mensen op deze aarde niet christelijk. Zouden al deze mensen dan niet naar een hemelsfeer gaan? Het lijkt me sterk.

Ik bepaal niet wie er allemaal naar de hemel gaan, zolderworm. Ik kan spreken naar het inzicht en de ervaringen die me gegeven zijn - en mijn innerlijke beleving daarbij is dat ik het niet van mezelf heb, maar dat het Gods genade voor mij is.
Als jij nu bij voorbaat niet de mogelijkheid wilt onderkennen dat het  Christelijk geloof iets heeft dat je niet bij Aurobindo of de Rozenkruizers aantreft, en je vindt mensen die het Christelijk geloof om welke reden dan ook verwerpen zulk goed gezelschap... tja, wat valt er dan nog te zeggen? Verwerp wat je wilt, daar ben je vrij in, maar dan hebben we elkaar verder niets te melden.

quote:


[...]
Heb ik gedaan, en wat jij beweert, klopt niet.

De bronnen zijn bekend. Dit is verder een non-discussie.

quote:


[...]
Nee, Sri Aurobindo was geen Hindoestaan. Hij was Sri Aurobindo met z'n eigen visie en ervaringen. Wel gebruikte hij voor sommige zaken begrippen die ook in het hindoeïsme worden gebruikt. Maar dat is iets anders.

"Many people think of Sri Aurobindo as a Hindu, but he looked upon himself as a member of the Hindu religion for only around twelve of his seventy-eight years. His attitude to-wards religion in general and Hinduism in particular changed dramatically over the course of his life. At first an agnostic, he became interested in what we would now call Hindu culture (notably the Upanishads, the epics, and the Bhagavad Gita) towards the close of the nineteenth century. For a while this interest was so strong that he spoke of himself as a Hindu, but he never took part in conventional Hindu worship or observed Hindu social practices. During his political career, he made use of Hindu terminology and symbols, but rejected Hindu nationalism. After taking up yoga, he continued to draw inspiration from Hindu scriptural sources, but ceased to identify himself as a Hindu. He insisted that his path of yoga was not a religion, and wrote critically about conventional Hinduism. Yet he remained open to the spiritual possibilities offered by sincere religious practices, and did not prevent his followers from incorporating such practices in their lives."

Mensen als Aurobindo en J. Krishnamurti waren filosofen die zich op de Advaite Vedanta baseerden. Dat is wat ik er op puur inhoudelijke gronden van kan zeggen. Ik vind dat voldoende om dan te spreken van hindoe filosofen, zelfs al wilden ze zelf liever niet met het hindoeisme worden geassocieerd en stonden ze kritisch t.o.v. de religie.
Maar enfin het is maar hoe je het wilt beschouwen. Als jij Aurobindo wilt lezen als een filosoof 'in his own right', los van zijn achtergrond, is dat vanzelfsprekend je goed recht.


quote:


[...]
O, wat is het verschil dan, volgens jou? De kern van het esoterisch christendom is, volgens mij, toch de gedachte dat deze wereld niet is geschapen door de God van de liefde, maar door de Demiurg. Dat is een gedachte die ik van harte ondersteun, als je kijkt naar de wreedheid van de natuur. En dat vervolgens de God van de liefde ons, via de kracht van Christus in de mens, wil terugvoeren naar de oorspronkelijke staat waar wij uit gevallen zijn onder invloed van de Demiurg. En daar ben ik ook volledig van overtuigd.
Kijk naar de leer van de moderne stroming in het esoterisch christendom, het Lectorium Rosicrucianum. Met hen ben ik het volledig eens. Ik zou zeggen: lees eens de boeken van Jan van Rijckenborgh.
Dit is echt wat anders dan wat de theosofen leren.

Wat het verschil is, volgens mij? Het verschil heb ik eerder in dit bericht naar beste vermogen geprobeerd uit te leggen.
Dat je een katharengeloof met een demiurg enzo prima kunt 'mappen' op de ideeen van Aurobindo en wat al niet, dat neem ik zonder meer aan. Het interesseert me alleen niet, eerlijk gezegd, omdat dat allemaal niets te maken heeft met het Christelijk geloof dat ik innerlijk ervaar.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2013, 12:27:27 pm door pyro »

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #51 Gepost op: februari 14, 2013, 01:15:58 pm »

quote:

pyro schreef op 14 februari 2013 om 12:18:
[...]
Op dit punt is het best mogelijk dat onze ervaringen en inzichten overeenstemmen. Waar we verschillen is de sferen waarvan jij denkt dat ik ze hemel en hel noem. Jij denkt aan prettige en minder prettige sferen waar je als uittreder toegang toe hebt. Ik denk daarentegen aan iets heel anders.

Ja oké. Hoe anders dan precies? Het is me nog niet geheel duidelijk.

quote:

Maar als ik een duiding probeer te geven van hemel en hel: wat het in wezen inhoudt, waarom we daar op eigen houtje geen kijkje kunnen nemen, op welke manier wij daar dan wel iets over te weten kunnen komen - dan haak jij af. Daarom benoem ik ook geen specifieke ervaringen op dit gebied, omdat ik aan je reacties merk dat je ze toch niet zal kunnen plaatsen.

Nee, dat is niet zo slim. Want nu weet ik dus niet waar je het precies over hebt. Dus kan ik er ook niets over zeggen.

quote:

Voorbeeldje uit het christelijke erf (in vorig bericht al genoemd trouwens): sommige mensen zitten op het voorste bankje in de kerk maar in het dagelijks leven bedriegen ze alles aan elkaar. Het maakt niet uit wat je gelooft, zonder werken is het dood. Al zou je superchristen zijn. Dat inzicht wordt ons aangereikt in de bijbel trouwens.

Ja, nee, dat ben ik met je eens.

quote:

Ik bepaal niet wie er allemaal naar de hemel gaan, zolderworm. Ik kan spreken naar het inzicht en de ervaringen die me gegeven zijn - en mijn innerlijke beleving daarbij is dat ik het niet van mezelf heb, maar dat het Gods genade voor mij is.

Ja, maar als jij niet precies vertelt wat die innerlijke belevingen jou precies vertellen, dan kan ik er verder weinig mee. Da ga ik hier niet mee verder.

quote:

Als jij nu bij voorbaat niet de mogelijkheid wilt onderkennen dat het  Christelijk geloof iets heeft dat je niet bij Aurobindo of de Rozenkruizers aantreft, en je vindt mensen die het Christelijk geloof om welke reden dan ook verwerpen zulk goed gezelschap... tja, wat valt er dan nog te zeggen? Verwerp wat je wilt, daar ben je vrij in, maar dan hebben we elkaar verder niets te melden.

Het klinkt allemaal zo zuur! Wat is je frustratie? Ik denk juist dat het huidige christelijk geloof iets niet heeft wat Sri Aurobindo en de Rozenkruisers wél hebben, en dat dat een gemis is, namelijk de weg van de innerlijke transformatie. Ik zou niet weten wat het exoterische christelijk geloof wel heeft, dat Sri Aurobindo en De Rozenkruisers niet hebben, behalve misschien dan theologie.

quote:

Mensen als Aurobindo en J. Krishnamurti waren filosofen die zich op de Advaite Vedanta baseerden.
Dat is wat ik er op puur inhoudelijke gronden van kan zeggen. Ik vind dat voldoende om dan te spreken van hindoe filosofen, zelfs al wilden ze zelf liever niet met het hindoeïsme worden geassocieerd en stonden ze kritisch t.o.v. de religie.

Het klopt niet, maar dat mag jij doen als je je daar prettig bij voelt, en het voor jou een reden is om hun gedachtegoed af te wijzen. Ze zullen er zelf niet meer wakker van liggen.


quote:

Wat het verschil is, volgens mij? Het verschil heb ik eerder in dit bericht naar beste vermogen geprobeerd uit te leggen.
Dat je een katharengeloof met een demiurg enzo prima kunt 'mappen' op de ideeën van Aurobindo en wat al niet, dat neem ik zonder meer aan. Het interesseert me alleen niet, eerlijk gezegd, omdat dat allemaal niets te maken heeft met het Christelijk geloof dat ik innerlijk ervaar.
Een discussie waarin jij niet vertelt wat je innerlijke ervaringen je precies zeggen, heeft niet zo veel zin.
Tato na vicikitsate

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Begraven of cremeren
« Reactie #52 Gepost op: februari 15, 2013, 12:43:04 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 14 februari 2013 om 13:15:
[...]
Ja oké. Hoe anders dan precies? Het is me nog niet geheel duidelijk.

Dat heb ik geprobeerd uit te leggen aan de hand van wat jij zelf zegt over gebieden waar je je thuis voelt. Wij gaan daar naartoe waar we op onze plaats zijn, tot zover ben ik het met je eens. Alleen wat betreft de consequenties hiervan, ga ik verder dan jij. Jij ziet in de geestelijke wereld vrije keuzes zoals op deze aarde. Ik zeg dat onze vrije keuze nu, en op deze aarde is. Een keuze die maakt dat zowel nu als in het hiernamaals de echte Geestelijke wereld open gaat.
Uittredingen en gesprekken met geesten leiden je in wezen weg van de mens die je hier en nu op aarde bent, weg van de keuzes die er echt toe doen. Daarom is die geestenwereld ons niet van nut.
Het is nogal lastig iets duidelijk te maken dat buiten jouw referentiekaders ligt. Ik heb geprobeerd dat in Christelijke termen te doen, maar die brengen jou op vooroordelen t.a.v. wat ik bedoel.

quote:


[...]
Nee, dat is niet zo slim. Want nu weet ik dus niet waar je het precies over hebt. Dus kan ik er ook niets over zeggen.

Ik heb de grondslagen van mijn innerlijke beleving beschreven. Dat landt niet bij jou.
De basis ontbreekt om verder te gaan.


quote:


[...]
Ja, maar als jij niet precies vertelt wat die innerlijke belevingen jou precies vertellen, dan kan ik er verder weinig mee. Da ga ik hier niet mee verder.

Ik heb je gezegd wat mijn innerlijke belevingen mij precies vertellen. Alleen heb jij het vooroordeel dat het, in jouw terminologie, 'exoterisch christendom' betreft zodat je het vertelde op levensbeschouwelijke gronden afwijst.

quote:


[...]
Het klinkt allemaal zo zuur! Wat is je frustratie? Ik denk juist dat het huidige christelijk geloof iets niet heeft wat Sri Aurobindo en de Rozenkruisers wél hebben, en dat dat een gemis is, namelijk de weg van de innerlijke transformatie. Ik zou niet weten wat het exoterische christelijk geloof wel heeft, dat Sri Aurobindo en De Rozenkruisers niet hebben, behalve misschien dan theologie.

Het klopt dat jij dat niet weet. De vraag is dan: *wil* je weten wat Sri Aurobindo en de Rozenkruisers niet hebben, wat het Christelijk geloof wel heeft?
Je mag eerlijk op de man af antwoord geven hoor, ik word heus niet zuur of gefrustreerd daarvan.

quote:


[...]
Het klopt niet, maar dat mag jij doen als je je daar prettig bij voelt, en het voor jou een reden is om hun gedachtegoed af te wijzen. Ze zullen er zelf niet meer wakker van liggen.

Ik wijs het gedachtengoed van de advaite vedanta helemaal niet af. Zoals ik eerder zei, het is interessante filosofie die ik grondig bestudeerd heb. Waar ik het niet mee eens ben, zijn de verbanden die jij legt tussen die filosofie en het Christelijk geloof.


quote:


[...]
Een discussie waarin jij niet vertelt wat je innerlijke ervaringen je precies zeggen, heeft niet zo veel zin.
zolderworm, ik doe de hele tijd niets anders dan proberen uit te leggen wat mijn innerlijke ervaringen mij precies zeggen. Dat lukt nog niet erg, want ik kom voortdurend tegen dat we elkaar verkeerd begrijpen. Als we daar niet uitkomen, heeft verder praten inderdaad niet zoveel zin.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2013, 12:44:50 pm door pyro »