Auteur Topic: Schokkende kerkdienst  (gelezen 11877 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #30 Gepost op: februari 18, 2013, 08:36:32 am »
Protestants en pinkster zijn 2 heel verschillende kerken. Qua theologie in ieder geval. Maar protestants (tenminste als de PKN bedoeld wordt), is een heel veelzijdige kerk. Er zijn ontzettend conservatieve gemeenten binnen de PKN, en ontzettend vrijzinnige. Daarnaast zijn er kerkgebouwen waar een bordje 'protestants' op staat, terwijl er een heel andere gemeente kerkt.

Ik ben het met callista eens: zonder verdere informatie kun je nauwelijks een zinnig woord over de beschreven situatie zeggen. Ik denk dat learsi niet goed heeft opgelet en naar conclusies is gesprongen.

Ik neem aan dat een vrijzinnige gemeente iets met witte toga's en sjerpen zou kunnen doen. Maar een altaar en het slaan van kruisjes? Dat lijkt me zelfs voor een vrijzinnige PKN behoorlijk ver gaan.
Het Christus als grote broer zien en Hem aanspreken met 'Jij' is weer heel normaal in sommige andere kringen. Dat moet je idd eerder bij pinkstergemeenten ea zoeken (de 'nieuwerwetse remonstranten' uit Amerika, zeg maar).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #31 Gepost op: februari 18, 2013, 01:38:03 pm »
Modbreak:
Ontopic blijven graag. Deze discussie is niet de plek om stellingen als protestants=RKK te poneren.

Daarnaast nog een schrikbarend en exemplarisch ad hominem pur sang + wat metadiscussie nav daarvan verwijderd.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2013, 02:07:19 pm door elle »

callista

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #32 Gepost op: februari 20, 2013, 05:33:41 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 17:14:
Ik snap niet dat dit protestantse gelovigen verbaasd. In openbaringen lezen we immers....

etc...tekst.

je weet helemaal niet hoe die dienst precies in elkaar zat en om welke dienst het ├╝berhaupt gaat, aangezien dit niet duidelijk vermeld is.
of ben jij er ook bij geweest?
waarschijnlijk was het voor heel velen een prachtige dienst.

en toch meteen een oordeel klaar met teksten waarvan jij denkt dat deze van toepassing zijn op dit kerkgenootschap. :O

callista

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #33 Gepost op: februari 20, 2013, 05:34:16 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 17:33:
[...]

je weet helemaal niet hoe die dienst precies in elkaar zat en om welke dienst het ├╝berhaupt gaat, aangezien dit niet duidelijk vermeld is.

en toch meteen een oordeel klaar met teksten waarvan jij denkt dat deze van toepassing zijn op dit kerkgenootschap. :O
en verbaasd is met een t ipv. een d.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:34:37 pm door callista »

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #34 Gepost op: februari 20, 2013, 05:37:49 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 17:33:
[...]

Ik sprak niet over een specifieke kerk. Het is algemeen bekend dat Jezuieten de protestantse kerken infiltreren en door middel van eucumene proberen de macht die ze verloren hadden bij de reformatie te herstellen.

In mijn ogen is een prachtige dienst een dienst waarbij het onfeilbare woord van God in de bijbelse context wordt gepredikt.  ;)
Sola scriptura!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #35 Gepost op: februari 20, 2013, 05:37:58 pm »
Modbreak:
Dit is ook niet de plek om een RKK=hoer van babylon-discussie aan te zwengelen.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #36 Gepost op: februari 20, 2013, 06:52:00 pm »
Tis toch wat met die kerkdiensten he  :+

Voouit, een modern kerklied om de boel op te luisteren:  
http://www.youtube.com/watch?v=FWhm9jlJzx0
....easy does it....

tin

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #37 Gepost op: februari 20, 2013, 07:48:01 pm »
.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 10:14:52 pm door tin »
Ahdoeb

tin

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #38 Gepost op: februari 20, 2013, 07:57:41 pm »
Na alle reacties en modbreaks nog iets wat misschien iets meer ontopic is:
Ik kan best een beetje meevoelen met Learsi.
Het gaat er hier om dat iemand een bepaald beeld van iets heeft, in dit geval van een protestantse kerkdienst, en dat dit beeld, dat zo dierbaar is, geweld wordt aangedaan. Men voelt zich happy in het wereldje waarin men leeft, en is geschokt wanneer het beeld niet klopt en er binnen de leefomgeving die men meende te kennen dingen gaan gebeuren die men verafschuwd.
Tot zover dus iets waar we allemaal wel een voorbeeldje van zullen kennen in ons eigen leven.
Een heel andere kwestie is natuurlijk of het beeld dat men zo verafschuwd werkelijk zo afschrikwekkend is. En: of datgene wat we zelf zo graag zien werkelijk beter is.
Of denkt men echt dat dit soort zaken vanuit een groter perspectief gezien van ook maar enig belang zouden zijn?
Ahdoeb

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2013, 02:08:05 am »
@learsi,  als jij orthodox bent http://forum.gkv.nl/forum/list_message/374891#m374891, waarom schrik jij dan van een kruisje slaan?
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #40 Gepost op: februari 24, 2013, 10:52:59 am »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 02:08:
@learsi,  als jij orthodox bent http://forum.gkv.nl/forum/list_message/374891#m374891, waarom schrik jij dan van een kruisje slaan?
Welk verband meen jij dan te zien tussen orthodox en een kruisje slaan?

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:19:28 am door Droppy »
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #42 Gepost op: februari 24, 2013, 11:23:58 am »
Ik begrijp nu (pas) dat je het orthodox-protestantisme hebt bedoeld.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-protestantisme
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:24:11 am door Droppy »
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #43 Gepost op: februari 24, 2013, 12:28:25 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 11:23:
Ik begrijp nu (pas) dat je het orthodox-protestantisme hebt bedoeld.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-protestantisme
Inderdaad  ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #44 Gepost op: februari 24, 2013, 12:35:52 pm »
Maar nu je dus weet dat het waarschijnlijk een lutherse kerkdienst betrof is alles goed en geoorloofd? Ga je nou niet zieken over lutheranen, oosters orthodoxen, kopten en anglicanen die allen qua gebruiken veel overeenkomen met katholieken?